1.5 TSI

Aloittaja Ranssi, 07.07.16 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

TKe_

Käytin juuri nykyistä kulkinetta huollossa niin samalla tuli kysyttyä tästä 1.5TSI koneesta ja sen nykymisestä. Kuten täältäkin luettua niin huollossakin oli tuttu ilmiö. Skodaan oli ainakin tullut pari viikkoa sitten päivitys ja huollon mukaan ainakin yksi kuski oli jo ehtinyt raportoida tilanteen parantuneen.. Mitä se ikinä tarkoittaakaan.

b1mpo

Itse vien ensi kuun alussa autoa takuujuttuja laittamaan. Tiskillä antoi ymmärtää, että päivitys koneeseen olisi. Tokikaan tuo ei ole itseäni vaivannut enää. Lähinnä kaasun käytön opettelulla tuo lähtö sujuu hyökkäilemättä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ACT

Nyt päivitetty ja loikkiminen lähdöissä loppui. Toimii nyt hienosti ja keskikulutus ollut 5.5 l viimeiset 1600 km. Auto siis Octavia manuaali rekisteröity 04/19.

isosubbari

Miten muilla on öljynkulutus ollut uutuuttaan? Nyt pyysi ensimmäisen kerran tarkistamaan öljyn kun oli ajettu 23tkm autolla. Öljynpinta vähän yli alarajan, lisäsin 0,5l..

b1mpo

Uutena autot saattavat hiukan syödä öljyä. Itellä ei vielä havaittavaa hävikkiä ole reilun kuuden tuhannen kilsan jälkeen, eli en voi vielä olla tuosta mieltä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Hidalgo

Yksikään auto ei itselläni ole koskaan pyytänyt lisää öljyä huoltojen välillä. Ei uudet eikä käytetyt autot.

referee

Auton luovutushetkellä huhtikuussa oli öljynpinta 3/4 osaa mittatikun merkkiviivojen välissä. Nyt 19800km ajettuna vajunut  hieman.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: isosubbari - 23.09.19 - klo:08:17
Miten muilla on öljynkulutus ollut uutuuttaan? Nyt pyysi ensimmäisen kerran tarkistamaan öljyn kun oli ajettu 23tkm autolla. Öljynpinta vähän yli alarajan, lisäsin 0,5l..
Ensimmäisen 10tkm jälkeen huuteli lisäämään öljyä. Nyt mittarissa on 33tkm eikä ole tuon ensimmäisen kerran jälkeen pyytänyt lisäämään öljyä eikä öljynpintakaan ole liikkunut mihinkään. Itse tosin vaihdatan öljyt 15tkm välein joten henkkoht. dataa ei ole 30tkm vaihtoväleiltä.

b1mpo

Ohjekirjassa on maininta, että öljy saattaa maistua ensimmäisen 5000km:n aikana. Koski kaikkia octavian moottoreita.


Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

No nyt käyty johdon nokassa. Ã,,kkiseltään paljon smoothimpi tuo kone. Jopa lepuutus on saatu lähes huomaamattomaksi. Liikkeelle lähdöt sujuvat paljon nätimmin ilman turhaa keskittymistä kaasupolkimen asentoon.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

1000

Eilen kävi oma 1.5 tsi ensimmäisessä määräaikaishuollossa. Nykimisongelmaan löytyi päivitys, kuulemma n. 2 viikkoa sitten saapunut. Tästä ilmeisesti tulossa kirje kaikille jolla moinen moottori autoissaan on. Samalla päivittivät multimediahärvelin softan, tuuppasi kiukuttelemaan välillä. Saa nähdä onko kummastakaan päivityksestä mitään apua.

Öljyä jouduin lisäämään n. 22000 km paikkeilla, kuten kahteen edelliseenkin Octaviaani. Nähtäväksi jää, pitääkö lisätä vielä ennen seuraavaa huoltoa.
Octavia combi 2021 1,4 phev
Kamiq 2022 1,0 tsi dsg (vaimon auto)
ex. Fabia Liftback 2019 1.0 (vaimon auto)
ex. Honda Civic 1,4 GL aut. 1988
ex. Ford Mondeo 2,5 duratech 1997
ex. Honda Civic 1,8 2007
ex. Octavia combi 2010 1,8 tsi
ex. Octavia sedan 2011 1,4 tsi (vaimon auto)
ex. Octavia combi 2014 1,4 tsi
ex. Octavia combi 2018 1,5 tsi

Routa

No toivottavasti tuo korjaa nuo koneen ongelmat, kuten koko autoa tärisyttävän ACT-jyrinän näin viileillä keleillä.

Öljyä tuo omani ei syö ja se on toistaiseksi ainoa positiivinen asia koko moottorissa.
Entinen VAG-kuljettaja.

ACT

Korjaa vain liikkeelle lähdön ongelman....

Routa

Ei minusta tuossa liikkeelle lähdössä ole ollut ongelmaa. Kone vaan nykii kylmänä kuin vanha kaasari ja ACT jyristää kylmillä keleillä niin että ei tarvitse mittaristosta katsoa onko se päällä, kun päällä olon tuntee ratista ja auton yleisestä tutinasta.
Entinen VAG-kuljettaja.

batman14

Onko päivitys siis kaikkiin konsernin koneisiin?

b1mpo

Todennäköisesti on muihinkin kuin octaviaan tuo päivitys. Kaikki huollot sitä eivät kokeile tehdä, jos siitä ei ole tullut infoa. Riippuu huoltoliikkeestä suuresti. Oma moottori ei ollut vielä päivityslistoilla, mutta siihen löytyi kuitenkin päivitys. Kuten aikaisemmin kerroin, act:n kytkeytyminen on lähestulkoon huomaamaton ja liikkeelle lähtö helpompi tuon päivityksen myötä. Mitään nykimisiä, tutinaa tai empimisiä oman koneen kohdalla ei ole havaittavissa. 98:lla toki ajelen, kun tuntuu paremmalta tähän myllyyn. Litraisessa ei tuntunut laadulla olevan niin merkitystä.

Liikkeellelähtöongelma vaikuttaa johtuvan moottorin automaattisesta kaasuttelusta liikkelle lähdössä ja kun sitä automaattisesti kompensoi nostamalla kaasupoljinta, se kyykkääkin ja taas sitten oma kaasun painallus saa sen ryntäämään. Siten ehkä kuivailisin tuota kenguruefektiä, joka nyt saatu softalla kuriin.

Kylmäkäytöksessä ei ole mitään ongelmaa ja se kannattaa niiden selvittää muualla kuin täällä, joilla sellaista ongelmaa on.  Se ei ole normaalia. Nykiminen voi johtua myös dsg:stä, joilla sellainen on.

Myönnän itsekin olevani turhan nipo auton suhteen ja monesti kun ei jaksa musiikkia/radiota kuunnella, niin sitä saattaa keskittyä auton ääniin ja ominaisuuksiin liikaa. Sen suhteen en täydellistä autoa ole ajanut, enkä tule koskaan ajamaan, koska aina löydän virheitä tai huonoja ominaisuuksia jokaisesta kulkupelistä. Lyhyemmät matkat vielä korostavat tuota ilmiötä omalla kohdalla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Routa

No merkkarin mielestä tuo jyrinä ja tärinä on ihan normaalia, joten ainoa paikka asian ratkomiseen lienee autokauppa, jossa ei ole räpylää katolla.
Entinen VAG-kuljettaja.

a4b8

No tuo ei koske kaikkia VAG-merkkejä. Minkäänlaista jyrinää, ääntä, nykäystä ei ole ACT kohdalla esiintynyt kertaakaan. Kuten usean muun toimesta todettu "2 sylinterin käyttötilan" huomaa mittariston tekstistä ja eco-logosta. Olen tarkkaillut tilannetta 9 kk!
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

ACT

Korjaa vain liikkeelle lähdön ongelman....manuaalissa. Siinä kaikki.

b1mpo

Tuntui se muuallekin vaikuttavan, kun tuo act:n kytkeytyminenkin on huomaamattomampi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Routa

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 13.10.19 - klo:11:37
No tuo ei koske kaikkia VAG-merkkejä. Minkäänlaista jyrinää, ääntä, nykäystä ei ole ACT kohdalla esiintynyt kertaakaan. Kuten usean muun toimesta todettu "2 sylinterin käyttötilan" huomaa mittariston tekstistä ja eco-logosta. Olen tarkkaillut tilannetta 9 kk!
Niin ehkä Volkkariin laitetaan 1-laadun ja Skodiin 2-laadun moottorit.
Entinen VAG-kuljettaja.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Routa - 13.10.19 - klo:16:53
Niin ehkä Volkkariin laitetaan 1-laadun ja Skodiin 2-laadun moottorit.
Just. Tottakai eri autoissa on erilainen rakenne äänen kulkeutumisen suhteen, joka vaikuttaa väistämättä värinään ja äänimaailmaan auton sisällä. Ei noissa moottoreissa mitään laadullista eroa ole keskenään.  8)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Routa - 13.10.19 - klo:16:53
Niin ehkä Volkkariin laitetaan 1-laadun ja Skodiin 2-laadun moottorit.
Ja Audissa luonnollisesti 0-laadun, ellei öljynsyönti ole hyvyyden mittari  ;D
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Routa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 13.10.19 - klo:20:50
Just. Tottakai eri autoissa on erilainen rakenne äänen kulkeutumisen suhteen, joka vaikuttaa väistämättä värinään ja äänimaailmaan auton sisällä. Ei noissa moottoreissa mitään laadullista eroa ole keskenään.  8)
Kyllä niissä selviä laatueroja on, mutta todellisuudessa on ihan arvassa merkistä riippumatta, että minkä laatuisen moottorin sattuu autoonsa saamaan. Onhan noista ongelmamoottoreista VW:ssäkin tällä foorumilla esimerkkejä.
Entinen VAG-kuljettaja.

b1mpo

Ei niissä mitään laadullista eroa ole. Samalta linjalta ne tulee samat moottorit. Tietysti toleranssieroja on aina, mutta niitä on myös saman automallin sisällä keulan logosta riippumatta. Laatuvirheitä on myös väistämättä, eli maanantaikappaleita. Käyttäjät ja käyttöolosuhteet poikkeaa varmasti enemmän keskenään loppuviimein, jotka eri tavalla vaikuttaa tuotteen kestävyyteen ja paljastaa ongelmat eri aikaan, jos sellaisia piilee. Tyyppiviat on sitten suunnittelusta tai toteutuksesta riippuvaisia ongelmia.

Nuo tutinat ja värinät saattaa olla ihan muusta kiinni, kuin itse moottorista. Esim. moottorin tuennan puslissa voi olla valmistuseroja, jolloin toiset suodattaa värinöitä paremmin. Voi olla aivan pienestä jutusta kiinni nämä käyttökokemukset.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Routa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.10.19 - klo:08:47
Ei niissä mitään laadullista eroa ole. Samalta linjalta ne tulee samat moottorit. Tietysti toleranssieroja on aina, mutta niitä on myös saman automallin sisällä keulan logosta riippumatta. Laatuvirheitä on myös väistämättä, eli maanantaikappaleita.
No tuohan se just tarkoittaa, että niitä laatueroja on  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Entinen VAG-kuljettaja.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Routa - 14.10.19 - klo:09:13
No tuohan se just tarkoittaa, että niitä laatueroja on  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Juu mutta ei eri automerkkien välillä. Yleistät omia ongelmiasi koskemaan kaikkien autoja.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Bax

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 13.10.19 - klo:11:37
Minkäänlaista jyrinää, ääntä, nykäystä ei ole ACT kohdalla esiintynyt kertaakaan. Kuten usean muun toimesta todettu "2 sylinterin käyttötilan" huomaa mittariston tekstistä ja eco-logosta.

Minulla on täsmälleen sama tilanne kuin yllä.
Selvästi näitä ongelmaisia on olemassa, mutta voiko se johtua softasta vai tekniikan laatueroista?

Jos moottorin käyttäytymisen erot johtuvat moottorin valmistuksen toleransseista, niin korjataanko tai voidaanko niitä korjata softalla? Ehkä joissain tapauksissa softalla voidaan parantaa tilannetta.

Vai onko softissa eroja ja niitä sitten päivitellään. Onkohan esim. VW golfissa ja Skoda Octaviassa sama softa samalla moottori/vaihteisto yhdistelmällä?

Kuten on selvää, niin kaikilla ei ole 1.5 TSI (110kW) ongelmaa ja käy mielessä, että jos näihin "vahingossa" ajetaan korjaussofta, niin miten ne toimii sen jälkeen?.
A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

b1mpo

On myös olemassa ihminen, joka kokee eri tavalla erinäiset asiat. Se ei kuitenkaan selvää vikaa poista, vaikka sellainen olisi, eikä sitä huomaisi. On minulla ollut kaksi maailman parasta iPadiä ja niissä vikaa.

Valmistajilla on varmasti nyanssieroja ainakin softissa. Onpa tullut vastaan myös jonkin moottorierän ongelma suuren sähkökuorman hyydyttäessä moottorin pienillä kierroksilla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tex-

Tässä sivusta seuranneena tuli mieleen, että voisiko rengaskoot vaikuttaa asiaan?
Eri autoissa on eri kokoisia renkaita ja se voisi vaikuttaa käytettävien välitysten kanssa siihen onko moottori/vaihelaatikko paketti jyristävällä puolella vai ei.
Eri kokoisissa renkaissa ja profiileissa on isoja eroja ja se vaikuttaa moottorin kierroksiin.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy