Miten pesen auton oikein? Naarmua pukkaa

Aloittaja seppo22, 02.05.11 - klo:15:46

« edellinen - seuraava »

Leroy

Ei se mikään heitto ollut. En käytä lumiharjaa maalipinnalla. Mikäli auton päällä on runsaasti lunta siten, että maalipintaa vasten on sellainen tiiviimpi kerros, silloin vetäisen varovasti sen irtokerroksen pois päältä, ettei turhaan pöllyä. Valot on tietysti (sen unohdin) ihan pakko putsata myös. En silti myönnä omalla toiminnallani vaarantaneeni omaa, perheeni tai muiden tielläliikkujien terveyttä tahi muutoinkaan toimineeni kyseenalaisesti. mun auton perästä ei paljon sen enempää lumi pöllyä, kuin muiltakaan. Harvemmin tuohon auton päälle ehättää kertyä niin paljon lunta. Tuosta pihasta lähtiessä se irtohöte jää ensimmäiseen hidastetöyssyyn. Eli aivan turhaa kärjistämistämistä, joten tuollaisia sanoja tyyliin "maalipinta vai henki" on aivan turhaa yrittää minun suuhun tässä tapauksessa laittaa. Eipä nyt ruveta mitään arkipäivän ensioitkonen hurskastelua harjoittamaan ilman syytä.
Outback

Totuuden Torvi

Mitä kun auto lämpenee ja alkaa se auton pintaan jäätynyt jää+lumi sulaa? Sehän voi vaikka alkaa liikkua siinä auton metallipinnalla auton liikkuessa,tehden naarmuja?

TimTsi

Lainaus käyttäjältä: Totuuden Torvi - 15.12.11 - klo:15:47
Mitä kun auto lämpenee ja alkaa se auton pintaan jäätynyt jää+lumi sulaa? Sehän voi vaikka alkaa liikkua siinä auton metallipinnalla auton liikkuessa,tehden naarmuja?

Tyhmintä varmaan on se, että ajaa soratiellä jonkun perässä sateen jälkeen tai muuta off roadia kurapellolla ja auto on aivan hiekassa ja tämän kakun antaa sitten jäätyä kiinni 5 sentin loskakerroksen kanssa.
Jos mietit tekeeko tuo kiviä sisältävä jää naarmuja, kun se sulaessaan lähtee liikkeelle, niin mieti mitä jääkausi teki suomen kallioperälle... ;)

Leroy

Hyvä kun otit tämän esille, TT. Pesujen yhteydessä mikäli paksumpi jääkerros on katolla, sulattelen sen vapaalla letkupaineella lämpimällä vedellä ennekuin teen yhtään mitään. Jos isompia laattoja siinä vaiheessa irtoilee, niin nostelen ne ihan omin pienin kätösin pois. Ne pienemmät palasethan kelluvat kuin kaarnalaivat ikään sen vesipatjan päällä pois ;D... Aikaisemmassa Golffissa lähti isompi jäälautta katolta liikenteeseen jättäen jälkiä :-[

En minä siis missään nimessä sitä lumiharjan käyttöä täysin tyrmää, jos sillä autolla meinaa liikkua, pakkohan sitä on ainakin ikkunoihin käyttää.. Sellaista vanhempien patujen tekemää perusteellista harjausta kuitenkin välttäisin. tyyliin: paukutellaan sillä harjalla jäät irti joka paikasta ja ryystetään ne sitten sillä harjalla pois. Toisin sanoen käytetään sitä harjaa siihen, että saadaan se auto näyttämään edustavammalta. IMO se on takuuvarma tyyli saada naarmuja aikaan. Sitten se on sama viedä se pulkka sinne harjapesuun ja paikkoa keväällä, mikäli tuolle linjalle lähtee..
Outback

TimTsi

Ongelmia tulee landella, kun se jääpatja sulaa sillä välin, kun itse on jossakin muualla. Ei sinne katolle oikein mielellään jättäisi hirveää kerrosta jäätymään, jos ja kun sitä ei saa pois kontrolloidusti ilman parkkihallia.
Katon vois tietty teipittää syksillä ja raapia koko talven miten sietää, mutta tiedä häntä kestääkö lompakko jatkuvaa yliteippaamista?
Irtolumen harjaus on siis pakko tehdä. Oikeastaan tästä ketjusta tuli mieleeni, että se lumihan lähtee paineilmalla. Semmoinen lämmitystolppaan lukittava pieni kompressori letkukelalla olisi hauska lumiharjan korvike, ja suht nopea. Ikkunoihin ja vetiseen lumeen se ei kyllä auta... :(

monokkeli


Leroy

...ja mikäli olisit jaksanut vähän taaemmas lukea, niin tätäkin käsiteltiin jo ::) Mutta avatarin takia ei haittaa ;D "His Dudeness" ;D
Outback

monokkeli

No perskeles näinpäs pääs käymään että wanhaa pukkas. Jatkakaa :)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: TimTsi - 15.12.11 - klo:16:15
Oikeastaan tästä ketjusta tuli mieleeni, että se lumihan lähtee paineilmalla. Semmoinen lämmitystolppaan lukittava pieni kompressori letkukelalla olisi hauska lumiharjan korvike, ja suht nopea. Ikkunoihin ja vetiseen lumeen se ei kyllä auta... :(

Lehtipuhallin ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

TimTsi

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 15.12.11 - klo:17:31
Lehtipuhallin ;)

Eikös automyyjät (jobbarit) verkkoaitauksissaan käytä just noita?
En tosin tuota viitsis vetää tulille kovin aikaisin sunnuntaiaamuna, ettei naapuri sulata koko yetiä... ;)

Leroy

Lehtipuhallin varmaan toimisikin mutta on ne markkinoilla olevat mallit hieman epäkäytännöllisiä. Tarviisi jonkin DIY -viritelmän tai sitten on vaan odoteltava, että jokin täsmätuote tulee markkinoille.. :D
Outback

Dirti

Tässä kun on lukenut ketjun läpi niin huomaa hyvin että ei itse ainakaan aivan metsään o mennyt pesun kanssa. Tässäpä siis meikäläisen tyyli:

- Foam Lancella vaahto pintaan, myös rengaskotelot, aineena toimii Solmasterin As4. Tuo aine vaahtoaa hyvin ja jos pistää kunnon liuoksella pintaan niin pintaan saa kunnon paksun "kerman". Odottelua n. 2-5 minuuttia, tai jopa pidempään jos keli sallii
- Pesu paineella, koneena toimii Kränzlen (muistaakseni) t610 ja siihen tehosuutin
- Sitten pesu kintaalla kahden ämpärin taktiikalla ja pesuaineena toimii Prestan Ultimate Shampoo Conditioner, vaimikäsenyoli...
- Huuhtelu jälleen paineella
- Kuivaus useammalla mikrokuituliinalla, välillä lisäksi käyttäen Auto Glymin märälle pinnalle suihkutettavaa vahaa
- Kuivauksen jälkeen pestään lasit ettei jää valumia tms, pyyhitään muovipsat puhtaaksi ja mahdollisesti puhdistetaan omalla aineella, renkaille crc:een rengaskiilloketta

Tuommonen pesu suorritetaan kelien mukaan, kesällä yleensä aina kuin auto vaatii sitä, eli 4-6 krt kuussa

Keväällä sit tarkastetaan onks tullut naarmuja ja jos on niin sit pahimmille tehdään poisto.

Vahauksen teen kolmella vahalla:

1. Kerros Auto Glymin punasta
2. Kerros puhdasta carnaubaa, en ikinä muista nimeä mutta prescon pojat kehu sitä
3. Prestam Best Wax, annetaan vaikuttaa mahdollisimman pitkään, mieluiten 8 tuntia, mutta välillä tulee kiillotettua jo heti kuivuttua ( juu tiedän ettei sais)

Kiillottelut tapahtuu mikrokuituliinoilla
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

JPN_V70D3OR

Otinpa minäkin asekeleen 'hifistely' suuntaan.
12. päivä tilasin
SHI-FLANCE-KAR    Shinearama Foam Lance - Karcher Standard Fitting (single)    1 @ £49.95
GTL-GT11-250    Gliptone Liquid Leather Conditioner (250ml)    1 @ £7.25
GTL-GT12A-250    Gliptone Liquid Leather Gentle Leather Cleaner (250ml)    1 @ £6.25
BIL-SURFEXHD-5L    Bilt-Hamber Surfex HD (5L)    1 @ £14.95
BIL-AUTOFOAM    Bilt-Hamber Auto Foam (5L)    1 @ £16.95
AGL-SRP-1L    Autoglym Super Resin Polish (1L)    1 @ £11.95
     Discount (H9118) :    8%
     Shipping by Road (3-5 days) :    £3.50

ja eilen tuli Fedex-paketti ovelle. Mukana oli vielä joululahjapaketti suklaata. Shinearama vastaa hyvin mailiin, hinnat ihan kohtuulliset, rahti jopa käsittämättömän halpa ja yo. koodilla vielä 8% alennusta.

Lähinnä halusin helpon tavan selvitä auton pesusta - varsinkin, kun vaimon mielestä auto pesu on maailman 2. turhinta hommaa. Turhin homma on auto vahaaminen  :-\ Siksipä autoja ei oltu pestykään pariin kuukauteen ja vahausta en edes muista. Kun on pitänyt aina perustella, miksi tuhlata aikaa moiseen, kun likaantuu heti kuitenkin uudestaan.

Vaahdottimen mukana ei tullut mitään ohjeita, mutta puhaltamalla selvisi, että hana säätää sekoitettavan ilman määrää. Säädin kiinni ja kierros auki, säiliöön 1/2-litraa AutoFoamia ja pesuri tulille.

Ensin vaahto oli liian hienoa tuulessa tuli silmille  :) hanasta vähän säätöä ja suuttimesta kapeampi suihku. Nyt rupesi tulemaan lumipalloautoja. Ainetta meni 2.5 dl kahteen autoon. Vaahdon lähes valuttua pois, huuhtelu pesurin omalla viuhkasuuttimella. Auton kuivuttua itsestään tiefilmiä oli sormella pyyhkäistäessä selkeästi jäljellä.

Vaahdottimeen SurfexHD:tä ja uusinta pesu edellisen kaavan mukaan. Lopputuloksena ei täydellinen, mutta suht.kiiltävän puhdas kärry.

Ehdottomasti helpoin auton pesuni käsin koskematta, sopii erinomaisesti talvipesuksi taivasalla. Työläin vaihe on pesurin ja letkujen kanssa säätäminen, kun niitä ei voi talvella säilyttää ulkotiloissa.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Leroy

Lainaus käyttäjältä: Leroy - 15.12.11 - klo:22:08
Lehtipuhallin varmaan toimisikin mutta on ne markkinoilla olevat mallit hieman epäkäytännöllisiä. Tarviisi jonkin DIY -viritelmän tai sitten on vaan odoteltava, että jokin täsmätuote tulee markkinoille.. :D

Niin, tähän "puutteeseen" näemmä on jo tuote tarjolla.

http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-and-drying/metro-vac-air-force-blaster/prod_992.html

;D
Outback

dosetti

Sukulaismiehellä oli joskus autoimurina tämmöinen vanha Hoover. Niissähän oli erikoisuutena, että imuletkun sai laitettua puhalluspuolelle ja sai puhaltavan imurin.


Mutta aiheeseen, talvella tosiaan naarmuja tulee varmasti paljon. Millä ne lumet saa putsattua, ts. millainen harja olisi paras, kun tavalliset lumiharjojen harjat on todella kovia? Ei ehkä joka kerta viitsi hakea lämpimästä varastosta erikseen mitään laitetta. Antaa olla ne lumet, jotka lämmittimen jälkeen jää auton päälle?

Leroy

^ Himppasen on vaan enempi tehoa tuossa CYC:n "masterblasterissa" kuin pölynimurissa. Toisaalta noilla tehoilla varmaan jo sulakkeet paukkuu..

Mutta ei niitä tarpeeksi pehmeillä harjaksilla varustettuja lumiharjoja olekaan. Ei ne muuten siirtäisi sitä lunta. Toisaalta se harjasten karheus on vaan puolet siitä ongelmasta. Toisen puolen muodostaa se aines mitä sieltä vaakapinnoilta harjataan. Hiekkaa lumen seassa, jäätä, jne. Aika mahdoton yhtälö kaiken kaikkiaan.

Itse annan yksinkertaisesti niiden olla. Ja kuten aiemmin mainitsin, mikäli siinä katolla on sellainen tiiviimpi jääkerros maalipinnan "suojana", niin siitä sutaisen irtolumet pois (joku Kungs tms. harja). Muuten sulattelen ne jäät lämpimällä vedellä letkupaineella ennen pesuun ryhtymistä.

Kyllä niitä naarmuja vaan talviaikaan tulee, kuinka paljon, siihen vaan voi vaikuttaa. :P
Outback

Sikarisakari

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 19.12.11 - klo:15:20
Mutta aiheeseen, talvella tosiaan naarmuja tulee varmasti paljon. Millä ne lumet saa putsattua, ts. millainen harja olisi paras, kun tavalliset lumiharjojen harjat on todella kovia?

Itse ostin perheen molempiin autoihin jo monta vuotta sitten Sokeain myymälästä (nykyään Annansilmät-aitta) Helsingistä aidosta hevosenjouhesta tehdyt lumiharjat. On taatusti hellävaraisempi kuin nämä muutaman euron huoltisharjat, joiden toisessa päässä on jääskraappa. Varmaan noilla heppaharjoillakin saa naarmuja aikaiseksi, mutta...

http://www.annansilmat-aitta.fi/tuotteet-harjat.html
(skrollaa sivua alaspäin, sieltä löytyy kaksi erityisesti autoharjaksi nimettyä)

Zaasa

^En löytänyt jääskrapalla olevaa harjaa,saisi olla.Aion kyllä tuolta jotain tilata.En perehtynyt toimintaan tarkemmin,kaikki ei taida olla omaa tuotantoa.Mm. samoja Kiinalaisia luutia löytyy ale-halleista ja markkinoilta.

Ton-1

Näin talvella olen valinnut noista kahdesta mahdollisesta väylästä töihin sen suolaamattoman 'pikkutien', eilestäin 'jouduin' tuolle mössötielle ja sen jälkeen käväsin huuhtelemassa muuten puhtaan autoni ensin saippuapesulle ja sitten ihan pelkällä painepesurilla tuollaisella ulkopesupaikalla, mielestäni se pesurin päässä ollut harja oli ihan ok pehmiä, pitäiskö tommosta kumminkin välttää ?

Huomaa erottuva erikoisvanne.  ;D

Member of a A(udi) & A(prilia) club

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 21.01.12 - klo:13:32
pelkällä painepesurilla tuollaisella ulkopesupaikalla, mielestäni se pesurin päässä ollut harja oli ihan ok pehmiä, pitäiskö tommosta kumminkin välttää ?

Nykyinen kulkineeni ei ole vielä koskaan nähnyt yleisessä käytössä olevaa painepesurin harjaa. Mistä voi tietää mitä kaikkea p###aa ne muut ovat sillä pesseet. Pikku kiviä ja jarrulevyn pölyä, öljyä yms. varmasti tuollaisesta harjasta löytyy. Tietty jokainen tekee niin kuin haluaa.  :)

Ton-1

On kait vähän noinkin, toisaalta auto sen 6 v. vanha, ei ole enää uusi se maalipinta muutenkaan.  :P

Member of a A(udi) & A(prilia) club

Lanttu42

Pakko palata tähän asiaan vielä.

Pesin autoani ensin itse kuin hullu. Sitten huomasin, että mikronaarmuja tulee kuitenkin joten aloin valikoidusti käyttämään käsinpesupaikoissa. Sitten vielä Kallion Metro-Auto kolhi ovea ja veti hyvä kiharakuviot etulokasuojan yläreunaan joten nyt ei oikeastaan osaa enää haittata. Pesetän siis aina jossain parkkipesussa ja aina tulee ehkä vähän mikronaarmuakin, mutta toisaalta... niin tulee naarmua sillonkin kun irtolunta harjaan pois katolta tai ajan loskaisella tiellä muun liikenteen seassa.

Auto toimii hyvin, joten paskaakos tässä.
Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi


Keke78

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 01.02.12 - klo:13:23
Pakko palata tähän asiaan vielä.

Pesin autoani ensin itse kuin hullu. Sitten huomasin, että mikronaarmuja tulee kuitenkin joten aloin valikoidusti käyttämään käsinpesupaikoissa. Sitten vielä Kallion Metro-Auto kolhi ovea ja veti hyvä kiharakuviot etulokasuojan yläreunaan joten nyt ei oikeastaan osaa enää haittata. Pesetän siis aina jossain parkkipesussa ja aina tulee ehkä vähän mikronaarmuakin, mutta toisaalta... niin tulee naarmua sillonkin kun irtolunta harjaan pois katolta tai ajan loskaisella tiellä muun liikenteen seassa.

Auto toimii hyvin, joten paskaakos tässä.


Sama vika rahikaisella. Karvaa vaille 2v ajettu ja sen verran haalistunut ja kiveniskemä maalipinta jo tullut että vittuako tuota paskaa enää säälimääm, surutta vaan harjapesuun tästälähtien. Varsinkin jos pesutahti 2 kertaa/vuosi käsipelillä niin ehkä ei kannata miettiä niitä harjapesun mikronaarmuja joita ei meinaa edes nähdä paljaalla silmällä.

Eipä tuota autoa naarmuttomana pysty pitämään vaikka tekis mitä joten vittuako noista stressaamaan, uutta peltiä saa rahalla kun ostaa uuden auton tarpeeksi useasti.
Fabia rs combi -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy