Autona siis 2010 vuosimallin 1.6tdi Leon. Varusteina Start-Stop ja jarrutusenergian talteenottoa. Autossa alkuperäinen AGM-akku ja alkaa olla vaihdonaika. Alkuperäisessä akussa on tuo bem-koodi, joka pitää vissiin kertoa autolle että se tietää akun vaihtuneen.
Onko jotain haittaa vaihtaa uusi Agm-akku jossa ei ole koodia mitä autolle kertoa? Auto ilmeisesti luulee edelleen akun olevan vanha vaikka uusi olisi asennettu?
En ole varma, mutta hiukan epäilen ettei tuota virranhallintajärjestelmää ole kuin joissakin Audin malleissa. ???
Seatista siis tuskin edes testerillä löytyy mitään paikkaa mihin koodin voisi syöttää. Tietenkin jos joku tietää toisin, niin oikaiskaa toki.
Motonetin sivuilta kun autooni katsoo varaosia, niin siellä Boschin akkujen kohdilla sanotaan että akun vaihto koodattava auton ohjainlaitteelle vuosimallista 2009 eteenpäin. Tiedä sitten mitä vaikuttaa jos autolle ei kerro akun vaihtuneen.
Nykyään auto sammuu todella harvoin Start-Stopilla. Oletan että akku ei enää ole kunnossa ja järjestelmä ei anna sammuttaa autoa. Aamun ekoina käynnistyksinä aina välillä piippaa ja vilauttaa esp häiriötä. Jännite ilmeisesti notkahtaa sen verran että tulee esp-häiriö hetkellisesti.
Jos autossa todella on virranhallintajärjestelmä, niin kyllä sille olisi syytä kertoa akun vaihtuminen. Voi muuten aiheuttaa riesaa, kun auto kuvittelee akun kunnon olevan jotain ihan muuta kuin se todellisuudessa on. En ole yhtäkään Leonia päässyt VCDS:n kanssa tutkimaan joten omakohtaista kokemusta ei asiasta ole.
Nuo motonetin sivut väittävät liki jokaisen uudemman auton kohdalla tuon saman fraasin.. Pääosin ei pidä paikkaansa.
Jos näet autosi ajotietokoneesta akun varaustilan, siinä voi olla virranhallintajärjestelmä.
Silti luulen, ettei sitä ainakaan tuon ikäisessä leonissa ole.
Suurin ongelma kait on tuo turha härpäke eli sammutus aina kun pysähtyy? Vaatii jotkut erikoisen akun? >:(
Kyllä 2010 Leoni sen hallintajärjestelmän omaa, jos siellä S/S järjestelmä majailee. Näin on ollut näissä Golf-pohjaisissa about aina. Kaksi autoa itsellänikin missä tuo on, joskin VW merkki keulalla. Molemmista S/S löytynyt. Audeissa virranhallinta tuli osana pelkkää jarrutusenergian talteenottoa ja muita ekohimmeleitä, vaikka S/S ei ollutkaan.
Oma Golf esimerkiksi on 2010 niputettu ja siihen jouduin S/S järjestelmän häröilyn ja satunnaisten lataushäiriövalojen vuoksi uusimaan akun ja kyllä, akunhallintajärjestelmälle syötettiin minkä merkkinen akku siellä on ja mikä sen ominaiskapasiteetti on. Tuon mukaan järjestelmä rupeaa sitten laskemaan syklejä akulle uusiksi, eikä muistele vanhan akun peruja. Tuoltahan voi sitten lueskella akun kuluneisuuden asteenkin kompuutterilla. Ajotietokoneeseen nämä ei akusta juorua mitään.
Eli VCDS:n perään, sieltä virranhallintaan. Koodaus on varsin simppeli...
Nostellaanpa vanhaa aihetta...
08/2010 käyttöönotetun Leon 1.6 tdi:n orkkisakku alkaa varmaan olla tiensä päässä kun auto nollailee kellonaikaa ja trippiä yms kylmäkäynnistyksen yhteydessä. On vielä käyntiin lähtenyt mutta taidan akun vaihtaa jo ennenkuin sen kanssa jonnekin jää. Ja hyvinhän se kestänyt on kun takana on jo yli 300 tkm ja 9v.
Kun kulkupelissä ei ole S/S automatiikkaa niin ilmeisesti siinä ei ole ns virranhallintaa eikä sitä kautta myökään koodaustarvetta akun vaihdon yhtedessä?
Lainaus käyttäjältä: Hsippe - 09.12.19 - klo:13:40
Kun kulkupelissä ei ole S/S automatiikkaa niin ilmeisesti siinä ei ole ns virranhallintaa eikä sitä kautta myökään koodaustarvetta akun vaihdon yhtedessä?
Kyseisen korimallin tapauksessa melko varmasti näin.