Ensimmäinen parempi auto

Aloittaja emilts, 03.04.20 - klo:10:54

« edellinen - seuraava »

emilts

Morjesta pöytään.
Olen siis ostamassa ensimmäistä vähän kalliimpaa autoa tuon tämänhetkisen -04 poloisen tilalle :D. Nyt nettiautoa selanneena voin todeta, että Trendline (manuaali) malli lähtee kaupasta ~11k, hintaan ja Highline (automaatti) virtuaalinäyttöineen ~16k,. (2017-2018 mallit)  Asia mikä huolettaa tämän hintaisen auton kohdalla on se, että miten paljon hinta tulee tippumaan parin vuoden sisällä?  Kumpi näistä olisi järkevämpi ostaa arvon säilytyksen kannalta? Pitääkö nää lippulaivamallit paremmin hintansa? Onko noiden automaattivaihteistojen kanssa ilmennyt ongelmia? Ja onko manuaali luotettavampi toimivuuden suhteen?

Lisäksi jos teillä on kokemuksia molemmista malleista, niin kuulisin mielelläni lisää aiheesta.

Kiitos etukäteen vastanneille :) !

cosmos

#1
Yleensä varusteet menettävät arvonsa vuosien myötä eli paremmin varustellusta ei saa juurikaan parempaa hyvitystä vaihdossa.
Vaihteisto on mielipiteitä jakava asia. Monet ajavat nykyään automaatilla ja se voi olla hieman helpompi myytävä tulevaisuudessa, vaikka kyllä varmasti hyvin pidetty manuaalikin ostajansa löytää.
Iän ja kilsojen karttuessa manuaali on yleensä toimintavarmempi ja edullisempi käyttökustannuksiltaan.
Automaatissa on moninkertainen määrä mahdollisia vikakohteita kun autolle tulee ikää enemmän. Nykyautomaateista en tiedä mutta takavuosina niiden jatkeena olevat koneet veivät myös enemmän polttoainetta.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: cosmos - 03.04.20 - klo:11:35
Yleensä varusteet menettävät arvonsa vuosien myötä eli paremmin varustellusta ei saa juurikaan parempaa hyvitystä vaihdossa.

Varusteissakin on toki eroja, jos puhutaan autovalmistajan omista varustetasoista vs. itse ruksitusta lisävarustelistasta. Näissä nuo eri varustetasot useimmiten säilyttävät edes sen jonkinlaisen hintaeronsa kulimpaan vrt, mutta tuo lisävarustelistan ruksiminen on omalle lompakolle aivan täysin pelkkää hallaa, niistä et juuri lisähintaa saa. Toki ne voivat esim. lyhentää myyntiaikaa, mutta eipä juuri sen enempää :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

batman14

Kannattaa myös suunnata katse konsernisisareen eli Seat Ibizaan, jos ei ole pakko saada Poloa alle. Jakavat kuitenkin tekniikan aika 1:1 ja Ibiza on IMO paremman näköinen auto (ehkä koska itsellä on sellainen  :D ). Seat on kuitenkin jonkun verran halvempi, joka joissain osissa saattaa näkyä marginaalisesti esim. sisustassa, mutta muuten ei juurikaan.

emilts

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 03.04.20 - klo:12:31
Kannattaa myös suunnata katse konsernisisareen eli Seat Ibizaan, jos ei ole pakko saada Poloa alle. Jakavat kuitenkin tekniikan aika 1:1 ja Ibiza on IMO paremman näköinen auto (ehkä koska itsellä on sellainen  :D ). Seat on kuitenkin jonkun verran halvempi, joka joissain osissa saattaa näkyä marginaalisesti esim. sisustassa, mutta muuten ei juurikaan.

Kiitos. Pitääpä katsella niitäkin! bizoissa vissiin vähän enemmän potkuakin  :o

Topias H

Meillä tuli yhessä projektissa hankinttua pari golfia, ibizaa ja poloa. Huomattavan suurta eroa autoissa ei ole. Ibizassa suurempi sisämelu. Tilat on molemmissa kompaktit ja sopii niin pitkälle kuin lyhyelle kuskille mainiosti. Varusteina molemmissa merkeissä oli sama comfortline. Eli adaptiivista vakkaria ja isoa multimedia näyttöä. Sekä keyless. Samaan aikaan oli käytössä uusia golfeja. Pikkumallit ei poikennut isommastaan muuta kuin tiloiltaan. Vaihteisto ja kone oli sama 1.0 tsi. Ja useimpien koneiden kyljessä vaihtoi DSG.
Ibiza vai polo. Ibiza on siromman näköinen. Polo taas vähän isomman näköinen.
Varusteet samat ja yhtä helpot.
Kompakti koko
Sisämelussa suurin eroavaisuus.

Itselle valitsisin nuista golfin. Mutta siitä joutuu pulittaan paljon enemmän ku polosta tai ibizasta. Ja mp:tähän tässä kysyttiin.
~ VCDS-OULU ~ HEX - V2 unlimited ~ Pitkä jono volkkareita ja muutama Peugeot, Volvo, Nissan.

tapanixxx

Valitsisin polon. Täytyy muistaa että vuosimallista 2018 muuttui myös mallisukupolvi, eli tämä uusin sukupolven Polo on edeltäjäänsä parempi ajaa. Ottaisin sellaisen, haluamillasi varusteilla. Itselläni on ollut kolme Poloa ja kaikkiin olen ollut tyytyväinen. Tämä uusin on vuosimallia 2018 ja on paras ajaa näistä.

batman14

Lainaus käyttäjältä: Topias H - 03.04.20 - klo:14:39
Meillä tuli yhessä projektissa hankinttua pari golfia, ibizaa ja poloa. Huomattavan suurta eroa autoissa ei ole. Ibizassa suurempi sisämelu. Tilat on molemmissa kompaktit ja sopii niin pitkälle kuin lyhyelle kuskille mainiosti. Varusteina molemmissa merkeissä oli sama comfortline. Eli adaptiivista vakkaria ja isoa multimedia näyttöä. Sekä keyless. Samaan aikaan oli käytössä uusia golfeja. Pikkumallit ei poikennut isommastaan muuta kuin tiloiltaan. Vaihteisto ja kone oli sama 1.0 tsi. Ja useimpien koneiden kyljessä vaihtoi DSG.
Ibiza vai polo. Ibiza on siromman näköinen. Polo taas vähän isomman näköinen.
Varusteet samat ja yhtä helpot.
Kompakti koko
Sisämelussa suurin eroavaisuus.

Itselle valitsisin nuista golfin. Mutta siitä joutuu pulittaan paljon enemmän ku polosta tai ibizasta. Ja mp:tähän tässä kysyttiin.

Samaa mieltä rengasmelusta. Huollon sijaisautona oli Polo joka oli kyllä jonkin verran hiljaisempi. Muissa ominaisuuksissa taas Comfortline perusvarusteinen Polo ei vetänyt vertoja omaan Ibizaan verrattuna. Tämä on sitten oma mielipide ja oikeaa mielipidettä tuskin tällaisissa makuasioissa ei ole olemassa  :) Ibizassa siis huomattavasti hauskempi ajaa, ja on itselle enemmän ajajan auto. Poloon kun istahdin tuli aika vahva ''eläkeläis fiilis'', eli istutaan korkeammalla, ajotuntuma hieman etäisempi.

Riippuu ihan mitä etsii. Jos etsii mukavampaa vaihtoehtoa on Polo parempi, jos haluaa enemmän varusteita ja isomman koneen sekä hieman sporttisemman auton valitsee Ibizan. Molemmissa on hyvät puolensa. Ibizan hyvä puoli mielestäni on myös sen suhteellinen harvinaisuus. Poloja tulee vastaan joka kadunkulmassa, mutta Ibizaa näkee harvemmin. Kumpaan vaan päädyt niin LED-ajovalot on hyvä varuste ja tekee ihmeitä ulkonäölle. Molemmat mallit ovat aika aneemisen näköisiä ilman niitä.

axe

hinnankehityksestä on olemassa aika hyvin merkistä riippumaton kaava:
ensimmäiset 3 vuotta auton hinta laskee 15% vuodessa jonka jälkeen 10% seuraavat pari vuotta.Hyvin arvonsa pitävissä autoissa tuo 3. käyttövuosi on sekin vain 10%,huonommissa myös 4. käyttövuosi -15%. Lyhennettynä mitä uudemman ja kalliimman ostat sen enemmän häviät. Varusteista automyyjän sanoin:Parempi varustelu tarkoittaa että helpompi myydä mutta ei juurikaan arvokkaampi sisäänostaessa. :'(

Topias H

Nuissa ibizoissa oli ainaki 2019 loppuvuodesta EU kamppis. Muistaakseni EU avusti pieniä vähäpäästöisiä ja keveitä autoja 4000, hankintahinnan kevennyksellä. Ibiza voi olla sen takia halvempi hankkia.
~ VCDS-OULU ~ HEX - V2 unlimited ~ Pitkä jono volkkareita ja muutama Peugeot, Volvo, Nissan.

Variant

#10
Lainaus käyttäjältä: axe - 03.04.20 - klo:18:35
hinnankehityksestä on olemassa aika hyvin merkistä riippumaton kaava:
ensimmäiset 3 vuotta auton hinta laskee 15% vuodessa jonka jälkeen 10% seuraavat pari vuotta.Hyvin arvonsa pitävissä autoissa tuo 3. käyttövuosi on sekin vain 10%,huonommissa myös 4. käyttövuosi -15%. Lyhennettynä mitä uudemman ja kalliimman ostat sen enemmän häviät. Varusteista automyyjän sanoin:Parempi varustelu tarkoittaa että helpompi myydä mutta ei juurikaan arvokkaampi sisäänostaessa. :'(

Kauppalehden jutusta lainattua: ”Leasingyhtiö Leaseplanin mukaan uuden auton arvo alenee noin kymmenen prosenttia vuodessa, ja yli viisivuotias auto menettää arvoaan noin seitsemän prosentin vuosivauhtia.” Tämä sopii aika hyvin edelliseen autooni, auton hinta oli noin 30 000 , uutena kauppakirjan mukaan ja itse ostin sen 6 vuotiaana noin 13 000 , hintaan yksityiseltä henkilöltä (ajettu n. 110 000 km). Auto oli paras eli ns. Highline-malli. Käytetyn auton vaihtoarvo liikkeessä on sitten eri asia.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy