Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - lemmentalja

#1
Onko minkälainen homma jälkiasentaa tuo Move&Fun navigaatio/soitin härveli autoon missä sitä ei ennestään ole?

Vissiin siinä on BT handsfree, eli mikrofonin piuha ainakin. Miten muut kytkennät ja bittien siirtelyt?

Edit:

Ilmeisesti jos ”technic” paketti tilatessa ruksittu, niin on plug&play”?.
#2
Akku hyytyi, uusi pitäisi saada sisään ja vähän kiirekkin olisi. 😁

Motonetin sivuilla kerrotaan, että uusi akku täytyisi opetta autolle. Pitääkö tämä paikkansa?

Isäukko tutkaili ohjekirjaa, eikä siinä tästä puhuta mitään. Latauksesta mainitaan sen verran että täytyisi tehdä ammattikorjaamossa "erikois" laturilla joka lataa matalammalla jännitteellä tai jotain sellaista.

Auto on siis vm 2008 pre facelift Altea XL, 1.9tdi. Ilman sammutusautomatiikkaa.
#3
Huoltaminen / Climatic puhaltaa kuumaa.
13.11.16 - klo:20:24
Ongelmana VI korin golffissa, että climaticin lämmön säätö ei toimi niin kuin pitäisi. Puhaltaa kuumaa ilmaa kaikissa muissa asennoissa paitsi kun lämpötilan säätönamiska on asennossa LO/18 ja tällöin tulee kylmää. Heti kun yhden "napsun" kääntää namiskaa lämpimämmälle, niin alkaa puhaltaa kuumaa. Puoliautomaattinenhan tuo on ja ilmeisesti läpät automaattisesti siellä säätelevät ilman lämpötilaa ja suuntausta. Brittifoorumeilta löysin polon climaticciin liittyvän keskustelun jossa juurikin noita läppiä syytettiin tuosta ja vaihto on työlästä koska joutuu purkamaan kojelautaa jonkin verran.

Kiinan "vag com" ei tietenkään toimi enään uudessa läppärissa, joten koodeja en ole kiulusta lukenut.

Onko jollain kokemusta vastaavasta? Mistä johtui, paljon korjaus maksoi ja missä?
#5
ElikkäsGM:n rakkine alla ja öljyjä siihen haetaan. Moottorina on 1.7cdti josta tuo hiukkassuodatin löytyy. Edellisessä huollossa öljyiksi valikoitui castrolin edge fst-ti 0w30 öljy, mutta kalliin hinnan takia ajatuksena on lyödä koneeseen GM:n omat 5w30 öljyt. Molemmista löytyy kaikki tarvittavat luokitukset, mutta gm:n tuoteselosteissa puhutaan MiD SAPS luokituksesta. Castrolille en tätä SAPS luokitusta edes löytänyt. Ymmärtääkseni molemmat luokitukset ovat ns. matalatuhkaisia öljyjä ja soveltuvat hiukkasloukullisiin autoihin, mutta onko näillä käytännössä vaikutusta loukun käyttöikään?
#6
Mistäs tuo voisi kuulua? Seisottuaan kun käynnistää, niin tasainen tikitys kuuluu muutaman minuutin. Menee kierrosten mukana ja muutaman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen pikkuhiljaa häviää pois.

Linkin takaa "loistava" ääninäyte. :)

Kyseessä siis 2.0tdi cr 125kw (CEGA)  116tkm. ajettuna.

https://www.youtube.com/watch?v=cn_Rp6XRWWQ
#7
Aloinpas miettimään, että pystyykö tuota climatronicin auto-asennon puhallinopeutta muuttamaan. Siinähän on auto-asennossakin kaksi eri "nopeutta". Taitaa tehokkaammala puhaltaa yhden pykälän isommila puhallin kierroksilla. Tuo leone ei ainakaan jaksa kostealla ilmalla pitää takaikkunoita auki.

Vcds löytyy...

Tämä versio siis kyseessä.

http://farm8.staticflickr.com/7091/7087133543_9def5ba85c_c.jpg
#8
Moro!

Moottorille jo ennakko lämpöä piisaa, nyt pitäisi saada kuljettajallekin mukavat oltavat talven tullessa. Pistoke pitäisi saada sisälle ja näin laiskana miehenä ajattelin kysäistä ennen kuin lähden tihrustamaan.

Mistä on muilla tuotu piuha tulipellistä läpi?

Dänks! 

Edit:

Autona siis vm.2010 1P facelift leon, Tee Se Itse moottorilla.

#9
Jos jollain on linkkiä taikka kuvaa laittaa. Tarkoitus olisi irroittaa ja maalata panelit climatronicin säätimien, radion ja mittariston ympäriltä.

dänk juu!
#10
Erottelenpa tämän tuolta jakoketju ongelma viesti viidakosta...

Elikkäs ongelma seuraavanlainen. Yön yli seisottuaan käynnistys kuulostaa seuraavanlaiselta:

https://www.youtube.com/watch?v=4AJAzaQKMT4&feature=youtu.be

Videon autoon on vaihdettu jakoketju kiristimineen ja kilkkeineen ja ääni pysyy ennallaan. Marmoritiskillä autoa tutkittiin ja äänen todettiin kuuluvan venttiilikoneistosta. Ei ole kuulemma normaalia. Minun osaltani tämän auton kohdalla asia jäi tähän.

Vastaava auto, vastaavilla kilometreillä (56tkm) tilalle ja aamun käynnistys kuulostaa aivan samalta kuin videolla. Seisomisen jälkeen starttaus säksättää, muuten äänetön.

Onko muilla 1.4tsi omistajilla vastaavia ongelmia? Vai onko vain niin huonoa tuuria, että käikki vammaset moottorit osuu meikäläisen kohdalle?

Netistä löysi seuraavan sivuston, jossa vastaavia oireita ja korjaantunet nokka-akselin säätimen vaihdolla? Tuossa ilmeisesti todetaan oireen johtuvan polttoainepuolen ongelmista(viesti 3)...? Joku viisaampi voisi opastaa jos kiinnostusta on..  :)

http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/showthread.php?110087-1-4TSI-engine-noisey-on-start-up


Auto siis 2010 seat leon, 92kw,  moottorikoodi: CAXC/CACA
#11
Eli pitäisikö ikkunoiden aueta kun kääntää avaimella lukon auki ja pitää hetken? Omassa ei aukea, kiinni asennossa kun pitää, niin ikkunat sulkeutuu ja peilit kääntyy sisään. Kaukosäädöllä menee kumaankin suuntaan...
#12
En saanut enään ensimmäisen viestin otsikkoa muutettua osuvammaksi, joten tein uuden.


Elikkäs pari kuukautta sitten oikean takaoven ikkuna jumitti ylösnoustessa. Lopputuloksena takuuseen vaihdettiin ikkunahissi ja moottori..Ja taas toimii. Tänään palasin autolle sen pari tuntia seisottuaan ja kaikki ikkunat olivat omatoimisesti auenneet alas asti. Kuskinoven kytkimillä kaikki ylös ja kotia kohti. Koodit luin vag comilla ja seuraavaa herjasi:

-------------------------------------------------------------------------------
Address 72: Door, Rear Right        Labels: None
   Part No SW: 3C0 959 704 E    HW: 3C0 959 794 E
   Component: J389   TUER-SG HR   1501
   Revision: 11008001    Serial number: 00000007348664
   Coding: 0041104
   Shop #: WSC 12336 024 394758
   VCID: 2D5B7810B40A216

1 Fault Found:
01044 - Control Module Incorrectly Coded
            005 - No or Incorrect Basic Setting / Adaptation
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01100101
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 79
                    Mileage: 0 km
                    Time Indication: 0


Ross techin sivuita katsoin ja yritin ymmärtää mikä sen aiheuttaa...en ymmärtänyt. Kokeilin poistaa koodin, tuli samantien takaisin. Kokeilin sopeuttaa ikkunan ajamalla sen kuskinoven kytkimellä manuaalisesti ylös/alas ja nollata koodin, ei auttanut. Vag comia käyttäen oven kaikki ominaisuudet toimivat (kytkimenvalot, alas/ylösajo, lukitus) ja omasta kytkimestään toimii normaalisti. Voiko tuo koodi/vika vaikuttaa kaikkiin ikkunoihin?

Seuraavaksi nokkelana ajattelin, että kuskin oven lukostahan voi ikkunoita ajaa...mutta vain vain alhaalta ylös. Ei se taida siitäkään johtua?

Mikä sillä on hätänä?
#13
Elikkäs pari kuukautta sitten oikean takaoven ikkuna jumitti ylösnoustessa. Lopputuloksena takuuseen vaihdettiin ikkunahissi ja moottori..Ja taas toimii. Tänään palasin autolle sen pari tuntia seisottuaan ja kaikki ikkunat olivat omatoimisesti auenneet alas asti. Kuskinoven kytkimillä kaikki ylös ja kotia kohti. Koodit luin vag comilla ja seuraavaa herjasi:

-------------------------------------------------------------------------------
Address 72: Door, Rear Right        Labels: None
   Part No SW: 3C0 959 704 E    HW: 3C0 959 794 E
   Component: J389   TUER-SG HR   1501 
   Revision: 11008001    Serial number: 00000007348664
   Coding: 0041104
   Shop #: WSC 12336 024 394758
   VCID: 2D5B7810B40A216

1 Fault Found:
01044 - Control Module Incorrectly Coded
            005 - No or Incorrect Basic Setting / Adaptation
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01100101
                    Fault Priority: 6
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 79
                    Mileage: 0 km
                    Time Indication: 0


Ross techin sivuita katsoin ja yritin ymmärtää mikä sen aiheuttaa...en ymmärtänyt. Kokeilin poistaa koodin, tuli samantien takaisin. Kokeilin sopeuttaa ikkunan ajamalla sen kuskinoven kytkimellä manuaalisesti ylös/alas ja nollata koodin, ei auttanut. Vag comia käyttäen oven kaikki ominaisuudet toimivat (kytkimenvalot, alas/ylösajo, lukitus) ja omasta kytkimestään toimii normaalisti. Voiko tuo koodi/vika vaikuttaa kaikkiin ikkunoihin?

Seuraavaksi nokkelana ajattelin, että kuskin oven lukostahan voi ikkunoita ajaa...mutta vain vain alhaalta ylös. Ei se taida siitäkään johtua?

Mikä sillä on hätänä?


Edit:
En tiedä onko koodi ollut korjauksesta asti vai tuoreempi, vcds ei näyttänyt kilometrejä milloin vika ilmennyt.
#14
Lämmitetäämpä muailmalla ja täällä suomessakin paljon käytyä keskustelua. Ulkomaisilta ja suomalaisilta(audiclub, Vrsclub) keskustelufoorumeilta löytyy paljon keskustelua juurikin tuon 147kw version julmasta öljyn nälästä. Eniten keskustelua löytyy audin puolellla, voisiko tämä johtua isommista myyntimääristä..tiedä häntä. Ongelma on kuitenkin konsernin laajuinen.

Vanhemmista tfsi moottoreista mustalla listalla ovat ilmeisesti: AXX, BWA, BWE, BPY moottorit joita on kaytetty seuraavissa autoissa:  Audi A4 (B7), Audi A3 (8P), 2006 Audi TT, VW Passat (B6), VW Golf Mk5 GTI, VW Jetta Mk5 GLI, SEAT León FR Mk2, SEAT Altea, SEAT Toledo Mk3, SEAT Exeo, Škoda Octavia (1Z) vRS.

Onko kenelläkään faktatietoa siitä mistä runsas öljynpoltto johtuu ja voiko sille tehdä jotain? Useamman tunnin googletuksen seurauksena seuraavat nousivat esille:

- Heikot männän/öljyrenkaat
- kampikammion tuuletuksen liittyvät ongelmat   

Ensimmäiseen ongelmaan rakaisu on tietenkin mäntien/renkaiden/kiertokankien vaihto, joka tietenkin ihanan halpaa.

Toiseen vaihtoehtoon spekuloitiin huohutusjärjestelmän uusimista( pcv venttiili ja siihen liittyvät osat). onko jollain tästä kokemuksia?



Tähän ketjuun voisi kerätä käyttäjien kokemuksia/tietoa ongelmasta ja mahdollisista ratkaisuista.

- Öljynkulutus
- Ajetut kilometrit
- Onko ollut uudesta asti, vai lisääntynyt kilometrien myötä (jos lisääntynyt missä vaiheessa)
- Tehdyt kojaukset ja niiden vaikutukset
- käytetty öljy
- Öljynvaihtoväli
- Auton vuosimalli
- Yms. muuta olellista


Itse ajan BWA mottorilla varustetulla vm. 2007 seat leonella jonka öljynkulutus on tällä hetkellä noin 2dl/1000km. Autolla ajettu 70tkm joista itse ajanut viimeiset 5tkm. Huoltoväli 15tkm/12kk ja käytössä oleva öljy castrol magnatec 5w-40 joka pysyy paremmin kuin jokin halpa LL (5w30) öljy jonka merkkiä en muista jota olivat edellisesssä huollossa käyttäneet.

Pari vuotta sitten omistamani Octavia II Rs kuluttu myös öljyä noin 1.5dl/1000km. Tarkempia speksejä en enään muista.

Tehdyistä korjauksista en tiedä.

#15
Huoltaminen / Onko tämä abs kehä rikki?
17.12.13 - klo:19:01
Mitäs raati sanoo, vaikuttaako tuo pieni naarmu kehän toimintaan? Kuvassa siis Meganen takapyörän abs kehä. Tarvikepakettien (levy,laakeri, abs kehä) asennuksen jälkeen alkanut epäsäännöllisesti vilkuttamaan esp fault valoa.

kuva alla:

http://aijaa.com/pjuE1w
#16
Terppa!

Ajatuksena vaihtaa -04(8P) Pre facelift malliin faceliftin etupuskuri ja maski. Onko sopivuusongelmia? Kuva googletuksen perusteella lokarit ja konepelti aika saman mallisia...?
#17
Kyseessä -04 A3 1.6 litrasella 75kw voimanpesällä ja manuaalilaatikolla varustettuna. Huomasin kierroslukumittarin vaeltavan tasakaasulla ajettaessa, kyseessä siis muutaman kymmenen kierroksen alueella tapahtuvaa levotonta vaeltamista. Ajossa ei nykinöitä huomaa ja vetää tasaisesti. Ajosta moottorijarrutukselle siiryminen ehkä hieman kulmikasta/rynkyttävää. Pysähdyttäessä pari sekuntia seilaa ennen kuin tasoittuu. Kaasluläpän putsasin, sopeutin ja opitut arvot nollasin eikä auttanut.

Autolla ajettu 70tkm.

Vastaavanlaista kuin videossa.

Audi Q5 2.0 TFSI S-Tronic
#18
Moro!

Ajatuksessa mennä ja ostaa kyseinen kulkupeli. Aiemmat kulkupelit toimineet kaikki bensiinillä, joten harppaus on "suuri".  ;)

Kaikki ajatukset, mielipiteet, risut ja ruusut kyseisestä kikottimesta kiinnostaa. Tietenkin kokemukset tuosta pumppari moottorista erityisesti.

Valitulla autolla ajettu sen 130tkm, eli teoriassa vielä raudan pitäisi vielä kestää...?
#20
Elikkäs kännykällä selaillessa ei jostain syystä tuo kyseinen ominaisuus toimi. Kannettavalla näyttää että lukemattomia viestejä on, mutta kännykällä kun kattoo niin väittää että ei ole... Samsungin puhelin, jossa android versio 2.3.6. Edellisessä puhelimessa missä oli versio 2.2 toimi hyvin...

Muilla vastaavaa ongelmaa?
#21
Eli kyseessä 2002 1.6 16V golf, jossa aamun kylmäkäynnistyksen jälkeen oletettavasti nostimet nakuttavat selkeästi kunnes moottori hieman lämpeää ja öljyt notkistuvat. Tämän jälkeen vaikka muutaman tunnin pakkasessa seisoisikin käynnistäessä ei nakutusta. Forte käsittely tehty, ei vastetta. Lämmettyään käy nätisti. Autolla ajettu 135tkm, joten nostimissa pitäisi olla vielä kilsoja jäljellä. Onko tälle moottorille ominaista käytöstä, tai onko näissä ollut enemmänkin vastaavaa? Huoltohistoria autossa hyvä, öljyt vaihdettu n.15tkm välein.

Dänks!
#22
Auto vaihtui 1.4tsi fabiasta teini-ikäiseen 210tuhatta ajettuun 1.6l bensa passattiin, mutta sama ongelma jatkuu...tässä se ei taida vain olla se kuuluisa "ominaisuus".

Öljyn kulutus ruhtinaallista, eli noin 1L/1000km. Selkeää ulkoista vuotoa en venttiilikopan hikoilun lisäksi löytänyt, eikä tuollaista katoamista sillä taida voida selittää. Kahteen potentialliseen vaihtoehtoon olen päätynyt, öljy karkaa syystä tai toisesta mäntien ohi palotilaan, taikka sitten venttillivarren kumit ovat kypsät/pois paikoiltaan...? Voiko noin suuren kulutuksen laittaa venttiilinvarren tiivisteiden piikkiin?

Tulpat vaihdoin autoon kun sen hankin ja nyt n.600km ajon jälkeen yhden niistä tarkastin ja se oli aivan musta ja nokinen. Varmaa tietoa siitä onko syönyt öljyä pidempään vai onko tämä alkanut tämän 2tkm aikana mitä minä sillä olen ajanut ei ole.

Ajatus halvasta työmatkahevosesta tuntuvat nyt yhä kauemmilta ja masentavia hinta-arvioita/kokemuksia uudelleen rengastamisen köyhdyttävästä vaikutuksesta, tai hyvästä vaihtokone kaupasta otetaan vastaan!

STP:n tarjoaman "forte" tyyppisen öljykäsittelyn käsittelyn lisäksi muita huoltotoimenpiteitä autoon ei vielä ole tehty ja korjaamon tuomiotakin joutuu vielä hetken odottamaan.
#23
Moro!

Osaako joku sanoa onko VI golffin kromisomistelllussa ajovalokytkimessä fyysisesti tai liittimien puolesta eroa 2011 rs fabian vastaavaan. Skodassa siis vain asennot O/Parkit/Päällä takasumuvalon lisäksi.
#24
Moro,

Tarkoituksena on hieman parannella -11 Seat Ibiza St:n ääneentoistoa. Hakusessa on eteen 2-tie erillissarja (mid basso ovessa ja diskantti A-pilarissa). Sekä taakse 2-tie kaiutin (sijaitsee ovessa). Elementtien koko 6.5" ja hintaluokka on noin 200, yhteensä. Tarkoitus sijoittaa alkuperäisille paikoille. Lisävahvistinta en ajatellut asentaa vaan yrittää pärjätä auton alkuperäisellä soittimella, josta ei ole luonnollisesti tarkempia speksejä.

Mitä kauitin merkkejä/malleja ammattimiehet täällä suosittelesivat?

Linkkinä kuvasarja, josta hahmottaa kiinityksen/tarjolla olevan tilan.

http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=250830

#25
Moro,

Elikkäs 1.2tsi st malli kyseessä ja eilen vaihdoin nuo 215/45R16 kesärenkaat poies ja tilalle tuli 185/60R15 kitkarenkaat ja annas olla...ESP valo alko vilkuttamaan kun tehoa ois renkaiden mukana tullut se 200hp lisää. :D  Eli 2-vaihteella suoralla ja kuivalla tienpinnalla vauhdista ylämäkeen kiihdyttäessä ESP valo vilkuttaa vielä 80km/h nopeudessa,ei pitäisi tolla tehomäärällä olla mahdollista... Kesärenkailla hyvä kun märällähiekalla sai valon nopeasti vingahtamaan! ;D Menoa se ei ainakaan persdynolla rajoita ja kierroksen nousee vastaavasti kun ESP on poiskytketty...Löytyykö ongelmaani kohtalotovereita vai onko minulle sattunut suomen tehokkain 1.2tsi?  ;D
#26
Ibiza Mk4 (6J) (08-17) / Alusta erot?
28.10.11 - klo:22:56
Morjesta!

Ebayn ihmeellisestä maailmasta bongasin eibach madallusjousisarjan tuohon st ibizaan. Valmistaja ilmoittaa jousien madaltavan autoa 25mm. Ymmärtääkseni tuo tehtaalla laitettu sport alusta on suunnilleen sen 20mm tota omaa "cross country" mallia matalampi?.

Kysymys kuuluu, onko tietoa onko tuohon tehtaan sport alustaan vaihdettu muuta kuin lyhyemmät jouset vai onko lisäksi myös iskunvaimentimet paria napsua lyhemmät?
#27
Moro vaan kaikille,alkaa olla aika aloitella perinteistä viimasuoja  keskustelua ibizankin kohdalta.

Ittellä kokemuksia 1.2tsi koneesta talviolosuhteissa ei ole,mutta 1.6Fsi:n kohdalta muutamakin. Siinä ei lämmöt meinannu millään riittää kun tuo elohopea laskee sinne -10 ja alle sen,mitenkäs tämän kohdalla?. Tietääkö onko ibizaan tarjolla virallista mallikohtaista viimasuojaa maahantuojalla tai muualla? nettisivuilta en ainakaan semmoista bongannut...Fixuksen sekä jonkun joensuulaisen firman sivuilta bongasin "mallikohtaisen" lähinnä jonkun kellarissa suunnitellunnäköistä riepua muistuttavan läpyskän,joilla ei viitsisi suht siistiä yleisilmettä raiskata..  ;D

Itse ajattelin semmoisen siihen muovista leikellä,jos ei siistiä alkuperäistä ole tarjolla kohtuu hintaan...

#28
Seat / Seat Ibiza 1.2Tsi Copa Plus
15.09.11 - klo:18:59
No niin se olis kuudes vaggilainen alla ja ensinmäistä kertaa S logo keulilla. Copa Plus kamppanja puri meikäläiseenkin ja eikun vw keskukseen madridin ihmettä kokeilemaan. Parin tunnin koeajon jälkeen oli ostopäätös selvä ja sopimuspaperit taskussa. Päätöstä tietenkin nopeutti myyjän vihjaisu siitä,että satamassa olisi viikon toimitusajalla makaamassa vielä yksi copa valkoisena ja sen jälkeen avaimien saamiseen menisi useampi kuukausi...   ;D .

Polon kanssa arvuuttelin,mutta loppujen lopuksi varusteet, sekä ST malli kallistivat seatin puoleen. Tuohon volkkarin pikkuihmeeseen samoilla varusteilla olisi joutunut panostamaan sen muutaman tuhat kolikkoa enemmän mikä tuntui jo liian suurelta satsaukselta "pikkuautoon".

Kilometrejä alla nyt sen 3200km ja autoon olen aikalailla tyytyväinen. Ajettavuus,suorituskyky,ulkonäkö sekä laaduntuntu vastaavat mielestäni oivallisesti sen kohtuullista hintaa. Keskikulutus on sisäänajon myötä alkanut roikkua niillä paikkeilla mitä tehdas ilmoittaa,alkuun luulin jo tulleeni huijatuksi.  :D

Ja hymy senkun suureni kun sain autoverolapun 56,/vuosi sekä vakuutus lapun joka oli n.350,/vuosi pienempi kuin entisessä Rs ocussa! :)

Jottei menisi pelkäksi hehkutukseksi,niin muutamia miinuksia on seatistakin löytynyt! Helposti resonoiva sisusta on yksi mikä on nostanut muutaman niskakarvan pystyyn,etenkin takapenkin turvavyön kela on kova pitämään ärsyttävää sirinää...Siihen saavat vw:n miehet ottaa huomenna kantaa. Ja toisena tulee 1.2tsi moottorin ahtimesta kuuluva "peltinen pärina",joka on huollon mukaan ominaisuus jota on jo tehtaalla asti tutkittu. Mutta kaiken kaikkiaan olen kyllä tyytyväinen autoon ja voin sitä suositella muillekkin! jonka olen jo muuten tehnytkin! ;D
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy