VW ID.3 latauskokemuksia

Aloittaja mikaanikko, 13.09.20 - klo:12:57

« edellinen - seuraava »

geezer

Lainaus käyttäjältä: Wasabrod - 05.03.21 - klo:15:55
Nyt ois talouteen tullut ID.3, ja olen vähän tähän lataushommaan tutustunut. Olen jotain keskusteluita lueskellut, ja sitten nuita hintoja katsellut, ja tässä täytyy nyt olla jotain mitä en ymmärrä. Auto on Oulussapäin, niin en voi käsittää tuota latausasemien sähkön hinnoittelua.

Esim Kaakkurissa Virta tarjoaa 22kW latausta hintaan 0.25â,¬/kWh. Tien toisella puolella K-lataus tarjoaa samalla teholla latausta hintaan 0.02â,¬/min, ja siitä voi laskea kilowattitunnin hinnan 0.02â,¬/min x 60min / 22kWh = 0.055â,¬/kWh. Eli Virta myy sähköä reilut 4 kertaa niin kalliilla kuin K-lataus. Onko niiden elektornit jotenkin parempia, vai mikä tässä on juttu? Miksi KUKAAN ostaisi sähköä noin järjettömän paljon kalliimmalla? Muutenkin hinta on järjetön kotilataukseen verrattuna. Itse asiassa tuossa K-latauksessa on siitäkin vinkkelistä katsottuna jotain järkeä.

Sitten jos katsotaan tehokkaampia latausasemia, niin Virran 50kW lataus maksaa hulppea 0.33â,¬/min! Ymmärrän kyllä että aika on rahaa, mutta silti tämä hinta on yli 7 kertainen K-latauksen 22kW hintaan nähden. Mikäli lataus onnistuisi täydellä teholla, kilowattitunnin hinnaksi tulisi silti melkein 40 senttiä. Tuntuu kyllä suorastaan ryöstöltä.

Mitä nyt en ymmärrä tässä kuviossa?

Aika harvat autot pystyy ottamaan vastaan 22kw ac latausta. Tuo id.3 pystyy ottamaan vastaan 11kw. Mutta joo, periaatteessa  tuolla k-latauksella voisi saada halpaa sähköä. Oma phev octavia ottaa vain 3.7kw, joten ei mitään järkeä ladata k-latauksella. Virtaa olen käyttänyt paljonkin.

geezer

Ja pitää huomata että virran business on tehdä voittoa myymällä tuota sähköä, ja että latausasemien perustaminen ja ylläpito maksaa. K-latauksen tapauksessa kesko laskee tekevänsä enemmän voittoa kauppojensa myynnillä jos tarjoaa myös lataus mahdollisuuden kaupan vieressä.

Jälkimmäisen takia oma lähi-kauppakeskus tarjoaa ilmaisen 22kw latauksen. Nykyään lataan autoa siellä aina kun käyn kaupassa,  lounaalla yms. win-win sekä kaupoille että mulle   ;D

Wasabrod

#242
Lainaus käyttäjältä: geezer - 05.03.21 - klo:16:04
Aika harvat autot pystyy ottamaan vastaan 22kw ac latausta. Tuo id.3 pystyy ottamaan vastaan 11kw. Mutta joo, periaatteessa  tuolla k-latauksella voisi saada halpaa sähköä. Oma phev octavia ottaa vain 3.7kw, joten ei mitään järkeä ladata k-latauksella. Virtaa olen käyttänyt paljonkin.

Okei, eli tuo tuplaa K-latauksen hinnan, auts.
Silti ihmettelen näitä latausasemien hintoja. Mikä motiivi on ladata asemalla paljon kalliimmalla sähköllä kuin kotona 8 amppeerilla liruttaen? Jos ei siis ole pidemmällä matkalla, ja on pakko saada sähköä reissunpäällä.

edit:
Lainaus käyttäjältä: geezer - 05.03.21 - klo:16:31
Ja pitää huomata että virran business on tehdä voittoa myymällä tuota sähköä, ja että latausasemien perustaminen ja ylläpito maksaa. K-latauksen tapauksessa kesko laskee tekevänsä enemmän voittoa kauppojensa myynnillä jos tarjoaa myös lataus mahdollisuuden kaupan vieressä.

Tämä on toki totta, ja tietysti myyjä perii mitä vaan, kunhan joku maksaa. En vain ymmärrä mistä niitä asiakkaita riittää naurettavan kalliilla hinnalla verrattuna kotisähköön. Ja luulisi että isot toimijat saavat sähkönsä halvemmalla kuin yksityiset koteihinsa.

geezer

Lainaus käyttäjältä: Wasabrod - 05.03.21 - klo:16:33
Okei, eli tuo tuplaa K-latauksen hinnan, auts.
Silti ihmettelen näitä latausasemien hintoja. Mikä motiivi on ladata asemalla paljon kalliimmalla sähköllä kuin kotona 8 amppeerilla liruttaen? Jos ei siis ole pidemmällä matkalla, ja on pakko saada sähköä reissunpäällä.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta ladata kotona. Lisäksi lataushybrideissä on sen verran pieni akku että itse lataan yleensä aina kun menen kaupunkiin. Tampereella houkuttelevuutta lisää se että sillä 0,15â,¬ / kwh hinnalla myös hoidat pysäköintimaksun. Tämä siis muutamalla tietyllä latauspaikalla joita operoi virta. Hesassa monella latauspisteellä on tuntiveloitus tuon kw veloituksen lisäksi, mutta silti se on usein aika edukasta pysäköintiä.


Antore

Lainaus käyttäjältä: Wasabrod - 05.03.21 - klo:16:33
Silti ihmettelen näitä latausasemien hintoja. Mikä motiivi on ladata asemalla paljon kalliimmalla sähköllä kuin kotona 8 amppeerilla liruttaen? Jos ei siis ole pidemmällä matkalla, ja on pakko saada sähköä reissunpäällä.

Eihän siihen mitään muuta järkevää motiivia voi ollakaan, kuin se ettei kotona ole mahdollisuutta ladata tai sitten 8A virralla ei saa tarpeeksi virtaa päivän ajoihin. Tosin tuon hitaamman K-Latauksen (11 kWh) hinta saattaa monelle olla edullisempi kuin kotona mutta pieniä on erot. En tiedä joko sinun autossa on tämä viimeisin nyt jaossa oleva 2.1 softa mutta jos ei ole, niin yli 8 tunnin lataus saa aikaan bugin (olikohan joku sähkömoottoriin liittyvä herja) joka tosin nollautuu kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen.

Antore

Lainaus käyttäjältä: geezer - 05.03.21 - klo:16:42
Kaikilla ei ole mahdollisuutta ladata kotona. Lisäksi lataushybrideissä on sen verran pieni akku että itse lataan yleensä aina kun menen kaupunkiin. Tampereella houkuttelevuutta lisää se että sillä 0,15â,¬ / kwh hinnalla myös hoidat pysäköintimaksun. Tämä siis muutamalla tietyllä latauspaikalla joita operoi virta. Hesassa monella latauspisteellä on tuntiveloitus tuon kw veloituksen lisäksi, mutta silti se on usein aika edukasta pysäköintiä.

Ladattavien hybridien järkevä latauspaikka ei nyt ihan tämän ketjun aiheeseen sovi mutta mitä tulee noihin K-Latauksen pisteisiin, niin taitavat olla suurin osa K-kauppojen pihoilla joissa pysäköinti on maksutonta.

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: Antore - 05.03.21 - klo:16:42
En tiedä joko sinun autossa on tämä viimeisin nyt jaossa oleva 2.1 softa mutta jos ei ole, niin yli 8 tunnin lataus saa aikaan bugin (olikohan joku sähkömoottoriin liittyvä herja) joka tosin nollautuu kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen.
Tarkoitatko, että on kytkettynä seinään yli 8 h vai lataus päällä yli 8 h?
Itse olen käyttänyt kotilatausta tyyliin piuha kiinni aina. En ole ole havainnut herjoja siitä. Mutta ehkä se olekaan ladannut yli 8 h.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

ITbites

Milloinhan K-Lataus tilittää niitä viime kuun "ilmaislatauksia"? En lataan niissä eurollakaan jos eivät palauta, mm. K-Latauksen 50kWh on ryöstö!
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

ak72

Lainaus käyttäjältä: Wasabrod - 05.03.21 - klo:15:55
Nyt ois talouteen tullut ID.3, ja olen vähän tähän lataushommaan tutustunut. Olen jotain keskusteluita lueskellut, ja sitten nuita hintoja katsellut, ja tässä täytyy nyt olla jotain mitä en ymmärrä. Auto on Oulussapäin, niin en voi käsittää tuota latausasemien sähkön hinnoittelua.

Esim Kaakkurissa Virta tarjoaa 22kW latausta hintaan 0.25â,¬/kWh. Tien toisella puolella K-lataus tarjoaa samalla teholla latausta hintaan 0.02â,¬/min, ja siitä voi laskea kilowattitunnin hinnan 0.02â,¬/min x 60min / 22kWh = 0.055â,¬/kWh. Eli Virta myy sähköä reilut 4 kertaa niin kalliilla kuin K-lataus. Onko niiden elektornit jotenkin parempia, vai mikä tässä on juttu? Miksi KUKAAN ostaisi sähköä noin järjettömän paljon kalliimmalla? Muutenkin hinta on järjetön kotilataukseen verrattuna. Itse asiassa tuossa K-latauksessa on siitäkin vinkkelistä katsottuna jotain järkeä.

Sitten jos katsotaan tehokkaampia latausasemia, niin Virran 50kW lataus maksaa hulppea 0.33â,¬/min! Ymmärrän kyllä että aika on rahaa, mutta silti tämä hinta on yli 7 kertainen K-latauksen 22kW hintaan nähden. Mikäli lataus onnistuisi täydellä teholla, kilowattitunnin hinnaksi tulisi silti melkein 40 senttiä. Tuntuu kyllä suorastaan ryöstöltä.

Mitä nyt en ymmärrä tässä kuviossa?

Se on kattos niin että ilmasto- ja sähköautokiimassa on rahanteko helppoa sähkönmyyjille. Maailma pelastuu ja kaikille jää hyvä mieli.
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

V60

Asiasta en enempää tiedä, mutta eikös K- lataus ole kauppojen yhteydessä? Houkutellaan asiakkaita osteleen.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Antore

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 06.03.21 - klo:13:55
Milloinhan K-Lataus tilittää niitä viime kuun "ilmaislatauksia"? En lataan niissä eurollakaan jos eivät palauta, mm. K-Latauksen 50kWh on ryöstö!

Eikös sulla ole 1st-malli? Silloin saat We Charge -korttiin We Charge Plus -tariffin ilmaiseksi ja se sitältää 2 000 kWh / 600 â,¬ lataussaldoa. Ionity-latauksen hintaan 0,30 â,¬/min. Ja K-Lataus siis kuuluu roaming-kumppanina tähän diiliin. Sinulta siis laskutetaan nolla euroa kun vähän tutustut asioihin ja tajuat tuon tariffin hankkia We Charge -korttiisi. Ei We Charge korttia kukaan täysijärkinen käytä K-Latauksen pisteissä jos ei ole tuohon tariffiin oikeutettu.

jamo75

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 06.03.21 - klo:13:55
Milloinhan K-Lataus tilittää niitä viime kuun "ilmaislatauksia"? En lataan niissä eurollakaan jos eivät palauta, mm. K-Latauksen 50kWh on ryöstö!

k-lataus ja virta näyttävän käyttävän kuukausi laskutusta, eli kun olet maksanut lataukset oikeasti, odottelet sellaiset 2-3 viikkoa sitten ne plussa pisteet ovat käytettävissä.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

ID3

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 06.03.21 - klo:13:55
Milloinhan K-Lataus tilittää niitä viime kuun "ilmaislatauksia"? En lataan niissä eurollakaan jos eivät palauta, mm. K-Latauksen 50kWh on ryöstö!

Tarkoitatko K-Latauksen ilmoittamia ilmaislatauksia ID.3-omistajille We Charge aktiointinongelman ja ID.3 softabugien vuoksi? Nehän hyvitetään K-Latauksella tehdyistä latauksista kunhan K-latauksen tilillä on tallennettu sun sähköpostiosoite (sama osoite johon Volkswagen Suomi on tuon tiedotteen lähettänyt) ja plussakortin numero. Eli veloittavat lataukset normaalisti kuun vaihteessa ja palauttavat ne Plussa rahana kuun 10. päivän tienoilla. Näissä EI ole mikään ryöstöhinta 50 kW latureissa, vaan maksaa 0,20â,¬/min. Tässä on sellainen jippo että antavat noista latauksista myös plussapisteet ja sitten palauttavat ne (hiukan ylöspäin pyöristettyinä) plussarahana. Toki ne joutuu käyttämään k-ketjussa, mutta on kyllä TODELLA halpaa latausta. Tämä etu alkoi marraskuussa ja jatkuu vielä maaliskuun loppuun.

Jos taas tarkoitit We Chargen ID.3 1st omistajille tarjoamaa 600 euron (2000 kWh) lataussaldoa, niin siitä ei palautella mitään, vaan lataukset veloitetaan tuosta 600 euron saldosta ja kun se tulee täyteen, veloittavat lataukset normaalisti kortilta. We Chargella K-latauksesta ladataan roaming hinnalla, eli on todella kallista. Jatkossahan tätä ei kannata käyttää kuin Ionityllä.
ID3 1st plus

Antore

Lainaus käyttäjältä: ID3 - 06.03.21 - klo:22:21
Tarkoitatko K-Latauksen ilmoittamia ilmaislatauksia ID.3-omistajille We Charge aktiointinongelman ja ID.3 softabugien vuoksi? Nehän hyvitetään K-Latauksella tehdyistä latauksista kunhan K-latauksen tilillä on tallennettu sun sähköpostiosoite (sama osoite johon Volkswagen Suomi on tuon tiedotteen lähettänyt) ja plussakortin numero. Eli veloittavat lataukset normaalisti kuun vaihteessa ja palauttavat ne Plussa rahana kuun 10. päivän tienoilla. Näissä EI ole mikään ryöstöhinta 50 kW latureissa, vaan maksaa 0,20â,¬/min. Tässä on sellainen jippo että antavat noista latauksista myös plussapisteet ja sitten palauttavat ne (hiukan ylöspäin pyöristettyinä) plussarahana. Toki ne joutuu käyttämään k-ketjussa, mutta on kyllä TODELLA halpaa latausta. Tämä etu alkoi marraskuussa ja jatkuu vielä maaliskuun loppuun.

Jos taas tarkoitit We Chargen ID.3 1st omistajille tarjoamaa 600 euron (2000 kWh) lataussaldoa, niin siitä ei palautella mitään, vaan lataukset veloitetaan tuosta 600 euron saldosta ja kun se tulee täyteen, veloittavat lataukset normaalisti kortilta. We Chargella K-latauksesta ladataan roaming hinnalla, eli on todella kallista. Jatkossahan tätä ei kannata käyttää kuin Ionityllä.

Hyvä yhteenveto mutta tämä on selitetty ITbitesille niin monta kertaa, että itse en ainakaan pidätä henitystä infon perillemenosta ;D Uuden volkkarin ostajastahan tulee myös K-ryhmän paras asiakas jos Plussa-korttinsa tiedot auton oston yhteydessä myyjälle antaa. Ja parhaat asiakkaat voivat halutessaan vaihtaa plussa-pojot Finnair Plus -pisteisiin aika hyvällä konversiolla; 1 plussa = 2 Finnair Plus -pistettä. Itse olen ladannut K-Lattauksen tunnuksella juuri tämän takia ja huhtikuussa sitten siirryn kotilataukseen ja We Charge -kortin käyttöön jos K-kaupan pihalla tulee tarve ladata = ilmaista. Vielä hetkeen noilla Finnairin pojoilla ei tietysti paljon mitään tee koska korona mutta iisisti saa sellaisen potin jonka arvo on moninkertainen verrattuna Plussa-rahaan ruokakaupassa.

jkk8

Lainaus käyttäjältä: Antore - 06.03.21 - klo:23:06
Hyvä yhteenveto mutta tämä on selitetty ITbitesille niin monta kertaa, että itse en ainakaan pidätä henitystä infon perillemenosta ;D Uuden volkkarin ostajastahan tulee myös K-ryhmän paras asiakas jos Plussa-korttinsa tiedot auton oston yhteydessä myyjälle antaa. Ja parhaat asiakkaat voivat halutessaan vaihtaa plussa-pojot Finnair Plus -pisteisiin aika hyvällä konversiolla; 1 plussa = 2 Finnair Plus -pistettä. Itse olen ladannut K-Lattauksen tunnuksella juuri tämän takia ja huhtikuussa sitten siirryn kotilataukseen ja We Charge -kortin käyttöön jos K-kaupan pihalla tulee tarve ladata = ilmaista. Vielä hetkeen noilla Finnairin pojoilla ei tietysti paljon mitään tee koska korona mutta iisisti saa sellaisen potin jonka arvo on moninkertainen verrattuna Plussa-rahaan ruokakaupassa.

No hitto, mä ihmettelinki miten musta on tullut k-ryhmän parasasiakas-jäsen kun tähän asti lähes kaikki keskitetty s-ryhmään.

ITbites

Lainaus käyttäjältä: ID3 - 06.03.21 - klo:22:21
Tarkoitatko K-Latauksen ilmoittamia ilmaislatauksia ID.3-omistajille We Charge aktiointinongelman ja ID.3 softabugien vuoksi? Nehän hyvitetään K-Latauksella tehdyistä latauksista kunhan K-latauksen tilillä on tallennettu sun sähköpostiosoite (sama osoite johon Volkswagen Suomi on tuon tiedotteen lähettänyt) ja plussakortin numero. Eli veloittavat lataukset normaalisti kuun vaihteessa ja palauttavat ne Plussa rahana kuun 10. päivän tienoilla. Näissä EI ole mikään ryöstöhinta 50 kW latureissa, vaan maksaa 0,20â,¬/min. Tässä on sellainen jippo että antavat noista latauksista myös plussapisteet ja sitten palauttavat ne (hiukan ylöspäin pyöristettyinä) plussarahana. Toki ne joutuu käyttämään k-ketjussa, mutta on kyllä TODELLA halpaa latausta. Tämä etu alkoi marraskuussa ja jatkuu vielä maaliskuun loppuun.

Jos taas tarkoitit We Chargen ID.3 1st omistajille tarjoamaa 600 euron (2000 kWh) lataussaldoa, niin siitä ei palautella mitään, vaan lataukset veloitetaan tuosta 600 euron saldosta ja kun se tulee täyteen, veloittavat lataukset normaalisti kortilta. We Chargella K-latauksesta ladataan roaming hinnalla, eli on todella kallista. Jatkossahan tätä ei kannata käyttää kuin Ionityllä.

Okei, kiitos - eli tilitykset tyyliin ensi viikolla. K-Lataus kusi tuon bisneksen, esim. CM Tammistossa aina kaikki vapaana, ketään kiinnosta maksaa Keskolle ko. palvelusta.

Kyllä, ilmaissaldoa wechargeen ei tosiaan kannata käyttää kuin hätätapauksissa ja tietty Ionityllä, minkä verkosto on tosin perähinkiätyyliin naurettava, eikä ilmeisesti lisää ole tulossakaan. Via Baltikalle on muutama tolppa valmistumassa mutta saapa nähdä pääseekö niitä vielä ensi kesänä hyödyntämään.

Antorelle terveisiä että mielenkiintoista huomata että mulkkuja löytyy ID -perheestäkin, luulin kaikkien ajavan Teslalla. Taidatkin olla se Spede kuka tuli kerran Lidlin pihalla itkemään että luovuta lataus kun itsellä oli vielä hommat kesken.
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Antore

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 07.03.21 - klo:13:24
Okei, kiitos - eli tilitykset tyyliin ensi viikolla. K-Lataus kusi tuon bisneksen, esim. CM Tammistossa aina kaikki vapaana, ketään kiinnosta maksaa Keskolle ko. palvelusta.

Kyllä, ilmaissaldoa wechargeen ei tosiaan kannata käyttää kuin hätätapauksissa ja tietty Ionityllä, minkä verkosto on tosin perähinkiätyyliin naurettava, eikä ilmeisesti lisää ole tulossakaan. Via Baltikalle on muutama tolppa valmistumassa mutta saapa nähdä pääseekö niitä vielä ensi kesänä hyödyntämään.

Antorelle terveisiä että mielenkiintoista huomata että mulkkuja löytyy ID -perheestäkin, luulin kaikkien ajavan Teslalla. Taidatkin olla se Spede kuka tuli kerran Lidlin pihalla itkemään että luovuta lataus kun itsellä oli vielä hommat kesken.

Eli et vieläkään ymmärtänyt. Jos et halua ilmaiseksi ladata K-Latauksesta We Charge -kortilla, niin se on tietysti oma valinta ja ihan ok. Mulle se kyllä kelpaa.
Kerran olen Lidlin laturia kokeillut ja se ei ollut pihassa vaan Espoossa, Hannuksen liiterin parkkihallissa ja paikka oli vapaa. Ihan mielenkiinnosta, mitkä hommat sulla oli kesken siellä parkkiksella? Lidlin laturihan on tarkoitettu kaupassakäynnin aikana tapahtuvaan lataukseen.


ID3

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 07.03.21 - klo:13:24
Okei, kiitos - eli tilitykset tyyliin ensi viikolla. K-Lataus kusi tuon bisneksen, esim. CM Tammistossa aina kaikki vapaana, ketään kiinnosta maksaa Keskolle ko. palvelusta.

Joo, jos latasit K-latauksella (et siis We Chargella) niin tilitykset pitäisi tulla ensi viikolla. Miten K-Lataus kusi bisneksen? K-latauksen 50 kW hinta ei ole kovin paha, omissa latauksissa pääsen yleensä n. 25 senttiä / kWh hintaan.
ID3 1st plus

Antore

Lainaus käyttäjältä: ID3 - 07.03.21 - klo:14:37
Joo, jos latasit K-latauksella (et siis We Chargella) niin tilitykset pitäisi tulla ensi viikolla. Miten K-Lataus kusi bisneksen? K-latauksen 50 kW hinta ei ole kovin paha, omissa latauksissa pääsen yleensä n. 25 senttiä / kWh hintaan.

Ja kunhan K-Autolla on tiedossa K-Tunnuksen sähköpostiosoite jolla K-Lataus-sovellusta käyttää (ja tietysti Plussa-kortin tiedot K-Tunnuksessa). Mutta vielä kertaalleen, jos käytössä on ID.3:sta 1st-malli (ja tässä tapauksessa ilmeisesti on), niin ei se lataus K-Latauksen laturilla ja We Charge -kortillakaan mitään maksa kun valitsee 1st-mallin omistajille tarjotun tariffin.
Tämä pisteillä tapahtuva latausten hyvitys tehtiin juuri sen takia, kun osalla oli vaikeuksia tuon We Charge -kortin hankkimisessa ja luvatun ilmaisen latauksen käyttämisessä (tiettyjen pankkien asiakkaat).

ITbites

Lainaus käyttäjältä: ID3 - 07.03.21 - klo:14:37
Miten K-Lataus kusi bisneksen?

Varmaan riipppuu millä alueella tätä tarkastelee, mutta näillä hoodeilla jos laittaa vertailua; Jumbossa lataus maksuton, monta maksutonta Lidl latausta, Virta tiputtanut hintoja, ne Prismat mistä lataus löytyy = maksuttomia.

Kannustaako maksullinen lataus suuntaamaan Citymarkettiin?
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

tmr97

#260
Lainaus käyttäjältä: ITbites - 07.03.21 - klo:16:44
Varmaan riipppuu millä alueella tätä tarkastelee, mutta näillä hoodeilla jos laittaa vertailua; Jumbossa lataus maksuton, monta maksutonta Lidl latausta, Virta tiputtanut hintoja, ne Prismat mistä lataus löytyy = maksuttomia.

Kannustaako maksullinen lataus suuntaamaan Citymarkettiin?

Jos tarkastelee sen kannalta, että tarvitsee latausta, eikä vain lataa rahaa säästääkseen, niin K-latauksen malli on erinomainen. Hinta on hyvin kohtuullinen, esim tuo0,02â,¬/min on 0,17â,¬/kWh 2-16A tai 1*32A ottavalle autolla ja 0,11â,¬/kWh 3*16A ottavalle autolle. Hinta vastaa kotilatauksen hintaa. Täten latauksessa ovat vain ne autot, jotka tarvitsevat. Esim prisman 12 ilmaista paikkaa on aina täynnä ja K:n 6:ssa aina vapaata. Kun on tarve, niin mennään k:lle.

Ilmaiset palvelut ovat periaatteessa tyhmiä. Niitä käytetään vaikka ei ole tarvetta. Turhia investointeja. Joku ne aina maksaa.

Antore

#261
Lainaus käyttäjältä: ITbites - 07.03.21 - klo:16:44
Varmaan riipppuu millä alueella tätä tarkastelee, mutta näillä hoodeilla jos laittaa vertailua; Jumbossa lataus maksuton, monta maksutonta Lidl latausta, Virta tiputtanut hintoja, ne Prismat mistä lataus löytyy = maksuttomia.

Kannustaako maksullinen lataus suuntaamaan Citymarkettiin?

Taitaa Virran laturit olla kuitenkin vielä vähän K-Latausta kalliimpia. Mutta Virran latureistakin voit ladata ilmaiseksi kun hommaat siihen We Charge -korttiisi tariffin, johon olet oikeutettu 1st-mallin haltijana.

Olisi mielenkiintoista jos joku viitsisi väijyä kuinka moni noiden ilmaisten latureiden käyttäjistä oikeasti edes asioi kaupassa jonka yhteydestä sellainen löytyy. Ruokakaupassa aika harvalla aikaa menee paljon varttia enempää. Siinä ajassa type 2-laturista ladattu virta maksaisi kotona ladattuna korkeintaan 40 senttiä, maksullisessa K-Latauksessa 30 senttiä. Minä ainakin tunnen myötähäpeää kuskeja kohtaan, jotka istuvat Lidlin pihassa autossaan ja odottavat akun latautumista. Mutta ehkä sähköautojen kuskeissa on enemmänkin Harrin kaltaisia idiootteja, joiden elämää ohjaa ilmaiset lataukset. Mutta ehkä nämä samat harrit myös ajavat Teslan riittävän kauaksi parkkiin ja jonottavat hurstin leipäjonossa.

https://www.is.fi/autot/art-2000007791958.html

geezer

Lainaus käyttäjältä: Antore - 07.03.21 - klo:21:03
Taitaa Virran laturit olla kuitenkin vielä vähän K-Latausta kalliimpia. Mutta Virran latureistakin voit ladata ilmaiseksi kun hommaat siihen We Charge -korttiisi tariffin, johon olet oikeutettu 1st-mallin haltijana.

Olisi mielenkiintoista jos joku viitsisi väijyä kuinka moni noiden ilmaisten latureiden käyttäjistä oikeasti edes asioi kaupassa jonka yhteydestä sellainen löytyy. Ruokakaupassa aika harvalla aikaa menee paljon varttia enempää. Siinä ajassa type 2-laturista ladattu virta maksaisi kotona ladattuna korkeintaan 40 senttiä, maksullisessa K-Latauksessa 30 senttiä. Minä ainakin tunnen myötähäpeää kuskeja kohtaan, jotka istuvat Lidlin pihassa autossaan ja odottavat akun latautumista. Mutta ehkä sähköautojen kuskeissa on enemmänkin Harrin kaltaisia idiootteja, joiden elämää ohjaa ilmaiset lataukset. Mutta ehkä nämä samat harrit myös ajavat Teslan riittävän kauaksi parkkiin ja jonottavat hurstin leipäjonossa.

https://www.is.fi/autot/art-2000007791958.html

Tuossahan  voi käydä hyvinkin niin että ihmiset valitsevat kaupan jossa on maksullinen lataus koska kauppa jolla on ilmaiset laturit niin siellä on laturit usein täynnä autoja. Ja pahimmassa tapauksessa ne ilmaiset laturit on täynnä pitkään koska ilmainen sähkö.

Näin siis itse tekisin jos mulla olisi täyssähköauto ja sitä pitäisi ladata kauppareissulla varsinkin pääkaupunkiseudulla. Latauksen hinta kun on yleensä kuitenkin aika edullinen, jos nyt ei ihan nopeimmista latureista kyse. Oman "lähikaupan" ilmaislaturit ei ole vielä kertaakaan olleet tosin täynnä.

ITbites

Lainaus käyttäjältä: geezer - 07.03.21 - klo:21:58
Tuossahan  voi käydä hyvinkin niin että ihmiset valitsevat kaupan jossa on maksullinen lataus koska kauppa jolla on ilmaiset laturit niin siellä on laturit usein täynnä autoja. Ja pahimmassa tapauksessa ne ilmaiset laturit on täynnä pitkään koska ilmainen sähkö.

Näin siis itse tekisin jos mulla olisi täyssähköauto ja sitä pitäisi ladata kauppareissulla varsinkin pääkaupunkiseudulla. Latauksen hinta kun on yleensä kuitenkin aika edullinen, jos nyt ei ihan nopeimmista latureista kyse. Oman "lähikaupan" ilmaislaturit ei ole vielä kertaakaan olleet tosin täynnä.

Lidlin kannattaisi ehdottomasti kytkeä lataaminen PLUS -sovellukseen, eli varmistetaan että olet myös ostava asiakas etkä 100.000 euron ostanut Tesla-pelle ketkä eniten istuvat autoissaan ko. latureissa :D
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Antore

Olisihan se fiksua varmistaa, että latauspaikkoja käyttää vain asiakkaat mutta vaatisi jonnin verran säätämistä. Lidlin tapauksessa lataustapahtuma pitäisi jotenkin parittaa heidän sovelluksen asiakastunnisteeseen ja samalla tunnisteella latauksen aloitus onnistuisi vain kaupan sisällä. Lopetus onkin hankalampi homma, koska sen kanssa voisi halutessaan edelleen kikkailla. Lidlin tapauksessa yksittäiselle lataukselle voisi olla maksimiaika, vaikka 20 min. jonka jälkeen lataus päättyy.

jkk8

#265
Lainaus käyttäjältä: Antore - 08.03.21 - klo:09:23
Olisihan se fiksua varmistaa, että latauspaikkoja käyttää vain asiakkaat mutta vaatisi jonnin verran säätämistä. Lidlin tapauksessa lataustapahtuma pitäisi jotenkin parittaa heidän sovelluksen asiakastunnisteeseen ja samalla tunnisteella latauksen aloitus onnistuisi vain kaupan sisällä. Lopetus onkin hankalampi homma, koska sen kanssa voisi halutessaan edelleen kikkailla. Lidlin tapauksessa yksittäiselle lataukselle voisi olla maksimiaika, vaikka 20 min. jonka jälkeen lataus päättyy.

Ostoihin perustuva latausaika-bonus ratkaisisi tämän. S-ryhmällä on tasavertaisesti toteutettu tämä; tankkaajalle tankkausbonus ja sähköautoilijalle ilmaista sähköä. Tosin tuotakin väärinkäyttävät jotkut sähköautoilijat.

ttppii

S-ryhmän ilmaisuus vaihtelee osuuskaupoittain, Tampereella esim oma lähiprisma on Plugitin verkossa hintaan 16 c/kWh.

tmr97

Lataus pitäisi maksaa pankkikortilla/lähimaksulla.

Oppia voisi käydä ottamassa kaupunkien pysäköintimaksuista. Esim Helsinki:
Kantakaupungin kadut on jaettu kahteen pysäköintimaksuvyöhykkeeseen:
1. vyöhykkeellä pysäköinti maksaa 4 euroa / tunti
2. vyöhykkeellä pysäköinti maksaa 2 euroa / tunti
Maksu tehdään pankkikortilla/lähimaksulla

Pikalataus maksaa tyypillisesti 0,2â,¬/min, eli 12 euroa / tunti. Jos pysäköintiä kannattaa veloittaa pankkikortilla 2â,¬/h kustannuksilla, niin ei pitäisi mitään ongelmaa veloittaa 12â,¬/h tason kustannuksia.

jamo75

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 08.03.21 - klo:11:16
Lataus pitäisi maksaa pankkikortilla/lähimaksulla.

Oppia voisi käydä ottamassa kaupunkien pysäköintimaksuista. Esim Helsinki:
Kantakaupungin kadut on jaettu kahteen pysäköintimaksuvyöhykkeeseen:
1. vyöhykkeellä pysäköinti maksaa 4 euroa / tunti
2. vyöhykkeellä pysäköinti maksaa 2 euroa / tunti
Maksu tehdään pankkikortilla/lähimaksulla

Pikalataus maksaa tyypillisesti 0,2â,¬/min, eli 12 euroa / tunti. Jos pysäköintiä kannattaa veloittaa pankkikortilla 2â,¬/h kustannuksilla, niin ei pitäisi mitään ongelmaa veloittaa 12â,¬/h tason kustannuksia.

ongelma tossa on se että pankkikortin lukija vaatii tiety palvelun tarjoajan tason, eli mikä tahansa puulaaki firma ei voi  vain perustaa omaa palvelua ja alkaa scannaamaan asiakkaiden pankkikortteja. tästä johtuen ollaan päädytty sekasotkuun jossa rfid tunnisteella tai kännykällä laskutetaan loppuasiakkaan LUOTTOKORTTIA online tapahtumana.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

tmr97

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 08.03.21 - klo:19:12
ongelma tossa on se että pankkikortin lukija vaatii tiety palvelun tarjoajan tason, eli mikä tahansa puulaaki firma ei voi  vain perustaa omaa palvelua ja alkaa scannaamaan asiakkaiden pankkikortteja. tästä johtuen ollaan päädytty sekasotkuun jossa rfid tunnisteella tai kännykällä laskutetaan loppuasiakkaan LUOTTOKORTTIA online tapahtumana.

Onhan se selvä, ettei puulaakifirmat, kuten Kesko, Fortum ja sähköyhtiöiden Virta, jonka pääomistaja on edellisiin verrattuna olemattoman pieni Helen, tosin mukana on myös mm pikkuinen puulaakifirma E.ON voi ottaa pankkikorttia käyttöön, kun se vaatisi jotain oikeita yrityksiä...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy