Vahaus

Aloittaja MacVolsu, 04.02.10 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

Daatta

^Ehh todellakin, katselin että konepeltiin on tullut hemmetinmoinen naarmu! Varovasti kun kynnellä kokeili niin "naarmu" hävisi, on se Fusso vaan hauska vaha.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

vasara

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 20.09.18 - klo:14:02
^Ehh todellakin, katselin että konepeltiin on tullut hemmetinmoinen naarmu! Varovasti kun kynnellä kokeili niin "naarmu" hävisi, on se Fusso vaan hauska vaha.
Erikoista? Onko tuossa siitä kyse, että joihinkin paikkoihin on jäänyt viiruja, joissa nanometri enempi vahaa ja se kerää jotain tietyntyyppistä likaa?
Olikohan pesukintaassa, jossa taannoin spekuloitiin, että Fusso keräsi suolaa pintaansa tavallista tehokkaammin.

Nämä on hyviä kokemuksia käyttäjiltä.. kun BH double speed purkki on tyhjä, niin tietää ostaa sitä samaa, eikä Fussoa :)

Flat

No niin, nyt auto puunattu uudella tuttavuudella, eli AutoGlymin UHD vahalla. Huomasin vahausta aloittaessa, että purkki oli 120g purkki, kun vanha oli 150g purnukka, eli on kilohinta noussut melkoisesti. Helposti levittyi, niinkuin vanha HD wax. Kiilloittaminen oli ehkä hitusen helpompaa kuin kuin HD:llä. vahauksen jälkeen pinta tuntuu erittäin liukkaalta ja auton helmiäisväriin  tuli hienosti syvyyttä ja kiiltoa.

Kun auto oli vahattu, laitoin vielä päälle AG:n Extra Gloss pinnoitteen. Ihan varmuuden vuoksi. Nyt kiiltää !


sakal83

Näin ”collinitemiehenä” hieman jäävi kommentoimaan fussoa, kun ei ole kokemusta, mutta näitä kuvattuja ongelmia ei juurikaan ole collinitellä. Toki syynä siihen on tuo erityyppinen vaha, koska colli perustuu lähes puhtaaseen carnabauhin ja fusso käsittääkseni synteettinen sealant.
Oikein hoidettuna collinite kestää nippanappa sen talven yli ja on mielestäni hintalaadultaan oikein passeli vaha.
Edelleen on puolen purkkia tallissa, mutta jokseenkin on alkanut nuo pinnoitteet kiehtoa ja juurikin lähti tilaukseen Gyeonin Q2 pure, joka pitäisi olla ”asennukseltaan” helppo, koska kerta pyyhkäisy riittää.
N.60, tulee pinnoitteella hintaa ja pitäisi kestää 18kk/30tkm. Tähän jeesaamaan tuo aiemmin mainostettu Gyeon wet coat pesujen välissä.

Välttämättä en tuota wetcoatia laittaisi colliniten päälle. Ylipäätään lähes aina erityyppisten vahojen kerrostaminen ei tuota kovinkaan hyvää lopputulemaa 😉
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Daatta

En lähtis myöskään sealantteja kerrostamaan, siksi edellisessä viestissä mainittu UHD-Extra Gloss särähti silmään. "Keltainen" luultavasti vie UHD:n mennessään, Extra-Glossin kesto yksinään on melko heikko. Mutta kansa ostaa, kun punainen+kulta on laitettu pintaan jo kaksi vuosikymmentä...

Collinitea on helppo suositella, todella helppo vaha ja kestää hyvin talven yli. Laitetaan vaihteeksi Kärkkäisen linkki kun en Duden markkinoinnista oikein perusta:

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/collinite-476s-super-doublecoat-auto-wax-266-ml-autovaha

Fussossa on myös silikonia, ei ole maalaamoturvallinen tuote. Ehkä sen julmettu kesto tulee juuri siitä, Fusso ei tahdo lähteä tymäkälläkään (bio)liuottimella. Bilteman kylmärasvanpoistoaine oli kuin vettä vaan...

Pinnoite pitäisi joskus kokeilla, mutta ensin pitäisi saada pohjat kuntoon. Tuo metallimusta harjapesussa 3kk asunut Cupra ei ole vielä sovelias kohde.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Flat

#2255
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.09.18 - klo:13:34
En lähtis myöskään sealantteja kerrostamaan, siksi edellisessä viestissä mainittu UHD-Extra Gloss särähti silmään. "Keltainen" luultavasti vie UHD:n mennessään, Extra-Glossin kesto yksinään on melko heikko. Mutta kansa ostaa, kun punainen+kulta on laitettu pintaan jo kaksi vuosikymmentä...



Extra glossissa kuitenkin sanotaan että voi vetää selaisenaan pintaan , mutta suositeltavaa on vetää vaha pohjalle. Tiedä siittä sitten....
Se on kuitenkin varmaa, että ei vie mennessään mitään, on niin monta kertaa tullut käytettyä HD + EG yhdistelmää ja hyvin pitkään on pinta oollut hyvässä kunnossa ja vesi helmeillyt. Tuskin tilanne UHD:n kanssa on muuttunut.

Mutta olet siinä oikeassa, että on kyseenalaista onko EG:n levityksestä mitään oikeaa hyötyä, taitaa olla vaan vanha tapa.


sambolo

Oon kyllä sen fusson sivuoireesta huolimatta todella tyytyväinen siihen. Erittäin hyvä kesto ja veden hylkivyys. Lähtee myös lika helposti pesiessä. Ei ole itellä jämähtäny suola tai mikään muukaan autoon kiinni, erittäin helppo puhdistaa todella liukas pinta.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.09.18 - klo:13:34
Pinnoite pitäisi joskus kokeilla, mutta ensin pitäisi saada pohjat kuntoon. Tuo metallimusta harjapesussa 3kk asunut Cupra ei ole vielä sovelias kohde.
Niinhän se menee, että ei se vahaus tahi pinnoitus kestä kuin tunnin.
Sitä ennen joutuu tuhertaan sen viikonlopun.
Ajatuksena kiveniskujen paikkamaalaus, vesihionta, vähintään 2-step myllytys. Toki tätä ennen esipesut,raudan- ja pienpoistot. Ehkä testataan tilaamani claybarkinnasta?
Toki nämä samat rituaalit tehdään vahauksenkin yhteydessä, mutta jos pinnoittelu vähentäisi tuota tuseeramisen määrää ( siis jos nyt vaikka vuoden samalla pinnoitteella pystyisi menemään)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Volkkaripappa

Nyt tarvitsisin teidän vahausmestareiden tietoa seuraavaan asiaan.

Viikko sitten pesin ja vahasin autoni, pesuaineena Auto Glymin Body Work, vahana Glymin kulta etiketti. Näitä olen käyttänyt vuosia ja aina on tullut omaa silmää tyydyttävä tulos, mutta viime perjantaina tapahtui jotakin mitä aiemmin ei ole tapahtunut.

Pesu, kuivaus, vahan levitys. Vahan kuivattelua n.45 min. Sitten työstämään tai tällä kertaa pikemminkin "jyystämään" noilla Glymin sinisillä liinoilla. Vaha ei meinannut millään lähteä maalipinnalta pois, 2-3 tunnin hankaamisen tulos oli että sen verran sai vahaa pois että ilkeää autoa rivitalon parkkipaikalla pitää. Mutta rumahan se on vieläkin kuin piru. Tänään kun katselin niin harmaita vahajäämiä jokaisella pinnalla.

Siksi kysynkin mikä meni vituralleen:
Työskentely lämpötila 4-5 astetta?
Liian pitkä vahan kuivattelu aika?
Jokin muu, mikä? Papalta loppunut voimat?

Ja tärkein kysymys, millä helvetillä minä saan nuo vahajäämät pois? Lähteekö konepesussa, kun tällä alueella oikein muita helppoja konsteja ole. Haittaako nuo jäämät jos annan niiden vain olla ja vien auton pesukoneeseen vasta silloin kun se on oikeasti likainen.

Kiitos asiallisista vastauksista.

Reneto

Mulla on ollut joskus kultaiset glymit yön yli pinnassa ennen kiillotusta, eli siitä ei varmaankaan ole kiinni.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Daatta

Silloin kun viimeksi (2004) laitoin "kultaa" pintaan niin levityksen jälkeen pinta tekeytyi autotallissa yön yli. Sanoisin että tässä tapauksessa alhainen lämpötila ja ennen kaikkea kosteus ovat pilanneet pinnan. Auton pesua (mieluiten) käsinpesu voisi kokeilla, jos se veisi harmauden mennessään. Jos ei, niin uusi levitys kultaa siihe päälle, mielestäni tuossa on sen verran liuottimia mukana että vanhat jämät pitäisi lähteä. Mitään takuuta en kyllä anna... Viimeistään hiilivety-liuottimella lähtee.

Näillä keleillä pintaa ei tahdo saada pesun jälkeen kuivaksi, myöskään vaha ei kuivu kunnolla. Siksi lämmin talli on miltei pakollinen. Toisaalta ensi viikoksi on lupailtu +14 kelejä, vahaamisen pitäisi vielä auringonpaisteessa onnistua. 8)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Anthracite Grey

Moi. Vahailin omaa (musta) autoani viikonloppuna. Pesin perusteellisesti, mutta en käyttäny savea enkä pienpoistoa...vaikka olisi varmaan tarvinnut. Autoon tehtiin uutena kestokäsittely (Silver One), sen jälkeen olen laittanut vaan Korrekin TFX:ää pesujen jälkeen ja pari kertaa Glymin kultainen. Pesen yleensä käsin mutta viimeaikoina myös pehmoharjapesua...ajan säästämiseksi. Ja auto kohta 2v..niin ei niin tarkkaa. Vahasin punainen glym, siihen Collinite 476s päälle ja vielä qtechnic 'pikavaha'. Aika hyvä lopputulos.. vaikka ihan amatööri hommaa itselläni. Katsotaan kuinka pärjää.

Daatta

Collinite on kestävän vahan maineessa, eikä Glymin punainen sanottavasti heikennä sen kestoa. Pinnoitteesta tuskin on mitään jäljellä kahden vuoden jälkeen. Konepesu kyllä vie vahat pinnasta, talvella liuottimet ovat sitä luokkaa. "Pehmo"harjat viimeistelevät lopputuloksen. Mieluiten jättäisin pesemättä kun veisin konepesuun. Nimim. auto kohta kuukauden pesemättä.  ???
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

sakal83

No nyt on testattu Fussoa ja täytyy kyllä myöntää, että mikäli vielä kestoltaan on edes lähelle Colliniten tasoa (huom. Pitäisi olla siis vielä kestoltaan parempi) niin pesee kyllä niin 476:n kuin 915:n ihan mennen tullen.
Kaksi autoa on nyt pyyhkäisty läpi ja on HUOMATTAVASTI helppokäyttöisempi colliniteen verrattuna. Mukana tulleella sienellä en tosin lähtisi pintaa raaputtelemaan, vaan pehmeämpi levitystyyny kannattaa hommata.
Jättää huomattavasti rasvattomamman pinnan, joten ei pölykään tartu niin hanakasti, kuin ed.mainituilla Colleilla.

Näiden kokemuksien jälkeen en usko Colliniteen palaavani, mikäli vahaa autoon hierasen.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Zego

Meille helppoudesta nauttiville on tullut aidosti hyvä spray-tuote Turtle Waxilta, eli markettivahavalmistajalta https://m.motonet.fi/fi/tuote/6000856/Turtle-Wax-Sealant-Hydrofobic-Wax-500-ml
Tuota on jenkeissä viime aikoina hehkutettu, siellä myydään sitä vähän eri nimellä (Ice Seal N Shine). Itse en ikinä tule palamaan spray-tuotteista enää takaisin perinteisempiin koska nämä spray-tuotteet kestävät nykyään jopa talven yli (etenkin kun boostailee pesujen yhteydessä) ja vähän tiukempiakin kemikaalejakin.

Raiden

Ite sain myös eilen valmiiksi auton fussottamisen. Ite puolestani en tykkää tuosta fussosta juuri lainkaa. Pintaan jää vahauksen jälkeen rasvaläiskiä sekä monen pesun jälkeen huomaa aina vain uudestaan ihan kuin olisi naarmuja tullut pokkkauksiin, mutta ovatkin vahaa. Ihan kuin vaha liikkuisi ja kerääntyisi naarmun näköisiksi raidoiksi. Ja nämät tosiaan löytyy aina pokkauksista. Eikä siis johdu siitä että autosta olisi huonosti vahat pyyhitty koska pinta on pyyhitty moneen kertaan monella eri liinalla. Aikomus olisi testata seuraavaksi jotain muuta mutta tosiaan kesto fussossa ihan hyvä ja purkki kun ei tule ikinä loppumaan.
Skoda Octavia 1.6 Elegance 2006

Ex-kulkineet:
Peugeot 5008 Sport THP 156 Business 2010
Skoda Octavia 1.6FSI Elegance 2005
VW Golf IV 1.6SRI 1998
Toyota Corolla Hatchback 1.3 1987
VW Golf III Variant 2.0 1994

9987

Itse niin tyytyväinen autoglymin vahoihin pidemmältä ajalta että en viitsi edes kokeilla ja etsiä muita. Ehkä jos tuote muuttuisi huonommaksi.

Vuoden pysyy vaha autossa omassa käytössä ja muilla autoissa mitä vahaan.

Zego

Mikä Autoglymin vaha käytössä? Ei vuotta kyllä pysy.

Raiden

Vuosi Autoglymin vahalla on kyllä melkoinen saavutus. Ite sanoisin että UHD Waxilla saa ehkä sen 6kk pysymään jos auto normi käytössä. Super Resin + Extra Gloss compolla ehkä semmoinen 2-3kk. Pelkkä super resin 1-2kk. Mut jos vuosi on kestänyt niin sitten on kyllä auto ollut tallissa tyyliin armeijan ajan  :D.

Te muuten jotka olette Fussoa käyttäneet niin miten pesette sienen käytön jälkeen vai jätättekö vanhat vahat siihen odottamaan seuraavaa kertaa?
Skoda Octavia 1.6 Elegance 2006

Ex-kulkineet:
Peugeot 5008 Sport THP 156 Business 2010
Skoda Octavia 1.6FSI Elegance 2005
VW Golf IV 1.6SRI 1998
Toyota Corolla Hatchback 1.3 1987
VW Golf III Variant 2.0 1994

Daatta

Glymi oli ihan hyvä silloin 20 vuotta sitten kun aloittelin autohommia. Sittemmin muut vahat ovat "hieman" kehittyneet, Autoglym ei niinkään.

Lainaus käyttäjältä: Raiden - 09.06.19 - klo:17:19
Te muuten jotka olette Fussoa käyttäneet niin miten pesette sienen käytön jälkeen vai jätättekö vanhat vahat siihen odottamaan seuraavaa kertaa?

Pesen sienet APC:lla (All Purpose Cleaner), suihkepullossa on 10-20% liuos. Motox tai muu "bio"liuotin käy myös. Suihkuttelu sieneen, puristelu ja huuhtelu hanan alla. Toista tarvittaessa. Pesen sienet ja liinat koneessa, mutta Fusso on sen verran myrkyllistä että esikäsittely kannattaa. 
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

-karppa-

Autoglymin paras puoli on edelleen helppo vahaaminen, mutta kesto ei todellakaan ole parhaasta päästä!

Itse suosin colliniten 476S ja 915:sta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Zego

Nuo ovat hyviä, kuten myös Bilt Hamber Finis Wax mutta nopeinta on kehitys nyt ollut spray-tuotteiden puolella ja siellä saadan jo ihan riittäviä todellisia kestoja aikaiseksi ja siihen helppouteen kun tottuu ja kun tietää, että voi surutta käyttää tarvittaessa kovempia aineita (koska uuden suojan lisäys vie 5-10 min), niin paluuta ei ole.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Zego - 10.06.19 - klo:21:00
Nuo ovat hyviä, kuten myös Bilt Hamber Finis Wax mutta nopeinta on kehitys nyt ollut spray-tuotteiden puolella ja siellä saadan jo ihan riittäviä todellisia kestoja aikaiseksi ja siihen helppouteen kun tottuu ja kun tietää, että voi surutta käyttää tarvittaessa kovempia aineita (koska uuden suojan lisäys vie 5-10 min), niin paluuta ei ole.
Työautossa tällä hetkellä pinnassa Gyeon wet-coat. Tuntuu olevan kestoltaan ihan OK, eli sen kuukauden päivät.
Onhan se toki helppokäyttöisempi kuin normivahat, mutta ei se kyllä ole vain suihkuta ja pese pois, kuten ohjeet antavat ymmärtää.
Auto jää todella pilkukkaaksi, kun tuo vaha ei millään suihkua niin tasaisesti. Huomaa parhaiten mustasta autosta.
Ihan pelkkä kuivaus mikrokuituliinalla ei auta, vaan saa ihan kunnolla työstää, että pinnan saa hyväksi.
Ihan kelpoa kamaa, mutta ei kuitenkaan niin helppoa, mitä mainostetaan.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Reneto

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 10.06.19 - klo:21:55
Työautossa tällä hetkellä pinnassa Gyeon wet-coat. Tuntuu olevan kestoltaan ihan OK, eli sen kuukauden päivät.
Onhan se toki helppokäyttöisempi kuin normivahat, mutta ei se kyllä ole vain suihkuta ja pese pois, kuten ohjeet antavat ymmärtää.
Auto jää todella pilkukkaaksi, kun tuo vaha ei millään suihkua niin tasaisesti. Huomaa parhaiten mustasta autosta.
Ihan pelkkä kuivaus mikrokuituliinalla ei auta, vaan saa ihan kunnolla työstää, että pinnan saa hyväksi.
Ihan kelpoa kamaa, mutta ei kuitenkaan niin helppoa, mitä mainostetaan.

Enpä ole ennen kuullutkaan tuollaisesta, mutta voi hyvinkin pitää mustan maalipinnan kanssa paikkansa. Omassa keltaisessa metallivärissä ei kyllä huomaa mitään pilkullisuutta. Enkä ex:ssä, joka oli siniharmaa, melko vaalea. Olen tykännyt kovasti wet-coatista.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

dosetti

Onhan se glymi mennyt jo ajat sitten vanhaksi tuotteena, parempia saanut jo pitkään enkä kyllä SRP kovin helpoksi kehuisi. Sekin kuitenkin hyötyy koneellisesta laitosta, käsin jynssääminen aika lailla tuskaa. Ongelma noissa vahapurkeissa on niiden koko, Collinite 476s kestää ikuisuuden eikä ikinä lopu. Niitä voisi käytön puolesta myydä 1/4 purkkeja vaikka puolikkaalla hinnalla, olisi paljon parempi pakkauskoko käyttöä ajatellen.

sambolo

Onko fusson suihkutettavaa vahaa joku kokeillut? Aattelin että jos sillä boostaisi välillä tuota normi fussoa.
https://www.autodude.fi/tuote/quick_detailer_soft99_fusso_coat_speed_barrier_hand_spray/
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Turbokiisseli

Lainaus käyttäjältä: Zego - 08.06.19 - klo:18:59
Meille helppoudesta nauttiville on tullut aidosti hyvä spray-tuote Turtle Waxilta, eli markettivahavalmistajalta https://m.motonet.fi/fi/tuote/6000856/Turtle-Wax-Sealant-Hydrofobic-Wax-500-ml
Tuota on jenkeissä viime aikoina hehkutettu, siellä myydään sitä vähän eri nimellä (Ice Seal N Shine). Itse en ikinä tule palamaan spray-tuotteista enää takaisin perinteisempiin koska nämä spray-tuotteet kestävät nykyään jopa talven yli (etenkin kun boostailee pesujen yhteydessä) ja vähän tiukempiakin kemikaalejakin.

Tämä on osoittautunut yllättävän hyväksi aineeksi fillareissa. Helppo laittaa vaikka joka pesun yhteydessä, tosin tummiin pintoihin jättää helposti pilveilevää rasvajälkeä ellei kiillota todella hyvin pois. Kestosta autoissa en osaa vielä sanoa, mutta pinta kyllä kirkastuu selvästi ja vettä hylkii jopa hämmentävän hyvin spray-tuotteeksi.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

sambolo

Ite hommasin tuota Quick Detailer Gyeon Q²M WetCoat, jota aion ruiskia pesujen yhteydessä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy