Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Maximus

#31
Lainaus käyttäjältä: Epes - 18.11.13 - klo:13:32
Itse arvailen, että jotain piti tehdä ja tämä on sopivan edullinen toimenpide tehtäväksi tuollaiseen määrään autoja. Mitään se tuskin "korjaa" mutta saadaanpa välitettyä kaiken touhun ja tohinan keskeltä sellainen vaikutelma, että jotain tehdään.
En oikein voi uskoa täydelliseen "harhautusoperaatioon", se kuitenkin paljastuisi varsin pian ja purisi todella pahasti omaan nilkkaan. Eli kyllä sieltä ainakin yksi syy ongelmiin on löytynyt ja siihen tartutaan. Se on sitten toinen juttu, että mitä probleemeja tuo korjaus kattaa ja mitä ei. Kyllähän tietty mekaaninen kuluminen edelleen jatkuu, sille tuo ei voi mitään. Kuiva kytkin kuluu pakosti jne. Mutta jossakin se raja aina menee!  8)
#32
Lainaus käyttäjältä: jf - 31.10.13 - klo:10:45
Eli siis kun vag kielsi tsi/dsg paskattien myynnin svedujen takseille tai dsg caddyjen myynnin itellalle kyseessä oli muiden käymä psykologinen sota vag:ta vastaan?  :o
Ei. En tarkoittanut noita. Tiedä sitten onko "väärinkäsityksesi" kovastikin tarkoistushakuista. Vai ns. viaton väärinkäsitys... ;D

Mutta esim. juuri tuommoisten huonosti kontrolloitujen ja "edesvastuuttomien" forumien kuin Suomi24 kautta voidaan syöttää massoille kaikenlaista "faktaa". Jopa aika luotettavan näköisessä muodossa. Tai sitten vaan herjaa herjan päälle. Mutta kun tarpeeksi mesotaan, niin valitettavasti se tehoaa turhan moniin. Ja kyllä tuo herjaaminen ja ongelmien esiinkaivaminen välillä tuntuu ihan systemaattiselta. Ei sitä ihan ex tempore kaiveta esille pitkiä linkkilistoja jne. On sitä uskomattomampiakin salaliittotarinoita kuultu... Jos liittolaisvaltiotkin vakoilevat toisiaan, niin miten matala onkaan kynnys harrastaa vapaa-ajalla pientä imagomuokkausta. Kiinnijääminen kun on hyvin epätodennäköistä. Henkilön törkeä kunnianloukkaus voi johtaa selvityksiin, mutta ainakin toistaiseksi tavaran laatua on saanut mollata anonyyminä. Ihan perusteettakin.  >:(
#33
Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 30.10.13 - klo:11:37
Samoin faktaa on, että  Kiinassa ja USA:ssa VAG on joutunut antamaan DSG:lle erillistakuun. Joku syy sellaisellekin operaatiolle on oltava..
Ja nyt sitten Kiinassa ja Usassa 10v/150tkm:n "elinkaaren" aikana jokainen DSG-laatikko vaihdetaan takuuseen 5 kertaa ja sen jälkeen autot viedään romuttamolle. En kyllä ihan tuohonkaan usko, mutta noinhan se suunnilleen menisi, jos näitä kaikkia tarinoita uskoisi. Tehdas voisi ottaa nyt sen kannan, että ei DSG voi ihan susi olla, jos sille tarvittaessa pystytään antamaan noin pitkä erillistakuu...  ;)

Kyllähän näitä vikoja varmaan on TSI/DSG-maailmassa, mutta sekin on saletti että näissä medioissa on myös ryhdytty käymään aikamoista psykologista "sotaa" automarkkinoiden uusjaosta. VAG:n menestys pännii monia ja onhan siinä joillain leivästäkin kyse. Lähinnä kun Suomi24:ää lukee, niin alkaa uskoa aika härskeihinkin menettelytapoihin. BTW nykyään yritän kovasti skipata tuon koko Suomi-forumin. Suosittelen samaa muillekin, ainakin mitä tulee autopuolelle. Se on aivan pilattu suoranaisella herjauksella varsinkin Skodan osalta. Harmi.

Seuraan mielenkiinnolla Superbin räjähdyksen jälkiselvittelyä. Faktat on pakko saada, kun nyt näin kovaan vauhtiin on päästy. Hiukka on kyllä ihmeteltävä tätä asiaan liittyvää ylimääräistä "kuorrutusta", siis sairauksien, lapsien yms. esilletuontia. No, ainakin sillä saadaan tarinalle lisää mittaa. Muttei ehkä painoarvoa??  :o
#34
Kysymys on täällä hyvin outo ja uus... itse olen aina ollut liikkeellä sillä mielellä, että tällä palstalla jutut ovat täyttä totta. Suomi24 jne saa olla omassa rauhassaan, mitään semmoista en kaipaa. Jos täällä aletaan satuilla, niin pidetään se erillään varsinaisesta keskustelusta. Joku oma "hiekkalaatikko" sitä varten tms. Sekaantumisen vaara on minimoitava. Mielellään aivan nollaan.  8)
#35
Tänään laitatin alle... En siis nytkään viitsinyt itse alkaa testaamaan nostopisteitä, vaan maksoin sen 25â,¬. Antaa liukkaitten siis tulla!!  8)

Aikamoista ruuhkaa oli kyllä verstaalla. Melkein 1.5 tuntia vierähti siellä. Samanlaista oli kuulemma eilenkin. Yleensä olen selvinnyt vähemmällä odottamisella.
#36
Lainaus käyttäjältä: Skula - 11.10.13 - klo:12:03
Onko ehdotuksia tuon tilalle? (18-200 vastaavaa ei kannata suositella, haluan selvästi +200, tulee erikoistapauksia lukuunottamatta yleislinssiksi)

Löytyykö esim Tamronilta vastinetta joka istuisi tuohon Nikonin runkoon ihanasti kiinni? Mä kun en näistä niin kovin tiedä näistä Tamroneista, ja/tai niiden sopivuudesta Nikonin runkkooon...

Itsellänihän on se Tamronin SP 70-300 VC USD ja ties mitä vielä. Valovoima 4-5.6. Käy sekä FF- että croppirunkoon Nikonissa. Ihan asiallinen peli tuo putki. Painoa kylläkin lähes 800g. Hinta oli halpa, Verkkokauppa.com:ssa reilu 300â,¬. Siitä ei kyllä yleisputkeksi ole, kun minullakin 1.5 x tekee siitä 105-450mm vastaavan. Mutta kyllä se jo monen otuksen tavoittaa...

Hiukka kyllä minua harmittaa, etten sittenkin ostanut Tamronin 18-270 PZD -putkea. Olis ollut kevyempi ja monikäyttöisempi. En kyllä ole varma miten toimii täyskennoisen Nikonin kanssa. Ja onhan se testien mukaan ominaisuuksiltaan hieman heikompi kuin tuo SemiProfessional 70-300. Mutta ehkä nuo puutteet ei sitten minun käytössäni olisi merkanneet ihmeempiä. Kun en kumminkaan ole ammattilainen. Ihan täys harrastelija vaan. Aamulehtihän sentään on lukijan kuvina aika useita otoksiani julkaissut. Mutta nuo lehtikuvat eivät laadullisesti ole sinänsä kaksisia. Osa minullakin on ollut ihan vaan pokkarilla räpsäytettyjä. Se tietty oivallus ja ajankohtaisuus on kai se tärkein juttu niissä.

Kokeeks vois sen Tamron 18-270 PZD:n ostaa Gigantista ja palauttaa sitten 30 vrk:n sisällä, jos ei ole tyytyväinen. Hieman sitä ehdin jo kysellä ja kuulemma näin olisi voitu menetellä. Rahat takaisin, ei vaihtopakkoa mihinkään... Eiks tuo kuulosta ihan hyvältä mahdollisuudelta.  8)
#37
DSG-6:n "suvereniteettiä" lisää kyllä se, että sitä on niissä suurempikoneisissa (1.9 & 2.0) dieselautoissa, joilla ajetaan eniten ja pitkää matkaa. DSG-7:aa on paljon bensakoneisissa, joista monilla ajetaan jopa vain se kymppitonni vuodessa. Vertailu ei sikäli minusta ole ihan "yksi-yhteen". Mutta eikös tuo DSG-7 ole kuitenkin ollut saatavilla 1.6TD:hen, joten sieltä kai ne parhaat DSG-7:n kilometrit on odotettavissa?? Vuotuinen ajosuorite olis siis hyvä katsoa siinä sivussa, vertailun vuoksi!
#38
Lainaus käyttäjältä: tet - 07.10.13 - klo:12:03
Minä taas luin sen niin (=google käänsi sen englanniksi niin) että Aisin on toimittanut DSG:tä vastaavia bokseja Volvolle. Ei siinä minusta sanottu että nämä VW:n tilaamat olisivat juuri noita bokseja.

joo, sanoinkin "jos"... Täyttä varmuutta kumpaankaan suuntaan ei tässä vaiheessa ole, DSG vai jotain muuta. Sen näkee sitten. DSG-vaihtoehto ei kuitenkaan ole siis myös mitenkään poissuljettu tuon jutun perusteella. Nuo kaikki viittaukset omien DSG:eiden hyllyttämiseen yms., ovat myös kirjoittajan omaa pohdintaa tässä vaiheessa. Pitää nyt vaan malttaa ja odottaa niitä lisäfaktoja.

Artikkelin perässä oleva keskusteluosio oli minusta aika mielenkiintoista luettavaa... oliko norski vai tanskalainen, joka siellä kertoi ajaneensa DSG:llä kohta miljoona km. Milloin ensimmäinen vika tulee, kyseli hän. Autojen lukumäärästä ei ollut puhetta. Eräässä firmassa oli noin 30 DSG-Passattia, kilometrejä takana 80t-190t km. Ei vikoja. Itsekin olen nyt ajanut yli neljä vuotta DSG-7:lla, paljon lyhyttä kaupunkiajoa. Toimii yhtä hyvin kuin uutena. Siis loistavasti. Koputetaan puuta...  8)
#39
Miten se nyt enteilisi DSG:n poistumista mallistosta, jos tuo 8-vaihteinen on myös tuplakytkinvaihteisto eli siis "DSG-tyyppinen". Näin olin ymmärtävinäni kun tuon ruotsinkielisen jutun luin. Voihan olla, että VW:lle on edullisempaa ja jopa "turvallisempaa" ostaa nuo 8-vaihteiset DSG:t valmiina muualta kuin alkaa itse niitä kehittelemään. Ainakin nyt sitten näyttää siltä, että jatkossa saadaan nauttia jopa 8-vaihteisista "DSG:istä". Jotka sitten toimittaa Aisin. Toivottavasti ovat hyviä laatikoita!  8)
#40
Lainaus käyttäjältä: jkuisma - 09.08.11 - klo:14:57
Ja koska nämä jakkarat olivat oikeasti "markkinoiden mukavimmat" ja Uudenkaupungin keskusteluvälit Saabille Trollhättaniin olivat arvatenkin kunnossa, niin Ukin tehdas varusteli viimeisimmät Horisontit Saabin penkeillä. Ja jossain vaiheessa toimitusketjua (Hangon satamassa?) jopa Neukkulassa tehtyihin kantti-ladoihin asennettiin näitä jakkaroita! Malli oli melkein täysin identtinen, pieniä hienosäätöjä oli tehty, mm. niskatuki oli kapeampi Ladassa! Oletan, että näissä (kestäviksi osoittautuneissa...) verhoilukankaissa tai pehmuisteissa oli se Makkiksen tarkoittama tuoksu?  ;)
Muistaakseni Talbotien, ainakin Horizonin, valmistus päättyi Suomessa 1985. Itselläni oli 82-mallinen 1.5 GL (ex-Petro, muutostyö tehty noin 60 tkm:n jälkeen) ja siinä oli ainakin jo nuo Saab-penkit. Mielestäni se ei ollut mitenkään ainutlaatuista, joten ainakin jo muutama vuosi ennen loppuvirttä nuo Saab-penkit olivat käytössä. Isälläni oli 1.3 GL Horizon -84 ja siinä tottakai samat penkit. Kummassakaan ei kyllä ollut mitään itätuoksua, joten epäilen kyseessä olevan "kaupunkilegendan" tai sitten jotkut olivat lounastaneet kaalikeitolla ennen Horizoniin kurkkaamista... Ja olihan minun senaikaisessa työpaikassakin noita eri Talboteja. Kaikissa Saabin penkit. GLS Horizontissa oli jopa aika messevää plyyshiä, jota ei sitten kuitenkaan ihkaomassani ollut... Firman ylin johtokin ajoi tyytyväisenä Talbot 1510:llä!

Tuon Lada-jutunkin muistan. Koettivat tosiaan nostaa Ladojen haluttavuutta pistämällä niihin "kunnon penkit". Ja kun niitä osattiin Suomessa tehdä, niin mikä ettei voisi laittaa nostamaan Ladankin tasoa. ;D

Omasta mielestäni nuo Saab-istuimet olivat Talbotissa kuin "taivaasta". Todella hyvät! No, minä olin tosiaan silloin hoikka poika, 20kg vähemmän kuin nyt, joten en kärsinyt istuimen kapeudesta tms. Ja kun edellinen autoni oli Fiat (SEAT) 127 -74 ja siinä ei ollut etuistuimissa mitään niskatukiakaan! Joten olihan se huima askel eteenpäin. Eikä muuten ollut seuraavassakaan autossani Horizonin jälkeen yhtä hyviä penkkejä. Se kun oli Mazda 626 Sedan vuosimallia -86. Kovat ja vähän tukevat penkit oli siinä. Kaipasin siis silloin sitä saabismia...  ;)

Tuossa kun juuri siivoilin kaappeja, niin näytti löytyvän jokunen Horizonin prosyyrikin sieltä 80-luvulta. Vois ehkä pitää tallessa, ihan vaan muistona Uudenkaupungin "ranskisaikakaudesta".
#41
Lainaus käyttäjältä: Emil - 24.07.13 - klo:21:13
Eipä se lämmityslaite tunnu olevan puoliautomaattinen. Tai ainakaan automatiikan säätövara ei ole kovin suuri. Itse pitää lämpö säätää, mutta säätövivun kanssa ei tarvitse olla kovin tarkkana, eli suurpiirteinen säätö yleensä riittää. Vipua ei siis tarvitse olla jatkuvasti vääntelemässä.

Ei oo kyllä mitään aavistusta siitä miltä tuo Citigon lämmityslaitteen säätimet näyttää. Mutta minulla on semmoinen kokemusperäinen tuntuma, että jo päällisenpuolinen näkymä kertoo lämmityslaitteesta jotain. Eli jos siis säätöasteikko on vain väriä sinisestä punaiseen ilman numeroita, on kyseessä manuaalinen säätö ilman mitään takaisinkytkentää. Mutta jos asteikossa on lämpötilalukemia tyyliin 18..20..22..24 jne., niin takaisinkytkentä ja kontrolli löytyy ainakin tuolla tasolla. Ja silloin voitaneen kutsua "puoliautomaattiseksi". Ainakin periaatteessa. Toteutuksen laadussa voi tietysti olla hajontaa...  8)
#42
Lainaus käyttäjältä: Hevonlörö - 02.07.13 - klo:21:56
Kesäkuussa luvut ovat tasoittuneet.

Ensirekisteröinnit kesäkuulta:
Toledo  46 kpl
Rapid   51 kpl
Vissiin se vaan tuo Octavian uuden mallin vauhtiin pääsy syö Rapidin myyntiä. Hintaeroa taitaa olla liian vähän? Spaceback voi kuitenkin tuoda pientä piristystä Rapid-puolelle, mutta Octavia se vaan taitaa olla jatkuvasti aika selvästi Skodan myyvin täällä. Seatilla ei oikein "supermyyvää" mallia ole. Toledo on siellä ns. eturintamassa...  ;)
#43
Lainaus käyttäjältä: Uge - 14.07.13 - klo:22:54
Jos näin heikosti on sattunut käymään, vahinkoa voi yrittää korjata voiteluaineella jonka varaosanumero on G  052172A1.

Minkäs näköinen pakkaus tuo "korjaussarja" on... eli onko joku puikko vai tölkistä pensselillä tms. levitettävää?? Hieman tietysti kiinnostaa hintakin, mutta ei kai se montaa kymppiä taida olla?
#44
Thanks, Male80. Katsonpa vielä varmuuden vuoksi vaikkapa saksan kielisen osuuden tuosta käyttöohjeesta. Englannin kielinen osuus on aika tulkinnanvarainen... tai oikeastaan huono. Mutta eiköhän tuo systeemi toimi todellakin samalla logiikalla eri valmistajien objektiiveissa. Onhan se aika loogista odottaa ja antaa automatiikan ensin tehdä hommansa.  8)

PS. Tsekkasin ohjeen myös saksaksi ja espanjaksi... samaa rataa menevät nekin. Eli ei lisäinfoa niistä, mutta parempi siis hienosäätää manuaalisesti maltilla tyyliin "ensin AF sitten hienovaraisesti meikäläinen". Eiköhän se siitä. Muuten ainakin zoomi toimii hyvin ja tuotti tänään aika kivaa jälkeä!!
#45
Tosi hyviä ja "opettavaisia" kommentteja täällä, esim. tuo Juhan viimeisin. Lopputuloshan se on se tärkein. Mutta mielenkiintoista havaita, ettei se ratkaisu aina ole ihan siellä peruspalikoiden tasolla. Onhan se kuitenkin aina helpompaa rakentaa hyvä tulos, kun perusta on kunnossa.  ;D

En oo kauhean hyvin perehtynyt modernien objektiivien tekniikoihin. Sikäli hieman yllätti että tuossa mun uudessa Tamron SP 70-300 zoomissa on tarkennuksessa "full-time manual function". Eli vaikka ollaan valittu "AF", niin manuskan mukaan "you can adjust focus manually while turning the focus ring in the shutter button is pressed lightly"... onpas vähän huonoa enkkua paikoitellen tuossa ohjeessa, mutta tarkoittanee että manuaalisen hienosäädön voi tehdä kääntämällä tarkennusrengasta painettaessa samalla hieman kameran laukaisinta??

Yleensä olen ajatellut, että jos mennään automaatilla, niin silloin ei ole turvallista manuaalisesti vempata noita kameran/objektiivin liikkuvia osia... Mutta ilmeisesti näillä mennään ja tämä on täällä monillekin tuttu juttu???  :o

PS. Sitten vielä kun manuskan seuraavassa kappaleessa sanotaan tarkennusrinkulan pyörittelyn automaattitilassa voivan aiheuttaa "severe damages" tuolle optiikalle. Mutta kai se tuo laukaisimen osittainen painaminen tekee sen eron.

#46
Hohhoijaa, tämmöistäkö tämä lomailu on...   ;)
Löysin mm. tämmöisen saitin, jossa on mielenkiintoinen vertailu kameroiden sensoreista. Aika yllättäviäkin tuloksia ainakin minusta. Joidenkin jopa aika ammattimaisten kameroiden sensorit vaikuttavat melko "tavallisilta"?? Vaikkapa Canon 5D, Nikon D300 jne. Jopa Nikon D5100 löytyy kakkossivulta kokolailla rintarinnan Canon EOS 5D Mark II:n kanssa...

Samalta sivulta saa näkyville erilaista mittaustietoa objektiiveistakin. Pitää vaan siellä oikealla olevassa filter-pystysarakkeessa laittaa hakuehdot kohdalleen. Jos ei mitään filttereitä laita, niin silloin on dataa niin hulvattomasti tarjolla. Mutta tässä siis kamerasensoreista ilman filtereitä:
http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Ratings/List-view
#47
Lainaus käyttäjältä: JLa - 09.06.13 - klo:00:02
Kiitos asiantuntevista ja hyödyllisistä kommenteista teille kaikille!  :)

Päätös tuli tehtyä kommenttienne perusteella ja seuraavanlainen setti lähti tilaukseen Rajalan Nikon D7000 ZKit -kampanjatarjouksena:


  • NIKON D7000 + 18-105 VR KIT
  • SIGMA 70-300/4-5.6 DG (NAF)
  • NIKON CF-EU08 -laukku
  • NIKON SDHC 16GB High Speed -muistikortti
  • NIKON Neutral Color NC Filter
  • HOYA PRO1 Digital Filter
Tänään kävin noutamassa paketin postista. Paketissa oli myös yllätyksellisesti kutsu Nikonin perustason valokuvauskurssille ja puhdistuspalveluesite. Onko kukaan käynyt Nikonin valokuvauskurssilla - onko hyödyllinen kurssi?

Tuo Sigma 70-300 laittaa kyllä minut hieman arveluttamaan... Taisi olla aika edullinen? Onko siinä vakain ja tarkennusmoottori?? Jotenkin minusta tuo zoomi putoaa alle muun paketin tason, mutta tietysti voin olla täysin väärässä. Itse vaan olen juuri nyt aikalailla kelaillut läpi tuon kokoluokan zoomeja. Jos on sama Sigma 70-300 DG Macro, kuin mikä tuolla Digital Camerassa on arvioitu, niin tulos 83% ja "Generally unremarkable MTF curves and particularly poor at 300mm". Mutta taitaa hintakin jäädä uutena pariinsataan.
#48
Nonnii... Verkkokauppa.comista haettu pois se Tamron SP 70-300mm F4-5.6 Di VC USD. Hinta minusta varsin kohtuullinen 329â,¬ ja juuri rekisteröin 5 vuoden laajennetun takuunkin netissä. Pitäis olla hintansa väärti, niin monta testiä olen tästä objektiivista lukenut. Ja vaikka käy täyskennoiseenkin, niin on testattu cropatuilla, esim. Nikon D7000:lla. Pieniä ja varovaisia on nämä meikäläisen hankinnat. Harkitaan ja pohditaan, mutta onneksi nyt laitettiin vihdoin viimein toimeksi...  :)
#49
Lainaus käyttäjältä: Nudde - 01.07.13 - klo:13:15
Optical stabilizer siinä on ja olen noista nettijutuista ja testeistä ymmärtänyt että käsivaralla saa aika hyvin otettu kuvat.
Joo, siinä on sekä OS että HSM (Hypersonic Motor), joten tarkennuksenkin pitäis toimia "automatic" rungoissa ilman tarkennusmoottoria... Tarkkana saa kyllä näiden mallimerkintöjen ja testien (FX/DX/whatever etc.) kanssa olla, kun usein on uudempaa ja vanhempaa rinnakkaismallia jollain ominaisuudella tai ilman. Edelleen olen sitä mieltä, että tuo 50-500mm on hyvinkin käyttökelpoinen, jos vain hinta on ok ja todella haluaa tuommoisen parikiloisen. Alkaa se omissa suunnitelmissa oleva alle 800-grammainen 70-300 Tamron SP VC USD jo tuntua kevyeltä. Pitäiskö hakea pois...  ;)
#50
Lainaus käyttäjältä: Nudde - 01.07.13 - klo:12:15
Olen noita lukenut ja aika hyviä arvosanoja ne ovat saaneet, riittää varmasti minulle. Olisi vaan kiva kuulla ihan käyttökokemuksia jos jollain niitä olisi noista putkista. En tiedä sitten miten paljon tollaista tulee käytettyä, nyt vaan tuntuu että välillä 270mm mitä minulla nyt on on liian vähän. Sitten taas joku 200-500 tjsp. sillä ei sitten saa läheltä yhtään kuvaa, heti joutuu vaihtamaan.
Jokunen kokemus vaikkapa tuolla: http://www.objektiivi.info/objektiivi-info/sigma/50-500mm-f4-6-3-ex-rf-hsm/237

Itselläni kun on croppirunko, niin ajattelin 70-300mm:sen riittävän jo aika pitkälle, kun siihen voi laskea päälle sen kertoimen 1.5 eli täyskennoiseen verrattuna vastais 105-450mm. Uskon riittävän minulle.  8)
#51
Lainaus käyttäjältä: Nudde - 01.07.13 - klo:07:34
Tässä on hieman herännyt halu ostaa joku objektiivi missä olisi sitä zoomia tarpeeksi, mitä ollaan mieltä esim. Sigman 50-500mm objektiivistä? Onko kellään kokemusta tällaisesta, tai sitten joku muu putki telejatkeella? Ideoita otetaan vastaan. Niin kamera on Canonin 550.
Mulla on tapana katsoa pika-arvio What Digital Camera -lehden arviointitaulukosta, siinä näyttäis olevan lopputulos tuolla Sigman 50-500mm:lle 87% eli aivan kohtuulliselta vaikuttaa... Olisko jotain samaa laatutasoa kuin Sigman 80-400mm: http://www.photozone.de/canon-eos/327-sigma-af-80-400mm-f45-56-ex-apo-os-test-report--review?start=2

Tuota kameralehteä kun tsekkaan, niin Sigma 150-500mm on saanut vain tuloksen 83%. "Significant softness at wide maximum apertures for all focal lengths". Joten ainakin tuo on siis huonompi vaihtoehto kuin se 50-500mm.
Ja vielä kun tsekkaan, niin ainakin Tamronin 200-500mm on saanut aika hyvän arvion, 90% ja "A well-matched and consistent set of MTF curves, with good performance at f/8-11".
#52
Lainaus käyttäjältä: Amazonmies - 28.06.13 - klo:16:17
Tuolta voi lukea arvostelun, sai arvosanan "Highly Recommended". Sieltä voi lukea myös mitä sanotaan D3000 ja D5000 -sarjojen kameroista.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond90

Täytyy kuitenkin huomata, että "kehitys kehittyy". D90 sai tuon "Highly Recommended" vuonna 2008. Saisiko se saman maininnan tänään? Esim. D5100 tuli markkinoille 2011 ja tuossa kolmessa vuodessakin on tapahtunut aika paljon: 5100:n kuvaprosessointi on 14 bit, 90:n vain 12 bit. 5100:n ISO ulottuu 25600:aan, kun taas 90 pysähtyy ISO-lukemaan 6400. Ja tänä vuonna markkinoille tulleessa D5200:ssa AF on 39-pisteinen, D90:ssä vain 11-pisteinen. Hyvä kamerahan tuo D90 on vieläkin, mutta ainakaan itse en ottaisi tuota ysikymppistä kuin siis käytettynä edullisen hinnan vuoksi. Ja jos kuvaa makroja tai videoi, niin se 5000-sarjan rungoissa oleva kääntyvä takanäyttö on kyllä hyvä. Siitä on nyt kokemusta! Pystyy kuvaamaan niin eri asennoista ettei ole tosikaan. Aivan ruohonjuuritasolta tai vaikka ihmismuurin yli. 8)

Jos oikein uskoo harrastukseensa ja haluaa siihen rahaakin kunnolla laittaa, niin mikäpä ettei D800 tai D600 ole huippurunkoja. Onneksi ovat minun käteeni turhan massiivisia, kun niitä putiikissa kokeilin. Oma ongelmani on juuri nyt se, että pitäis hommata lisää optiikkaa. Sen laatu sekä se mitä se optiikka sitten olis, mietityttää. Tekis mieli superzoomia, koska olen laiska vaihtamaan ja kantamaan mukanani objektiiveja. Mutta kun niissä 18-250/270/300 -tyyppisissä objektiiveissa tuntuu joutuvan tekemään kovastikin laadullisia kompromisseja. Voi hyvinkin olla että seuraavaksi tulee hankittua jokin 70-300 objektiivi vakaajalla. Vaikkapa Tamronin SP-sarjaa. Painoa tuollaisella on lähes 800 g ja mittaakin lähes 150 mm. Mutta on se kuvalaatu vaan parempi kuin noissa ihan "superzoomeissa", jotka kyllä koollaan houkuttelevat. Optiikka se kuitenkin lopulta on aika isossa roolissa. Ja minulta kyllä lievä puolto sinne 5000-sarjankin suuntaan, esim. D5100:n saa nyt 18-55 VR-kakkulalla niin edullisesti, että sitäkin kannattaa harkita. Eikä D5200:kaan paljon maksa ja halpenee vaan...

Tietysti ammattimaisemmissa rungoissa on parempi sääsuojaus, mutta itselleni ei sillä ole niin suurta merkitystä kun en ole eräretkeilijätyyppi. Jos paljon liikut ja leireilet, oli olosuhteet mitkä tahansa, niin silloin unohda D3000, D5000 jne sarjat. Osta joku vanhempi ammattirunko, tai sitten D7000-sarjaa tai D300 vaikkapa, uutena tai käytettynä. Mutta kannattaa muistaa, ettei pelkkä kamera tee kuvaajaa. On kamera mikä hyvänsä, sitä pitäisi myös osata käyttää. Itse en katso tehneeni mitään "lopullista virhettä", kun viime syksynä menin hommaamaan D5100:n kittizoomilla hieman yli 400 euron hintaan. Sillä rungolla pääsee yllättävän pitkälle ja kyllä siitä eroonkin pääsee, jos on tarve. Mutta nyt pitäis katsoa sitä uutta putkea...  ;)
#53
Kello melkein 01 ja ulkomittarit näyttävät 23C ja 23.7C eri puolilla taloa. Sisällä väittää sääasema olevan 26.8C, mutta onneksi makuuhuone on puolikerrosta alempana ja siellä on ainakin tornituuletin pyörimässä. Tämmöisillä keleillä olis kyllä tarvetta ihan oikealle ilmastoinnille. Meillä vaan ilmaa siirretään sekä IN että OUT koneellisesti...  :(
#54
Varsin subjektiivinen aihe. Kauneus kun on katsojan silmässä... Jos nyt jotain pitäis sanoa, niin laitetaan vaikka että Daciat, esim. Duster, eivät kauheasti silmääni kiehdo. Hieman samaa vikaa Qashqaissa ja Jukessakin. Mutta ei kuitenkaan tarkoita, etteikö noista olisi käyttöpeleiksi. Vaikkakin makuasia tuo kauneus, niin ei se ihan jokaisen ostajan listalla tärkeimpiä ominaisuuksia edes taida ollakaan. Mutta jos yhtään vaihtoehtoja on, niin tokkopa itse kuitenkaan ihan sitä "ruminta" autoa ostaisin. Taidan sittenkin olla sen verran ronkeli...  8)
#55
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 22.05.13 - klo:22:59
Kannattaa ottaa se Climatronic, se manuaalinen on todellakin täysin manuaalinen muinaisjäänne. Lisäksi saat Climatronicin mukana kylmän hanskiksen ja mahdollisuuden lisätä myös lämmitettävän tuulilasin samaan pakettiin niin ei harmita talvellakaan ;) Manuaali ilmastoinnissa ei ole hanskalokeron eikä jumbo-boxin jäähdytystä.

Eikö Yetin Climatic jäähdytä muka hanskalokeroa eikä jumbo-boxia?? Ainakin 2009 FL Octaviassa nuo toiminnot on Climaticin yhteydessä. Itse muuten pidän tuota Climaticia "puoliautomaattisena", sillä se kuitenkin osaa kontrolloida asetettua lämpötilaa. Täysin manuaalinen ei sitä tee mitenkään.
#56
Lainaus käyttäjältä: meisterstuck - 17.05.13 - klo:23:42
Pehmeä pysähdys onnistuu siirtämällä valitsin vapaalle ennen pysähtymistä.

Ei hemskutti. Tämä on minulle aivan uutta!!!  ;D

Tuommoista en ole tosiaan kokeillut. Tai paremminkin ei ole edes tullut tarvetta kokeilla. Ensimmäisen kerran olen ajanut automaatilla v. 1982 ja vuodesta 1996 alkaen en sitten olekaan ajanut juuri muulla kuin automaatilla. Nyt jos oikein pinnistelen muistiani, niin viimeisin ajo manuaalivaihteisella on ollut vuonna 2001?? Ja ei kyllä millään automaatilla ole ollut ongelmia pysähtymisen kanssa. Jos joskus on stopannut hieman äkkiä, niin se on johtunut vain ja ainoastaan vieraamman auton "äkkinäisistä" jarruista.  :o
#57
Lainaus käyttäjältä: tet - 13.05.13 - klo:15:50
Käytetään myös TSI-koneissa ainakin DSG:n kanssa. Manuaalilootaisista en ole varma, ilmeisesti niissä ei. :-\
Hiukan epäilevällä mielellä. Siis TSI-koneissa DSG:n kanssa olis kampiakselin päässä kaksoismassavauhtipyörä, mutta manuaalivaihteisissa ei?? No, jos näyttö löytyy. Omassa mielessä, ainakin kun ongelmista puhutaan, niin tuo vauhtipyörä tuntuu aina liittyvän dieseliin. Dieselien käyntihän sitä tasapainoitusta enemmän tarvitseekin. No, asiahan on pian tsekattu. TSI+DSG -vikoja on niin paljon, että eiköhän pikapikaa joku ilmoittaudu ja kerro, että tuommoisessa yhdistelmässä on kaksoismassavauhtipyöräkin paukkunut. Silloin asia lienee vilpitön...  Tosin eihän se poissulje sitä, että manuaalivaihteisessakin olisi tuo sama vauhtipyörä?? Tietäjät esille! 8)
#58
Aika harmillista luettavaa tämä topikki. En sano, etten olisi itsekin huolissani. Enemmän tai vähemmän. Ja pari viimeistä täällä raportoitua vikatapausta on ollut siinä "paremmassa" laatikossa, DSG-6:ssa!!? Huh. Ei kyllä mieltä ylennä, jos alle 2tkm:n alkaa laatikko paukkua kuin pajavasaralla lyöden. Ymmärrän kyllä. Jotain kunnon vastineita vikoihin olisi löydyttävä. Tosin ei niillä selityksilläkään pitkälle pötkitä. Tunnustaminen on kuitenkin se tien alku... ?? :o

Omassa laatikossani ei ole mitään havaintoa vaihtotapahtumaan 2->3 liittyen. Niin vaivattomasti laatikko toimii. Kun lähden ajamaan, niin käytännössä D1:n jälkeen vaihde on muitta mutkitta ykskaks D6 tai D7. En oikein edes muista milloin laatikko pitempää aikaa käyttäisi jotain niin pientä pykälää kuin D3. Jaa, no kerran kun ajoin täällä Tampereen lähiössä alas Lukonmäkeä, niin laatikko oli valinnut pykäläksi D3 tai D4. Huomasin vaan siitä, että moottorijarrutus oli "normaalia" tehokkaampaa. Useimmiten tulen kyllä tuohon melko jyrkkään alamäkeen niin, että vaihde on laskussa kokoajan vähintään D5. Kai sitä täytyy sanoa, että "toimii kuin junan vessa" kun en toistaiseksi tuon kummempia havaintoja ole joutunut tekemään.
#59
Lainaus käyttäjältä: werty - 11.05.13 - klo:11:47
Volvon 2000-luvulla käyttämä automaatti menee kevyesti 300tkm rajaan, en tiedä nykyisistä. Bmw:n vanhempien 5v ja 6v automaatti ZF? kestoa on moitittu, hajoamisia on tapahtunutkin mittarissa ollessa n.200tkm-300tkm. Manuaalihan kestää ikuisesti, kytkimen uusimisella. 200tkm pitäisin itse kyllä minimi kestona vaihdelaatikolle.
Menee kyllä kaupunkilegendojen joukkoon tuo "manuaalin kestäminen ikuisesti". Niin monta alle 50tkm:n hajonnutta manuaalilaatikkoa on tiedossa. Fiatista Toyotaan. Vaihteita putoaa päältä jne. Ei ole tietääkseni pelkän kytkimen uusiminen riittänyt.

Ainakin eräs tuttu sai hiljattain BMW-automaatista tarpeekseen, kun auto oli pajalla tiesmonettako kertaa alle 70tkm ajettuna. Tässäkin legendaa se, että hajoamiset tapahtuessaan ajoittuvat sinne "200tkm-300tkm":n tietämille.

Itselläni ei kyllä vielä ole hajonnut yksikään laatikko. Ei ole edes manuaaliseen jouduttu kytkinlevyä vaihtamaan. Mutta en kyllä ole ajanut autoilla kuin maksimissaan 200tkm. Ei muuten hiljattain edesmenneellä isällänikään ollut noita ongelmia. Vaikka hänellä oli yhdessä vaiheessa jopa se kauhea "Kostaja-Sumppi". Tuttavalla levisi mm. vaihdelaatikko n. 30tkm:ssä, mutta isä ajoi autolla yli 10v ja 140tkm. Pakko myöntää, että isä opetti minulle semmoisen aika säästävän ajotyylin. Muistan vieläkin kun tuli armotonta palautetta, jos esim. rättirenkailla varustetulla autolla erehdyin ajamaan tiekaivon kannen päältä. Sen piti ehdottomasti jäädä siististi pyörien väliin. Oi aikoja, oi tapoja... Taaksejäänyttä, mutta kyllä sieltä opinsaunasta varmaan joku juttu jäi selkäytimeen.  ;D
#60
Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 10.05.13 - klo:19:13

70 000 ei kyllä ole vielä mikään virstanpylväs. Kyllä lootan pitää kestää minimissään 300 000, mielummin keskimäärin 400 000. Eli palaisin asiaan, kun molemmilla lootillasia on ajettu vähintään 4 kertainen määrä.

Kaikki on näköjään suhteellista. Minun nykyajoilla tuo 70tkm on 7-8 vuoden ajot. Eli on se sittenkin "jotain". Jos taas sanotaan lootan pitävän kestää minimissään 300tkm, niin ei siihen pääse 100%:sesti mikään laatikko. Ei manuaali eikä automaatti. Moni laatikko on jo avattu...
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy