Audi A4 B9 taloudellisuuskilpailu

Aloittaja Flat, 27.01.17 - klo:06:40

« edellinen - seuraava »

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 24.07.19 - klo:11:14
No et saa varmaa kulutusta tankillisella mitattunakaan. Auto voi olla hieman sellaisessa asennossa, että tankki ei tulekkaan ihan täyteen. Siis auton pitäisi olla täysin samassa asennossa kun ed. tankkauksella. Täysin mahdoton asia.
Aika lähelle päästään totuutta kun ottaa kilsat ja polttoaineet ylös vaikka 5000km matkalta.
Vaihtoehtoisesti vaikka kesä/talvirengas kaudelta erikseen.
Mutta tämähän onkin pihistyskisa.  :)
Keskittyisit joskus asiaan etkä vain trollaamiseen. En ole puhunut mistään varmasta, vaan kerroin miten tarkemman kulutuksen (kuin ajotietokoneen lukeman) saa selville.

Vekkula

http://www.stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2018/henkiloautoilla-ajettiin-edellisvuosien-lailla-maanteiden-tavarankuljetukset-tehostuivat/

Tuolla on tilastoa keskimääräisistä ajomääristä henkilöautoilla Suomessa.
Oikeasti, kenen talouteen se tekee merkittävän muutoksen että auto syö 0,5 L vähemmän/enemmän satkulla ellei veivaa 50tkm vuodessa?
Toki täällä foorumilla kaikki asuu autossa puolet vuodesta ja hierotaan käsiä yhteen kun säästetään pari kymppiä kk.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 24.07.19 - klo:21:07
Kyllähän se vaan niin asia on, että kaikista epävarmimman tuloksen saat kun lasket tankillisesta. Jo hyvin pieni auton kallistuskulma tekee paljon siihen mitä tankkiin menee. Sanotaan vaikka virhetäyttämä on litran tai pari se tekee paljon kun lasketaan kulutusta vrt. taloudellisuusajokisa. Taloudellisuuskisaa ajetaan niin ei silloin kyllä yhdestä tankillisesta kyllä pysty laskemaan.
Mistä tämän keksit, ja millä perusteilla?

Flat

#63
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 24.07.19 - klo:22:50
Täähän onkin hieman leikkimielinen kisa.
Jos auto vetää vaikka puoli litraa enemmän satkulle tekee se keskiarvoautoilijalle niin kivan massin, että saat ostaa juhlavan ostoskorin kaupasta sen vuoden säästöillä.  Niin kenelle merkitsee ja kenelle ei. Minulle kelpaa.

Hieman turhan vakavaa on meno, mutta pääasia on että polttoainetta pihistelllään :)

Jotta sään vaihtelut , auton kallistuskulmat, lämpötila, kosteus, kuskin mieliala ja kalsareiden värin aiheuttamat mittaepätarkkuudet saadaan possuljettua , niin tässä pitävää faktaa mitatusta kulutuksesta:

Tankkausten lukumäärä: 146
Ajettu matka : 100 794 km
keskikulutus : 6,66 l/100 km
alin kulutus : 5,77 l/ 100 km ( yhdellä tankillisella )
suurin kulutus : 8,15 l/100 km ( yhdellä tankillisella )

Pidän tuota ihan kelpo suorituksena 2 litran bensakoneelle. Jos uudet MHEV koneet tiputtavat tuosta 2-3 desiä, niin hyvä. Pitää testata, palaan asiaan kun vertailukepoista dataa on saatavilla samalta matkalta :)

(Polttoaineen valuessa tankkin ole ottanut tavaksi naputella tiedot odotellessa Fuelioon, näppärä softa.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kajda.fuelio&hl=en )

Fatalerror

Yöajelua. Lappeenranta - Mökille. Alus pikkasen kaupunkiajoa ja sit 6-tietä (100 alue) ja tie-62 (80 alue), Vakkari pääl +11kmh nopeuksiin. Ei ollut muita autoja nössöilemäs tiel.  ;D





Täs tän päivän kulutusta. Imatra - Helsinki (koti). Aamul kaupunkiajoa ja sit 6-tietä pitkin (100 alue) ja sit porvoon ohi E18 motari (120 alue). 6-tiellä iski päässä "lapsivaihe" päälle ja tuli vedettyy pari rekka ohitusta pedaali metallissa kiini  ;)



A4 Sedan -17 2,0 TFSI 140Kw S-tronic.


Audi A4 Sedan -17 Business Sport Summer Edition 2,0 TFSI 140Kw S-tronic.

JME

Juhannusköröttelyä Lahden vanhaa tietä Keravalta Padasjoelle. Suurin osa matkasta 80km/h ruuhkasta johtuen, muutamat liikennevalot Lahdessa ja parikymmentä kilometriä 100km/h rajoitus, jossa nopeus oli n.110km/h.



Autona 200kw A4 Allroad 3.0tdi. Alla 225/55/17 Pirellit.
Audi A4 Allroad 3.0tdi -17
Skoda Fabia 1.2tsi -16

ex-Skoda Octavia Scout 2.0tdi -18
ex-Skoda Octavia Scout 2.0tdi -08

doppelgänger




Reilu viikko takaperin Turun keskustasta Kuopion vastaavaan. Mittariin koodailtu consumption correction joten näyttää sen +10% joka vastaa todellista kulutusta. Autona 2.0tfsiq sedan ja renkaina Goodyear eagle f1 asymmetric 5 koossa 245/40r18. Pääsi kyllä näin pieni lukema yllättämään.

Pitkän ajan keskikulutus (reilu 15tkm) 6,6l. Ei näillä kulutuksilla ole enää disukkaa ikävä.
Audi A5 coupe tfsi quattro 185kw -17

ex. Volvo V60 T6 twin engine awd -20
Audi A4 sedan tfsi quattro 185kw -16
Audi A4 avant tdi quattro 140kw -14
BMW 325xi sedan -07

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: doppelgänger - 29.06.21 - klo:07:29
Pitkän ajan keskikulutus (reilu 15tkm) 6,6l. Ei näillä kulutuksilla ole enää disukkaa ikävä.
Pakko kysyä, että millä keskinopeudella?

batman14

Lainaus käyttäjältä: JME - 28.06.21 - klo:12:13
Juhannusköröttelyä Lahden vanhaa tietä Keravalta Padasjoelle. Suurin osa matkasta 80km/h ruuhkasta johtuen, muutamat liikennevalot Lahdessa ja parikymmentä kilometriä 100km/h rajoitus, jossa nopeus oli n.110km/h.



Autona 200kw A4 Allroad 3.0tdi. Alla 225/55/17 Pirellit.

Onhan toi ihan jäätävän hyvä kulutus tuollaiselle moottorille.

doppelgänger

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 29.06.21 - klo:14:19
Pakko kysyä, että millä keskinopeudella?




Siinä koko omistusajan historia viime marraskuun lopusta tähän päivään asti.
Audi A5 coupe tfsi quattro 185kw -17

ex. Volvo V60 T6 twin engine awd -20
Audi A4 sedan tfsi quattro 185kw -16
Audi A4 avant tdi quattro 140kw -14
BMW 325xi sedan -07

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: doppelgänger - 29.06.21 - klo:17:58



Siinä koko omistusajan historia viime marraskuun lopusta tähän päivään asti.
Jeps, diisselillä pääsee samaan kulutukseen puolet pienemmällä keskinopeudella... Ja alle viiteen tuolla keskinopeudella ;D

doppelgänger

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 02.07.21 - klo:13:32
Jeps, diisselillä pääsee samaan kulutukseen puolet pienemmällä keskinopeudella... Ja alle viiteen tuolla keskinopeudella ;D

No, itsellä oli 2015 A4tdiq vuoden päivät ja reilu 20tkm laskettu keskikulutus suurin piirtein samalla keskinopeudella 5,96l/100km. Toki ei se taloudellisuus itselleni autossa tärkein ole, kunhan vain olen yllättynyt miten pieni tuo ero näiden välillä on huomioiden +60hevosvoimaa tässä bensavehkeessä.
Audi A5 coupe tfsi quattro 185kw -17

ex. Volvo V60 T6 twin engine awd -20
Audi A4 sedan tfsi quattro 185kw -16
Audi A4 avant tdi quattro 140kw -14
BMW 325xi sedan -07

hitsari79



2.0 TDI 140 kW Quattro. Kesä kulutus pidemmällä matkalla

Jurri

Kohta vuosi takana 40 TFSI 150kW MHEV quattro S tronic 2021 Avantilla. Tässä kulutuslukemat ajotietokoneen mukaan 22 tkm. Huomaa kuvan dieselmäinen toimintamatka.



doppelgänger




Oma reilu vuoden saldo 2016 tfsi quattrolla. Keskinopeus 67kmh. Olen positiivisesti yllättynyt kyllä lukemista.
Audi A5 coupe tfsi quattro 185kw -17

ex. Volvo V60 T6 twin engine awd -20
Audi A4 sedan tfsi quattro 185kw -16
Audi A4 avant tdi quattro 140kw -14
BMW 325xi sedan -07

vag4life

On kyllä todella pienellä mennyt, selkeästi suurin osa kilometreistä on tullut maantieajosta..?
A4 B9 TFSI Q s-line

doppelgänger

Suurin osa tulee maantiellä pitkistä siivuista. Kuopiossa sitten loput kaupunkipörräystä. Sanoisin että suhde aikalailla 75-25.

Vanhalla 2015 diesel quattrolla samalla ajoprofiililla vuoden kulutus laskettuna oli 5,96l. Siihen verrattuna olen varsin tyytyväinen.
Audi A5 coupe tfsi quattro 185kw -17

ex. Volvo V60 T6 twin engine awd -20
Audi A4 sedan tfsi quattro 185kw -16
Audi A4 avant tdi quattro 140kw -14
BMW 325xi sedan -07

Hannu H

Kauhean pienillä lukemilla pääsette. Itsellä keskikulutus tasan 11kk:n ajalta 8,3L/100km. Joka tankkaus ja kilometrit tallennettuna excel-taulukkoon. Tarkkaan harkitisin vuosi sitten kun bensiinikäyttöisen vaihdoin dieseliin. Pieni yllätys on kuitenkin noin iso kulutus. Auto 2.0Tdi -16 Quattro avant. Ajo minulla on kyllä pääasiassa ns nurkka-ajoa. Kesällä pitkällä matkalla pääsi kyllä jopa alle 5L/100km.
A6 C7 2.0TDI Land of Quattro sedan 2016
ex A4 B9 2.0TDI Quattro Business Sport 2016
ex 2015 Passat B8 2.0TDI 4MOTION
ex A4 B8 2.0 TFSI Quattro Avant S-Line
ex A4 B7 2.0 TFSI Quattro Avant S-Line
Eka auto Passat 1.5S -75 (40v sitten)

vag4life

Juurikin se nurkka-ajo saa kulutuslukemat nousemaan. Täällä tulee myös paljon nurkkasuhausta ja 8+ litraa keskikulutus, matka-ajossa kulutus alkaa 6:lla.
Sähköroottori voisi soveltua näihin nurkka-ajoihin hyvin, eiköhän seuraavassa korimallissa nähdä plug-in A4.
A4 B9 TFSI Q s-line

jarski66

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 04.12.21 - klo:16:52
Juurikin se nurkka-ajo saa kulutuslukemat nousemaan. Täällä tulee myös paljon nurkkasuhausta ja 8+ litraa keskikulutus, matka-ajossa kulutus alkaa 6:lla.
Sähköroottori voisi soveltua näihin nurkka-ajoihin hyvin, eiköhän seuraavassa korimallissa nähdä plug-in A4.

Ladattava hybridi on mielestäni hyvä välivaihtoehto nykytilanteeseen, ennen kun sähköautoilla pääsee latauksella pidemmälle.

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV iV DSG '2021

ex VAG autot:
-VW Passat 2.0 TFSI Sportline (2007)
-VW Golf V GTI DSG (2005)
-Audi A4 1.8T B6 (2002)

furio

Ei ole tarvetta kilpailla tällä lukemalla, kun ei tullut ajettua mitenkään pihistellen. Lukema yllätti kuitenkin positiivisesti välillä Tuusula - Oulu. Auto on tuore A4 Avant 2.0 TFSI quattro ja ajoin suurimman osan matkasta apujärjestelmät päällä.


Audi A4 Avant Business S line 40 TFSI 150KW MHEV quattro S tronic

vag4life

Lainaus käyttäjältä: furio - 25.05.22 - klo:22:22
Ei ole tarvetta kilpailla tällä lukemalla, kun ei tullut ajettua mitenkään pihistellen. Lukema yllätti kuitenkin positiivisesti välillä Tuusula - Oulu. Auto on tuore A4 Avant 2.0 TFSI quattro ja ajoin suurimman osan matkasta apujärjestelmät päällä.

Ei mene kyllä itellä mitenkään noin pienellä, toki eri motti ja vähän enemmän potkua.. Kyllä tuo MHEV tekniikka ja ultra sitä petroolia vaan säästää.
A4 B9 TFSI Q s-line

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy