Keraamisen pinnoitteen tahrojen poisto

Aloittaja rautiainen, 17.06.20 - klo:19:30

« edellinen - seuraava »

rautiainen

Sanokaapa sepät, mikä olisi paras aine? Autossa on vajaa vuosi sitten tehty Nano Ceramic Protect Hard 9H keraaminen pinnoite, mutta silti helmoissa jokunen pikitahra. Millähän näitä kannattaisi putsata, että pinnoite ei kokonaan häviäisi. Pesuissa olen käyttänyt lähinnä Korrekin keraamisen puolen tuotteita, mutta KORREK Pro TFC,, Reload ei tahdo nyt riittää. Autoa ei ole käytetty konepesuissa.

-karppa-

Savi ja liukkari. Noin poistin omasta korrek:n TFC:llä pinnoitetusta autosta ja sen jälkeen vedin päälle KORREK Pro TFC,, Viimeistelyaineen
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

#2
Pienpoistoon on ihan omat aineensa. Nämä eivät kovetettuja pinnoitteita vie mennessään.
En tiedä onko ”paras”, mutta hintalaatu on ainakin hyvä:
https://www.rusta.com/fi/fi/pienpoistoaine-prickbort-p30801316.aspx
Pikeä en hirveämmin lähtisi hinkkaamaan mekaanisesti. Jämähtää vaan isommalle alueelle kovemmin kiinni.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Daatta

Pienpoistoaineella tosiaan. Tärpätti käy, jos muuta ei ole saatavilla. Jos pinnoitteen kanssa haluaa pelata varman päälle, niin saman sarjan pienpoistoaine hankintaan. Vaikka kyllähän pinnoitteen pitäisi kemikaaleja kestää. Ja eikä pinnoite estä roiskeita, samalla tavalla bitumi tarttuu pinnoitettuun kun pinnoittamattomaankin pintaan.  ;)

Savella ei kannata lähteä hinkkaamaan, maalipinta naarmuttuu varmasti. Pinnoitteen "timanttipinta" on niin ohut, että se lähtee samalla mäkeen. Ellei kyseessä ole tuote, joka oikeasti lisää paksuutta maalipintaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 22.06.20 - klo:08:50
Savella ei kannata lähteä hinkkaamaan, maalipinta naarmuttuu varmasti. Pinnoitteen "timanttipinta" on niin ohut, että se lähtee samalla mäkeen. Ellei kyseessä ole tuote, joka oikeasti lisää paksuutta maalipintaan.

Oletko monta autoa putsannut savella?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Parempi, jos niitä autoja ei olisi kovinkaan montaa mitä on putsannut savella.
Toki jos myllyttää päälle, niin mikäs siinä. ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 22.06.20 - klo:10:59
Parempi, jos niitä autoja ei olisi kovinkaan montaa mitä on putsannut savella.
Toki jos myllyttää päälle, niin mikäs siinä. ;)

Jos ei itse osaa mitään, niin sitten kannattaa jättää hommat ammattilaisille! Joka kevät putsaan auton kyljet savella ja reilulla liukkarilla eikä mitään ongelmaa ole ollut.

https://www.presco-shop.fi/single-post/2017/08/28/Savetus---mit%C3%A4-miksi-ja-milloin

https://www.autodude.fi/auton_savestus/

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.06.20 - klo:19:59
Savi ja liukkari. Noin poistin omasta korrek:n TFC:llä pinnoitetusta autosta ja sen jälkeen vedin päälle KORREK Pro TFC,, Viimeistelyaineen
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.06.20 - klo:11:46
Jos ei itse osaa mitään, niin sitten kannattaa jättää hommat ammattilaisille! Joka kevät putsaan auton kyljet savella ja reilulla liukkarilla eikä mitään ongelmaa ole ollut.

https://www.presco-shop.fi/single-post/2017/08/28/Savetus---mit%C3%A4-miksi-ja-milloin

https://www.autodude.fi/auton_savestus/

Sille ei tosiaan voi mitään jos ei osaa lukea edes itse linkkaamiaan ohjeita:

LainaaAutoduden savestusohje
Alla yleispätevät ohjeet savestukseen. Tarkista kunkin aineen oikea käyttötapa tuotepakkauksesta.

Pese auto huolellisesti. Suorita myös raudan- ja pienpoisto ennen savestusta. (katso erilliset ohjeet sivun vas. reunasta).

LainaaMilloin ja mihin savea käytetään?

Tiettyä likaa voi olla vaikea havaita paljaalla silmällä. Paras testi onkin liu'uttaa sormea auton pinnalla esipesun jälkeen. Turvallisempi testi on tunnustella pintaa kumihansikkaan tai ainakin muovipussin kanssa, jolloin pintaa ei vahingossa naarmuteta tai liata turhaan. Mikäli pinta tuntuu karhealta, pintaan on iskostunut pienhiukkasia, jotka eivät ole lähteneet pesussa. Tällöin savetus on tarpeellinen.

Savettamisen tiheys on melko suurelti makuasia. Perusteltua olisi savettaa auto ainakin silloin, kun se käsitellään hieman perusteellisemmin, siis pestään, kiillotetaan ja vahataan. Hyvä peukalosääntö on kaksi savetusta vuodessa " kevät- ja syyspesun yhteydessä. Savetus voidaan toki tehdä useamminkin.

Huomioithan, että karkea savi voi heikentää tai poistaa vahan. Savettamisessa on myös aina kyse clear coat -pinnan mekaanisesta hankaamisesta, joka vaikuttaa aina pinnan laatuun ja voi aiheuttaa pinnalle vahinkoa. Hyvin liukestetun saven aiheuttama vahinko on kuitenkin erittäin marginaalista.

Savetus voi olla osa myös auton esikäsittelyä ennen myllytystä tai pinnoittamista.

Lue lisää vahanpoistosta ja pinnan esikäsittelystä.

Lue lisää kestopinnoitteiden käytöstä.

Puhdistussaven käyttöikä riippuu käytön tiheydestä ja käsiteltävän pinnan likaisuudesta. Tämän takia onkin erityisen tärkeää pestä ja kuivata auto aina huolellisesti ennen savetusta. Likainen pinta kyllästää saven nopeammin. Likahiukkaset jäävät pysyvästi saven sisään, ja kun savea taittelemalla ja muovaamalla ei enää löydy puhdasta pintaa, savi on aika heittää pois. Tämän lisäksi mitä enemmän likaa pinnalle on jätetty, sitä suuremmalla riskillä savettamisella aiheutetaan vahingossa pieniä naarmuja tai muita vahinkoja.

Tohon pienpoistoon, kun on ne omat aineet ilman mekaanista hankaamista, niin miksi ei käyttäisi näitä?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 22.06.20 - klo:11:56
Sille ei tosiaan voi mitään jos ei osaa lukea edes itse linkkaamiaan ohjeita:

Tohon pienpoistoon, kun on ne omat aineet ilman mekaanista hankaamista, niin miksi ei käyttäisi näitä?

Vain sinä voit olla niin aasi, että savettaisit auton tekemättä pinnalle mitään ennen sitä! Varmaan vahankin vedät paskaisen auton päälle pesemättä. Ei yllättäisi mitenkään!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Daatta

No ei tästä nyt vänkäämään kannata ruveta. Mutta jos neuvotaan, niin yleisten standardien mukaisesti. Pinta mahdollisimman puhtaaksi, ennen kun siihen kosketaan savella. Savea ei nykyään edes suositella aloittelijoille, koska mainittu naarmuttamisen vaara. Toki värillä on väliä, onko vaalea vai tumma auto. Mustassa näkyy saven naarmut taatusti. Valkoisessakin, jos peilaa valoa vasten. Toki jos riittää että auto näyttää hyvältä 10 metrin päästä niin antaa palaa vaan.

Autodude muutenkin on tulokas, tilaan autonhoitokaupasta (Projectech) lähes kaiken.  ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

rautiainen

Enpä aivan näin kiivasta keskustelua arvannut tulevan. Kiitokset mestareille kuiteskin!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy