Superb III tdi jäähdytysnestepumppu 3 sähkövika/katkos

Aloittaja jsiksu, 14.03.24 - klo:21:41

« edellinen - seuraava »

jsiksu

Tuommoinen vika alkoi tulemaan talvella kun akku vaihdettiin, itse moottori löytyy öljynsuodattimen alta, BOSCH 0 392 024 029

Tuo antoi aika ajoin häiriötä ja joku testeri näytti myös että oli passiivinen, ei olisi "kuollut"

Tilasin uuden ja vaihdoin, kaikki toimi hienosti n.1000km ja nyt alkanut taas tekemään tuota samaa vikaa uudelleen, toki voi olla huonoa tuuria, mutta jotenkin nyt mietityttää voisiko olla jotain muuta ja miten tuo akun uusinta voisi vaikuttaa..

Mikä tämän pumpun tehtävä on, kyseessä sähköinen, eli liittyykö lisä lämmittimeen tämäkin, siellä vissiin toinen pumppu lähempänä lämmitintäkin, pienempi, niitä on tullut vaihdettua näihin VAG autoihin ennenkin kun monesti vikaantunut? mutta tämä 3:s pumppu vähän auki, pyöriikö vain jos moottori ei käynnissä vai?

a_jaba

EA288 moottorissa on ainakin kolme vesipumppua.

Yksi on moottorilohkossa ns. perinteinen vesipumppu ja se pyörii jakohihnan pyörittämänä. Ainakin joissain versioissa siinä on sähköllä ohjattu kaulus jolla pystytään säätämään jäähdytysnesteen virtausta.

Toinen pumppu on sähköinen ja on sylinterinkansi - egr cooler - (webasto) - sisätilan lämmityskenno vesikierrossa. Jos autossa on webasto niin en tiedä onko webastolla oma vesipumppu vai käyttääkö tätä vesipumppua.

Noi kaksi vesikiertoa on osittain yhteydessä toisiinsa, kun moottori lämpenee tarpeeksi ja sisätilaan ei tarvita kuumaa niin sylinterinkannen vesikierto ohjautuu lohkoon josta vesi pääsee syylarille jotta jäähdytys toimii.

Kolmas pumppu on sähköinen nestekiertoisen välijäähdyttimen pumppu. Siinä on siis lähes täysin erillinen nestekierto imusarjan sisällä olevan välijäähdyttimen ja siihen liittyvän syylarin välillä. Tätä pumppua pyöritetään käsittääkseni aina tarpeen mukaan että saadaan ahtoilma pysymään halutussa lämpötilassa. Tällä vesikierrolla on yhteistä tuon muun vesikierron kanssa käytännössä vain paisuntasäiliön liitynnän kautta. Eli jos ajaa moottorin oikein kunnolla kuumaksi niin siellä lohkossa pyörivä kuuma jäähdytysneste ei rupea missään vaiheessa kiertämään tässä välijäähdytyspiirissä.

Sitä en tiedä miten noi on testerin aivotuksissa numeroitu mutta veikkaisin että vcds, obdeleven tai joku muu pätevä testeri osaa kyllä kertoa minkä piirin vesipumppu siellä kiukuttelee.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jsiksu

Juu, kiitos, tosiaan obdeleven käytössä ja se antaa tuon otsikon jäähdytysvesipumppu 3 vian, mutta sen tehtävää en tarkemmin tiedä, kerran sen olen vaihtanut äskettäin tuon pumpun ja vika pysyi tovin pois, kunnes alkoi nyt uudelleen ja kun ei tule joka ajolla vaan satunnaisesti, ni mietin sen käyttötarkoitusta ja sen pohjalta, miten auton käyttö voisi vaikuttaa vikakoodiin

Toki jos webaston, ni sen käyttö voisi aktivoida vian tai vastaavasti pdf poltto jne myös...

Koodina virhe tulee: P26F400

jsiksu

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 15.03.24 - klo:11:00EA288 moottorissa on ainakin kolme vesipumppua.


Kolmas pumppu on sähköinen nestekiertoisen välijäähdyttimen pumppu. Siinä on siis lähes täysin erillinen nestekierto imusarjan sisällä olevan välijäähdyttimen ja siihen liittyvän syylarin välillä. Tätä pumppua pyöritetään käsittääkseni aina tarpeen mukaan että saadaan ahtoilma pysymään halutussa lämpötilassa. Tällä vesikierrolla on yhteistä tuon muun vesikierron kanssa käytännössä vain paisuntasäiliön liitynnän kautta. Eli jos ajaa moottorin oikein kunnolla kuumaksi niin siellä lohkossa pyörivä kuuma jäähdytysneste ei rupea missään vaiheessa kiertämään tässä välijäähdytyspiirissä.



Palaan tähän, eli kyseessä.siis tuo pumppu 3. Eli välijäähdyttimen...

Se on nyt uusittu 2 krt, aina on toiminut n
 500-700km eli n. Viikon ja taas alkanut antamaan tuota häiriötä ja virta tuntuu tulevan, mutta pumppu käy pätkittäin kun testaa, eli uudet pumput hajonneet

Mikähän tämmöisen voi aiheuttaa?

Jos tämmöinen on oma piirinsä, ni voiko olla tukos tai jotain, eli pumppu kuumenee liikaa ja hajoaa?

Saako jostain virtapiirin?

Ensimmäisen kerran vika tuli akun vaihtamisen yhteydessä ja kun käynnistettiin ensimmäisen kerran,mutta miten se voi vaikuttaa? Akkujahan ei koodata näissä, sen tiedon mukaan mitä olen saanut.

Mitä vaikuttaa ajossa, kuumeneeko liikaa vai saako tarpeeksi muuta jäähdytystä, vika valo kuitenkin oranssi, ei punainen... täytyisi ajaa jonkin verran, ennen kuin pääsee taas korjaukseen...

jugih

Ootko katsonut että liitin on ihan iskussa?

Oman GTEn melkein vastaavan pumpun liitin näytti tältä:
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

fixed

Sattui silmään, ettei uutta akkua ole aikanaan koodattu. Ei todennäköisesti vaikuta pumppuvikaan, mutta kyllä se uusi akku olisi hyvä koodata.

https://www.youtube.com/watch?v=qnd9Ik_WtG8&t=71s

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy