Sharanin ikkunat huurtuu (7N)

Aloittaja Juksake, 29.11.20 - klo:18:27

« edellinen - seuraava »

Juksake

Tässä viikonpäivät ajeltu 2015 rekisteröidyllä Sharanilla - liekö virallinen vuosi 2014, mutta rekisteröity 1/15.

Aikalailla positiivisesti yllättynyt koko paketista, tulihan tämä ns etäkaupoilla ostettua. Yksi iso häiritsevä asia kuitenkin ilmennyt ja tästä en foorumilta ko mallin osalta ainakaan keskustelua löytänyt.

Eli ikkunat huurtuu ajon aikana. 5 hlöä kyydissä niin vaikka lähtötilanteessa on hyvä näkyvyys joka ikkunassa, niin ajon aikaan ikkunat huurtuu. Tässä autossa tuo puhallin kuitenkin äänen perusteella toimisi, eli ilmastointi päällä taikka pois kuuluu puhaltimen ääni ja nopeus-/voimakkuussäätimestä se muuttuu tilanteen mukaan. Kuitenkaan, tuntuu että noista suuttimista ei sen kummemmin ilmaa tule - jonkin verran kyllä, mutta ei niin kuten ehkä pitäisi. JA ei todellakaan tarpeeksi, että ikkunat pysyisivät auki täydellä kuormalla. Takapenkkien kattosuuttimista tulee pientä kylmää hönkäystä, mutta siihen taitaa olla fiksi tuolla toisessa ketjussa.

Sama takakontin sivuikkunoiden alla olevat ritilät, kun "REAR"-toiminnalla säätää täysille - on ääni sen mukainen että olisi täysillä, mutta ei sieltä ilmaa juuri tule.

Puhaltimen moottori tuskin rikki? Mikä tässä voisi olla ongelma?
Arvelin, että myyjälle tästä soittelen, voisi kuitenkin kuvitella että menee vielä virhevastuun puolelle vaikka päälle 200tkm ajettu.
Toki jos tuohon jotain "tyyppiongelmaa" löytyy, niin aina parempi.

Autossa ei tullut mukana ohjekirjaa, josta  voisi asioita hieman tutkia - jos Sharaniin ohjekirjaa jostain tiedossa niin saa vinkata?
Jännä ettei VW ole panostanu sähköisiin käyttöoppaisiin vrt esim Volvo, jolla mobiilisovellus josta kaikkiin malleihin ohjekirjaset.

Sharan 2.0 TDI DSG 140hv vm. 2015

M_M

Auton mallivuoden voi tsekata valmistenumerosta. Jos 10. merkki on E niin auto on mallivuotta 2014 ja F niin 2015. Melko varmasti kyllä 2015, niitä on alettu kuitenkin tekemään jo alkukesästä 2014.

Jos puhallin pyörii mutta ilmaa ei tunnu tulevan, niin yksi klassikko on sisäkierron temppuilu. En tiedä miten se sharanissa toimii, mutta JOS siinä on se malli missä on kaksi erillistä läppää, toinen ulkoilmalle ja toinen sisäilmalle, niin ei olisi ensimmäinen josta juuttuu ulkoläppä kiinni. Sitten kun molemmat läpät ovat kiinni, niin eihän se puhallin mistään sitä ilmaa saa.

Kokeile vaikuttaako sisäkierron päälle tai pois kytkeminen millään tavalla puhallusvoimakkuuteen?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Dieselgolf

Toinen minkä katsoisin heti, on sisäilman suodatin ja sen kunto.

Ja ehkä vielä varmistuisin ettei tuulilasin alla oleva vedenkeruu ”kaukalo”, ( se mihin lasilta valuvava vesi menee, päätyen sieltä sitten auton alle ) ole täynnä lehtiä ja moskaa ja poistoreiät ole tukossa.

Juksake

Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 30.11.20 - klo:08:39
Toinen minkä katsoisin heti, on sisäilman suodatin ja sen kunto.

Ja ehkä vielä varmistuisin ettei tuulilasin alla oleva vedenkeruu ”kaukalo”, ( se mihin lasilta valuvava vesi menee, päätyen sieltä sitten auton alle ) ole täynnä lehtiä ja moskaa ja poistoreiät ole tukossa.

Nämä tarkistettu. Vajavaiset tiedot aloituspostauksessa, pahoittelut siitä... :) Suodattimet vaihdettu alkuvuodesta, tässä välissä ei kovin montaa kilometriä ole tullut.

Lainaus käyttäjältä: M_M - 29.11.20 - klo:20:04
Auton mallivuoden voi tsekata valmistenumerosta. Jos 10. merkki on E niin auto on mallivuotta 2014 ja F niin 2015. Melko varmasti kyllä 2015, niitä on alettu kuitenkin tekemään jo alkukesästä 2014.
F siellä oli, eli 2015 malli.
Lainaa
Jos puhallin pyörii mutta ilmaa ei tunnu tulevan, niin yksi klassikko on sisäkierron temppuilu. En tiedä miten se sharanissa toimii, mutta JOS siinä on se malli missä on kaksi erillistä läppää, toinen ulkoilmalle ja toinen sisäilmalle, niin ei olisi ensimmäinen josta juuttuu ulkoläppä kiinni. Sitten kun molemmat läpät ovat kiinni, niin eihän se puhallin mistään sitä ilmaa saa.

Kokeile vaikuttaako sisäkierron päälle tai pois kytkeminen millään tavalla puhallusvoimakkuuteen?
Ei vaikuta puhallusnopeuteen juurikaan. Ei myöskään kuulu mitään ääniä, mitä normaalisti kytkemällä sisäkierron päälle, eli sieltähän pitäisi selvästi kuulua kun se kanavasäädin liikkuu.

Aika paljon selaillut asian tiimoilta ja ihan kivasti löytyy ohjeita VW:n autoihin. Tästä sisäilman moottorista taisi löytyä juttua mm Golfin tiimoilta.

Osanen taitaa olla https://www.cars-equipment.com/en/shop/air-conditioning-a-c-compressor/oem-185006012-1kd907511c-1k1907511g-recirculation-flap/, olisiko tähän tiedossa ohjesitusta, kuinka tuohon moottoriosaseen pääsisi käsiksi? Kojelaudan / hanskalokeron kohdilla?
Sharan 2.0 TDI DSG 140hv vm. 2015

M_M

Helpointahan on hakea erWinistä Sharanin korjaamomanuaalit, sieltä ne purkuohjeet löytyy. Allekirjoitukseni linkissä ohjeita.  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Juksake

Lainaus käyttäjältä: M_M - 30.11.20 - klo:14:43
Helpointahan on hakea erWinistä Sharanin korjaamomanuaalit, sieltä ne purkuohjeet löytyy. Allekirjoitukseni linkissä ohjeita.  :)

Aivan. Tuon linkin huomasinkin jo aiemmin ja se jäi välilehdelle auki. Vaikutti aika hyvältä ja oli tarkoitus tunti käyttöaikaa ostella kunhan saa sellaisen tunnin aikaseksi ettei muita häiriötekijöitä ole jaloissa... :)

Kiitos tuosta linkistä!
Sharan 2.0 TDI DSG 140hv vm. 2015

Juksake

Päivitystä tilanteeseen.

Sovittiin myyjän kanssa että käytän saman ketjun paikallisessa huollossa (Kia/Ford merkkihuolto) ja tutkivat siellä mikä vikana.
Soitin ja varasin ajan. Kerroin puhelimessa tilanteen, että olen ajanut koko viikon tällä näkymällä:



Sanoin myös, että mitään ei tapahdu, kun painan sisäilmankierron päälle/pois.

Auto jäi sitten sovittuna aikana huoltoon ja 20 min myöhemmin tuli txt että autonne on valmis. Tiskin kanssa sitten käytiin asia läpi ja hän kertoi, että huoltomiehet olivat sitä mieltä että ei ole mitään ongelmaa tässä. Puhallin toimii ja huuru oli poistunut, kun auto oli ollut käynnissä.

Kerroin, että tämä Sharan on meidän 5 henkisen kokoonpanon viides auto, eikä missään ole vastaavaa ongelmaa tullut esiin. Sitten kiitin kohteliaasti ja ajoin samoin tein VW merkkihuollon tiskille ja n. kahden minuutin keskustelun jälkeen huoltoneuvoja totesi, että sisäilmankierron moottori vaikuttaisi olevan rikki. Sanoin, että"kiitos tästä, kuulostellaan asiaa ja palataan tarvitttaessa."

Tämän jälkeen menin kotiin ja pihalla pimeässä otin hanskalokeron pois (joka muuten oli yllättävän helppo irrottaa). Siellä vastassa oli tämä näkymä:



Samalla testasin tuota sisäilmankierron namiskaa, niin tuo läppä ei liikkunut tuosta mihinkään. Hieman kun sitä sormella avitti, niin se pikkumoottori nyki siinä. Käsittääkseni tuo on asento, jossa ilma kiertää ainoastaan sisäpuolelta, korjatkaa jos olen väärässä?

Otin tästä myös havannoillistavan videon, jos kehtaisin alkaa myyjän ja huollon kanssa asiasta vänkäämään.

Helpoimmalla taidan päästä, kun tilaan joko purkaamolta tai ebaysta uuden moottorin ja laitan sen paikoilleen, sitten jatkan matkaa.  :D
Sharan 2.0 TDI DSG 140hv vm. 2015

o.b.

Ota se moottori irti ja aukaise se. Se on niin vähällä käytöllä, että vaseliinit kuivuu ja moottori ei jaksa liikuttaa vipuja.

Klipsit kun aukasee varovasti, niin kotelon saa ehjänä auki. Pari pisaraa voiteluöljyä, niin vaseliini herkistyy jos et jaksa puhdistella ja laittaa uusia rasvoja. Saattaa olla myös se iso ratas hieman turvonnut ja kirrata kiinni. Hiekkapaperia kehiin silloin.

Varmista, että potentiometri ei pyörähdä vahingossa 180 astetta.

niksa

Oman kokemuksen perusteella aivan normaalia valitettavasti.
Vähänkin kosteampaa niin keskipenkistä alkaen pyrkii huurtumaan.

Ilmatilavuutta on liikaa, ja puhallusta ei saa kunnolla laseille takana. Hieman auttaa, jos pakottaa takaa täysille ja pelkästään ylös. Mutta ei sitä meteliä jaksa kuunnella.

Parhaimmillaan, kun oli se säätöventtiili jumissa, eli puhalsi vain kylmää, niin pohjoisen reissuilla koko takapää jäässä.

niksa

Vasta luin kaikki viestit. Toki viat kannattaa hoitaa kuntoon, mutta siis myös täysin kunnossa ollessa pyrkii huurtumaan. Jos sisäkierto on jumissa, niin tekee ongelman moninkertaiseksi.

heppi

Itsellä ei ole koskaan ollut ongelmia tuulilasin huurtumisen kanssa. Ainut minkä on huomannyt että keskirivillä huurtuu lasit kun auto on täynnä ja ulkona kylmä tai erityisen kostea keli. Ongelmaa voi auttaa toki erillaisillä kemikaaleilla jotka estää lasin huurtumista. Itsellä oli joskus yksi ikkunan puhdistus aine jossa oli jokin tällainen aine ja se tuntui toimivan hyvin. Nyt en kyllä millään enään muista mikä se oli. Myös tiivisteiden huoltaminen auttaa tähän huurtumis ongelmaan. Omassa oli kattoikkuna tiivisteet hieman kovettunut ja kosteutta pääsi sisälle mutta siihen auttoi kuminhoitoaine ja puhdistus.

jape

Itselläni Seat Alhambra 2012 ja mitään tollasta huurtumisongelmaa ei ole. Toki jos on viisi henkeä ja kova pakkanen, takasivuikkunat vetävät hiukan huurteeseen, mutta kannattaa laittaa yläosassa oleva ilmankierto auki ja alaspäin.

MUTTA hiukan vastaava sattui VW Golf Plussalla.

Siinä oli sisäilman moottorin akseli katkennut ja moottori oli jättänyt läpän sisäilmakierrolle. Silloin kävi juuri noin etuikkunalle -tunnistan kuvion ikkunassa.  ;D

Epäilisin tuota. Ebaysta parilla kympillä - marmorilta heti mutta se hinta. Teippasin läpän auki asentoon konehuoneeseen päin ja hienosti pelasi, kunnes sain osan ebaysta. Ebayssa osanumeroita oli tarjolla paljon, mutta loppuosa erosi hiukan, siksi tilasin pari varmuuden vuoksi, mutta ilmeisesti molemmat olisi käynneet.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy