Käsi- ja konepesujen erot maalipinnalle

Aloittaja Antti O, 18.11.13 - klo:08:44

« edellinen - seuraava »

Antti O

Lainaus käyttäjältä: Apaju - 16.10.13 - klo:09:53
Eka puolivuotta ollut tuo käsittely ja ei mitään valittamista, kesäisin tulee tosin auto pestyä käsin kotona, mutta kohta alkaa myös kelien kylmettyä koneessa pesettäminen. Ainakin vielä näin tuoreeltaa tuntuu maalipinta ennen pesua ja pesujen jälkeen liukkaammaalta kuin noissa Perma Shine ja Brilliant käsittelyissä tai sitten vaan tuntuu siltä ;)

Etkai sentään harjakoneeseen noin uutta autoa vie?  ???

JiiJii

Lainaus käyttäjältä: Antti O - 18.11.13 - klo:08:44
Etkai sentään harjakoneeseen noin uutta autoa vie?  ???

Tätä vanhaa uskomusta jaksetaan vieläkin toitottaa vaikka asiaa on ihan lehtien ja tv-ohjelmien myötä testattu. Toki käsnpestessä voi itse vaikuttaa asiaan toisinkuin konepesussa mutta melkein luulen että perusjantteri saa enemmän vanhinkoa aikaan käsipesussa kuin modernit pehmoharjakoneet.

Pertsa

Itse vahaan autoa kyllä itseäni varten, en autokauppiasta tai hyvityshintaa tai seuraavaa omistajaa ajatellen.
Harjakoneeseen en vie siksi kun se on kalliimpaa kuin käsinpesu eikä auto edes puhdistu joka paikasta.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: JiiJii - 26.12.13 - klo:15:50
melkein luulen että perusjantteri saa enemmän vanhinkoa aikaan käsipesussa kuin modernit pehmoharjakoneet.

Kyllä perusjantteri saa olla täysi tunari, jos käsinpesussa saa enemmän vahinkoa aikaan kuin harjakoneessa. Harjakone naarmuttaa maalipinnan pilalle jo yhdestä kerrasta. Ihmettelin äskettäin kuinka esittelyautojen maalipinnat ovat jo järkyttävän näköisiä ja auto on vasta liikkeestä lähdössä.

Tämä sama koskee myös huollon yhteydessä tehtyjä pesuja.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 26.12.13 - klo:16:36
Harjakone naarmuttaa maalipinnan pilalle jo yhdestä kerrasta.

En ole omaa Yetiäni pessyt koskaan muulla kuin harjakonepesuilla ja itseltäni meni kyllä ohi huomaamatta se, että maalipinta olisi ollut jo ekan kerran jäljiltä pilaalla :o Eikä se  näytä olevan vieläkään pilaalla, ehkä sitten ensi kerralla  8)

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 29.12.13 - klo:16:28
En ole omaa Yetiäni pessyt koskaan muulla kuin harjakonepesuilla ja itseltäni meni kyllä ohi huomaamatta se, että maalipinta olisi ollut jo ekan kerran jäljiltä pilaalla :o Eikä se  näytä olevan vieläkään pilaalla, ehkä sitten ensi kerralla  8)

Kokeile että laitat maalarinteipin konepellin keskikohtaan. Otat kiillotuskoneen käteen ja laitat siihen kiillotusainetta vain toiselle puolelle konepeltiä ja käsittelet pinnan. Tämän jälkeen otat maalarinteipin pois ja ihmettelet mitä harjapesu on tehnyt :) Tämän jälkeen tuskin viet enää autoa pesuun harjakoneeseen.

http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?f=17&t=1674

MMV

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 29.12.13 - klo:16:49
Kokeile että laitat maalarinteipin konepellin keskikohtaan. Otat kiillotuskoneen käteen ja laitat siihen kiillotusainetta vain toiselle puolelle konepeltiä ja käsittelet pinnan. Tämän jälkeen otat maalarinteipin pois ja ihmettelet mitä harjapesu on tehnyt :) Tämän jälkeen tuskin viet enää autoa pesuun harjakoneeseen.

Tuo testi ei kerro mitään konepesun ja käsinpesun eroista. Testisi kertoo sen, että kiilloitettu pinta on kiiltävämpi kuin kiilloittamaton! Auton toinen puoli pitäisi suojateipata umpeen konepesuun viedessä ja toinen puoli pitäisi aina käsinpestä. Tästä saisi selville aiheuttaako oma käsinpesutyylisi enemmän vai vähemmän mikronaarmuja verrattuna konepesuun. En epäile, etteikö todella huolellisella käsinpesulla saisi parempaa tulosta kuin konepesulla.

Pertsa

Noita Pesukintaan naarmukuvia kun katsoo niin jos ne on saatu aikaan käsinpesulla, niin sitä on varmasti oikein yritetty.

Dirti

#8
Lainaus käyttäjältä: MMV - 29.12.13 - klo:17:33
Tuo testi ei kerro mitään konepesun ja käsinpesun eroista. Testisi kertoo sen, että kiilloitettu pinta on kiiltävämpi kuin kiilloittamaton! Auton toinen puoli pitäisi suojateipata umpeen konepesuun viedessä ja toinen puoli pitäisi aina käsinpestä. Tästä saisi selville aiheuttaako oma käsinpesutyylisi enemmän vai vähemmän mikronaarmuja verrattuna konepesuun. En epäile, etteikö todella huolellisella käsinpesulla saisi parempaa tulosta kuin konepesulla.

Sori menee vähän liikaa nyt OT:ksi-

Ei sitä tarvitse ihmeitä tehdä että käsin pesemällä saa huomattavasti paremman tuloksen aikaan kuin harjoilla. Itse pessyt käsin koko ajan mm nykyistä kulkinetta ja värinä kun on musta niin siinä näkyy kyllä kaikki virheet. Aikaa tosin menee hieman enemmän kun harjapesussa, mutta sitten siinä voittaa ajan takaisin kun ei tarvitse ajella esim huoltsikalle ja jonotella pesukoneeseen. Itsellä menee pesuun n. 30 minuuttia seuraavalla kaavalla. Sekä tuo tulee huomattavasti halvemmaksi ja jälki on ihan eri luokkaa.

1. Esipesuaineet pintaan vaahdottimella ja vanteille tarvittaessa oma pesuaine (solmaster as 4 ja autosmartin vannepesu).
2. Annetaan aineiden vaikuttaa ja käydään hakemassa kahteen ämpäriin lämmintä vettä ja toiseen niistä lisätään shampoo (prestan ultimate shampoo conditioner).
3. Paineella huolellinen esipesu.
4. Lampaavillapesukintaalla shampoopesu paneli kerralla ja huuhtelu aina toisessa ämpärissä sekä kintaasta huuteluveden puristelu pois.
5. Paineella huolellinen huuhtelu.
6. Ensimmäinen kuivaus mikrokuituliinalla ja "pikavahaa" (AG Express Wax/Aqua Wax) suihkautellen vaikka sitä ei tuon shampoon kanssa tarvitsisi.
7. Toinen kuivaus kierros ja lopullinen kiilloitus parilla mikrokuituliinalla. Sekä samalla ovien välien kuivaus.
8. Renkaille hoitoaine (Auto Glym Super Sheen).
9. Kamat autotalliin.

Nuo on aineita joita tällä hetkellä käytän, on muitakin hyviä ja varmaankin parempiakin.

Autossa pinnassa Prestan pinnoita ja huvikseen vähän collin 915:sta.

Autossa ei ole ns. huonosta pesusta aiheutuvia pyörönaarmuja, muutami pieniä naarmuja toki on koska kyseessä on käyttöauto.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

MMV

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 29.12.13 - klo:17:44
Noita Pesukintaan naarmukuvia kun katsoo niin jos ne on saatu aikaan käsinpesulla, niin sitä on varmasti oikein yritetty.

Kyllä tai vaihtoehtoisesti käytetty pyörivää kiilloituslaikkaa likaiseen pintaan. Harjallinen konepesu kun ei voi kuin teoriassa tehdä pyörteitä, koska harjojen pyörimissuunta on aina autoon nähden pitkittäinen.

Dirti

Lainaus käyttäjältä: MMV - 29.12.13 - klo:17:53
Kyllä tai vaihtoehtoisesti käytetty pyörivää kiilloituslaikkaa likaiseen pintaan. Harjallinen konepesu kun ei voi kuin teoriassa tehdä pyörteitä, koska harjojen pyörimissuunta on aina autoon nähden pitkittäinen.

Ite kun on joutunut noita kuorma-autoja pesemään harjakoneessa niin kyllä se harjakone tekee ne pyöröjäljet, ja ei ole paljoa tullut kiilloteltua pyörivällä laikalla noita kaappeja koneella.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Asterion

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 29.12.13 - klo:16:49
Kokeile että laitat maalarinteipin konepellin keskikohtaan. Otat kiillotuskoneen käteen ja laitat siihen kiillotusainetta vain toiselle puolelle konepeltiä ja käsittelet pinnan. Tämän jälkeen otat maalarinteipin pois ja ihmettelet mitä harjapesu on tehnyt :) Tämän jälkeen tuskin viet enää autoa pesuun harjakoneeseen.

http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?f=17&t=1674

Pointtini oli se että en itse ole huomannut koneharjapesun aiheuttaneen mitään silmiin näkyvää vauriota maalipintaan. Jos siellä sellaisia on niin en siis niitä ole havainnut. Toki samaan hengenvetoon myönnän että minulla ei ole ollut tapana katsella autojeni maalipintoja suurennuslasin kanssa. Lähinnä etsin silloin tällöin kiveniskemiä jotka kenties tarvitsevat paikkamaalia. Mutta kaikki kunnia sellaisille jotka jaksavat pitää autonsa ulkonäön parhaana mahdollisena. Minulla ei siihen riitä mielenkiintoa.

Dirti

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 29.12.13 - klo:18:09
Pointtini oli se että en itse ole huomannut koneharjapesun aiheuttaneen mitään silmiin näkyvää vauriota maalipintaan. Jos siellä sellaisia on niin en siis niitä ole havainnut. Toki samaan hengenvetoon myönnän että minulla ei ole ollut tapana katsella autojeni maalipintoja suurennuslasin kanssa. Lähinnä etsin silloin tällöin kiveniskemiä jotka kenties tarvitsevat paikkamaalia. Mutta kaikki kunnia sellaisille jotka jaksavat pitää autonsa ulkonäön parhaana mahdollisena. Minulla ei siihen riitä mielenkiintoa.

^+1, vaikka itse en käytä nykyään edes kuorma-autoa harjapesussa ellei ole ihan pakko.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

hapelton1

#13
Lainaus käyttäjältä: MMV - 29.12.13 - klo:17:53
Kyllä tai vaihtoehtoisesti käytetty pyörivää kiilloituslaikkaa likaiseen pintaan. Harjallinen konepesu kun ei voi kuin teoriassa tehdä pyörteitä, koska harjojen pyörimissuunta on aina autoon nähden pitkittäinen.

Oletko koskaan kiillottanut autoa koneella?

MMV

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 29.12.13 - klo:18:22
Oletko koskaan kiillottanut autoa koneella?

En ainakaan viiteentoista vuoteen, ei ole mitään intoa. Jos moiselle operaatiolle olisi tarvetta, veisin ammattimiehelle.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: MMV - 29.12.13 - klo:18:33
En ainakaan viiteentoista vuoteen, ei ole mitään intoa. Jos moiselle operaatiolle olisi tarvetta, veisin ammattimiehelle.

Ok, näin ajattelinkin.

ConD

Tuo oma autoni on sellainen, että tiedän 100,1% varmasti, että edelliset omistajat ei sitä ole käyttäneet pesussa muualla kuin harjakoneessa. Jäljet ovat kaikkea muuta kuin auton pituussuuntaisia:

https://www.dropbox.com/s/fpc1xobnfhry4uv/IMG_5592.JPG

Se harjakoneen harja kun osuessaan pintaan taipuu yleensä sivusuunnassa ja vain harvoin täsmälleen siinä pyörivän akselin tangentin suunnassa. Tämän takia ne hiekkaiset ja paskaiset harjat sitten hierovat nuita viiruja liki joka suuntaan. Toki tuollaisia jälkiä saa aikaiseksi muillakin autonhoitotavoilla, mutta kyllä tasan yleisin keino saada tuollaisia jälkiä on viedä auto sinne harjapesuun. Jostain syytä autoharrastajat jotka tahtovat pitää auton maalipinnan ei pese niitä koneessa vaan käsin? Kai tuohon on jokin oikea syy muu kuin oman ajan haaskaus?

"Avensissilber" auto ei näytä nuita naarmuja niin helposti kuin tummat värit eritoten tumman sininen ja musta. Molemmista on kokemusta.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Pertsa

^Jep, valkoinen on myös melko armollinen noiden suhteen. Perusmusta (ei metallihohto) taas todellinen painajainen. Molemmat löytyy taloudesta.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: ConD - 29.12.13 - klo:19:21
Tuo oma autoni on sellainen, että tiedän 100,1% varmasti, että edelliset omistajat ei sitä ole käyttäneet pesussa muualla kuin harjakoneessa. Jäljet ovat kaikkea muuta kuin auton pituussuuntaisia:

https://www.dropbox.com/s/fpc1xobnfhry4uv/IMG_5592.JPG

Se harjakoneen harja kun osuessaan pintaan taipuu yleensä sivusuunnassa ja vain harvoin täsmälleen siinä pyörivän akselin tangentin suunnassa. Tämän takia ne hiekkaiset ja paskaiset harjat sitten hierovat nuita viiruja liki joka suuntaan. Toki tuollaisia jälkiä saa aikaiseksi muillakin autonhoitotavoilla, mutta kyllä tasan yleisin keino saada tuollaisia jälkiä on viedä auto sinne harjapesuun. Jostain syytä autoharrastajat jotka tahtovat pitää auton maalipinnan ei pese niitä koneessa vaan käsin? Kai tuohon on jokin oikea syy muu kuin oman ajan haaskaus?

"Avensissilber" auto ei näytä nuita naarmuja niin helposti kuin tummat värit eritoten tumman sininen ja musta. Molemmista on kokemusta.

Jos mielenkiintoa on, niin pesukintaaseen ilmoitus maalipinnan kunnostuksesta ja maalipinta uudenveroinen.

ConD

Tuo kuva oli sarjassamme "ennen"-kuvia. Nyttemmin 95% nuista näkyvistä naarmuista on poissa...

https://www.dropbox.com/s/6b0sh15zwu4m23t/IMG_5606.JPG

About tollanen siitä tuli... toki kuva on jo vuoden takaa, mutta tuon jälkeen autoa ei ole pestu muuten kuin kissankokoisen lampaankarvakintaan kera. Koittakaas tätä myös konepestyjen autojenne kera:

Jetta open hose-kuivausta



www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: ConD - 29.12.13 - klo:21:05
Tuo kuva oli sarjassamme "ennen"-kuvia. Nyttemmin 95% nuista näkyvistä naarmuista on poissa...

https://www.dropbox.com/s/6b0sh15zwu4m23t/IMG_5606.JPG

About tollanen siitä tuli... toki kuva on jo vuoden takaa, mutta tuon jälkeen autoa ei ole pestu muuten kuin kissankokoisen lampaankarvakintaan kera. Koittakaas tätä myös konepestyjen autojenne kera:

Jetta open hose-kuivausta

Hieno on nyt ja uskomaton parannus.

Dirti

Meikäläiselle nämä pesuasiat ovat vähän pakon sanelema juttu, kun päivän ajaa autolla niin sen pitää olla siltä puhdas samoin myös arkikulkineenkin koska silloin meikäläinen viihtyy paljon paremmin ratin takana. Ja se että työjuhta sekä arkiauto pidetään myös ulkopinnoilta puhtaana on sen takia että jos ajan tuolla liikenteessä ja pyörin asiakkaiden luona niin faktahan se on että puhdas auto on aina edustavampi. Ja on sitä myös mukava ajaakkin kun auto on puhtaana. Viimekesänä piti myllytellä tuota työjuhdan koppia kun jouduin harjakoneessa sitä pesemään mutta nytten onneksi aikaisemmalla itsepesupaikalla on aineet parantuneet niin ei tarvitse koneessa hinkata, tosin sen verran rikon sääntöjäni että kunnollisen esipesun jälkeen pesen pehmeällä harjalla kopin jotta saa filmin pois pinnasta. Mutta ne pienet hiusnaarmut mitä siitä tulee ei haittaa koska nyt on kyseessä työkone ja oikealla vahalla ne saa piiloon.

Vaimo kun on välillä on ihmetellyt, ei tosin enään, että miksi pitää uhrata aikaa tuommoseen niin olen todennut sille että ei sitä kuljeta paskasissa vaatteisakaan eikä asuta lian keskellä kotona.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Kennedy

Noissa konepesuissa on vielä nykyäänkin isoja eroja.
Duunikaveri sano, että hyvinkään pesukadulle tuli nyt pehmoharjat vasta käyttöön. Tuskin mitään kovamuovia ennekään ollut, mutta varmasti parempaanpäin.

Tässä duunin lähellä on bilian pesukatu jossa ensin on tehokas painepesuautolle ennen harjoja. Harjattomanakin auto lähtee 95% puhtaaksi ( pinttynyt lika kuskin a-pilarissa johon tuulilasin paskat nousee mm. )
Löytyy myös alustanpesu tuosta. Asia mitä tuskin kovin moni ihminen edes ajattelee.. välillä ajan myös tehopesuun omalla jossa on harjatonpesu ensin, sitten pehmoharjat sekä alustanpesu. Taisi vanteetkin painepesulla pestä.
On meinaan ihan hyvä välistä saada sitä suolapaskaa pois.

Kesällä sitten asia erikseen kun voi omassa pihassa rauhassa pestä autoja.
300ZX
Passat Variant 2013

MMV

Käytän autoni Jyväskylän Seppälän ABC:n pesukadulla. Aluksi pari kaveria suihkuttaa (liuotin?)pesuainetta auton pintaan, jonka jälkeen painepesevät käsin auton. Tämän jälkeen auto etenee ensin vaahdotukseen, jonka jälkeen tulee harjaton pesu alustanpesun kanssa, seuraavaksi taas vaahdotus, jonka jälkeen harjapesu, sitten kuumavaha ja lopuksi ilmakuivaus. Väitän, että kovin pahoja naarmuja tuo ei tee. Ainakin kun kesällä tuli autoa käsinpestyä, niin mitään normaalistra poikkeavaa en maalipinnasta löytänyt.

Poni

Kuulemani mukaan normaali käsinpesu tuottaa enemmän vaurioita maalipintaan, kuin harjapesu.
Syynä lähinnä osaamattomuus, eli riittämätön veden käyttö, että saisi ne irtopaskat pois maalipinnasta.
Sitten sillä irtopaskalla hangataan sitä autoa. Jep.
Sitten kun joku osaa, tai lähinnä haluaa osata, tehdä työn hyvin, on jälki varmasti parempi, kuin koneessa.
Eikä naarmuta.

Mutta kaikilla ei ole mahdollisuus pestä kotona, omassa tallissa tai pihalla.
Joissain tapauksissa sen kieltää esim. kaupungin tai taloyhtiön järjestyssäännöt.
Jäljelle jää nämä itsepalvelupesulat.
Yleensä muut saavat idean pestä auton samaan aikaan, joten jonoa on sielläkin.
Aikaa menee yhtä lailla, kuin harjapesussa.

Tämä MMV:n mainitsema pesutapa kuulostaa erinomaiselta.
Ei luulisi naarmuja tulevan yhtään enempää, kuin käsinpesussakaan.
Jos hyvin pesee, on molemmissa mukana mekaaninen hankaus.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Kennedy - 30.12.13 - klo:08:54
Tässä duunin lähellä on bilian pesukatu jossa ensin on tehokas painepesuautolle ennen harjoja. Harjattomanakin auto lähtee 95% puhtaaksi ( pinttynyt lika kuskin a-pilarissa johon tuulilasin paskat nousee mm. )

Aikaisemmin kun käytin konepesuja säännölliseen, niin käytin vain ja ainoastaan sellaisia pesupaikkoja, missä kaikki pesuohjelmat sisälsivät auton esipesun paineella ennen harjoihin siirtymistä. Tai sitten pesupaikkoja, missä henkilökunta esipesi autot paineella. Tällaisissa pesupaikoissa on pehmoharjat aina merkittävästi puhtaammat kuin niissä todellisissa PIKApesuissa, missä harjoilla aletaan heti jyystämään auton suolakurapikihiekkamössöä.

Poni

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 30.12.13 - klo:10:29
Aikaisemmin kun käytin konepesuja säännölliseen, niin käytin vain ja ainoastaan sellaisia pesupaikkoja, missä kaikki pesuohjelmat sisälsivät auton esipesun paineella ennen harjoihin siirtymistä. Tai sitten pesupaikkoja, missä henkilökunta esipesi autot paineella. Tällaisissa pesupaikoissa on pehmoharjat aina merkittävästi puhtaammat kuin niissä todellisissa PIKApesuissa, missä harjoilla aletaan heti jyystämään auton suolakurapikihiekkamössöä.

Etkös asu jossain, missä hyvä työ on vielä kunniassa?
Ite kun käyn etelämpänä, tulee yleensä peli pesetettyä matkan pölyistä puhtaaksi.
Vaikka Italiassakin on pikkasen lipsuttu ylpeydestä omaan työhön,
on pesu silti siellä kolmanneksen Suomen hinnoista, sekä juuri kunnollinen miehissä tehty esipesu.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Poni - 30.12.13 - klo:10:41
Etkös asu jossain, missä hyvä työ on vielä kunniassa?

Juu, nykynurkilla ei ole enää tarvetta konepesuille ;) Auton esipesu foamilla, huolellinen käsinpesu, pikavahaus detailerilla, vanteiden erittäin huolellinen pesu, renkaiden kylkien "mustaus" ja mattojen imurointi kun maksaa yhteensä noin seitsemän euroa, niin ei ole enää konepesuihin asiaa. Varsinkin, kun pesupaikka on ostarin alakerrassa, niin voi itse käydä samalla lounaalla 8)

Antti O

#28
Olen nähnyt niin monelaista käsinpesijää että löytyy varmasti eri asteisia vahinkojakin auton lakkapinnalle. Faktahan on se, että sellaista käsipesua ei olekaan mikä ei jotain mikronaarmuja aiheuta auton pintaan. Aina kun autoon fyysisesti kosketaan tulee jotain jälkiä. Peseehän jotkut autonsa sellain että heillä on 10litraa vettä ja sieni, hiekkasta pintaa hierotaan sillä sienellä ja puhdasta tulee.. jepjep  ;)

Konepesuissa on moni tuttavani tuhonnut autonsa pinnan. "Pehmoharjat".. käykääpä joskus katsomassa sitä konetta lähempää ja kokeilkaa käsillä millaisia lätkiä ne on. Siihen kun tuurilla joku ajaa sen hiekkasen hiacen ensin ja sitten kun ajaa lähes virheettömän uuden auton perään.. niin siellähän ne hiekat pyörii pitkin lakkapintaa. Ja se pelkkä painepesu ei juurikaan edes vie niitä hiekkoja pois, kun tässä joku kehui apsin pesukatua. Se vaatii laadukkaan esipesuaineen mikä pureutuu likaan, hajoittaa ja vie huuhtelulla sen pois.

Minä en itse uskaltaisi viedä edes fiksereille autoani käsinpesuun. Olen nähnyt liikaa niitä kuraisia ämpäreitä, pesuharjoja ja silikoonilastalla kuivausta.

Sitten kun homma tehdään kunnolla se tehdään näin:

1. Kuivalle pinnalle vaahdottimella laadukas esipesuaine kuten bh-autofoam.
2. 5-8 min vaikutusaika riippuen lämpötilasta ja painepesurilla huuhtelu
3. Ã,,mpäriin mieluiten grid guardin kera laadukas kinnas ja autoshampooseos (bh, dodo, cg tms) 10-15ml / 10 litraan riittää.
4. Kintaalla pesu, vanteet eri ämpäristä ja vaikkapa sopivalla brushilla. Ã,,lä pese vanteita samalla välineellä kun autoa!
5. Open hose kuivaus, eli letkulla vettä vaakapinnoille. Hyvässä vahassa olevasta autosta vesi pakenee eikä kuivattavaa juuri jää.
6. Ota 1-2 isoa laadukasta kuivausliinaa ja kuivaa auto, ikkunat voi kuivata lastalla. Pese liinoja säännöllisesti pesukoneessa.

Vaikka tämä kuulostaa ehkä monimutkaiselta, aikaavievältä yms. menee siihen n 30 minuuttia kun rauhassa tekee ja siivoaa jäljet.


Ja loppukommenttina, ne ketkä on sitämieltä ettei pesukoneet ole naarmuttaneet niin haastan teidät pesemään autonne kunnolla ja ottamaan tämmöiset kuvat halogeenien tai ledvalojen edessä. Tässä puolisoni clion konepelti ennen myllytystä ja oikein tyypillisellä pesunaarmulla.




hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Antti O - 07.01.14 - klo:13:35
Olen nähnyt niin monelaista käsinpesijää että löytyy varmasti eri asteisia vahinkojakin auton lakkapinnalle. Faktahan on se, että sellaista käsipesua ei olekaan mikä ei jotain mikronaarmuja aiheuta auton pintaan. Aina kun autoon fyysisesti kosketaan tulee jotain jälkiä. Peseehän jotkut autonsa sellain että heillä on 10litraa vettä ja sieni, hiekkasta pintaa hierotaan sillä sienellä ja puhdasta tulee.. jepjep  ;)

Konepesuissa on moni tuttavani tuhonnut autonsa pinnan. "Pehmoharjat".. käykääpä joskus katsomassa sitä konetta lähempää ja kokeilkaa käsillä millaisia lätkiä ne on. Siihen kun tuurilla joku ajaa sen hiekkasen hiacen ensin ja sitten kun ajaa lähes virheettömän uuden auton perään.. niin siellähän ne hiekat pyörii pitkin lakkapintaa. Ja se pelkkä painepesu ei juurikaan edes vie niitä hiekkoja pois, kun tässä joku kehui apsin pesukatua. Se vaatii laadukkaan esipesuaineen mikä pureutuu likaan, hajoittaa ja vie huuhtelulla sen pois.

Minä en itse uskaltaisi viedä edes fiksereille autoani käsinpesuun. Olen nähnyt liikaa niitä kuraisia ämpäreitä, pesuharjoja ja silikoonilastalla kuivausta.

Sitten kun homma tehdään kunnolla se tehdään näin:

1. Kuivalle pinnalle vaahdottimella laadukas esipesuaine kuten bh-autofoam.
2. 5-8 min vaikutusaika riippuen lämpötilasta ja painepesurilla huuhtelu
3. Ã,,mpäriin mieluiten grid guardin kera laadukas kinnas ja autoshampooseos (bh, dodo, cg tms) 10-15ml / 10 litraan riittää.
4. Kintaalla pesu, vanteet eri ämpäristä ja vaikkapa sopivalla brushilla. Ã,,lä pese vanteita samalla välineellä kun autoa!
5. Open hose kuivaus, eli letkulla vettä vaakapinnoille. Hyvässä vahassa olevasta autosta vesi pakenee eikä kuivattavaa juuri jää.
6. Ota 1-2 isoa laadukasta kuivausliinaa ja kuivaa auto, ikkunat voi kuivata lastalla. Pese liinoja säännöllisesti pesukoneessa.

Vaikka tämä kuulostaa ehkä monimutkaiselta, aikaavievältä yms. menee siihen n 30 minuuttia kun rauhassa tekee ja siivoaa jäljet.


Ja loppukommenttina, ne ketkä on sitämieltä ettei pesukoneet ole naarmuttaneet niin haastan teidät pesemään autonne kunnolla ja ottamaan tämmöiset kuvat halogeenien tai ledvalojen edessä. Tässä puolisoni clion konepelti ennen myllytystä ja oikein tyypillisellä pesunaarmulla.



Aamen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy