Vm -18 ylikuumenemisongelma

Aloittaja Saarto, 19.12.23 - klo:19:00

« edellinen - seuraava »

Saarto

Moro!

Eli 2.0 diisselin lämmöt nousee noin 20km ajon jälkeen yli 90 asteen. Laskee kun laittaa cabiiniin lämmitystä.

Lähtötilanne oli se, että sisäkenno oli tukossa. Kenno vaihdettiin ja kaikki ok. Meni kennon vaihdon jälkeen noin pari viikkoa ja alkoi lämmöt nousemaan kesken ajon.

Auto kävi tutkittavana ja tulos oli, että termari vaihtoon. Vaihdettiin tänään termari joka ei vaikuttanut asiaan. Termari oli kyllä jumissa ja hirveän näköinen, mutta ei auttanut vaivaan. Samalla huomasin, että paisarin pohjalle oli taas aika hyvin kerääntynyt sakkaa. Paisari uusittiin kennon vaihdon yhteydessä ja järjestelmä huuhdeltiin.

Suoraan ajosta kun tultiin termarin vaihdon jälkeen niin kenno, alavesi ja ylävesiletku olivat kylmiä vaikka auto oli käyntilämpöinen.

Mitäs nyt?

Noin 5 viikkoa ollut auto jo ajokelvoton joten nyt alkaa motivaatio loppumaan.


Tos®

#1
Lukeeko (lukiko vanhassa) paisuntasäiliössä mit silikat?

TPI Numero: 2049078/*

Moottori: jäähd.nesteen pais.säiliö / jäähd.neste likaantunut/
värjääntynyt/vierasesineitä ja/tai heikko lämmitysteho

Asiakkaan kuvaus:
Jäähdytysnesteen paisuntasäiliö / jäähdytysneste on likaantunut, värjääntynyt tai sisältää vierasesineitä.
ja/tai
Lämmitysteho on liian heikko, matkustamo ei lämpene riittävästi.
Huollon havainto:
Toinen tai molemmat asiakkaan havaitsemista häiriöistä ovat todennettavissa.


1. Lämmityslaitteen lämmönvaihtimen tarkastus:
Tarkasta lämmityslaitteen lämmönvaihdin liitteenä olevan työohjeen mukaisesti.
2. Jäähdytysjärjestelmän puhdistus ja huuhtelu jäähdytysnestekierron puhdistusaineella (VO-nro: G 052 525 A2):
Puhdista jäähdytysnestekierto jäähdytysnestekierron puhdistusaineella (VO-nro: G 052 525 A2) liitteen >
työohjeen mukaan.
Jos jäähdytysnesteen paisuntasäiliö on edelleen likainen jäähdytysjärjestelmän puhdistamisen jälkeen, se pitää
vaihtaa > korjausohjeiden/ETKAn mukaan.
3. Valokuvat DISS-järjestelmään:
Liitä DISS-järjestelmään havainnollisia kuvia seuraavista (teknistä kyselyä ei tarvita):
likaisesta jäähdytysnesteestä
 ilmasuuttimista mitatuista lämpötiloista
jäähdytysnesteputkien endoskoopilla tehdyn tarkastuksen tuloksesta

Takuuhyvitys
Vikanumero/-laji: 1901/ 0213
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Saarto

Valitettavasti en ollut tietoinen autoa sinne viedessä, että he vaihtavat siihen paisuntasäiliön joten vanhasta ei ole tietoa.

Uudessa ei ainakaan lue.

Tos®

#3
Se voi vaatia tuon huuhtelun

Tuo mainitsemani TPI on 2017 Tiguaniin
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Saarto

Kertaalleen huuhdeltu kennon vaihdon jälkeen liikkeessä.

Tuntui siltä, ettei siellä kiertäisi neste ollenkaan.

jopeli

Lainaus käyttäjältä: Saarto - 19.12.23 - klo:19:56Kertaalleen huuhdeltu kennon vaihdon jälkeen liikkeessä.

Tuntui siltä, ettei siellä kiertäisi neste ollenkaan.

Mitä luultavimmin tämä on tutkittu jo ensimmäisenä, mutta eihän järjestelmässä ole ilmatasku jäänyt johonkin ja neste ei sen takia kierrä?

Wolfsburger

Meillä Golf 2.0 TDI 2018, jossa lämmöt nousivat välillä samalla tavalla. Sain lämmöt rauhoittumaan vaihtamalla laatikon S- tai M-moodiin ja ajamalla vähän korkeammilla kierroksilla. Mitään vikakoodeja ei tullut.

Vika on mahdollisesti jumittavassa vesipumpun säädettävässä "kauluksessa", tästä löytyy juttua netissä. Vesipumppu vaihdettiin hiljattain jakohihnan vaihdon yhteydessä, toistaiseksi lämmöt ovat pysyneet kurissa.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Wolfsburger - 20.12.23 - klo:22:49Vika on mahdollisesti jumittavassa vesipumpun säädettävässä "kauluksessa", tästä löytyy juttua netissä. Vesipumppu vaihdettiin hiljattain jakohihnan vaihdon yhteydessä, toistaiseksi lämmöt ovat pysyneet kurissa.
Tuo voi hyvinkin olla ylikuumenemisen syy. Alkuperäisessä vesipumpussa on kaulus, joka vähentää nesteen kierron silloin, kun moottori on kylmä. Moottorin lämmetessä ECU avaa sähköisen solenoidin, joka avaa pumpussa vesikanavan, jonka jälkeen kiertovesipumpun sisäinen pumppu tekee paineen, joka puolestaan vetää kauluksen pois siipipyörän päältä. Jos siellä on tukos, niin kaulus jää jumiin ja sitten meinaa keittää.

Monissa tarvikepumpuissa tuota toiminnallisuutta ei ole ja sisätilat sitten lämpeääkin paljon hitaammin. Esim. Motonetin pumpussa on kyllä solenoidi, mutta se on vain siksi, että moottorin vikavalo ei syttyisi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy