VW ID.3 latauskokemuksia

Aloittaja mikaanikko, 13.09.20 - klo:12:57

« edellinen - seuraava »

Antore

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 04.10.20 - klo:22:13
miten niin ei kelpaa kaikilla lataus paikoilla ?
saldo näkyy laskulla ja eka lasku tuli viime viikolla.
we charge on tarkoitettu ionityn asemille, Suomessa on vaan otettu muitakin palvelun tarjoajia kattamaan pientä jakeluverkkoa.

600eur latausetu on vain ennakko varaajille

No kun ei vaan kelpaa, vaan ainoastaan niiden toimijoiden vehkeissä jotka on roaming-sopimuksen tehneet We Charge -palvelun kanssa. Se on ennakkovaraaja, ja etu tulee kaikille 1st:n uutena ostaneille - ei ainoastaan ennakkon auton varanneille.

mikaanikko

Kiitos, @Antore, vinkistä. En ole huomannutkaan tuohon appsiin tullutta karttasivua.
Täytyy vaan harrastaa Excelillä kirjanpitoa jollei kukaan väännä jotain lisäappsia tähän.

Tuo 600 egeä näyttää olevan vain Ionityn käyttäjille.
Katselin appsista noita tariffeja. Lievästi omituisia.
Ionity 0,79â,¬/min eli esim lauantaina latasin Fortumilla reilun kaksi tuntia, maksoi vähän yli 8â,¬. Sehän olisi Ionityllä tullut maksamaan 120minx0,79â,¬/min=95â,¬!!!!! Niinhän se sitten äkkiä 600e bonus häviääkin.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Antore

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 04.10.20 - klo:22:26
Kiitos, @Antore, vinkistä. En ole huomannutkaan tuohon appsiin tullutta karttasivua.
Täytyy vaan harrastaa Excelillä kirjanpitoa jollei kukaan väännä jotain lisäappsia tähän.

Tuo 600 egeä näyttää olevan vain Ionityn käyttäjille.
Katselin appsista noita tariffeja. Lievästi omituisia.
Ionity 0,79â,¬/min eli esim lauantaina latasin Fortumilla reilun kaksi tuntia, maksoi vähän yli 8â,¬. Sehän olisi Ionityllä tullut maksamaan 120minx0,79â,¬/min=95â,¬!!!!! Niinhän se sitten äkkiä 600e bonus häviääkin.

1st-mallien ostajille on siis tarjolla We Charge Plus -tariffi joka tarjoaa Ionity-latureista latauksen hintaan 0,30 â,¬/min. Mutta noita Ionityjä nyt on niin vähän, että aika harvoin tuota etua pääsee lunastamaan.

mikaanikko

Jää siitä 0,30â,¬/min hinnastakin kauppiaalle reilusti, sillä tuskin Fortumkaan lahjaksi antaa sähköä - ei ainakaan Liliuksen aikaan antanut.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Antore

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 04.10.20 - klo:22:43
Jää siitä 0,30â,¬/min hinnastakin kauppiaalle reilusti, sillä tuskin Fortumkaan lahjaksi antaa sähköä - ei ainakaan Liliuksen aikaan antanut.

Totta kai jää, mutta jos volkkari tarjoaa 600 eurolla ilmaista latausta niin kannattahan se käyttää vaikka minuutti maksaisi euron  :D

mikaanikko

Joo, ilman muuta.
Mutta tuo tariffiperuste minua ihmetyttää. Siisâ,¬/min eikä â,¬/kWh.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

jamo75

id.3 latauttu tyhjästä täyteen ionityllä vissiin tasan tunnissa ei sitä voi mitenkään verrata johonkin fortumin 11kwh laturiin. jo k-latauksen 50kw laturilla ei siellä mitään kahta tuntia tarvitse odotella.

minuutti pohjainen laskutus on tasa vertaisempi eri autojen välillä, toki jos ei ymmärrä millä teholla autoa ladataan (jota id.3:sta ei näe kun sitä ei ilmoiteta) niin laskutus voi olla sekavampaa

kortin 600EUR ei oikeasti ole 600EUR vaan 2000kwh jonka on arvioitu maksavan ionityllä 600EUR. normaali ihmisen on vaan katsottu ymmärtävän euromäärää enemmän kuin käytössä olevaa khw lukua.

se miten muut palvelun tarjoajat laskutusmallinsa ovat sopineet on täysin jokaisen oma asia

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 04.10.20 - klo:23:28
Joo, ilman muuta.
Mutta tuo tariffiperuste minua ihmetyttää. Siisâ,¬/min eikä â,¬/kWh.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

mikaanikko

Onkos niissä 50kW latureissa kiinteät kaapelit? Tuo auton mukana tuleva näyttää olevan mitoitettu vain 22 kW teholle.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

jamo75

auto tukee vain 11kw ac tehoa
dc latauksessa 100kw tehoa

dc lataus tehdään kyllä lataus asemassa olevalla kiinteällä kaapelilla

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 05.10.20 - klo:08:52
Onkos niissä 50kW latureissa kiinteät kaapelit? Tuo auton mukana tuleva näyttää olevan mitoitettu vain 22 kW teholle.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

mikaanikko

Aha - täytyypä käydä tutustumassa.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

jamo75

ja yleisesti ottaen ac ja dc lataus eivät ole hinnoiteltu samanlaisesti.
lisäksi asiaa sotkee myöskin auton kyky ottaa virtaa vastaan joka on monen asian summa. mutta kokeilemalla siitä selviää.

en muista onko kukaan postannut 50kw laturin lataus kurvia toki se on hieman haastavaa koska esim. k latauksen pömpeli ei näytä lataustehoa jatkuvasti

huvittavasti ilmeisesti ainoa auto johon tota 22kw ac latausta voi oikeasti hyödyntää maksimaalisesti on nissan leaf ? siksi on varsin harhaan johtavaa että Suomessa se on yleisin lataus vaihtoehto

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 05.10.20 - klo:10:02
Aha - täytyypä käydä tutustumassa.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

atapi

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 05.10.20 - klo:10:33
huvittavasti ilmeisesti ainoa auto johon tota 22kw ac latausta voi oikeasti hyödyntää maksimaalisesti on nissan leaf ? siksi on varsin harhaan johtavaa että Suomessa se on yleisin lataus vaihtoehto

Renault Zoessa on 22kW AC-laturi, eräässä versiossa jopa 43kW. Leafissa on yksivaiheinen ~7kW ja vanhemmissa 3.6kW eli aika huonot AC-latausominaisuudet. Vanhemmista Tesloista löytyy myös "tuplalatureita", joilla saa tuon 22kW AC. Tulevassa Nissan Ariyassa taisi olla 22kW AC saatavilla.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 05.10.20 - klo:06:39
minuutti pohjainen laskutus on tasa vertaisempi eri autojen välillä, toki jos ei ymmärrä millä teholla autoa ladataan (jota id.3:sta ei näe kun sitä ei ilmoiteta) niin laskutus voi olla sekavampaa
Siis? Koskien vain ID-kolmosen "latauspakettia"? Muutoinhan tämä on juurikin päinvastoin...

Pikalatausverkostosta suurin osa meillä taitaa edelleen olla 50kw latureita, jolloin siitä suuremmasta lataustehosta ei vielä oikeassa ajosuoritetilanteessa suurta riemua synny.
Laki, jossa on suunnitteilla velvoittaa niiden latauspaikkojen lisäämistä parkkipaikoilla, on minusta vähän kuolleena syntynyt, sillä se lisäisi vain näiden hitaiden latauspaikkojen määrää. Totta toki, että esim. asiointireissulla saa hybridiin mahdollisesti sähkökilsat kotiinkin, mutta ainoa todellinen latausverkoston lisäämisen tarve on laittaa "jokaiselle ABC:lle" rivi vähintään noita 50kw pikalatureita. Täyssähköautoja koskien lataaminen varmaan yleensä tapahtuu kotona ja jos "välitankkaukselle" on tarvetta, pitäisi se hoitua mahdollisimman rivakasti. Ehkä jollain pääkaupunseudulla kerrostaloihmiselle se julkinen latauspiste, hidaskin, toki voi olla elinehto sähköauton hankinnalle yleensäkään...

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 05.10.20 - klo:09:16
auto tukee vain 11kw ac tehoa
Tuo olikin hyvä tieto. Minä vähän ihmettelinkin, kun kytkiessäni auton laturiin laskeskelin, että parin tunnin lataus riittää (siis oletin tehoksi 22 kW) mutta siellä olikin vain 17 kWh mennyt 1,5 tunnin aikana. Täytyy siis laskuja muuttaa 11 kW perustaiseksi, ellei ole tasavirtasyöttöä.
Terveellisempää kuitenkin tuo hitaampi lataus.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Iku

Näin on. En ole ennakkovaraaja, mutta 1ST alla. Sain kortin ja olen toistaiseksi ladannut Helenin ja K-Latauksen asemilla. Tietääkseni roaming sopimus mahdollistaa Virta asemien käyttämisen. Onko niin että Ionityn asemia on vain kolme Turku, Hämeenlinna ja Lahti?

PV

Minkälaisiin latausarvoihin olette päässeet näillä keleillä (+4...10)? Jotkut ovat raportoineet 100 kW latureilla 43 kW latausarvoista yms, mikä voi johtua kelistä tai huonoista akuista...
ID.3 1st Plus, Mangan Grey

ID3

Eilen illalla Hämeenlinnan Ionityllä lataus 12 % -> 70 %. Alla n. 70 km ajoa, josta 30 km moottoritietä. Ulkolämpötila oli +8. Latausnopeus lähti 80 kW:sta, nousi 26 % saakka (varmaankin akun lämmetessä) 86 kW lukemaan. Sen jälkeen alkoi hitaasti laskea. Otin muutamia kuvia latauksen aikana ja tässä latausnopeudet niistä:
0 min  12 %   80 kW
2 min  15 %   80 kW
5 min  22 %   84 kW
6 min  26 %   86 kW
11 min 37 %  76 kW
18 min 50 %  65 kW
24 min 61 %  56 kW
27 min 66 %  49 kW
28 min 68 %  48 kW
30 min 70 %  48 kW

Lopetin latauksen siis tuohon 70 % ja siinä vaiheessa oli latausta kestänyt tasan 30 minuuttia. Akkuun oli ladattu 35.0 kWh lisää.

Lainaus käyttäjältä: PV - 14.10.20 - klo:10:00
Minkälaisiin latausarvoihin olette päässeet näillä keleillä (+4...10)? Jotkut ovat raportoineet 100 kW latureilla 43 kW latausarvoista yms, mikä voi johtua kelistä tai huonoista akuista...
ID3 1st plus

mikaanikko

Hankin tehokkaamman laturin täältä https://de.aliexpress.com/item/4000411847482.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2ec34c4dyAQT7a
Se tuli tänään ja on nyt koekäytössä. Antaa virtaa tuplasti IDn alkuperäiseen verrattuna eli lähes 4 kW.
Tätä varten uusin autokatoksen pistorasian ja vaihdoin 10A sulakkeen tilalle 16. automaatin. Liitäntään lisättiin myös vikis.

We connect ID-appsi näyttää latausta 20km/h (nyt on akuissa 50%) eli yön yli pystyy lataamaan 200 km lisää. Se luultavasti riittää tavalliselle tallaajalle. Ei tarvitse pyöriä pikalatureilla kuin pitemmillä kyläreissuilla.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

DSL

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 16.10.20 - klo:18:19
Hankin tehokkaamman laturin täältä https://de.aliexpress.com/item/4000411847482.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2ec34c4dyAQT7a
Se tuli tänään ja on nyt koekäytössä. Antaa virtaa tuplasti IDn alkuperäiseen verrattuna eli lähes 4 kW.
Tätä varten uusin autokatoksen pistorasian ja vaihdoin 10A sulakkeen tilalle 16. automaatin. Liitäntään lisättiin myös vikis.

We connect ID-appsi näyttää latausta 20km/h (nyt on akuissa 50%) eli yön yli pystyy lataamaan 200 km lisää. Se luultavasti riittää tavalliselle tallaajalle. Ei tarvitse pyöriä pikalatureilla kuin pitemmillä kyläreissuilla.

Ei ole hinnalla pilattu. Tuommoinen kulkee mukana vaikka matkalaturina, jos yöpyy reissullansa hotelleissa tai mökillä.

PV

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 16.10.20 - klo:18:19
Hankin tehokkaamman laturin täältä https://de.aliexpress.com/item/4000411847482.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2ec34c4dyAQT7a
Se tuli tänään ja on nyt koekäytössä. Antaa virtaa tuplasti IDn alkuperäiseen verrattuna eli lähes 4 kW.
Tätä varten uusin autokatoksen pistorasian ja vaihdoin 10A sulakkeen tilalle 16. automaatin. Liitäntään lisättiin myös vikis.

We connect ID-appsi näyttää latausta 20km/h (nyt on akuissa 50%) eli yön yli pystyy lataamaan 200 km lisää. Se luultavasti riittää tavalliselle tallaajalle. Ei tarvitse pyöriä pikalatureilla kuin pitemmillä kyläreissuilla.

No on kyllä halpa! Taitaa Suomesta vastaava olla halvimmillaan 350â,¬, eli puolet kalliimpi. Autotalo Ampeeri, Telewell yms myy noita.
ID.3 1st Plus, Mangan Grey

mikaanikko

Nyt olen muutaman kerran ladannut tuolla Alin laturilla.
Voisiko olla niin, että laturin hyötysuhde on vain 75%?
Laturi näyttää tehoa 3,5 kW, mutta energiamittari ryhmäkeskuslähdössä näyttää 4,1kW. Mitään muuta kuluttajaa ei lähdössä ole. Lähtö on 16A, joten sulakkeen arvoa enempää ei voi mennä. Se taas antaisi 16*230=3,7kW. Ilmeisesti engelsmannien eLink mittari antaa väärän arvon.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Mika2

Itse asiassa Alin laturi ei ole varsinainen laturi vaan sisältää elektroniikan, joka kertoo auton laturille paljonko virtaa saa imaista. Kun johdossa oleva ohjainyksikkö on saanut neuvoteltua auton laturin kanssa sopimuksen kuntoon, niin johdossa oleva rele kytkee sähkön autolle ja auton laturi hoitaa lataamisen valitulla teholla (Tehoa voi siis rajoittaa johdon ohjainboxi välillisesti ja auton laturi itse mm. silloin kun akku alkaa olla täysi). Tällöin latausjohto on käytännössä "pelkkä johto", eli ainoa hävikki tulee kaapelista ja liittimistä sekä tietysti auton laturin hyötysuhteesta. Minkälaisia lukemia saat, kun käytät auton mukana tullutta latausjohtoa?

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: Mika2 - 20.10.20 - klo:18:33
Minkälaisia lukemia saat, kun käytät auton mukana tullutta latausjohtoa?
Kas se Volkkarin johto rajoittaa virran 8A:iin joten ei ole vertailukelpoinen. Eikä sinä ole mittariakaan.
eLinkin mittarin mukaan teho oli 2kW eli linjassa 8An kanssa.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

DSL

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 20.10.20 - klo:13:08
Nyt olen muutaman kerran ladannut tuolla Alin laturilla.
Voisiko olla niin, että laturin hyötysuhde on vain 75%?
Laturi näyttää tehoa 3,5 kW, mutta energiamittari ryhmäkeskuslähdössä näyttää 4,1kW. Mitään muuta kuluttajaa ei lähdössä ole. Lähtö on 16A, joten sulakkeen arvoa enempää ei voi mennä. Se taas antaisi 16*230=3,7kW. Ilmeisesti engelsmannien eLink mittari antaa väärän arvon.

Tarkempaan mittaukseen ja häviöiden laskentaan pääset kun mittaat montako prosenttia akun varaus nousee. Esim. vaikka jostain 20... 30 % tasolta lukitset latauksen päättymään 80 % tasolle ID3:n näytöltä. Katsot kulutuksen ryhmäkeskukselta. Kokeile eri latureilla, niin itsekin olen tehnyt.

(Olettaen ID3:n akun varausnäyttämän olevan suht lineaarinen)

DSL

Tuosta ID3:n sisäisestä laturista ei ole vielä tietoa miten on rakennettu. Ehkä kolmesta erillisestä 1-vaihe laturista tai sitten ei. Ja onko paras hyötysuhde 3-vaiheisella mitoitusvirralla? Jostain olin lukevinani että EU olisi asettanut näihin auton omiin latureihin "kannustimia" että niiden kehitys jatkuisi ja hyötysuhde paranisi.

mikaanikko

Olen mitannut hetkellistä tehoa mitä auto ottaa.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

DSL

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 20.10.20 - klo:19:47
Olen mitannut hetkellistä tehoa mitä auto ottaa.

Ok, en heti tuosta oivaltanutkaan että tehosta oli kyse.
Minulla noissa latureissa ei ole tehon seurantaan mahdollisuutta, auton (Kia) mukana tulleessa latauslaitteessa on Ampeerit säädettävissä 8-10-12 A ja VW chargerissa asetus on 15 A. Näiden laitteiden edessä on erilainen näitä varten asennettu sähkölaitoksen vanha energiamittari.

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 20.10.20 - klo:13:08
Nyt olen muutaman kerran ladannut tuolla Alin laturilla.
Voisiko olla niin, että laturin hyötysuhde on vain 75%?
Laturi näyttää tehoa 3,5 kW, mutta energiamittari ryhmäkeskuslähdössä näyttää 4,1kW. Mitään muuta kuluttajaa ei lähdössä ole. Lähtö on 16A, joten sulakkeen arvoa enempää ei voi mennä. Se taas antaisi 16*230=3,7kW. Ilmeisesti engelsmannien eLink mittari antaa väärän arvon.

600 W ei vain häviä se muuttuu lämmöksi ja tuon latausadapterin pitäisi käydä todella kuumana.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 20.10.20 - klo:20:49
600 W ei vain häviä se muuttuu lämmöksi ja tuon latausadapterin pitäisi käydä todella kuumana.
En uskokaan noin huonoon hyötysuhteeseen. Todennäköisesti virhe on mittareissa - toinen näyttää liikaa ja toinen hieman liian vähän.
Adapteri ei edes lämpene kunnolla. Ryhmäkeskuksen varoke lämpenee hieman.
1000 km matka antaa eLinkin lukemilla kulutuksen keskiarvoksi 26,8kWh/100km. Jos virhe olisi tuon 25%, oltaisiin kulutusarvossa n20kWh/100km. Sekin on vielä korkea arvo.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

mikaanikko

Tuore kokemus Hämeenlinnan Ionityllä.
Toinen tolppa ei herännyt minkäänlaiseen toimintaan.
Toisesta sain piuhan kytkettyä autoon, mutta WeCharge-kortti ei tehnyt minkäänlaista vaikutusta laturiin. Tolppa ei herännyt. En tiedä oliko vika kortissa vai tolpassa.
Ajoin vieressä olevaan Lidliin, jossa 50kW letkusta sain ilmaiseksi energiaa.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy