VW ID.3 latauskokemuksia

Aloittaja mikaanikko, 13.09.20 - klo:12:57

« edellinen - seuraava »

Antore

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 08.03.21 - klo:19:12
ongelma tossa on se että pankkikortin lukija vaatii tiety palvelun tarjoajan tason, eli mikä tahansa puulaaki firma ei voi  vain perustaa omaa palvelua ja alkaa scannaamaan asiakkaiden pankkikortteja. tästä johtuen ollaan päädytty sekasotkuun jossa rfid tunnisteella tai kännykällä laskutetaan loppuasiakkaan LUOTTOKORTTIA online tapahtumana.

Tuo ei ole mikään ongelma. Ihan mikä tahansa puulaakifirma voi hankkia maksupäätteen. Maksupäätteet tulisi joka tapauksessa Verifonelta, Netsiltä tai vastaavalta palveluntarjoajalta.. Ei K-kaupoissakaan ole ensimmäistäkään Keskon maksupäätettä vaan ne on Verifonen päätteitä. Lähimaksu voisi olla toimiva ratkaisu, mutta kaikkein toimivin ratkaisu olisi joku ainakin isoimpien toimijoiden yhteinen sovellus/alusta mutta sellaista tuskin on ihan hetkeen tulossa. Toisaalta, jos julkisia latauspaikkoja käyttää niin eiköhän ne aika hyvin vakiinnu tiettyihin itselle sopiviin paikkoiihin. Pitemmillä reissuilla asia on tietysti toisin.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Antore - 08.03.21 - klo:19:53
Tuo ei ole mikään ongelma. Ihan mikä tahansa puulaakifirma voi hankkia maksupäätteen. Maksupäätteet tulisi joka tapauksessa Verifonelta, Netsiltä tai vastaavalta palveluntarjoajalta.. Ei K-kaupoissakaan ole ensimmäistäkään Keskon maksupäätettä vaan ne on Verifonen päätteitä. Lähimaksu voisi olla toimiva ratkaisu, mutta kaikkein toimivin ratkaisu olisi joku ainakin isoimpien toimijoiden yhteinen sovellus/alusta mutta sellaista tuskin on ihan hetkeen tulossa. Toisaalta, jos julkisia latauspaikkoja käyttää niin eiköhän ne aika hyvin vakiinnu tiettyihin itselle sopiviin paikkoiihin. Pitemmillä reissuilla asia on tietysti toisin.

Näinhän se pitkälti menee. Mietin eilen, että miksi latausäppit eivät voisi hyödyntää puhelimen NFC:tä. Ã,,ppi puhelimeen, ja lykkäisi puhelimen vain latauslaitteeseen kiinni. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa toteuttaa.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

jamo75

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 08.03.21 - klo:20:14
Näinhän se pitkälti menee. Mietin eilen, että miksi latausäppit eivät voisi hyödyntää puhelimen NFC:tä. Ã,,ppi puhelimeen, ja lykkäisi puhelimen vain latauslaitteeseen kiinni. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa toteuttaa.

noh jos ajattelette että se on niin kultakaivos niin siitä vaan itse perustamaan lataus palvelua. p.s) kesko osaa maksupääte palvelun ei sitä yksittäinen k-kauppias tee. pien yrittäjä voi ostaa kannettavan kortin lukijan mutta se nyt ei mitenkään ole verrattavissa kylmäasemaan jonka tulisi toimia täysin itsenäisesti
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Antore

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 08.03.21 - klo:20:14
Näinhän se pitkälti menee. Mietin eilen, että miksi latausäppit eivät voisi hyödyntää puhelimen NFC:tä. Ã,,ppi puhelimeen, ja lykkäisi puhelimen vain latauslaitteeseen kiinni. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa toteuttaa.

Ei olisi vaikea toteuttaa Android-laitteille, mutta ios:lle/Iphonelle käytännössä mahdoton homma. Apple ei anna sovelluskehittäjien tehdä nfc:llä yhtään mitään vaan se on vain Applen omien sovellusten käytössä.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 08.03.21 - klo:11:16
Lataus pitäisi maksaa pankkikortilla/lähimaksulla.

Oppia voisi käydä ottamassa kaupunkien pysäköintimaksuista. Esim Helsinki:
Kantakaupungin kadut on jaettu kahteen pysäköintimaksuvyöhykkeeseen:
1. vyöhykkeellä pysäköinti maksaa 4 euroa / tunti
2. vyöhykkeellä pysäköinti maksaa 2 euroa / tunti
Maksu tehdään pankkikortilla/lähimaksulla

Pikalataus maksaa tyypillisesti 0,2â,¬/min, eli 12 euroa / tunti. Jos pysäköintiä kannattaa veloittaa pankkikortilla 2â,¬/h kustannuksilla, niin ei pitäisi mitään ongelmaa veloittaa 12â,¬/h tason kustannuksia.
Itse en ainakaan haluaisi olla maksamassa tästä aiheutuvia lisäkustannuksia sellaisten ihmisten puolesta joilla on vaikeuksia ladata sovellus ja hoitaa maksu sillä tai tilata sovelluksesta tunniste lataamista varten.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 08.03.21 - klo:11:16
Lataus pitäisi maksaa pankkikortilla/lähimaksulla.

Oppia voisi käydä ottamassa kaupunkien pysäköintimaksuista. Esim Helsinki:
Kantakaupungin kadut on jaettu kahteen pysäköintimaksuvyöhykkeeseen:
1. vyöhykkeellä pysäköinti maksaa 4 euroa / tunti
2. vyöhykkeellä pysäköinti maksaa 2 euroa / tunti
Maksu tehdään pankkikortilla/lähimaksulla

Pikalataus maksaa tyypillisesti 0,2â,¬/min, eli 12 euroa / tunti. Jos pysäköintiä kannattaa veloittaa pankkikortilla 2â,¬/h kustannuksilla, niin ei pitäisi mitään ongelmaa veloittaa 12â,¬/h tason kustannuksia.

Lähimaksu olisi monella tapaa erittäin hyvä tapa maksaa, harmi vaan, että korttimaksusta pitää aina olla saatavissa kuitti, ja se monimutkaistaa prosessia melkoisesti.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

ID3

Lainaus käyttäjältä: Antore - 08.03.21 - klo:20:57
Ei olisi vaikea toteuttaa Android-laitteille, mutta ios:lle/Iphonelle käytännössä mahdoton homma. Apple ei anna sovelluskehittäjien tehdä nfc:llä yhtään mitään vaan se on vain Applen omien sovellusten käytössä.

Tuo ei kyllä pidä ollenkaan paikkansa. IPhone-sovellukset pystyy ihan samaan tapaan lukemaan ja kirjoittamaan NFC:llä. https://developer.apple.com/documentation/corenfc
Maskupalveluita (kuten vaikka MobilePay) ei saa tuolla toteuttaa. Mutta NFC-tageja pystyy kyllä lukemaan ja kirjoittamaan.
ID3 1st plus

Antore

Lainaus käyttäjältä: ID3 - 09.03.21 - klo:08:36
Tuo ei kyllä pidä ollenkaan paikkansa. IPhone-sovellukset pystyy ihan samaan tapaan lukemaan ja kirjoittamaan NFC:llä. https://developer.apple.com/documentation/corenfc
Maskupalveluita (kuten vaikka MobilePay) ei saa tuolla toteuttaa. Mutta NFC-tageja pystyy kyllä lukemaan ja kirjoittamaan.

Kiitos korjauksesta!

tmr97

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 08.03.21 - klo:21:14
Lähimaksu olisi monella tapaa erittäin hyvä tapa maksaa, harmi vaan, että korttimaksusta pitää aina olla saatavissa kuitti, ja se monimutkaistaa prosessia melkoisesti.

Tähän voisi hyvin laatia poikeuksen tai helpotuksen tietyissä tapauksissa, sen sijaan että jaetaan tukiaisia.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ID3 - 09.03.21 - klo:08:36
Tuo ei kyllä pidä ollenkaan paikkansa. IPhone-sovellukset pystyy ihan samaan tapaan lukemaan ja kirjoittamaan NFC:llä. https://developer.apple.com/documentation/corenfc
Maskupalveluita (kuten vaikka MobilePay) ei saa tuolla toteuttaa. Mutta NFC-tageja pystyy kyllä lukemaan ja kirjoittamaan.

Apple on vain tuonkin ominaisuuden lähtökohtaisesti halvaannuttanut kun NFC toimii vain kun sovellus on auki ja sieltä vielä erikseen aktivoitu NFC luku jokaista lukukertaa varten erikseen. Tekee ominaisuudesta täysin invaliidin verrattuna Androidiin.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 09.03.21 - klo:08:54
Apple on vain tuonkin ominaisuuden lähtökohtaisesti halvaannuttanut kun NFC toimii vain kun sovellus on auki ja sieltä vielä erikseen aktivoitu NFC luku jokaista lukukertaa varten erikseen. Tekee ominaisuudesta täysin invaliidin verrattuna Androidiin.
Juu, ja sitten kun Androidissa jokainen sovellus voi pyytää roolia lähimaksutoiminteelle, jännästi homma ei toimi kunnolla ollenkaan. Apple Pay jännästi toimii aina, jokaisen maksupääteversion kanssa ja juuri kuten toivoa sopii. Tässä se käytännön ero joka näkyy monessa muussakin asiassa Applen tuotteiden ja Androidin välillä. Rajoitetaan turhaa paskaa, jotta se ydintekeminen toimii kunnolla.

Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 09.03.21 - klo:09:14
Juu, ja sitten kun Androidissa jokainen sovellus voi pyytää roolia lähimaksutoiminteelle, jännästi homma ei toimi kunnolla ollenkaan. Apple Pay jännästi toimii aina, jokaisen maksupääteversion kanssa ja juuri kuten toivoa sopii. Tässä se käytännön ero joka näkyy monessa muussakin asiassa Applen tuotteiden ja Androidin välillä. Rajoitetaan turhaa paskaa, jotta se ydintekeminen toimii kunnolla.

Ja jännästi sinulle ei ole selvästi mitään käryä miten lähimaksu toimii Android/iOS  ;D

ID3

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 09.03.21 - klo:08:54
Apple on vain tuonkin ominaisuuden lähtökohtaisesti halvaannuttanut kun NFC toimii vain kun sovellus on auki ja sieltä vielä erikseen aktivoitu NFC luku jokaista lukukertaa varten erikseen. Tekee ominaisuudesta täysin invaliidin verrattuna Androidiin.
Keskustelu on tainnut eksyä vähän sivupoluille, mutta korjataan nyt toinenkin virheellinen väite. IPhone tukee NFC-lukua taustalla ilman että App on auki. Ja toimii myös vaikka puhelin olisi lukittuna. https://developer.apple.com/documentation/corenfc/adding_support_for_background_tag_reading
ID3 1st plus

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 09.03.21 - klo:09:14
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 09.03.21 - klo:08:54
Apple on vain tuonkin ominaisuuden lähtökohtaisesti halvaannuttanut kun NFC toimii vain kun sovellus on auki ja sieltä vielä erikseen aktivoitu NFC luku jokaista lukukertaa varten erikseen. Tekee ominaisuudesta täysin invaliidin verrattuna Androidiin.
Juu, ja sitten kun Androidissa jokainen sovellus voi pyytää roolia lähimaksutoiminteelle, jännästi homma ei toimi kunnolla ollenkaan. Apple Pay jännästi toimii aina, jokaisen maksupääteversion kanssa ja juuri kuten toivoa sopii. Tässä se käytännön ero joka näkyy monessa muussakin asiassa Applen tuotteiden ja Androidin välillä. Rajoitetaan turhaa paskaa, jotta se ydintekeminen toimii kunnolla.

[offtopic]

Androidissa valitaan oletus sovellus joka saa käyttää NFC:tä muut sitten saavat käyttää kun ovat akviivisena näytöllä. Eli jokainen voi siis tehdä valinnan omien tarpeiden mukaan.

Apple Pay ja Google Pay toimivat täysin yhtä jämptisti ja luotettavasti, mitään käytännön eroa en noiden välillä huomaa.

Applessa rajoitetaan turhaa paskaa ja siinä sivussa myös hyödyllistä niin että jopa se ydintekeminenkin kärsii ja paljon.

Googlen puhtaassa ja Samsungin One UI -androidissa (kiinalaisten virityksiin en ota kantaa) asiat vaan toimivat ja jokainen pystyy säätämään tarvittaessa asiat niinkuin haluavat. Jo pelkän herätyskellon volumen muuttaminen on Applessa mahdotonta.

Itsellä päivittäisessä käytössä iPhone 12pro (työ) ja Galaxy S10 (oma), koen että näkemystä löytyy molemmista leireistä tarpeeksi. Ainoat asiat jotka ovat Applella paremmin on Face ID ja magsafe (saa puhelimen kivasti magneettiseen autotelineeseen lataukseen). Kaikki muu mitä applessa kehutaan, on vain tietämättömyyttä siitä että kilpailijan meni ohi jo viisi vuotta sitten...

[/offtopic]
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ak72

 :-*
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 11.03.21 - klo:11:00
Juu, ja sitten kun Androidissa jokainen sovellus voi pyytää roolia lähimaksutoiminteelle, jännästi homma ei toimi kunnolla ollenkaan. Apple Pay jännästi toimii aina, jokaisen maksupääteversion kanssa ja juuri kuten toivoa sopii. Tässä se käytännön ero joka näkyy monessa muussakin asiassa Applen tuotteiden ja Androidin välillä. Rajoitetaan turhaa paskaa, jotta se ydintekeminen toimii kunnolla.


[offtopic]

Androidissa valitaan oletus sovellus joka saa käyttää NFC:tä muut sitten saavat käyttää kun ovat akviivisena näytöllä. Eli jokainen voi siis tehdä valinnan omien tarpeiden mukaan.

Apple Pay ja Google Pay toimivat täysin yhtä jämptisti ja luotettavasti, mitään käytännön eroa en noiden välillä huomaa.

Applessa rajoitetaan turhaa paskaa ja siinä sivussa myös hyödyllistä niin että jopa se ydintekeminenkin kärsii ja paljon.

Googlen puhtaassa ja Samsungin One UI -androidissa (kiinalaisten virityksiin en ota kantaa) asiat vaan toimivat ja jokainen pystyy säätämään tarvittaessa asiat niinkuin haluavat. Jo pelkän herätyskellon volumen muuttaminen on Applessa mahdotonta.

Itsellä päivittäisessä käytössä iPhone 12pro (työ) ja Galaxy S10 (oma), koen että näkemystä löytyy molemmista leireistä tarpeeksi. Ainoat asiat jotka ovat Applella paremmin on Face ID ja magsafe (saa puhelimen kivasti magneettiseen autotelineeseen lataukseen). Kaikki muu mitä applessa kehutaan, on vain tietämättömyyttä siitä että kilpailijan meni ohi jo viisi vuotta sitten...

[/offtopic]

Ja höpö höpö, tuskin iPhone ois voittanu uusinta TM testiä jos Androidit ois 5 vuotta edellä. Android fanipoika paistaa karusti läpi kirjoituksesta  :P ;D
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

Daatta

Joo ei todellakaan tehdä tästä Android vs. iPhone ketjua. Rönsyilee muutenkin tarpeeksi. Vaikka kukapa minä olen sanomaan.  ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 11.03.21 - klo:13:07
:-*
Ja höpö höpö, tuskin iPhone ois voittanu uusinta TM testiä jos Androidit ois 5 vuotta edellä. Android fanipoika paistaa karusti läpi kirjoituksesta  :P ;D

En ole fanipoika, käytän molempia aktiivisesti ja muodostan oman mielipiteeni siltä pohjalta. Siellä sensijaan taitaa asua pienenpieni Apple-faristi?  :-*

Lopetan offtopicin omalta osaltani tähän. Kiitos ja anteeksi!
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Wasabrod

Lainaus käyttäjältä: geezer - 05.03.21 - klo:16:42
Kaikilla ei ole mahdollisuutta ladata kotona. Lisäksi lataushybrideissä on sen verran pieni akku että itse lataan yleensä aina kun menen kaupunkiin. Tampereella houkuttelevuutta lisää se että sillä 0,15â,¬ / kwh hinnalla myös hoidat pysäköintimaksun. Tämä siis muutamalla tietyllä latauspaikalla joita operoi virta. Hesassa monella latauspisteellä on tuntiveloitus tuon kw veloituksen lisäksi, mutta silti se on usein aika edukasta pysäköintiä.

Lainaus käyttäjältä: Antore - 05.03.21 - klo:16:42
Eihän siihen mitään muuta järkevää motiivia voi ollakaan, kuin se ettei kotona ole mahdollisuutta ladata tai sitten 8A virralla ei saa tarpeeksi virtaa päivän ajoihin. Tosin tuon hitaamman K-Latauksen (11 kWh) hinta saattaa monelle olla edullisempi kuin kotona mutta pieniä on erot. En tiedä joko sinun autossa on tämä viimeisin nyt jaossa oleva 2.1 softa mutta jos ei ole, niin yli 8 tunnin lataus saa aikaan bugin (olikohan joku sähkömoottoriin liittyvä herja) joka tosin nollautuu kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen.

Joo, toki jos ei kotona voi ladata, niin sittenhän sitä on latausaseman asiakas. Veikkaisin tosin, että varmaan aika harva laittaa täyssähköä, jos ei voi kotona ladata. Jos esim työpaikalla voisi säännöllisesti ladata, niin nyt koronan myötä sekin tilanne olisi muuttunut.

Mulla on kait tuo 2.0 softa, myyjä sanoi että päivitys on tulossa, varmaankin tarkoitti juuri tuota 2.1:stä. Jos auto on yön yli lautauksessa, liikkeelle lähdettäessä se valittaa jotain moottorivikaa. Ei häviä sammutuksella, mutta ainakin autosta poistumalla ja ovet lukitsemalla häviää. Kaiken maailman virheilmoituksia on tullut jo useita, onneksi noihin osasi varautua, hämmästyttää vaan että autotkin on näemmä nykyään renkailla liikkuvia tietokoneita, bugeineen päivineen.

Nyt kun tuota ohjelmistoa kohta pätsätään verkon yli, sehän mahdollistaa myös hakkeroinnin. Softalla ohjataan kaasua, jarrua ja rattia, niin kauanko menee että tulee ensimmäinen hakkeroinnilla aiheutettu tahallinen kuolonkolari?

jamo75

Lainaus käyttäjältä: Wasabrod - 12.03.21 - klo:20:54
Nyt kun tuota ohjelmistoa kohta pätsätään verkon yli, sehän mahdollistaa myös hakkeroinnin. Softalla ohjataan kaasua, jarrua ja rattia, niin kauanko menee että tulee ensimmäinen hakkeroinnilla aiheutettu tahallinen kuolonkolari?

tuskin koskaan, päivitykset tulevat VW palvelimilta, käyttäjä itse hyväksyy ne ja ne testataan koeautoilla etukäteen, muistaakseni VW myöskin on ilmoittanut että kriittisiä järjestelmiä ei päivitetä OTA:lla vaan tehdään jälleen myyjällä kuten ennenkin.

voi vain arvailla mitä OTA:lla tehdään mutta luulisin sen keskittyvän infotablen sisältöön, muokaten valikoita, toimintoja ja ulkoasuja. toki esim. tiettyjä akuston ja moottorin parametreja on mahdollista päivittää kuten Tesla tekee useasti.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Wasabrod

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 12.03.21 - klo:22:11
tuskin koskaan, päivitykset tulevat VW palvelimilta, käyttäjä itse hyväksyy ne ja ne testataan koeautoilla etukäteen, muistaakseni VW myöskin on ilmoittanut että kriittisiä järjestelmiä ei päivitetä OTA:lla vaan tehdään jälleen myyjällä kuten ennenkin.

voi vain arvailla mitä OTA:lla tehdään mutta luulisin sen keskittyvän infotablen sisältöön, muokaten valikoita, toimintoja ja ulkoasuja. toki esim. tiettyjä akuston ja moottorin parametreja on mahdollista päivittää kuten Tesla tekee useasti.

Tietomurtoja nyt vaan tapahtuu jatkuvasti, vaikka järjestelmät yritetään suunnitella turvallisiksi. Mikäli kriittiset järjestelmät pyörivät täysin erillisellä raudalla, joka ei ole mitenkään tietoteknisesti liitetty muihin järjestelmiin, voisi sitä pitää suht turvallisena. Erillinen hardis kuitenkin maksaa rahaa, joten siitä voi jo oikeastaan veikata että kustannussyistä tällaista kunnollista eristämistä ei tehdä, joten myös kriittisiin järjestelmiin tunkeutuminen lienee mahdollista. Mutta aika näyttää  :)

jaahans

ID3 edelleen harkinnassa ensimmäiseksi sähköautoksi ja tutkin noita latauspisteitä. Teslalla on kattava verkko omia nopeita latureitaan, mutta mistä löytyisi kartta josta näen miten kattavasti ID3:a saa ladattua nopeasti ympäri Suomen? Ainakaan noita Ionityjä ei näytä olevan kuin kolme koko maassa ja se on kyllä melko vähän. Onkohan niitä tulossa lisää? Kuinka monta laturia noissa on per latauspiste, eli onkohan niissä sitten myös jonoa usein?

Miten kätevästi ID3:lla pääsee latausten kannalta esim. länsirajalta itärajalle, jos vaikka mietitään Turku-Lappeenranta matkaa?

jopo

https://latauskartta.fi
Sieltä valitsee pikalaturit (toinen oikealta, punainen)

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: jaahans - 13.03.21 - klo:13:58
ID3 edelleen harkinnassa ensimmäiseksi sähköautoksi ja tutkin noita latauspisteitä. Teslalla on kattava verkko omia nopeita latureitaan, mutta mistä löytyisi kartta josta näen miten kattavasti ID3:a saa ladattua nopeasti ympäri Suomen? Ainakaan noita Ionityjä ei näytä olevan kuin kolme koko maassa ja se on kyllä melko vähän. Onkohan niitä tulossa lisää? Kuinka monta laturia noissa on per latauspiste, eli onkohan niissä sitten myös jonoa usein?

Miten kätevästi ID3:lla pääsee latausten kannalta esim. länsirajalta itärajalle, jos vaikka mietitään Turku-Lappeenranta matkaa?

Tesla taitaa olla ainoa sähköautovalmistaja, jolla on oma merkkikohtainen ja muilta suljettu latausverkosto. Kaikki muut latauspisteet ovat yhteiskäyttöisiä. Volkswagen tosiaan omistaa osuuden Ionity-latausverkosta, mutta volkkareita voi ladata myös muilla latausasemilla (pl. Tesla), ja Ionity-latausasemilla voi ladata muita merkkejä (jopa Teslaa).
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

jaahans

Kiitokset. Latauspisteitä siis on ainakin jonkun verran vaihtelevilla tehoilla. Tuolla latauskartta.fi:ssä on kuitenkin melko runsaasti raportteja että latauspiste on poissa käytöstä, ei toimi lainkaan tai ei toimi luvatulla nopeudella. Tämä taitaa näissä olla siis melko yleistä? Mietin vaan että kuinka järkevää ID3:a on hommata työreissukäyttöön, joissa yleensä pitää ehtiä kohteeseen tietyssä ajassa.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: jaahans - 13.03.21 - klo:14:21
Kiitokset. Latauspisteitä siis on ainakin jonkun verran vaihtelevilla tehoilla. Tuolla latauskartta.fi:ssä on kuitenkin melko runsaasti raportteja että latauspiste on poissa käytöstä, ei toimi lainkaan tai ei toimi luvatulla nopeudella. Tämä taitaa näissä olla siis melko yleistä? Mietin vaan että kuinka järkevää ID3:a on hommata työreissukäyttöön, joissa yleensä pitää ehtiä kohteeseen tietyssä ajassa.

Kaikesta päätellen sinun kohdallasi ei vielä ole sähköauton aika. Osta nyt bensa tai diesel. Sitten kun olet seuraavan kerran vaihtamassa autoa, voidaan pohtia uudestaan yhdessä olisiko sinun kohdallasi silloin aika siirtyä sähköön.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

jaahans

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 13.03.21 - klo:14:27
Kaikesta päätellen sinun kohdallasi ei vielä ole sähköauton aika. Osta nyt bensa tai diesel. Sitten kun olet seuraavan kerran vaihtamassa autoa, voidaan pohtia uudestaan yhdessä olisiko sinun kohdallasi silloin aika siirtyä sähköön.

Tai ehkä Tesla olisi vaihtoehto? Heidän laturit näyttävät olevan luotettavia. Kaikin keinoin tekisi mieli välttää bensa-auton hommaamista. Harmi, että VW ei näytä panostavan latausinfraan.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: jaahans - 13.03.21 - klo:14:34
Tai ehkä Tesla olisi vaihtoehto? Heidän laturit näyttävät olevan luotettavia. Kaikin keinoin tekisi mieli välttää bensa-auton hommaamista. Harmi, että VW ei näytä panostavan latausinfraan.

Teslan Supercharger-asemia on Suomessa 9 kpl, joten valitettavan harva on myös heidän verkostonsa :(
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

jaahans

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 13.03.21 - klo:14:37
Teslan Supercharger-asemia on Suomessa 9 kpl, joten valitettavan harva on myös heidän verkostonsa :(

Niitä näytti kuitenkin olevan tulossa lisää ja ovat sellaisilla sijainneilla jo nuo 9, että kattavat aika hyvin matkailuja Suomessa. Myös helppous kuulostaa hyvältä jos niiden takia ei tarvitse säätää rfid-tunnisteiden ja eri merkkisten latureiden mobiiliappsien tunnistautumisten kanssa. Ionityn osalta en löytänyt mitään tietoa että olisivat edes pystyttämässä lisää latausasemia Suomeen.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: jaahans - 13.03.21 - klo:14:40
Niitä näytti kuitenkin olevan tulossa lisää ja ovat sellaisilla sijainneilla jo nuo 9, että kattavat aika hyvin matkailuja Suomessa. Myös helppous kuulostaa hyvältä jos niiden takia ei tarvitse säätää rfid-tunnisteiden ja eri merkkisten latureiden mobiiliappsien tunnistautumisten kanssa. Ionityn osalta en löytänyt mitään tietoa että olisivat edes pystyttämässä lisää latausasemia Suomeen.

Veikkaisin, että suurimmalla osalla Tesla-kuskejakin on rfid-tunnisteet ja/tai mobiili-appsit. Itse asun Helsingissä, ja jos hankkisin Teslan, taitaa lähimmälle Teslan Superchager-asemalla olla matkaa pitkälti yli 100 km. Itse en jaksaisi tuollaista matkaa ajaa lataamisen takia.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

jamo75

Lainaus käyttäjältä: jaahans - 13.03.21 - klo:14:40
Niitä näytti kuitenkin olevan tulossa lisää ja ovat sellaisilla sijainneilla jo nuo 9, että kattavat aika hyvin matkailuja Suomessa. Myös helppous kuulostaa hyvältä jos niiden takia ei tarvitse säätää rfid-tunnisteiden ja eri merkkisten latureiden mobiiliappsien tunnistautumisten kanssa. Ionityn osalta en löytänyt mitään tietoa että olisivat edes pystyttämässä lisää latausasemia Suomeen.

Teslalla on myöskin viallisia latureita, mutta poiketen k-lataus ja fortumista heillä lataus piste ei perustu siihen yhteen tai kahteen kämäiseen 50kw laturiin. Esim. Vierumäen superilla on jonotus ihan arkipäivää...

id.4 vaikuttaisi tällä hetkellä lupaavalta koska se pystyy pitämään lataus tehon melkein loppuunasti korkealla, jolloin noista HPC latureista olisi jotain hyötyäkin.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy