Uuden auton maalin haalistuminen

Aloittaja impi, 28.05.13 - klo:17:41

« edellinen - seuraava »

vasara

Tuossa lyhyttä mietintää ko. pinnoitteesta..
http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?f=12&t=1704

Henk. koht en usko (..vaikka mainostdettaisiin mitä), että mikään pinnoite näyttää hyvältä muutamaa kuukautta pidempään jos autoa ei vahaa? Em. ketjussakin auton omistaja lopulta vahasi autonsa huolella ja paremmalta näytti sen jälkeen.

Ko. ketjussa
"Yks juttu kävi kuitenkin mieltä askarruttamaan. Noiden pesujen jälkeen eli ennen vahausta pinta tuntui melko karhelta."
.. jos olisi vielä ennen vahausta savella käsitellyt, niin pikku maalipinnan kröpötkin olisivat poissa.

Ei mitään tietoa, mitä pinnoite tykkää savesta. Mutta jos kerran pinnoite näyttää haalistuneelta ja pinnassa tuntuu huolellisen pesunkin jälkeen karheutta, niin savea se minusta kaipaa.

Emil

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 30.05.13 - klo:14:58
Vähän OT, mutta kerran näin vanhemman herrasmiehen pesevän koko autonsa huoltsikalla sillä lasinpesuun tarkoitetulla varrellisella "sienellä".
Toinen vähän vastaava tapaus oli, kun joku pesi autoaan kauppakeskuksen parkkihallissa olevassa pesukarsinassa jossa on poleteilla toimiva painepesuri. Painepesuriin ei kuitenkaan viitsinyt kaveri tuhlata rahojaan vaan pesi autonsa sillä painepesurin harjalla ja välillä kasteli sitä siellä hiekkavetisessä ämpärissä. Kaiken lisäksi kaveri teki sen lähes pimeässä, tai no ainakin todella hämärässä, koska ko. karsinaan syttyy valo vasta kun painepesuriin on laittanut poletteja.

Noita samoja sankareita olen minäkin kironnut joskus, säännöllisesti. Kun itte tarttis tienpäällä lasit pestä "sienellä", niin paremman tuloksen saa kun kaataa olemassa olevan "pesuveden" pois ja valuttaa letkusta ämpärin täyteen pelkää vettä. Samalla tulee huuhdeltua se hiekkakertymä sieltä saavin pohjalta.

Itse tunnustan käyttäväni pesupaikan painepesurin harjaa. Mutta vain niin, että suuttimesta tulee jatkuvasti pesuainetta. Ennen tätä vältin, mutta nykyisin harjailen ilman omantunnon tuskia. Perusperiaatteena se, että parempi on puhdas auto hiukan hiusnaarmuisena, kuin pesemätön auto. Kun korroosion mahdollisuutta ajatellaan.

Emil

Lainaus käyttäjältä: ConD - 30.05.13 - klo:14:49
Sitten kun näitä "työkaluja" käy katsomassa lähempää, niin huomaa kuinka niistä on myllytetty se maalipinta liki nollaan. Tavallisesti VAG-autoissa on hieman toistasataa mikrometriä maali+lakkakerroksen paksuus, mutta pahimmillaan olen liikkeissä "myyntifiksattuja" pohjille asti paikoin myllytettyjä autoja nähnyt vaihtarihalleissa. Näyttää kivalta parin ekan pesun jälkeen, mutta sitten rupeaakin olemaan aika karu...

Ei tämä ole rakettitiedettä: Pesu- ja lumiharjat naarmuttaa. Naarmut saa joko "meikattua" piiloon pesun tai parin ajaksi tai sitten myllyttää, eli kiillottaa pintaa ohuemmaksi, jolloin naarmut poistuvat tai pyöristyvät niin että ne eivät näy. Sameus on yleensä yhteisvaikutusta naarmuista ja "päivettymisestä". Vanhoissa punaisissa maaleissahan ei ollut lakkaa, nykyään taitaa olla jo värissä kuin värissä lakka päällä, joten punaisen samentuminen on vähentynyt merkittävästi.

Eipä sitä myllytystä kannata tehdä kuin kerran tai pari. Sittenkin teetättää sen ammattilaisilla, jos semmoista enää mistään löytyy. Kai sen kerran tai pari kestää maali kuin maali (tai lakka)?

ConD

Taitaa pedantit harrastajat kohta olla parempia myllyttäjiä kuin autokauppojen "ammattilaiset".

Pinnan voi myllyttää niin monta kertaa kuin haluaa, kunhan pitää huolen ettei mistään vedä maalia puhki. Oikeat pinnoitepaksuusmittarit auttavat tässä.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Vice

Lainaus käyttäjältä: Emil - 30.05.13 - klo:23:29
...
Itse tunnustan käyttäväni pesupaikan painepesurin harjaa.
...

Mä taas en sitä ole "rohjennut" käyttää. Olen todennut toimiviksi 50senttiä maksavat sienet. Kerran pesen ja sitten heitän roskiin (sienien vuosi kustannus noin 20-25 euroa eli noin 1krt/vko tulee autoa pestyä).

Ensin esipesen auton (pesuaine + vesi). Sitten pesen sienellä ylhäältä alaspäin ja lopuksi helmat, vanteet ja putket. Isompaa tuhoa en tällä ole aikaan saanut (vaikka siis sieni käytössä pesukintaan sijaan). Toki jos huomaan sienessä likaisen kohdan en sillä kohdalla pintaa enää hinkkaa.
Kesällä myös välillä laitan vahan pintaan (mutta "kunnon" kovavahauksen teen vain 2-3krt vuodessa..).

Kuten todettua hiusnaarmuja auton pinnasta löytyy, mutta voivat hyvin olla lumiharjan käytönkin aikaan saamia.
Samoin TI-hallissa käytän omia pesuaineita ja ympäriä. Eli painepesurilla vain kastelen auton ja joskus pesen sillä pesurinharjalla vanteet jos oikein p**kaiset ovat...

Näillä toimillani 4v vanha peruspunainen väri ei osoittanut mitään (=ainakaan en itse huomannut) haalistumista verrattuna uuden vastaavan värisen esittelyauton väriin. Oma vahattu auto näytti paremmin kiiltävän kuin esittely auto, jota varmaankaan ei ollut vahattu (ainakaan kunnolla).

Eli en näkisi suureksi ongelmaksi maalipinnan haalistumista tai muutakaan isompaa kärsimistä ainakaan noin 5v ikäisissä autoissa, joita välillä vahataan (vaikka auto pääosin olisi ulkosalla säiden armoilla, kuten meidän automme oli ollut ja vielä lumiharjaa oli käytetty). Tämän saman jo moni muukin todennut tässä ketjussa... Toki hiusnaarmujen muodossa pientä käytön jälkeä näkyy, mutta eiköhän niitä aina tule jos autolla ajetaan ja sitä pestään. Enemmän häiritsevät ne kiveniskeymät mitä kaikissa omissa autoissani aina on, kun tulee moottoritietä jonkun verran ajettua. Ne näkyvät selvästi enemmän vaikka niitäkin olen koittanut paikka maalata silti nekin kuuluvat asiaan, kun auto on käytettäväksi hankittu...

Emil

Monissa pesupaikoissa ei saa omia pesuvälineitä käyttää. Toisissa taas hallin minuuttitaksan lisäksi pesupoletit maksavat erikseen, ja hintaa kertyy kaikkiaan melkolailla. Näissä jälkimmäisissä saa sitten käyttää omia välineitä, koska saavat korvauksensa siitä minuuttitaksasta.

Vaikka onhan niitäkin ihmisiä, jotka käyttävät omia pesuvälineitä, vaikka ei saisi. Muut sitten joutuvat odottelemaan vuoroaan kohtuuttoman pitkään, kun se siivellä menijä puunailee autoa hallissa "ilmaiseksi". Se sylettää.  :P

Pertsa

^vaikka on minuuttitaksat ja polettitaksat niin silti käsin pesemällä pääsääntöisesti pääsee halvemmalla kuin kaikenmaailman "kiiltopesut" :) harjakoneessa.

Vice

Lainaus käyttäjältä: Emil - 01.06.13 - klo:12:44
Monissa pesupaikoissa ei saa omia pesuvälineitä käyttää. Toisissa taas hallin minuuttitaksan lisäksi pesupoletit maksavat erikseen, ja hintaa kertyy kaikkiaan melkolailla. Näissä jälkimmäisissä saa sitten käyttää omia välineitä, koska saavat korvauksensa siitä minuuttitaksasta.

Vaikka onhan niitäkin ihmisiä, jotka käyttävät omia pesuvälineitä, vaikka ei saisi. Muut sitten joutuvat odottelemaan vuoroaan kohtuuttoman pitkään, kun se siivellä menijä puunailee autoa hallissa "ilmaiseksi". Se sylettää.  :P

Tuolla TI hallissa missä itse (talvisin autoa pesen) saa käyttää omia välineitä ja maksetaan käytetyn ajan mukaan. Yleensä hintaa (käytetystä ajasta) tulee 10 - 15 euroa riippuen siitä miten likainen auto on (ihan nopeimmillaan, kun "huuhtelee" lähinnä auton selviää jopa 8 eurolla)...
Hintaan sitten aineet päälle eli ei paljoa kai kalliimpaa ole, kun "pesukoneet"? Toki siinä "saa" itse aikaansa käyttää. Mikä taas omasta mielestäni on ihan perus mukavaa puuhastelua eikä näin ollen itseäni haittaa...

Eikä siis tuolla kukaan oo tullut syleksimään eikä oo tarvetta sylettää muita, kun peli on kaikille selvä... :P

Leroy

On suomenmaassa sellaisiakin ti-paikkoja, missä saa käyttää omia välineitään ja veloitus on pelkästään painarin poleteista. Ei ole silti hidastanut yhtään. Kuka sen nyt määrittelee, mikä keskimääräinen aika pitäisi autonpesuun mennä. Jos mulla menee se 45-60 min niin se menee. Jos huoltoaseman toimintatapa on tämä, niin ei siinä pitäisi olla jonossa kuumottavilla mitään nokankoputtamista.

Kerran tuli joku audijamppa tällaisessa em. kaltaisessa paikassa kurkkua selvittelemään selän taakse, mutta valikoitu mutismi ja keskittyminen itse aktiin häätivät perskärpäsen pois. ;D

Outback

Ktk

Silloin harvoin kun maksullisessa paikassa tarvitsee autoa/mopoa pestä niin meikäläisellä on tiedossa aika kiva mesta. Maksaa 10e/tunti. Lämmin halli jossa painepesuri ja paineilmaa kuivaamiseen. Sieniä, säämisköjä, ämpäreitä, valmis pesuaineliuos isossa painetonkasssa jonka voi ruiskia esipesuksi. Mestaan mennään sisälle niin että näppäillään oikea numerokoodi luukkuun josta saa avaimen, oma nimi listaan ja pöydällä olevaan lasipurkkiin maksu. Sitten vain pesun jälkeen siivoaa jälkensä ja avain takaisin luukkuun.

Markku J

Aika unelma pesupaikka tuo ! Olisi todella kiinnostava, jos vastaava löytyisi.

nikob

Itse tulee talvisin käytyä Ti hallissa peseen auto, 7,50e  ja 30min saa tuolla olla. Usein otan kaksipolettia kun välillä puolituntia tekee tiukkaa ja noin kerran viikossa pesulla tulee poikettua. Omia välineitä on pitänyt tuolla pesupaikassa käyttää, painepesuria siellä ei ole, mutta hyvällä paineella niistä vesiletkuista tulee. Nykyään pesut onnistuvat hienosti kotona järvivedellä ihan pakkasiin saakka.
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

Keke78

Reilut 2v / 50 000 kilometriä ja ainakin Skodan perus punainen on haalistunut todella pahasti. Varsinkin perse johon pääsee aurinko paistamaan vaikka olis katoksessakin.

Tosin en oo kyllä jaksanu satsata tippaakaan mihinkään estäviin toimiin. On siihen kerran vuoteen vahat isketty mutta pesty 2.5 vuoden aikana 3 kertaa. Ei vaan jaksa puunata noita peltilehmiä, varsinkaan tuolta persaukisten hintaluokasta.
Fabia rs combi -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy