Itikoiden iskemäjäljet konepellillä

Aloittaja Pompuli, 15.07.12 - klo:21:34

« edellinen - seuraava »

Pompuli

Ostin uuden helmiäismustan Golfin. Myyjäliikkeessä siihen laitettiin ns. uuden auton vaha mitä se sitten milloinkin meinaa... Reilun kuukauden päästä laitatin siihen Autoglymin kovavahan. Kyllä tuli komea, mutta yllätys oli, että kaiken maailman ötököiden pöksäykset konepelliltä eivät olleet hävinneet vaan ne kuulsivat vahan alta. Fixari meinasi, että näin se vaan valitettavasti on, mutta itseä asia jäi kyllä tosiaan mietityttämään. Että tuleeko uuden auton maalipinnasta tosiaankin entinen, kun on ajanut about sata kilsaa liikkeestä kotiin?

Karvis

No ei todellakaan jää ötököiden jälkiä vahan alle jos maalipinta puhdistetaan kunnolla, eikä tuollaisten jälkien poistaminen ole edes mitään rakettitiedettä. Toivottavasti et maksanut mitään moisesta tohelluksesta?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

SamKoo

Kannattaa ennen kovavahaa pohjustaa jollakin puhdistavalla vahalla esim AG:n punainen. Jos ei näin lähde niin sitten myllyttämällä. Ne itikat mm. on sellaista myrkkyä auton maalipinnalle, ne tahtoo palaa kiinni varsinkin tummissa maalipinnoissa tämä palaminen käy huomattavasti nopeammin maalipinnan herkemmän lämpenemisen johdosta. Ja jos ne on kerinnyt kunnolla palamaan niin ne jäljet ei lähde kuin uudestaan maalaamalla ja nämä "kovavahat" korostaa juurikin näitä maalipinnan virheitä, joten mahdollisimman hyvin tehtyjen pohjien teko on suotavaa.
Volvo XC60 R-Design -12

Reneto

Säälittävä esitys fiksarilta. Auto on hätäisesti pesty ennen vahausta, ja sen jälkeen tod.näk vetäisty helppo Glymin kultainen päälle. Sen levittämiseen ja poispyyhkimiseen kuluu n. 1/2 h. Levittämisen ja kiillottamisen välissä on syöty evässämpylä ja poltettu tupakki. Nää on näitä..
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Klasu81

Onpa kyllä aika "amatitaitonen" fixari kyseessä :o
Tuollaisia löytyy varmasti joka paikkakunnalta. Ikävä kyllä... >:(
Bad company corrupts good morals

jkvi

LainaaNe itikat mm. on sellaista myrkkyä auton maalipinnalle, ne tahtoo palaa kiinni varsinkin tummissa maalipinnoissa tämä palaminen käy huomattavasti nopeammin maalipinnan herkemmän lämpenemisen johdosta. Ja jos ne on kerinnyt kunnolla palamaan niin ne jäljet ei lähde kuin uudestaan maalaamalla ja nämä "kovavahat" korostaa juurikin näitä maalipinnan virheitä, joten mahdollisimman hyvin tehtyjen pohjien teko on suotavaa.
Linnunpaskan ymmärrän, mutta hiukan yli taitaa mennä noiden itikoiden kanssa tuo kuvaus. Tosin minulla ei ole kokemusta kuin tältä kesältä mustasta autosta. Mutta muutama kuukaudenkin konepellissä ollut jälki on hävinnyt hyvin.
CRDi & Collection

rob-s

LainaaReilun kuukauden päästä laitatin siihen Autoglymin kovavahan.

LainaaEttä tuleeko uuden auton maalipinnasta tosiaankin entinen, kun on ajanut about sata kilsaa liikkeestä kotiin?

Ymmärsinkö oikein, että ajoit kuukauden aikana sataa kilmometriä jolloin itikat kiinnittyivät?

Tiedän kokemuksesta, että tummaan maalipintaan itikat saattavat tarttua todella kovaa ja olenkin arviolta reilusta sadasta mustasta autosta joutunut ottamaan myllytyskoneella konepellin etureunan sekä peilinkuoret. Täytyy kuitenkin todeta ettei koskaan kuukauden vanhasta autosta.

Ongelma on helposti korjattavissa eli poistatat ne itikat ja laitata niihin kohtiin vahaa uudestaan. Jos et samaan paikkaan halua viedä, niin meille sopii tuoda.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Karvis

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 15.07.12 - klo:22:38
Linnunpaskan ymmärrän, mutta hiukan yli taitaa mennä noiden itikoiden kanssa tuo kuvaus. Tosin minulla ei ole kokemusta kuin tältä kesältä mustasta autosta. Mutta muutama kuukaudenkin konepellissä ollut jälki on hävinnyt hyvin.

Juu ei ole mullakaan koska itikan jäljet jääneet näkyviin kunnon putsin jälkeen, linnun paskat toki on myrkkyä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Mikko

Itse juuri eilen hinkkasin 8 tuntia faijan 6 kk vanhaa mustaa Volvoa ja eipä ne koko kesän konepellissä muhineet itikanjämät enää mihinkään lähteneet vaikka Bilteman cyklokopiolla hinkkasin puhdistavat vahat ja kaikki muut "taikaliemet" mitä minulta löytyi, liuotinpesujen ym. päälle. Vähintään kevyen myllytyksen kaipaisi. Seuraavaksi hiovilla mömmöillä syksymmällä.

Itse pesen aina itikat viimeistään seuraavana päivänä pois, sen jälkeen on jo vaikeaa.

SamKoo

LainaaLinnunpaskan ymmärrän, mutta hiukan yli taitaa mennä noiden itikoiden kanssa tuo kuvaus.

Ei se mene, usko mua  :)  Oikeastaan se on monien eri asioiden summa jääkö siihen pysyvä jälki oli se sitten linnunpaskaa tai hyönteisiä, esim kaikki linnunpaskat ei pala koskaan maalipintaan kiinni ja osa taas palaa todella nopeasti sama koskee myös hyönteisiä. Toinen juttu on kuinka hyvin ne palaneet jäljet saa peittoon mutta yleensä kun auton viimeistelee "kovavahalla" ne pomppaa sieltä väkisinkin esiin. Oman autoni viimeviikolla puleerasin (valkoinen väriltään) pohjatyöt tein ihan ok ja puhdistavan vahan jälkeen tarkistin koko maalipinnan virheettömäksi mutta kovavahan jälkeen ja sen tuoman kiillon mukana jäi muutama itikkaläiskä keulasta huomaamatta.. Tein keulaan pohjat uusiksi ja sain läiskät ihan puhdistavalla pois kun hierasi toiseen kertaan eli ei päässyt ainakaan vielä palamaan.
Volvo XC60 R-Design -12

Thorgen

http://www.autoglym.com/enGB/product-proddetail.asp?v06VQ=H

Ja ei mitään sientä hankaukseen, vaan säämiskää tai hyvää mikrokuituliinaa.

edit: Niin ja jos ne on keretty jo oikein vahata ylitse, niin jotain liuotinpesua sitten jo kehiin. Tuskin tarvii tuotakaan enää.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: samppa82 - 16.07.12 - klo:01:15
Ei se mene, usko mua  :)  Oikeastaan se on monien eri asioiden summa jääkö siihen pysyvä jälki oli se sitten linnunpaskaa tai hyönteisiä

Hieman yllättynyt olen minäkin, että raatojen kanssa joutuu tappelemaan saadakseen ne veks. Ei ole omalle kohdalle sattunut koskaan niin hankalia itikanjämiä. Voisin kuvitella että jos pinnassa on edes jonkinlainen vaha, niin se vähentäisi huomattavasti ötököiden takertumista ja kiinni palamista. Pompulilla eli ketjun aloittajalla taisi jotain vahantapaista olla.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Peeveli

Kyllä se itikka jättää inhan jäljen, ellei sitä puhdisteta maalipinnasta ajoissa. On kokemusta tuhansia kilsoja ajetun auton keulan pesusta lomareissun jäljiltä. Jos hyönteisliiskauma on ollut maalissa vain muutaman päivän, max viikon, se lähtee yleensä kohtuu hyvin vaikkapa täten: ensin pinnalle suihkutetaan Sonax Hyönteisirrote, annetaan vaikuttaa 5 minuuttia. Sitten huuhtelu kohtuu paineella, pesu Korrek perus-autoshampoolla (puhdistavuus aivan muuta toista kuin hifistely-kallispesuaineissa). Silti tahtoo varsinkin auringon paahtamana jäädä itikoista joitakin vaaleita laikkuja, se on hyönteisen proteiinia sen kehosta joka "palaa" maaliin kiinni. Ne lähtevät kyllä suht hyvin esim Auto Glymin punaisella Super resin polish-vahalla, hankaat varoen tarvittaessa useita kertoja pintaan, ja pyyhit pois. Jos ne itikkajämät ovat olleet pinnassa sitten kauan, vaikkapa kuukausia, vaatii myllytyksen ja kuulemma silti voi jäädä "palojäljet" eikä auta muu kuin uudelleenmaalaus. Tummassa värissä nuo erottuu inhasti, vaaleassa eivät. Olen autoliikkeiden vaihtoautohalleissa nähnyt usein mustia autoja, joissa myllytyksestä huolimatta hyttysjäljet keulassa edelleen. Kannattaa se keula pyrkiä pesemään mahdollisimman pian maantiereisun jälkeen kesällä, vähintään kerran viikossa. Tuo Sonax hyönteisirrote on kokemukseni mukaan loistava tuote, kun antaa tosiaan vaikuttaa sen 5 minsaa; helpottaa pesutyötä valtavasti. Sen jälkeen toki kannattaa keula vahata uudelleen, se kun poistaa varmasti sitä vahaakin.

Joku neuvoi aikoinaan yhtenä kikkana sen, että laitetaan vedellä kastellut sanomalehtisivut keulaan, annetaan olla 15 minuuttia ja sitten pestään normaalilla kaavalla. Kuulemma tuoreet hyttysmössöt lähtevät kepeästi hankaamatta. En ole kokeillut.

Donitsi

Toimii. Pienemmässä mittakaavassa kypärän visiirissä kokeillut jotta ei tarvitse naarmuille hinkata.

rob-s

LainaaKannattaa se keula pyrkiä pesemään mahdollisimman pian maantiereisun jälkeen kesällä, vähintään kerran viikossa

Juuri näin. Varsinkin tummaa autoa kannattaa pysäköidä niin että auton keula EI osoita aurinkoon päin jolloin se ei kuumene itikoiden kera.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Pompuli

 Tarkennan itikkaongelmaa nyt sillä, että fixarimme huomautti minulle heti ennen mitään vahauksia, että ötökäniskemät jäävät kuultamaan, koska johtuen 1.5 kuukautta vanhan automme pehmeästä lakkapinnasta hän ei uskalla tehdä mitään tehokäsittelyä jottei pinta vaurioituisi. Itse en todellakaan ole mikään expertti näissäkään autokysymyksissä enkä usko, että valtaosa muistakaan tavallisen volkkarin ostajista on. Oliko fixari siis ainakin osin oikeassa ja eikö itse myyjäliikkkeen sitten pitäisi tarjota auton ostajille sellaiset mömmökäsittelyt ettei tällaisia itikankuultamia tarvitsisi ihmetellä.

jkvi

Lainaaettä ötökäniskemät jäävät kuultamaan, koska johtuen 1.5 kuukautta vanhan automme pehmeästä lakkapinnasta hän ei uskalla tehdä mitään tehokäsittelyä jottei pinta vaurioituisi.
Laiska fiksari.
CRDi & Collection

rob-s

Kyllä 1,5kk vanhalle autolle uskaltaa jo vähän myllytyskonetta näyttää. On se maali täysin kuivunut ja kovettunut.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

SamKoo

Lainaahän ei uskalla tehdä mitään tehokäsittelyä jottei pinta vaurioituisi.

Fixari = Suomi sanakirjaa lainatakseni: Hän ei jaksa tehdä mitään. En mitenkään jaksa uskoa etteikö hän osaisi!

Ja nämä tämänpäivän eko/vesivärit kestää heti uunista tullessaan myllytystä... osaamaton fixari saa vanhankin maalipinnan palamaan puhki

Volvo XC60 R-Design -12

lucifer

Mä oon käyttäny hyvällä menestyksellä Turtlen 5 itikoista liuosta 2 mustassa prätkässä,1 oranssissa prätkässä ja 1 mustassa autossa.
Eka huuhtelu painepesurilla
Sit turtle pintaan (autossa nokka,peili ja tuulilasi)
Muun pinnan pesu (esim etuovi tai katto tms)
ja n.5 min likoamisen jälkeen turtletetun pinnan pesu sienellä ja pesuaineella
Jos ei ole lähteneet niin sitten uusinta käsittely
Saattaa vaatia vahan lisäämistä alueelle jossa turtlea käytetty.
Jetta mkVI 1.6TDi     Golf mkI Cabriolet

everyoung

Kummallisia itikoita jos ei pesemällä jäljet lähde, ellei kyseessä ole Pohojammaan itikat niin jäljet tarvii kyllä pläkkäriä ;D. Itsellä on aina lähtenyt kunnon pesulla ja sientä "näyttämällä" pesuaineena käytän auto glym'iä samoin vahana. Kerran pari vuodessa liuotinainepesu (keväällä (ja syksyllä)) ja heti vaha päälle kun on ensin pesty shampoolla liuottimet pois.
Warning! To avoid injury, don't tell me how to do my job.

HuG0

Paksun mikrokuituliinan kun kastelee pesuainevedellä ja jättää itikanjämien päälle 15 minuutiksi, pitäisi kiinnipalamattomat jäljet lähteä pyyhkäisemällä. Hyönteisten jälkien poistoon tarkoitettuja aineita on kyllä tarjolla, mutta itse tartun tässä kohtaa mieluummin claybariin. AG:n punaisella voi saada ja varmaan saakin jotain pois, mutta tuo myös piilottaa jälkiä ja jätettynä varsinaisen vahan alle, se lyhentää vahan kestoa merkittävästi.

Hyvästä vahapinnasta (tai pinnoitteesta) on huomattavasti helpompi näitä joka tapauksessa poistaa.

Lakkaan palaneet jäljet joutuu pääsääntöisesti myllyttämään pois. Rajuimpana menetelmänä vesihionta ennen myllytystä.
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, niin turha työ menee hukkaan...

Otto09

Asia löyhästi sivuten:

Kuinka saisi pihkan siististi pois maalipinnalta? Auto seisoi mökillä kuusen alla ja konepellille tippui pari kunnon knööliä.  >:(

Setä

Helpoin ja harmittomin tapa saada pihkat ym pois pelliltä on pesu lämpimällä/kuumalla vedellä.
Itse olen käyttänyt niin kuumaa vettä kuin hanasta (Hki) tulee ja antanut veden valua ko. kohtaan muutaman minuutin ja sitten normaali pesuainepesu.

Toimii 100% varmasti.

Poikarukka

Pihka lähtee bensa rätillä pyyhkäisyllä. Kovaksi palanutkin. Itikoihin on iän kaiken käytetty märkää pyyhettä, kuten aikaisemmin esitettykin sanomalehtiä ja mikrokuituliinoja.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy