1.0 TSI virittäminen?

Aloittaja jtlaine2, 13.02.19 - klo:11:48

« edellinen - seuraava »

jtlaine2


S8k-80

Miksi tuollainen huijauspoksi eikä oikeaa ohjelmointia?

jtlaine2

Kerro lisää, en tunne noiden boksien teknisiä eroja.

Saksoboy

Niin nämä viriboxit on periaattees kaikki ns. Huijausboxeeja jotka lisää tehoa huijaamalla auton omaa tietokonetta esim. Iloittamalla pienemmästä ruiskumäärästä mikä se todellisuudessa on jolloin auto kompensoi sitä lisäämällä polttoaineen määrää sylintereissä.
Ohjelmallinen viritys taas tapahtuu muuttamalla sytytystä, ilmamääriä ja polttoainemääriä jotta saavutetaan tehonlisäystä parantelemalla ilman ja polttoaineen suhdetta palamiseen.
Nykymoottorit on valmiiksi tehtaalla säädetty melkoisen laihalle joten usein tehonlisäys saavutetaan jo sillä että optimoidaan seossuhde koko kierrosalueelle "turvallisiin" arvoihin.
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

jtlaine2


SiPaLe

Lainaus käyttäjältä: jtlaine2 - 14.02.19 - klo:23:03
Kiitos vastauksesta. Mistä nämä ohjelmoitavat erottaa ja mistä ohjelmoitavia virityksiä saa?

Ovatko nämä niitä viriboxiratkaisuja?
https://www.br-performance.be/en-be/chiptuning/1-cars/54-volkswagen/3095-polo/9200-a0-2017/9628-1-0-tsi/
https://www.ptronic.com/performance-chip-volkswagen-polo-1-0-tsi-115.htm
https://www.chiptuning.com/en/company/news/vw-polo-tuning-dte-systems.html

T: Jouni

Tuossa ekassa linkissä ihan ajoneuvon omaa moottorinohjainlaitetta optimoidaan kuvauksen mukaan dynamometrissä (yritys sijaitsee Alankomaissa), toiset on viribokseja. Googleen kun laittaa esim. "moottorin optimointi" ja skippaa ne ekat mainokset joissa puhutaan jostain teholastuista/tehoboxeista niin alkaa löytyä noita ohjelmointeja tekeviä firmoja ja etsiä niistä ne mitkä on järkevän matkan päässä itselle. Niistähän pystyy sitten googlaamaan kokemuksia ja selvittämään mikä tekee valmiilla softalla (eli ajaa jonkun ison softafirman ohjelman sinun autosi moottorinohjainlaitteeseen) ja mikä juuri autokohtaisesti dynamometrissä säätäen. Se että kuinka ison eron saa sillä onko softa ns. bulkkisofta jossa mennään tietyllä tapaa turvallisissa rajoissa ja kompromissina suurelle määrälle moottoreita vai customsofta juuri sinun autoosi jossa mennään tarvittaessa lähemmäs niitä äärirajoja, niin en lähde ottamaan kantaa, se on sinun päätös mikä tuntuu luontevalta ja omalle lompakolle hyvältä. Suurten valmistajien valmissoftat varmasti ajaa asiansa kun kyseessä tuore kampe jossa ei oletettavasti ole mekaanisia muutoksia (isompi turbo, cooleri, suuttimet jne.) tai isompia kulumia, niissä mennään suhteellisen turvallisissa rajoissa. Toisaalta customsoftalla pystytään tarvittaessa tekemään kaikkea vakion ja tuon ääripään (maksimi teho keston kustannuksella) väliltä sen mukaan mitä moottorilta halutaan.

Fredde

Täytyy kyllä sanoa, että on aika hassua alkaa virittää 1.0l Poloa, vielä jos kyseessä on uusi auto. En itse lähtisi sotkemaan noin herkkää nykymoottoria millään tuunauksilla. Jos haluat lisää tehoa, osta auto josta sitä löytyy vakiona // vähän luotettavammalla tekniikalla tehty käytetty auto josta on tuunausaihioksi.

Polo GTI 2019

japa

Ei järjen häivää alkaa mopokonetta lastuttamaan josta saa ehkä normaalin 1.4 koneen tehot. Samalla riski kasvaa että kone porsii ennenaikojaan.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

vwille

Lainaus käyttäjältä: Fredde - 15.02.19 - klo:11:04
Täytyy kyllä sanoa, että on aika hassua alkaa virittää 1.0l Poloa, vielä jos kyseessä on uusi auto. En itse lähtisi sotkemaan noin herkkää nykymoottoria millään tuunauksilla. Jos haluat lisää tehoa, osta auto josta sitä löytyy vakiona // vähän luotettavammalla tekniikalla tehty käytetty auto josta on tuunausaihioksi.
Noh, toisaalta jos tykkää Polosta, ja aiemmin ei ollut edes mahdollisuutta saada yli 95-hevosvoimaista moottoria (paitsi jos hankki paljon kalliimman GTI:n).

http://optimoiautosi.fi/ <- Tuolla ainakin tarjotaan mahdollisuutta nostaa tehoa 20 hevosvoimaa moottoriohjelmoinnilla. Tuota moottoriahan käytetään myös 115-hevosvoimaisena, ja itseäni on mietityttänyt, että onko 95- ja 115-hevosvoimaisilla malleilla muuta eroa kuin softa.

vwille

Lainaus käyttäjältä: vwille - 16.02.19 - klo:09:01
Noh, toisaalta jos tykkää Polosta, ja aiemmin ei ollut edes mahdollisuutta saada yli 95-hevosvoimaista moottoria (paitsi jos hankki paljon kalliimman GTI:n).

http://optimoiautosi.fi/ <- Tuolla ainakin tarjotaan mahdollisuutta nostaa tehoa 20 hevosvoimaa moottoriohjelmoinnilla. Tuota moottoriahan käytetään myös 115-hevosvoimaisena, ja itseäni on mietityttänyt, että onko 95- ja 115-hevosvoimaisilla malleilla muuta eroa kuin softa.
Näköjään editointi ei onnistunut. Manuaalissa on näiden mallien tekniset tiedot. Näköjään omapainossa on 10 kilon ero, eli voihan varustelussa olla jotain eroa, vaikka tekniikka olisi muuten samaa.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: vwille - 16.02.19 - klo:09:01
<- Tuolla ainakin tarjotaan mahdollisuutta nostaa tehoa 20 hevosvoimaa moottoriohjelmoinnilla.

Mitä jos huolto myöhemmin päivittää ohjelmistoa, eli nolla kaikki viritykset?

Petunet

Meillä perheen toiseen autoon tehtiin tehon lisäys 1.0 -moottoriin.
Ei ole VAG mutta mitattu teho muuttui 100hv -> 160hv ja sen kyllä huomaa.
Kun olen auto käyttänyt merkkiliikkeessä huollossa olen pyytänyt pidättäytymään ohjelmistopäivityksistä minulta kysymättä.
Olen jopa kertonut miksi ja kaikki on mennyt hyvin.
Merkkiliikkeen softapäivityksen jälkeen täytyy vain käydä asennuttamassa muokattu ohjelma takaisin, se on helppo ja nopea toimenpide kun ei tarvitse enää hakea säätöjä.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

SJP60

Yleensä optimoinnilla saavutettavat tehonlisäykset eivät ole noin suuria. Mahtaakohan tuossa olla 20...30hp. ns."lapin lisää" ?

b1mpo

Jos optimoidaan samaa konetta, joka lähtee tehtaalta eri tehoversioina, niin silloin voi teho nousta laiskemmalla melko paljon. Tällaisia koneita tulee joskus vastaan. Esim volvon t2 manuaalina on tällainen. Myös bemarilla ja mersulla on sellaisia. Ehkäpä foordillakin nuo litraisten eri konversiot.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

JakeS

Oli mitä merkki tahansa niin 100--->160 optimoinnilla tuntuu uskomattomalta. "Mitattu teho" vaatisi hieman lisäselvitystä.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 18.02.19 - klo:03:14
Oli mitä merkki tahansa niin 100--->160 optimoinnilla tuntuu uskomattomalta. "Mitattu teho" vaatisi hieman lisäselvitystä.
Ei se uskomattomalta kuulosta, jos samaa moottoria on saanut 140hp? Siis jos on sama moottori kyseessä. Esimeekkinä tuo manuaali t2 myös, jonka tehot melkein tuplaantuu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

PetriM

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 18.02.19 - klo:03:14
Oli mitä merkki tahansa niin 100--->160 optimoinnilla tuntuu uskomattomalta. "Mitattu teho" vaatisi hieman lisäselvitystä.
Kyllä...ehkä. Tiedän, että 1.0 TSI 95 hv Polosta on otettu "optimoinnilla" 134 hv. Dynokäyrät löytyy netistä. Catback, mutta etuputkisto ja katti vakio. Muttapa vakio ahtopaine 0,6 tuplattu optimoinnissa -> 1,2 bar - siinä se taika. Kuulostaa melko turvalliselta virittämiseltä :D 

On tää virittäminen helppoa nykyään, ahdot vaan ylös. Mulla oli aikoineen Subra Impreza WR240. Kone rakennettu uudestaan. Siinä oli vahvempi blokki, männät, pakosarjat, isompi turbo, ilmanottoa parannettu ja putkistoa muokattu. 240 hv -> 313 hv...eikä tarvinnut vielä edes ahtoja juuri nostaa.
-21 Seat Ibiza 1.5 TSI EVO FR
ex-15 Audi TT 2.0 TFSI Quattro
ex-18 VW Polo GTi 2.0 TSI DSG
ex-14 Seat Leon Cupra 280 TSI DSG
ex-12 Toyota GT86
ex-00 Subaru Impreza WR240
ex-95 MB C36 AMG...ja monta muuta mursua
ex-89 Porsche 944 turbo; 924 CGTS replica
ex-87 Chevrolet Corvette C4 targa

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: PetriM - 18.02.19 - klo:08:40
Kyllä...ehkä. Tiedän, että 1.0 TSI 95 hv Polosta on otettu "optimoinnilla" 134 hv. Dynokäyrät löytyy netistä. Catback, mutta etuputkisto ja katti vakio. Muttapa vakio ahtopaine 0,6 tuplattu optimoinnissa -> 1,2 bar - siinä se taika. Kuulostaa melko turvalliselta virittämiseltä :D 

On tää virittäminen helppoa nykyään, ahdot vaan ylös. Mulla oli aikoineen Subra Impreza WR240. Kone rakennettu uudestaan. Siinä oli vahvempi blokki, männät, pakosarjat, isompi turbo, ilmanottoa parannettu ja putkistoa muokattu. 240 hv -> 313 hv...eikä tarvinnut vielä edes ahtoja juuri nostaa.

Dynokäyrät näkyy "jostain" autosta netissä ja porukka uskoon. Hyvä esimerkki on celtic tuning, joka hehkuttaa facebookissa tehoja Suomalaisista autoista, mutta tulokset on jostain yksittäistapauksesta, joka penkitetty Briteissä. Edes rahaa vastaan eivät olisi penkittäneet, mutta kovasti kertoilivat ettei mihin tahansa nelivetopenkkiin kannata luottaa, mutta itse hehkuttavat toisen auton penkkilapuilla  ;D.

Minä uskon, kun auto on penkitetty ennen ja jälkeen optimoinnin. Näin myös saat luotettavaa dataa etkä pelkästään persedyno fiilistä. Esimerkkinä vag-konsernin dieselit. Jos sieltä ei saa enemmän tehoa ulos, kuin mitä tehdas lupaa on autossa todennäköisesti jotain vikaa.

Mutta muuten en ymmärrä miksi ostaa maitopurkin lohkotilavuudella varustettua autoa ja sen jälkeen ruveta virittämään? Täällähän hehkutetaan, että se on maailman paras jumalmoottori ja tehoa riittää vaikka mihin  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.02.19 - klo:07:05
Ei se uskomattomalta kuulosta, jos samaa moottoria on saanut 140hp? Siis jos on sama moottori kyseessä. Esimeekkinä tuo manuaali t2 myös, jonka tehot melkein tuplaantuu.

Jos kuvitellaan, että "samasta" 1.0 moottorista on vaikka 100hp ja 140hp versiot ja ollaan rehellisiä niin kyseessä ei todellakaan ole samat moottorit.

Noissa 100hp ja 140hp moottoreissa voi olla erona jo turbo (ja sen seurauksena öljypumppu), imusarja, välijäähdytin, suuttimet, kytkin ja vaihteisto.

Eli viritys 100hp -> 160hp on todennäköisesti täysin eri asia kuin 140hp -> 160hp.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

PetriM

Kun ahtopaineet tuplataan, niin tehot kyllä nousee. Itseäni lähinnä kiinnostaa miten tuo kone kestää pitemmän päälle ilman mitään muita muutoksia.
Löytyihän tämä ->  https://www.etuners.gr/vw-polo-6c-1-0tsi-stage2-97ron/
-21 Seat Ibiza 1.5 TSI EVO FR
ex-15 Audi TT 2.0 TFSI Quattro
ex-18 VW Polo GTi 2.0 TSI DSG
ex-14 Seat Leon Cupra 280 TSI DSG
ex-12 Toyota GT86
ex-00 Subaru Impreza WR240
ex-95 MB C36 AMG...ja monta muuta mursua
ex-89 Porsche 944 turbo; 924 CGTS replica
ex-87 Chevrolet Corvette C4 targa

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 18.02.19 - klo:09:10
Jos kuvitellaan, että "samasta" 1.0 moottorista on vaikka 100hp ja 140hp versiot ja ollaan rehellisiä niin kyseessä ei todellakaan ole samat moottorit.

Noissa 100hp ja 140hp moottoreissa voi olla erona jo turbo (ja sen seurauksena öljypumppu), imusarja, välijäähdytin, suuttimet, kytkin ja vaihteisto.

Eli viritys 100hp -> 160hp on todennäköisesti täysin eri asia kuin 140hp -> 160hp.
Esimerkiksi meidän corsan kone on sama, oli sitten viritysaste 90 tai 115. Siellä ei ole noita ylläolevia erona. T2 ja T3 koneet on samoja. Mersullakin on käytetty samoja koneita eri tehoisina.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

JakeS

Oli miten oli mutta 100--> 160 ei tule optimoimalla. Se on kuitenkin huomattavasti enemmän kuin 95->134 jonka petrim antoi esimerkkinä.
Ihan mielenkiinnosta vaikka offaria onkin, niin mistä b1mpo on faktat kaivanut moottorien samanlaisuudesta esimerkeissäsi ?
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.02.19 - klo:09:33
Esimerkiksi meidän corsan kone on sama, oli sitten viritysaste 90 tai 115. Siellä ei ole noita ylläolevia erona. T2 ja T3 koneet on samoja. Mersullakin on käytetty samoja koneita eri tehoisina.

Ainahan sitä saa kuvitella, että moottori on "sama"  :D

Ja kyllä tiedän, että ainakin mersun W203 200CDI (115hp) ja 220CDI (143hp) oli vain ohjelmallisesti erilaisia, tai näin ainakin veho asian ilmaisi kun myivät "tehtaan virallista" ohjelmointi viritystä 200CDI->220CDI.

Ja jos näitä esimerkkejä nyt mietitään niin on hiukan eroa 90->115 (n. +28%) ja 115->143 (n. +24%) kun taas 110->140 (+40%) tai jopa 100->160 (+60%)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

b1mpo

Vängatkää vain vapaasti.  8) On samoja koneita ja on "samoja" koneita. Voi ottaa ihan itse selvää asioista, jos ei halua uskoa. Tuon corsan kohdalla on sama vääntömomenttikin, mutta tehoa on rajoitettu yläkierroksilla ohjelmallisesti.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Petunet

Ohoh, kylläpä viestejä tulikin.
Avataanpa hieman.
Kuten tuossa jo arveltiinkin, ko. moottorista on 3 eri tehoversiota: 100, 125 ja 140hv.
Ohjelman lisäksi noissa ei tietääkseni ole mekaanisia eroja.

Autoon vaihdettu välijäähdytin, imuputkistoa, downpipe ja pakoputkisto ohjelman lisäksi.

Jarrupenkissä mitattu muutosten jälkeen 160.3hv ja 249.0Nm.
Vakio-ohjelmalla mitattiin 116,4hv ja 181.0Nm, kaikki mekaaniset muutokset oli tehty jo tuolloin.

Autolla on ajettu yli 90 000 km muutosten jälkeen ilman ongelmia.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

firstvw

En oikein jaksa uskoa että pelkästään mekaanisilla muutoksilla on saatu +16hv, varsinkin jos tehokkaammat mallit ovat mekaanisesti samoja.
Tässä tapauksessa tehot nousivat 116->160, ei suinkaan 100->160. Tulos täysin vakiona samalla penkillä olisi kiva tietää. Mutta makea tulos kuitenkin, saattaa aiheuttaa hymyä liikenteessä

b1mpo

Tuossa on nuo pari autoa mielestäni laadukkaan viripajan softilla.


Noista moottoreista en ole löytänyt muuta, kuin softaeron. Tällaisia tapauksia on muillakin merkeillä. Joskus aikanaan oli eemelin 200d ja 220d eroista vastaavaa juttua, mutta silloin 220d sisälsi tasapainoakselin, mitä 200d ei sisältänyt. Eli eri moottorit kyseessä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Petunet

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 18.02.19 - klo:19:20
En oikein jaksa uskoa että pelkästään mekaanisilla muutoksilla on saatu +16hv, varsinkin jos tehokkaammat mallit ovat mekaanisesti samoja.
Tässä tapauksessa tehot nousivat 116->160, ei suinkaan 100->160. Tulos täysin vakiona samalla penkillä olisi kiva tietää. Mutta makea tulos kuitenkin, saattaa aiheuttaa hymyä liikenteessä

Juu olisi ollut ihan kiva tietää täysin vakion auton teho ko. penkissä mutta sitä tietoa minulla nyt ei ole.
Kuulemma pelkkä ohjelma ilman mekaanisia muutoksia rajoittaa tehon n.145hv joten vakiota 140-heppaista ei kannata lastuttaa.
Tästä saatiin enemmän tehoa kuin muista vastaavista siihen mennessä.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

dosetti

Itsekin kyselin aiheesta ihan mielenkiinnosta ja kuulemma 130hv asti pääsisi custom-softalla, jossa myös dsg luistoa säädettäisiin laatikosta. Eli ihan kivasti halutessaan saisi lisää. Ehkäpä sitten kun takuu on ohi..

frankiez

Vanha topic mutta löytyykö PKI-seudulta pajaa, jossa voisi lastuttaa -18 1.0 TSI mallista Golfia? Kyseessä 86hp versio.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy