Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

V60

Lainaus käyttäjältä: jt - 30.10.19 - klo:09:11
Kyllä se taitaa tuoksahtaa EU6:nenkin hiukkaspolton aikana? Päästöjä on toki muitakin kuin noki ja hiukkaset, kaasumaisia nimittäin. Parhaat EU6:t menevät myös todella alas käytännön päästömittauksissa (esim. ADAC ecotest), mutta hajonta on suurta kun pahimmat voivat olla useampi kymmenkertaisia parhaimmistoon.
Jos ajaa EU6 parhailla dieseleillä ja käyttää vaikkapa MY:tä, niin sen jälkeen menee kyllä aika hiuksen halkomiseksi, mikäli päästöjä moittii. Pitää katsoa vähän laajempaa kuvaa ja mitä maailman tasolla muuten päästellään. Kyllä itse sellaisella paketilla ajelisin hyvillä mielin seuraavat 5-10 vuotta.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: V60 - 30.10.19 - klo:09:33
Jos ajaa EU6 parhailla dieseleillä ja käyttää vaikkapa MY:tä, niin sen jälkeen menee kyllä aika hiuksen halkomiseksi, mikäli päästöjä moittii. Pitää katsoa vähän laajempaa kuvaa ja mitä maailman tasolla muuten päästellään. Kyllä itse sellaisella paketilla ajelisin hyvillä mielin seuraavat 5-10 vuotta.
Meneekö hiuksien halkomiseksi niissäkin olosuhteissa, kun tuon EU6 dieselin ei ole tarkoituskaan puhdistaa pakokaasujaan?

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.10.19 - klo:10:49
Meneekö hiuksien halkomiseksi niissäkin olosuhteissa, kun tuon EU6 dieselin ei ole tarkoituskaan puhdistaa pakokaasujaan?

Hmm, ei oikein aukea tuo. Tarkoitatko kenties sitä ettei sen puhdistuksen ole tarkoituskaan olla päällä esim. jonkun tietyn lämpötilan alapuolella vai jotain muuta?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 30.10.19 - klo:10:54
Hmm, ei oikein aukea tuo. Tarkoitatko kenties sitä ettei sen puhdistuksen ole tarkoituskaan olla päällä esim. jonkun tietyn lämpötilan alapuolella vai jotain muuta?

Tarkoitan juuri tuota.

b1mpo

Onneksi on vuodenajat, niin päästöt on kuitenkin puolitettu noilla päästölaitteilla noxien osalta.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

mfroberg

No tiedämmekö me sitten näiden VAG-katiskojen osalta jonkun tietyn lämpötilan jonka alapuolella nämä puhdistuslaitteet eivät:

A) Toimi enää teknisesti?
B) Ole enää toiminnassa ohjelmoinnin takia?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

V60

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.10.19 - klo:10:49
Meneekö hiuksien halkomiseksi niissäkin olosuhteissa, kun tuon EU6 dieselin ei ole tarkoituskaan puhdistaa pakokaasujaan?
No menee, kun ajatellaan kokonaisuutta. Kiinassakin suunnitellaan 30% lisäystä hiilivoiman lisärakentamisen vuoteen 2030 mennessä. Mutta pointti on se, että jos on tuoreehkoa diesel- kalustoa, niin ei sitä kannata ajaa suohon ja ostaa sähköautoa, vaan käyttää esim. uusiutuvaa dieseliä. Sitten 5-10 vuoden päästä voi tarkastella tilannetta teknologian kehittymisenkin osalta.

Tuossa muuten tämän päivän tilanne sähköntuotannon osalta. Aika ohkainen tilanne, mikäli oltaisiin tuuli- ja aurinkosähkön varassa. Tuontitarvekin 2000 MW.




BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

a_jaba

#2437
Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 30.10.19 - klo:12:08
No tiedämmekö me sitten näiden VAG-katiskojen osalta jonkun tietyn lämpötilan jonka alapuolella nämä puhdistuslaitteet eivät:

A) Toimi enää teknisesti?
B) Ole enää toiminnassa ohjelmoinnin takia?

Ei ole tietoa, mutta ihan arvalla voisi heittää, että lämpötilojen puolesta etelä-suomessa puhdistuslaitteet toimivat 360 päivää vuodessa heti käynnistyksestä ja 5 päivää vuodessa alkavat toimimaan viimeistään 5km ajamisen jälkeen. Lapissa tietysti enemmän oikeasti kylmiä päiviä..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

TDiih

Eikös noi laitteistot ole suunniteltu toimimaan -7°C ja +23°C välillä? Jos ei toimi tuon ulkopuolella, niin se on sitten voi voi. Tuo on toiminta-alue millä tyyppitestit tehdään.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: V60 - 30.10.19 - klo:12:12
Tuossa muuten tämän päivän tilanne sähköntuotannon osalta. Aika ohkainen tilanne, mikäli oltaisiin tuuli- ja aurinkosähkön varassa. Tuontitarvekin 2000 MW.


Mikähän pointti tässäkin on? Aika hemmetin ohkainen olisi dieseleidenkin tilanne, jos mydieselillä pitäisi ajaa. Tuontisähkön tarve Suomessa tulee laskemaan oleellisesti, mutta on nykyiselläänkin tosi pieni verrattuna mydieselin ja ja tuontiöljypohjaisen dieselin suhteeseen.

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 30.10.19 - klo:12:20
Ei ole tietoa, mutta ihan arvalla voisi heittää, että lämpötilojen puolesta etelä-suomessa puhdistuslaitteet toimivat 360 päivää vuodessa heti käynnistyksestä ja 5 päivää vuodessa alkavat toimimaan viimeistään 5km ajamisen jälkeen. Lapissa tietysti enemmän oikeasti kylmiä päiviä..
Tuossa on noita Euro6-kieseleitä mittailtu ja jo -7 asteen pakkasilla näkyy tulevan aika rajujakin NOx-päästöjä.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0269749117318857

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.10.19 - klo:12:42
Tuossa on noita Euro6-kieseleitä mittailtu ja jo -7 asteen pakkasilla näkyy tulevan aika rajujakin NOx-päästöjä.

No kun se AdBlue perhana tuppaa jäätymään, niin eihän se SCR-ruiskutuskaan silloin juuri pelaa. Ja kuin pisteeksi i:n päälle, BASF tuon AdBlue-brandin omistajana ei hyväksynyt suomalaisten kehittämää muurahaishappoon perustuvaa korvaavaa nestettä (Kemiran Denoxium), jolla ei olisi moisia pakkas-ongelmiakaan (kestää -30 saakka), niin koita sitä nyt sitten tässä jotenkin :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

V60

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.10.19 - klo:12:42
Mikähän pointti tässäkin on? Aika hemmetin ohkainen olisi dieseleidenkin tilanne, jos mydieselillä pitäisi ajaa. Tuontisähkön tarve Suomessa tulee laskemaan oleellisesti, mutta on nykyiselläänkin tosi pieni verrattuna mydieselin ja ja tuontiöljypohjaisen dieselin suhteeseen.
Tuossa on noita Euro6-kieseleitä mittailtu ja jo -7 asteen pakkasilla näkyy tulevan aika rajujakin NOx-päästöjä.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0269749117318857
Ei tässä sen ihmeempää ole kuin että on erilaisia käyttövoimia, joilla ajellaan. Osa ajaa sähköllä, osa biodieselillä ja osa jollain muulla. Mutta se, että hehkutetaan sähköautoilua tai tuuli- ja aurinkovoimaa autuaaksitekevänä juttuna, niin siihen en lähde. Se on toki osaratkaisu ja hyvä, joille se sopii.

Sähköntuotannon omavaraisuuden lisäys perustuu ilmeisesti ydinvoimaan? Ei tietysti kannata tuijottaa menneeseen mutta olen yli 30 vuotta käynyt säteilyseurannassa, Thernobylin onnettomuuden laskeuman takia. Eihän sekään kiva juttu ollut, kun sattui asumaan alueella, joka sai eniten laskeumaa Suomessa. Tämä maininta sen vuoksi, että asiat eivät ole riskitömiä, jos joku menee pieleen. Toki meillä ydinturvallisuus on huippua. Mutta kyllähän monessa maassa ydinvoimasta piti luopua.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

tet

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 30.10.19 - klo:08:56
Jaa että ihan syyttä suotta allekirjoittaneenkin käyttiksen tankinluukun sisäpuolella lukee oikein kissan kokoisilla kirjaimilla "EI FAME" ::)

Tuo teksti johtuu siitä, että joissain maissa sitä myytiin (tai myydään vieläkin?) ilmeisesti aika vahvoina seoksina, jos ei jopa sellaisenaan 100% tavarana. Kielto tankin luukussa tarkoittaa tällaista "vahvaa" FAME:a. Jokainen autonvalmistaja hyväksyy EN590-normin mukaisen dieselin, ja se normi sallii tuon 7% FAME:a. Tuo kielto tankin luukussa ei tarkoita hyväksytyn luokituksen omaavassa polttoaineessa olevaa hyväksyttyä määrää FAME:a.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tet - 30.10.19 - klo:15:58
Tuo teksti johtuu siitä, että joissain maissa sitä myytiin (tai myydään vieläkin?) ilmeisesti aika vahvoina seoksina, jos ei jopa sellaisenaan 100% tavarana.
Tuolla vaan mainittiin ettei FAME haittaa, kunhan kiertää riittävän nopeasti ja näin levääkään ei kerkiä kasvamaan, vaan kuinkakohan se levä ylipäätään kasvaa jos FAME:a on max 7%. Tuskin kovin hyvin, joten tässä lienee kyseessä juurikin viittaamasi vahva FAME ja siksi puutuin juurikin ajatukseen "eihän se FAME mitään haittaa", tuo vahva FAME kun nimenomaan hattaa :-\

Kun sitten taasen HVO ei haittaa, ei edes 100%. Juu, ei täytä EN590 speksiä, mutta vain ja ainoastaan siksi että jää naftisti alle tiheys-vaatimuksen. Kaikilta muilta osin tuo 100% HVO ylittää nämä EN590 vaatimukset ihan kirkkaasti => aika vaikea on kuvitella mitä haittaa tuosta karvan liian "kevyestä" disusta olisi, muuta kuin että massa ja energiatiheys on jossain määrin käsikynkässä ja asettamalla valmistajalle moinen tiheysvaade, huolehditaan samalla että se litra disua sisältää sen saman energiamäärän valmistajasta riippumatta = moottorin itsensä kannalta tuollainen pieni ero on ihan tuon taivaallisen se ja sama. Siksi Nestekin lupaa oman HVO:nsa (MyDiesel) toimivan kaikissa diesel-moottoreissa 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Beetle

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 29.10.19 - klo:21:06
Aika paha sitä on dieseliinkään sotkea, EN590 speksi kun ei salli kuin max. 7% FAME-paskaa sekaansa ja ainoastaan Neste (NeXBTL) ja ABC (Bioverno) käyttävät HVO:ta tuon velvoitteen täyttämiseksi. Tosin ABC:kin käyttää vain osassa huoltoasemia Smart Dieselissään, ei kaikissa ja lopuissa on heilläkin sitten tuota FAME-mössöä vaikka "samaa" Smart Dieseliä myyvätkin => jos haluaa 100% FAME-vapaata dieseliä, niin Neste on se ainut vaihtoehto :-\

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 30.10.19 - klo:08:56
Jaa että ihan syyttä suotta allekirjoittaneenkin käyttiksen tankinluukun sisäpuolella lukee oikein kissan kokoisilla kirjaimilla "EI FAME" ::)

Tankkaat sitten vain My dieseliä (myös Pro?), koska muiden joukossa on sitä moottorit tuhoavaa Famea?

Beetle

Lainaus käyttäjältä: tet - 30.10.19 - klo:15:58
Tuo teksti johtuu siitä, että joissain maissa sitä myytiin (tai myydään vieläkin?) ilmeisesti aika vahvoina seoksina, jos ei jopa sellaisenaan 100% tavarana. Kielto tankin luukussa tarkoittaa tällaista "vahvaa" FAME:a. Jokainen autonvalmistaja hyväksyy EN590-normin mukaisen dieselin, ja se normi sallii tuon 7% FAME:a. Tuo kielto tankin luukussa ei tarkoita hyväksytyn luokituksen omaavassa polttoaineessa olevaa hyväksyttyä määrää FAME:a.

No tässähän tämä tuli.

Beetle

Et saa muokata viestiä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 30.10.19 - klo:22:34
Tankkaat sitten vain My dieseliä (myös Pro?), koska muiden joukossa on sitä moottorit tuhoavaa Famea?

Itse asiassa myös Nesteen fossiilisessa Futurassa tuo kotimainen min. 5% bio-vaatimus täytetään HVO:lla, ei FAME:lla, joten kyllä, ainoastaan Nesteen dieselit ovat 100% FAME-vapaita, kaikki laadut ja jokaisella asemalla => kyllä, Nesteen asemilla tulee useimmiten tankkailtua ja näin talvea vasten Pro Dieselillä, sillä siinä on paras pakkaskesto ja 15% tuota HVO:ta joukossa, jolloin myöskin savutus yms. on ihan minimaalista, jopa niiden kovimpien pakkasten aikaan, jääkylmällä koneella ilman esilämmitystä ja ihan omasta kokemuksesta jo useammallakin autolla :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

V60

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: V60 - 30.10.19 - klo:13:57
Mutta se, että hehkutetaan sähköautoilua tai tuuli- ja aurinkovoimaa autuaaksitekevänä juttuna, niin siihen en lähde. Se on toki osaratkaisu ja hyvä, joille se sopii.

Sähköntuotannon omavaraisuuden lisäys perustuu ilmeisesti ydinvoimaan?
Ydinvoimaan ja muuhun uuteen sähköntuotantoon. Ei tuo tuulivoima enää mitään näpertelyä ole. Aiheeseen sopivasti oli juuri uutisiakin.

https://www.verkkouutiset.fi/tuuli-ohittanut-kivihiilen-sahkontuotannossa/

Freeze

Nesteen My Dieselhän ei omana itsenään sitten täytä sitä EN 590- standardia, täyttää sen kuulemavain sekoitettuna muihin polttoaineisiin, joista en edes tiedä mitä sellaisia on olemassa.
Kia Niro EV 2022

V60

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 31.10.19 - klo:16:58
Ydinvoimaan ja muuhun uuteen sähköntuotantoon. Ei tuo tuulivoima enää mitään näpertelyä ole. Aiheeseen sopivasti oli juuri uutisiakin.

https://www.verkkouutiset.fi/tuuli-ohittanut-kivihiilen-sahkontuotannossa/
Ei olekaan ja hyvä lisä. Mutta tyyni sää ja -20 astetta, niin säätövoimaa pitää olla. Kun kivihiililaitokset suljetaan, millä ne korvataan?
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

V60

Lainaus käyttäjältä: Freeze - 31.10.19 - klo:17:36
Nesteen My Dieselhän ei omana itsenään sitten täytä sitä EN 590- standardia, täyttää sen kuulemavain sekoitettuna muihin polttoaineisiin, joista en edes tiedä mitä sellaisia on olemassa.
Eikös ProDiesel ole sitä. Mutta mitä väliä tuolla standardilla on jos autonvalmistaja hyväksyy MY:n käyttöön.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

b1mpo

Pro diesel menee paremmaksi luokituksiltaan, kuin tuo en590.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Freeze - 31.10.19 - klo:17:36
Nesteen My Dieselhän ei omana itsenään sitten täytä sitä EN 590- standardia, täyttää sen kuulema vain sekoitettuna muihin polttoaineisiin, joista en edes tiedä mitä sellaisia on olemassa.
No tuolla pari postausta aikaisemminhan jo aiheesta kirjoittelinkin ::)
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 30.10.19 - klo:20:37
Kun sitten taasen HVO ei haittaa, ei edes 100%. Juu, ei täytä EN590 speksiä, mutta vain ja ainoastaan siksi että jää naftisti alle tiheys-vaatimuksen. Kaikilta muilta osin tuo 100% HVO ylittää nämä EN590 vaatimukset ihan kirkkaasti => aika vaikea on kuvitella mitä haittaa tuosta karvan liian "kevyestä" disusta olisi, muuta kuin että massa ja energiatiheys on jossain määrin käsikynkässä ja asettamalla valmistajalle moinen tiheysvaade, huolehditaan samalla että se litra disua sisältää sen saman energiamäärän valmistajasta riippumatta = moottorin itsensä kannalta tuollainen pieni ero on ihan tuon taivaallisen se ja sama. Siksi Nestekin lupaa oman HVO:nsa (MyDiesel) toimivan kaikissa diesel-moottoreissa 8)

Ja tosiaan sitten jos sekoituksista puhutaan, niin 5% seoksella Neste Futura ja 15% seoksella Neste Pro molemmat täyttävät tuon EN590 standardin kirkkaasti, myös tiheytensä osalta 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

jt

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 30.10.19 - klo:12:08
No tiedämmekö me sitten näiden VAG-katiskojen osalta jonkun tietyn lämpötilan jonka alapuolella nämä puhdistuslaitteet eivät:

A) Toimi enää teknisesti?
B) Ole enää toiminnassa ohjelmoinnin takia?
AdBlue jäätyy -11C lämpötilassa. Tällöin merkistä tai EU-luokasta riippumatta SCR-katalysaattori ei ole toiminnassa. TM:ssä oli vuosi pari sitten artikkeli asiasta ja kylmällä käynnistetyn dieselin lämpiäminen niin että päästöjenpoisto toimii optimaalisesti voi kestää jopa puoli tuntia.
https://www.neste.fi/artikkeli/seitseman-kysymysta-adbluesta
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

passo_s

#2456
Onko se Kemiran tai Yaran "parempi AdBlue" eli Denoxium missä on pakkasenkestävyytä reippaasti enemmän, onko se missään valtiossa liikenne käytössä? Miksi sitä tehdään tai tehtiin jos sitä ei saa jakaa Suomessa? Hölmöä hommaa vaahdota päästöistä jos tekniikkaa toteutaa kunnon litkut on olemassa niin miksi valtiomme päättäjät sallivat sen että homma voidaan kaataa yritysten välisin kaupallispoliittisin järjestelyin?

https://www.kemira.com/company/media/newsroom/news/kemira-and-terra-environmental-technologies-inc-signed-license-agreement-of-kemiras-denoxium/
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/kemira-torjuu-dieseleiden-paastoja/89858ad3-ae35-33d0-8257-f0a867303bcd

jt

Lainaus käyttäjältä: V60 - 30.10.19 - klo:09:33
Jos ajaa EU6 parhailla dieseleillä ja käyttää vaikkapa MY:tä, niin sen jälkeen menee kyllä aika hiuksen halkomiseksi, mikäli päästöjä moittii. Pitää katsoa vähän laajempaa kuvaa ja mitä maailman tasolla muuten päästellään. Kyllä itse sellaisella paketilla ajelisin hyvillä mielin seuraavat 5-10 vuotta.
EU6 dieseleissä on vielä hieman hajontaa päästöjen osalta, toki hajonta on pientynyt mitä se oli EU5 osalta. Parhaat menevätkin jo pienillä päästöillä mukaanlukien NOx moneen bensaankin verrattuna. Tuossa esimerkki toisesta päästä EU6 osalta: https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/detail.aspx?IDMess=4268&info=VW+Amarok+DoubleCab+3.0+V6+TDI+BMT+SCR+Canyon+4MOTION+Automatik
HC: 3 mg/km
CO:57 mg/km
NOx: 283 mg/km
Tuo Amarok oli ecotestin diesel-osion jumbo haitallisissa päästöissä, mutta oli parempi silti NOx:ia lukuunottamatta verrattuna Renault Twingon joka oli EU6 bensassa siellä heikommassa päässä. Lisäksi hiukkaspäästö (massa) oli yli kaksinkertainen Twingossa.
https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/detail.aspx?IDMess=4324&info=Renault+Twingo+SCe+75+Limited
HC:16 mg/km
CO:386 mg/km
NOx:36 mg/km
Tai sitten laitetaan Mitsun plug-in hybridi ja aletaan pelastaa maailmaa:
https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/detail.aspx?IDMess=4249&info=Mitsubishi+Outlander+2.4+Plug-In+Hybrid+Top+4WD
HC: 35 mg/km
CO: 1567 mg/km
NOx: 47 mg/km

Yleisesti ottaen bensoissa, muk. lukien plug-in, haasteena voi olla HC ja CO-päästöt ja hiukkaset, dieseleissä taasen NOx, mutta parhaat dieselit menevät mittausolosuhteissa reippaasti alle normin että heilahtaa. Kylmänä pakkasaamuna tilanne on sitten toki eri kun AdBlue on jäässä ja NOx poisto ns. "jäähyllä".
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jt - 01.11.19 - klo:10:44
Kylmänä pakkasaamuna tilanne on sitten toki eri kun AdBlue on jäässä ja NOx poisto ns. "jäähyllä".

Tai jos on NOx-loukulla toteutettu EU6-ratkaisu, niin eihän tuohon tartteta kuin pikkupakkanen kun jo "moottorin suojelemiseksi" on laitteistot Off ::) Vaan ketä autoilijaa tuo sitten ihan oikeasti kiinnostaa mitä sieltä putken päästä tuolloin tulee, mieluummin vaan nauttii kun ei tartte kusien kanssa läträtä ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TDiih

Kyllä itteniä ainakin hieman häiritsee varsinkin ruuhkassa autoilu talvipakkasilla. Alla oleva tutkimus ei taida olla edes tehty kylmällä kelillä...
https://www.theguardian.com/environment/2018/dec/13/cyclists-exposed-to-less-air-pollution-than-drivers-on-congested-routes-study
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy