Mini Cooper S A (F55)

Aloittaja hosee, 28.04.15 - klo:14:42

« edellinen - seuraava »

hosee

Prosessi alkoi huhtikuun 2015 loppupuolella, jolloin sattumapistäytyminen myymälään ja koeajo veivät mennessään. Tuore 5-ovinen oli kovin mukava yllätys. Minimäinen ajettavuus, pirteä kone ja ulkomittoihin nähden ihan mukavat tilat olivat yhdistelmä jota ei voinut kevätauringon paisteessa vastustaa. Tilaus laitettiin sisään viikonlopun mietinnän jälkeen ja autoa odoteltiin kolmisen kuukautta.

Ohessa muutama kännykkäräpsy autosta.



Autoon on vajaan vuoden ikäisenä asennettu Minin virallinen virityskitti (John Cooper Works Tuning Kit), jossa pakosarja on vaihdettu avarampaan ja ECU ohjelmisto päivitetty.

Ohessa tarkempia tietoja. Alkuperäiset tiedot ovat sulkeissa. 

Auto: Mini Cooper S A F55 (5-door)


  • Teho: 210hv (192 hv / 4700-6000 rpm)
  • Vääntö: 300Nm (280 Nm / 1250 rpm)
  • Huippunopeus: 230km/h
  • Kiihtyvyys (0-100km/h): 6.6s (6.8s)
  • Kulutus (kaupunki/maantie/yhdistetty): 7.0/4.6/5.5 l/100km

Ulkoväritys: Blazing Red II Metallic (B83), valkoinen katto ja sivupeilit (382), valkoiset konepellin raidat (327)
Sisustus: Double stripe Carbon Black (BGE1), Color Line Glowing Red -kontrastit (4F3)

Rengastus:
  • Kesärengas: Loop Spoke Silver (16") + Continental
  • Talvirengas: Loop Spoke Silver (16") + Nokian Hakkapelitta R2
Varusteita Minin vakiovarusteiden lisäksi mm.
Cooper S varusteet, sisältäen mm.:

  • Urheiluistuimet edessä (481)
  • Performance Control -vetospyörästö (2VG)
Pepper-varustepaketti, sisältäen:

  • Radio MINI Visual Boost (6FP )
  • MINI Connected (6NM)
  • Kangasmatot (423)
  • Apukuljettajan istuimen korkeussäätö (450)
  • Säilytystilapaketti (493)
  • MINI Excitement -paketti (4V9)
  • Sadetunnistin (521)
  • Automaattinen ilmastointi (534)
  • Ajotietokone (550)
  • Sisätilojen LED-valopaketti (563)
Muut tehdaslisävarusteet:

  • LED-sumuvalot (5A1)
  • LED-ajovalot (5A2)
  • Valkoiset sivuvilkut (785)
  • JCW Urheiluohjauspyörä (2XC) - sis. vakionopeudensäätimen, monioimisäätimet ja vaihteenvalitsimet ohjauspyörässä
  • Color Line Glowing Red (4F3) - kyynärnojien ja kojetaulun punaiset kontrastit
  • Etukyynärnoja (473)
  • Tumma sisäkattoverholu (4AA)
  • Ulkopeilipaketti (313) - koria vasten taittuvat sivupeilit
  • Automaattisesti himmentyvä taustapeili (431)
  • Peruutustutkat (508)
  • Pysäköintiassistentti (5DP)
Muut varusteet:

  • John Cooper Works Tuning Kit (John Cooper Works PRO Valve Silencer System + JCW PRO ECU Remapping
  • Lohkolämmitin ja sisäpistoke

Suunnitelmissa ei ole tällä tietoa mitään ihmeempää. Silloin tällöin tulee mieleen ajatuksia rengastuksen vaihtamisesta tuuman suurempaan, mutta ajettavuus on nykyisellään niin mainio ettei asiassa ole tullut edettyä pidemmälle. Vanteiden maalauttaminen valkoiseksi tai mustaksi on myös ollut pari kertaa mielessä. 
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

hosee

Whooohaa! Statustieto muuttunut 'in production'-tilaan yllättäen sittenkin jo nyt!
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

hosee

Pientä päivityksen innoitamaa statuspäivitystä. Yhteiseloa on takana n 10kk, minkä varrelle ei ole osunut mitään raportoitavaa. Muuta kuin hauskoja kilometrejä. Autoa on vain tankattu ja pesty. Pari kertaa on tainnut lisäksi tullut täytettyä pissapoika. 

Mutta siitä päivityksestä; Mini piipahti maanantaina saamassa rakkautta ja huolenpitoa, palaten toimenpiteestä hieman pirteämpänä huollossa asennetun John Cooper Tuning Kit:n myötä. Kit on tehtaan virallinen sarja, joten takuu ja huoltosoppari säilyvät voimassa. 

Käytännössä huollossa tehtiin ECU remapping ja vaihdettiin pakosarja hieman avarampaan ja ääniraidaltaan möreämpään. Päivityksen myötä teho on nyt 210hp/155KW (aiemmin 192hp/141KW) ja vääntö 300Nm 1350-4600rpm alueella (aiemmin 280Nm). Joidenkin penkkiraporttien mukaan päivityksen jälkeiset tehot  ovat olleet jopa 230 pinnassa. Ã,,änimaailman saa halutessaan vieläkin möreämmäksi pakettiin kuuluvalla BT-ohjaimella, jolla voi ohjata äänenvaimentimessa olevaa läppää ja siten muuttaa pakokaasujen virtausta.  Ulkoisesti muutoksen huomaa vain uusista JCW:n logot omaavista ja vähän eritavoin muotoilluista pakoputken päistä.

Luuskahan tuo Mini ei ole ollut ennenkään, mutta kyllä tuo kitin tuoma piristys tuntuu yllättävän selvästi. Ja äänimaailma on aiempaakin herkullisempi. 
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

hosee

Viikko takana Minin kanssa Tuning Kitin asennuksen jälkeen ja olen edelleen yllättynyt päivityksen vaikutuksesta. Ajettavuus on tietenkin entisellään, eli erinomainen, mutta voimalinjan puolella muutos on paljon odottamaani huomattavampi. Vaikea uskoa että kyseessä olisi vain 20 heposen ja 20 metrin lisäys, niin iso on ero. Netistä löytyviä dynoraportteja on helppo uskoa.

Ã,,änimaailma on Sport-modessa selvästi nuotiltaan syvempi, mutta äänenvoimakkuus ei varsinaisesti ole lisääntynyt. Track-modessa äänenvoimakkuus kasvaakin sitten selvemmin ja nuotti syvenee entisestään. Ajomoodin ollessa Sport-moodissa kaasun noston aiheuttamasta purputuksesta tulee jo aikamoista pauketta. Valoisan vuodenajan johdosta en ole yrittänyt ottaa selvää saanko aikaiseksi leimahduksia pakoputken päästä. :) Joissain ajotilanteissa on tullut tunne että automaatti luistattaisi enemmän ja vaihtotapahtuma ei olisi ihan yhtä terävä kuin ennen päivitystä. Voi mennä omien tuntemusten piikkiin, automaatti on voinut resetoitua päivityksessä ja kärsiä muistinmenetyksestä, tai sitten kyse on oikeasti päivitykseen liittyvästä muutoksesta. Pitää seurata tilannetta. Konetilaan kurkatessani huomasin että lohkonkatteisiin oli päivityksen myötä ilmestynyt JCW:n logolla varustettu numeroitu konekilpi.

Kaikenkaikkiaan erittäin positiiviset fiilikset päivityksestä. En olisi uskonut auton muuttuvan päivityksen myötä näin paljoa. Hieman ihmetyttää miksei autoa saa tilattua kitillä suoraan tehtaalta, vaan se pitää jälkiasentaa. Hinta on varmasti jonkun mielestä paksuhko, mutta takuun ja huoltosopimuksen jatkuminen sekä pajavirityksen aiheuttaman jälleenmyyntiin liittyvien huolien puuttuminen kyllä kompensoi hintaa. Tiedossa ei ollut että maassa olisi muita F55-korisia Kit:llä varustettuja autoja (F56-korisia löytyy useita), joten tämä saattaa hyvinkin olla uniikki yksilö maassa. :)

e: ketjun avausta päivitetty
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy