MK7 golffin lisävalojen asennus bi-xenon varusteluun

Aloittaja Ilkka_h, 15.11.17 - klo:12:13

« edellinen - seuraava »

Ilkka_h

Onko kellään vinkkejä millä helpottaa urakkaa ?
Sain kytkentä ohjeet jossa väyläsignaali haetaan rattitolpan alta, joten piuhat pitäisi saada cabiiniin sisälle. Mistä olisi paraspaikka läpiviennille ?
Kaikki vinkit tervetulleita.

Ulkomaisilla foorumeilla oli myös kytketty polttimon "sulkimen" solenoidilta ottamaaan signaali diosillisella releellä, jolloin yksi tekijä mainitsi että kaukovalot syttyvät aina startatessa.
Ajattelin päästä "helpolla" ja hommasin väylään tulevan boxin mutta ei sekään ihan helppo taida olla kun piuhat pitää saada sisään.

M_M

Aihetta on jo puitu foorumilla useammassakin ketjussa. Kaikkein järkevin vaihtoehto olisi ottaa ohjaus suoraan keskuselektroniikasta, kuten ConD on tässä selostetun mukaisesti tehnyt omaan autoonsa.

Tällöin ei väylään tarvitse koskea ollenkaan ja kustannuksetkin jäävät murto-osaan. Tämä on se oikeasti helppo vaihtoehto.

Toki johto pitää saada kabiiniin joka tapauksessa, siihen en valitettavasti osaa neuvoja antaa. Jos arvata pitäisi, niin konehuoneesta akun irrottamalla löytää ison läpivientikumin josta kulkee valtaosa auton omista kaapeleista.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Ilkka_h

Tein kytkennät viikonloppuna tuolla WK008 väylä purkilla ja kaikki toimi laakista.  Aikaa tosin paloi herätteen läpiviennin kanssa yms.
Akun takaa löytyy auton oman johtosarjan läpivientikumi jossa on "vapaita paikkoja"  lisäpiuhoille. Kerrankin autotehdas ajatellut etukäteen että joku vielä varustelee näitä.

Aleksi11

Asiaa googlaillessa tämä keskustelu näkyi pomppaavan tuloksissa kärkeen, niin lisään tähän oman kokemuksen helpottamaan tulevaisuuden googlaajien elämää.

Asensin siis menestyksellä lisävalot bi-xenon mk7 Golfiin. Herätteen sai umpiolle menevästä johtonipusta keltavalkoisesta piuhasta. Kannattaa toki varmistaa piuhan väri myös omakohtaisesti. Se on todennäköisesti varjostimen solenoidin virta.

Pelkona oli että rele vetää solenoidilta virtaa niin paljon, että volkkarin aina niin herkkä tietokone sen havaitsee, ja hivelee kasvoja oranssin valon loisteella. Releen tarvitsema herätevirta on n. 200mA. Ratkaisin tämän siten, että otin n-kanava mosfetilla herätteen herätteelle. Näin putosi varjostimelta tarvittava virta 0,1 milliampeeriin.

Yritän lisätä kuvan kehittämästäni piiristä. (HUOM! EN OLE SÃ,,HKÖALAN AMMATTILAINEN)

Piirissä on kolme kriittistä asiaa:
1. Releen solenoidin rinnalle pitää kytkeä diodi estosuuntaan. Releen solenoidi induktoi mosfetille jännitepiikin virran katketessa, rikkoen mosfetin. Diodi päästää jännitepiikin purkautumaan turvallisesti.
2. Mosfet täytyy kytkeä piiriin releen miinuspuolelle. Jos mosfetin kytkee piiriin ennen relettä, se kyllä toimii oikein, mutta kuumenee.
3. Mosfetin G kanavan, eli signaalin ja maan väliin pitää asentaa 100kOhm alasvetovastus. Jos vastuksen jättää laittamatta, mosfetin signaali ei välttämättä mene nollaan, vaikka jännite otetaan siitä pois. Eli pitkät jää päälle tai vilkkuu omia aikojaan jos mosfetin signaalia ei mikään ole pitämässä nollassa.

Tai jos haluat päästä helpolla, niin hanki kerralla mosfet joka kestää lisävalojen vaatiman virran, ja käytä sitä releenä. Olisin varmaan itse tehnyt niin, jos hyllyssä lojuneet mosfetit olisi ollut riittävän järeitä. Mutta ei saa mennä ostamaan Fixuksen mosfet tekniikalla toteutettua tehokytkintä, OVH 135â,¬. Googleen hakusanaksi "teho mosfet" niin elektroniikkanäpertäjäliikkeet myy alle vitosella sopivan.



ConD

Lainaus käyttäjältä: Aleksi11 - 12.11.22 - klo:00:22
Tai jos haluat päästä helpolla
...niin tekee kuten Mika_M tuossa yllä kertoo ja laittaa 13â,¬ maksavan korjausjohdon vapaaseen liittimeen auton keskuselektroniikkaboksissa, tönää VCDS:llä tai OBDelevenillä vähän koodia perään ja a'vot - heräte on valmis.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=16636.msg550101#msg550101
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=32882.msg586131#msg586131
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=36672.0

Ei pyörää kannata keksiä uudelleen.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

UFK

Herätelläänpä tätä kun ei nyt meinaa onnistua omat viritelmät. Canm8 purkki löytyy, niin sillä mentävä. Kerkesin hommata sen ennen kun luin että vois tehdä tolla toisella tavalla. Ohjeita olen katsonut monta etukäteen ja homma vaikutti helpolta, mutta kun pääsi käsiksi itse autoon niin ihan kuin ei olisi mitään katsonutkaan..  ;D Toisekseen ei niitä ohjeita/videoita tietenkään löydä enää tähän hätään. Plus, ei ole OBDeleveniä eikä vcds:ää itsellä eikä kellään täällä päin.

Löysin can-väylät siitä oven kohdalta, mutta en sitten enää muualta. En tiedä miten ratin alusen saa irti niin en sieltä yrittänytkään. Kaihan ne siitä ovenkin kohdalta voi ryöstää, mutta mistä ketusta saan virran? Onko niin että niitä can-väyliä ei mene missään kätevässä paikassa konehuoneen puolella? Voiko akun ottaa irti ihan noin vaan, ettei sotke mitään?

TGI_MM

Lainaus käyttäjältä: UFK - 26.01.23 - klo:15:34
Herätelläänpä tätä kun ei nyt meinaa onnistua omat viritelmät. Canm8 purkki löytyy, niin sillä mentävä. Kerkesin hommata sen ennen kun luin että vois tehdä tolla toisella tavalla. Ohjeita olen katsonut monta etukäteen ja homma vaikutti helpolta, mutta kun pääsi käsiksi itse autoon niin ihan kuin ei olisi mitään katsonutkaan..  ;D Toisekseen ei niitä ohjeita/videoita tietenkään löydä enää tähän hätään. Plus, ei ole OBDeleveniä eikä vcds:ää itsellä eikä kellään täällä päin.

Löysin can-väylät siitä oven kohdalta, mutta en sitten enää muualta. En tiedä miten ratin alusen saa irti niin en sieltä yrittänytkään. Kaihan ne siitä ovenkin kohdalta voi ryöstää, mutta mistä ketusta saan virran? Onko niin että niitä can-väyliä ei mene missään kätevässä paikassa konehuoneen puolella? Voiko akun ottaa irti ihan noin vaan, ettei sotke mitään?

Mitkäs valot sulla on? Omaani (tuplaksenonit ilman automatiikkaa) otin herätteen varjostimen johdosta BCMn liittimestä. Täällä usein esitetty vapaan liittimen koodaus ei onnistunut kun vapaita koodattavia valolähtöjä ei ollut.
VW Golf VII 1.4 TGI DSG -14

Edeltävä:
Honda Civic 1.4iS 3d -02

UFK

Tosiaan bi-xenonit on ilman automatiikkaa, kääntyvät kaarrevalot kyllä mutta ei pitkiä päälle/pois. OBD liittimen takaa ne ilmeisesti saa ja siitö ajattelin ottaa kun taas säät vähän lauhtuu. Tosiaan se akku tässä nyt mietityttää, että voiko sen vetästä irti noin vaan?

M_M

Akun voi irrottaa, ei ongelmaa.

Seuraavalla startilla jää mittaristoon palamaan jokunen varoitusvalo mutta ne sammuvat itsestään kun autolla lähtee ajamaan.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy