Autovero poistuu?

Aloittaja skriko, 22.12.14 - klo:23:36

« edellinen - seuraava »

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Epes - 18.01.17 - klo:22:44
Jos autovero poistuisi kokonaan, niin kaikkein suurin hyöty tulisi kaikkein saastuttavimmille ajoneuvoille ja hybridit + sähköautot hyötyisivät murusia. Tähän suuntaanko sitä autoverotusta on viimeiset 10 vuotta säädetty?

Näinhän tuossa mallissa kävisi. Toki siten nämä janoisimmat maksaisivat tuota kaliimpaa tienkäyttöveroa. Eikä tuo polttoaineen verokaan taida kovin paljoa muuttua, joten lisäveroa maksaisivat kun laite hörppii menovettä roppakaupalla.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: multsi - 18.01.17 - klo:22:27
Valtiomies Soini mölisi myös kovasti autoveron poistamisesta vaalien alla. Eikös se persujen slogan ollutkin "saat mitä tilaat".

Persut ei myy persettä, mutta samanlaisia takikääntäjiä ovat. Toisaalta lupasivat autoveron poiston joten sitä saa mitä tilaa  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ram1

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.01.17 - klo:20:46
Mitä pikaisesti sen kummemmin varusteita läpi kahlaamatta katsoin, niin Saksassa Ocu 1.4 Tsi alkaen 17 500 toimituskuluineen ja Suomessa hinta lienee noin 7000 euroa korkeampi. Molemmat Ambition-versiona ja ero vajaan kaksi tonnia pienempi. Eroa on.
En tiedä miten sinä noita konfeja käytät.Jos ihan listahinnoista otetaan, niin eroa ambition 1.4Tsi eroa tulee n.1600e veroineen.Ilman autoveroa Suomessa 3000e halvempi.Molemmissa oman maan Alvit.Jos autoja alennuksessa se eri asia, mutta niiden vertailu tässä vaiheessa mahdotonta.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.01.17 - klo:23:00
Persut ei myy persettä, mutta samanlaisia takikääntäjiä ovat. Toisaalta lupasivat autoveron poiston joten sitä saa mitä tilaa  ;)

Persut ovat myyneet perseensä jo niin moneen kertaan että "anneli" on varmaan Timollakin aika hellänä....

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 19.01.17 - klo:01:28
Persut ovat myyneet perseensä jo niin moneen kertaan että "anneli" on varmaan Timollakin aika hellänä....

Ã,,lä nyt. Yrittäähän ne saada juppiskootterit ja huvikuunarit verolle, joka sekin potkaisee eniten palleille joilla on pieniä veneitä  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

multsi

Persut eivät voi kaataa tätä myöskään mitenkään, koska ottaen huomioon vaalilupaukset autoveron poistamisesta, niin se se vasta takinpyörittelyä olisikin.

Epes

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 19.01.17 - klo:01:06
En tiedä miten sinä noita konfeja käytät.Jos ihan listahinnoista otetaan, niin eroa ambition 1.4Tsi eroa tulee n.1600e veroineen.Ilman autoveroa Suomessa 3000e halvempi.Molemmissa oman maan Alvit.Jos autoja alennuksessa se eri asia, mutta niiden vertailu tässä vaiheessa mahdotonta.

En nyt ymmärrä miksi tässä kohtaa pitää vertailla Saksan hintoja Suomen hintoihin ja yrittää tehdä päätelmiä että veron poistosta huolimatta auton myyntihinta ei laske?
Katsoo suoraan Suomen hinnastoa jossa on mainittu veroton hinta, veron määrä ja kokonaishinta (sis. ALV) ja ottaa siitä sen verottoman hinnan auton myyntihinnaksi.

Itse asiassa auton hinta putoaa enemmän kuin veron määrän, sillä ALV lasketaan nyt verollisesta hinnasta ja kun auton hinta laskee, laskee myös autosta maksettavan ALV:n määrä!

multsi

Koskeekohan tää käyttömaksu myös muuten juppikoottereita?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 19.01.17 - klo:01:06
En tiedä miten sinä noita konfeja käytät.Jos ihan listahinnoista otetaan, niin eroa ambition 1.4Tsi eroa tulee n.1600e veroineen.Ilman autoveroa Suomessa 3000e halvempi.Molemmissa oman maan Alvit.Jos autoja alennuksessa se eri asia, mutta niiden vertailu tässä vaiheessa mahdotonta.
Jokainen, jolla on edes vähän ymmärrystä autokaupasta Saksassa ja Suomessa, ymmärtää sen, ettei listahintojen vertaamisessa ole mitään mieltä, koska Saksassa alennukset ovat paljon suurempia. Itse käytin Saksan hintana autohaus24:n ilmoittamaa kauppahintaa ja Suomen listahinnasta vähensin tyypillisen 5-10 prosentin alennuksin. Tuon suositun saksalaisen kaupan alennus on 5 tonnia 1.4 TSI Ambientista.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Epes - 19.01.17 - klo:08:14
Itse asiassa auton hinta putoaa enemmän kuin veron määrän, sillä ALV lasketaan nyt verollisesta hinnasta ja kun auton hinta laskee, laskee myös autosta maksettavan ALV:n määrä!
Veron maksaminen verosta on periaatteeltaan niin väärin, että jopa Suomi joutui taipumaan jo viime vuosikymmenellä EU:n painostuksen alla. ELV poistettiin ja lisättiin autoveroon.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478459/a30051bdc20f43cc4a1109ec94a1ab4a/2541-ATT22009_Liite_2_Autoverolain_muutos_142009.pdf

Gudmund

Täähän on huikeeta jos autovero poistuu. Toki askel on suuri ja monia se huimaa. Ihan ymmärrettävää. Tällaiselle autointoilijalle periaatteessa tämä on kuitenkin hyvä asia. Maksujen ohjaus enemmän käytön puolelle on hyvä. Vain siitä olen huolissani, että kuka vahtii että tieverkon kunto saadaan oikeasti kohenemaan nykyisestä? Rahoituksen siellä on oikeasti parannuttava, ja käsittääkseni tämä luo siihen hyvän mahdollisuuden.

nimim. viime vuonna uuden auton ostanut
Octavia III RS TDI

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Epes - 18.01.17 - klo:22:44
Jos autovero poistuisi kokonaan, niin kaikkein suurin hyöty tulisi kaikkein saastuttavimmille ajoneuvoille ja hybridit + sähköautot hyötyisivät murusia. Tähän suuntaanko sitä autoverotusta on viimeiset 10 vuotta säädetty?
Itse en tuohon usko. Näiden julkisuudessa spekuloitujen suuntaviivojen mukaisilla linjauksilla suuripäästöisen käyttäjä maksaisi kovia käyttömaksuja. Sen sijaan kalliin pienipäästöisen auton kuten Teslan omistaja pääsisi miniveroilla. Nykyisellä mallilla Tesla toki selviää toki alhaisella autoveroprosentilla, mutta autoveroa kuitenkin Teslalla on kohtuullisen paljon, koska myös auton veroton hinta vaikuttaa veron määrään.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 19.01.17 - klo:09:10
Täähän on huikeeta jos autovero poistuu. Toki askel on suuri ja monia se huimaa. Ihan ymmärrettävää. Tällaiselle autointoilijalle periaatteessa tämä on kuitenkin hyvä asia. Maksujen ohjaus enemmän käytön puolelle on hyvä. Vain siitä olen huolissani, että kuka vahtii että tieverkon kunto saadaan oikeasti kohenemaan nykyisestä? Rahoituksen siellä on oikeasti parannuttava, ja käsittääkseni tämä luo siihen hyvän mahdollisuuden.

nimim. viime vuonna uuden auton ostanut
Autoveron poistuminen olisi positiivista, mutta Bernerin sekalaisista ulostuloista saa sen vaikutelman, että mahdollisuus joutua ojasta allikkoon ovat suuri.

repomies

Lainaus käyttäjältä: Epes - 18.01.17 - klo:22:44
Jos autovero poistuisi kokonaan, niin kaikkein suurin hyöty tulisi kaikkein saastuttavimmille ajoneuvoille ja hybridit + sähköautot hyötyisivät murusia. Tähän suuntaanko sitä autoverotusta on viimeiset 10 vuotta säädetty?

Eiköhän ne saa ympäristönäkökulman siihen tienkäyttömaksuun ympättyä. En usko tuon olevan ongelma, mutta ilman detaljeja vaikea kommentoida sen enempää.

Verotuksen painopisteen siirtäminen ostamisesta omistamiseen ja käyttämiseen on kuitenkin ihan pomminvarmasti köyhiin iskevä muutos. Eli jos autoverosta luovutaan niin ne jotka ovat ajelleet syrjäseuduilla pitkiä matkoja autoilla joilla on enää käyttöarvoa, häviävät eniten. Kun Berner sanoo että kukaan ei häviä uudistuksessa niin se tarkoittaa että kukaan hänen kavereistaan ei häviä. Kyllä tässä käy niin että ne jotka jokatapauksessa aikoisivat ajaa uusilla autoilla, voittavat, ja köyhät häviävät. Sen tajuaa jo näkemättä detaljeja, jos nyt pitää kutinsa että autoverosta luovutaan.

Toinen häviäjien joukko on ehkä juuri vastikään uuden auton ostaneet, ellei sitten osata säätää sääntöjä uusiksi vain uusille autoille. Tuskinpa osataan, jos kerta polttoaineveroihinkin kosketaan.

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.01.17 - klo:09:14
Autoveron poistuminen olisi positiivista, mutta Bernerin sekalaisista ulostuloista saa sen vaikutelman, että mahdollisuus joutua ojasta allikkoon ovat suuri.

On totta että ulostulo ei ole ollut kaiken johdonmukaisinta tässä. Mutta asiahan on myös hyvin kompleksinen, "edunvalvojia" on ehkä enemmän kuin minkään muun asian ympärillä. Burner tosin taitaa tulla virallisesti kaapista vasta tunnin päästä..
Octavia III RS TDI

kt

Lainaus käyttäjältä: repomies - 19.01.17 - klo:09:14
Eiköhän ne saa ympäristönäkökulman siihen tienkäyttömaksuun ympättyä.
....ellei sitten osata säätää sääntöjä uusiksi vain uusille autoille. Tuskinpa osataan, jos kerta polttoaineveroihinkin kosketaan.

Noin se tulee menemään, että uusille, esim 1.1.2018 jälkeen ostetuille autoille tulee ne uudet systeemit ja käyttömaksut. Aikaisemmin ostetut autot ovat jo maksaneet nämä maksunsa. Ei niitä voida moneen kertaan laittaa maksajiksi. Kukaan ei häviä mitään, mutta autonkäytön tilanne muuttuu ja jokainen saa laskeskella, millä autolla hänen kannattaa ajaa. Voi olla, että vanhojen hyväkuntoisten autojen myyntihinta nousee, kun niillä voi ajaa ilman uusia käyttömaksuja. ;D
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Epes - 18.01.17 - klo:22:12
Jos autovero poistuu uusilta niin miksei se poistuisi myös käytetyiltä tuontiautoilta eli niiden tuonti räjähtäisi taas uusiin huippulukemiin.
Ei se välttämättä käytetyiltä poistu, sillä taannoinen EU-tuomioistuimen päätös mahdollistaa käytetyn maahantuotavan verottamisen samalla määrällä autoveroa mitä maassa jo olevassa vastaavassa sitä on jäljellä. No vaikka kuinka noiden maassa jo olevien käyettyjen hinnat tässä yhteydessä tipahtaisikin, niin se sama prosenttimäärä niissä yhä sitä autoveroa on jäljellä = käytetyn autoverottaminen on siis yhä täysin mahdollista 2018 jälkeenkin. Toki sitten kun ruvetaan tuomaan vm. 2018 ja sitä uudempia käytettyjä autoja maahan, niin tuo verohan on nolla, jolloin noista käytettyinä tuoduistakaan ei autoveroa enää saa periä lainkaan = aikaisintaan 07/2018 alussa voisi tulla ensimmäkset verottomat kun 6kk käyttöaika ulkomailla täyttyy 8)

Lainaus käyttäjältä: kt - 19.01.17 - klo:09:26
Noin se tulee menemään, että uusille, esim 1.1.2018 jälkeen ostetuille autoille tulee ne uudet systeemit ja käyttömaksut. Aikaisemmin ostetut autot ovat jo maksaneet nämä maksunsa. Ei niitä voida moneen kertaan laittaa maksajiksi.
Yksi vaihtoehto on myös että tullin Mahti-järjestelmästä otetaan sen maassa jo olevan auton jäljellä oleva autoveron määrä ja tallennetaan se summa tuonne LiVe Oy:n rekistereihin ko. autolle jo maksetuksi maksuksi. Tuota "tiliä" sitten syödään aikansa niillä esim. 12kk vuosilipuilla ja kun tili tyhjenee, alkaa maksulappujen lähettely. Näin autonsa tänä vuonna hankkineetkaan eivät tästä muutoksesta joutuisi kärsimään = autokauppakaan ei ottaisi niin kovaa hittiä myyntinsä romahtamisena vs. mitä tapahtuisi jos minkäänlaista kompensaatio-systeemiä ei rakennettaisi ???

Lainaus käyttäjältä: multsi - 19.01.17 - klo:08:20
Koskeekohan tää käyttömaksu myös muuten juppikoottereita?
Kyllä vain, mutta jo 01.05.2016 alkaen 150â,¬ suuruisena kertamenona sille jonka hallussa ko. vehjes tuona päivänä on = ns. venevero >:(

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

BobSmith

Täti Bernerin vaikutuksella ei kuitenkaan mitään tapahdu heti, sillä valtionvarainministeriö ei ole tällä hetkellä valmistelemassa mitään autoveron muutosta.
Bernerin liikennekaari on vasta ehdotus. Aika kuluu äännellessä, päivä päätä käännellessä.

PS. ei olisi näitä yritysjohtajia koskaan saanut päästää valtion johtotehtäviin.

kt

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 19.01.17 - klo:10:12
Täti Bernerin vaikutuksella ei kuitenkaan mitään tapahdu heti, sillä valtionvarainministeriö ei ole tällä hetkellä valmistelemassa mitään autoveron muutosta.
Bernerin liikennekaari on vasta ehdotus. Aika kuluu äännellessä, päivä päätä käännellessä.

PS. ei olisi näitä yritysjohtajia koskaan saanut päästää valtion johtotehtäviin.

Mikä tuossa on nyt niin kamalaa? Kun AB esittää vain muutamia ideoita, niin automiehet ja -naiset on aivan hermona. Pitäähän jonkun edes yrittää saada muutosta ja elämää aikaan. Poliitikot kun eivät ymmärrä elävästä elämästä mitään.
Olisi jäänyt Nokian kobratsut keksimättä, jos ei "joku" aikoinaan hoksannut, että kulkeehan se viesti ja puhelu ilman lankojakin täällä Pohjolassa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

belkin67

Harvoinpa hinnat on laskenut, kun luodaan monopoli... tässä voi esim verrata sähkönsiirron yhtiöittämistä ja myymistä yksityisille firmoille. Aivan samaa ollaan tekemässä nyt tieverkolle.

Olen aivan 100% varma, että AB + Sipilän klaanilla on jo valmiina taloudellisia koukkuja voittojen käärimiseen tulevaisuudessa.. Nuo ei ole koskaan ajaneet pyyteettömästi yleistä etua... (tosin nykypoliitikoista sellaisia nyt ei muutenkaan löydy.. lukuunottamatta muutamaa yhden asian kirkasotsaa...)

vasara

Suomessa on rekisterissä olevia henkilö- ja paketiautoja yhteensä n. 3 miljoonaa kpl. Autoveron kertymä 2016 n. 830 miljoonaa.
830 / 3 = 277 => Miksei yksinkertaisesti poisteta autoveroa ja lätkäistä keskimäärin 277â,¬ lisä vuotuiseen ajoneuvoveroon? Ei ylimääräistä byrokratiaa, verosysteemit valmiina, keräys ei tuota lisäkuluja.. pitkässä juoksussa autokanta uusiutuu nopeammin ja päästötavoitteet saavutetaan. Autokauppa vilkastuu ja alv kertymä kasvaa =>
Toimenpide ei olisi valtiontaloudelle pelkästään 'neutraali', vaan peräti voitollinen ja keikaus voitaisiin tehdä nopeasti ilman merkittäviä markkinahäiriöitä.
Kun muutos tehtäisiin tarpeeksi nopeasti, niin 2017 vain osa ostajista olisi maksanut autoveron. He voisivat saada autoveron takautuvasti palautuksena.

Normanton

http://www.trafi.fi/live-laskuri

Siitä voi jokainen laskea esityksen vaikutukset omiin kuluihin.

PS: Sitten kun trafin sivut heräävät koomasta :D
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

mabe

Tukossa näyttää olevan,

Ei näytä ihan pahalta, jos tuo googlen välimuistiversio on ajan tasalla.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:M0az_6oMkhkJ:www.trafi.fi/live-laskuri+&cd=1&hl=fi&ct=clnk&gl=fi

"laskennallinen autovero" on suunnilleen säästetty määrä ainakin omilla 30 000km vuoteen ajoilla ja aikaperustaisena.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: mabe - 19.01.17 - klo:11:26
Ei näytä ihan pahalta, jos tuo googlen välimuistiversio on ajan tasalla.
Kai huomasit, että se pudottaa autoveron nollaksi. Eli jos lasket jo sinulla nyt olevan auton kustannustasoa, niin eihän sen hinnassa aikanaan maksettu autovero (eikä sen pääomakulu) mihinkään häviä, vaikka laskuri nyt sen vääntääkin nollaksi.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Epes

Lainaus käyttäjältä: belkin67 - 19.01.17 - klo:10:37
Harvoinpa hinnat on laskenut, kun luodaan monopoli... tässä voi esim verrata sähkönsiirron yhtiöittämistä ja myymistä yksityisille firmoille. Aivan samaa ollaan tekemässä nyt tieverkolle.


Nyt täytyy myös muistaa se, että valtion (Liikenneviraston) omistamia ja ylläpitämiä teitä on murto-osa tieverkosta.

Liikenneviraston sivulta:
Koko tieverkon pituus on noin 454 000 kilometriä. Tästä yksityis- ja metsäautoteiden osuus on noin 350 000 kilometriä ja kuntien katuverkkojen 26 000 kilometriä. Liikenneviraston vastuulla olevien maanteiden yhteispituus on noin 78 000 kilometriä.


Candywhite

mites tuo laskuri laskee auroveron? 2017 Kodiaqin autovero noin 14tâ,¬, laskuri ilmoittaa 728â,¬ veroa per vuosi, eli laskuri jakaa veron 20 vuodelle, oletus siis että autolla ajetaan 20 vuotta... ymmärsinkö oikein?
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

multsi

Mun mielestä tää on menossa just niinku oon vuosia salaa pelännyt. Uuden bulkinissanin, toyotan, volkkarin, skodan tms. hinta laskee keskimäärin 20%(poislukien se osa mikä veronpoistosta ei jää myyjän näppiin) ja tilalle lätkäistään karkeasti tonnin vuosimaksu. Eniten voittaa  mitä kalliimman ja saastuttavamman auton ostaa. Tätä maksua maksetaan sitten seuraavat 10-20v kunnes auto paalataan, mikä on huomattavasti enemmän kuin kerran kirpaiseva autovero. Lisäkski on väärin laittaa systeemi koskemaan vanhoja autoja, jotka alkavat maksa autoveroa uudestaan.

Ei hyvä. Kukaan ei tiedä mitä yhtiöittämien tulevaisuudesssa  tuo eteen maksujen osalta...

pasuunaC3

Sillälaillako ne meinaa hyvittää uuden kodiaqin ostajalle 15000euron autoveron? Olettavat että kodiaqqi on meillä 20vuotta ja antavat sen 700euroa vuodessa hyvitystä tästä paskaan aikaan tehdystä autokaupasta? Jos auton myy 3vuoden jälkeen hyvitystä sai vaan 3x700e eli 2100e ja 13000e tuli takkiin? Vitun hienoa..
Skoda Kodiaq 2.0tsi DSG 4X4 style panorama + sport leather
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -14 rallye green
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -14 rallye green
EX Octavia RS lll 2.0tsi DSG -13 corrida red

Peeveli

Kunnon huijarilaskin. Tässä(kin) viilataan linssiin hyväuskoisia kansalaisia että heidät saadaan uskomaan Bernerin hankkeeseen.

Berner ei maininnut infossaan kompensaatiosta jo auton ostossa autoveron maksaneille. Viittaa siihen ettei kompensaatiota/välivuosia ole tulossakaan.

Kyllä ne runnovat tuon läpi ensi vuodeksi. Joku Sote vie aikaa mutta autoverotus pikana. Eduskunnasta tulevat saamaan riittävän enemmistön tuekseen.

Kyllä se joka tänä vuonna ostaa uuden pelin, kokee sen karvaasti nahoissaan. Se on varmaa.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: pasuunaC3 - 19.01.17 - klo:11:48
Sillälaillako ne meinaa hyvittää uuden kodiaqin ostajalle 15000euron autoveron? Olettavat että kodiaqqi on meillä 20vuotta ja antavat sen 700euroa vuodessa hyvitystä tästä paskaan aikaan tehdystä autokaupasta? Jos auton myy 3vuoden jälkeen hyvitystä sai vaan 3x700e eli 2100e ja 13000e tuli takkiin? Vitun hienoa..
^Ã,,lä pelkää. Ei ne mitään hyvitä. Deal with it.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy