Renkaiden vaihto itse tehtynä

Aloittaja Drive-In, 23.10.16 - klo:19:47

« edellinen - seuraava »

repomies

Turhaa pelleilyä nuo rasvat ja tervat. Etelä-Euroopan touhuja kun siellä renkaita ei auota paitsi uutta sarjaa laittaessa.

Oikeaan momenttiin momenttiavaimella kiristetty pultti aukenee helposti eikä ehdi puolessa vuodessa ruostua mitenkään niin pahasti että siitä olisi ongelmaksi. Aukenevat helposti ilman äpyilyä ja pysyvät kiinni ilman ongelmia. Pulttipyssymies käyttää vastaavasti momenttisauvaa kiristäessään.

Kaikkia muita alustan ja jarrujen pultteja autossa sitten sopiikin rasvata ja tervata korroosiota vastaan, mutta ei näitä jotka auotaan puolen vuoden välein.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 31.10.16 - klo:20:08
Terva on parasta, pitää osata laittaa sopivasti ettei vanteet likaannu ajan myötä.

Autotallista löytyy yksi todella vanha puteli hautatervaa. Oli jossain vaiheessa kaatunut kyljelleen ja vuotanut muovipussin pohjalle. Aivan sairaan hyvä tuoksu tuossa hautatervassa.

Pitäisköhän kokeilla pultteihin. No ei ehkä sentään.  :)

PS. Ei tää nyt ihan niin vakavaa ole kun ainoita oikeita tapoja tuntuu löytyvän. Hyvä että jaetaan HYVIÃ,, KÃ,,YTÃ,,NTÖJÃ,,. Jokainen voi ottaa niistä käyttöön mitä haluaa tai jättää ottamatta  ;)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: repomies - 31.10.16 - klo:20:35
Turhaa pelleilyä nuo rasvat ja tervat. Etelä-Euroopan touhuja kun siellä renkaita ei auota paitsi uutta sarjaa laittaessa.

Tuoko oli perustelut? Voin sanoa, että isotkin pojat laittaa tarvittaessa rasvaa  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: repomies - 31.10.16 - klo:20:35
Turhaa pelleilyä nuo rasvat ja tervat. Etelä-Euroopan touhuja kun siellä renkaita ei auota paitsi uutta sarjaa laittaessa.

Oikeaan momenttiin momenttiavaimella kiristetty pultti aukenee helposti eikä ehdi puolessa vuodessa ruostua mitenkään niin pahasti että siitä olisi ongelmaksi. Aukenevat helposti ilman äpyilyä ja pysyvät kiinni ilman ongelmia. Pulttipyssymies käyttää vastaavasti momenttisauvaa kiristäessään.

Kaikkia muita alustan ja jarrujen pultteja autossa sitten sopiikin rasvata ja tervata korroosiota vastaan, mutta ei näitä jotka auotaan puolen vuoden välein.
Näin metallialan osaavana voin kertoa, että on kierteet/kartiot sekä vanteista, navasta että pultista aika morjes parin talven jälkeen, kun sinne hierotaan ne jarrupölyllä kyllästetyt ruuvit kerta toisensa jälkeen kuivana. Etenkin talven suolassa kylvettämisen jälkeen :P Tekisi mieli kysyä, että tiedätkö mitä on lastuava työstö? :D

sakal83

Melkosta ydinfysiikkaa nykyään tämä renkaiden vaihto  :D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

kerkko

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 31.10.16 - klo:23:08
Melkosta ydinfysiikkaa nykyään tämä renkaiden vaihto  :D

Jees, alkaa olla yhtä vaikeaa kuin toisessa ketjussa kuvailtu auton pesu. Paitsi että ydinfysiikka on enempi järkeenkäypää.

baleno

Enpä muista että missään firmassa oisi vapaaehtoisesti putsailtu ja rasvailtu pultteja. Ja ammattilaisvehkeissä pulttikoneen kakkosasento vetää jo niin tiukalle että varmasti pysyy. Isommat pykälät on liiottelua eikä niitä taho saada käsin auki. Ja tietysti tunnollinen asentaja vetää alut kiinni ykkösellä ja sitten momentilla. Jos on aikaa. Kotiasentaja putsailee ja voitelee pultit ja putsaa navan vastepinnan ja pesee renkaat.
Kaikissa rengasfirmoissa ei edes ole kunnon tiloja renkaiden pesuun vaikka vanteet pitäs pestä ennen vannetöitä ja tasapainotusta.
Citroen C5 2.0i 2006

repomies

Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 31.10.16 - klo:22:17
Näin metallialan osaavana voin kertoa, että on kierteet/kartiot sekä vanteista, navasta että pultista aika morjes parin talven jälkeen, kun sinne hierotaan ne jarrupölyllä kyllästetyt ruuvit kerta toisensa jälkeen kuivana. Etenkin talven suolassa kylvettämisen jälkeen :P Tekisi mieli kysyä, että tiedätkö mitä on lastuava työstö? :D

Parahin metallialan osaaja, kuinka monta talvea minun täytyy vielä odottaa että 2005 ja 2007 käyttöönotettujen autojeni renkaiden pultit ja mutterit muuttuvat lastuaviksi sorvin osiksi jotka putoavat liikenteessä tai alkavat jumitella niin ettei niitä saa auki? Aika monta talvea ovat nämäkin vehkeet nähneet..

Jännä homma että edellisissä autoissakaan ei ole ollut mitään ongelmaa. Romutusikäänkin olen yhden auton ajanut. Ihan rasvailematta pyörien pultteja, jotka lähtevät kyllä auki romutusikäisestäkin autosta kunhan renkaanvaihto on tehty sen 2 kertaa vuodessa ja momentti on oikea.

b1mpo

Monella tuntuu olevan sääli pultteja/vanteita kohtaan ja siksi pulttien rasvailu. MInusta pultit tulisi vaihtaa siinä vaiheessa kun kuluneet/venyneet/ruostuneet. Näissä vageissa vaihtuu navatkin jossain vaiheessa laakerin mukana, kun ovat tyypillisesti yhtä "jöötiä". Jos ostaa kunnon navat laakereineen, ei ruoste jatkossakaan pesi kierteisiin. Joillain vanne-napa-kombinaatioilla saa rasvailemalla ja liialla kiristelemällä jarrut kieroiksi tai vanteet halki. Pulttien on vain tarkoitus pitää kiinni ja navan keskittää, jolloin pulteille ei tule juuri edes kuormaa. Siksi siis suhteellisen matala momentti. Suurin kuorma tulee pulteille siis ylikiristyksestä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

mremonen

Lainaus käyttäjältä: kerkko - 31.10.16 - klo:23:16
Jees, alkaa olla yhtä vaikeaa kuin toisessa ketjussa kuvailtu auton pesu.
Joo, näitä kun lueskelee, niin tuntuu siltä ettei elämässä ole muuta kuin auton ympärillä pyöriminen. Mulle tuo on kuitenkin lähinnä tapa liikkua paikasta toiseen ja siinä sivussa saada naapurit kateelliseksi. En kyllä hirveästi jaksa sitä muuten palvoa. Pidän puhtaana sisältä ja ulkoa, mutta harjattomassa koneessa pesetän ja renkaat vaihdatan liikkeessä.

Mutta jokainenhan saa harrastaa mitä hyvänsä ja näin autofoorumilla toki se harrastuskulma tulee korostetusti esiin.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Lebis

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 01.11.16 - klo:07:50
Joo, näitä kun lueskelee, niin tuntuu siltä ettei elämässä ole muuta kuin auton ympärillä pyöriminen. Mulle tuo on kuitenkin lähinnä tapa liikkua paikasta toiseen ja siinä sivussa saada naapurit kateelliseksi. En kyllä hirveästi jaksa sitä muuten palvoa. Pidän puhtaana sisältä ja ulkoa, mutta harjattomassa koneessa pesetän ja renkaat vaihdatan liikkeessä.

Mutta jokainenhan saa harrastaa mitä hyvänsä ja näin autofoorumilla toki se harrastuskulma tulee korostetusti esiin.

Jokainenhan tekee miten itse haluaa, mutta ihan mielenkiinnosta tuntematta kalustohistoriaasi sen enempää mitä täältä selviää niin millä kalustolla ajattelit saada naapurit kateelliseksi? Johan on luulot miehellä.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Lebis - 01.11.16 - klo:08:33
Johan on luulot miehellä.
Sehän ei riipu miehestä eikä autosta vaan naapureista. Ettet vaan asuisi missään lähellä?  8)
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

SNG


Antti O

#73
Minulla tuo homma sujui kutakuinkin tällä tavalla.

1. Talvivanteet ovat olleet jo heinäkuusta lähtien kun auton hankin pestynä ja vahattuna varastoituna omaan "rengashotelliini". Itsellä siis lämmin halli käytössä.
2. Auton huolellinen pesu käsin
3. Sisälle ja hallitunkilla nurkka kerrallaan nostokohdasta ylös.
4. Kunnollisella tuplavasara koneella pultit auki käyttäen oikeaa vannesuojahylsyä.
5. 1-teholla pultit kiinni (100nm), auto alas.
6. Momenttiin bilteman 1/2" momenttiavaimella.
7. Rengaspaineitten tarkastus
8. Seuraavana päivänä kylmällä kelillä paineitten tarkastus huoltsikan mittarilla.

Kesäpyörät pesin seuraavana iltana, ja varastoin ne kevättä varten. Ennen allelaittoa keväällä vahailen ne huolellisesti ulko sekä sisäpuolelta.


Geoman

Vielä tähän sen verran näpertelyä, että onko ammattirengasliikkeissä renkaita vaihtaessanne mennyt kierteet pultin reiästä tai pultista? Minulla on ainakin kaksi kertaa näin käynyt ja senhän havaitsee vasta puoli vuotta myöhemmin seuraavassa renkaan vaihdossa. Ilmeinen syy on, että pultin väännön aloituskin tehdään pulttipyssyllä.


Antti O

Ei ole ainakaan tasapainotuksessa koskaan pilattu kierteitä. Itse teen sen niin että otan siitä hylsystä kiinni ja pyöritän sormilla sen alkuun että se lähtee varmasti oikealle jengalle, ja sitten vasta surautan koneella sen kiinni.

SNG

On pilattu pariinkin kertaan (kahdesta eri autosta). Stn tunareita!

vwmies

Aikaa kului juurikin 30 min., saman ajan autoradio soi ilman avainta "virtalukossa". Renkaat olivat valmiiksi esillä, työkalut kontissa.
Ei rasvaa kierteisiin, ajan alle 5tkm talvessa. Josko vielä kaffekupin jälkeen pesaisisi 10 min ja varastoon.  ::)

OT: etukumit olivatkin kuluneet 1,6TDin räjähtävällä alkuvoimalla vaihtokuntoon kulumisvaroittimeen asti -> vaihtoon talvella  :o
Yritetään pärjätä.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 01.11.16 - klo:07:50
Joo, näitä kun lueskelee, niin tuntuu siltä ettei elämässä ole muuta kuin auton ympärillä pyöriminen. Mulle tuo on kuitenkin lähinnä tapa liikkua paikasta toiseen ja siinä sivussa saada naapurit kateelliseksi. En kyllä hirveästi jaksa sitä muuten palvoa. Pidän puhtaana sisältä ja ulkoa, mutta harjattomassa koneessa pesetän ja renkaat vaihdatan liikkeessä.

Mutta jokainenhan saa harrastaa mitä hyvänsä ja näin autofoorumilla toki se harrastuskulma tulee korostetusti esiin.

Kun puunaa auton viimosen päälle, saattaa se silloinkin aiheuttaa kateutta kun sen preemiumi on sammalpeitteen alla :) Itseä ei voisi tosin vähenpää naapurit kiinostaa, muuta kuin että ovat häiritsemättä mun elämää :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

ull3

Täälläkin keskustelussa voisi olla kokemuksia TI halleista, osittain renkaiden vaihtoa ajatellen kiinnostaa tuo Custom-Garage Espoossa?

xmasa

Tuli mieleen sellainen juttu, kun eräässä kulkineessani sattui olemaan McGard-lukkopultit. Niin kauan ne lukkopultit oli käytössä, kunnes erään renkaanvaihdon yhteydessä tallinpihalla meinasi tulla jännäkakka. Olivat edellisessä autonhuollossa ryssineet sen lukkopulttien hylsyn paskaksi. Oli vissiin pulttipyssyllä vaan paukutettu menemään, niin mitäpä muuta siinä voi saada aikaan. Ei meinannut se hylsyn erikoiskuvioitu kruunu istua mitenkään siihen lukkopulttiin ja kaikenlisäksi se kuvioitu kruunu lähti kokonaan irti.

Hylsyn sai pienellä ähräämisellä korjattua ja renkaat vaihdettua, mutta sen jälkeen koko setti lähtikin roskiin. Tuon jälkeen ei tosiaan ole tullut edes harkittua mitään lukkopultteja.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

sakal83

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001944943.html
Jos ei tosissaan halua jatkossa jonotella linkin mukaisesti VIITTÃ,, tuntia renkaiden vaihtoon, niin IS antaa yleis"pätevän" ohjeen renkaiden vaihtoon itse tehtynä  ;D ;D ;D
Kannattaa varsinkin laittaa tuo aluvanne sinne auton alle varmistamaan tunkkia tuollai väärinpäin puolat kohti betonia. Ensin pultit kiinni rengasavaimella niin tiukkaan kuin käsivoimin pystyy vääntämään ja sitten voi varmistaa perään momenttiavaimella ;D
Keväällä saa sitten taas pomppia sen avaimen päällä  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

rami

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 03.11.16 - klo:09:08
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001944943.html
Jos ei tosissaan halua jatkossa jonotella linkin mukaisesti VIITTÃ,, tuntia renkaiden vaihtoon, niin IS antaa yleis"pätevän" ohjeen renkaiden vaihtoon itse tehtynä  ;D ;D ;D
Kannattaa varsinkin laittaa tuo aluvanne sinne auton alle varmistamaan tunkkia tuollai väärinpäin puolat kohti betonia. Ensin pultit kiinni rengasavaimella niin tiukkaan kuin käsivoimin pystyy vääntämään ja sitten voi varmistaa perään momenttiavaimella ;D
Keväällä saa sitten taas pomppia sen avaimen päällä  ;)

Kyllä on karskin näköistä hommaa. Ei siinä paljon alumiinivannetta säästelty. Vamistelutkin jäi kertomatta,kässäri ja tasainen maa. Voi tulla haikea huominen jos ei ole kässäri päällä ja kaltevalla pinnalla hommataan.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: xmasa - 01.11.16 - klo:17:00
Tuli mieleen sellainen juttu, kun eräässä kulkineessani sattui olemaan McGard-lukkopultit. Niin kauan ne lukkopultit oli käytössä, kunnes erään renkaanvaihdon yhteydessä tallinpihalla meinasi tulla jännäkakka. Olivat edellisessä autonhuollossa ryssineet sen lukkopulttien hylsyn paskaksi. Oli vissiin pulttipyssyllä vaan paukutettu menemään, niin mitäpä muuta siinä voi saada aikaan. Ei meinannut se hylsyn erikoiskuvioitu kruunu istua mitenkään siihen lukkopulttiin ja kaikenlisäksi se kuvioitu kruunu lähti kokonaan irti.

Hylsyn sai pienellä ähräämisellä korjattua ja renkaat vaihdettua, mutta sen jälkeen koko setti lähtikin roskiin. Tuon jälkeen ei tosiaan ole tullut edes harkittua mitään lukkopultteja.

Noista rikkoontuneista ja paljon harmia aiheuttaneista tarvike lukkopulteista on ollut sen verran juttua, että käytän vain auton mukana tulleita orkkis pultteja tai tiskiltä haettuja.  :o
Yritetään pärjätä.

sambolo

Hajoo ne orkkiksetki, vagfin fb ryhmässä nyt psrin päivän sisäl jo useempi :D

Mut hei, ainaki ne ajaa asiansa :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

sakal83

Lainaus käyttäjältä: rami - 03.11.16 - klo:10:40
Kyllä on karskin näköistä hommaa. Ei siinä paljon alumiinivannetta säästelty. Vamistelutkin jäi kertomatta,kässäri ja tasainen maa. Voi tulla haikea huominen jos ei ole kässäri päällä ja kaltevalla pinnalla hommataan.
"Renkaan oikeat paineet voi tarkistaa ovesta tai bensatankista."
Onneks videon autossa ne oli ovessa ;D, vitunaikanen homma lähteä bensaTANKISTA niitä tarkistamaan.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

mremonen

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001944943.html

No, tuleehan tosta tuntipalkkaa, jos vaikka jossain olisi saanut vaihdettua suoraan kolmellakympillä. Niin pari euroo tunti... tölkkejä keräämälläkin pääsee varmaan kymmenkertaisiin tuloihin.

Ja sitten kun tuon kertoo jonossa olleiden määrällä, niin Suomen BKT:sta lähti varmaan prosentti tai kaksi...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

concorde

Lainaus käyttäjältä: Drive-In - 23.10.16 - klo:19:47...eikä mene sitten sormi suuhun rengasrikon yllättäessä jossain pimeällä korpitaipaleella.

Tähän ilmaisena vinkkinä, että laittakaa sellainen 20x20cm vesivanerin pala jonnekin sinne varapyöräkoteloon jemmaan, jos oikeesti joudutte sinne korpitaipaleelle vaihtamaan sitä rengasta. Sillä OEM-tunkilla ei tee tienpenkan soralla mitään, jos siinä ei ole tukevaa nostopaikkaa vaan tunkki uppoaa surkeasti maan sisään. Pahimmillaan pintaroutainen maa kestää nostaa ylös, mutta kun rengas on irti, niin sitten se alkaa vajoamaan...

Jaa mistäkö tiedän?  ;)

nimim. vanerinpalaa mukanaan 30vuotta kuljetellut...
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

SNG

Lainaus käyttäjältä: concorde - 12.12.16 - klo:15:43
Tähän ilmaisena vinkkinä, että laittakaa sellainen 20x20cm vesivanerin pala jonnekin sinne varapyöräkoteloon jemmaan, jos oikeesti joudutte sinne korpitaipaleelle vaihtamaan sitä rengasta. Sillä OEM-tunkilla ei tee tienpenkan soralla mitään, jos siinä ei ole tukevaa nostopaikkaa vaan tunkki uppoaa surkeasti maan sisään. Pahimmillaan pintaroutainen maa kestää nostaa ylös, mutta kun rengas on irti, niin sitten se alkaa vajoamaan...

Jaa mistäkö tiedän?  ;)

nimim. vanerinpalaa mukanaan 30vuotta kuljetellut...

Toi on muuten hyvä vinkki! Täytyypä ottaa asiaksi kun joskus muistaa...

concorde

^ tota lappua on tullut käytettyä puolen tusinaa kertaa vuosien saatossa. Omasta autosta on gummi puhjennut tien päällä pari kertaa ja loput kerrat olen pysähtynyt auttamaan neitoja hädässä.
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy