Kaksoiskytkinvaihteistojen (DSG, S tronic) tyypit

Aloittaja tet, 22.09.11 - klo:18:14

« edellinen - seuraava »

DriveSkoda

Skulalle: Q3:ssa on 1.4 TFSI:n kanssa 6-vaihteinen DSG. Tämä versio Q3:sta tuli myyntiin juuri tähän vuoteen; jo aiemmin saatavilla olleissa isommalla moottorilla varustetuissa yksilöissä on toki 7-vaihteinen, joka on hieman paradoksaalista.

Skula

No Q3 sinällään ei ole ammattitaitoni sisällä.. Mutta A3 1.4T ovat 7 lovisia.

Hivenen hinnastoa tutkimalla mieleen tulee epäilys siitä että tuossa tuo Q3:nkin laatikko olisi kuitenkin 7 lovinen.. Mutta en sano mitään.. A3:ssa ne ovat 7 lovisia paitsi quattrollisissa versioissa on 6 lovinen..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

DriveSkoda

Kyllä kun on Q3 1.4 TSFI:tä ajanut, niin ihan todella se S-Tronic on vain 6-vaihteinen, jonka liikekin varmisti sitten. Ihmeellistä, mutta totta. Varmaan tullut liikkeisiinkin jonkinlaisena yllätyksenä.

MLu___

Q3:n 1,4 TFSI on tehokkaampi kuin A3:n.
Q3:n 250 Nm vääntävän 1.4 TFSI:n kanssa käytetään 6-vaihteista ja Passatin 240 Nm vääntävän 1.4 TSI:n kanssa 7-vaihteista, eli keston raja menee tuossa välissä.


tet

Lainaus käyttäjältä: MLu___ - 14.02.14 - klo:15:00
Q3:n 1,4 TFSI on tehokkaampi kuin A3:n.
Q3:n 250 Nm vääntävän 1.4 TFSI:n kanssa käytetään 6-vaihteista ja Passatin 240 Nm vääntävän 1.4 TSI:n kanssa 7-vaihteista, eli keston raja menee tuossa välissä.

Minä taas veikkaan, että Audi on saanut tarpeekseen tuosta ongelmallisesta DQ200-laatikosta ja sen takia etuvetoihin laitetaan luotettavampi 6-vaihteinen. Nelikoiden 7-vaihteisen taas on oltava märkäkytkiminen DQ500, koska tehokkaimman dieselmallin vääntö on 380 Nm joka ylittää "hiukan" kuivankytkimisen ilmoitetun maksimimomentin 250 Nm.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

MLu___

Lainaus käyttäjältä: MLu___ - 14.02.14 - klo:15:00
Q3:n 1,4 TFSI on tehokkaampi kuin A3:n.
Q3:n 250 Nm vääntävän 1.4 TFSI:n kanssa käytetään 6-vaihteista ja Passatin 240 Nm vääntävän 1.4 TSI:n kanssa 7-vaihteista, eli keston raja menee tuossa välissä.

A3:n 103 kW TFSI näyttää vääntävän saman 250 Nm kuin Q3:n 110 kW. Toisessa on 7- ja toisessa 6-vaihteinen, eli ei tuo minun logiikka toiminutkaan :)

tet saattaa olla oikeilla jäljillä.

exlex

Niin eli siis mikä vaihteistotyyppi on siis Audi A3 1.4Tfsi 140hp COD:ssa. Sen tiedän, että siinä on 7-vaihdetta, kun näen sen omasta mittaristakin.  :)

MLu___

Lainaus käyttäjältä: exlex - 14.02.14 - klo:16:44
Niin eli siis mikä vaihteistotyyppi on siis Audi A3 1.4Tfsi 140hp COD:ssa. Sen tiedän, että siinä on 7-vaihdetta, kun näen sen omasta mittaristakin.  :)
Veikkaisin, että DQ200, koska tehokkaammissa A3-malleissa on 6-vaihteinen, mutta ei ole varmaa tietoa. Onko huoltokirjassa mainintaa öljynvaihtovälistä? Siitähän se selviäisi.

tet

#98
Uutta tietoa DSG-tehtaista: DQ200-vaihteistoa (7-vaihteinen kuivakytkiminen) on vuodesta 2012 lähtien valmistettu myös Vrchlabín tehtaalla Tšekissä.

http://new.skoda-auto.com/en/company/production-plants/vrchlabi

Tuotannon alussa vaihteistoja valmistui Vrchlabísta 1000 kpl vuorokaudessa, viime vuoden vaihteeseen mennessä tuotannon oli tarkoitus nousta tasolle 1500 vaihteistoa vuorokaudessa (eli äkkiä laskien noin puoli miljoonaa vuodessa).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tet

Hieman lisää valoa seuraavan DSG-sukupolven kehityksestä. Taitaa olla jo yli vuosi siitä kun 10-vaihteisesta laatikosta kuultiin ensi kertaa VW:n "pukumiehien" suusta. Oheisessa linkissä enemmän tietoa (tai huhua?) aiheesta:

http://www.cartoq.com/volkswagen-10-speed-dsg-automatic-gearbox/

Jutun mukaan 10-vaihteinen tulee korvaamaan vanhimman 6-vaihteisen DSG:n. Se on asennettavissa sekä poikittais- että pitkittäismoottorisiin autoihin. Vääntöä laatikon pitäisi kestämän 500 Nm.

Samassa jutussa mainitaan myös uusi 2-litrainen TDI,  jonka pitäisi tuleman uuteen Passatiin tämän vuoden aikana. Tehoa tuplaturbokoneessa on 236 Bhp eli noin 240 "standardihevosta" (176 kW).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tet

Lainaus käyttäjältä: tet - 16.12.13 - klo:10:23
Pieni mielenkiintoinen tiedonmurunen: kuivan 7-vaihteisen (DQ200) mekatroniikkayksikön ohjauselektroniikan (vai liekö koko mekatroniikan?) valmistaja on Continental.

Oheisen linkin mukaan myös vanhimman DSG:n, 6-vaihteisen DQ250-mallin, mekatroniikan takana on paremmin rengasvalmistajana tunnettu Continental. Laitteiston on kehittänyt aiemmin TEMIC TELEFUNKEN microelectronic GmbH -nimellä tunnettu yritys, joka vuoden 2002 yrityskaupan jälkeen (siis koko DSG-tuotannon ajan) on kantanut nimeä Conti Temic microelectronic GmbH.

http://www.my-gti.com/832/volkswagen-dsg-mechatronic-control-unit
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Marapetsu

Audi 3.0 tdi q s-tronic vm.2013 Huolto oli 60000km laatikon öljyn vaihto ja meni 7litraa eikä suodatinta!
Onkohan tietooo kellään onko laatikon tyyppi 0DH (DQ500)600nm.Ei oikein mistään näy varmaa tietoa.
Marapetsu.

ConD

Lainaus käyttäjältä: Marapetsu - 20.06.14 - klo:18:47
Audi 3.0 tdi q s-tronic vm.2013 Huolto oli 60000km laatikon öljyn vaihto ja meni 7litraa eikä suodatinta!
Onkohan tietooo kellään onko laatikon tyyppi 0DH (DQ500)600nm.Ei oikein mistään näy varmaa tietoa.
Audin isompi S-tronic on 0B5 koodilla kulkeva DL501, jossa vääntömaksimi on 550Nm.

http://www.audizine.com/forum/showthread.php/356141-Details-about-the-Seven-speed-dual-clutch-gearbox-0B5-S-tronic-(DL501)

Laatikossa on kaksi öljykiertoa, kumman näistä huolto on vaihtanut, sillä toisessa on tehtaan täyttö 7L ja uusintatäyttö 5,5-6l, ja toisessa tehtaan täyttökin vain 4,35l eikä vaihtoa huolto-ohjelman mukaan tarvitsisi tehdä?
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Marapetsu

Lainaus käyttäjältä: ConD - 21.06.14 - klo:07:32
Audin isompi S-tronic on 0B5 koodilla kulkeva DL501, jossa vääntömaksimi on 550Nm.

http://www.audizine.com/forum/showthread.php/356141-Details-about-the-Seven-speed-dual-clutch-gearbox-0B5-S-tronic-(DL501)

Laatikossa on kaksi öljykiertoa, kumman näistä huolto on vaihtanut, sillä toisessa on tehtaan täyttö 7L ja uusintatäyttö 5,5-6l, ja toisessa tehtaan täyttökin vain 4,35l eikä vaihtoa huolto-ohjelman mukaan tarvitsisi tehdä?

Kiitoksia vinkeistä,täytyypä käydä jututtamassa huollossa onkohan siellä mitään tietoa mitä tuli tehtyä!
Marapetsu.

Gulf

Onko jollakin tarkempaa tietoa siitä, ovatko vw dsg ja audin  S tronic saman tehtaan tuotoksia ai jopa samanlaiset vaihteistot? Ja jos on, niin miten S tronic ovat toimineet?

Jotenkin alkoi audi kiinnostamaan, kun kävin kokeilemassa esittelyautoa, vaikka voi olla viisainta pysyä vähän aikaa vag-tuotteista erossa? Tuota A6 ei manuaalina saa, niin tarjolla olisi S tronic tai karvalakkimallina multitronic.

Ktk

Audin pitkittäismoottoristen (A4/A5/A6/A7/Q5) S-tronicit ovat eri laatikoita kuin VW:n käyttämät, poikittaismoottorisiin tarkoitetut laatikot. A3/TT/Q3 ovat sitten poikittaiskoneisia joten laatikotkin vastaavia kuin muissa konsernin poikittaiskoneellisissa.

Gulf

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 26.06.14 - klo:11:42
Audin pitkittäismoottoristen (A4/A5/A6/A7/Q5) S-tronicit ovat eri laatikoita kuin VW:n käyttämät, poikittaismoottorisiin tarkoitetut laatikot.

Onko tämä sitten hyvä uutinen, toivottavasti? Onko jollakin ollut laatikko ongelmia 13-14-mallien kanssa? Mutteriohjaus kuulemma saatu korjattua viime talvena (myyntipäällikön kertomuksen mukaan)? 

Ei haluttaisi pihaan toista ongelma kasaa, siis dsg golfin lisäksi?

Hiihtäjä

Mikähän laatikkomalli on uusimmassa Seat Leon Cuprassa. Otin tänään kuvan huoltokirjan etusivulta siitä tyyppitarrasta.

SIellä on seuraavia tietoja  CUPRA5T206 DF5AU6

CJXA ilmeisesti moottorin tyyppi...
LS9R LE lukee moottorin tyypin alla.

Laatikkohan on juu 6s dsg mutta mikä lie väännön kesto jos miettii napakampaa ohjelmaa jolla vääntö nousisi 350nm->450nm.

mpu

Lainaus käyttäjältä: Hiihtäjä - 26.06.14 - klo:21:39
Mikähän laatikkomalli on uusimmassa Seat Leon Cuprassa. Otin tänään kuvan huoltokirjan etusivulta siitä tyyppitarrasta.

SIellä on seuraavia tietoja  CUPRA5T206 DF5AU6

CJXA ilmeisesti moottorin tyyppi...
LS9R LE lukee moottorin tyypin alla.
Onkohan tästä apua: http://forums.ross-tech.com/showthread.php?468-VAG-Options-(Data)-Sticker
Ehkä noista tuotantokoodeista selviää jotakin enemmän?

Lainaus käyttäjältä: Hiihtäjä - 26.06.14 - klo:21:39
Laatikkohan on juu 6s dsg mutta mikä lie väännön kesto jos miettii napakampaa ohjelmaa jolla vääntö nousisi 350nm->450nm.
Käsittäkseni se on juurikin tuo 02E jonka maksimi vääntömomentti on mitoitettu 350 Nm.
Todellisista maksimi arvoista ei taida juuri olla tietoa?

mpu

Lainaus käyttäjältä: Hiihtäjä - 26.06.14 - klo:21:39
Mikähän laatikkomalli on uusimmassa Seat Leon Cuprassa. Otin tänään kuvan huoltokirjan etusivulta siitä tyyppitarrasta.

SIellä on seuraavia tietoja  CUPRA5T206 DF5AU6

CJXA ilmeisesti moottorin tyyppi...
LS9R LE lukee moottorin tyypin alla.
Nyt kun vihdoin pääsi katsomaan oman huoltokirjan merkintöjä, siis SC 280 manuaali:
CUPRA3T206 DF5 6G
CJXA
LS7J  LE

Ilmeisesti optio DF5 = 4-cyl. gasoline engine 2.0 l/206 kW TFSIhomogeneous Base engine is TT6
AU6 ja 6G ilmeisesti kertovat ylimalkaan jotakin juurikin laatikosta, villi veikkaus AU6=6v automaatti 6G=6v manuaali ?

CJXE = 265bhp
CJXD = 290bhp  ???
CJXC = 300bhp
CJXB = 280bhp
CJXA = 280bhp

LS9R ja LS7J ovat luultasti värikoodeja?
LE on ilmeisesti värikoodi verhoilulle.

Taitaa ilmeisesti juurikin se vaihteiston tunnus puuttua siitä 3. kohdasta, moottorin koodin perästä?


t.lampi

Moi. Tietäisiköhän joku asiaan tutustunut DSG vaihteistojen tyyppieroista. Lähinnä ajatuksena, Että sopiiko vaihtaa 6-vaihteisen 02E HQS:n tilalle 02E HXS? HQS on 2.0 tdi 103 kw Golffista ja HXS on 2.0 tdi 103 kw Passatista. Mitäköhän eroa noilla mahtaa olla keskenään?

t.lampi

Pieni korjaus edelliseen tekstiin. Tietäisiköhän joku asiaan tutustunut DSG vaihteistojen tyyppieroista. Lähinnä ajatuksena, Että sopiiko vaihtaa 6-vaihteisen 02E HQL:n tilalle 02E HXS? HQL on 2.0 tdi 103 kw Golffista ja HXS on 2.0 tdi 103 kw Passatista. Mitäköhän eroa noilla mahtaa olla keskenään?

stallione

Sen verran tiedän kun on sama mosa kuin tuossa golffissa 103kw että niissä on jonkin verran eroja. Olikohan jopa niin että pasuunassa moottori sijoitettu pitkittäin ja golffissa poikittain?? En ole varma mutta turbot on eri ja muistaakseni kaksoismassavauhtipyöräkin ihan eri varaosanumerolla että kannattaa tiedustella esim mectronicilta asiasta lisää!
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

t.lampi

Asiaan on saatu selkoa ja niissä on samat laatikot, vaikka tuo tyyppikoodi eri. Molemmat laatikot samalla varaosanumerolla volkkarin tiskillä.

JaniKuula

Mikäs stronic laatikko on uuden 140kw tdi quattro koneen jatkeena?
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

MMV

Lainaus käyttäjältä: JaniKuula - 09.12.14 - klo:13:20
Mikäs stronic laatikko on uuden 140kw tdi quattro koneen jatkeena?

Tai uudessa Biturbo TDI Passatissa (märkälevyinen DSG7)?

JaniKuula

Empäs tiedä pasuunasta mutta a4 on ilmeisesti tollane märkä7 ellei ole jotain aivan uutta mallia työnnetty ulos. Itse en vain googlella löydä faktaa :-[
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

tet

Lainaus käyttäjältä: JaniKuula - 09.12.14 - klo:18:27
Empäs tiedä pasuunasta mutta a4 on ilmeisesti tollane märkä7 ellei ole jotain aivan uutta mallia työnnetty ulos. Itse en vain googlella löydä faktaa :-[

A4 on pitkittäismoottorinen auto. Toistaiseksi pitkittäiskoneille ei taida löytyä kuin yksi vaihtoehto eli DL501. Sehän on ollut ainakin aiemmin tarjolla vain Quattrossa, kaksivetoisiin audeihin (A4 ja isommat) ei S Tronicia saa. Tällä rintamalla varmaan seuraavan kerran tapahtuu mullistuksia sitten, kun uusi 10-vaihteinen näkee päivänvalon.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Telehell

Onko näin, että ainut 6 lovinen loota on siis tuo DQ250? Ettei löydy useita erilaisia 6 lovisia lootia.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

tet

Lainaus käyttäjältä: Telehell - 13.02.15 - klo:21:08
Onko näin, että ainut 6 lovinen loota on siis tuo DQ250? Ettei löydy useita erilaisia 6 lovisia lootia.

Netistä löytyy vahvistamattomia tietoja (=foorumikirjoituksia) joiden mukaan DQ250-laatikosta on nykyään myös päivitetty malli jonka vääntömomentin kesto on 450 Nm. Eli vastaus lienee, että on ainoa - jos tieto pitää paikkansa niin samalla DQ250-koodilla tunnetaan tuokin malli. Mitään kokonaan uusia 6-vaihteisia, uudella koodinimellä, konserni ei tietääkseni ole ilmoittanut valmistavansa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy