Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - snuuba

#1
Lainaus käyttäjältä: jhm - 02.10.21 - klo:21:09
Offtopikkia...sori siitä.
Onkohan Viitalalla jo tarpeeksi rahaa kun menee kaupat tuolla lailla. Eli Käyttöauton  omistajalla. Voisko v.ttuillakseen laittaa spostilla ostokokemuksen eli tuon tekstin suoraan hänelle. Tuo Leaseplan on kuvio on mulle täysin vieras mutta kuulostaa kyllä "hauskalta" uuden auton luovutuspaikaksi ehdottaa joku Lidlin parkkis .

Mua ei kauheasti kiinnosta enää asioida Käyttöauton edustajien kanssa, mutta linkkiä keskusteluun voi vapaasti jakaa sinne suuntaan...

Lidlin parkkista ehdotin itse, kun Käyttöauto oli ehdottanut Sakan parkkista. Itsestä tuntui vähän hassulta hakea auto "kilpailijan" pihasta. Sakalla ei siis ollut mitään virallista osuutta tässä episodissa ja ilman niiden apuja olisi auto varmaan vieläkin kadoksissa, eli iso kiitos heille.

Olisivat myös Sakalla ihan hyvin voineet sanoa, "Siis haluat tuoda meidän pihaan auton, josta me ei saada penniäkään ja odotat että me luovutetaan sen avaimet? - Ja laittaa luurin kiinni.

Sakassa GTX aiheutti sen verran hämmennystä, että olivat pesseet sen kun tuli pihaan, ilmeisesti paikallinen fixari luuli, että on niiden myymä auto :) Kiitokset ilmaisesta pesusta, toivottavasti Käyttöauto kuittaa pesemisen kulut Sakalle.

#2
Lainaus käyttäjältä: aave_ - 02.10.21 - klo:20:44
Miten tutulta kuulostaakin!

Olen tuon Porin porukan ja Leasplanin kanssa saanut touhuta nyt 12kk kun menin 1ST edition tilaamaan, minkä vaihdoin myöhemmin sitten GTX versioon. Toimitus päivää tosin ei vieläkään ole.


Ilmeisesti Leaseplan saa VW:t halvimmalla Porista. Mulle loppuasiakkaana on sinänsä ihan sama mistä Leaseplan autonsa ostaa ja mitä alihankkijoita käyttää, mutta alihankkijoiden käyttö ei saisi näkyä loppuasiakkaalle tämmöisenä kohelluksena. Leaseplan omassa tilauskupongissa kysyy, että missä työnantajani toimipisteessä työskentelen ja on vastattu Helsinki. Tällöin voisi ehkä olettaa, että auton toimitus tapahtuu jossain pääkaupunkiseudun (auto)liikkeessä.

Parempaa asiakaspalvelua olisi, jos Leaseplan hoitaisi itse keskustelut alihankkijan suuntaa ja kommunikoisi itse loppuasiakkaan suuntaan. Lisäksi loppuasiakkaan ei todellakaan tarvitsisi osallistua Porissa pyörähtämässä käyvän auton logistiikkaan liittyvien ongelmien selvittelyyn.
#3
No niin GTX saatu ajoon kaiken koheltamisen jälkeen. Harvoin uusi auto on näin paljon ottanut pattiin, vieläpä ennen kuin se on saatu ajoon.

Koheltamisen lähteeksi alkoi pikkuhiljaa paljastua Käyttöauto Pori toki Leasenplan,  jonka alihankkijana Käyttöauto toimi, voi miettiä myös omia prosessejaan ja autojen luovuttamisen ulkoistamiseen liittyviä ”etuja”.

Käyttöauton edustaja kyseli noin 10 päivää ennen luovutusta, että käykö maanantai 4.10, vastasin, että käy ja kerroin muutaman vaihtoehtoisen kellonajan. No tämän jälkeen ei kyseisen yrityksen edustajista kuulunut halaistua sanaa.

Luovutuspaikaksi oli ehdotettu paikallisen Sakan tai vastapäisen Lidlin parkkipaikkaa. Yllättäen auto löytyikin jo viime keskiviikkona Sakan pihasta, kun kävin näyttämässä omaa BMW:tä heille. Kyselin tietävätkö autosta jotain enemmän, ei kuulemma, Sjöbergin kuski oli soittanut ja kysynyt voiko auton jättää pihaan ja Sakalta oli ystävällisesti vastattu, että tilaa löytyy.

Laitoin Käyttöautoln yhteyshenkilölle mailia, kun luovutusta ei oltu vielä vahvistettu. Vastauksena tuli out-of-office, jossa kerrottiin, että henkilö palaa vasta 4.10. WTF??

Seuraavaksi mailia Leaseplanille, josko he saisivat alihankkijansa ruotuun ja kommunikoimaan miten luovutus hoidetaan. Ehdotin myös luovutuksen siirtämistä perjantaille, koska kalenteri alkoi olla maanantain osalta täynnä.

Torstai aamuna Käyttöauton lomahessu soitti. Puhelun sisältö lyhyesti:
- luovutus ei onnistu perjantaina, koska maahantuojan on ikävä ja vaatii eri näköisten kuponkien lähettämistä postilla
- luovutus 4.10 onnistuisi TODENN,,KÖISESTI. Kellonaikaa kysyttäessä tuli epämääräistä selitystä Porin murteella ja lopuksi kuittaus, että alkuperäinen myyjä hoitaa homman maanantaina, EHK,,
- hommasta paistoi selkeästi läpi, että asia ei juuri kiinnosta

Tässä vaiheessa v-käyrä jo aika tapissa ja uutta mailia Leaseplanille perjantai aamuna. Lopulta hommaa alkoi hoitamaan ilmeisesti joku tarpeksi iso jefe Leaseplanilta ja auto saatiin luovutuskuntoon parissa tunnissa.

Sain auton ajoon iltapäivällä kun jätin bemun Sakalle, jolla ei tarinassa ole mitään virallista osuutta, olivat hyvää hyvyyttään ottaneet auton talteen ja laittaneet avaimet kassakaappiin. Toivottavasti pääsevät laskuttamaan auton luovutuksen Leaseplaniltä/Käyttöautolta.

Ai, niin: itse auto on päällisin puolin ihan jees :) Hyvä ajaa, hiljainen ja omaan käyttöön ihan riittävän ripeä.

Punainen väri on luonnossa tummempi kuin kuvissa, hämärässä melkein viininpunainen, itse odotin vähän kirkkaampaa väriä ja jos olisin nähnyt livenä, niin muutkin värit olisi tullut tarkempaan tarkasteluun. No väriin tottuu ja tämän kanssa eletään seuraavat kolme vuotta 😬

Pientä opettelua vielä vaatii, kun jäi tuo luovutuksen yhteydessä tehtävä opastus tekemättä Käyttöauton toimesta. Auto oli alkuun mustasukkainen rouvalle, eikä tahtonut avata pelkääjän puolen ovia, mutta tämäkin korjaantui asetusvalikon syövereistä, jossa asetuksena oli avata vain kuskin puolen ovet.

#4
Lainaus käyttäjältä: snuuba - 14.09.21 - klo:19:39
Autoliikkeen mukaan ei kuulemma käyttöetu laske tämän vuoden puolella rekisteröitävissä autoissa, eli hyöty näyttäisi olevan valumassa leasing firman kukkaroon ja haitat menee meikäläisen piikkiin.

Autoliike näemmä koheltanut ja antanut väärää tietoa. Leaseplan vahvisti, että autoedun arvo laskee, jos rekisteröinti tehdään 1.10 jälkeen.
#5
Lainaus käyttäjältä: snuuba - 13.09.21 - klo:20:33
Ilmeisesti käyttöetu laskee, kun auto on autoveron verran halvempi, omien laskelmien mukaan menee 725,/kk -> 705,/kk

Autoliikkeen mukaan ei kuulemma käyttöetu laske tämän vuoden puolella rekisteröitävissä autoissa, eli hyöty näyttäisi olevan valumassa leasing firman kukkaroon ja haitat menee meikäläisen piikkiin. Kehtasivat vielä Leaseplaniltä lähettää mailin, että autoliike on ilmoittanut heille luovutuspäivän siirrosta, mutta sopivasti unohtivat kertoa, että ovat itse kieltäneet autoliikettä rekisteröimästä autoa ennen 1.10, jotta ei tarvitse maksaa autoveroa.

On se mukavaa olla tukemassa Leaseplanin liiketoimintaa myöhästyttämällä oman auto luovutusta. Leaseplanin konttori on näköjään sopivasti Vermon vieressä, kauppatavat näköjään opittu Vermon parkkiksella ;)
#6
Lainaus käyttäjältä: snuuba - 04.09.21 - klo:21:40
Myyjän mukaan auto on saapunut maahan ja alkuperäinen aikataulu pitää. Enää muutama viikko hengenpidättelyä…

Täytyy ladata happipulloon muutama lisäpäivä... Autoveromuutoksen seurauksena liisarifirma haluaa auton kilpiin vasta lokakuussa ja luovutus siirtyy 4-5 päivää eteenpäin.

Ilmeisesti käyttöetu laskee, kun auto on autoveron verran halvempi, omien laskelmien mukaan menee 725,/kk -> 705,/kk
#7
Lainaus käyttäjältä: Mikko81 - 05.09.21 - klo:17:35
Olitko koukun ruksinut tuohon?

Ei ole koukkua ruksittuna.

Piti ihan tilauksesta tarkistaa mitä tuli ruksittua, sieltä löytyi seuraavat:

- Comfort Plus- paketti
- Infotainment Plus- paketti
- Sport- paketti
- Kings Red metalliväri
#8
Lainaus käyttäjältä: arskas_s - 05.09.21 - klo:00:31
Tuliko myös tiedot näkyviin https://oma.k-auto.fi/ sivulle Tilatun auton tiedot: "Tila" ja "Alustanumero"?
Kyseessä leasing, ei siis tule omiin nimiin, eikä löytynyt yo sivuilta
#9
Lainaus käyttäjältä: snuuba - 27.05.21 - klo:14:36
Itsellä lähti myös GTX tilaukseen 17.5. Tilausvahvistuksessa arvioitiin luovutuspäiväksi 30.9, katsotaan kuinka käy :)

Myyjän mukaan auto on saapunut maahan ja alkuperäinen aikataulu pitää. Enää muutama viikko hengenpidättelyä…
#10
Lainaus käyttäjältä: Mikko81 - 26.05.21 - klo:23:39
Meillä GTX tilauksessa.


Itsellä lähti myös GTX tilaukseen 17.5. Tilausvahvistuksessa arvioitiin luovutuspäiväksi 30.9, katsotaan kuinka käy :)
#11
Volvo / Vs: Uusi XC60 (MY18 -)
05.02.18 - klo:16:29
Onnittelu hienosta paketista ja pahoittelut kuumeen tartuttamisesta  ;)

Viimeisen ennusteen mukaan oma auto rakennetaan huhtikuussa ja siihen rahdit ja luovutukset päälle. Aikaistunut alkuperäisestä heinä-elokuu arviosta.

Itseä ei arveluta enää pätkääkään 19” renkaat. Nykyisen XC60 classicin 17” 65-sarjalaiset on just passelit tämän tyyppiseen autoon. Viimeisen 20 vuoden aikana lähes kaikissa autoissa ollut 35-40 sarjaliset jättirenkaat lähinnä ulkonäön takia. Ehkä olen tulossa vanhaksi tai jopa kasvamassa aikuiseksi, kun prioriteetit alkaa kääntymään mukavuuden puolelle...
#12
Volvo / Vs: Uusi XC60 (MY18 -)
11.10.17 - klo:02:33
Lainaus käyttäjältä: lao - 10.10.17 - klo:22:03
No niin. Hyvän paketin otit :) Tuossa on kaikki ”tarvittava”, nyt on vain selvittävä odotuksesta.

Kiitoksia, olo on kuin pikkupoikana joulua odotellessa. Tässä tapauksessa lahjat jaetaan kahteen kertaan, ensin perjantaina ja sitten uudestaan kesällä. Ihan yöunet jo häiriintyy, mutta ei taida jaksa valvoa koko 10kk :)
#13
Volvo / Vs: Uusi XC60 (MY18 -)
11.10.17 - klo:02:10
Lainaus käyttäjältä: Mjkarhu - 10.10.17 - klo:21:46

Otitko muuten sen AIO paketin ja joko kaivokselassa oli T8 ajettavana?

All-in-one diilillä mennään. Toki tässä syödään vaihtoautosta jääneet pääomat kasirahan muodossa. Kolmen vuoden päästä Skoda olisi ollut oma ja maksettu, mutta Volvosta ei jää kuin kaunis muisto. Toisaalta pelkästään kuukausimaksuissa tuli säästöä noin 200,/kk. Lisäksi säästöä syntyy arkiajeluista sähköllä, vakuutuksista ja vissiin vuosittainen autoverokin pienenee. Näillä säästöillä kerää ihan mukavan potin käsirahaksi seuraavaan vaihtoon.

Joku rahoitusalan guru sanoi, että vain tavarat joiden hinta nousee kannattaa ostaa omaksi, muut kannattaa liisata. Taatun loppuhyvityksen myötä AIO on tässä mielessä lähempänä liisausta kuin omistamista.

Kaivokselassa (tai Olarissa) ei ollut T8 mallia koeajoon, naapuri kehui ajaneensa Herttoniemessä. T8 on elämän toinen auto, jonka hankin ilman koeajoa. Eka oli Nissan Almera GTI, meni vaihtoon 5kk jälkeen, toivottavasti Volvolle ei käy samoin 😀. AIOn muhkea loppuvelka motivoi pitämään auton koko kauden, voi olla hankala päästä eroon ilman isoja tappioita.
#14
Volvo / Vs: Uusi XC60 (MY18 -)
10.10.17 - klo:19:00
Niihän siinä kävi, että Skoda menee vaihtoon. Perjantaina alle XC60 D4 AWD Classic R-Design. T8 tulee joskus ensi kesänä. Voittaja-arpa löytyi Kaivokselan Biliasta. Paketti hinnan puolesta samaa luokkaa kuin toisella jälleenmyyjällä, mutta täältä saa alle pakasta vedetyn XC60 mallin, kun toisella oli tarjolla käytetty business V60 D4 AWD.

Speksit:
- Volvo XC60 T8 R-Design
- Bursting Blue
- Technic paketti + 360 kamerat
- Laminoidut ikkunat
- Sähköjakkara matkustajalle
- Apple Car Play
- HUD

Talvinakit saa hommata itse. Otin vaihteen vuoksi väliaikaiseen autoon kitkat, jos yhteiselo sujuu hyvin, voi harkita myös varsinaiseen autoon.
#15
Volvo / Vs: Uusi XC60 (MY18 -)
07.10.17 - klo:20:24


Ei ole Bilian kauppias pyynnöstä huolimatta suostunut toimittamaan laskelmaa ilman talvirenkaita, jotta voisi laskea auki niiden jäännösarvon. Ei myöskään kertonut, että talvirenkaiden jäännösarvo poikkeasi muista lisävarusteista, vaikka nimenomaan kysyin tästä asiasta.


Laitoin tarjouspyynnön toiseen liikkeeseen katsotaan kuinka käy...
#16
Volvo / Vs: Uusi XC60 (MY18 -)
07.10.17 - klo:19:48
En kyllä löytänyt all-in-one sopimusehdoista mainintaa, että autossa pitää olla talvirenkaat. Löytyy vain maininta, että lisävarusteita ei saa poistaa tai muuttaa.
#17
Volvo / Vs: Uusi XC60 (MY18 -)
07.10.17 - klo:19:28
Ainakin Bilian myyjän mukaan palautettaessa pitää autosta löytyä myös talvirenkaat. Joko Volvolta tai itse hankitut. Tätä ei kyllä mainita esim all-in-one laskurissa, ei edes voi ruksata talvirenkaita varustelistalta.

Ihan periaatteesta ottaa pattiin tämä käytäntö: miksi ihmeessä mun pitäisi ne palauttaa jos olen ne kokonaan maksanut. Selkeästi niillä on joku jäännösarvo, kun pitää palauttaa. Mulle olisi ihan fine, jos jäännösarvo olisi vaikka 20%, mutta 0% menee jo kettuilun puolelle.

0% jäännösarvo ei juuri muutenkaan kannusta ruksailemaan lisävarusteita. Tosin suurinta osaa näistä ei saa irti autosta ja niillä ei ole välttämättä käyttöä seuraavalle ostajalle, joten 0% jäännösarvo on helpommin ymmärrettävä. Veikkaan kuitenkin, että lisävarusteiden kauppa kävisi eri tavalla, jos niille laskettaisiin joku jäännösarvo.

Pitää kysäistä joltain toiselta Volvo kauppiaalta onko heillä sama käytäntö talvirenkaiden kanssa.
#18
Lainaus käyttäjältä: lao - 02.10.17 - klo:22:41
Myydään vain Teslan ostaneille?

Jostain muistan lukeneeni, että tämä huokein Tesla laturi lataisi vain Tesloja, löytyy myös generic versio, mutta hinta on kalliimpi.
#19
Saako noihin pistoke-versioihin kaapelin jotenkin lukittua? Latauskaapeli sen verran arvokas, että voi kelvata pitkäkyntisille. Kiinteä kaapeli pysyisi ehkä paremmin paikalla ilman lukitusta.
#20
Volvo / Vs: Uusi XC60 (MY18 -)
01.10.17 - klo:21:40
Autokuume polttelee jo kovasti. Lauantaina käyty Biliassa hakemassa ensimmäinen tarjous T8 RD mallista. Suberbista ihan ok tarjous, joko siihen asti että uusi auto saapuu tai Suberb heti Biliaan ja alle väliaikainen V90 D3 (699/kk)

Samalla koeajoin pihassa seisseen D5 RD mallin, varusteina mm ilma-alusta, 19" nakit ja laminoidut ikkunat. Oli todella paljon hiljaisempi kuin nykyinen Suberb, eikä kallistellut mutkiin läheskään niin pahasti kuin pelkäsin, aika lujaa sai mutkaan päästellä.

Onko suosituksia kiinteäksi kotilataus asemaksi? 3,7 kw (1x16A) ja 11kw (3x16A) latureiden välillä ei näytä olevan kovin paljon hintaeroa. Jostain luin, että XC90 pystyy lataamaan max 20A, onkohan XC60 mallissa sama rajoitus? Saman tien voisi laittaa tehokkaamman laturin, niin tulevaisuudessa voi latailla täyssähkö autoa.

Ajatuksena ottaa all-in-one diili. Näissä lisävarusteet + talvirenkaat kuoletetaan täysimääräisenä ensimmäisen omistajan toimesta, eikä näiden lisääminen kasvata hyvityshintaa. Onko joku saanut diilin ilman sikahintaisia (3100,) talvirenkaita? Suorasovitteiset vanteet talvirenkaineen saa noin 1000, halvemmalla ja renkaat voisi pitää/myydä palautuksen yhteydessä.

Onko kokemuksia all-in-one diilien kilpailuttamisesta jostain muualta kuin Biliasta?
#21
Onnittelut hienosta pelistä.

Miten nuo 19" renkaat istuu silmään? Aiemmassa Ocussasi oli muistaakseni ylikoon renkaat täyttämässä kaaria. SUVin ei tosin tarviikaan olla niin tonttiin vedetyn näköinen, että on hyvän näköinen.

T8 alkaa pikkuhiljaa aiheuttamaan autokuumeen oireita. Vaikka ei vielä pitäisi, kun Suberbilla on ruuvattu 18 kuukaudessa vain vajaat 18 tkm, eikä siinä varsinaisesti ole mitään puutteita tai vikaa. Ei vaan aiheuta samanlaista wau-fiilistä kuin T8. Volvodiilillä ja nykyisillä ajoilla pääsisi Vollella melkein halvemmilla kuukausikuluilla. Tosin Suberb olisi kauden jälkeen oma ja velaton, kun Volvo pitäisi palauttaa kauppaan...
#22
Itsellä on Superb Combi L&K Quartz Graynä, jos olisin uudelleen speksaamassa, niin päätyisin varmaan business gray vaihtoehtoon.

Quartz Gray on aika tumma ja lika näkyy paremmin. Lisäksi noi sinisen ja vihreän vivahteet tietyssä valossa ovat alkaneet pikkuhiljaa kyllästyttää. Business Gray on "puhtaampi" harmaa ilman muita värisävyja ja vaaleampana ei pöly näy niin hyvin.
#23
Ja antrasiitin värisenä omasta mielestä järkyttävän näköiset Extreme vanteet, muuttuvat maagisesti hyvän näköisiksi hopean värisenä.
#24
Oma silmä on jo alkanut tottua uuteen keulaan, kelpais ainakin mulle varsinkin RS-mallina black-paketilla. Vielä jos valisee jonkun muun värin kuin valkoisen, niin valojen välissä oleva kaistale häiritsee entistä vähemmän, vaikka ei ole ollut paha promokuvien metallivalkoisenakaan.

Näköjään nykyään saa myös sport penkit omalla suosikkiverhouksella, eli alcantaralla. Lisäksi saa penkin sähkösäädöillä + muutaman muun mielenkiintoisen varusteen, jota ei ollut saatavilla kun Suberbin tilasin.

Vieläkin Columbuksen järkevyys verrattuna Amudseeniin on itselle vähän kadoksissa, toki nyt Columbuksen ruutu on taas isompi 9,2". Välillä olivat molemmat 8" ja oli vielä vähemmän järkeä Columbuksessa.  Autoon 1,2 " lisää näyttöä maksaa palttia rallaa 1000,, samaan rahaan saa työpöydälle ihan hyvän 34" näytön :)

Vielä kun saisi Cupran tekniikalla 300 hp / 4wd, vaikka taitaisi tuo 184 hp ja 4wd:kin riittää ihan hyvin.
#25
Lainaus käyttäjältä: lao - 19.12.16 - klo:21:28
Kuullostaa kyllä epänormaalilta mulla on penkki alimmassa asennossaan, mutta istuinosa kallistettu maksimiinsa ja kyllä se tossa pysyy. Voisin tietty kokeilla myös ilman tuota kallistusta....

Muistan jostain lukeneeni tästä aiheesta, olisko briskoda. Joissain tilanteissa pitää resetoida/kalibroida penkki käyttämällä sitä ääriasennoissa, tms.
#26
Superb III (15-) / Vs: Superb Sportline
21.11.16 - klo:00:28
Ruksailin konfiguraattorissa huvikseen Sportlineen samat varusteet kuin nykyisessä 280 L&K:ssa. Näillä varusteilla Sportline about 5 k, kalliimpi, johan tuli hintaa paremmille penkeille ja mustalle sisäkatolle. Jos paketista pudottaa itselle vähemmän tarpeelliset varusteet, DCC:n, lasikaton ja Columbuksen (Bolero / Amudsen on vissiin nykyään samankokoinen 8", eikä Superbin Columbus ole päivittynyt 9.2" versioksi kuten Ocussa?), niin aletaan olemaan samoissa hinnoissa.

Jos olisin nyt valintaa tekemässä: vaikka kovasti tykkään Sportlinen penkeistä, niin taitaisi jäädä kisassa kakkoseksi L&K:lle. Ei harmita yhtään, että en odotellut sportlinea.

#27
Superb III (15-) / Vs: Nostokohta tunkille
31.10.16 - klo:18:28
Lainaus käyttäjältä: qwer - 31.10.16 - klo:17:15
Ihmetyttää että autojen nostosta on tehty nykyään niin vaikeaa. Mikään hallitunkki ei tunnu soveltuvan suoraan nykyautojen nostoon.

Samaa itsekin vähän ihmettelin, mutta toisaalta autoilufoorumilla "hifistellään" monesta muustakin aiheesta, miksi ei myös tästäkin.

Vaihdoin tänään Superbiin talvirenkaat alle. Käytössä oli Motonetin 20 euron hallitunkki. Nostin auton ylös normi pystypokkauksista ilman välikappaleita tai tunkin tuunausta. Hyvin kesti, eikä vääntynyt mihinkään.

Oma hifistely osui tällä kertaa muihin työkaluihin, hain pulttipyssyn Biltemasta (40 ,). Lisäksi tein perusvirheen momenttiavaimen hankinnassa, ostin ensin halvan ja sen jälkeen sen mitä tarvitsin. 7 euron versio on aika lelu ja päädyin ostamaan 60 , version, jolla saa paremmin momentit kohdalleen. Jos olisi ostanut suoraan sen mitä tarvitsi/halusi, niin olisi säästänyt 7 euroa. Tämäkin on ehkä "turhaa hifistelyä" on ihan hyvin renkaat alla pysyneet ilman momenttiavaimia.
#28
Varmaan tolpat saisi jotenkin importoimalla uudet POIt, mutta vaatisi käsin päivittämistä.

Käytän ajopäiväkirjana Iphonessa "Piirturi" sovellusta, joka osaa varoittaa kameroista. Tässä tietysti se huono puoli, että applikaatio pitäää olla päällä, jotta varoitukset toimii. Varoitussysteemi pysäyttää esim spotifyn toiston tolppien kohdalla, ei jää varoitukset niin helposti huomaamatta

Piirturi näyttää myös todellisen GPS nopeuden, toisin kuin navi/mittaristo.
#29
Lainaus käyttäjältä: hta - 21.09.16 - klo:19:59
Saako tämän Webaston muutettua ihan normaali asetuksista vai vaatiiko koodaamista ja puhaltaako se tosiaan kylmää, eikä pelkästään kierrätä ilmaa joka sekin toki laskee sisälämpötilaa huomattavasti? Audissani tuo toimii kesällä siten, että kierrättää ilmaa ilman kompressorin jäähdytystä mutta se tekee sen automaattisesti ilman mitään säätöä eli käytän webaston kaukosäädintä aivan kuten lämmitettäessäkin.

Nykyisin tuossa Superbissa taitaa olla nappi joka pitää lämmityksen tai jäähdytyksen päällä 30 min tai näin muistan lukeneeni.

Oli ehkä vähän huonosti muotoiltu tuo "kylmää", kierrättää tosiaan vain ilmaa puhaltimilla, ilmastoinnin kompura ei pyöri. Asetus löytyy suoraan valikoista eikä vaadi koodaamista. Puhalluksen saa päälle joko webaston kauko-ohjaimesta tai kojetaulun napista, molemmissa tapauksissa taitaa olla päällä valikoista määritellyn ajan.  Hämärä muistikuva on jostain vanhasta Seatista, jossa lasinen katto oli myös aurinkopaneeli, joka tuotti sitten virtaa ilmastoinnin kompuran pyörittämiseen kun auto ei ollut käynnissä, olisi ihan hyvä feature nykyisiin lasikattoihinkin.

Ehkä nämä Porsche höpinät eivät kuulu tämän otsikon alle, mutta laitetaan nyt tähän samaan vastaukseen. Juu tiedossa on, että huollot ja varaosat kalliisiin autoihin määräytyy uushankintahinnan mukaan. Autoilun kulut voi jakaa muutamaan kategoriaan: pääomakulut (hankintahinta, arvonalenema), ylläpito (huollot, korjaukset) ja käyttökulut (vakuutukset, bensa), Vanhassa Cayennessa eka on kohtuullinen, toka riippuu vähän tuurista ja kolmas vaatii "harrastus" -etuliitteen, jotta sen kestää :)

Cayenne S (V8 ilman turboa) ja Turbo on käytettynä suunnilleen samanhintaisia ja noista ei-turbollisista versioista on kilahdellut koneita jonkun verran enemmän (erilainen pinnoite sylintereissä). Toki turbon koneitakin mennyt jonkun verran. Uusi kone maksaa luokkaa 20k,, ehkä olisi turvallisinta ottaa Porsas, josta on jo kone vaihdettu takuun piikkiin. Saksassa näihin on saanut ostaa takuun jopa kymmeneksi vuodeksi. Näitä vaihtokoneisia on tarjolla mobile.de saitilla, samalla voisi ottaa auton jossa isommat kilsat ja sitä kautta pienemmät tuontiverot. Jos aikoo tuoda ulkomailta, kannattaa ottaa max 2007 vuosimalli, jolloin pääsee pienemmillä veroilla. 2008 eteenpäin menee enemmän päästöjen mukaan ja 378g/km ei ole halpaa.
#30
SIII L&K 280 4x4 on ollut alla tässä nyt muutaman kuukauden, aiemmin oli OCU III 1.8 TSI 4X4. Muutama varuste on parempi (tai ei ollut Ocussa, osan vissiin saa Ocuunkin):
- Kuolleenkulman varoitin on ihan jees, toimi paremmin kuin Audi A4 (b8) vastaava härpäke
- ACC on mukava motarilla
- "automaatti" -ohjaukseenkin on jo tottunut, niin että ei enää häiritse, mutta en jäisi toisaalta kaipaamaankaan
- Webaston saa muutettua asetuksista puhaltamaan kylmää ilmaa, ihan hyvä ominaisuus jos joutuu kesällä jättämään koirat lyhyeksi aikaa autoon.
- Isommat tilat niin takapenkillä kuin kontissakin, mutta Octaviassakin oli ihan tarpeeksi tilaa
- Cantonit potkii paremmin (yllättäen) kuin Ocun vakio poppivehkeet

Ocussa oli omaan kroppaan paremmat penkit (dynamic-packin sport penkit). Superbin penkeisssä alkuun tuntui penkin sauma lapaluiden korkeudella, nykyään ei juuri huomaa. Nahkapenkeissä tuuletus on ihan mukava ominaisuus. Jos nyt olisin hankkimassa kävisin ainakin koeistumassa Sportlinen penkit, itse ainakin tykkään enemmän alcantara-penkeistä.

- DCC:llä en tee mitään, käytännössä alusta on aina sport-asennossa. Seuraavaan sport-alusta, halvempi ja vähemmän hajoavia osia.
- Lasikatto on turha yksin ajellessa, alkaa noin takaraivon kohdalta ja sitä ei kuskin paikalta juuri huomaa.
- 280 hevosvoimasta ei pääse paljon nautiskelemaan, ihan yhtä hyvin kerkesi 1.8 TSI:n 180 hevosvoimalla.

Jos seuraava auto on vielä Skoda, niin tulen varmaan jatkossa toimeen myös Octavialla, esim 184 TDI 4x4 RS versiona olisi ihan soiva peli.

Lopputulos: Autokuume ei siirtynyt kovin pitkälle. Rouvan CRV:llä tuli kahdessa vuodessa yhteensä noin 5000 km ja myytiin pois. Koska kakkosautolla tulee vuodessa näin vähän kilsoja, niin on ihan sama paljonko se vie bensaa. Tällä ajatuksella on alkanut polttelemaan harrasteautoksi vanhempi Porsche Cayenne Turbo, niitä alkaa saamaan aika sopuhintaan, varsinkin jos vertaa siihen mitä ne on maksanut uutena (Uusi : 260 k, ja nyt kymmenen vuoden ikäisenä 20-30 k,).
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy