Autoveron korotuksen vaikutus v. 2011 tehtyihin tilauksiin

Aloittaja MaI, 29.09.11 - klo:17:00

« edellinen - seuraava »

MaI

 Olette varmaan huomanneet, että uusiin autoihin on alustavasti hyväksytty uusi vero, joka nostaa tämän hintaluokan autojen hintaa helpostikin 1500â,¬. Tällä hetkellä arvio on, että kyseinen vero astuu voimaan 1.1.2012, ja se koskee myös jo tehtyjä kauppoja.
Kuinkas olette tähän varautuneet, tai onko tarkempaa tietoa veropäätöksen tilasta?

SKU

Lainaus käyttäjältä: MaI - 29.09.11 - klo:17:00
Olette varmaan huomanneet, että uusiin autoihin on alustavasti hyväksytty uusi vero, joka nostaa tämän hintaluokan autojen hintaa helpostikin 1500â,¬. Tällä hetkellä arvio on, että kyseinen vero astuu voimaan 1.1.2012, ja se koskee myös jo tehtyjä kauppoja.
Kuinkas olette tähän varautuneet, tai onko tarkempaa tietoa veropäätöksen tilasta?

Rekisteröimällä auton tänä vuonna  ;D

Ei kai tuohon voi muulla tavalla varustautua, kuin varmistaa että auto tulee tänä vuonna maahan ja että sen ehtii rekisteröidä. Jos muutos tulee, niin se tulee. Sama koskee toki ALV:tä. Selvä homma kuka maksaa.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

MaI

Lainaus käyttäjältä: SKU - 29.09.11 - klo:20:19
Rekisteröimällä auton tänä vuonna  ;D

Ei kai tuohon voi muulla tavalla varustautua, kuin varmistaa että auto tulee tänä vuonna maahan ja että sen ehtii rekisteröidä. Jos muutos tulee, niin se tulee. Sama koskee toki ALV:tä. Selvä homma kuka maksaa.

Itselle tuokin optio on olemassa, joskin menee lähelle vuoden vaihdetta. Kenelläpä ei olisi houkutus rekisteröidä autoa alkavan vuoden puolelle, jos jouluksi saapuu. Tässä pitää nyt vain valita ottaako rahallisesti takkiin heti vain myöhemmin autoa vaihtaessa entisen hyvityksen muodossa auton ollessa 2011-vuosimallia. Rekisteröintivuosi tuntuu painavan joillakin ketjuilla eniten vaa-assa kuukauteen katsomatta.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: MaI - 29.09.11 - klo:21:32
Itselle tuokin optio on olemassa, joskin menee lähelle vuoden vaihdetta. Kenelläpä ei olisi houkutus rekisteröidä autoa alkavan vuoden puolelle, jos jouluksi saapuu. Tässä pitää nyt vain valita ottaako rahallisesti takkiin heti vain myöhemmin autoa vaihtaessa entisen hyvityksen muodossa auton ollessa 2011-vuosimallia.

Pääasia on ettei nyt hötkyile. Minä en henkilökohtaisesti usko, että veromuutos tulee kaikille autoille voimaan 1.1.2012. Se olisi erittäin kohtuuton päätös niille, jotka nyt uutta autoa tilaavat. Kyllä siihen joku muutaman kuukauden siirtymäaika tulee niille autoille, jotka on tilattu ennen budjetin hyväksymistä.

MaI

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 29.09.11 - klo:21:36
Pääasia on ettei nyt hötkyile. Minä en henkilökohtaisesti usko, että veromuutos tulee kaikille autoille voimaan 1.1.2012. Se olisi erittäin kohtuuton päätös niille, jotka nyt uutta autoa tilaavat. Kyllä siihen joku muutaman kuukauden siirtymäaika tulee niille autoille, jotka on tilattu ennen budjetin hyväksymistä.


Kuulin, että voimaanastumisajankohta voi siirtyä 1.4.2012, mutta mustaa valkoisella en ole löytänyt. Siirtymäajat tai helpotukset tuskin koskevat niitä, jotka lykkäävät rekisteröinnin omaehtoisesti vuodenvaihteen yli. Saas nyt kuitenkin tosiaan nähdä. Kyllä tuohon joku yhtenäinen käytäntö on tarpeen ettei jokaisen tarvitse sopimuksestaan erikseen tapella.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: MaI - 29.09.11 - klo:21:41
Siirtymäajat tai helpotukset tuskin koskevat niitä, jotka lykkäävät rekisteröinnin omaehtoisesti vuodenvaihteen yli. Saas nyt kuitenkin tosiaan nähdä. Kyllä tuohon joku yhtenäinen käytäntö on tarpeen ettei jokaisen tarvitse sopimuksestaan erikseen tapella.

Veikkaan, että kauppakirjan päiväys tulee olemaan se oleellinen tekijä. Jos kaupat on tehty ennen uuden autoverolain hyväksymistä, niin kyseinen auto menee vanhoilla ehdoilla. Oli luovutus sitten tammikuussa toimitusajan takia tai ostajan pyynnöstä.

nemos

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 29.09.11 - klo:22:14
Veikkaan, että kauppakirjan päiväys tulee olemaan se oleellinen tekijä. Jos kaupat on tehty ennen uuden autoverolain hyväksymistä, niin kyseinen auto menee vanhoilla ehdoilla. Oli luovutus sitten tammikuussa toimitusajan takia tai ostajan pyynnöstä.

Voihan sitä veikata, mutta ei se ennenkään noin ole mennyt, vaan rekisteröintipäivä ratkaisee. Muutenhan kauppakirjan päivä voitaisiin laittaa menneeseen aikaan.
Volvo XC60 T8 Inscription

MaI

Lainaus käyttäjältä: nemos - 30.09.11 - klo:07:06
Voihan sitä veikata, mutta ei se ennenkään noin ole mennyt, vaan rekisteröintipäivä ratkaisee. Muutenhan kauppakirjan päivä voitaisiin laittaa menneeseen aikaan.

Automyynnin kanssa käymäni keskustelun pohjalta ymmärsin, että rekisteröintipäivä tosiaan ratkaisee verot. Noin ainakin oletustapauksessa, ellei valtionhallinnon tasolta anneta jotain helpotuksia. Uskoisin, että tähän tulee joku erityisratkaisu.

Audi on joutunut kuulemma järjestelemään tämän veropäätöksen vuoksi resursseja ja Suomeen tulevien autojen tuotantoa sitten, että mahdollisimman suuri osa saataisiin toimitettua tämän vuoden puolella. Pitäneekö sitten paikkansa, en tiedä. Suomi on kuitenkin Audille vain yksi niistä pienistä markkina-alueista, eikä tässä niin suurista rahoista kuitenkaan puhuta henkilötasollakaan.


VAG!

Lainaus käyttäjältä: nemos - 30.09.11 - klo:07:06
Voihan sitä veikata, mutta ei se ennenkään noin ole mennyt, vaan rekisteröintipäivä ratkaisee.

2008 tilanne oli sikäli erilainen, että autojen hinnat laskivat silloin. Kukaan tuskin alkoi urputtamaan siitä, että hänen autonsa muuttuikin veromuutosten takia edullisemmaksi. Nyt hinnat nousevat ja se tekee tilanteen erilaiseksi.

SKU

#9
Tämä menee nyt aika off topic...Tuo on totta, ja ei se oikeudenmukaista olisi, jos tilaat auton vaikka 7-8kk:n toimitusajalla ja tällä välillä tulee veromuutos. Sopimusehtojen mukaan tuo hinta määräytyy kuitenkin näin:

Lainaus käyttäjältä: Kuluttajavirasto6. Ajoneuvon hinnan määräytyminen ja hinnanmuutokset

Uuden, Suomessa rekisteröimättömän ajoneuvon kokonaishinta koostuu kauppahinnasta ja autoverosta.

Käytetyn ajoneuvon kauppahinta sisältää autoveron.

a) Autoveron määräytyminen

Myyjä ilmoittaa ostajalle uuden ajoneuvon tilauksen yhteydessä arvion ajoneuvosta perittävästä autoverosta. Jos kaupan kohteena olevan ajoneuvon autovero muuttuu tilauksen tekemisen jälkeen ennen ajoneuvon rekisteröintiä, muuttuu ostajalta perittävän autoveron määrä veronmuutosta vastaavalla määrällä. Myyjä ilmoittaa ostajalle autoveron tarkan määrän ennen ajoneuvon luovutusta.

b) Autoverolain muutoksen vaikutus

Jos Autoverolakiin (1482/94) tehdään tilauksen tekemisen jälkeen ennen ajoneuvon sopimuksenmukaista luovutusaikaa tilatun ajoneuvon autoveroon vaikuttava muutos, muuttuu ostajalta perittävän autoveron määrä veronmuutosta vastaavalla määrällä. Sopimuksessa mainitun vaihtoajoneuvon kauppahinta muuttuu tällöin uuden ajoneuvon kokonaishinnan muutosta vastaavassa suhteessa.

Myyjä ilmoittaa välittömästi ostajalle autoverolain muutoksesta ja sen vaikutuksesta tilatun uuden ajoneuvon autoveron määrään ja vaihtoajoneuvon kauppahintaan.

Ostajalla on oikeus autoverolain muutosta koskevan myyjän ilmoituksen saatuaan purkaa sopimus vaihtoajoneuvon osalta, jos vaihtoajoneuvon kauppahinta muuttuu kaupan kohteena olevan uuden ajoneuvon autoveron määrän muuttumisen johdosta.

c) Kauppahinnan muuttaminen

Kuluttajakaupassa uuden ajoneuvon kauppahinta nousee tai laskee sopimukseen merkitystä kauppahinnasta, jos suomalainen tai ulkomainen viranomainen tekee tilauksen jälkeen ennen sopimuksenmukaista luovutusaikaa tilatun ajoneuvon kauppahintaan vaikuttavia veroja, tulleja ja muita veroluontoisia maksuja koskevan päätöksen tai jos valuuttakursseissa tapahtuu muutoksia, ja ajoneuvon maahantuoja näistä syistä muuttaa kaupan kohdetta vastaavan ajoneuvon ohjehintaa.

Hinnanmuutoksen määrä on maahantuojan uuden ja vanhan ohjehinnan euromääräinen ero kauppaan kuuluvine varusteineen. Sopimuksessa mainitun vaihtoajoneuvon kauppahinta muuttuu tällöin uuden ajoneuvon kokonaishinnan muutosta vastaavassa suhteessa.

Myyjän ilmoittaa välittömästi ostajalle maahantuojan tekemästä ohjehinnan muutoksesta ja sen vaikutuksesta uuden ajoneuvon kauppahintaan.

Eli kyllä tuo aika yksiselitteinen on. Ei siinä paljon reiluuskysymyksiä oteta sopimusmielessä huomioon. Jutan juustohöylän leikkauskulma ratkaisee.

Edit. Ymmärrän hyvin miksi varmasti maahantuojalla on kiireiset ajat ja toimitusajoista yritetääni pitää kiinni ja saada tänä vuonna autoja toimitettua mahdollisimman paljon, ja toisaalta diilereillä sama intressi (vaihtoajoneuvon kauppahinta muuttuu tällöin uuden ajoneuvon kokonaishinnan muutosta vastaavassa suhteessa). Toinen asia on toki se, haluaako VVM tehdä jonkun poikkeuksen tässä asiassa. Yksi asia on kuitenkin varma - jos rekisteröit ja otat auton käyttöön tänä vuonna, ei autoveron määrä nouse. Toinen on vaihtoehto on toistaiseksi spekulointia ja toiveajattelua.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

MaI

Lainaus käyttäjältä: SKU - 30.09.11 - klo:16:13
Tämä menee nyt aika off topic...Tuo on totta, ja ei se oikeudenmukaista olisi, jos tilaat auton vaikka 7-8kk:n toimitusajalla ja tällä välillä tulee veromuutos. Sopimusehtojen mukaan tuo hinta määräytyy kuitenkin näin:


Eli kyllä tuo aika yksiselitteinen on. Ei siinä paljon reiluuskysymyksiä oteta sopimusmielessä huomioon. Jutan juustohöylän leikkauskulma ratkaisee.

Edit. Ymmärrän hyvin miksi varmasti maahantuojalla on kiireiset ajat ja toimitusajoista yritetääni pitää kiinni ja saada tänä vuonna autoja toimitettua mahdollisimman paljon, ja toisaalta diilereillä sama intressi (vaihtoajoneuvon kauppahinta muuttuu tällöin uuden ajoneuvon kokonaishinnan muutosta vastaavassa suhteessa). Toinen asia on toki se, haluaako VVM tehdä jonkun poikkeuksen tässä asiassa. Yksi asia on kuitenkin varma - jos rekisteröit ja otat auton käyttöön tänä vuonna, ei autoveron määrä nouse. Toinen on vaihtoehto on toistaiseksi spekulointia ja toiveajattelua.

Hyvin tiivistetty. Poikkeuksia varmastikin tullaan tekemään, mutta missä kulkee raja. Ensisijaisesti tässä nyt kiinnostaa vain tieto, milloin tuo veromuutos astuu todellisuudessa voimaan. 1.4. lykkäys kyllä kelpaisi.

Quality


Jaoin nämä autoveron korotuksen vaikutukset omaksi aiheekseen.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

TKU

Lainaus käyttäjältä: MaI - 30.09.11 - klo:07:26
Audi on joutunut kuulemma järjestelemään tämän veropäätöksen vuoksi resursseja ja Suomeen tulevien autojen tuotantoa sitten, että mahdollisimman suuri osa saataisiin toimitettua tämän vuoden puolella. Pitäneekö sitten paikkansa, en tiedä. Suomi on kuitenkin Audille vain yksi niistä pienistä markkina-alueista, eikä tässä niin suurista rahoista kuitenkaan puhuta henkilötasollakaan.

Juu, siellä Audin Suomilinjalla alkaa saksalaiset korkeasti koulutetut autonrakentajat tekemään ympäripyöreitä päiviä nyt, kun Suomessa on hätä. Viereisen muuan maailman tuotantolinjan turkkilaiset ovat ihmeissään tästä, kun nämä saksalaiset tekee töitä jopa ilman ylityökorvauksia, että Suomeen saadaan äkkiä uusia Audeja.

Onkos tämä hallituksen esitys jo äänestetty läpi eduskunnassa? Onko tietoa koska tämä äänestys on, 31.12.? Siihen astihan tämä muutos koko on toistaiseksi vain spekulaatiota olkoonkin, että läpihän tuo menee heittämällä, jos äänestykseen päätyy. Teoria siitä, että tämä olisi höpöpuhetta koko veronkorotus, jotta saataisiin loppuvuoden automyynti pomppaamaan, on melko epätodennäköinen, muttei tässä autoverotuksen luvatussa maassa täysin mahdotonkaan - mahdollisuudet lienee tosin lottovoiton luokkaa.
F30 330e M Sport
E85 Z4 3.0si
Ex VAGit: Octavia II FL 1.8 TSI DSG, Octavia II 2.0 TDI DSG, Octavia II 1.9 TDI

Kärki

Tosiaan olisi varmaan lottovoiton luokaa olevan todennäköisyys sille, ettei veromuutosesitys menisi eduskunnassa läpi.
Rekisteröintipäivähän se varmasti edelleenkin on, minkä mukaan verot määräytyvät, joten kannattanee rekisteröidä tämän vuoden puolella jos on sellaisen auton tilannut jonka vero nousee.
Pidän myöskin jo tehtyjen kauppojen osalle tulevia siirtymäaikoja hyvin, hyvin epätodennäköisenä.
2008 kun tehtiin edellinen veromuutos, joka nosti mm. urheiluautojen hintoja, aiheutti se jonkinmoisen kiireen mm. Porsche-kaupassa kun mahdollisimman moni Porsche piti saada kilpiin ennen vuodenvaihdetta. Ei silloinkaan mistään siirtymäajoista ollut minkäänlaista puhetta ja jos jonkun jo tilatun Porschen luovutus meni yli vuodenvaihteen niin "artistihan" se oli joka maksoi..silloin mallista hieman riippuen jopa 5-numeroisen summan enemmän.

skriko

SKUn selvitys on sama asia joka tapahtui viimeksi 2003 kun autovero muuttui. Nythän menee jännäksi kuka osaa taas laskea ja kuka ei. Siis kun vero nousee ja jos siitä ei kerrota asiakkaalle aika tarkkaa euromäärää, niin asiakas saa vanhastaan myös suuremman hinnan suhteessa auton arvoon. Jos 30 000 euron auto nousee 1000â,¬ niin 20 000â,¬ vaihtoauton hvityshinnan pitäisi nuosta 666.66â,¬. 2003 kun rekisteröin uuden auton niin vaihtoautoni hinta laski vastaavasti. Silloinhan autovero laski. Sain palautusta tammikuussa samassa suhteessa.

SKU

Jep, jep. Ja mielenkiintoiseksi tuo sopimusehto menee siinä, että tosiaan tuo vaihtoauton hinta nousee autoveron nostoa vastaavasti. Ja kun uuden auton autovero menee suoraan valtiolle ja vaihtoautojen hyvityshinta nousee...häviäjä on... tai no, niitä on sitten muitakin kuin ostaja.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

skriko

Lainaus käyttäjältä: SKU - 30.09.11 - klo:20:31
Jep, jep. Ja mielenkiintoiseksi tuo sopimusehto menee siinä, että tosiaan tuo vaihtoauton hinta nousee autoveron nostoa vastaavasti. Ja kun uuden auton autovero menee suoraan valtiolle ja vaihtoautojen hyvityshinta nousee...häviäjä on... tai no, niitä on sitten muitakin kuin ostaja.

Eli autoliikkeiden pitäisi kaiken järjen mukaan sitten nostaa vastaavasti vaihtoauton arvoa, ettei tulisi takkiin. Luulenpa, että he kuitenkin kertovat tilausta tehtäessä veronkorotusmäärän ja sanovat "huomioivansa" sen vaihtoauton hinnassa. Tiedä tuota sitten. Aina kuitenkin pikkuinen kuluttaja on se joka tappiolle jää. >:(

HiTecci

30.000e auton hinta nousee 1500e, eli 5%. No vaihtoautosta oli sovittu 20.000e, johon 5% lisää tekee 1.000e. Ja sitä välirahaa oli sovittu 10.000e, johon myös tulee se 5% lisää eli 500e. Ja näin on veronkorotus tullut kuitatuksi 8)

Mutta... tuohan tarkoittaa että myös minä voin verokorotuksen jälkeen huutaa 5% enempi wanhasta katiskastani yksityisenä myydessäni, eix je :D Vai olikohan tuo analogia kuitenkaan ihan noin suora ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

skriko

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 30.09.11 - klo:20:54
30.000e auton hinta nousee 1500e, eli 5%. No vaihtoautosta oli sovittu 20.000e, johon 5% lisää tekee 1.000e. Ja sitä välirahaa oli sovittu 10.000e, johon myös tulee se 5% lisää eli 500e. Ja näin on veronkorotus tullut kuitatuksi 8)

Mutta... tuohan tarkoittaa että myös minä voin verokorotuksen jälkeen huutaa 5% enempi wanhasta katiskastani yksityisenä myydessäni, eix je :D Vai olikohan tuo analogia kuitenkaan ihan noin suora ::)

Minäkin annoin vanhan Jettani satasella pois ja nyt olis saanut 105â,¬, voi perskules.. ;)

Alke

Ei kai sen vaihtoauton hyvityshinta mihinkään nouse, se on aikanaan verotettu tietyllä prosentilla ja summalla, kyllä sen hyvitysarvo tässä rytäkässä pysyy ennallaan ja uudesta autosta vain maksetaan enemmän veroa muutoksen jälkeen kuin sitä ennen..
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

Quality

Lainaus käyttäjältä: Alke - 30.09.11 - klo:21:25
Ei kai sen vaihtoauton hyvityshinta mihinkään nouse, se on aikanaan verotettu tietyllä prosentilla ja summalla, kyllä sen hyvitysarvo tässä rytäkässä pysyy ennallaan ja uudesta autosta vain maksetaan enemmän veroa muutoksen jälkeen kuin sitä ennen..

Noin minäkin sen näen. Olisin aika yllättynyt, jos uuden auton toimitus siirtyisi ensi vuoteen ja myyjä tarjoaisi sovittua parempaa hyvitystä vaihdokista. Kyllä oletusarvo on, että veronkorotus jää 100 % ostajan maksettavaksi. Toinen asia sitten on, yrittääkö autokauppa hilata käytettyjen hintoja ylöspäin - todennäköisesti. Mutta periaatteessa veromuutoksen pitäisi mielestäni vaikuttaa vasta uusimpiin autoihin, joista tuo korkeampi vero on maksettu.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Alke

Lainaus käyttäjältä: Quality - 30.09.11 - klo:21:30
Noin minäkin sen näen. Olisin aika yllättynyt, jos uuden auton toimitus siirtyisi ensi vuoteen ja myyjä tarjoaisi sovittua parempaa hyvitystä vaihdokista. Kyllä oletusarvo on, että veronkorotus jää 100 % ostajan maksettavaksi. Toinen asia sitten on, yrittääkö autokauppa hilata käytettyjen hintoja ylöspäin - todennäköisesti. Mutta periaatteessa veromuutoksen pitäisi mielestäni vaikuttaa vasta uusimpiin autoihin, joista tuo korkeampi vero on maksettu.

Jep, varmasti ajan mittaan myös käytettyjen hinnat kohoaa, varsinkin suuripäästöisten. Se siitä autojen halpenemisesta Suomessa...
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Alke - 30.09.11 - klo:21:25
Ei kai sen vaihtoauton hyvityshinta mihinkään nouse, se on aikanaan verotettu tietyllä prosentilla ja summalla, kyllä sen hyvitysarvo tässä rytäkässä pysyy ennallaan ja uudesta autosta vain maksetaan enemmän veroa muutoksen jälkeen kuin sitä ennen..

Juu ei hyvityshinta tietenkään nouse ........ mutta sitten se ulosmyyntihinta kyllä.  :D

Kyllä se vaan niin on että jos uuden hinta nousee niin kyllä sen (varsinkin vähän  ) käytetynkin hinta vaan pukkaa nousemaan. Ugh.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Quality - 30.09.11 - klo:21:30
Olisin aika yllättynyt, jos uuden auton toimitus siirtyisi ensi vuoteen ja myyjä tarjoaisi sovittua parempaa hyvitystä vaihdokista. Kyllä oletusarvo on, että veronkorotus jää 100 % ostajan maksettavaksi. Toinen asia sitten on, yrittääkö autokauppa hilata käytettyjen hintoja ylöspäin - todennäköisesti. Mutta periaatteessa veromuutoksen pitäisi mielestäni vaikuttaa vasta uusimpiin autoihin, joista tuo korkeampi vero on maksettu.

Samaa mieltä! En usko sellaista tilannetta tulevan eteen, että autokauppa hyvittäisikin sovittua enemmän vaihtoautosta - varsinkin kun autokaupan käyttämä kauppakirjaka ehtoineenkaan ei sellaista edellytä. Kyllä se veronkorotus jää 100%:sti kuluttajan maksettavaksi.
Käytettyjen autojen hintataso jatkossa onkin sitten mielenkiintoinen asia. Uskoisin, että vaikka autokauppa ei ehkä suoranaisesti hilaa hintoja ylöspäin, niin veromuutos ainakin hidastaa vaihtoautojen hinnanlaskua. Suuripäästöisimpien osalta tilanne saattaa olla monimutkaisempi. Niiden vero nousee, mutta hieman epäilen että niiden arvonlasku saattaa silti säilyä nopeana. Sitä perustelen sillä, että suuripäästöisiä autoja rokotetaan joka käänteessä jatkossa kuitenkin ja jo se vähentää niiden haluttavuutta kuluttajien silmissä. Ja kun kysyntää ei ole, se näkyy ilman muuta hinnoissa. Myös "asennekasvatus" on alkanut menemään kuluttajille perille. Suuripäästöinen auto on asia, jota yhä useampi kuluttaja haluaa jo tietoisesti myös välttää. Nyt puhun siis isoimmista moottoreista, mutta väitän että tuo ajatusmalli tavoittaa jatkossa myös V6-bensakoneet yhä paremmin ja vähentää niidenkin kysyntää.

Gerge

Ainahan voi keskustella myyjän kanssa hinnasta uudestaan jos verotus kiristyy ja autoa ei saada toimitettua sovittuna ajankohtana tai kolmen kuukauden sisällä tilauksesta jos ei sovittua toimitusaikaa.
VW Tiguan II Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG
VW Golf VI Highline 2,0 TDI 103 kW 4MOTION

clacson

Kuluttajaviraston kauppasopimusehdoissa on myös seuraava kappale hinnanmuutoksista:
- Jos uuden ajoneuvon kokonaishinta nousee edellä kohdissa b) tai c) mainituista syistä vähintään neljä (4) prosenttia, kuluttajaostaja saa purkaa sopimuksen ilmoittamalla siitä myyjälle yhden (1) viikon kuluessa saatuaan tietää myyjän korotusilmoituksesta.
-- b) Autoverolain muutoksen vaikutus
-- c) Kauppahinnan muuttaminen
Siis autokauppa ottaa mieluummin riskin, että uudet autot jäävät käsiin kuin korottavat vaihtohyvistystä?

Eiköhän seuraava lause ole edelleenkin aika yksiselitteinen:
-Sopimuksessa mainitun vaihtoajoneuvon kauppahinta muuttuu tällöin uuden ajoneuvon kokonaishinnan muutosta vastaavassa suhteessa.

30 000 â,¬ maksavassa autossa on autoveroa n. 6 000 â,¬. 1 500 euron lisävero olisi siis 25%:n verokorotus.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

SKU

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 30.09.11 - klo:22:32
Samaa mieltä! En usko sellaista tilannetta tulevan eteen, että autokauppa hyvittäisikin sovittua enemmän vaihtoautosta - varsinkin kun autokaupan käyttämä kauppakirjaka ehtoineenkaan ei sellaista edellytä. Kyllä se veronkorotus jää 100%:sti kuluttajan maksettavaksi.

Voisitko selittää tämän ehdon tuossa valossa:
Lainaa
Kuluttajakaupassa uuden ajoneuvon kauppahinta nousee tai laskee sopimukseen merkitystä kauppahinnasta, jos suomalainen tai ulkomainen viranomainen tekee tilauksen jälkeen ennen sopimuksenmukaista luovutusaikaa tilatun ajoneuvon kauppahintaan vaikuttavia veroja, tulleja ja muita veroluontoisia maksuja koskevan päätöksen tai jos valuuttakursseissa tapahtuu muutoksia, ja ajoneuvon maahantuoja näistä syistä muuttaa kaupan kohdetta vastaavan ajoneuvon ohjehintaa.

Hinnanmuutoksen määrä on maahantuojan uuden ja vanhan ohjehinnan euromääräinen ero kauppaan kuuluvine varusteineen. Sopimuksessa mainitun vaihtoajoneuvon kauppahinta muuttuu tällöin uuden ajoneuvon kokonaishinnan muutosta vastaavassa suhteessa.

Minusta tuossa aika selvästi sanotaan että autoliike on velvoitettu muuttamaan vaihtoauton hintaa, ihan vastaavasti kuin hinnan laskiessa 2008. Koskeeko tuo sitten vain ns. nettohinnoiteltua vaihdokkia?

No, tämä ei itsenäni koske sentin vertaa, vaikka on uusi auto tulossa. Kunhan mielenkiinnosta seuraan tapahtumia...
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

skriko

En minäkään usko että hyvittävät enemmän. Mutta 2003, kun autovero laski, niin silloin ei asiakkaalle hyvitetty koko summaa takaisin, ainoastaan jos olit ostanut ilman vaihtoa. Minulle olisi pitänyt palauttaa joku 1700â,¬, koska silloin ostamani BMW:n vero putosi tuon verran. Palauttivat vain 1200â,¬, koska myös vaihtoautoni hinta oli pudonnut uusien hinnanlaskun myötä. Tässähän voisi kääntää asian toisinpäin. Jos kerran vaihtoauton arvo putoaa uuden hinnanpudotuksen vuoksi, niin silloin myös vaihtarin arvon pitäisi tolla logiikalla nousta uuden hinnannousun myötä.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: skriko - 01.10.11 - klo:00:15
Tässähän voisi kääntää asian toisinpäin. Jos kerran vaihtoauton arvo putoaa uuden hinnanpudotuksen vuoksi, niin silloin myös vaihtarin arvon pitäisi tolla logiikalla nousta uuden hinnannousun myötä.

Hyvä poinntti ja vielä parempi esimerkki mitä veron laskiessa tapahtui, jäämme seuraamaan mitä tapahtuu.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

clacson

Lainaus käyttäjältä: skriko - 01.10.11 - klo:00:15
En minäkään usko että hyvittävät enemmän.
Kyseessä ei ole uskon asia, vaan sopimusasia: Autokaupan ja tilaus- ja kauppasopimusehdot
- http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/sopimusehdot/vakiosopimusehdot/autokauppa/

Meikäläistä tuo tulee koskemaan. Laitetaanpa sitten seuraava skenaario:
- Jos olisi odotettavissa se 1500 euron hinnannousu vuoden 2012 alusta, niin käytännössä se tarkoittaa, että loppuvuonna on menoja supistettava tuo 1500 euroa nousun kattamiseksi. Palkansaajalla raha ei kasva puussa. Kun vähennät kulutusta 1500 euroa, niin valtiolta jää saamatta alv-tuloja 300 euroa, jos vähennät kulutusta tuotteista, joissa on korkea valmistevero (alkoholi, polttoaine, makeiset jne.), niin valtiolta jää saamatta toiset 300 euroa.
Tässä vaiheessa verotulot laskevat n. 600 euroa ja muulta liike-elämältä liikevaihto putoaa 900 euroa.

Pieniä summia, mutta uusia autoja rekisteröidään kuukaudessa n 10000 kpl, jos esim 5000 kuluttajan täytyisi tehdä sama säästökuuri kuluvana vuonna kattaakseen veron nousu, niin valtion verotulot laskisivat kuluvana vuonna 3 milj. euroa.

Laitetaan toinenkin skenaario:
- Kauppasopimuksessasi lukee, että käytetystä autosta hyvitetään 20000 euroa. Nyt uuden auton hinta nousee 1500 euroa (5%) eli hyvitys nousee sopimuksen mukaisesti 1000 euroa eli on 21000 euroa (5%). Jos autokauppa on aikonut myydä vaihtoauton esim. 10%:n katteella eli 22000 eurolla, niin nyt sitten vaihtoauton pyyntihinta onkin 23100 euroa.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy