Audi S3 2.0 TFSI Quattro 2018

Aloittaja Haldex, 06.08.22 - klo:15:59

« edellinen - seuraava »

Haldex

Edellisen 2.0 TDI tilalle vaihtui siis tämmönen S3, joka on facelift (2018), missä vielä putkisto vapaa tuosta OPF- suodattimesta, joten äänet vielä tallella  8) Autossa kilometrejä ostohetkellä 72 000km

Jokusen kuukauden autolla ajellut ja ei voi olla kun tyytyväinen. Alkoi sen verran ahdistamaan tuo dieselvero, että piti päästä autosta eroon heti kun sopivan tarjouksen vaan saa.

Liitteenä muutama kuva uudesta pirssistä ja listausta vähän varusteista.

Päivitellään tähän kun jotain saan autoon laiteltua. Paljon suunnitelmia on tälle autolle.

Listausta varusteista:

Ara Blue Crystal- ulkoväri
S-Line- sisätilapaketti
S-Line- ulkonäköpaketti
Suomi-auto (1 omistaja)
Digimittaristo
Led- ajovalot

Teknologia -varustepaketti:

Audi pre sense eteen -järjestelmä sis. jalankulkijoiden tunnistus
Audi adaptive cruise control -adaptiivinen vakionopeussäädin sis. Stop&Go -toiminnon ja ruuhka-avustimen
Audi active lane assist - aktiivinen kaistallapysymisvahti
Emergency assist-järjestelmä
Kaukovaloassistentti
Akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana
Nopeusrajoitustunnistin

Mukavuusvarusteet:

KeyLessGo
Bang&Olufsen - Premium Sound System
Bluetooth
Audi Drive Select
Audio-sisääntuloliitäntä (aux ja usb)
Rengaspainevalvonta- järjestelmä

Istuimet ja verhoilu:

Nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä vaihteenvalitsimilla
Puolinahkasisusta
Musta kattoverhoilu
Urheiluistuimet
Sähkösäätöinen ristiseläntuki etuistuimissa

Ã,,skettäin käyty asennuttamassa Webasto puhelinohjauksella






Audi S3 2018 Sedan

Haldex

Pieniä mutkia tuli matkaan auton kanssa.

Kävin tarkastus ja öljynvaihtohuollossa audilla ja sanoivat, että vaihteistolle on juuri auennut kampanja päivitys, missä nostettaisiin hydraulipumpun paineita.

Päivityksen jälkeen koeajolla oli sitten vikakoodia alkanut tulemaan vaihteistosta ja näin ollen eivät saaneet luovuttaa autoa.

3 viikkoa auto seisoi huollossa ja lopputulos oli, että päivitys oli rikkonut hydraulipumpun kannen (päässyt irtoamaan jotenkin todella omituisesti) ja päässyt pyörimään vaihteistossa hajottaen rattaita jne.

Laittoivat sitten kokonaan uuden vaihteiston ja jakoboksin autoon. Että semmosia päivityksiä audilla...
Audi S3 2018 Sedan

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 28.09.22 - klo:21:34
Pieniä mutkia tuli matkaan auton kanssa.

Kävin tarkastus ja öljynvaihtohuollossa audilla ja sanoivat, että vaihteistolle on juuri auennut kampanja päivitys, missä nostettaisiin hydraulipumpun paineita.

Päivityksen jälkeen koeajolla oli sitten vikakoodia alkanut tulemaan vaihteistosta ja näin ollen eivät saaneet luovuttaa autoa.

3 viikkoa auto seisoi huollossa ja lopputulos oli, että päivitys oli rikkonut hydraulipumpun kannen (päässyt irtoamaan jotenkin todella omituisesti) ja päässyt pyörimään vaihteistossa hajottaen rattaita jne.

Laittoivat sitten kokonaan uuden vaihteiston ja jakoboksin autoon. Että semmosia päivityksiä audilla...

Sanoisin että sulla kävi ihan järjetön tuuri!

Vai jouduitko itse maksamaan laatikon vaihdosta mitään?

Jos olisi käynyt niin että laatikon softa olisi päivitetty ja mekatroniikka olisi hajonnut vaikka parin viikon päästä niin olisit varmaan aika taistelun saanut pitää että joku muu maksaa korjauksen edes osittain.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Haldex

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 29.09.22 - klo:15:29
Sanoisin että sulla kävi ihan järjetön tuuri!

Vai jouduitko itse maksamaan laatikon vaihdosta mitään?

Jos olisi käynyt niin että laatikon softa olisi päivitetty ja mekatroniikka olisi hajonnut vaikka parin viikon päästä niin olisit varmaan aika taistelun saanut pitää että joku muu maksaa korjauksen edes osittain.

Audi maksoi koko homman, joten tuuria oli todellakin matkassa  ;D

Hymyillen ajelee vaan nyt kun uusi loota alla  :)
Audi S3 2018 Sedan

Haldex

Takakontin lippa asenneltu sekä kiiltävän mustat peilinkuoret ja peileihin dynaamiset vilkut



Audi S3 2018 Sedan

Haldex

Onko muut S3 omistajat huomanneet näin kelien lämmetessä, että vakio ecu ohjelma rajoittaisi putkesta tulevia ääniä, cracklet jne?

Itsellä häviää melkein kokonaan kaikki noi ylimääräiset äänet näillä helteillä mitä nyt on ollut.

Selvittelin asiaa APR:n jälleenmyyjän kanssa, koska semmonen ohjelma löytyy autosta edellisen omistajan jäljiltä.

Tämä on kuulema suojausominaisuus vakio softassa. Heidän softa voi aikaistaa jotain rajoja ja näin ollen noi kaikki cracklet jää tulematta. Eivät kuulema stage 1 ohjelmassa muokkaa factory cracklea.

Todella ärsyttävää...

Kiinnostaa vaan tietää miten muilla vakio softan omaavilla tämä asia on.
Audi S3 2018 Sedan

Haldex

Lainailen vähän omaa ketjua tässä ja kyselen yhtä juttua liittyen puolison saman vuotiseen RS3:een.

Ihmetystä aiheuttaa semmonen asia kun olin vaihtamassa virtual cockpitin layouttia siihen sporttiseen missä on iso mittari keskellä missä näkyy nopeus ja kierroslukumittari niin kun omassakin on.

Siinä autossa ei jostain syystä ole sitä layout valikkoa ollenkaan  ???

Tämän saa varmaan koodattua jotenkin takaisin?
Audi S3 2018 Sedan

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 22.08.23 - klo:12:03

Ihmetystä aiheuttaa semmonen asia kun olin vaihtamassa virtual cockpitin layouttia siihen sporttiseen missä on iso mittari keskellä missä näkyy nopeus ja kierroslukumittari niin kun omassakin on.

Siinä autossa ei jostain syystä ole sitä layout valikkoa ollenkaan  ???

Tämän saa varmaan koodattua jotenkin takaisin?

Onpa erikoinen homma. Pitäisi kyllä löytyä tuokin valikko ratin vasemmanpuoleisen puolan rullan vasemmalla puolella olevan napin takaa. Jostain syystä tuo on arvatenkin koodattu pois. Tehtaalta tullessa se on satavarmasti siellä. Mahtaisikohan jonkun valmistajan virisofta tuon poistaa jostain syystä, jos autossa sellainen on. Sen tiedän, että ainakin APR:n softalla tuo valikko säilyy.

Haldex

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 22.08.23 - klo:13:18
Onpa erikoinen homma. Pitäisi kyllä löytyä tuokin valikko ratin vasemmanpuoleisen puolan rullan vasemmalla puolella olevan napin takaa. Jostain syystä tuo on arvatenkin koodattu pois. Tehtaalta tullessa se on satavarmasti siellä. Mahtaisikohan jonkun valmistajan virisofta tuon poistaa jostain syystä, jos autossa sellainen on. Sen tiedän, että ainakin APR:n softalla tuo valikko säilyy.

Siksipä tämä on niin erikoista, koska tiedän S ja RS malleissa tulevan tuon ominaisuuden tehtaalta. Auto on vakio, joten siitäkään ei johdu tuo valikon puuttuminen.
Audi S3 2018 Sedan

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 22.08.23 - klo:13:39
Siksipä tämä on niin erikoista, koska tiedän S ja RS malleissa tulevan tuon ominaisuuden tehtaalta. Auto on vakio, joten siitäkään ei johdu tuo valikon puuttuminen.

Näkyykö siinä Classic-näkymän vasemmanpuoleisessa kiekkamittarissa kuitenkin RS3-logo siellä kehän keskellä vaihdenumeron yläpuolella? Ja mittareiden väliinhän saa RS-mallissa mm. rengaspaineet ja G-mittarin. Noita rengaspaineita ei muistaakseni saa kuin RS3:een, joten se kertoo, että on siellä ainakin RS3:n mittarisofta paikoillaan. Ja kiekkamittarin punaraja 6800:ssa?

Haldex

#10
Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 22.08.23 - klo:13:56
Näkyykö siinä Classic-näkymän vasemmanpuoleisessa kiekkamittarissa kuitenkin RS3-logo siellä kehän keskellä vaihdenumeron yläpuolella? Ja mittareiden väliinhän saa RS-mallissa mm. rengaspaineet ja G-mittarin. Noita rengaspaineita ei muistaakseni saa kuin RS3:een, joten se kertoo, että on siellä ainakin RS3:n mittarisofta paikoillaan. Ja kiekkamittarin punaraja 6800:ssa?

Joo tuo RS3 logo näkyy vasemmalla. Rengaspaineita en oo kokeillu näkyykö ne keskellä, mutta g-mittari ja tehomittarit näkyy siinä keskellä jos valitsee sport mittarit sieltä vasemman puoleisesta valikosta missä pitäisi näkyä myös tuo ulkoasu valikko.

Edit: OBDeleven antaa tommosen suoran koodauksen, saisikohan tolla näkymään vai onko tuo tarkoitettu vain S3:lle?  ???

Audi S3 2018 Sedan

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 22.08.23 - klo:14:09
Joo tuo RS3 logo näkyy vasemmalla. Rengaspaineita en oo kokeillu näkyykö ne keskellä, mutta g-mittari ja tehomittarit näkyy siinä keskellä jos valitsee sport mittarit sieltä vasemman puoleisesta valikosta missä pitäisi näkyä myös tuo ulkoasu valikko.


Joku viisaampi/rohkeampi saa neuvoa, uskaltaako tuota OBDelevenin koodausta kokeilla :) Mutta joo, kyllä tuossa mittaristossa kuitenkin ihan RS:n käyttöliittymä on. Tuli vaan mieleen, että onko jossain huollossa tms. jotain sössitty ja siihen on jotenkin saatu joku norminäkymä vaan. Jos siinä tuo RS-teksti näkyy, niin varmaan on ihan oikea.

Tuli vielä sekin mieleen, että ei välttämättä olisi joka tapauksessa pahitteeksi päivittää auton softat, jos ne sattuvat olemaan vielä alkuperäiset. Itsellä oli MMI:n versionumero tehtaalta tullessa 1168, ja siinä on useampikin ärsyttävä bugi. Kaikki nämä korjattiin myöhempiin versioihin. Kun luovuin autosta reilu pari vuotta sitten, oli autoon asennettuna sillä hetkellä uusin versio 1326, jossa ei enää ollut mielestäni bugeja lainkaan ja toimi erittäin hyvin.

Kävin asennuttamassa autoon seuraavat päivitykset, joita kyllä myös suosittelen tehtäväksi, jos ei jo ole:

TPI 2049923/4: Asterisk + Drive Select, Update MIB2 High (tämä taisi olla just tuo käyttiksen päivitys uudempaan. Korjaa useammankin ärsyttävän bugin. Ehkä nykyään on jo tuotakin uudempi versio)

TPI 2048781: Radio Favorites, at VC + MMI Touch, Update VC (päivittää virtual cockpitin uudempaan versioon. Tunnistaa ainakin siitä, että alkaa näyttämään moottoriöljyn lämpöjä jo 45 asteesta lähtien. Vanhempi näyttää vasta 65 asteesta. Myös bugikorjauksia)

TPI 2054453: ESC Update (tehtaalta tullessa auto käytti yliherkästi sutimisenestoa ja katkoi tehoa liikkeelle reilummin lähtiessä, vaikka pitoa oli ihan riittämiin. Piti laittaa ESC sportille, että tuo loppui. Tämä päivitys korjaa tuon herkkyyden eikä enää katko tehoa ESC päällä)

Noiden kaikkien jälkeen auto oli mielestäni erittäin hyvässä tikissä. Noilla TPI-numeroilla merkkihuolto löysi ja asensi kaikki nuo päivitykset.

Haldex

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 22.08.23 - klo:14:56
Joku viisaampi/rohkeampi saa neuvoa, uskaltaako tuota OBDelevenin koodausta kokeilla :) Mutta joo, kyllä tuossa mittaristossa kuitenkin ihan RS:n käyttöliittymä on. Tuli vaan mieleen, että onko jossain huollossa tms. jotain sössitty ja siihen on jotenkin saatu joku norminäkymä vaan. Jos siinä tuo RS-teksti näkyy, niin varmaan on ihan oikea.

Tuli vielä sekin mieleen, että ei välttämättä olisi joka tapauksessa pahitteeksi päivittää auton softat, jos ne sattuvat olemaan vielä alkuperäiset. Itsellä oli MMI:n versionumero tehtaalta tullessa 1168, ja siinä on useampikin ärsyttävä bugi. Kaikki nämä korjattiin myöhempiin versioihin. Kun luovuin autosta reilu pari vuotta sitten, oli autoon asennettuna sillä hetkellä uusin versio 1326, jossa ei enää ollut mielestäni bugeja lainkaan ja toimi erittäin hyvin.

Kävin asennuttamassa autoon seuraavat päivitykset, joita kyllä myös suosittelen tehtäväksi, jos ei jo ole:

TPI 2049923/4: Asterisk + Drive Select, Update MIB2 High (tämä taisi olla just tuo käyttiksen päivitys uudempaan. Korjaa useammankin ärsyttävän bugin. Ehkä nykyään on jo tuotakin uudempi versio)

TPI 2048781: Radio Favorites, at VC + MMI Touch, Update VC (päivittää virtual cockpitin uudempaan versioon. Tunnistaa ainakin siitä, että alkaa näyttämään moottoriöljyn lämpöjä jo 45 asteesta lähtien. Vanhempi näyttää vasta 65 asteesta. Myös bugikorjauksia)

TPI 2054453: ESC Update (tehtaalta tullessa auto käytti yliherkästi sutimisenestoa ja katkoi tehoa liikkeelle reilummin lähtiessä, vaikka pitoa oli ihan riittämiin. Piti laittaa ESC sportille, että tuo loppui. Tämä päivitys korjaa tuon herkkyyden eikä enää katko tehoa ESC päällä)

Noiden kaikkien jälkeen auto oli mielestäni erittäin hyvässä tikissä. Noilla TPI-numeroilla merkkihuolto löysi ja asensi kaikki nuo päivitykset.

Kiitos Pete näistä tiedoista!

Eivät varmaan veloituksetta noita päivittele?

Auto oli juuri huollossa Audilla eivätkä löytäneet mitään päivityksiä kun niitä kyselin...
Audi S3 2018 Sedan

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Haldex - 23.08.23 - klo:17:17
Kiitos Pete näistä tiedoista!

Eivät varmaan veloituksetta noita päivittele?

Auto oli juuri huollossa Audilla eivätkä löytäneet mitään päivityksiä kun niitä kyselin...

No problem!

Mulle päivitettiin aikoinaan nuo kaikki ilmaiseksi. Varmaan siksi, kun takuu oli vielä voimassa. Ja ehkä vähän siksikin, kun olin auton sieltä samasta paikasta ostanut. Eivät edes ehdottaneet mitään maksua tai kitisseet vastaan. Meni aivan sutjakasti.

Nuo kaikki päivitystiedot ja niiden TPI-koodit kaivelin itse saksalaisten foorumeilta ja menin sitten noiden TPI-koodien kanssa huollon tiskille ja sanoin, että nämä autoon. Sieltä ne kaikki päivitykset kyllä löytyivät, kun ukko naputteli nuo koodit sinne niiden systeemiin, mutta ei niitä taatusti mullekaan olisi koskaan erikseen huollon yhteydessä tarjottu. Siihen pitää olla ilmeisesti ihan kriittinen vika, mikä on tehtaan mielestä pakko korjata.

Ja itse asiassa noihin liittyen, kun muistisoluja kaivelee: Audihan poisti MMI 2 -laitteiden navigaattorista Googlen satelliittikartat olikohan 2019 keväällä. Johtui siitä, että Google uudisti rajapintaansa, eikä nämä MMI 2 -laitteet enää kyenneet käyttämään sitä uutta. Audi kuitenkin tarjosi tilalle Heren satelliittikartat, mitkä on lähes samanlaiset. Ja nämä sai tiettyihin autoihin nimenomaan käyttispäivityksellä, joka oli käsittääkseni Audilta ihan goodwill-päivitys ilmaiseksi kaikille. Minulla se Heren satelliittikartta alkoi toimia jo tuota aiemmin heti sen jälkeen, kun autoon oli päivitetty käyttisversio 1326. Tuo voisi olla yksi tapa saada ainakin tuo eka päivitys RS3:een ilmaiseksi, jos sitä ei siinä teidän autossa vielä ole. Olettaisin, että sen saa edelleenkin, kun hoksaa sanoa tuon, että sillä saa takaisin nuo satelliittikartat ja se oli silloin ilmainen päivitys kaikille haluaville. Olettaen tietenkin, että autossa on se parempi MMI Navigointi plus -lisävaruste. Siihen halvempaan tuo satelliittikartta ei kuulunut. Helsingin Herttoniemen Audi Centerissä kun tuosta aikoinaan juttelin huoltoneuvojan kanssa, niin se sanoi, että heillä on käynyt jo pari A4:ää, joihin on ilmaiseksi päivitetty uusi käyttis just tuon karttamuutoksen takia.

Mutta joo, mielestäni nuo kaikki kolme päivitystä parantavat autoa ja kannattaisi asentaa, jos eivät ihan mahdottomia kustanna. Se on kyllä harmi, että ne on niin nihkeitä noita jakamaan, ellei itse tajua kysyä. Ja sittenkin pitää varmaan olla vähintään takuu voimassa, että saa ilmaiseksi.

Kiinnostaisi muuten tietää ihan mielenkiinnosta, että millä softaversiolla se teidän RS3 on tällä hetkellä varustettu? Löytyy sieltä MMI:n uumenista kohdasta Järjestelmän huolto -> Versiotiedot. Sain oman autoni marraskuussa 2017 ja se oli tehty lokakuussa 2017. Sen versio oli tehtaan jäljiltä 1168.

Haldex

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 23.08.23 - klo:19:28
No problem!

Mulle päivitettiin aikoinaan nuo kaikki ilmaiseksi. Varmaan siksi, kun takuu oli vielä voimassa. Ja ehkä vähän siksikin, kun olin auton sieltä samasta paikasta ostanut. Eivät edes ehdottaneet mitään maksua tai kitisseet vastaan. Meni aivan sutjakasti.

Nuo kaikki päivitystiedot ja niiden TPI-koodit kaivelin itse saksalaisten foorumeilta ja menin sitten noiden TPI-koodien kanssa huollon tiskille ja sanoin, että nämä autoon. Sieltä ne kaikki päivitykset kyllä löytyivät, kun ukko naputteli nuo koodit sinne niiden systeemiin, mutta ei niitä taatusti mullekaan olisi koskaan erikseen huollon yhteydessä tarjottu. Siihen pitää olla ilmeisesti ihan kriittinen vika, mikä on tehtaan mielestä pakko korjata.

Ja itse asiassa noihin liittyen, kun muistisoluja kaivelee: Audihan poisti MMI 2 -laitteiden navigaattorista Googlen satelliittikartat olikohan 2019 keväällä. Johtui siitä, että Google uudisti rajapintaansa, eikä nämä MMI 2 -laitteet enää kyenneet käyttämään sitä uutta. Audi kuitenkin tarjosi tilalle Heren satelliittikartat, mitkä on lähes samanlaiset. Ja nämä sai tiettyihin autoihin nimenomaan käyttispäivityksellä, joka oli käsittääkseni Audilta ihan goodwill-päivitys ilmaiseksi kaikille. Minulla se Heren satelliittikartta alkoi toimia jo tuota aiemmin heti sen jälkeen, kun autoon oli päivitetty käyttisversio 1326. Tuo voisi olla yksi tapa saada ainakin tuo eka päivitys RS3:een ilmaiseksi, jos sitä ei siinä teidän autossa vielä ole. Olettaisin, että sen saa edelleenkin, kun hoksaa sanoa tuon, että sillä saa takaisin nuo satelliittikartat ja se oli silloin ilmainen päivitys kaikille haluaville. Olettaen tietenkin, että autossa on se parempi MMI Navigointi plus -lisävaruste. Siihen halvempaan tuo satelliittikartta ei kuulunut. Helsingin Herttoniemen Audi Centerissä kun tuosta aikoinaan juttelin huoltoneuvojan kanssa, niin se sanoi, että heillä on käynyt jo pari A4:ää, joihin on ilmaiseksi päivitetty uusi käyttis just tuon karttamuutoksen takia.

Mutta joo, mielestäni nuo kaikki kolme päivitystä parantavat autoa ja kannattaisi asentaa, jos eivät ihan mahdottomia kustanna. Se on kyllä harmi, että ne on niin nihkeitä noita jakamaan, ellei itse tajua kysyä. Ja sittenkin pitää varmaan olla vähintään takuu voimassa, että saa ilmaiseksi.

Kiinnostaisi muuten tietää ihan mielenkiinnosta, että millä softaversiolla se teidän RS3 on tällä hetkellä varustettu? Löytyy sieltä MMI:n uumenista kohdasta Järjestelmän huolto -> Versiotiedot. Sain oman autoni marraskuussa 2017 ja se oli tehty lokakuussa 2017. Sen versio oli tehtaan jäljiltä 1168.

En ajele itse autolla päivittäin, joten yritän muistaa katsoa tuon softaversion jossain kohti ;D
Audi S3 2018 Sedan

Haldex

Mustat merkit vaihdettu hopeisten tilalle.

Kuskin puoleinen valaistu kynnyslista sanoi sopimuksensa irti niin vaihtui sekin samalla. Onneksi on vielä Sakan takuu voimassa ;D

Seuraavaksi vuorossa maskin teippaus kiiltävän mustaksi niin pääsee nuo merkit paremmin oikeuksiinsa.


Audi S3 2018 Sedan

Haldex

Vaihtui tänään uusi akku autoon niin yksi kysymys heräsi jos joku fiksumpi pystyy vahvistamaan.

Autossa oli tehdasasenteinen EFB mikä vaihtui nyt Boschin AGM akkuun.

Kaikki ohjeet mitä netistä löysin ainakin ulkomailta niin neuvoi vaihtamaan akkutyypin EFB-->Fleece (huopa).

Tein näiden ohjeiden mukaan ja kun seurasin akun jännitettä auto käynnissä, se näytti vain 12.5V.

Heti kun vaihdoin tuon akkutyypin takas EFB niin latausjännite meni sinne normaalille tasolle n.14V lyhyellä tyhjäkäynnillä.

Eli onko näin, että Suomessa tuo akkutyyppi täytyy jättää tuohon EFB vaikka akkutyyppi vaihtuu AGM?
Audi S3 2018 Sedan

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy