DPF:n poisto ja sen vaikutukset

Aloittaja vwp, 17.01.15 - klo:18:03

« edellinen - seuraava »

SNG

Lainaus käyttäjältä: panu - 11.01.17 - klo:23:52
Kuten jo aiemmin kirjoitin:
Onkohan tämä Trafin tapa v**tuilla DPF:n poistajille, kun aiemmin uhottiin että asiaan tullaan puuttumaan?

Totta. Meni tuo aiempi ohi tai paremminkin painunut unholaan, mutta edelleen siis samoilla linjoilla.

Päin HELVETTIÃ,, meni taas. Suomi nousuun!  ;D ;D ;D

panu

#241
Lainaus käyttäjältä: firstvw - 08.01.17 - klo:12:19
Tuon trafin ohjeen mukaan savujen raja-arvo on justiin se mitä tyyppikilvessä lukee. Eikö siihen tule yhtään marginaalia virheille, vrt tutkan -3km/h? Sitä mittausvirhettä nimittäin tulee helposti. Kerran passattini puhalsi 0.1 (yleensä 0.0) ja silloin inssi sanoi että johtuu kelistä, mikä oli todellä märkä 0-keli.

Ei noita oikein voi verrata toisiinsa. Ylinopeudessa jokainen yksikkö vaikuttaa rangaistuksen määrittelyyn. Savumittauksessa mitataan kahden desimaalin tarkkuudella ja raja-arvot on yleensä yhdellä desimaalilla. Tuskinpa konttorillakaan hylätään muutaman sadasosan ylityksellä, vaan mitataan uudestaan jos toiveita testin läpäisystä on... Ei vaan ole järkeä hylätä ja 0,5 h päästä hyväksyä jälkitarkastuksessa, kun on tehty pieni lenkki. Turhaa juoksutusta.

Varmaan ainoa mihin sää voi vaikuttaa, on mittakammion lämpötila ja erityisesti kosteus, jos sitä käytetään ulkona. Linssit likaantuu ulkona herkemmin. Jos on epäilys ettei rajoihin päästä linssien likaisuuden vuoksi, ne putsataan ja mitataan uudestaan.


edit:
Juuri näin SNG!  ::)


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Rauska

On se tuo diisselöinti vaikeaa  8)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 12.01.17 - klo:00:34
On se tuo diisselöinti vaikeaa  8)

JEP. Ja suomi on paska maa. 60-70-lukulainen jenkkimuskeli helpottaisi tätä vitutusta!  Ei olis OBD:tä, eikä tarttis laskea kulutusta edes desin tarkkuudella ;)


panu

Yllättävän vähän vanhoissa on ollut kilpiarvon ylityksiä ja niissäkin saattaa suuttimet olla jo oikeasti korjauksen tarpeessa.

Euro 5 ja 6 -autoista on oikeastaan ihan turha polkea savuja. Uutta ohjeistusta varten kerätyn aineiston perusteella savutuksesta olisi hylätty 0,5 % ja OBD-testissä (jos mitattaisiin) 10 %  ::)
Kaikki OBD-viat ei sytytä merkkivaloa, jonka perusteella tarkastus tehdään.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Raimo247

Silmämääräinen ja OBD tarkastus EGR:lle ja DPF:lle. Pienikin poikkeama saisi johtaa hylkyyn.

Nimim. Yhdellä dieselillä parantunut!
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

SNG

#247
Noniin. Tässä kävi ihan niinkuin me täällä veikailtiinkin allekirjoittanut mukaanlukien.

Lainaus käyttäjältä: SNG - 10.01.17 - klo:21:01
Jännäksi todellakin menee, varsinkaan kun edelleenkään mittausepävarmuutta ei ole otettu huomioon vaan rajana on tasan se raja joka auton tyyppikilvessä seisoo.

Seulovalla mittauksella pitäisi ottaa hajonta huomioon, jolloin 0.5 lätkällä olevan yksittäisen auton mitattu k-arvo voisi olla jonkin verran ylikin tuon lukeman suurimman osan vastaavasti alittaessa arvon.

Jos tästä tulee trendi, että "ehjiä" hieman enemmän ajettuja disukoita rupeaa jäämään katsastuksen k-arvon mittauksessa massoittain kiinni, tulee trafi varmasti reagoimaan. Erityisesti huolestuisin suuresti jos merkkihuolto joutuisi nostamaan näiden autojen kanssa kädet pystyyn. Ilmoittaako maahantuoja sitten ko autolle uuden k-rajan, vai tehdas vai kuka? Vai menevätkö nämä autot samantien "paaliin"?

Nyt on tosiaan taidettu ottaa turhan raju tiukennus ja mittaustilanne ei välttämättä ole optimaalinen.

No kärjistin tarkoituksella. Eiköhän huollot autot saa tuunattua läpäisykuntoon.

Itse en kyllä uskaltaisi mennä ottamaan "savuja" katsastuskonttorille. Ne kannattaa otattaa huollossa. Ei tarvitse edes olla merkkihuolto. Huollossa voidaan ottaa enemmän otoksia, ja lämmittää kone kunnolla vaikka kengittämällä konttorin lähitienoilla.

Trafi yritti poistaa normeja, ja tulos tämä. Hyvä että päätöksiä voi tässä maassa pyörtää  ;D

Enemmän voisi keskittyä todella vanhan kaluston päästöihin. 124 sekä väyryssarjan Mersujen ikäisiin autoihin sovelletaan K=2.5 tai K=3 rajaa. Miksi? Aika mustaa päästelee välillä nuo vanhemmat. Samoin "ranella" lastutetut pumpparit ilman dpf:ää.

Kuinkahan paljon ei museorekisteröityjä katalysaattorittomia bensa-autoja on liikenteessä. Aikanaan yhden tuollaisen sanottiin saastuttavan 500-1000 kattiauton verran. Nykyään varmaankin vastaa usemman tuhannen uuden auton saasteita. Noi pitäis saada liikenteestä kyllä pois!

EGR aiheuttaa vanhemmissa ongelmia. Karstaantuva kone ei kovin hyvin käy. 

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Zego

...eli hiukkasloukun poistaneet jäävät edelleen kiinni koska "Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi palauttaa alkuviikosta vanhat päästörajat ennen vuotta 2011 ja osalle ennen vuotta 2012 rekisteröidyille dieseleille, henkilö- ja pakettiautoille.", eli käytännössä euro5-autot jossa siis oltava hiukkasloukku?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Zego - 17.02.17 - klo:21:49
...eli hiukkasloukun poistaneet jäävät edelleen kiinni koska "Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi palauttaa alkuviikosta vanhat päästörajat ennen vuotta 2011 ja osalle ennen vuotta 2012 rekisteröidyille dieseleille, henkilö- ja pakettiautoille.", eli käytännössä euro5-autot jossa siis oltava hiukkasloukku?

Se taas riippuu onko 2011 tai uudempi auto...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Lainaus käyttäjältä: SNG - 17.02.17 - klo:09:55
...
Kuinkahan paljon ei museorekisteröityjä katalysaattorittomia bensa-autoja on liikenteessä. Aikanaan yhden tuollaisen sanottiin saastuttavan 500-1000 kattiauton verran. Nykyään varmaankin vastaa usemman tuhannen uuden auton saasteita. Noi pitäis saada liikenteestä kyllä pois!
...
Päättäjien tahtotila on, että ajetaan vanhoilla autoilla (autovero). Jos saastuttamisesta oltaisiin oikeasti huolissaan, niin asia saataisiin korjautumaan melko lyhyellä aikajänteellä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 17.02.17 - klo:22:52
Päättäjien tahtotila on, että ajetaan vanhoilla autoilla (autovero). Jos saastuttamisesta oltaisiin oikeasti huolissaan, niin asia saataisiin korjautumaan melko lyhyellä aikajänteellä.

Kerrotko miten tuo saataisiin korjautumaan "melko" lyhyellä aikavälillä ja mikä tuo aikaväli olisi?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.02.17 - klo:08:50
Kerrotko miten tuo saataisiin korjautumaan "melko" lyhyellä aikavälillä ja mikä tuo aikaväli olisi?
Se oli tuossa jo mainittu.. autovero. Mutta tämä keskustelu ei kuulu tähän ketjuun.. pahoittelut harhautumisesta väärille raiteille.

SNG

Tänään otettiin jälleen savut, ja lapun kanssa ajoin suoraan katsastuskonttorille. Scoutti meni taas läpi että heilahti. Etupään tuennan taaemmissa puslissa alkavaa väljistymistä, mutta tuosta ei tullut mitään merkintöjä. Ainoa merkintä oli oikea rekisterikilven valo, joka OIKEASTI toimi vielä kotipihasta lähtiessä. Ehkä iskaritestin tärinä oli saanut aikaan huonon kontaktin.

K-arvo oli siis 0.16. Autossa EGR ja PDF tehtaan jäljiltä. Softaan ei olla koskettu. Ainoa muutos aiempiin vuosiin oli tankissa ollut Nesteen MyD.


K-arvoja

-10  0,15  (Forte-käsittely huollossa ennen katsastusta)
-12  0,14
-13  0,31
-14  0,40  (Paine-eroanturi vaihdettu ennen katsastusta + laitoin dpf-puhdistuslitkut tankkiin)
-15  0,33
-16  0,23
-17  0,16  (MyD tankissa)

sambolo

Mullaki aina palaa katsastuksessa joku takavalo ;D musta tuntu että itellä noi lisäpuhdistusaineet tuhos vaan antureita.. mulla k arvo ollu aina 0,01 tai 0,02. Auto softattu. Edellisellä omistajalla ollut 0.1, mutta veikkaan että ei vaan näyttänyt tarkemmin. Tankkaan aina pro diesel tai shellin gtl ja mobil esp öljyt.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

SNG

#256
Lainaus käyttäjältä: sambolo - 06.09.17 - klo:21:46
Mullaki aina palaa katsastuksessa joku takavalo ;D musta tuntu että itellä noi lisäpuhdistusaineet tuhos vaan antureita.. mulla k arvo ollu aina 0,01 tai 0,02. Auto softattu. Edellisellä omistajalla ollut 0.1, mutta veikkaan että ei vaan näyttänyt tarkemmin. Tankkaan aina pro diesel tai shellin gtl ja mobil esp öljyt.

Niinpä! Yksi vasemman puolen takavalonpolttimo neljästä oli pimeänä, mutten jaksanut vaihtaa.Tuo rekkarikilvenvalo oli kyllä karmaa. Motonetin ledit taitavat olla oikeasti kuraa! Niitä tuntuu menevän kui leipää! Kivalta näyttää ledinä, mutta...

No, tuosta "litkutuksesta" on nyt yli kolme vuotta. Sitä ennen tosiaan paine-eroanturi temppuili jonkin aikaa. Anyway k-arvo autossa nyt sama kuin kolmen vuoden ikäisenä. Ehkäpä riippuu mittauspaikasta, ehkäpä moottorityypistä, ehkä jopa yksilöstä. Aiemmin tuli kommentteja, että autossa vikaa kun lukema "yli nollan". Mitanneen yrityksen kommentti oli että "ihan hyvä lukema". Mutta mitä v*tun väliä kun raja on taas 1.5  ;D

St1:n litkuja on tullut pääosin tankattua kun meidän hoodeilla edillisia. Katsastusta silmälläpitäen tuli tankattua MyD:tä pari päivää sitten. Öljynä tällä kertaa vastaava Castrolin tuote 507-luokituksella. Aiemmin ollut pääsääntöisesti Mobil ESP 10w30.

SNG

Korjaus. Öljy tietenkin 5W30  ;D

sambolo

Pieni ot: jos haluat toimivat ledirekkarivalot niin laita semmoset kokonaa uudet led moduulit. Ite kokeilin kans lukuisis eri led polttimoita kunnes yksi kokeilu sulatti umpion. Nyt vissii pari vuotta toiminu noi moduulit.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

SNG

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 07.09.17 - klo:18:09
Pieni ot: jos haluat toimivat ledirekkarivalot niin laita semmoset kokonaa uudet led moduulit. Ite kokeilin kans lukuisis eri led polttimoita kunnes yksi kokeilu sulatti umpion. Nyt vissii pari vuotta toiminu noi moduulit.

Juu mietin samaa. Tuossa saattaa vaan olla vuosimallirajoite, ainakin Skeidoissa. Uudemmissa pystyy muistaakseni täppäämään vag-com:lla register plate LED on/off. Jos asetettu off tai vanhempi auto, niin saattavat LEdit "vilkutella".

PS. No tänään taas toimi molemmat valot. S**tanan sadepäivä ollut, niin ehkä kontakti parani. Epäilen edelleen katsastuksen iskaritestin aiheuttaneen toimintahäiriön (huonon kontaktin). Ikävä joutua ratsiaan kun toimivat välillä, välillä eivät. V-mäisen poliisimiehen tarkastettua katsastustiedot, voisi korjauskehotuksen takia tulla sakko vaikka olisikin vaihtanut uudet vaikka perinteisetkin polttimot.

pessi

Kysynpä täältäkin kun etsimällä en löytänyt. eli autona on Yeti 4x4, 2.0cr cfhc ja siitä pitäisi dpf pönttöä kaivaa irti ja se on ilmeisesti haastavampi irroittaa nelikosta. Apurunko pitää ilmeisesti ottaa pois edestä, mitä siinä pitää ottaa huomioon?

Tuolla on ajettu 300tkm ja minulla ollut viikon..Alkaa olemaan varmaan pönttö täynnä, ei kyllä oireile mitenkään.

VW T5 2.5tdi 4-Motion-08
Citigo -13

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pessi - 03.10.17 - klo:17:16
Tuolla on ajettu 300tkm ja minulla ollut viikon..Alkaa olemaan varmaan pönttö täynnä, ei kyllä oireile mitenkään.


Jos ei oireile mitenkään, niin miksi pitäisi poistaa? Noilla DPF:llä on ajettu 400-500tkm vaihtamatta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pessi

Jaa, ilmankos ei noiden poistoista pahemmin löydy juttua. Jossain ffp tai audifinns foorumilla ollu höpinää mm.tämmöistä "Kun tuhkamassa ylittää 175 ml 4-syl. moottorissa tai 0,52 l 6-syl. moottorissa, täytyy dieselhiukkassuodatin vaihtaa"
Samalla kyllä mainitaan, että pidempäänkin ajetaan. Tuossa omassa kun tuo oil ash volume on 0,18L ja enempää se ei ilmeisesti näytäkään. Jatkojalostusta ajatellen kyselin tuon apurungon irroitusta, että mitä sieltä tulee niskaan kun sitä rupeaa avaamaan.
VW T5 2.5tdi 4-Motion-08
Citigo -13

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pessi - 03.10.17 - klo:18:28
Jaa, ilmankos ei noiden poistoista pahemmin löydy juttua. Jossain ffp tai audifinns foorumilla ollu höpinää mm.tämmöistä "Kun tuhkamassa ylittää 175 ml 4-syl. moottorissa tai 0,52 l 6-syl. moottorissa, täytyy dieselhiukkassuodatin vaihtaa"
Samalla kyllä mainitaan, että pidempäänkin ajetaan. Tuossa omassa kun tuo oil ash volume on 0,18L ja enempää se ei ilmeisesti näytäkään. Jatkojalostusta ajatellen kyselin tuon apurungon irroitusta, että mitä sieltä tulee niskaan kun sitä rupeaa avaamaan.

Kyllä täältäkin löytyy juttua:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=35455.msg601112#msg601112
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Tähän väliin voisin kertoa oman auton savutuloksen kun äsken kävin katsastamassa, kyseessä siis puoli miljoonaa ajettu 1.9TDI PD kone jossa ei DPF:ää, EGR:ää tai edes katalysaattoria turhaan sotkemassa ilman kulkua ja jossa suuttimetkin jo vähän pissivät ohitsensa. Koneen antama arvo 0.04, paperiin kirjattiin 0.00.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

pessi

Löytyihän sieltä juttua joo, en niitä päästöjä jännitä, kaikki edellisetkin autot ovat olleet ilman ylimääräisiä katteja. lähinnä sitä kun moittivat dpf:n poiston hankaluutta poikittaiskoneisen nelivetoisen kanssa=kallista.  Siksi sitä apurungon irrottamista kysyin, koska kyllä sen pöntön saan itsekin tyhjättyä ja sitten uutta softaa sisään. Tämä vaan on ensimmäinen poikittaiskoneinen dpf:llä varustettu vag, edelliset Audit ovat kaikki olleet pitkittäiskoneisia.  Kai tuolla pystyy ennen softausta hetken ajaa vaikka pönttö olisi suolistettuna?
VW T5 2.5tdi 4-Motion-08
Citigo -13

Jultsu

Heittää varmaan melko äkkiä vikavaloshow:n mittaristoon ja mahdollisesti rajoittaa tehot pappatunturitasolle.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy