Renkaiden vaihto itse tehtynä

Aloittaja Drive-In, 23.10.16 - klo:19:47

« edellinen - seuraava »

Drive-In

Moni vaihdattaa auton renkaat liikkeessä tai huoltoasemalla, mutta itse tehtynä se onnistuu myös. Uuden Fabian mukana ei tullut vakiovarusteina vararengasta, tunkkia eikä pyöränpulttiavainta, vaan pelkkä renkaanpaikkaussarja (spray-pullo ja ilmakompressori). Niillä ei tosi paikan tullen tee mitään, joten ensin piti hankkia sopivat varusteet renkaanvaihtoon.

Biltemasta löytyi jämäkänoloinen 1,5 tonnin saksitunkki (20 eur) ja pyöränpulttiavain teleskooppivarrella ja kääntöhylsyllä 17/19 mm (9 eur). Tunkissa oli nostokohdan suojana hahlokumi, jonka hahloa piti vähän levittää. Sahasin rautasahalla hahlon molemmilta sisäreunoilta siivun kumia pois, niin että hahlo sopii hyvin auton helmapellin saumaan. Nostokohdat on merkitty Fabian alahelmapeltiin painetuilla kolmiomerkeillä ja saumakohta on siinä vahvistettu paksummalla pellillä.

Itse renkaanvaihto sujuikin sitten nopsaan. Auto tasaiselle alustalle, käsijarru tiukalle ja ykkösvaihde päälle, 17 mm hylsy avaimeen, pulttien löysäys, tunkki paikoilleen ja renkaan nosto ilmaan, pultit irti, kesärengas pois, tarkistus ettei vanteen ja pyörännavan väliin jää kuraa, talvirengas paikoilleen, pultit reikiin ja kiristys ristiin niin että rengas asettuu hyvin kohdalleen, tunkki alas, loppukiristys näppituntumalla sopivaan momenttiin, renkaan merkkaus missä kohti oli niin että tulee laitettua seuraavalla kerralla samalle puolelle mutta edestä taakse ja päinvastoin. Yksi rengas meni takakonttiin vararenkaaksi tunkin ja rengasavaimen kanssa ja loput renkaat varastoon. Renkaiden pesun jätin nyt väliin, kun olivat niin puhtaat.

Sitten vielä rengaspaineiden tarkistus huoltoasemalla, rengaspainevaroittimen  asetus ajotietokoneelle ja homma oli valmis. Kun renkaat vaihtaa itse, niin pysyy taito yllä eikä mene sitten sormi suuhun rengasrikon yllättäessä jossain pimeällä korpitaipaleella.

mremonen

No, tuo "taito" on sellainen, jonka käytännössä jokainen -80 -luvulla autoilun aloittanut on ollut pakko opetella. Ei silloin renkaidenvaihtoa saanut mistään palveluna. Tai tietysti rahalla varmaan sai silloinkin mitä vaan, mutta eipä noita paljoa mainostettu.

Enemmän ainakin itsellä tuon esteenä on se, etten viitsi säilytellä renkaita omissa tiloissa. 4 x 255/45R20 -setti vie sen verran tilaa, että mieluummin jätän renkaat jonkun muun säilytettäväksi.

Mutta totta on, että tuo taito olisi hyvä opetella. Toisaalta jotta siitä olisi sitten tosi paikan tullen iloa, pitää se ylimääräinen tunkki olla myös mukana. Ja se vararengas...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 23.10.16 - klo:19:53
No, tuo "taito" on sellainen, jonka käytännössä jokainen -80 -luvulla autoilun aloittanut on ollut pakko opetella. Ei silloin renkaidenvaihtoa saanut mistään palveluna. Tai tietysti rahalla varmaan sai silloinkin mitä vaan, mutta eipä noita paljoa mainostettu.

Enemmän ainakin itsellä tuon esteenä on se, etten viitsi säilytellä renkaita omissa tiloissa. 4 x 255/45R20 -setti vie sen verran tilaa, että mieluummin jätän renkaat jonkun muun säilytettäväksi.

Mutta totta on, että tuo taito olisi hyvä opetella. Toisaalta jotta siitä olisi sitten tosi paikan tullen iloa, pitää se ylimääräinen tunkki olla myös mukana. Ja se vararengas...

Ei kai nuokaan vielä nyt mitkään traktorin renkaat ole ;D. Vanhaa ryjää roskiin niin johan nuo nyt johonkin koloon sujahtaa.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Statisti

Vielä kun kiristää momenttiavaimella, niin saa ne tarpeenvaatiessa auki tienpäällä. Ainakin osa rengasliikkeistä ampuu pultit niin tiukkaan, ettei niitä saa pois ilman 1,5 metrin jatkoa rengasavaimeen.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Drive-In - 23.10.16 - klo:19:47
Moni vaihdattaa auton renkaat liikkeessä tai huoltoasemalla, mutta itse tehtynä se onnistuu myös. Uuden Fabian mukana ei tullut vakiovarusteina vararengasta, tunkkia eikä pyöränpulttiavainta, vaan pelkkä renkaanpaikkaussarja (spray-pullo ja ilmakompressori). Niillä ei tosi paikan tullen tee mitään, joten ensin piti hankkia sopivat varusteet renkaanvaihtoon.

Biltemasta löytyi jämäkänoloinen 1,5 tonnin saksitunkki (20 eur) ja pyöränpulttiavain teleskooppivarrella ja kääntöhylsyllä 17/19 mm (9 eur). Tunkissa oli nostokohdan suojana hahlokumi, jonka hahloa piti vähän levittää. Sahasin rautasahalla hahlon molemmilta sisäreunoilta siivun kumia pois, niin että hahlo sopii hyvin auton helmapellin saumaan. Nostokohdat on merkitty Fabian alahelmapeltiin painetuilla kolmiomerkeillä ja saumakohta on siinä vahvistettu paksummalla pellillä.

Itse renkaanvaihto sujuikin sitten nopsaan. Auto tasaiselle alustalle, käsijarru tiukalle ja ykkösvaihde päälle, 17 mm hylsy avaimeen, pulttien löysäys, tunkki paikoilleen ja renkaan nosto ilmaan, pultit irti, kesärengas pois, tarkistus ettei vanteen ja pyörännavan väliin jää kuraa, talvirengas paikoilleen, pultit reikiin ja kiristys ristiin niin että rengas asettuu hyvin kohdalleen, tunkki alas, loppukiristys näppituntumalla sopivaan momenttiin, renkaan merkkaus missä kohti oli niin että tulee laitettua seuraavalla kerralla samalle puolelle mutta edestä taakse ja päinvastoin. Yksi rengas meni takakonttiin vararenkaaksi tunkin ja rengasavaimen kanssa ja loput renkaat varastoon. Renkaiden pesun jätin nyt väliin, kun olivat niin puhtaat.

Sitten vielä rengaspaineiden tarkistus huoltoasemalla, rengaspainevaroittimen  asetus ajotietokoneelle ja homma oli valmis. Kun renkaat vaihtaa itse, niin pysyy taito yllä eikä mene sitten sormi suuhun rengasrikon yllättäessä jossain pimeällä korpitaipaleella.
Juu. Noinhan sitä on tullut meneteltyä jo vuodesta 1979. Ensin oman auton renkaat, sitten meidän toisen auton renkaat ja aikoinaan vielä firman autojen renkaat.
Ostin muuten hiljattain juuri tuon saman tunkin biltemasta uuteen Ford Fiesta ST:n, saas nähdä kuinka sillä onnistuu Fordin renkaiden vaihto. Nyt on vielä helppo homma, kun on samat mutterit, ei ole niin kuin Rocossa soviterenkaita talvivanteissa, ei lukkopultteja eikä pultin suojia.
Auton pesetän aina ennen vaihtoa, niin on mukava vaihtaa puhtaita renkaita ja jättää puhtaana talliin. Minulla on paperilaput joissa lukee renkaan paikka. Kiinnitän ne venttiiliin.
Tuo teleskooppivarsi on hyvä, kun siitä saa apuja aukaisemiseen ja kiristää sitten vain pari senttiä varsi ulkona.

skriko

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 23.10.16 - klo:19:53
No, tuo "taito" on sellainen, jonka käytännössä jokainen -80 -luvulla autoilun aloittanut on ollut pakko opetella. Ei silloin renkaidenvaihtoa saanut mistään palveluna. Tai tietysti rahalla varmaan sai silloinkin mitä vaan, mutta eipä noita paljoa mainostettu.

Isä sanoi syksyllä 1979 "vaihdan sinulle talvirenkaat". Tuumasin että minä vaihdan ja sinä katsot meneekö sillai kun pitää. Eihän sitä voi aina tyttökään olla isää vaivaamassa renkaiden vaihtoon. Siitä 18 vuotiaasta lähtien en ole apua tarvinnut.
Paitsi minä en saa Pögötin talvikapseleita pois. Siihen tarvitaan voimaa. Onneksi sitä on tuossa lähellä. ;)

HiTecci

Aina on itse vaihdettu ja nykyisin tuo onnaakin melko sutjakkaasti, työkaluina jatkettava 17/19mm väännin + DeWaltin iskuväännin + Bahcon 3tn tunkki:
- Käsivääntimellä pitkänä kiertää auton ympäri ja löysää kaikki pultit
- Bahco alle ja auton kulma ylös
- DeWaltilla pultit pois
- Renkaan vaihto
- 17/19mm hylsyä apuna käyttäen pultit aluilleen
- DeWaltilla ristiin kiristellen
- Auto alas ja seuraava nurkka
- Lopuksi käsivääntimellä lyhyenä kiertää auton ympäri ja loppukiristää kaikki pultit

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

SNG

Jatkovarsiavain, 10,8V iskevä ruuvinväännin 1/2 tuuman adapterilla, 17mm voimahylsy,  momenttiavain ja bilteman hallitunkki pädillä, voiteluainetta.

-Ykkönen silmään ja kässäri tiukalle
- Etu ja takapyörien mittailut ja silmäilyt irronneiden nastojen määristä
- Vaihto kulma kerrallaan

1. Alkulöysäys teleskooppiavaimella
2. Kulma ylös
3. Pulttien irrotus iskevällä ruuvinvääntimellä
3. Rengas irti
4. Pyöräntuentojen, vetareiden ja jarrujen silmäilyt
5. Navan reikiin, keskiön kehälle sekä pulttien kierteiden päähän sekä kartiolle hiukan sopivaa rasvaa (tällä kerralla aseöljyä)
6. Pyörä paikoilleen ja pulttien ampuminen iskevällä ruuvinvääntimellä
7. Kulma alas
8. Seuraavan kulman kimppuun

Pyörien pesu ja vanteiden vahaus sitten kun saa aikaiseksi ja siirto pinoon autotallin nurkkaan

Keväällä käyn lisäksi navat läpi akkukoneeseen kiinnitetyllä teräsharjapäällä.

mremonen

Ajaa auton hallin ovesta sisälle. Astuu ulos ja kaivaa pultit takaloosterista (ja spacerit). Seuraa vieressä, kun haalarimies vaihtaa. Vittulee siinä hieman ja käy vielä pomon kanssa naureskelemassa ja juomassa kupin kahvia. Heittää toiset pultit loosteriin (ja mahd. ne spacerit), kiittää, hyppää autoon ja ajaa pois. Sama sitten taas 6 kk päästä.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 25.10.16 - klo:17:45
Ajaa auton hallin ovesta sisälle. Astuu ulos ja kaivaa pultit takaloosterista (ja spacerit). Seuraa vieressä, kun haalarimies vaihtaa. Vittulee siinä hieman ja käy vielä pomon kanssa naureskelemassa ja juomassa kupin kahvia. Heittää toiset pultit loosteriin (ja mahd. ne spacerit), kiittää, hyppää autoon ja ajaa pois. Sama sitten taas 6 kk päästä.
;D ;)

sepinki

Itse olen tähän saakka tehnyt kaikki ns. kausivaihdot. Ehkä sitten kun tunnen itseni vanhaksi annan liikkeen hoitaa.
Kalustona on bachkon matala tunkki, kompura, siihen kunnon ruuvinväännin (jonka nimeä en nyt jaksa käydä tallista katsomassa) sekä kawasan momenttiavain. Pulttipyssyllä ruuvit auki, uutta rengassettiä tilalle, ensin sormivoimalla putit paikoilleen, pyssyllä alkukiristys ristiin ja viimeistelynä renkaan ollessa maassa oikeaan momenttiin myöskin ristiinkiristettynä. Yleensä n.puoli kierrosta momenttiavaimella riittää kun alkukiristys kunnossa. Pultteja rasvailen tarpeen mukaan, lähinnä yleensä puhdistan ne.
Voi sitten syyttää vain itseään jos saa helmat lommoon tms :)
Pesut ja puunaukset sitten toki tän päälle, eli vahaus vaihdon jälkeen.
2 × A6 c7 quattro

xmasa

Kyllä on aina tullut itse vaihdettua renkaat omiin kulkineisiin. Pois lukien tietysti pakolliset uusien kumien vaihdot. Kyllä sitä tuli taas eilen hetken mietittyä, kun vaihdoin kesänakit talvinakkeihin, että kylläpä on taas mutterit tiukassa  :o Aattelin, että en kyllä prkl ole itse tuollaisia momentteja tullut niihin vedettyä. Hetkenpäästä muistinkin, että keväällähän ne kesänakit tuli uusittua liikkeessä ja liikkeessä taas väännetty kunnon momentit. Kyllä mieluummin itse tosiaan nuo renkaat vaihdan, niin kauan kuin se vaan on mahdollista.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

BobSmith

Joo. Kylläpä minäkin tein renkaiden kausivaihdot miltei 40 vuoden ajan. Syksyisin usein taivasalla kylmässä ja räntäsateessa. Keväisin olosuhteet oli yleensä paremmat. Samaten peseskelin ja vahailin autoa aina silloin tällöin omin kätösin. Jotain pientä remppaakin tuli tehtyä.

Sitten tuli se ahaa-elämys. Kiitti mulle riitti. Renkaat hotelliin, kun niille ei ole enää säilytyspaikkaakaan. Sinne rengasvirmaan sitten kurvaan aina syksyisin ja keväisin. Homma hoituu kun meikäläinen kattelee päältä. Samaten auton pesu ja vahaus tapahtuu nykyään siten, että ajan auton fiksarin pihaan ja se tekee tarvittavat toimenpiteet. Haen sitten puhtaan ja kiiltävän auton ja eikun menoksi.

Heleppoa.


mremonen

Mulla jäi tuo renkaidenvaihto itse tehtynä siinä vaiheessa kun tuli ensimmäinen talon auto ja siihen kuului renkaiden säilytys & vaihto. Sitten kun luovuin autoedusta ja ostin oman, niin ei ollut kiinnostusta enää ottaa renkaita omiin nurkkiin seisomaan.

Meillä on tässä rivarissa Hitas-sääntöjen mukainen ulkovarasto, jonka mitat ovat 3 x 3 metriä. Siellä on jääkaappipakastimen lisäksi tälläkin hetkellä 5 polkupyörää varusteineen (kypärät, ajokengät), kolme settiä golfmailoja, viisi paria laskettelusuksia, kolme lumilautaa, kolme täysikokoista matkalaukkua, täydellinen korjaamotason fillarinkorjauskalusto telineineen, pölynimuri, tilanteesta riippuen 0-10 lootaa kaljaa, puutarhatyövälineet, mattoja,... ja sitten tietysti kaikenlaista muuta.

Pidän edelleen renkaat säilytettynä jossain muualla. Ja kun ne on muualla säilytyksessä, niin tuntuisi tyhmältä ajaa sinne, ottaa ne säilytyksestä, käydä vaihtamassa ABC:n pihalla ja viedä vanhat taas säilytykseen.

Tällä ei oikeastaan ole mitään tekemistä sen kanssa osaanko vaihtaa renkaita vai en. Sitä nyt kuitenkin tuli tehtyä parikymmentä vuotta, joten eiköhän se vielä onnistu, jos tarve tulee. Toisaalta kun autossa ei ole tunkkia eikä sitä rengastakaan ja audi järjestää paikalle vaihtajan, niin miksipä tuota enää harjoittelisikaan. En treenaile vaipanvaihtoakaan säännöllisesti, kun sille ei enää (tai vielä) ole tarvetta.

Toisaalta jos olisi kunnolliset tilat ja pystyisi vaihtamaan sisällä, niin miksipä ei...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

CeeCee3.6

Lainaus käyttäjältä: xmasa - 25.10.16 - klo:18:13
Kyllä on aina tullut itse vaihdettua renkaat omiin kulkineisiin. Pois lukien tietysti pakolliset uusien kumien vaihdot. Kyllä sitä tuli taas eilen hetken mietittyä, kun vaihdoin kesänakit talvinakkeihin, että kylläpä on taas mutterit tiukassa  :o Aattelin, että en kyllä prkl ole itse tuollaisia momentteja tullut niihin vedettyä. Hetkenpäästä muistinkin, että keväällähän ne kesänakit tuli uusittua liikkeessä ja liikkeessä taas väännetty kunnon momentit. Kyllä mieluummin itse tosiaan nuo renkaat vaihdan, niin kauan kuin se vaan on mahdollista.
Useimmiten olen itsekin homman hoitanut ja niin tein myös nyt viikonloppuna sekä tänään vaihtaessani renkaat myös emännän autoon. Aikaahan siihen toki menee, jos kaikki pyörät pestään huolellisesti seuraavaa vaihtoa odottamaan. Niitä on sitten puhtaana mukava säilyttää ja käsitellä.
Yhden auton kanssa kävi joskus niin, että usko pulttien aukeamiseen loppui siinä vaiheessa kun ristikkoavain vääntyi ja ajoin lopulta paikalliseen rengasfirmaan. Kesäpyörät olivat olleet kaksi kesää ja yhden talven alla(seisonnassa), joten olivat melkoisen tiukassa. Lopulta aukesivat pamahtaen metrisellä jatkovarrella! Sen koommin ei ole ongelmia ollut. Omalla rannemomentilla ovat hyvin pysyneet ja aina auki lähteneet..😉

rami

Renkaanvaihto on kivaa puuhaa tuossa raittiissa ulkoilmassa. Homma pitää ottaa lunkisti ja tekee homman noin tunnissa niin ihan jees. ;D
Tasainen alusta, 12mm vaneria sopiva pala hallitunkin alle 2tn. hallitunkki riittää mainiosti. Jatkovarsiavain avamiseen ja momenttiavain oikeaan kiristykseen.  Tienaahan tuossa 200 ekee / vuosi jos huushollissa on kaksi kotteroa ajossa.
Ã,,lähän mitään, kyllä viikolla kakkosauton renkaidenvaihtoon tuli kele eteen. Lukkopultit niin ihanat varkaudenestolaitteet. Kolme rengasta saatiin vaihtoon ja neljännestä ei avautunut lukkopultti ja avain meni sököksi. Ei muuta kun rengasliikkeeseen. Eipä rengasliikkeessä otettu juurikaan muuta kantaa kun että heillä ei ole konsteja avaamiseen (valetta).  :-[ Höh! Rengashotellissa ei muka ole konstia kyseiseen ongelmaan. Kahdessa rengasliikkeessä käytiin ja sama homma. No eipäs mitään mentiin kahteen pikku korjaamoon. Ensimmäisessä ei jelppiä. Toisessa oli mies joka osasi hommansa. Asentaja veti migillä pultin  lukkopultin päähän ja naps'.  15 min ja lukkopultti lähti, mutta lujassa oli vaikka oli vaan keväällä laitettu 120nm.
Näyttää olevan ettei rengasliikkeitä kiinnosta sesongin aikana tehdä palveluluontoisia hommia vaan myydä rengassarjoja. >:( Ei ikinä enää lukkopultteja.

rami

On kahta puhetta. Saako kierteisiin ja kartioon laittaa mitään liukastetta?  Joissakin käyttöojekirjoissa kielletään esim ölynkäyttö pultteihin.  Jotkut laittaa asennustervaa tai jotain CRC tyyppistä.

SNG

Lainaus käyttäjältä: rami - 25.10.16 - klo:19:09
On kahta puhetta. Saako kierteisiin ja kartioon laittaa mitään liukastetta?  Joissakin käyttöojekirjoissa kielletään esim ölynkäyttö pultteihin.  Jotkut laittaa asennustervaa tai jotain CRC tyyppistä.

Niin on. Itse käytän.

Tuossa kiellossa saattaa olla kyse varotoimenpiteestä, ettei kukaan suihkauta vahingossa öljyä jarrulevylle.

Kuivana 120 Nm on eri kuin sama momentti voideltuna. Vaikka tuo vääntömomentti on sama, kuivana pultti kiertyy vähemmän ja saattaa jäädä "kinnaamaan" eli jääkin haluttua löysemmälle kun ei kierry tarpeeksi. Seuraavassa vaihdossa sitten kuivana laitettu pultti tietty todennäköisemmin jumissa.

Pulttihan kiinnittää vanteen venymällä itse kuin jousi. Venynyt pultti pysyy paikallaan paremmin koska venymä aiheuttaa kartiota kiristävän voiman.

xmasa

Mä oon aina suihkassu pultin kierteisiin WD40 kun renkaat olen vaihtanut. Samalla kevyesti harjannut messinkiharjalla kierteet puhtaaksi. Myös mahdollinen lika/ruoste pois messiharjalla pyörän navasta ja kevyt pyyhkäisy rätillä myös WD40 siihen. Hyvin on ainakin tähän asti toiminut.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

sepinki

Lainaus käyttäjältä: rami - 25.10.16 - klo:19:09
On kahta puhetta. Saako kierteisiin ja kartioon laittaa mitään liukastetta?  Joissakin käyttöojekirjoissa kielletään esim ölynkäyttö pultteihin.  Jotkut laittaa asennustervaa tai jotain CRC tyyppistä.

SNG: kanssa samoilla linjoilla.

Itse olen tarvittaessa ensin puhdistanut pultit crc/ vast aineella ja sitten laittanut spraytervaa. Varmaan kuparitahna ajaisi saman asian. Autonvalmistajien ohjeen olen tietoisesti ohittanut. Ei ole pultit tahattomasti aukeilleet kun momenttiin vetää, ehkä kuskin puolella teoreettinen riski pyörimissuunnan takia.
2 × A6 c7 quattro

skriko

Itse en ole yhteenkään autoon kierteisiin tai pultteihin laittanut mitään. Toinen autokin on jo 10 vuotta vanha, mutta hyvin lähtee minun voimillani auki ei kirsku eikä narise. ;D

SNG

Lainaus käyttäjältä: skriko - 25.10.16 - klo:19:47
Itse en ole yhteenkään autoon kierteisiin tai pultteihin laittanut mitään. Toinen autokin on jo 10 vuotta vanha, mutta hyvin lähtee minun voimillani auki ei kirsku eikä narise. ;D

Juu. Koulukuntia on kaksi.

Muuten rengasliikkeiden momenttipyssyllä kuivana väännettyjä aukoessa on narskunut ja paukkunut. Idiootit kokeilevat momenttiavaimella että momentti vähintään 120 Nm (kun kuuluu se ´naks´). Todellinen momentti 200+ Nm.

Nyt takajarrurempan jälkeen takarenkaiden pultit aukesivat nätisti, mutta toinen huollon toimesta irroitettu ja kiinnitetyn renkaan pultit aukesivat vasta jatkovarren päällä pomppimalla. Ei stn mitä touhua. Parempi tehdä noi rengashommat vaan ITSE!

skriko

Lainaus käyttäjältä: SNG - 25.10.16 - klo:19:53
Juu. Koulukuntia on kaksi.

Muuten rengasliikkeiden momenttipyssyllä kuivana väännettyjä aukoessa on narskunut ja paukkunut. Idiootit kokeilevat momenttiavaimella että momentti vähintään 120 Nm (kun kuuluu se ´naks´). Todellinen momentti 200+ Nm.

Nyt takajarrurempan jälkeen takarenkaiden pultit aukesivat nätisti, mutta toinen huollon toimesta irroitettu ja kiinnitetyn renkaan pultit aukesivat vasta jatkovarren päällä pomppimalla. Ei stn mitä touhua. Parempi tehdä noi rengashommat vaan ITSE!
Noinhan se menee. Katselin kerran rengasliikkeessä kun kaveri tuli uudehkolla 500 sarjan bemarilla renkaiden vaihtoon. Kyllä lumpskahteli pulttipyssy niin pahasti, että kaikissa vanteissä oli rumat jäljet.

Zego

Tätä CRC Metallivapaata keraamista tahnaa itse laittanut joka vuosi kierteisiin ja helposti aukeaa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/600102/CRC-Metallivapaa-keraaminen-tahna
Kun teen peruskiristyksen ilman momenttiavainta, niin teen sen niin että löysään vielä kerran ja kiristän uudestaan ja ihan lopuksi momenttiavaimella. Tuolla aineella ei tarvitse miettiä sopiiko kupari tms. muiden metallien kanssa yhteen.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: SNG - 25.10.16 - klo:19:53
Juu. Koulukuntia on kaksi.

Muuten rengasliikkeiden momenttipyssyllä kuivana väännettyjä aukoessa on narskunut ja paukkunut. Idiootit kokeilevat momenttiavaimella että momentti vähintään 120 Nm (kun kuuluu se ´naks´). Todellinen momentti 200+ Nm.

Nyt takajarrurempan jälkeen takarenkaiden pultit aukesivat nätisti, mutta toinen huollon toimesta irroitettu ja kiinnitetyn renkaan pultit aukesivat vasta jatkovarren päällä pomppimalla. Ei stn mitä touhua. Parempi tehdä noi rengashommat vaan ITSE!

Miksi ihmeessä pompit sen jatkovarren päällä kun siihen saa enemmän voimaa kun nostaa sitä eikä paina alaspäin? Jos siis jalat ei ole kuin heinäseipäät  ;D ;D ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

repomies

Oma ratkaisu on >600Nm vääntävä paineilmapyssy paksuimmalla letkulla mitä löysin. Kiristys käsipelillä, mutta harkinnassa on ns. momenttivarsi pyssyyn ja sitten tarkastus momenttiavaimen kanssa.

Mitään rasvoja tai tahnoja tai tervaa en ole ikinä käyttänyt eikä itse kiristämäni pultit ole olleet liian tiukassa tai toisaalta löystyneet. Muiden kiristämissä on sitten ollut joskus ongelmaa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 25.10.16 - klo:20:42
Miksi ihmeessä pompit sen jatkovarren päällä kun siihen saa enemmän voimaa kun nostaa sitä eikä paina alaspäin? Jos siis jalat ei ole kuin heinäseipäät  ;D ;D ;D
Kolmosautossamme oli niin lyhyt pulttiavain että en saanut sillä koskaan kyseisen auton pultteja auki käsivoimin. Muissa autoissa oli kunnon omat avaimet enkä omistanut vielä silloin jatkovarrellista avainta. Ainoa keino oli laittaa hankiset jalkaan ja potkia avaimella pultit auki.
Sen auton ei ollut niin väliä kun oli peltivanteet.

b1mpo

Itse en ymmärrä miksi sinne pitää voiteluainetta laittaa. Silloinhan momentti on todellisuudessa suurempi, kun pultti/mutteri kiristyy tiukemmalle samalla momentilla. Myöskin jarrulevyn  tai rummun saa mutkalle herkemmin liian kireän momentin takia riippuen vanteen taustasta napaa vasten. Vannekin saattaa haljeta. Ymmärrän kyllä valmistajien ohjetta tältä kantilta. Raskaassa kalustossa tervan ymmärrän ja henkilöautossakin sitä voi käyttää jos ruostetta  pelkää.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

skriko

Minä olen aina ihmetellyt kun sanovat että talvirenkaisiin oli ne sitten nastat tai kitkat pitää laittaa 0,2 baria enemmän ilmaa.
Omasta mielestäni se ilman lisääminen johtuu lämpötilasta eikä siitä että juuri talvirenkaisiin pitää lisätä sitä ilmaa se 0,2.

Zego

Olen sinun kanssa skriko 100% samaa mieltä mutta tämä on varmaan niille jotka eivät ymmärrä sitä että lämpötilaerot ovat suuret vaihtohetken ja sydäntalven välillä? Todella kireällä pakkassäällä heillä kuitenkin on alipainetta muttei niin paljon että haittaisi?

Voiteluaineen kanssa löysään juuri sen takia että menee paremmin todelliseen momenttiin. Eikä sitä ainetta todellakaan ole tarkoitus runsaasti laittaa eikä se ole öljymäistä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy