VW ID.3 latauskokemuksia

Aloittaja mikaanikko, 13.09.20 - klo:12:57

« edellinen - seuraava »

mmh

Nyt näytti menevän DanskeBankin kortilla WeCharge-tilaus läpi (Plus-taso) ja toimitusosoitteeksi saattoi kirjoittaa haluamansa osoitteen, 

Daatta

En ole edes yrittänyt We Chargea aktivoida, ihan rahalla joutuisin maksamaan koska en kuulu 1st kerhoon. Voihan sitä kokeilla kun ei kerran mitään maksa se aktivointi. OP:n kortti itsellä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

saq

Tuli hommattua tuo We Charge kortti tuolla Go tariffilla, jonka kaikki ID omistajat saavat ilman kuukausimaksua 12 kuukaudeksi. Tällähän saa Ionity lataukset hintaan 0,55 â,¬/min, joten pientä säästöä tulee esim. K-latauksen 0,95 â,¬/min hintaan verrattuna. Todennäköisesti en kovinkaan usein Ionity asemilla vieraile, mutta tällä hinnalla se on edes vaihtoehto. Pankkina on Nordea ja tilaus meni helposti läpi, mutta kortti saapui postissa vasta 2 viikon päästä.
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

Antore

Lainaus käyttäjältä: saq - 24.02.21 - klo:11:09
Tuli hommattua tuo We Charge kortti tuolla Go tariffilla, jonka kaikki ID omistajat saavat ilman kuukausimaksua 12 kuukaudeksi. Tällähän saa Ionity lataukset hintaan 0,55 â,¬/min, joten pientä säästöä tulee esim. K-latauksen 0,95 â,¬/min hintaan verrattuna. Todennäköisesti en kovinkaan usein Ionity asemilla vieraile, mutta tällä hinnalla se on edes vaihtoehto. Pankkina on Nordea ja tilaus meni helposti läpi, mutta kortti saapui postissa vasta 2 viikon päästä.

Ei tuolla kortilla tee yhtään mitään jos ei saa ilmaista latausta (1st-mallit) tai käytä ionityä. K-Latauksen hinta on melkein 5 x kalliimpi tuolla kortilla kun K-Latauksen omalla tunnisteella/sovelluksella. Tai tekeehän sillä kortilla tietysti paljonkin jos haluaa maksaa latauksesta ylihintaa.

Daatta

Heh, joo mulla on autossa kolmen eri firmat tagit odottamassa latausta jossain muuallakin kuin kotipihassa. Voisi sinne neljännenkin hommata, tuota Ionityä varten.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lionman

Kuulostaa hurjan kovilta nuo K-latauksen hinnat. Olen käyttänyt tuota satunnaisesti ja mielenkiinnosta kauppareissuilla, olen rekisteröitynyt käyttäjä. Katsoin juuri sovelluksen tapahtumista ja minulla veloitukset on olleet 0,02â,¬/kWh ja 0,35...0,36â,¬/kWh. Leon ottaa noista vastaan auton sisäisen laturin mukaisesti 3,68kWh tehon eli 16A virralla. Millä latausteholla tulee tuo taksa 0,55â,¬/min?  Vai onko tässä nyt jotain mitä en ymmärrä?
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Lionman

Nyt meni eka yksikkö väärin; piti olla 0,02â,¬/min.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Antore

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 24.02.21 - klo:12:27
Kuulostaa hurjan kovilta nuo K-latauksen hinnat. Olen käyttänyt tuota satunnaisesti ja mielenkiinnosta kauppareissuilla, olen rekisteröitynyt käyttäjä. Katsoin juuri sovelluksen tapahtumista ja minulla veloitukset on olleet 0,02â,¬/kWh ja 0,35...0,36â,¬/kWh. Leon ottaa noista vastaan auton sisäisen laturin mukaisesti 3,68kWh tehon eli 16A virralla. Millä latausteholla tulee tuo taksa 0,55â,¬/min?  Vai onko tässä nyt jotain mitä en ymmärrä?

Se on kallis koska kyseessä on ns. roaming-hinta. K-Latausta ei We Charge -kortilla kannata käyttää ellei ole 1st-mallia ja ilmaista latausta. Optimitilanteessa ionityltä saa sen mitä ID.3 kykenee vastaanottamaan (max. 100 kW).

saq

Lainaus käyttäjältä: Antore - 24.02.21 - klo:11:15
Ei tuolla kortilla tee yhtään mitään jos ei saa ilmaista latausta (1st-mallit) tai käytä ionityä. K-Latauksen hinta on melkein 5 x kalliimpi tuolla kortilla kun K-Latauksen omalla tunnisteella/sovelluksella. Tai tekeehän sillä kortilla tietysti paljonkin jos haluaa maksaa latauksesta ylihintaa.
Ehkä kirjoitin vähän huolimattomasti, mutta tosiaan tuo We Charge on minulle vain Ionity latausta varten. Tagi valikoimassa oli jo K-lataus, Virta (Helen) ja Fortum Charge & Drive. Ionity asemilla tuo We Charge on huomattavasti halvempi ja kun sen sai ilman muita maksuja vuodeksi, niin varuilta sen otin. Millään muulla tagillä en kyllä Ionity asemilla lataa, on sen verran tyyristä. Jokaisella kortilla/tagilla on siis oma käyttötarkoitus.
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

mikkoan

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 24.02.21 - klo:12:27
Kuulostaa hurjan kovilta nuo K-latauksen hinnat. Olen käyttänyt tuota satunnaisesti ja mielenkiinnosta kauppareissuilla, olen rekisteröitynyt käyttäjä. Katsoin juuri sovelluksen tapahtumista ja minulla veloitukset on olleet 0,02â,¬/kWh ja 0,35...0,36â,¬/kWh. Leon ottaa noista vastaan auton sisäisen laturin mukaisesti 3,68kWh tehon eli 16A virralla. Millä latausteholla tulee tuo taksa 0,55â,¬/min?  Vai onko tässä nyt jotain mitä en ymmärrä?

Ei kannata hybridejä ladata aikaveloiteitteisissa (kuten K-lataus) pisteissä. Tulee kalliiksi, kun ne eivät pysty hyödyntämään suurempia lataustehoja.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 24.02.21 - klo:09:03
Mulla on ollut syksystä asti 1st-kuskien WeCharge -etu käytössä. Oon Nordean asiakas, joten kortin tilaaminen onnistu jo sillon. Ootko koittanut poistaa sovelluksen kännykästä tai tehdä uutta tiliä sinne?

Ei tuolla WeChargella taida tehdä tällä hetkellä Suomessa mitään, ellei asu Ionity-aseman vieressä. WeChargen hinnat taitaa olla järkeviä vain lämpimässä ilmastossa paljon ajaville, joilla  on laaja pääsy Ionityn asemille.

Suomessa kännykkä-appit ja parin palveluntarjoajan rfid-lätkät palvelee paremmin.

Toi 1st-mallien etu on muilla kun Ionityn asemilla ehkä 600 kWh, sen verran rasvaset on roaming-hinnat. Viime kuussa hinta oli yli euron per kWh.

Sama mulla Nordean kanssa, ihan kerralla onnistui tehdä ja kortti tuli viikossa. Itsellä siis ei-1st auto, ihan muuten vaan hommasin tuon kun silloin kortti oli vielä ilmainen.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lionman

Ei todellakaan kannata ladata plugaria K-Latauksella  kun kustannusta ajattelee. Minulle se on kolminkertainen hinta koti- tai mökkilataukseen verrattuna. Nyt pakkasilla olen sen takia käyttänyt kauppareissulla, että voin jättää sisälämmityksen päälle kun takapenkillä on 2 koiraa. Säästyy rangea mökkimatkaan.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

saq

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 24.02.21 - klo:14:33
Sama mulla Nordean kanssa, ihan kerralla onnistui tehdä ja kortti tuli viikossa. Itsellä siis ei-1st auto, ihan muuten vaan hommasin tuon kun silloin kortti oli vielä ilmainen.
On siis edelleen ilmainen kaikille (VW autoille?) Free tariffilla ja ID autoille 12 kk sopimuksella Go tariffilla. Maksullinen Plus tariffi ID autoille maksaa nyt tarjouksessa 9,99 â,¬/kk

Ionity hinnat:
Free 0.79 â,¬/min
Go 0.55 â,¬/min
Plus 0.30 â,¬/min

Tarjous voimassa sivujen mukaan 30.6.2022 asti.

https://www.volkswagen.fi/fi/sahkoautot/sahkoautotietoa/we-charge.html

Onko tuo Plus tariffi ollut joskus ilmainen? 1st autoille on ollut sitten omat ilmaiset lataukset, joita tähän keskusteluun ehkä turha enää sotkea. Ajattelin hankkiessani tuon ilmaisen Go tariffin kortin, että maksullista Plus korttia ei olisi järkevää ottaa, mutta äkkiä se tulee halvemmaksi. Jos kuukaudessa tunnin latailisi Ionity asemalla, Plus olisi jo viisi euroa halvempi. Toisaalta kun ei tiedä tulee edes kuukausittain tuolla käytyä, niin ei viitsi turhaan 10 â,¬/kk maksaa.
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

atapi

Lainaus käyttäjältä: mikkoan - 24.02.21 - klo:13:07
Ei kannata hybridejä ladata aikaveloiteitteisissa (kuten K-lataus) pisteissä. Tulee kalliiksi, kun ne eivät pysty hyödyntämään suurempia lataustehoja.

Kyllähän hybrideistäkin löytyy 7kW latureita, joille 2 snt/min on tosi hyvä hinta.
3,6kW:llakin kustannus  samaa luokkaa kuin kustannus bensalla ajettaessa. Kotilatauksen kanssahan tuon ei ole tarkoituskaan kilpailla.
En silti ymmärrä, miksei tuo voisi vaan maksaa esim. 20snt/kWh.

mikkoan

Lainaus käyttäjältä: atapi - 24.02.21 - klo:18:27
Kyllähän hybrideistäkin löytyy 7kW latureita, joille 2 snt/min on tosi hyvä hinta.
3,6kW:llakin kustannus  samaa luokkaa kuin kustannus bensalla ajettaessa. Kotilatauksen kanssahan tuon ei ole tarkoituskaan kilpailla.
En silti ymmärrä, miksei tuo voisi vaan maksaa esim. 20snt/kWh.

Löytyyhän niitä hybridejä vaikka kuinka tehokkailla latureilla, kunhan yleistin.

Luulenpa, että aikaveloituksen idea on hätistää akkunsa täyteen ladanneet pois varaamasta latauspaikkoja niitä tarvitseville. Ainakin työpaikalla, missä on kulutukseen perustuva veloitus, lojuu hybridejä latureissa koko työpäivän ajan.

mikaanikko

Latauskokemus Ionitystä oli jälleen kerran negatiivinen.
Yritin hyödyntää tuota WC-korttia (WeCharge) Hämeenlinnan Ionity-asemalla. En onnistunut. Laturi ei regoinut korttiin mitenkään. Kytkin piuhan ensin kuten ohjeessa oli ja sitten näytin korttia. Auto reagoi ilmoittamalla, ettei voida ladata - Katso käyttöohje.
WC-kortti toimi sitten toisella asemalla ihan normaalisti.
Onkos kukaan saanut Ionityä ja WC-korttia toimimaan? Missähän teen väärin?
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

jamo75

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 26.02.21 - klo:17:42
Latauskokemus Ionitystä oli jälleen kerran negatiivinen.
Yritin hyödyntää tuota WC-korttia (WeCharge) Hämeenlinnan Ionity-asemalla. En onnistunut. Laturi ei regoinut korttiin mitenkään. Kytkin piuhan ensin kuten ohjeessa oli ja sitten näytin korttia. Auto reagoi ilmoittamalla, ettei voida ladata - Katso käyttöohje.
WC-kortti toimi sitten toisella asemalla ihan normaalisti.
Onkos kukaan saanut Ionityä ja WC-korttia toimimaan? Missähän teen väärin?

ionityn asemat ilmeiseisti vähästä käytöstä johtuen menevät johonkin virransäästötilaan tms. virhe vaan tarkoittaa että laturi ei ole autentikoinut korttia ja ei siksi salli latausta. aivan samanlaisesti k-lataus välillä hylkää we charge kortin. kortin uudellen aktivointi we connect id;sta tai kortin vilauttelu uudestaan pitäisi auttaa. myöskin voi soittaa we chargen tukeen jotka resetoivat laitteen. itse olen kerran koettanut ja ekaksi laite ei herännyt mutta pienen nysväämisen jälkeen toimi kuten pitääkin.

esim. virran 11kw laturissa jos ei kirjaimellisesti noudattunut annettuja ohjeita niin lataus ei toiminut, kummaa säätöä
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

ITbites

ST1 autoilijat lataavat maaliskuun loppuun "ilmaiseksi" K-Latauksessa. Rahat takaisin plussarahana - toki tämän palautuksen toimivuudesta ei kokemuksia... (?)

Eihän tuota wecharge -etua kannata käyttää monessakaan paikkaa vaan säästää niihin kertoihin kun pääsee Ionity pisteelle tai ei ole tiliä johonkin näistä lukemattomista palveluntarjoajista. Itsellä on naapurissa Virran pömpelit 0,18 euroa per kilowatti, joten ei kannata hankkia kotiasemaa tai alkaa jollain wechargella roamaamaan. Onhan meillä sitten Lidlit, mutta noissa on nähtävissä ei oota, eli autoja tullut pirusti lisää mutta Lidl laajentaa latauspaikkoja heikosti (Suomessa), Saksassa joka Lidlistä löytyy latausasemat.

Latausverkostossa ja hinnoittelun sekavavuudessa on vielä matkaa sähköiseen unelmaan.
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Antore

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 26.02.21 - klo:18:39
ST1 autoilijat lataavat maaliskuun loppuun "ilmaiseksi" K-Latauksessa. Rahat takaisin plussarahana - toki tämän palautuksen toimivuudesta ei kokemuksia... (?)

Eihän tuota wecharge -etua kannata käyttää monessakaan paikkaa vaan säästää niihin kertoihin kun pääsee Ionity pisteelle tai ei ole tiliä johonkin näistä lukemattomista palveluntarjoajista. Itsellä on naapurissa Virran pömpelit 0,18 euroa per kilowatti, joten ei kannata hankkia kotiasemaa tai alkaa jollain wechargella roamaamaan. Onhan meillä sitten Lidlit, mutta noissa on nähtävissä ei oota, eli autoja tullut pirusti lisää mutta Lidl laajentaa latauspaikkoja heikosti (Suomessa), Saksassa joka Lidlistä löytyy latausasemat.

Latausverkostossa ja hinnoittelun sekavavuudessa on vielä matkaa sähköiseen unelmaan.

Hyvin toimii tuo palautus, pyöristävät vielä ylöspäin seuraavaan viiden euron pottiin kun plussa-rahaa voidaan maksaa 1000 pisteen erissä. Jos siis esim olet ladannut 33 euron edestä (6 600 pistettä = 30 â,¬) saa 7 000 pisteen edestä plussa-rahaa eli 35 â,¬. K-Lataus sovelluksessa pitää olla sama email kuin k-tunnuksessa jolla sovellukseen kirjaudutaan. We Charge -kortilla (jos sen on saanut käyttöönotettua) 1st-mallin omistavat saavat ilmaiset lataukset vuodeksi K-Latauksesta ja oliko lisäksi ainakin Virran laturit mukana.

jamo75

Lainaus käyttäjältä: Antore - 26.02.21 - klo:19:59
Hyvin toimii tuo palautus, pyöristävät vielä ylöspäin seuraavaan viiden euron pottiin kun plussa-rahaa voidaan maksaa 1000 pisteen erissä. Jos siis esim olet ladannut 33 euron edestä (6 600 pistettä = 30 â,¬) saa 7 000 pisteen edestä plussa-rahaa eli 35 â,¬. K-Lataus sovelluksessa pitää olla sama email kuin k-tunnuksessa jolla sovellukseen kirjaudutaan. We Charge -kortilla (jos sen on saanut käyttöönotettua) 1st-mallin omistavat saavat ilmaiset lataukset vuodeksi K-Latauksesta ja oliko lisäksi ainakin Virran laturit mukana.

we charge kortin hyväksymät asemat näkyy we connect id sovelluksesta. kaikki virran laturit eivät siihen kuulu.
plussa raha homma toimi mutta aika varmasti päättyy tähän kuukauteen id.3:n kanssa kun nyt tuo pankki tunnistusasiat on saatu kuntoon.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

ITbites

Lainaus käyttäjältä: Antore - 26.02.21 - klo:19:59
K-Lataus sovelluksessa pitää olla sama email kuin k-tunnuksessa jolla sovellukseen kirjaudutaan. We Charge -kortilla (jos sen on saanut käyttöönotettua) 1st-mallin omistavat saavat ilmaiset lataukset vuodeksi K-Latauksesta ja oliko lisäksi ainakin Virran laturit mukana.

Nope - WeChargella ja K-Latauksella ei ole mitään sen kummenpaa sopimusta, maksat 50KWH latauksesta 0,58 EUR/min - eli yli puolet kallimpaa kuin K-Latauksen tilin kautta! Virran kautta sama.

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 26.02.21 - klo:20:54
päättyy tähän kuukauteen id.3:n kanssa kun nyt tuo pankki tunnistusasiat on saatu kuntoon.

Jatkettu maaliskuulle, tarkistettu tällä viikolla
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Antore

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 26.02.21 - klo:20:57
Nope - WeChargella ja K-Latauksella ei ole mitään sen kummenpaa sopimusta, maksat 50KWH latauksesta 0,58 EUR/min - eli yli puolet kallimpaa kuin K-Latauksen tilin kautta! Virran kautta sama.

Jatkettu maaliskuulle, tarkistettu tällä viikolla

Nope. 1st-asiakkaille K-Auto hyvittää K-Latauksen kustannukset Plussa-rahana. Ja toinen nope, 1st-asiakkaat jotka ovat onnistuneet ottamaan WC-kortin käyttöön on tarjolla tariffi jolla saa ilmaiset lataukset myös K-Latauksen pisteistä. Tuo Plussa-raha hyvitys on tehty korvaamaa juuri näitä ongelmia joita kortin käyttöönotossa on havaittu.

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 26.02.21 - klo:18:26
ionityn asemat ilmeiseisti vähästä käytöstä johtuen menevät johonkin virransäästötilaan tms. virhe vaan tarkoittaa että laturi ei ole autentikoinut korttia ja ei siksi salli latausta. aivan samanlaisesti k-lataus välillä hylkää we charge kortin. kortin uudellen aktivointi we connect id;sta tai kortin vilauttelu uudestaan pitäisi auttaa. myöskin voi soittaa we chargen tukeen jotka resetoivat laitteen. itse olen kerran koettanut ja ekaksi laite ei herännyt mutta pienen nysväämisen jälkeen toimi kuten pitääkin.

esim. virran 11kw laturissa jos ei kirjaimellisesti noudattunut annettuja ohjeita niin lataus ei toiminut, kummaa säätöä
Yritin sinne tukeen, mutta vasta täältä kotoa. Tuki kyseli laitteen ID numeroa. Mistäpä olisin voinut sen raapia esille. Ei osannut auttaa.
Minä taidan jättää nuo vähätkin Ionityt kokeilematta.
Eihän sellaisella PIKAasemalla ole mitään virkaa, jos sinne täytyy varata aikaa soitella tukeen ja haeskella ID-numeroita ja aktivoida korttia uudelleen.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

jkk8

Onko muilla ollut ongelmia saada ccs-latausta päälle? Itsellä tulintilanne ekaa kertaa vastaan. Kokeilin ensin Lidlin pikalatausta, joka yritti käynnistää latausta, epäonnistuen. Ajelin siinä sitten viereiseen k-lataukseen, jossa sama homma. Siirryin siitä sitten motonetin motolataukseen, jossa yllättäen sain latauksen toimimaan. Alkoi jo vähän jännittää, että loppuuko akku kesken eikä ole aikaa jäädä odottelemaan type2 latausta.

jamo75

Lainaus käyttäjältä: jkk8 - 27.02.21 - klo:13:40
Onko muilla ollut ongelmia saada ccs-latausta päälle? Itsellä tulintilanne ekaa kertaa vastaan. Kokeilin ensin Lidlin pikalatausta, joka yritti käynnistää latausta, epäonnistuen. Ajelin siinä sitten viereiseen k-lataukseen, jossa sama homma. Siirryin siitä sitten motonetin motolataukseen, jossa yllättäen sain latauksen toimimaan. Alkoi jo vähän jännittää, että loppuuko akku kesken eikä ole aikaa jäädä odottelemaan type2 latausta.

jos tarkoitat sellaista että latausportin valo pilkkuu punaisena niin kaksi kertaa on tapahtunut. muutamia kertoa siten että vaikka laturi ja johto on oikein kytkettynä mitään ei tapahdu (auto näyttää lataus aktiivinen mutta lataus nopeus 0km/h) kaikki k-latauksen latureissa. anakin kerran kävi siten että lähdin auton vierestä ja kun tulin takaisin oli lataus päättytynyt heti ja ladannut alle 1kw.

joten näillä kokemuksilla ei ole kyllä kovin iso luotto k-latauksen CSS latauksiin, lisäksi jäätyneet kiinni monessakin paikkaa. muut valmistajat sentään tehneet järkevämmän pistokkeen säilytys ratkaisun

Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

tmr97

#235
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 28.02.21 - klo:10:07
joten näillä kokemuksilla ei ole kyllä kovin iso luotto k-latauksen CSS latauksiin, lisäksi jäätyneet kiinni monessakin paikkaa. muut valmistajat sentään tehneet järkevämmän pistokkeen säilytys ratkaisun

K-latauksen latauspisteissä on kuitenkin iso etu se, että latureita on kaksi. Omalla kohdalla on aina muualla viimeistään toinen toiminut, mutta Espoon mankkaalla ei. Mankkaalta on huonoja kokemuksia yleisesti.
Se mitä olen videoita katsonut, facen ryhmiä lukenut ja omat kokemukset päälle: CCS on "over engineered". Protokolla taitaa periaatteessa osata ihan kaiken, ehkä jopa "kahvinkeittimen ohjaamisen".  Mutta sitten se bugaa urakalla. Ihan miten sattuu, ihan millä laturilla vaan. Joku laturi toimii tänään autolla1 ja huomenna ei. Taas autolla2 sama laturi ei toimi tänään, mutta toimii huomenna. Japsien Chademo on toista maata, se vain toimii. EU ei olisi EU, jos se ei olisi pitänyt huolta siitä, ettei Chademolla ole EU:ssa tulevaisuutta.

Ylläkuvattu korostaa sitä, ettei yhden laturin asemia pitäisi tehdä. Jos latureita on kaksi, niin vikatilanne on jo harvinainen (esim jos laturin toimivuus on noin 90%, niin kahdella laturilla se on jo noin 99%).

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 28.02.21 - klo:10:46Se mitä olen videoita katsonut, facen ryhmiä lukenut ja omat kokemukset päälle: CCS on "over engineered". Protokolla taitaa periaatteessa osata ihan kaiken, ehkä jopa "kahvinkeittimen ohjaamisen".  Mutta sitten se bugaa urakalla. Ihan miten sattuu, ihan millä laturilla vaan.

Parempi että on kunnon protokolla heti aluksi, joka tukee mm. dynaamista kuormanhallinta ja sähköverkkoon takaisin syöttämistä. Pari vuotta saattaa mennä näiden alkuvaikeuksien kanssa, mutta kyllä se sitten alkaa pelittämään kun sähköautoilu siirtyy massoille.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

tmr97

#237
Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 28.02.21 - klo:10:55
Parempi että on kunnon protokolla heti aluksi, joka tukee mm. dynaamista kuormanhallinta ja sähköverkkoon takaisin syöttämistä. Pari vuotta saattaa mennä näiden alkuvaikeuksien kanssa, mutta kyllä se sitten alkaa pelittämään kun sähköautoilu siirtyy massoille.

Olen periaatteesa samaa mieltä. Vika on siinä, että tuo "Pari vuotta saattaa mennä näiden alkuvaikeuksien kanssa" on CCS:n kanssa nyt kestänyt jo noin 8 vuotta. Esim k-lataus on uusi verkko, taitaa olla rakennettu pääosin vuonna 2019. Laturit ovat siis tuoretta mallia, eikä CCS:n alkuaikojen vm2013-15 laitteita.
Tällä hetkellä ainoa toimiva tapa toimintavarmuuteen on asentaa useita latureita. Ero1 vs 2 laturia  on ratkaiseva, joka kymmenes kerta ilman virtaa on liikaa, mutta joka sadas ilman virtaa on siedettävää.

jkk8

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 28.02.21 - klo:10:07
jos tarkoitat sellaista että latausportin valo pilkkuu punaisena niin kaksi kertaa on tapahtunut. muutamia kertoa siten että vaikka laturi ja johto on oikein kytkettynä mitään ei tapahdu (auto näyttää lataus aktiivinen mutta lataus nopeus 0km/h) kaikki k-latauksen latureissa. anakin kerran kävi siten että lähdin auton vierestä ja kun tulin takaisin oli lataus päättytynyt heti ja ladannut alle 1kw.

joten näillä kokemuksilla ei ole kyllä kovin iso luotto k-latauksen CSS latauksiin, lisäksi jäätyneet kiinni monessakin paikkaa. muut valmistajat sentään tehneet järkevämmän pistokkeen säilytys ratkaisun

Joo, juuri tämmöstä tilannetta tarkoitin. Harvemmin tulee näitä pikalatureita käytettyä, mutta sillon kun tulee niin, joko olen pidemmällä reissulla tai sitten on kiire. Olisi ihan suotavaa, että noi toimis kuten kuuluu.

Wasabrod

Nyt ois talouteen tullut ID.3, ja olen vähän tähän lataushommaan tutustunut. Olen jotain keskusteluita lueskellut, ja sitten nuita hintoja katsellut, ja tässä täytyy nyt olla jotain mitä en ymmärrä. Auto on Oulussapäin, niin en voi käsittää tuota latausasemien sähkön hinnoittelua.

Esim Kaakkurissa Virta tarjoaa 22kW latausta hintaan 0.25â,¬/kWh. Tien toisella puolella K-lataus tarjoaa samalla teholla latausta hintaan 0.02â,¬/min, ja siitä voi laskea kilowattitunnin hinnan 0.02â,¬/min x 60min / 22kWh = 0.055â,¬/kWh. Eli Virta myy sähköä reilut 4 kertaa niin kalliilla kuin K-lataus. Onko niiden elektornit jotenkin parempia, vai mikä tässä on juttu? Miksi KUKAAN ostaisi sähköä noin järjettömän paljon kalliimmalla? Muutenkin hinta on järjetön kotilataukseen verrattuna. Itse asiassa tuossa K-latauksessa on siitäkin vinkkelistä katsottuna jotain järkeä.

Sitten jos katsotaan tehokkaampia latausasemia, niin Virran 50kW lataus maksaa hulppea 0.33â,¬/min! Ymmärrän kyllä että aika on rahaa, mutta silti tämä hinta on yli 7 kertainen K-latauksen 22kW hintaan nähden. Mikäli lataus onnistuisi täydellä teholla, kilowattitunnin hinnaksi tulisi silti melkein 40 senttiä. Tuntuu kyllä suorastaan ryöstöltä.

Mitä nyt en ymmärrä tässä kuviossa?




Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy