Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

Hannes

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 19.01.20 - klo:18:35
Manuaalin kaipuu on sama muin haluaisi takaisin tehostamattoman ohjauksen ja jarrut (eikä tietenkään ABS:iä), koska ”kontrolli”. Tervetuloa mukavampaan nykyaikaan.

Jos noin lähdetään ajattelemaan niin miksi ostaa autoa ollenkaan, nykyaikaa on mennä julkisilla kulkuneuvoila niin ei tarvitse edes itse ajaa.

tet

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 19.01.20 - klo:19:09
Mielestäni vertaus ontuu; on hiukan turhan rankka rinnastus vetää yhtäläisyysmerkit ohjaus-/jarrutehostimeen, joissa ei esmes mekatroniikkaa/vastaavaakaan ole.

Kyllä tuossa meikäläisen autossa ainakin löytyy "älylaatikot" molemmista. :) Jarruissa on absia, ajovakauden hallintaa ja vaikka mitä hätäjarrutustehostinta. Samoin ohjaustehostin avittaa sivuluisutilanteessa vastaohjausta keventämällä ohjausta oikeaan suuntaan. Mutta kai noista pitäisi hankkiutua eroon, koska kontrolli.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ram1

Kullanarvoisia tietyt manuaalit etenki bemulta. Mitä vähemmän niitä ostetaan uutena sen haluttavampia ne on. Tietyt autot selkeästi tehtykin automaatille mitä useimmat disut, mutta on autoja missä tomaatti pilaa koko auton luonteen.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 19.01.20 - klo:19:47
Jos noin lähdetään ajattelemaan niin miksi ostaa autoa ollenkaan, nykyaikaa on mennä julkisilla kulkuneuvoila niin ei tarvitse edes itse ajaa.
Höpsis. ,,lytöntä tahallaan väärinymmärrystä. Olen ajanut 30 vuotta automaattivaihteisilla autoilla, mutta en koskaan käytä julkisia.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Antore

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 19.01.20 - klo:22:41
Höpsis. ,,lytöntä tahallaan väärinymmärrystä. Olen ajanut 30 vuotta automaattivaihteisilla autoilla, mutta en koskaan käytä julkisia.

Ihan yhtä älytöntä on verrata jarru- tai ohjaustehostinta automaattivaihteistoon. Tai ei ehkä älytöntä, mutta silloin ei ainakaan tajua miksi manuaali on tietyissä ajotilanteissa/ajotavalla voittamaton.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 19.01.20 - klo:14:49
Spritmonitorista voi katsoa todellisia kulutuksia eri moottoreilla ja vaihteistoilla.aa enemmän kuin manuaalin.

Niitä EU:n CO2-sanktioita ei päätetä Spritmonitorin mukaan, vaan virallisten EU-kulutusten. Ne näyttävät niin 1.5 kuin 1.0 TSI moottoreille suurempaa kulutusta automaatille.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Nupe

#1116
Lainaus käyttäjältä: tet - 19.01.20 - klo:19:59
Kyllä tuossa meikäläisen autossa ainakin löytyy "älylaatikot" molemmista. :) Jarruissa on absia, ajovakauden hallintaa ja vaikka mitä hätäjarrutustehostinta.
No joo, menee hiukan semantiikkaan, mutta ei se mitään  :)
Toki nykyautoissa noissakin jotain älyä pelkän tehostuksen lisäksi on, mutta nuo on semmoista reaktiivis-passiivis-aktiivista (keksin termin äsken ihan itse; älkää kysykö tarkempaa määrittelyä  ;D ). Noiden tavoille ei kuskin kuitenkaan tarvitse opiskella/opetella, vaan siellähän ne on ikäänkuin väijyksissä ja valmiina puuttumaan normaalista poikkeavaan tilanteeseen.

Vaihtaminen on kuitenkin kohtalaisen jatkuvaa ja normaalia toimintaa ja DSG touhuaakin aktiivisesti yrittäen kovasti toimia myös proaktiivisesti enemmän tai vähemmän menestyksellä, koska se ei osaa ennustaa tulevaa tai lukea kuskin ajatuksia, joten DSG-kuskilla onkin vaihtoehtoina joko a) opetella laatikon käyttäytymistavoille ja nöyrtyä kuuliaisesti niihin tai b) avautua laatikon toiminnasta netissä kun se on semmoinen paska :)

Manuaalin tavoille ei kuskin tarvitse millään tavoin opetella, koska se on kuskin selkäytimen tai jonkin muun ruumiinosan jatke ja pykältää juuri niin kuin kuskista kulloinkin tuntuu. Ja ainakin toistaiseksi väitän olevani autoni vaihdelaatikkoa fiksumpi, vaikka en yhtä nopea olisikaan.

Minkähän analogian tässä vielä keksisi? Heitetään nyt sunnuntai-illan ratoksi vaikka sellainen, että manuaali on kiltisti ja tottelevasti omistajan hihnassa kulkeva koira, mutta DSG on vaimo, joka parhaimmillaan on mukava kumppani, mutta jonka aivoituksista ei aina oikein ota selvää ja joka suunnilleen kerran kuussa saattaa reagoida todella omituisesti ja yllättää ikävästi. Tällöin voi a) väistää pahimmat iskut ottaen pienemmät vastaan ja yrittää ottaa opikseen tai b) lentäviltä esineiltä suojautuen vetäytyä lähibaariin avautuen siellä kohtalotovereille.

Noh, sitten gallupkyssäri, että ottaisitko vaimon vai koiran jos molempia ei voi saada? Tätä voi kukin päissään pohtia, koska ainoaa oikeaa vastausta ei liene olemassakaan, riippuu tapauksesta ja onneksi kaikilla on toistaiseksi valinnan vapaus. Asiaahan voi pohtia vaikka siltä kantilta, että kumman kanssa elo on mukavampaa, kumpi tuleeko halvemmaksi, kumpi on paremmassa kunnossa 5 vuotta ajettuna ja kummasta saa paremman hyvityksen jos pakko olisi vaihtaa uuteen?

LainaaMutta kai noista pitäisi hankkiutua eroon, koska kontrolli.
Luottamus hyvä, mutta kontrolli paras - jos se on omissa käsissä :)
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Puusilmä


paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Puusilmä - 20.01.20 - klo:00:20
Helppo vastaus. Opetuslupa.
Mitä opetusluvasta? Itse opetin poikani tomaatilla. Kuten todettu, manuaalit kuolee pois, eikä semmosta ainakaan itselle kannata enää ostaa, kun siitä ei pääse enää eroon.

Ajo-opetuskin on valtavan paljon leppoisampaa tomaatilla. Saa sen keppi-inssinkin joskus käytyä, jos joku tarve ilmenee.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Puusilmä

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 20.01.20 - klo:07:19
Mitä opetusluvasta? Itse opetin poikani tomaatilla. Kuten todettu, manuaalit kuolee pois, eikä semmosta ainakaan itselle kannata enää ostaa, kun siitä ei pääse enää eroon.

Ajo-opetuskin on valtavan paljon leppoisampaa tomaatilla. Saa sen keppi-inssinkin joskus käytyä, jos joku tarve ilmenee.

Mulla on esimerkiksi harrasteauto joka on vanhempi kuin minä ja se on manuaali. Eipähän kortti rajoita tulevaisuudessa sitä millä ajaa.

SIN

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 20.01.20 - klo:07:19
Mitä opetusluvasta? Itse opetin poikani tomaatilla. Kuten todettu, manuaalit kuolee pois, eikä semmosta ainakaan itselle kannata enää ostaa, kun siitä ei pääse enää eroon.

Ajo-opetuskin on valtavan paljon leppoisampaa tomaatilla. Saa sen keppi-inssinkin joskus käytyä, jos joku tarve ilmenee.

Kyllä halvoissa käytetyissä manuaalit menee kaupaksi. Taas yhtä automaatin vianetsintää suorittanut niin kauan netissä , että siinä ajassa oisin vaihtanut manuaalilaatikon mihin tahansa autoon. Ja vielä pitäisi se tomaatti korjata.. Kiitos , ei enää automaattia.

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: SIN - 20.01.20 - klo:08:03
Kyllä halvoissa käytetyissä manuaalit menee kaupaksi. Taas yhtä automaatin vianetsintää suorittanut niin kauan netissä , että siinä ajassa oisin vaihtanut manuaalilaatikon mihin tahansa autoon. Ja vielä pitäisi se tomaatti korjata.. Kiitos , ei enää automaattia.
Epäilemättä noita käytettyjä on vielä manuaaleina, mutta kun uudet autot on pääsääntöisesti tomaatteja tai sähköhimmeleitä tms, niin ne halvat, käytetyt manuaalit paalataan pian pois.

Mites nuo hybridit? Saako niihin edes keppivaihteita?
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 20.01.20 - klo:08:34
Epäilemättä noita käytettyjä on vielä manuaaleina, mutta kun uudet autot on pääsääntöisesti tomaatteja tai sähköhimmeleitä tms, niin ne halvat, käytetyt manuaalit paalataan pian pois.

Aika kaponen on autokatsanta laput silmillä jos kerran man.askisia uusia ei mukamas enää edes löytyisi ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Puusilmä

Ja vaikka ostinkin kuukausi sitten auton joka on manuaali (Freetrack) niin seuraava käyttöauto on automaatti sen helppouden takia. Opetetaan nuoriso ensin ajamaan tolla kortit. Koska en voi nyt tietää mikä on mun nuorison "autotarve" vaikka viiden vuoden päästä niin siksi tuo valinta.

V60

Voisiko tähän listata, miltä merkeiltä ei enää manuaalia löydy ja näin vähän valottaa tietämättömiä?
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 20.01.20 - klo:09:02
Aika kaponen on autokatsanta laput silmillä jos kerran man.askisia uusia ei mukamas enää edes löytyisi ::)
Tarkoitin, että suurin osa nykyään myytävistä autoista on automaatteja. Ja kun lisätään nuo hybridit ja sähköautot, niin manuaalien osuus tippuu kovaa vauhtia. Ja kun manuaalien osuus tippuu riittävän pieneksi, kukaan ei enää uskallakaan ostaa niitä, kun niistä ei välttämättä pääse eroon enää järkevällä hinnalla.

Eikä ainakaan mun tarvitsemasta autosegmentistä mitään manuaaleja enää löydy... Onkohan esim Touaregia koskaan valmistettu keppivaihteisena?
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 20.01.20 - klo:09:28
Ja kun manuaalien osuus tippuu riittävän pieneksi, kukaan ei enää uskallakaan ostaa niitä, kun niistä ei välttämättä pääse eroon enää järkevällä hinnalla.

Aika rohkea loppupäätelmä, mutta tokihan tuollaiseen päätyy jos lähtöolettamatkin ovat jo pielessä :P

Laitetaan mittariin tuollaiset 200tkm ja esität huoltokirjan jossa aut.vaihteisen askille ei vielä ole tehty yhtään mitään tai vastaava 100tkm aut.vaihteinen jossa on koukku perässä, niin kyllä nuo itseltäni ainakin sinne vaihtoautoriviin jää, tuollaisen ostaminen on kuin kaivaisi verta nenästään - ja varsinkin kun ohjekirjankin mukaan monessa aut.askissa öljyt on mukamas "sealed for life", jep jep ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Nupe

Ajokorttiargumentista sen verran, että jos meinaa joskus ajaa asuntoautoa tai vetää hiukan painavampaa yhdistelmää (esmes kokonaismassaltaan tuommoinen 2500+ kg neliveto ja siihen 2000 kg vaunu tai kärry perään), niin eikös siihen vaadita jatkossakin ABCE -kortin tapainen?

Ja C-korttia ajettaessa ja ko. ajoneuvon voimansiirron hyvinvointiakin ajatellen olisi vissiin suotavaa osata painella kytkintä ja hämmentää myös manuaalia?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 20.01.20 - klo:09:42
Aika rohkea loppupäätelmä, mutta tokihan tuollaiseen päätyy jos lähtöolettamatkin ovat jo pielessä :P

Laitetaan mittariin tuollaiset 200tkm ja esität huoltokirjan jossa aut.vaihteisen askille ei vielä ole tehty yhtään mitään tai vastaava 100tkm aut.vaihteinen jossa on koukku perässä, niin kyllä nuo itseltäni ainakin sinne vaihtoautoriviin jää, tuollaisen ostaminen on kuin kaivaisi verta nenästään - ja varsinkin kun ohjekirjankin mukaan monessa aut.askissa öljyt on mukamas "sealed for life", jep jep ::)
Samaa mieltä. Vanhojen pommien ostaminen on aina veren kaivamista nenästään. Ja entäs keppivaihteinen auto, jolla on vedetty raskaita kuormia... Kytkimestä ei liene mitään jäljellä. Vetoautoissahan automaatti on ainoa oikea laatikko.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 20.01.20 - klo:09:47
Ajokorttiargumentista sen verran, että jos meinaa joskus ajaa asuntoautoa tai vetää hiukan painavampaa yhdistelmää (esmes kokonaismassaltaan tuommoinen 2500+ kg neliveto ja siihen 2000 kg vaunu tai kärry perään), niin eikös siihen vaadita jatkossakin ABCE -kortin tapainen?

Ja C-korttia ajettaessa ja ko. ajoneuvon voimansiirron hyvinvointiakin ajatellen olisi vissiin suotavaa osata painella kytkintä ja hämmentää myös manuaalia?
Meillä vedetään molemmilla autoilla 3500kg lasteja. Pojalla on pikku-e, automaattina.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: V60 - 20.01.20 - klo:09:22
Voisiko tähän listata, miltä merkeiltä ei enää manuaalia löydy ja näin vähän valottaa tietämättömiä?

Tälläset automerkit tulee nyt nopeesti mieleen

  • Tesla
  • Lamborghini
  • Maybach
  • Bentley
  • Bugatti
  • Rolls-Royce
  • Lexus

Sitten on jo aika paljon ns. tavallisten autojen valmistajilla automalleja joihin ei saa manuaalia rahallakaan. Toki mallit ovat sieltä isompien / kalliimpien mallien päästä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

V60

Ei ihan volyymimerkkejä. Eiköhän perusmerkkien kohdalla löydy manuaalivaihtoehto uusistakin malleista. Ainakin useimmissa tapauksissa. Toki osuudet laskussa. Aidosta ajamisesta pitävät puristit suosivat myös manuaalia sporttivehkeissä. Bemarillakin taidetaan laittaa manuaalivaihtoehto vielä uuteen M3:een.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 20.01.20 - klo:07:19
Kuten todettu, manuaalit kuolee pois, eikä semmosta ainakaan itselle kannata enää ostaa, kun siitä ei pääse enää eroon.

Kuolee pois n. 10-15 vuotta myöhemmin, kun ainoastaan polttomoottorilla varustettujen voimalinjojen tuotanto lakkaa, mutta ei yhtään aikaisemmin. Näin ollen vaihteistoja koskien yllä mainittu julistus on sisällöltään täysin triviaali ollen joko provo tai vaihtoehtoisesti edustaa kirjoittajan antia keskustelulle ehkä laajemminkin.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 20.01.20 - klo:09:47
Ajokorttiargumentista sen verran, että jos meinaa joskus ajaa asuntoautoa tai vetää hiukan painavampaa yhdistelmää (esmes kokonaismassaltaan tuommoinen 2500+ kg neliveto ja siihen 2000 kg vaunu tai kärry perään), niin eikös siihen vaadita jatkossakin ABCE -kortin tapainen?
Tuossa esimerkissäsi veturi on 2500kg, jolloin mahtuu vielä B-luokkaan => yhdistelmän vetämiseen 2000kg vaunun kanssa riittää BE
Mutta jos tuon veturin massa kasvaakin 3500kg tuolle puolen, niin se menee C-luokkaan => moisen yhdistelmän liikuttelu vaatii kortilta CE
Niin ja A:llahan tuollaista yhdistelmää ei sitten kiskotakkaan lainkaan, pykälissä taitaa olla maininta että vaunun kok.massa saa olla max. 50% prätkän omamassasta ;D

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 20.01.20 - klo:09:48
Vetoautoissahan automaatti on ainoa oikea laatikko.
Jolloin sen askin öljyvaihdotkin putoavat luokkaan max. 60tkm, josta syystä tuossa kommentissa mainitsinkin 100tkm ajettu koukullinen automaatti, jolle ei askille ole vielä tehty yhtään mitään. Ja aina kun tuon aut.askin öljyvaihto ei ole ihan helppoa, saati halpaa, niin se kiusaus vetää nuo pitkäksi on jo melkoinen. Tai sitten tehdään vain tosiaan pelkkä "vaihto" jolloin todellisuudessa sen askin öljyistä hyvä jos 1/3 on vasta vaihdettu :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 20.01.20 - klo:10:33
Kuolee pois n. 10-15 vuotta myöhemmin, kun ainoastaan polttomoottorilla varustettujen voimalinjojen tuotanto lakkaa, mutta ei yhtään aikaisemmin. Näin ollen vaihteistoja koskien yllä mainittu julistus on sisällöltään täysin triviaali ollen joko provo tai vaihtoehtoisesti edustaa kirjoittajan antia keskustelulle ehkä laajemminkin.
Suomenkielessä futuurin puuttuminen aiheuttaa tämänkaltaisia virhetulkintoja. En sanonut, että ne kuolevat tänään pois, mutta ne kuolevat pois väistämättä. Eikä siihen enää montaa kymmentä vuotta mene.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

HiTecci

#1135
Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 20.01.20 - klo:10:46
Suomenkielessä futuurin puuttuminen aiheuttaa tämänkaltaisia virhetulkintoja.

Miten niin muka puuttuu? Itse jos tässä kohtaa epäilisin tuleeko joku kuolemaan tietyssä ajassa, voisin sanoa että se kuollee tai tullee kuolemaan, eikös ???

https://fi.wikipedia.org/wiki/Futuuri
LainaaSuomen nykyisessä yleis- ja puhekielessä ei käytännössä esiinny futuuria, vaan sen sijasta käytetään yleensä preesensiä, nykyajan muotoa. Jos futuurista merkitystä on tarpeen erityisesti korostaa, saatetaan käyttää myös tulee tekemään -rakennetta, jonka jotkut ovat tulkinneet ruotsalaisperäiseksi (kommer att göra). Vanhassa suomen kielessä futuuri kuului tempusjärjestelmään, mistä jäänteenä juhlallisessa kirjakielessä käytetään edelleenkin joskus arkaaista futuurimuotoa eli liittopreesensiä on tekevä, johon joidenkin mielestä liittyy tietty deterministisyyden sekä imperatiivisuuden mielikuva. Ominaisuus ei ole futuurille kovin tyypillinen, sillä siihen liitetään usein ajatus aikomisesta tai arvaamisesta. Toisaalta ranskan kielessä futuuria käytetään usein myös imperatiivia lähenevässä merkityksessä, varsinkin toisessa, mutta esimerkiksi lakiteksteissä kolmannessakin persoonassa. Vanhassa suomen kielessä futuuria ilmaistiin myös nykyään hävinneellä rakenteella pitää/piti tapahtuman, mistä jäänteenä nykykielessä ovat enää sanonnat tuleman pitää, "saamansa pitää"ja tuleman piti.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TTO

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 20.01.20 - klo:11:16
Miten niin futuuri mukamas puuttuu? Kuolee = kuolee varmasti, kuollee = kuolee ehkä. Eikös tuo jälkimmäinen viitanne tulevaisuuteen hiukan epävarmana? Toki moisen futuurin käyttö on aika vähäistä, mutta on ne silti olemassa 8)
OT:ta mutta kuitenkin:
Kuollee on potentiaalimuoto.
Se futuuri puuttuu.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Futuuri

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 20.01.20 - klo:11:16
Miten niin muka puuttuu? Itse jos tässä kohtaa epäilisin tuleeko joku kuolemaan tietyssä ajassa, voisin sanoa että se kuollee tai tullee kuolemaan, eikös ???

https://fi.wikipedia.org/wiki/Futuuri
Potentiaalia tosiaan käytetään, jos ei olla ihan varma. Käytin futuuria, koska pidän keppien poistumista _jollain aikavälillä_ faktana.

VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: TTO - 20.01.20 - klo:11:21
Kuollee on potentiaalimuoto.
No juu, totta tuokin :-[
https://fi.wikipedia.org/wiki/Potentiaali_(kielitiede)

Eli jos sanon tullee kuolemaan, niin se lienee preesensin futuurista merkitystä korostava potentiaalimuoto -ko ;D

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 20.01.20 - klo:11:25
Käytin futuuria, koska pidän keppien poistumista _jollain aikavälillä_ faktana.
No onhan se faktaa siinä mielessä kun pelkällä polttiksella varustettujan valmistaminen joskus varmasti lakkaa kokonaan, vaan ennen sitä... ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tet

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 19.01.20 - klo:23:44
Manuaalin tavoille ei kuskin tarvitse millään tavoin opetella, koska se on kuskin selkäytimen tai jonkin muun ruumiinosan jatke ja pykältää juuri niin kuin kuskista kulloinkin tuntuu.

Totta kyllä, mutta vain, kun myös niiden parin polkimen hallinta on opeteltu. Manuaali nykäisee takuuvarmasti, jos et opettele tarvittavaa "hienoviritteistä" kaasu- ja kytkinpolkimen käyttöä. Tiettyjen automaattilootien kanssa voi joutua opettelemaan kaasupolkimen käytön jossain tietyissä, rajoitetuissa tilanteissa. Manuaalilla pitää osata kytkimen käyttö joka ainoassa vaihtotilanteessa, ja kaasunkin käyttö aika monessa. Että taitaa kuitenkin manuaalin kanssa olla paljon enemmän laatikon tavoille opettelemista.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy