B7 tehdaswebaston sielunelämä

Aloittaja Mr Vice, 09.11.11 - klo:14:07

« edellinen - seuraava »

Haija

Lainaus käyttäjältä: tet - 24.11.15 - klo:12:19
Ensimmäinen asia joka tuosta osuu silmiin, on polttoaineen alarajahäly joita on tullut 8 kpl edellisen nollaamisen jälkeen. Mahtaako olla tarpeeksi "soppaa"? Tehdaswebastohan ei suostu käymään, jos tankissa on polttoainetta alle hälytysrajan.

Polttoaineesta ei ole kiinni, kävin ennen vikakoodien nollausta tankkaan :)

vagsan

En tiedä onko vika jo selvinnyt mutta nopeasti katsottuna vaikuttaa siltä, että tämä ongelma on tässä:

01411 - Temperature Sensor (G18)
            007 - Short to Ground - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100111
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 2
                    Reset counter: 168
                    Time Indication: 0

             Freeze Frame:
                        Malfunction
                    Temperature: 148.0°C
                    Temperature: -48.0°C
                    Voltage: 12.00 V

Eli webaston toinen lämpötila-anturi on joko hajonnut tai liitin huonosti kiinni koska näyttää lukemaa -48.0°C (anturin alin mahdollinen lukema). En tiedä missä kyseinen G18 anturi sijaitsee mutta luulen, että kyseessä on webaston oma anturi eli laitteen irroitus saattaa olla edessä.
VW CC 2.0 TDI
Audi TT 8J 1.8 TFSI
VW Golf Mk1 1.1C
Ex. VW Passat B7 1.6 TDI
Ex. VW Golf Mk5 2.0 TDI 4Motion
Ex. Audi A4 B7 2.0
Ex. Audi A3 8L 1.8T

Haija

Laitetaan vielä vastaus kun sain vian selville ja webaston toimimaan. Kun vikakoodin nollasi niin webasto lähti päälle, mutta kun vesi ei lähtenyt kiertään ja ylikuumenemisen takia pätkäs sen pois päältä ja vikatilaan.
Eli siellä oli vesipumppu rikki. Nyt kun sen vaihdoin niin alkoi taas pukkaan lämmintä ja pelaamaan.

MTa

Onko Passatissa kaikki Webat saman tehoisia, vai onko malleja useampia? Webastosta on aikaisempaa kokemusta muista merkeistä, ja Passatin lämpeneminen on kyllä niihin verrattuna mielestäni pirun nopeaa. -20C ja 15min käytön jälkeen voi melkein paitasillaan kävellä autoon ja käyntiin lähtee kuin kesällä. Akut on tietysti hyvässä hapessa, mutta kuitenkin...

Pasuri

Moro.
Nostetaan topiccia, kun lämmityskausi alkaa olemaan päällä.

Eli itsellä Passatissa tehdasasenteinen Thermo Top V webasto, bensana.
Viime kesänä en kokemattomuuttani käyttänyt webaa kertaakaan lämmitystoiminnolla.
Nyt kelien viilennyttyä weba pukkasi suuttimista vaan haaleaa ilmaa, kunnes jumahti kiinni ja antoi Syntax Erroria.

VCDS:llä antoi seuraavan vikakoodin

Address 18: Aux. Heat        Labels: 1K0-815-007.clb
   Part No: 5K0 963 272 B
   Component: Standheizer     022 3907 
   Revision: 00022000    Serial number: 09020188000000
   Coding: 0031032
   Shop #: WSC 05311 000 00000
   VCID: 2F6D5220BE8BBC3A07-807A

2 Faults Found:
01410 - Heater Over-Temp
            000 -  -
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01100000
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 16
                    Time Indication: 0

             Freeze Frame:
                        After-Run
                    Temperature: 143.0°C
                    Temperature: 46.0°C

02251 - Heater Unit Locked
            000 -  -
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01100000
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 16
                    Time Indication: 0

eli ylikuumenemisen takia oli laite mennyt lukittuun tilaan.

Onko siis ymmärrettävä, että kun olen muutamana aamuna käyttänyt webaa n. 25 min, auton ollessa parkissa, ja pöhinä on kuulunut normaalisti, niin lämpö ei ole päässyt siirtymään moottoriin ja kabiiniin, vaan on jäänyt aiheuttamaan ylikuumenemisen?

Entäs löytyykö weban ja sisältä jotain magnetti- tms. venttiiliä, joka on voinut kesän aikana jumahtaa kiinni? Yksi neuvo, mitä löysin, on koputella weban käytön aikana kevyesti kumivasaralla weban koppaa ja näin mahdollisesti avata juminut venttiili.

Vai onko mahd. vesipumppu lakannut pyörittämästä ja siksi lämpö ei siirry.

Noh, kokeillaan tuota koputuskeinoa heti aamulla, sen saa selville heti, eikä maksa mitään.
------------------------------------------

Seat Leon 1,5 TGI Sportstourer FR - 20

repomies

Aja nyt ne komponenttitestit VCDS:n avulla ja varmista että vesipumppu surisee. Kyllä sen kuulee, popit pois päältä auto seis. Jos vesipumppu toimii loggaa lämpötila-anturit startin jälkeen.

Pasuri

Lainaus käyttäjältä: repomies - 10.10.16 - klo:07:32
Aja nyt ne komponenttitestit VCDS:n avulla ja varmista että vesipumppu surisee. Kyllä sen kuulee, popit pois päältä auto seis. Jos vesipumppu toimii loggaa lämpötila-anturit startin jälkeen.

Onko jossain ohjetta miten vcds:llä saat tehtyä ton komponenttitestin?

Ja tuo "loggaamimen" tarkoittaa?
------------------------------------------

Seat Leon 1,5 TGI Sportstourer FR - 20

mla

Useimmat laitteet saa testattua Output Test napin takaa

http://www.ross-tech.com/vcds/tour/open_screen.php tuolla olevasta ikkunasta.

Osa testeistä voi suorittaa myls adaptationin tai measuring blocks alta kun lukee laitteen eri arvoja. Webaston testit taisi kaikki olla tuolla Output tests alla.
Itsellä Sharanista oli Webaston vesipumppu rikki ja testi näytti sen toimivan. Ã,,äntä se ei vain pitänyt eli siitä sai pääteltyä sen olevan rikki. Ja tietenkin tuosta ylikuumenemisesta :)

Jos Webaston vesipumppu on rikki niin Webasto toimii moottorin käydessä - kunhan ei ole lukittuna.


VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

repomies

Lainaus käyttäjältä: Pasuri - 11.10.16 - klo:22:21
Ja tuo "loggaamimen" tarkoittaa?

Se tarkoittaa sitä että laitetaan vcds kirjoittamaan measuring blokkeja tiedostoon samalla kun laitetaan webasto päälle.

Aloita vaikka lukemalla vcds:n käyttöohjeet.

Pasuri


Weba-ongelmat vaikuttaa vesipumpulle.

Tänään laitoin weban sisäkytkimestä päälle (moottori sammutettuna) ja poltin hörähti käyntiin (kokeilin auton alta kädellä pakokaasut) ja aparatti tuntui lämpimälle kädellä koetettuna.

Poltin oli päällä ehkä n. minuutin ja sammui sitten itsestään. Sisätiloihin ei tullut lämmintä ilmaa, vain haaleaa. Ja tietysti pakokaasutkin loppuivat kun poltin sammui.

Käynnistin auton, ja n. 15 sek. jälkeen poltin hörähti uudelleen käyntiin (taas käsi auton alla) ja hetken päästä alkoi ohjaamoon tulla lämmintä ilmaa. Koneen omat lämmöt olivat vielä "sinisellä". Hetken aikaa pidin moottoria ja webaa yhtä aikaa päällä.  Lämmintä pukkasi edelleen.

Sitten sammutin moottorin ja huomasin käsi weban pakoputken edessä pötkötellessä, että pakoilma alkoi kuumenemaan selvästi, kun moottori oli sammunut. Ja tästä pari minuuttia, niin weba sammutti itse itsensä ja mennyt samalla jumitustilaan.

Eli onko näin, että lämmin ilma on siirtynyt eteenpäin vain auton omalla vesipumpulla ja kun koneen sammutti, niin lämmöt nousivat webassa ja laitteen omat ylikuumenemissuoja sammutti. Tollasen vikakoodinhan olin jo aiemmin saanut.

Paljokos vesipumpun vaihto kustantaa karkeasti?
------------------------------------------

Seat Leon 1,5 TGI Sportstourer FR - 20

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Pasuri - 16.10.16 - klo:16:21
Weba-ongelmat vaikuttaa vesipumpulle.

Tänään laitoin weban sisäkytkimestä päälle (moottori sammutettuna) ja poltin hörähti käyntiin (kokeilin auton alta kädellä pakokaasut) ja aparatti tuntui lämpimälle kädellä koetettuna.

Poltin oli päällä ehkä n. minuutin ja sammui sitten itsestään. Sisätiloihin ei tullut lämmintä ilmaa, vain haaleaa. Ja tietysti pakokaasutkin loppuivat kun poltin sammui.

Käynnistin auton, ja n. 15 sek. jälkeen poltin hörähti uudelleen käyntiin (taas käsi auton alla) ja hetken päästä alkoi ohjaamoon tulla lämmintä ilmaa. Koneen omat lämmöt olivat vielä "sinisellä". Hetken aikaa pidin moottoria ja webaa yhtä aikaa päällä.  Lämmintä pukkasi edelleen.

Sitten sammutin moottorin ja huomasin käsi weban pakoputken edessä pötkötellessä, että pakoilma alkoi kuumenemaan selvästi, kun moottori oli sammunut. Ja tästä pari minuuttia, niin weba sammutti itse itsensä ja mennyt samalla jumitustilaan.

Eli onko näin, että lämmin ilma on siirtynyt eteenpäin vain auton omalla vesipumpulla ja kun koneen sammutti, niin lämmöt nousivat webassa ja laitteen omat ylikuumenemissuoja sammutti. Tollasen vikakoodinhan olin jo aiemmin saanut.

Paljokos vesipumpun vaihto kustantaa karkeasti?

Vesipumppu on yksi niistä 3 yleisimmästä weban vikakohteesta. Hinta riippuu paikasta... "noin" voi löytyä toisesta ketjustakin.  :o
Yritetään pärjätä.

Pasuri

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 16.10.16 - klo:16:54
Vesipumppu on yksi niistä 3 yleisimmästä weban vikakohteesta. Hinta riippuu paikasta... "noin" voi löytyä toisesta ketjustakin.  :o

No webaston vesipumppuhan se lopulta oli.

Kyselin muuten jo pahempaa ennakoiden Tampereen alueelta tarjouksia palopesän vaihdolle ja lopulta samoista paikoista webaston vesipumpun vaihdolle. Hinnat siis sisälsivät työn, tarvikkeet ja alv:n

Tässä tarjoukset:                      Palopesä                                        Vesipumppu

Käyttöauto                                  550.-
SAH                                                                                                   255.-
Tampereen Autosähkö                  640.-                                               350.-
Korjaamo Nieminen                      500.-                                               320.-
Laakkonen                                   805.-                                               250.-

Aika iso kontrasti on hinnoissa ton palopesän suhteen, hintaero yli 50% kalleimman ja halvimman välillä.
Päädyin itse käyttämään SAHhia, koska sopi itselle logistisesti paremmin.

Ja näin
------------------------------------------

Seat Leon 1,5 TGI Sportstourer FR - 20

Ranssi_85

Jatketaas vanhaa ketjua...

Eli autona 2011 tdi dsg 4motion ja weban kanssa ongelmia. Koodit luettu ja lukko poistettu ja meni vaan uudelleen lukkoon lämpötilan takia. Tarvitsee tuota autokäynnissä kikkaa kokeilla vielä että näkee olisiko se tuo vesimpumppu vai joku muu...

Mutta osaakos kukaan sanoa että mikä versio webasta tuossa kulkineessa on vai näkeekö sen vcds:än kautta esim? Helpottaisi googlettelua että minkä hintaisia varaosat on. Käsittääkseni tehdas asennettu koska mittaristosta pääsee säätämään ja vcds löytää sen.

Auto kylläkin ostettu liikkeestä noin 3kk sitten ja myyjä vakuutti että weba toimii (suullisesti) ja toimihan se vissiin kerran tai 2 ja nyt kun sitä aloin kyselemään niin olivat sitä mieltä että on lisävaruste eivätkä he korvaa korjausta...

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Ranssi_85 - 14.11.16 - klo:11:52
Jatketaas vanhaa ketjua...

Eli autona 2011 tdi dsg 4motion ja weban kanssa ongelmia. Koodit luettu ja lukko poistettu ja meni vaan uudelleen lukkoon lämpötilan takia. Tarvitsee tuota autokäynnissä kikkaa kokeilla vielä että näkee olisiko se tuo vesimpumppu vai joku muu...

Mutta osaakos kukaan sanoa että mikä versio webasta tuossa kulkineessa on vai näkeekö sen vcds:än kautta esim? Helpottaisi googlettelua että minkä hintaisia varaosat on. Käsittääkseni tehdas asennettu koska mittaristosta pääsee säätämään ja vcds löytää sen.

Auto kylläkin ostettu liikkeestä noin 3kk sitten ja myyjä vakuutti että weba toimii (suullisesti) ja toimihan se vissiin kerran tai 2 ja nyt kun sitä aloin kyselemään niin olivat sitä mieltä että on lisävaruste eivätkä he korvaa korjausta...

Huoltokirjan tai takakontin varapyöräkotelon tarrasta näkee heti, onko tehdasvaruste (eos. koodia ulkoa). Kannattaa selvittää vaikka alustanrolla marmorilla pikimmiten ja reklamoida vastauksen perusteella samantien.  :o
Yritetään pärjätä.

Ranssi_85

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 14.11.16 - klo:12:16
Huoltokirjan tai takakontin varapyöräkotelon tarrasta näkee heti, onko tehdasvaruste (eos. koodia ulkoa). Kannattaa selvittää vaikka alustanrolla marmorilla pikimmiten ja reklamoida vastauksen perusteella samantien.  :o

Tarvitseepas tutkia :-)

Auto siis ostettu Kamuxista ja vielä otettu se kamuxin plus lisäturva (650e maksu) ja siitä on kyllä jo korjattu kaksoismassa kun se alkoi oireilemaan tuossa kk sitten tuon takuunpiikkiin (100e omavastuu)... Myyjä lupasi vielä neuvvoitella myymäläpäällikön kanssa mutta eka vastaus oli etteivät korjaa. Korjaamolle kylläkin varattu jo aika (ei wolkkarin oma mutta sama mikä vaihtoi tuon kaksoismassan) koska pakko tuo kuntoon on saada maksaa sitten kuka maksaa. Kyseisellä korjaamolla kävin kyselemässä/lukemassa koodit jo heti kun vika tuli ja epäili lämpötila anturia mutta sanoi että selviää vasta kun webasto on pöydällä...

Mietin kyllä et pitäisikö laittaa lohko+sisäpistoke autoon myös...

Ranssi_85

Vcds Kertoi seuraavaa:


                Address 18: Aux. Heat       Labels: 1K0-815-007.clb
Control Module Part Number: 7N0 963 272 A
  Component and/or Version: Standheizer     043 4730
           Software Coding: 0031032
            Work Shop Code: WSC 80093 222 71269
                      VCID: 336575AA52F442DA6D-8066
3 Faults Found:

01410 - Heater Over-Temp
            000 -  -
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01100000
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 166
                    Time Indication: 0

             Freeze Frame:
                        After-Run
                    Temperature: 148.0°C
                    Temperature: -48.0°C
                    Voltage: 12.43 V

01411 - Temperature Sensor (G18)
            007 - Short to Ground - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100111
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 3
                    Reset counter: 206
                    Mileage: 209488 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.14.15
                    Time: 14:40:22

             Freeze Frame:
                        Malfunction
                    Temperature: 205.0°C
                    Temperature: 50.0°C
                    Voltage: 12.43 V

02251 - Heater Unit Locked
            000 -  -
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01100000
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 166
                    Mileage: 209488 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.14.15
                    Time: 14:41:42

Eli ilmeisesti toi g18 sensori on sökönä? Kellään tietoa sen sijainnista/Hinnasta?

Negotiator

Error: Aux heat ajotietokoneessa, eikä webasto lähde käyntiin. Hävittänyt myös valikosta tuon webaston säätövalikon. Autona Vw Passat Variant 2.0 tdi 2011. Vinkkejä mistä lähteä liikkeelle ja kuinka isoja kustannuksia tiedossa?

Huoltoonko vai onko kotikikkoja?

Tähän asti toiminu moitteetta taas päivittäin koko alkutalven.

Pasuri

Ensin vcds:llä vikakoodit lukuun ja lukituksen poisto webastosta.

Samalla voi tehdä webaston komponenttitestauksen, eli alustavasti haarukoida mikä aiheuttanut errorin.

Marmoritiskille maksat hommasta jotain 60â,¬, yksityiset helppijät paljon paljon halvempia.


------------------------------------------

Seat Leon 1,5 TGI Sportstourer FR - 20

Negotiator

VCDS diagnoosi tehty. Tulos alla. Paloilmapuhallin näyttäisi olevan sökö. Onko kellään muulla ollut vastaavaa. Huomenna soittokierros webastohuolloista läpi ja kyselemään hintaa. Osa näytti nopean googlauksen perusteella olevan 168â,¬, mutta mitä mahtaa maksaa työ. Jotain muuta huomioitavaa jos tuota webastoa rupeaa huoltamaan/korjaamaan?

Vcds tulos:

01414 - Combustion-Air Blower (V6)
            003 - Mechanical Failure
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01100011
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 8
                    Reset counter: 215
                    Mileage: 191596 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2016.12.24
                    Time: 12:11:13

             Freeze Frame:
                        Start
                    Temperature: 84.0°C
                    Temperature: 81.0°C
                    Voltage: 14.53 V

Negotiator

Ja vielä lisäkysymys, että mistä näen mikä webaston malli mun autossa on konepellin alla?

mauh

HKI suunalla voin autaa

yv jos kiinoistais.

Pasuri

Lainaus käyttäjältä: Negotiator - 28.12.16 - klo:19:30
Ja vielä lisäkysymys, että mistä näen mikä webaston malli mun autossa on konepellin alla?

Omassa autossani on ihan konepellin alla etureunassa tarra, jossa weban speksit.
Aiemmin täällä vinkattu myös, että takalokarin päällä sisäpuolella on joillakin speksitarra.
------------------------------------------

Seat Leon 1,5 TGI Sportstourer FR - 20

Juppa

Lainaus käyttäjältä: Humminbird - 01.04.15 - klo:11:59
Vanha aihe, mutta laitanpa kuitenkin tänne siinä toivossa että säästä jolta kulta aikaa ja rahaa.

Webaston sulakkeet löytyvät kojelaudan päästä kuskin puolelta, ks. manuaalin sivu 350. Webaston pääsulake on numero 43 (20A), sen irrottaminen estää webaston toiminnan mutta ei auta kaukosäätimen ohjelmoinnissa. Webaston ohjausyksikön sulake on numero 15 (10A). Uusien kaukosäätimien ohjelmointi onnistuu tämän sulakkeen irrottamalla.

Sulakkeiden numerot on merkitty sulakeboxiin kunkin sulakkeen alle. Ne ovat numerojärjestyksessä, joten riittää kun löytää edes yhden numeron ja laskee siitä.
Montakohan kertaa tämäkin threadi on tullut muka luettua läpi kun tuskailin toimimatonta webaston kaukosäädintä. Nyt sitten sattui tämä postaus silmään ja jo toimii kaukosäädin! :) Kiitos!

jarih

Kunnon pakkasten tultua eteläänkin joutui jälleen ihmettelemään tuota tehdasasenteisen Webaston toimintaa.
Olen jo pidempään epäillyt, ettei se taida toimia ihan normaalisti.

Webasto lähtee kyllä aina käyntiin, siinä ei mitään ongelmaa, mutta sen lämmitysteho tuntuu kesyltä.
Uutena 20 min käyttö riitti lämmittämään auton pienemmillä pakkasilla.

Tänä aamuna, ulkona -15 °C, webasto päällä kaukosäätimestä 30 min ennen ajoon lähtöä.
Auto oli sisältä ainoastaan haalea, ei missään nimessä lämmin.
Tuuletusventtiileistä tuli lämmintä ilmaa, mutta ei mitenkään kuumaa.
Moottori käynnistyi hyvin ja hehkutusvalo sammui nopeasti virtojen kytkettyä (moottori ilmeisti lämmennyt).

Autosta luettiin kaikki vikakoodit tässä syksyllä toisen ongelman yhteydessä,
eikä mitään Webastoon liittyviä löytynyt.

Oisko kiertovesipumppu sökö vai mistä moinen mahtaisi johtua?

Auto on siis vm 2012 Passat Variant 2.0 TDI.
Audi A4 Avant 40 TDI 140 kW quattro S tronic, Yaris Hybrid HSD

repomies

^ kiertovesipumppu ei voi olla sökö, nimittäin jos on niin webasto pysähtyy äkkiä lämpötila-antureiden näyttäessä liian kuumia lukemia. -15C on verrattain kova pakkanen eikä sillä webastolla ihmeitä tehdä mikäli se lämmittää sekä moottoria että sisätiloja. Jos sisätilojen lämmitys on tärkeämpää ja moottoritilassa on solenoidi vesikierrolle pelkästään kabiiniin, niin käsittääkseni ohjauksen voi koodata niin että lämmitetään pelkästään sisätilat.

Ittellä ei moista solenoidia ole ja sen seurauksena moottori lämpenee samaan aikaan kuin sisätilat. Ymmärrettävästi kovemmilla pakkasilla auto ei ole sitten mitenkään kuuma. Omasta mielestäni on parempi lämmittää moottoriakin, auton käynnistäminen on sitten helpompaa. Ittellä tosin öljyt lämpenee aamuisin roikalla ja sisätilojakin lämmitetään lisäksi sähköllä, ja niin onhan tuossa laturikin samassa. Näillä eväin volkkarikin on aamuisin lämmin ja käynnistyy kuin kesällä. :)

jarih

Tehdas Webasto tuli hankittua autoon molempien lämmittämistä varten. Alkuun se on toiminutkin aivan moitteetta.
Kaukosäätimellä käytön helppous on hienoa, kun ei tarvii olla virittelemässä johtoja ja ajastimia.

Nyt siis kovemmilla (alle -10) pakkasilla sisätilat ei ole lämmenneet kuten alussa. Pikku pakkasilla siihen ei niin kiinnitä huomiota.

Mikä tuon solenoidin tarkoitus on tässä järjestelmässä?
Tulisiko sen säätää nestekierron määrää moottorissa ja lämmityslaitteessa lämmitysjakson aikana?
Voisiko se olla jumissa?

Kyllä 5 kW Webastolla pitäisi auton sisätilat vielä lämmetä näillä keleillä.
Audi A4 Avant 40 TDI 140 kW quattro S tronic, Yaris Hybrid HSD

jarih

Itse itselleni vastaten.

Lueskelin tämän threadin läpi ja siinä kerrotun perusteella B7 TDI malleissa ei tuota solenoidia/venttiiliä ole.
Jäähdytysneste kiertää pakotetusti ensin lämmityslaitteeseen ja sieltä moottorin lävitse takaisin Webastolle. 

Tuon perusteella voisi päätellä, että Webaston heikompaan lämmitystulokseen vaikuttaa kaksi asiaa.
Webaston heikentynyt teho (karstoittuminen yms.) ja liian lyhyt lämmitysaika edellinen huomioiden.

Nyt kun pakkasta on vielä muutamaksi päiväksi tiedossa, niin pitänee aloittaa esilämmitys aiemmin ja laittaa esilämmitysaika pidemmäksi.
Audi A4 Avant 40 TDI 140 kW quattro S tronic, Yaris Hybrid HSD

Negotiator

Itsellä sanoi tehtaan webasto reilu kuukausi takaperin itsensä irti paloilmapuhaltimen takia. Tämä 193tkm kohdalla. Tilalle tuli 9tkm ajettu tehdaswebasto ja täytyy sanoa, että lämmitys eron huomaa. Nyt tuntuu, että autossa on kuuma verrattuna vanhaan joten varmastikin teoria, että lämmityskyky heikkenee karstoittumisen seurauksena pitää paikkansa.

jarih

Tänä aamuna ulkona oli sama 14-15 °C pakkasta. Webasto oli 45 min päällä ennen lähtöä.
Auto oli edelleen viileähkö sisältä, joten taitaa olla Webaston huolto tarpeen.

Onko kenelläkään tiedossa marmoria edullisempaa huoltoliikettä pääkaupunkiseudulta?



Audi A4 Avant 40 TDI 140 kW quattro S tronic, Yaris Hybrid HSD

repomies

^Webaston purku pois passatista on aina isohko operaatio, eikä vaihtoehtoja oikein ole jos aiot karstat putsauttaa pois.

Olen itte tehnyt tuon useamman kerran eikä se ole mikään tunnin juttu vaan siinä palaa 2-3 tuntia vaikka tietäisi ihan tarkkaan mitä tekee. Jos ei tiedä, niin aikaa palaa enempi.

Jos kyseessä on thermo top V niin tunnen myös sen sisäisen rakenteen. Karstaa kertyy eniten keraamisen palopesän seiniin, mutta se ei ole se kohta mistä lämpö siirtyy veteen. Palokammion reunoilla on rivasto johon tarttuu hieman nokea, tuo noki voi inasen verran vaikuttaa lämmön siirtymiseen veteen. Mutta epäilenpä että se nokinöyhtä tarttuu sinne kammioon aika äkkiä uudelleen, vaikka sen harjaisi puhtaaksi. Harjaus on sinänsä triviaali temppu sen jälkeen kun webasto on irroitettu. Voi sen pestäkin samalla tietysti, käyttäen vaikka jotain EGR-cleaneria.

Järkevimpänä ja halvimpana huoltona webastolle sanoisin ehdottomasti CO2-arvon tarkastusta ja säätöä. Se vaan pitää onnistua tekemään kylmälle koneelle, jotta mittaus saadaan tehtyä webaston käydessä täysiä. Palopuhaltimen kierroksiin kohdistuva säätö onnistuu VCDS:n avulla, ei tarvitse merkkikorjaamoa kunhan on VCDS ja pakokaasuanalysaattori. Olen tuon tehnyt itse kerran, se on ihan viiden minuutin homma sen jälkeen kun weba on tulilla analysaattorissa kiinni. Jos ja kun CO2-arvo on pielessä niin se on todennäköisesti rikkaalla koska ajan myötä pakoputki tai imuäänenvaimennin hieman tukkeutuu ja ehkä se puhallinkin saattaa menettää tehoaan. Rikkaalla käydessään webasto alkaa karstoittua enemmän ja enemmän ja teho heikkenee kun kaikki polttoaine ei pala kunnolla. Toisaalta jos webaston hengitystä myöhemmin parantaa putsaamalla kaikki röörit ja polttimen, niin sittenpä sen saa säätää taas uusiksi. Tuo säätö pitäisi kuitenkin irrota pikkurahalla, jos vähän kyselee ja toimittaa säädettäväksi kylmän auton (vie vaikka edellisenä iltana).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy