Uuden auton pesu?

Aloittaja Amerikanbob, 18.05.13 - klo:21:41

« edellinen - seuraava »

Amerikanbob

Uuden auton pesemiseen kannattaa käsittääkseni käyttää pesukinnasta onko niissä eroja vai onko kaikki samanlaisia? Entäs alustanpesuputket mistäs sais parhaimman siihen tarkoitukseen esim.semmoisen jossa voi säätää pesuputken kulmaa käsin. on uus auto tulossa keskiviikkona niin ois hyvä tietää.

Amazonmies

Tarkoitat varmaan sellaista mikrokuituista rastakintasta? Niissäkin on toki eroja, mutta paremmat (ja hellävaraisemmat) pesikinttaat on tehty aidosta tai synteettisestä lampaanvillasta. Esim: http://www.projectech.fi/pesukintaat.html
Subaru Forester MY13 CVT XS

Amerikanbob

Jaaha kiitos löytyy näköjään täältä tampereelta liikekin vielä mistä niitä saa.

Kopsu

Ja sitten huolellinen esipesu ennen hankaamista tuolla kintaalla ja varsinainen pesu kahdella ämpärillä niin pysyy hyvänä.  ;)

Amerikanbob

Asia selvä mites auton kuivaaminen säämiskä vai silikonilasta?

Ghzeit

Lainaus käyttäjältä: Amerikanbob - 19.05.13 - klo:20:31
Asia selvä mites auton kuivaaminen säämiskä vai silikonilasta?
Open hose  :)
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: Amerikanbob - 19.05.13 - klo:20:31Asia selvä mites auton kuivaaminen säämiskä vai silikonilasta?
Mieluusti ei kumpaakaan jos haluat maalipintaa suojella naarmuilta, suosittelisin ennemmin kunnon mikrokuituliin(oja)a. Josset ulkomailta halua tilailla niin kotimaasta löytyy useimmista Honkkareista Kentin keltainen mikrokuituliina rullaksi pakattuna. Itsellä on ainakin toiminut hyvin, ja säännöllisellä konepesulla pysyy hyvänä. :) Maksaa luokkaa 6-8e.

Toinen toimiva vaihtoehto olisi tämä CG:n Miracle Dryer. Naarmujen syntymisen kuivauksessa saa minimoitua käyttämällä tätä tekniikkaa 1:31 eteenpäin:

How to dry your car

Lainaus käyttäjältä: Ghzeit - 19.05.13 - klo:20:48Open hose  :)
Tuokin tietenkin toimii jos alla on hyvä pinta. :D

Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Amerikanbob - 19.05.13 - klo:20:31
Asia selvä mites auton kuivaaminen säämiskä vai silikonilasta?
ei kumpikaan vaan tuo open hose ja kuivaus sellaisella keltaisella Kentin autopyyhkeellä, joita saa mm hong kong - myymälöistä.

Pumpeli

Itse pessyt autot uudesta asti pesukinttaalla yhden sankon systeemillä ja kuivaus lastalla/mikrokuitupyyhkeellä ja hyvä on tullunna...

Markku J

Olen hiukan ihmetellyt näitä yhden - kahden sangon systeemeitä, kun samalla puhutaan, että harjakoneeseen ei autoa ajeta. Meidän työsuhdebemari ehti taas käydä koneessa noin joka toinen viikko 3 vuoden ajan, eikä se ollut hullummassa kunnossa maalipinnaltaan. Veikkaan, että tuollainen vettä säästävä pesumalli ei ole ainakaan pehmoharjakonetta parempi.

Antero

Mitä tekemistä kahden sangon-systeemilla on veden säästämisen kanssa? Kunnon huuhteluthan kuuluu jokatapauksessa asiaan.

Markku J

Tunnustan tietämättömyyteni ja vetäydyn väittelystä. Varmaan se on hyvä systeemi.

Amazonmies

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 19.05.13 - klo:21:11
Olen hiukan ihmetellyt näitä yhden - kahden sangon systeemeitä, kun samalla puhutaan, että harjakoneeseen ei autoa ajeta. Meidän työsuhdebemari ehti taas käydä koneessa noin joka toinen viikko 3 vuoden ajan, eikä se ollut hullummassa kunnossa maalipinnaltaan. Veikkaan, että tuollainen vettä säästävä pesumalli ei ole ainakaan pehmoharjakonetta parempi.
Oma Subaru ei ole koskaan konepesua nähnyt, ei harjallista, ei pehmoharjallista eikä harjatonta. Se, säilyykö maalipinta konepesussa hyvässä kunnossa, riippuu niin automerkistä kuin väristä ja myös siitä kuka sitä hyvyyttä arvio. Subaruissa on tunnetusti pehmeä maalipinta, oma on vielä lisäksi tumman harmaa (melkein musta).
Subaru Forester MY13 CVT XS

Mikko

Se toinen sanko on sitä varten, että pesuvälinettä puhdistetaan siinä aina välillä, eikä vain kasteta uudelleen shampoo-ämpäriin. Ja ennen kuin tällä kahden ämpärin tekniikalla aloitetaan, on jo suurimmat liat pesty esipesulla eli suihkuttamalla pesuaine auton pinnalle ja huuhtelemalla painepesurilla.

Kahden ämpärin tekniikalla ja pesukintaalla pestään siis vain se esipesun jälkeen jäävä "traffic film" ja pinttynyt hienojakoinen lika pois. Suurin osa liasta poistuu jo esipesussa.

Tuosta kuivaamisesta. Itse saan aina kummallisia mulkaisuja muilta ihmisiltä kun taputtelen autoa kuivaksi. ;D

Karvis

Työkaveri on kuivannut Auriksensa aina joko mikrokuituliinalla tai Wurthin softex-liinalla pyyhkimällä, on kyllä 3-vuotiaan auton maalipinta kamalan näköinen vaikka onkin pesty pääasiassa käsin.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Emil

Kai ne pienet naarmut katoaa vahaamalla, hetkeksi. Menisi yöunet, jos hiusnaarmuista huolta kantaisi.

Itte olen käyttänyt pehmoharjakoneessa autoa talvisin. Joo, on naarmuja, mutta vain pieniä. Parempi ne pienetkin naarmut, kuin pitkät ajat pesemättä.

Kai niitä on niitäkin, jotka eivät harjaa auton päältä lumia, kun tulee naarmuja.  :P

Mitä tämän aiheen otsikkoon tulee, niin ihan uunituoretta autoa en pesukoneeseen ehkä vielä veisi. En varmaksi sano, mutta tuore maalipinta lienee herkempi, kuin maalipinta joka on saanut hetken jo asettua. Korjatkaa toki, jos perusteita muunlaisiin näkökantoihin löytyy.

Amerikanbob

Mites noi autoshamppoot niissäkin lienee eroja mikä niistä on paras?

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Amerikanbob - 26.05.13 - klo:20:18
Mites noi autoshamppoot niissäkin lienee eroja mikä niistä on paras?
Riippuu keneltä kysyy. Kaikilla on oma suosikkinsa. Ei ole olemassa absoluuttista totuutta mikä on paras.
Ei niissä niin suuria eroja ole, etteikö millä tahansa autonpesuaineella voisi uuttakin autoa pestä ilman pelkoa että auto menee pilalle.

Tuolta löytynee vinkkejä:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7369.0

ja tuoltakin varmaan jotain:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=5309.0

Amazonmies

Lainaus käyttäjältä: Amerikanbob - 26.05.13 - klo:20:18
Mites noi autoshamppoot niissäkin lienee eroja mikä niistä on paras?
Makuja on monia, mutta yksi parhaista (ellei paras?) ns. normiautoshampoista on Dodo Juicen Born to be Mild.

Tuolta voi valikoida muita vaihtoehtoja: http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=28&t=328
Subaru Forester MY13 CVT XS

Amerikanbob

Onko kukaan käyttäny tota auto finesse lather car shampoo shampoota aattelin semmoisen ostaa kun käyn hakeen ton lampaanvilla pesukintaan?

Tomppis

#20
Tuo auto finessen shampoo on ihan pätevää ainetta, itseltä löytyy. Käytän kylläkin Bilt Hamberin  auto wash shampoota, pesuteholtaan varmasti parhaimpia markkinoilla olevia.

MarkkuJ, jos näkisit esim kaks mustaa vaikkapa bemaria, jota toista on pesty koneessa aina, korkeintaan vahattu kevät/syksy kerran ja semmonen joka on ollut hyvällä pidolla, pesty oikeilla pesumetodeilla niin olisit ihmeissäsi kuinka eriltä auto voi näyttää. :)

Amazonmies, minkään auton pinta ei pysy ns. Hyvänä konellisessa pesussa. Aivan sama onko pehmeä vai kova lakka.

Ja emil, niitä on jotka ei harjaa autoaan lumesta naarmujen tulon vuoksi. :) naarmujen peittyminen vahaamalla riippuu ihan siitä kuinka fillaavaa vaha on.

Täältä lisää kuinka autonhoidosta tulee sairaalloista. :D allekirjoittanut ml..

Niin ja kannattaa ehdottomasti ostaa aidosta karvasta tehty lunttu, omasta mielestä paljon parempi ja imukykyisempi kuin synteettinen.

vasara

Jossain autolehdessä oli taannoin pesuvälineitä testattu. Kungs mikrokuitusieni oli siinä voittaja.. Mukana oli ihan normi sientä ja harjaa, ei mitään high end ilveksennahka kintaita. Hyväksi olen ko. mikrokuitusienen omissa pesuissa havainnut, eikä maksa maltaita.

Tomppis

Kyllähän harjakin on pirun hyvä pesuväline, tulee varmasti puhdasta, samoin kuin säämiskällä tai lastalla tulee kuivaa. Kyse onkin näissä hifistelyissä että vaikka pesisit sen kotteron tuolla ilveksen nahalla nii paskaa siinä pinnassa on silti, joka siirtyy aina mukana kun jollain kosketaan pintaan ja sitä liikutellaan edes takaisin.
Erona vain esimerkiksi sieneen on se, että tommonen villainen kinnas imee sen hienojakoisen lian itseensä ja vähentää huomattavasti sen liikkumista pinnan ja pesuvälineen välissä. Siitähän kaikki pesunaarmutkin syntyvät kun likaa hierotaan auton maalipintaa vastem. Naarmutonta pesutapaa ei ole olemassakaan, se on varma, ainakin jos haluaa auton putipuhtaaksi

vasara

Mainittu Kungs mikrokuitusieni on tommonen "pitkäkarvainen".. ilmeisesti imee hienojakoista likaa luonnonmateriaalien tavoin itseensä koska pesutulos on niin hyvä?
http://www.kungs.fi/news/Auto-Bild--lehti-suosittelee-KUNGS-Mikrokuitusienta/tld1th2g/a8440283-d212-4f40-872e-3d028ff6622b
Mikrokuituliinat on kuivauksessa ja vahan kiillotuksessakin oman kokemuksen mukaan parhaita, niin jotenkin siihen materiaaliin on alkanut luottaa.

savolaiskollega

Itse kun en harrasta mitään erikoisuuksia, pesen auton ihan isolla pesusienellä. Olipa sitten uusi tai vanha auto. Ja kun autoa ei kuitenkaan pidä kahta vuotta kauempaa, silläkään oo mitään väliä onko naarmuja vaiko ei.  :D

Amazonmies

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 27.05.13 - klo:10:19
Itse kun en harrasta mitään erikoisuuksia, pesen auton ihan isolla pesusienellä. Olipa sitten uusi tai vanha auto. Ja kun autoa ei kuitenkaan pidä kahta vuotta kauempaa, silläkään oo mitään väliä onko naarmuja vaiko ei.  :D
Onko siinä nyt sitten eroa ajaako naarmuisella autolla kaksi vuotta vai kuusi vuotta? Itse korpeaa, jos auto on naarmuinen, oli se sitten uusi tai vanha. Aivan uuden ajamattoman auto maalipintakin voi olla aika karussa kunnossa, nimimerkillä kokemusta on. Mutta tämähän on kunkin oma asia, jokainen taaplaa tyylillään  :)
Subaru Forester MY13 CVT XS

ekiX

Itsellehän näitä auton puleerauksia tietenkin tehdään. Ainakaan omissa autokaupoissa ei ostajaa ole kiinnostanut maalipinnan kunto, kunhan pahempia lommoja ei pelleistä löydy.

frozzu

Lainaus käyttäjältä: ekiX - 27.05.13 - klo:11:21
Itsellehän näitä auton puleerauksia tietenkin tehdään. Ainakaan omissa autokaupoissa ei ostajaa ole kiinnostanut maalipinnan kunto, kunhan pahempia lommoja ei pelleistä löydy.

Kun tietoisuus lisääntyy ja varsinkin Pesukinnas.comin kautta suurempi massa on kiinnostunut auton maalipinnassa ja sen hyvinvoinnistta, voi tämäkin muuttua. Itse olen jo lähipiirissä huomannut saman (tosin itsekin olen vaikuttanut tähän asiaan kommentoimalla huonoja maalipintoja, nyt he huomaavat saman jo itse :D).
Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 MPI -06

Ex-VAG: Seat Leon 1.4TSI 122 Style -13 (Emocion Red), Skoda Fabia 1.4TDI Sport -08

Tomppis

Joo siis auton arvoa ei todellakaan tällä lisätä että puunataan autoanku mielenvikaset mutta kiinnostus herää varmasti auton ostajalle paremmin jos auto on ulkoa päin hyvässä kunnossa, kuin semmoisella joka on pesty viimeksi ennen luovutusta. :) ei välttämättä kaikkiin ostajiin, mutta miksipä autoliikkeet puunaisivat autot ennen myyntiin laittoa. ;)

Itse nimenomaan omaksi iloksi (ja ahdistukseksi :D) pidän auton niin ulkoa kuin sisältä kunnossa. Tumma väri kun kaipaa hoitoa että pysyy hyvännäköisenä. Ja mielummin ottaa tuttavia/kavereita kyytiin kun ei tarvitse ensimmäisenä sylillistä tavaraa siirtää pois että mahtuu istumaan eikä niiden tarvitse vaatteitaan sotkea kuraiseen autoon. Kukin tavallaan. :)

Markku J

Minulla oli viime viikolla eräänä aamuna haasteellinen uuden auton pesuongelma, kun linnut (harakoita todennäköisesti) olivat ruikkineet auton päälle hurjan määrän ulosteläiskiä. Ne olivat jo ehtineet kuivahtaa kunnolla, ja minulle tuli kiire pesemään, tietty. Haasteellinen putsattava, kun ovat jo kuivia roiskeita. Yhdessä ex-autossani oli noista jäänyt syöpynyt jälki lakkaan - vahvaa tavaraa on, ja nopeat toimenpiteet ovat tarpeen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy