Mitä pitää tehdä vahausta ennen - pohjatyöt

Aloittaja Tikka, 31.10.13 - klo:21:20

« edellinen - seuraava »

Tikka

Itse pesen ennen vahausta auton solmasterilla. Ei taida ihan riittää "hyviin pohjatöihin". Ihan hyvin on vaha kestänyt ja auto kiiltänyt tuollakin tavalla ja Auto glymillä vahaamalla, toki voihan se huonolta tuntua, jos tietää jostain selvästi paremmasta.

Kaipa sitä joutuu vaan haaveilemaan noista huippu vahaustuloksista ainakin toistaiseksi, kun taitaa olla aika monta vaihetta, jossa voi mennä kaikki pieleen (pesu, pohjatyöt, sopiva kerros vahaa, sopiva vaikutusaika, sopiva keli, eikä oikeastaan kunnolla ole mahdollisuutta tallissakaan tätä urakkaa tehdä, ainakaan kokonaan).

Tomppis

Itse asiassa pohjatyöt ei vaadi niin paljoa vaivaa/aikaa mikä tuntuu olevan vallalla oleva ajatus. Suurin osa aineista on kuitenki suihkuta ja huuhtele tyyppisiä ratkaisuja. Kaikki pesuthan voi suorittaa vaikka -30 pakkasessa, vahaus on ainoa joka vaatii tallin ainakin syksyisin, koska ilma on jo niin kostea ja kylmä. Se ei kuitenkaan vaadi tuon solmasterin lisäksi kuin paria ainetta, niin päästään jo puhtaampaan lopputulokseen.

Autoglymin Intensive Tar Remover on yksi hyvä välivaihe, saa piet ym pikkuliat irti. Suihkuta, anna hetki vaikuttaa ja huuhtele.
Toinen lisä voisi olla sonaxin vannepesu, lentoruosteen/raudan poistoon. Nämä esimerkkeinä siis markettituotteista, jos ja kun joku vaatii näitä kuitenkin. Detailing-puoleltahan on sitten jos tarjolla vaikka mitä. Nämä aineet siis molemmat sellaisia ettei vaadi mitään levittelyä itse pintaan. Kunhan muistaa ettei anna kummankaan kuivua pintaan. Se ei oo enää hyväksi..

VWonderman

Itse käytän Solmasteria ihan pelkästään esipesuun tai ovivälien siistimiseen (nyt tosin niihinkin riittää pelkkä detailer). Vahaukseen valmistellessa on setti suunnilleen seuraavanlainen

1. Solmasteria ruiskupullosta pariksi minuutiksi ja sitten huuhtelu
2. DJ:n Supernaturalilla tai CG:n Citruswashilla kinnastelu ja huuhtelu
3. CarPron TRIX pariksi minuutiksi vaikuttamaan ja huuhtelu
4. Tarpeen vaatiessa savea ja detaileria ja ihan varmuuden välttämiseks kohta 2. uudestaan ja/tai eraserilla pyyhintä :P
5. Kuivaus mikrokuituliinoilla
6. Pintaan joku Megun kiinteistä vahoista tai FK1000p

Kesto on tommosella setillä ollut vähintään pari kuukautta (olisi enemmänkin mutta vesi ei pisaroidu enää tuon jälkeen niin hyvin) 7v vanhaan ja naarmuiseen maalipintaan. Kaaraa säilytetään ulkosalla 24/7 ja ajetaan päivittäin, joten olosuhteet on mitä parhaat pinnan kulumiselle. :)

Sitten kun pesujen jälkeen jaksaa laittaa vielä jonkin detailerin niin saa pinnan pysymään tällaisena melko pitkään:

https://www.dropbox.com/s/1owaoi3y3y42yex/2013-10-06%2007.31.06.jpg
https://www.dropbox.com/s/t04zokeouufzfzf/2013-10-05%2019.15.05.jpg

Tuossa käytetty siis FK1000p:tä ja sen päällä Meguiar's:n Ultimate Quick Detaileria.
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

El_Miguel

Pohjatöiden määrä ja laatu on tietysti suoraan riippuvainen maalipinnan kunnosta lähtötilanteessa. Hiusnaarmuja ja hologrammeja sisältävää maalipintaa ei saa millään pelkällä vahalla hyväksi, mutta selkeä parannus riittää useimmille.

Suomen talvessa auto kuraantuu ja naarmuuntuu sen verran herkästi että olen todennut että kyseessä on lähinnä viivytys taistelu paljon ajavien kuten itse kohdalla. :-)

Saisi pikkuhiljaa alkaa tulla markkinoille "itse korjaantuvia" maalipintoja, muistelen että Nissan Quashqai:ssa taidettiin jotain tällaisesta joskus mainostaa. Käytännön toiminnasta ei itsellä ole tietoa.
VW Golf VII 1.6TDI bluemotion 81kw

Jyri

Nämä esitöitä käsittelelvät jaettu omaksi aiheekseen vahaus -ketjusta.

Antti O

#5
Muutamia vinkkejä mitä vuosien varrella on tullut itse opittua pohjien teosta ennen vahausta:

Pesu

Vahausta varten ei tarvitse mielestäni mitenkään hifistellä shampoitten kanssa alussa. Esipesu on toki suotavaa snowfoamilla & lancella, jos niitä ei ole sitten suoraan vaan kintaalla ja shampoolla huuhtelun jälkeen kiinni. Jos pinta on tosi likainen ja pinttynyt hiilivetyliuotin toimii parhaiten, eli sellanen mitä sumupullosta vedetään pintaan ja haisee tosi pahalta. Omissa autoissa tollaista tilannetta ei tosin koskaan ole kun pesen viikottain.

Tervanpoisto/pienpoisto

Tervanpoistoon on huomattavasti tehokkaampia aineita kun autoglymin ITR (Valet pro tar&glue remover, tardis etc) Jos mitään parempaa ei ole käsillä voi ITR kopata mukaan paikallisesta autokaupasta. Laita se sumuputeliin ja levitä sumuna auton kylkeen yksi kylki kerrallaan ja anna vaikuttaa 2-4 min. Sen jälkeen suihkuta sitä lisää ja ota puhdas pieni sieni ja varovasti pyyhi sillä kylkeä. Tunnet sormenpäillä selkeästi millon pinttymät alkavat häviämään. Huuhtele. Jos vielä pinttymää on, toista käsittely. Varo muovisia valoja ja muita tervanpoiston kanssa ja huuhtele niistä ainejäämät erityisen huolellisesti.

Suosittelen välissä kuivaamaan auton jotta raudanpoiston aineet eivät liukene märkään pintaan.

Raudanpoisto

Iron-x tai wolfs de-ironizer gel käy hyvin. Hetki vaikutusta ja taas sienellä varovasti pyyhkimään paneeleita. Yleensä aineet värjäävät raudan punaiseksi niin on helppo paikallistaa missä sitä on. Tämä sopii hyvin myös vanteisiin ja mielestäni ainut oikea aine vanteitten putsaukseen. Wolfsin aine saa kuivua pintaan, carpro iron-x ei.

Sitten taas huuhtelu ja pese kintaalla&shampoolla varmuuden vuoksi että saat ainejäämät pois.
Kuivaus.

Nyt ollaan siinä vaiheessa kun pinta on syväpuhdistettu, claybaria voi vielä käyttää jos tahtoo. En kuitenkaan suosittele jos et meinaa myllyttää autoa kun ne tuppaa naarmuttamaan.
Nyt voit sormenpäillä tutkia pintoja, ei pitäisi enää olla ylimääräisiä pinttymiä tai teräviä rautapisteitä.

Mitä seuraavaksi

Jos haluat vielä napsun paremmat pohjat, hanki halpa epäkesko tai lainaa joltain ja kevyesti leikkaavalla tahnalla ajat paneelit läpi. Pinnasta saat epätasaisuudet ja naarmua mukavasti pois. Ideaali tilanne on siisti ja naarmuton pinta, kun lakkapinta on kun lasia. Siihen on niin hienoa levitellä vaha tai sealant.. ja se lähtee todella siististi pyyhkien pois pinnoilta.

Pesu, tervanpoisto ja raudanpoisto ottaa joitain tunteja yleensä, ei niin paha ollenkaan miltä se kuulostaa. Tekemällä oppii. Ja aina vähemmän on seuraavassa vahauksessa tuota esiputsaamista mitä säännöllisemmin autoasi peset. Varsinkin reissuhommissa jos ite olisi niin tuo kerta viikossa autonpesu olisi aivan välttämätöntä.

Tomppis

En ymmärrä miten saatte muutaman tunnin kulumaan pesuun/pohjiin? Mihin käytätte kaike  tuon ajan? :D aineiden vaikutusajat on keskimäärin 2-5 min ja jos aineita on kolme minkä pitää antaa vaikuttaa niin aikaa menee max vartti. Levityksiin voi napata vaikka yhden 10 min lisää. Yks shampoopesu ennen ja raudan ym poistoa ja vielä ennen cleanerilla puhdistelua riittää, käytännössä kerran kinnastelu riittää.

Eikö todellakaan kannata millään sienellä hieroa aineita, jos mielessä on pinnan mahdollisimman vähäinen naarmuttaminen. Antaa aineiden olla pinnalla, tarvittaessa jollain pehmeällä yksittäiskorjailut. Aineet kuitenkin on sen verran tujuja ettei itsel ole ainakaan ollut tarvetta hieroa aineita sen enempää. Jos puhutaan autossa missä paska on seissyt pari vuotta pinnassa niin silloin voi ehkä tarvia.

Yksinkertainen ja nopea ohje Pesukintaasta:

VAHAUS:
-Esipesu liuottimella (APC ehkä hiilivetyliukkari).
-Kinnaspesu 2bm idealla
-Lentoruosteen poisto. Suihkitaan auton pinnalle annetaan vaikuttaa aineesta riippuen muutamasta minuutista ylöspäin. Aika arvio ko. toimenpiteelle noin 10min ->
-Pienpoisto. Annetaan vaikuttaa hetki ja pyyhitään kevyesti pinnat mikrokuituliinalla.
-Välipesuliuottimella (bioliukkari koska hiilivetypohjaiset jättävät kalvon pintaan)
-Kuivaus
-Vahaus

SE NORMI PESU:
-Esipesu vahaturvallisella esipesuaineella
-Kinnaspesu 2bm idealla
-Huuhtelu
-Kuivaus pehmeillä liinoilla

Mitä aineita missäkin työvaiheessa käytetään niin siitäkin voi olla montaa mieltä.. :)

Sniiki

Himpun aiheen vierestä, mutta Tomppiksen viestiin liittyen: Tietääkö kukaan miten vahaturvallisia noiden pesuloiden "mikroesipesu"-aineet ovat? Esim. Clean Park Myyrmannissa on erillinen esipesupistooli ja sillä kyllä kurat liukenee pinnalta nätisti pois mutta mietityttää paljonko se vie vahaa mukanaan.

Ilkka83

^^kyllä veikkaan, että ph-arvo saattaa olla aika korkealla noissa aineissa...kyllä noilla saat vahat varmasti liukenemaan....

Eikös siellä ole henkilökuntaa, mikä vois kertoo....???
"Suomi on paska maa, täällä on kaikki ihan perseestä"

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Tomppis - 01.11.13 - klo:23:50
En ymmärrä miten saatte muutaman tunnin kulumaan pesuun/pohjiin? Mihin käytätte kaike  tuon ajan? :D

Auton kuivumiseen. Ainakin itseä ärsyttää vetää pohjia koneella, kun jokaisen paneelin välistä valuu vettä vaikka olisi kuinka huolellisesti kuivattu. Yleensä auto saakin kuivua tallissa yön, ennen kuin alan tekemään mitään. Myös vahan kesto on tällöin parempi. Mahdollisuuksien mukaan yritän myös jättää auton talliin vahauksen jälkeenkin.

Tomppis

Totta kai auto pitää kuivata ennen vahausta. Itse pidän aina mikrokuituliinaa vieressä kun työstän juuri tuon takia, että jos jostain peilistä/kahvojen välistä valuu vettä. Nyt olikin kyse siitä että porukka luulee pohjien tekemiseen menevän aikaan. Tommosen A4 niin ku itellä nii pohjatöineen pesee ja vahaa pariin-kolmeen tuntiin helposti. Myöskin kyse oli nyt vain pesemällä tehtävistä pohjista, myllyyn ei kosketa lainkaan. 

Skula

Miten paljon pieni pöly, ei hiekkapöly mutta sellainen "karva"-pöy haittaa vahausta?

Auto kun nyt taas saa seistä viikon ennen toista ja varsinaista vahausta varten tallissa siihen laskeutuu jotain untuvaa kuitenkin..

Nyt pyyhin vähän liinalla puhtaaksi...
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Tomppis

Jos auto kerran tallissa seisoo vaan niin ite vaikka jollain liinalla/puhaltamalla enimmät. Jos kompura on käytössä niin sillä on hyvä puhallella. Sitte jos siihen on mahdollisuus tulla hiekka tjv karkeaa pölyä niin vaikka huuhtelisin ja sitte vahaisin. Se ei kuitenkaan pureudu pintaan se pöly kiinni..

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: Ilkka83 - 02.11.13 - klo:06:05
^^kyllä veikkaan, että ph-arvo saattaa olla aika korkealla noissa aineissa...kyllä noilla saat vahat varmasti liukenemaan....

Eikös siellä ole henkilökuntaa, mikä vois kertoo....???
Henkilökunta turkkilaista joten eivät moisista "pikkudetaljeista" oikein tiedä.

Ilkka83

Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 03.11.13 - klo:01:56
Henkilökunta turkkilaista joten eivät moisista "pikkudetaljeista" oikein tiedä.

No pyydä nähdä se pönttö/tynnyri mistä se pistooli imee sitä litkuu, kyllä luulis olevan tarrat kyljessä...tai sit siellä lukee "kebab-kastike" :D
"Suomi on paska maa, täällä on kaikki ihan perseestä"

Skula

Kävin siis tuossa jokin aika sitten läpi koko auton koneella+LimePrimellää..

Nyt eilen otin sen ulos tallista ja pesasin sen kun ajattelin päästä vahaamaan, ja löysin pari udestaan vedettävää paikkaa... Vetelin ne ja nyt sitten nuo pari peltii kiiltää kun närhen pallit, ja ero "vanhaan" vieressä on iso..

Uskaltaako vetää vahaa vielä pintaan, vai mitä, jääkö rajat? Pitääk odottaa tasoittumista? Vai vetää koko auto uudestaan LimePrimellä??
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Skula

Ã,,äh.. Täytynee vetää kokonaan läpi.. Ei tuo paha rasti ole.. Sitten heti huomen vaha päälle.. Ellei jo tänään illalla...
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Tomppis

Kannattaa vedellä se vaha samalla kertaa niin ei tuu löydettyä niin paljoa korjattavaa. :D

BTW, oli puhetta siitä kuinka kauan pohjatyöt ja vahaus vie aikaa. Itse tein ko. Homman kolme viikkoa sitten ja aikaa meni kaikkineen välineiden esille otosta siihen että löin tallin oven kiinni ja peruutin pihasta valmiina+reilu puoli h kaverin kans paskanjauhantaa niin vajaa neljä h. Ei siis minusta kovin aikaa vievää..? Käsittelyvaiheita oli seitsemän muistaakseni.

Tourano

Pohjatöihin liittyy tavallaan tämäkin:

Mitä ainetta käytätte korin mustien muoviosien suojaamisen vaharoiskeilta?

AutoGlymin Vinyl & Rubber Carea olen käyttänyt mutta esimerkiksi Passatin mustat kylkilistat melkeinpä imevät vahaa siitäkin huolimatta. Kattokaiteet ja esimerkiksi ovipilarien muoviosiin ei vaha tartu.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 28.01.14 - klo:16:22Mitä ainetta käytätte korin mustien muoviosien suojaamisen vaharoiskeilta?
Itse käytin ennen tuota AG:ta, sittemmin tätä CG Silk Shine Dressingiä. Eipä tunnu olevan juuri eroa tuohon Auto Glymiin verrattuna, mitä nyt tuoksuu hieman paremmalta ja riittoisuus on parempi. Molemmat imee (siite)pölyä yhtä hanakasti ja näyttävät vahausjäljet, toisaalta CG kestää jonkin aikaa kauemmin ja kiillon astetta voi muuttaa annostelulla.

Jokin geelityyppinen voisi toimia hyvin, esim. CG New Look Trim Gel. Itse ajattelin seuraavaksi kokeilla tuota, Auto Finessen Revive Trim Dressingiä tai Valet Pron Talos Protectantia. :)
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Jyri

Tuli sitten viikonloppuna kokeiltua noita CarPron tuotteita, eli auto sai seuraavan käsittelyn:

1. Bilt Hamber AutoFoam
2. Kinnastelu
3. TarX
4. IronX
5. Kinnastelu
6. NXT vaha
7. Hydr02

Aikaa meni 1:45 h.
Ei näköjään tykkää PlastiDip tuosta TarXstä, alkoi reagoimaan.
Kyllä sitä rautatöhnää näköjään oli kertynyt jo 1000 km matkalla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy