1.5 TSI

Aloittaja Ranssi, 07.07.16 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

Ranssi

Otsikon mukaista pannua puskee pain VAG:n suunnalta. En löytänyt aiheesta vielä mitään palstalta, joten siksi uusi aihe. Suorituspuolella ei mitään mullistavaa eli 130- ja 150-kaakkiset versiot olisi ainakin ensi alkuun luvassa. VAG ei näköjään harrasta mitään modulaariajattelua, kun tämäkin pata on nelimukinen. Olisi luullut, että tämä olisi julkaistu kolmepyttyisenä kuten baijerissa tehtiin.

psxgamer


teräksenharmaa

Sylinterien lepuutus käytännössä sulkee pois kolmisylinterisyyden. Toki kolmisylinterinenkin moottori Volkkariltakin jo löytyy. Tämä moottori on edeltäjänsä evoluutioversio eli mitään kovin radikaaleja eroja perusrakenteessa ei nähdä.

Eka Golf

Onko tuosta lepuutuksesta mitään käytännön hyötyä?
Tosin Tojo on uhannut tuoda markkinoille muuttuvalla iskupituudella (kiertokankien mitta?) toimivan motin jos oikein muistan!  ???

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 09.07.16 - klo:21:59
Onko tuosta lepuutuksesta mitään käytännön hyötyä?
Tosin Tojo on uhannut tuoda markkinoille muuttuvalla iskupituudella (kiertokankien mitta?) toimivan motin jos oikein muistan!  ???

Pienetää kulutusta tasakaasulla alle 80km/h muistaakseni n. 0,5l satasella.  ;)
Yritetään pärjätä.

Eka Golf

Kova paikka ajaa alle 80 sata kilsaa joten ei hyöty vastaa kärsimystä?  :P
Mäntä laahaa/kuluu tyhjän panttina koska ei todellissudessa levähdä vai olenko ymmärtänyt väärin?  :-[

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 09.07.16 - klo:21:59
Onko tuosta lepuutuksesta mitään käytännön hyötyä?
Tosin Tojo on uhannut tuoda markkinoille muuttuvalla iskupituudella (kiertokankien mitta?) toimivan motin jos oikein muistan!  ???
Parempi taloudellisuus on monien mielestä nimenomaan käytännön hyöty. Tuskinpa muistat oikein. Iskunpituus ei edes muutu kiertokankien mittaa muuttamalla... Uskoakseni sekoitat iskunpituuden ja puristussuhteen. Muuttuvaa puristussuhdetta on useampikin valmistaja tutkinut, mutta uhkauksia ei liene kuitenkaan kukaan esittänyt tästäkään aiheesta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 09.07.16 - klo:22:43
Kova paikka ajaa alle 80 sata kilsaa joten ei hyöty vastaa kärsimystä?  :P
Mäntä laahaa/kuluu tyhjän panttina koska ei todellissudessa levähdä vai olenko ymmärtänyt väärin?  :-[
Nykyiselläänkin Volkkarin pikkukoneen lepuutus toimii jopa 130 km/h nopeuteen asti. Kärsiä tuon takia ei tarvitse. Tuskinpa sen lepuuttavan männän kulumisesta tarvitsee olla huolissaan. Lepuutusvuorossa olevan männän kuormat ovat paljon pienempia kuin työtä tekevän, joten mitä todennäköisemmin myös lepuuttelevan männän kuluminenkin on paljon vähäisempää kuin työvuorossa olevan männän.

Eka Golf

Ollut minullakin "satunnaisia" lepuutuksia kun ollut tulppa, johto tai puola pimeänä, kärsimystä oli ajo!  :P
Mitään järkeä en tuolle lepuutukselle löydä pikkumotissa, mutta eihän järkeä ole monessa muussakaan nykyhärpäkkeessä jolla testissä pudotetaan kulutusta 0,01 desiä sadalla?  8)


Patomursu

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.07.16 - klo:21:54
Ero on paljon suurempi. Tässä testissä se on 0,3 l/100km:
http://www.volkswagen.de/content/medialib/vwd4/de/dialog/testberichte/golf_testberichte/golf_ams_kompaktklasse0613/_jcr_content/renditions/rendition.download_attachment.file/golf_ams_kompaktklasse_0613.pdf

Ja enemmänkin saisi helpommalla, nimittäin opettelemalla ajamaan taloudellisemmin. Suuri osa autoilijoista ei tätä osaa.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 13.07.16 - klo:22:29
Ja enemmänkin saisi helpommalla, nimittäin opettelemalla ajamaan taloudellisemmin. Suuri osa autoilijoista ei tätä osaa.
Luonnollisesti käyttöprofiili merkitsee paljon, mutta ei se laske yhtään moottorin kehittämisen arvoa.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 13.07.16 - klo:22:29
Ja enemmänkin saisi helpommalla, nimittäin opettelemalla ajamaan taloudellisemmin. Suuri osa autoilijoista ei tätä osaa.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 14.07.16 - klo:01:20
Luonnollisesti käyttöprofiili merkitsee paljon, mutta ei se laske yhtään moottorin kehittämisen arvoa.

Olen samaa mieltä. Ajotavoilla on suuri vaikutus kulutukseen, se on selvä. Mutta mitään haittaa ei liene siitä, että myös moottoriin on satsattu kulutuksen pienentämiseksi. Mutta tietysti on niin, että vasta tulevaisuudessa selviää, onko lepuutusjärjestelmästä jotain haittaa moottorin kestävyydelle. Toistaiseksi tällaisesta ei ole mitään näyttöä, ja ainakaan A3:ssa lepuutus ei aiheuta minkäänlaisia auton käyttöä haittaavia häiriöitä. Mielestäni se on aika kiva pikku moottori: siellä voi ajaa hyvinkin taloudellisesti, mutta tarvittaessa se tarjoaa myös aika mukavaa suorituskykyä.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.07.16 - klo:21:54
Ero on paljon suurempi. Tässä testissä se on 0,3 l/100km:
http://www.volkswagen.de/content/medialib/vwd4/de/dialog/testberichte/golf_testberichte/golf_ams_kompaktklasse0613/_jcr_content/renditions/rendition.download_attachment.file/golf_ams_kompaktklasse_0613.pdf
Tuolla ei taas ole käytännössä mitatään hyötyä?  8)
Yksi uusi vikaherkkä härpätin voi tulla kalliimmaksi kuin huomaamaton ero kulutuksessa?  ???

firstvw

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 16.07.16 - klo:00:38
Tuolla ei taas ole käytännössä mitatään hyötyä?  8)
Yksi uusi vikaherkkä härpätin voi tulla kalliimmaksi kuin huomaamaton ero kulutuksessa?  ???

Paljonko tuo 0,3l/100km tekee euroja auton elinkaaren aikana kun huomioidaan co2-pohjaiset verot, käyttömaksut ja vaikka 15v ja 300tkm ajalta. Toki sitä joutuu varmaan vähän korjaamaankin.

Tai tälle foorumille paremmin sopivassa käyttötapauksessa, eli vaikka 3v ja 50tkm, ei vikoja?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 16.07.16 - klo:00:38
Tuolla ei taas ole käytännössä mitatään hyötyä?  8)
Yksi uusi vikaherkkä härpätin voi tulla kalliimmaksi kuin huomaamaton ero kulutuksessa?  ???
Niin no edelleenkin pienempi kulutus on käytännön hyöty monille, varsinkin jos budjetti ohjaa valintoja. Horinat vikaherkkyydestä eivät taida perustua yhtään mihinkään. Ainakaan minulla ei ole mitään havaintoja ACT:n tai Audi valveliftin hajoamisista. Nämä mekaanisesti pitkälle samat järjestelmät ovat olleet markkinoilla jo pitkään ja löytyvät varsin monesta autosta.

rami

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 14.07.16 - klo:10:56
Olen samaa mieltä. Ajotavoilla on suuri vaikutus kulutukseen, se on selvä. Mutta mitään haittaa ei liene siitä, että myös moottoriin on satsattu kulutuksen pienentämiseksi. Mutta tietysti on niin, että vasta tulevaisuudessa selviää, onko lepuutusjärjestelmästä jotain haittaa moottorin kestävyydelle. Toistaiseksi tällaisesta ei ole mitään näyttöä, ja ainakaan A3:ssa lepuutus ei aiheuta minkäänlaisia auton käyttöä haittaavia häiriöitä. Mielestäni se on aika kiva pikku moottori: siellä voi ajaa hyvinkin taloudellisesti, mutta tarvittaessa se tarjoaa myös aika mukavaa suorituskykyä.
Kerrotko Mattinen missä A3:ssa on lepuutustekniikalla oleva moottori?

J64

Eiköhän tuo A3:n 1.4 Tsi 150 hp ole nimenomaan COD (cylinder on demand)- moottori. Mattinen on tämän foorumin fiksuimpia ja asiantuntevimpia kirjoittajia, joten uskon hänen tietävän mistä puhuu. Muutoinkin mattisesta on todettava, että jos näen hänen kirjoituksiaan uusissa viesteissä niin luen ne, vaikka aihealue ei niin kiinnostaisikaan, koska tiedän että silloin voin saada jotakin ihan oikeata perusteltua infoa.

Tiedoksi: en tunne mattista tai tiedä hänestä muutoinkaan mitään, mutta kirjoitukset vakuuttavat. Samoin on teräksenharmaan laita.
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

teräksenharmaa

Näitä lepuutusmoottoreita on ollut jo vuosia A3:een tarjolla.
https://www.adac.de/infotestrat/tests/auto-test/detail.aspx?IDTest=4958

rami

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 17.07.16 - klo:13:49
Näitä lepuutusmoottoreita on ollut jo vuosia A3:een tarjolla.
https://www.adac.de/infotestrat/tests/auto-test/detail.aspx?IDTest=4958

Niin ja mihin muihin koreihin istutettuna? ;)

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: rami - 17.07.16 - klo:14:48
Niin ja mihin muihin koreihin istutettuna? ;)
Golffiin, Poloon ynnä muihin, onhan noita...

Arcca

Lainaus käyttäjältä: J64 - 16.07.16 - klo:21:26
Eiköhän tuo A3:n 1.4 Tsi 150 hp ole nimenomaan COD (cylinder on demand)- moottori.

Onko? Muistaakseni uudessa A4:ssa tuo 150hv moottori ei enää ole COD. Onkohan enää kolmosessakaan...
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

jonatz79

Golfiin on Highlinessa tarjolla 1.4TSI ja 1.5TSI Evo rinnakkain. Molemmat 110kW moottoreita. Hinta noussut 450â,¬.
Golf VI Variant 1.4 TSI Comfortline -11
Passat B8 Variant 1.6 TDI Comfortline -17
Passat B8 Variant 1.4 TSI (DSG) Comfortline -18

Pihistelijä

1.5 TSI on tosi vähäpäästöinen typen oksidien suhteen.

http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bilar/2017/dieselskandalen-som-volvo-vagrar-kommentera/

Vaikuttaa todella onnistuneelta moottorilta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.09.17 - klo:10:48
1.5 TSI on tosi vähäpäästöinen typen oksidien suhteen.

http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bilar/2017/dieselskandalen-som-volvo-vagrar-kommentera/

Vaikuttaa todella onnistuneelta moottorilta.

Kyllä !  :) ;) :D ;D
Yritetään pärjätä.

vwmies

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/vw-golfin-mallistoon-paljon-uutta

Uutena moottorina mallistoon tuli 1,5 TSI EVO 96 kW (130 hv) BlueMotion versio manuaalivaihteistolla tai DSG-automaattivaihteistolla varustettuna.

Varustelutasot tässä moottoriversiossa ovat Comfortline tai Highline. Uusi 1,5 TSI EVO BlueMotion -bensiinimoottori on saatavilla sekä Golf että Golf Variant -malliin. Uusi 1,5 TSI EVO korvaa vanhan 1,4 TSI 92 kW -bensiinimoottorin, joka poistuu mallistosta loppuvuoden aikana.

Uuden Volkswagen Golf 1,5 TSI EVO 96 kW (130 hv) hinnat alkavat 25 283,01 eurosta (Comfortline, manuaalivaihteisto). Volkswagen Golf Variant 1,5 TSI 96 kW (130 hv) hinnat alkavat 26 737,50 eurosta (Comfortline, manuaalivaihteisto).

1,5 TSI EVO 96 kW (130 hv) on nelisylinterinen turboahdettu moottori sylinterien lepuutustoiminnolla. NEDC-syklin mukainen polttoaineenkulutus on 4,9/100 km ja CO2-päästöt 113 g/km. Volkswagen ensiesittelee 1,5 TSI Evo 96 kW (130 hv) -bensiinimoottorin ja DSG-automaattivaihteiston yhteydessä myös laajennetun rullaustoiminnon. Toiminto on tuttu hybrid-malleista mutta otetaan käyttöön ensimmäistä kertaa nyt TSI-bensiinimoottorin yhteydessä.

Alle 130 km/h nopeuksissa auto rullaa moottori täysin sammutettuna, kun kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta. Kompakti litiumioniakku (normaalin lyijyakun lisänä) tuottaa tällöin tarvittavan virran esimeriksi pyyhkijöille, radiolle ja ajovaloille. Rullauksen päätyttyä, auto käynnistyy saumattomasti. Auton käynnistykseen käytetään tällöin ajotilanteen mukaan joko starttimoottoria, DSG-vaihteiston kytkimiä tai näiden yhdistelmää. Rullaustoiminnon avulla saadaan polttoaineenkulutusta vähennettyä todellisessa ajotilanteessa mitattuna 0,4l/100km.   ;)
Yritetään pärjätä.

mfroberg

Vaimo tilasi tuollaisen itselleen lauantaina eli tulossa on VW Golf Variant 1.5 TSI EVO 96kW BlueMotion DSG Comfortline. Luovutus sovittiin tammikuun puolelle kun haluttiin auton vuosimalliksi 2018. Tuosta koneesta ei taida löytyä juurikaan käyttökokemuksia tästä maasta? Onko kukaan päässyt ajamaan sitä 150 hv versiota tuosta 1.5 TSI:sta? Se on kai ollut markkinoilla jo jonkin aikaa?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

psxgamer

Tuo moottorin sammuttaminen ajossa kuulostaa kyllä aivan täysin hullulta. Jo nykyisessä Octaviassani vaihteen kytkeytyminen vapaalle kaasusta irti päästäessä Eco modella on niin hirveä ominaisuus, että Eco ajomodea ei tule koskaan käytettyä. Saahan sillä vapaalla ajaessa rullattua kyllä, mutta vaatii moottorijarrutukseen verrattuna aivan hullun ennakkoinnin. Lisäksi vauhti tippuu tasamaalla kovaa ja alamäessä taas kiihtyy liikaa kameratolppaa kohti, joten en ole mitään hyötyä keksinyt tuosta. Lisäksi jatkuva viive vaihteiston kytkeytymisessä tekee ajosta todella tökkivää.

Pihistelijä

Manuaalilla vapaalla rullaus käy jouhevasti. Käytän sitä paljon. Tosin joka tilanteessa tulee nopeasti mietittyä kumpi on taloudellisempaa juuri tässä, vapaalla rullaus vai vaihde päällä. Minulla on 1.0 TSI, jonka moottorijarrutus on kuutosella aika heikkoa, joten tulee rullattua vaihde päällä enemmän kuin edellisellä autollani. Olen myös hieman skeptinen tuon moottorin sammuttamisen suhteen. Oma 1.0 TSI vie vain 0,5 l/h, joka on tarpeeksi lähellä nollaa. Varsinkin jos moottorien sammutusominaisuus vaatii lisää hardwarea.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

psxgamer

Manuaalissa ihan eri juttu. Sama Start & Stopin kanssa: manuaalissa ihan hyvä vaihtoehto, mutta automaatissa niin rasittava turhake, että pakko pistää joka kerta pois päältä. Automaatti ei tiedä kuskin tavoin milloin on paras hetki rullata tai aktivoida S&S, mutta manuaalilla kuski voi ennakoida, että tässä kohtaa pääsen rullaamalla pidempään ja tässä risteyksessä nyt kestää minuutti istua.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy