Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: miz - 28.03.21 - klo:14:18
Tavaratila on isompi ja parempi muissa kuin pheveissä, totta.
Muuten vähän höpöä nyt
- hintaa fr dieselillä on reilu 3200 fr pheviä enemmän
- Akut painaa reilu 120 kiloa, ei 300
- painoero tuohon dieseliin on 60 kg.
- maantiellä kulutus on oikeasti viiden litran paikkeilla tyhjällä akulla, vasta latausmoodilla ajettaessa menee 6 ja 7 litran väliin.
- viimeksi motaria ajaessa eestaas matkalla (280 km) keskikulutus oli tasan 5 litraa, ja akullinen sähköä. Keskinopeus karvan alle 90. Ei välilatauksia.

Ei ole yhtään höpöä. Style neliveto diesel on satasen kalliimpi kuin halvin PHEV. Pheviä ei saa stylenä. PHEV ST-korilla painaa 1750-1850 kg (TM:n mittauksessa jälkimmäinen) ja diesel painaa 1560 kg. Dieselissä jopa suurempi vääntö. TM, iltasanomat ja moottori lehti ovat ilmoittaneet akut tyhjänä kulutuksen olevan hybridille ilahduttavan pieni 6,0 l./ 100 km. Onhan se noin painavalle mörölle toki pieni lukema, mutta enemmän kuin dieselin tai nykyisen autoni.

Hiihtolomalla ajoin Nilsiästä Helsinkiin (469 km) 5,4 l./100 km kulutuksella, auto täynnä ja suksiboksi katolla ilmanvastuksena. Sukulaismies ajoi Superb PHEV:llä, suksiboksi katolla, auto täynnä täsmälleen saman matkan. Akut olivat lähtiessä hänellä 40% täynnä ja kulutus oli 6,4 l./100 km. Tuossa Superbissa sama tekniikka kuin Leonissa. Kesällä pääsen matka-ajossa helposti nelosella alkaviin lukemiin. En ole edelleenkään vakuuttunut hybridin erinomaisuuteen pitkässä ajossa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 29.03.21 - klo:01:30
Ei ole yhtään höpöä. Style neliveto diesel on satasen kalliimpi kuin halvin PHEV. Pheviä ei saa stylenä. PHEV ST-korilla painaa 1750-1850 kg (TM:n mittauksessa jälkimmäinen) ja diesel painaa 1560 kg. Dieselissä jopa suurempi vääntö. TM, iltasanomat ja moottori lehti ovat ilmoittaneet akut tyhjänä kulutuksen olevan hybridille ilahduttavan pieni 6,0 l./ 100 km. Onhan se noin painavalle mörölle toki pieni lukema, mutta enemmän kuin dieselin tai nykyisen autoni.

Hiihtolomalla ajoin Nilsiästä Helsinkiin (469 km) 5,4 l./100 km kulutuksella, auto täynnä ja suksiboksi katolla ilmanvastuksena. Sukulaismies ajoi Superb PHEV:llä, suksiboksi katolla, auto täynnä täsmälleen saman matkan. Akut olivat lähtiessä hänellä 40% täynnä ja kulutus oli 6,4 l./100 km. Tuossa Superbissa sama tekniikka kuin Leonissa. Kesällä pääsen matka-ajossa helposti nelosella alkaviin lukemiin. En ole edelleenkään vakuuttunut hybridin erinomaisuuteen pitkässä ajossa.

Niin, eli hintaero ihan eri versioon/ varusteisiin.

Tuon dieselin painon varmaan otit samasta lehdestä/mittauksesta?
Itse katsoin nuo seatin teknisistä tiedoista : omapainot n. 1600 / 1660 kg.
Ohituskiihtyvyys (samoin kuin paikaltaan lähtien) on phevissä parempi.

Kai se nyt on sanottu miljoona kertaa jo täälläkin, että lataushybridin idea on siinä latauksessa?
Sukulaismiehen Nilsiän matkoista Superbilla en tiedä, mutta omalla Leonilla pääsen maantiellä reilu vitosen kulutuksella akku tyhjänäkin.



Lionman

Jos verrataan niin oleellista tietoa puuttuu. Mitkä oli keskinopeudet Nilsiä -H:ki. Jos kumpikin auto oli täynnä niin Suberbiin mahtuu ainakin 1,5x se mitä Leoniin, eli tod.näk. massaa oli kuormastakin johtuen enemmän. Arvelen myös Suberbin ilmanvastuksen olevan suurempi.

Pari omaa pitempää reissua; 294km meno kulutus 4,7 keskinop. 76. Paluu 297km kulutus 5,2 keskinop. 83. Ajettu 18.12 eli talvikeli. Keskinopeus vaikuttaa.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: v6e - 27.03.21 - klo:09:24
Olen uutta autoa metsästänyt nytten kohta kaksi kuukautta.

Golf TGI oli ensin kiikarissa mutta hinnan selvittyä (olikohan 36k?) jätin asian sikseen. VW ja Skoda takuu vaan sen 2v joka ei mulle riitä, aikaisemman 5v vanhan Volvon kaupanpurun takia en enää käytettyihin lähde jos takuuta ei ole reilusti jäljellä.
Kävin vuoden vanhaa Leonia katsomassa, ei sytyttänyt (rahoitus kulut taivaalliset ja hinta kova 29k).
Uuden TGI Leon Sportstourerin hinnan selvitessä varasin koeajon tuolle (kevythybridille koska kaasu vehkeet vielä tehtaalla)
Olin koeajoon sen verran tyytyväinen että hierottiin kauppaa pitkään, tosin korosta jäi aina kiinni.
Viikonloppuna kävin ajamassa Focuksen 1 litrasella ecoboostilla, nämä kaksi autoa oli ihan eri planeetalta (tosin 1% korolla rahoitus, kulut jotain alle 2k,)
Seatin kanssa väänettyä parisen viikkoa, soitti myyjä ja kysyi miltä kuulostaa 1% korko (todellinen jotain ~2%) lisäksi -500, kampaja etu. Siinä kohtaa auton hinnasta oli jo sulanut huomattava osa.

Sportstourerin hinta putosi alle 34k ja rahoituskulut alle 3k kun aikaisemmin oli lähes 5k, 3,9% todellisella vuosikorolla.
Näissä on mukava pikku lisä se että auton mukana tulee 600kg kampanja etu biokaasulle joka ei maksa asiakkaalle mitään. Tuolla 4,1kg kulutuksella ajaisi n 14tkm.
Kaverin Golf 1,5TGI syö 3,5-4kg ajossa joten uskon tuohon ilmoitettuun 4,1kg/100km.

Laskin pikaiseen Focus vs Leon polttoainekustannuserot:
30tkm/v: Leon 1780, / 4,1kg 100km
30tkm/v Focus 2880, / 6l 100km (jos bensanhinta ei nouse, kulutus todettu koeajolla moottoritiellä 70km/105kmh)

Vakuutuksissa ja veroissa pieni ero, mutta tasoittuu tuossa polttoainekuluissa heittämällä.

Se että tällä auton metsästyksellä oli tarkoitus ostaa auto moneksi vuodeksi, Seat takuu houkutteli. En tosin tunne Seatin takuuta sen tarkemmin, onko helppoa asioida takuuseen liittyvissä korjauksissa?
Pari kyssäriä heräsi, ilmeisesti tuo 1,5TGI on palannut takaisin hihnaan oman käsityksen mukaan, viimeinen ketjukone oli varmaankin 1,4TSI?
Autossahan on moottorin jatkona 7 vaihteinen DSG, onko tämä se surullisen kuuluisa kuiva DSG johon ei öljyjä vaihdeltu ja joka vielä 2015-> oli täysi susi? Toivottavasti ovat korjanneet alkupuolen virheet jos näin on.

Koeajoon olin muuten tyytyväinen mutta auto herjasi jostain turvallisuus ilmoituksesta kokoajan ja huusi turvavyön merkkivalon ääntä muutaman minuutin koeajon alussa, joka sitten hiljeni moottoritiellä.
Takatilat tilavat tavaratilassa ja omaan mieleen myös ok tilat takapenkillä. Mittaristo ja näyttö oli alkuun shokki kun tottunut vanhan malliseen jossa napit, eikä mitään kosketushommia, onneksi oli kuitenkin jollain tavalla selkeä  ;D

Jos kauppaan päästään niin FR, metallimusta, webastolla, wrap around ledipaketilla ja koiraverkolla kiitos!
Ilmeisesti myyjän kertoman mukaan, kaasuversiossa ei ole tuota jämäkämpää alustaa joka varmaan liittyy kaasupullojen tuomaan painoon taka-akselille. Noh anyway mukava auto varmasti ajella oli kumpi tahansa.
Nettiautosta katsoin vielä 4v vanhoja joissa takuu päättymässä on vielä arvoa n. 18k, itsellä tosin alle tuon koska kilsoja tulee pakolla.
Diesel vaihtoehto jäi heti pois koska polttoaineen hinta ja verot kovat sekä tuntuvat rokottavan vaihdossa huomattavasti ja autot seisoo myynnissä pitkään, ei kiitos.

Itseä vähä harmittaa tuo Biokaasulla ajavien fossiilinen verotus käyttövoimasta, tässäkin jotankin 330, luokkaa verot vuodessa.
Ainut ongelma tässä on se että 5kk menee jos kaupat tulee = tonnin corolla alle ja sitten toivottavasti uusi tuntuu paremmalta sen jälkeen  ;)
Fiilistelyä kohdasta 1:33 eteenpäin -> https://www.youtube.com/watch?v=7v-6qengltM
Ajattelitko ajaa 30% kalliimmalla biokaasulla myös kampanjakauden jälkeen?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: miz - 29.03.21 - klo:00:10
Vaunuja ei enää tarvi kuskata, meille tavaratila on riittänyt hyvin. Kannattaa testata miten tila riittää.
Tavaratilan väliverkolla saa varmaan lisää käyttökelpoista tilaa ylöspäin jos alkaa loppumaan kesken.
Ajotila napit olisi kyllä kätevät, onneksi edes se S-tilan aktivointi käy kätevästi vaihdetikusta. Vastaa siis gte-moodia.

Tavaratilan koiraverkko olisi kyllä hyvä lisävaruste. Mutta saako sen verkon nostettua katton myös tavaratilan kohdilta? Seatin sivuston mallikuvassa väliverkko nousee katonpintaan suoraan etupenkin takaa.

Jaran

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 29.03.21 - klo:01:30
...
PHEV ST-korilla painaa 1750-1850 kg (TM:n mittauksessa jälkimmäinen) ja diesel painaa 1560 kg.
...
TM:n mittaus 1850kg oli koeajon aikainen kulutus joka heidän kielellään tarkoittaa autoa, kuljettajaa, matkustajaa ja mittalaitteita. Tyhjän auton painoksi TM ilmoitti 1670kg.

Lainaus käyttäjältä: miz - 29.03.21 - klo:08:04
...
Itse katsoin nuo seatin teknisistä tiedoista : omapainot n. 1600 / 1660 kg.
...
Sitä en osaa sanoa onko Seatin sivuilla olevat painot samat kun rekisteriotteessa (Trafin sivuilla) oleva omamassa. Otteen omamassahan sisältää auton, jossa polttoainesäiliö on 90% täynnä ja lisäksi siihen sisältyy 75kg kuljettaja.

Virallinen määritelmä:
LainaaOmamassaan luetaan jäähdytysneste, öljyt, 90 prosenttia polttoaineesta, 100 prosenttia muista nesteistä kuin jätevesistä, työkalut, vararengas ja kuljettaja
...
Kuljettajan ja matkustajien massaksi lasketaan 75 kg, jollei ministeriö toisin päätä.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970671#Pidp446721792

Jaran

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 29.03.21 - klo:10:09
Tavaratilan koiraverkko olisi kyllä hyvä lisävaruste. Mutta saako sen verkon nostettua katton myös tavaratilan kohdilta? Seatin sivuston mallikuvassa väliverkko nousee katonpintaan suoraan etupenkin takaa.
Tuon verhon saa nostettua sekä penkit ylhäällä että penkit käännettynä. Renoille jää tosin ~20cm raot, joista ainakin kissa menisi helpostikin matkustamon puolelle. Ehkä pienempi koirakin. ;)
Varsinaiset metalliset kalterityyppiset väliverkot on sitten vielä erikseen. Esim: https://www.harpake.net/ajoneuvojen-lisavarusteet/kverkk-seat-leon-ei-kl-14-/p/TDG1445/

Yaffa0

#1297
Lainaus käyttäjältä: miz - 29.03.21 - klo:08:04
Niin, eli hintaero ihan eri versioon/ varusteisiin.

Tuon dieselin painon varmaan otit samasta lehdestä/mittauksesta?
Itse katsoin nuo seatin teknisistä tiedoista : omapainot n. 1600 / 1660 kg.
Ohituskiihtyvyys (samoin kuin paikaltaan lähtien) on phevissä parempi.

Kai se nyt on sanottu miljoona kertaa jo täälläkin, että lataushybridin idea on siinä latauksessa?
Sukulaismiehen Nilsiän matkoista Superbilla en tiedä, mutta omalla Leonilla pääsen maantiellä reilu vitosen kulutuksella akku tyhjänäkin.

Painot olen katsonut täältä:
https://www.seat.se/content/dam/countries/se/seat-website/ladda-ner-broschyr/broschyr/nya-leon-tekniska-spec.pdf

Siellä sanotaan Hybridin painoksi 1741 kg kuljettajan kanssa ja TDI:n painoksi 1600 kg kuljettajan kanssa eli erona siis n. 140 kg. Siinä mulla meni vähän väärin, kun Seatin suomi sivuilla luki Dieselin painoksi 1560 kg. Mutta eroa on siis kuitenkin lähes 150 kg. Vertailun vuoksi mun nykyinen Leon ST painaa 1277 kg, joten vaikka laskisit Hybridin painon alakanttiin tuohon 1660 kiloon, niin 400 kiloa läskiä on tullut lisää. Sitä et pysty selittelemään mitenkään pois.

Väitän, että tuoli nelivetodiesel menee paremman vääntönsä ansiosta käytännön suorityskyvyssä samoihin. nollasta sataan se jää paperilla 0,7 s., mutta nelivedon myötä se saa voiman myös paremmin katuun. Hybridi lyö usein paikalta lähdettäessä tyhjää, kuten varmaan hyvin tiedät, muttet kehtaa tässä myöntää.

Nuo vitosen kulutuksethan (jos edes pitävät paikkaansa), ovat huonoja, jos kerran edellisen sukupolven bensakoneella pääsee samoihin ja jopa parempiin.

Siinä Suberbissa oli about samat kamat: 3 laskettelusukset, 4 matkustajaa ja viikon lomakamat. Superb on toki autona vähän painavampi, se on totta. Mutta mitään autuasta tuo hybridi ei maantieajoon tuonut.

Se miksi nyt puhutaan maantieajosta eikä kulmapyörittelystä, johtuu siitä, että täällä henkilö kysyi nimeomaan, että mikä kannattaa jos hän ajaa 20-30 tkm vuodessa ja monta pitkää siivua. Siinä kannattaa joku muu kuin hybrid.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Mainitsemani omapainot oli siis diesel 1600 kg ja phev 1660 kg. Seat varmaan ilmoittaa painonsa samoilla kriteereillä eri malleille.

1.5 tsi verratuna painoa on toki phevillä 250 kiloa (ja dieselillä 200) enemmän, mikä tulee sähköjärjestelmästä, vaihdelaatikosta, taka-akselistosta jne.

Tämä vain vastauksena siihen aiemmin esitettyyn väitteeseen että maantiellä rahdataan 300 kiloa akkupainoa isolla kulutuksella.

Ihme urbaaneja legendoja pyörii edelleen vaikka käyttäjiä ja kokemuksia on tarjolla vaikka kuinka.

Jos ajaa paljon pitkiä matkoja huonoilla teillä, niin onhan se neliveto dieseli varmasti hyvä valinta. Jos taas nurkissa on kaasun tankkausasemia, eikä omaa kotilatausmahdollisuutta niin silloin se on käytännössä parempi kuin phev.
Unohtamatta tuota 1.5 tsi:tä joka tuntuu olevan toimiva peli, ja koeajossa se uusi vaihteistokin toimi hienosti.

Toisille käyttäjille taas hybridi toimii oikeasti hienosti ja pienellä kulutuksella, eikä kaikkea kuulemaansa tai lukemaansa tarvitse toitottaa totuutena.

Siitä vaan valitsemaan itselle parhaiten toimiva kombo.

Tämä vastaus ei siis ole suoraan Jaranille..

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 29.03.21 - klo:01:30
Hiihtolomalla ajoin Nilsiästä Helsinkiin (469 km) 5,4 l./100 km kulutuksella, auto täynnä ja suksiboksi katolla ilmanvastuksena. Sukulaismies ajoi Superb PHEV:llä, suksiboksi katolla, auto täynnä täsmälleen saman matkan. Akut olivat lähtiessä hänellä 40% täynnä ja kulutus oli 6,4 l./100 km. Tuossa Superbissa sama tekniikka kuin Leonissa. Kesällä pääsen matka-ajossa helposti nelosella alkaviin lukemiin. En ole edelleenkään vakuuttunut hybridin erinomaisuuteen pitkässä ajossa.

Superb taitaa kuitenkin olla hieman isompi auto ihan vaikka ilmanvastuksen kannalta? Jos unohdetaan se että hybriditekniikkaa ei hyödynnetty täysimääräisesti (40% akkua), niin silti tuollaiseen litran eron saa ihan helposti omalla kaasujalallakin.

Mä ajoin viikko sitten mökille 3hlöä ja tavaraa kyydissä, menomatka 4.8l/100km ja paluumatka 5.7l/100km. Sama auto, samat tavarat, sama matka molempiin suuntiin. Palatessa reippaampi kaasujalka :)
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 29.03.21 - klo:10:31
Painot olen katsonut täältä:
https://www.seat.se/content/dam/countries/se/seat-website/ladda-ner-broschyr/broschyr/nya-leon-tekniska-spec.pdf

Siellä sanotaan Hybridin painoksi 1741 kg kuljettajan kanssa ja TDI:n painoksi 1600 kg kuljettajan kanssa eli erona siis n. 140 kg. Siinä mulla meni vähän väärin, kun Seatin suomi sivuilla luki Dieselin painoksi 1560 kg. Mutta eroa on siis kuitenkin lähes 150 kg. Vertailun vuoksi mun nykyinen Leon ST painaa 1277 kg, joten vaikka laskisit Hybridin painon alakanttiin tuohon 1660 kiloon, niin 400 kiloa läskiä on tullut lisää. Sitä et pysty selittelemään mitenkään pois.
Jos nyt eri autoon kokonaan rupeat vertaamaan niin vertaa samantien miniin, niin saat ihmetellä, kuinka läskiä tullut 800 kiloa lisää. Mutta älä jaksa jankata luvuista, kun viralliset ilmoitetut ei anna eroa, joka olisi lähelläkään ilmoittamaasi 300kg.

miz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 29.03.21 - klo:10:31
Painot olen katsonut täältä:
https://www.seat.se/content/dam/countries/se/seat-website/ladda-ner-broschyr/broschyr/nya-leon-tekniska-spec.pdf

Siellä sanotaan Hybridin painoksi 1741 kg kuljettajan kanssa ja TDI:n painoksi 1600 kg kuljettajan kanssa eli erona siis n. 140 kg. Siinä mulla meni vähän väärin, kun Seatin suomi sivuilla luki Dieselin painoksi 1560 kg. Mutta eroa on siis kuitenkin lähes 150 kg. Vertailun vuoksi mun nykyinen Leon ST painaa 1277 kg, joten vaikka laskisit Hybridin painon alakanttiin tuohon 1660 kiloon, niin 400 kiloa läskiä on tullut lisää. Sitä et pysty selittelemään mitenkään pois.

Väitän, että tuoli nelivetodiesel menee paremman vääntönsä ansiosta käytännön suorityskyvyssä samoihin. nollasta sataan se jää paperilla 0,7 s., mutta nelivedon myötä se saa voiman myös paremmin katuun. Hybridi lyö usein paikalta lähdettäessä tyhjää, kuten varmaan hyvin tiedät, muttet kehtaa tässä myöntää.

Nuo vitosen kulutuksethan (jos edes pitävät paikkaansa), ovat huonoja, jos kerran edellisen sukupolven bensakoneella pääsee samoihin ja jopa parempiin.

Siinä Suberbissa oli about samat kamat: 3 laskettelusukset, 4 matkustajaa ja viikon lomakamat. Superb on toki autona vähän painavampi, se on totta. Mutta mitään autuasta tuo hybridi ei maantieajoon tuonut.

Se miksi nyt puhutaan maantieajosta eikä kulmapyörittelystä, johtuu siitä, että täällä henkilö kysyi nimeomaan, että mikä kannattaa jos hän ajaa 20-30 tkm vuodessa ja monta pitkää siivua. Siinä kannattaa joku muu kuin hybrid.

Voit katsoa tiedot myös suomalaiselta sivustolta:
https://www.seat.fi/mallisto/leon-sportstourer/tekniset-tiedot/fr.html

Sieltä löytyy painot ja suorituskyky.
Tässä vielä Traficomin rekisteritiedoista: Omamassa (kg) 1658

On tullut kaikkiin uusiin Leoneihin lisää läskiä, isompi auto, ja näissä puheen olevissa malleissa mm. erilainen akselisto kuin sinulla olevassa mallissa.

Kuten sanottua niin jokainen valitsee oman tarpeensa mukaan.

Vielä kerran siitä kulutuksesta:
mulla kulutus nyt talvella 2400 km matkalla 40% motaria / maantietä, loput kehä 3 sisällä 3,5 l + 15 kWh.
(5F 1.8 tsi dsg samalla ajolla 7,5 l keskikulutuksella 4 vuoden aikana. Kesällä vähemmän, talvella enemmän).

Isoin keskikulutus tankkausvälillä on ollut helmikuussa, jolloin tuli 600km maantietä ja 300 km kaupunkia, 4,6 l + 10 kWh.
Nyt viimeisen tankkausvälin 1040 km  2,2 l + 18kWh. Melko paljon tullut pätkäajoa, jotka menee käytännössä kaikki sähköllä, ei tule kylmäkäynnistyksiä eikä moottorin turhaa lämmitystä.

Ei tietty tee autuaaksi hybriditekniikka, ja on ihan saletisti välivaihe.
Hybridi ei normaalisti lyö sen enempää tyhjää kuin muutkaan mulla olleet etuvetoiset kun sitä koitan välttää. Toki kaasu pohjassa lyö tyhjää noilla tehoilla, miksen kehtaisi myöntää?

Ihme vänkäämiseksi mennyt tämäkin keskustelu. Kaikille tuo voimalinja latauksineen ei toimi tai aiheuttaa jostain syystä pahaa mieltä, silloin kannattaa valita joku muu. Pysytään nyt kuitenkin ihan faktoissa tai omissa kokemuksissa tässäkin langassa.

Jorie

kysytääs tähän väliin, yski myyjä soitteli että tuo kessy safe toiminnolla olisi ns. turha, eli siinä tulee valita hälytin erikseen mukaan ja silloin alkaa huutaa jos joku jää autoon sisälle kun ovet lukossa?
Lähinnä mietin, kun joskus muksu mukana autopesussa ja ovet menee lukkoon pestessä kun tuo kessy, niin en tuollaista ominaisuutta haluaisi.

Onko täällä muuten noita ihan normi kevythybridi 1,5tsi omistajia, ei ladattavan, mitä mieltä olette tuosta olleet miten toimii vaihteiston ja moottorin yhteispeli, ensimmäistä automaattia ikinä hankkimassa...

miz

Lainaus käyttäjältä: Jorie - 29.03.21 - klo:11:51
Onko täällä muuten noita ihan normi kevythybridi 1,5tsi omistajia, ei ladattavan, mitä mieltä olette tuosta olleet miten toimii vaihteiston ja moottorin yhteispeli, ensimmäistä automaattia ikinä hankkimassa...

Ei ole tuota laatikkoa itsellä, mutta sellaisella ajanut kyllä. Lyhyesti:
Edellisen mallin DSG oli ihan ok, mutta tämä tuntui hyvältä.

Ei ole enää niitä empimisiä liikkeelle lähdössä ja satunnaisia nykäyksiä. Itsellä jäi oikein hyvä kuva tuon 1.5 tsi / dsg yhdistelmän käyttäytymisestä. Varsinkin liikkeelle lähtö on parantunut paljon, eikä vaihdoissakaan ollut valittamista.

fyq

#1304
Lainaus käyttäjältä: Jorie - 29.03.21 - klo:11:51
Onko täällä muuten noita ihan normi kevythybridi 1,5tsi omistajia, ei ladattavan, mitä mieltä olette tuosta olleet miten toimii vaihteiston ja moottorin yhteispeli, ensimmäistä automaattia ikinä hankkimassa...

Täällä on yksi, kokemusta nyt reilusta tuhannesta kilometristä. Vaihteisto toimii mielestäni erittäin hyvin ja sulavasti tämän paketin kanssa kaikissa tilanteissa. Autohan rullaa oletuksena helposti eco-modella jolloin moottorijarrutusta ei ole, itse tulee käytettyä vaihteiston sport -modea jos on tarve jarrutella esim. pitkässä alamäessä muun liikenteen takia. Niitä ratin takana olevia manuaaliläpyköitä sen sijaan en ole tarvinnut, mutta onhan ne hauska lisä. Ei ole pahaa sanottavaa kyllä vaihteistosta, ainut totuttelua vaativa asia oli kaasun herkkyys risteyksissä. En tiedä onko sähköavustukseen liittyvä vai mikä, mutta hyökki alkuun eri lailla mitä 1.4 tsi manuaali Oculla oli tottunut :D

mipefin

https://www.seatcupra.net/2021/03/12/cupra-puts-a-lower-powered-cupra-leon-e-hybrid-204ps-into-production/

Mikähän tämä nyt on olevinaan :D ja miksi?

Löytyy Saksan hinnastosta jo esimerkiksi:
1.4 e-HYBRID 150/204 6-Gang-DSG 37.300,"
1.4 e-HYBRID 180/245 6-Gang-DSG 38.795,"
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Yaffa0

#1306
Lainaus käyttäjältä: miz - 29.03.21 - klo:11:07
Voit katsoa tiedot myös suomalaiselta sivustolta:
https://www.seat.fi/mallisto/leon-sportstourer/tekniset-tiedot/fr.html

Sieltä löytyy painot ja suorituskyky.
Tässä vielä Traficomin rekisteritiedoista: Omamassa (kg) 1658

On tullut kaikkiin uusiin Leoneihin lisää läskiä, isompi auto, ja näissä puheen olevissa malleissa mm. erilainen akselisto kuin sinulla olevassa mallissa.

Kuten sanottua niin jokainen valitsee oman tarpeensa mukaan.

Vielä kerran siitä kulutuksesta:
mulla kulutus nyt talvella 2400 km matkalla 40% motaria / maantietä, loput kehä 3 sisällä 3,5 l + 15 kWh.
(5F 1.8 tsi dsg samalla ajolla 7,5 l keskikulutuksella 4 vuoden aikana. Kesällä vähemmän, talvella enemmän).

Isoin keskikulutus tankkausvälillä on ollut helmikuussa, jolloin tuli 600km maantietä ja 300 km kaupunkia, 4,6 l + 10 kWh.
Nyt viimeisen tankkausvälin 1040 km  2,2 l + 18kWh. Melko paljon tullut pätkäajoa, jotka menee käytännössä kaikki sähköllä, ei tule kylmäkäynnistyksiä eikä moottorin turhaa lämmitystä.

Ei tietty tee autuaaksi hybriditekniikka, ja on ihan saletisti välivaihe.
Hybridi ei normaalisti lyö sen enempää tyhjää kuin muutkaan mulla olleet etuvetoiset kun sitä koitan välttää. Toki kaasu pohjassa lyö tyhjää noilla tehoilla, miksen kehtaisi myöntää?

Ihme vänkäämiseksi mennyt tämäkin keskustelu. Kaikille tuo voimalinja latauksineen ei toimi tai aiheuttaa jostain syystä pahaa mieltä, silloin kannattaa valita joku muu. Pysytään nyt kuitenkin ihan faktoissa tai omissa kokemuksissa tässäkin langassa.

Traficomin tiedot ovat monesti olleet ihan tuubaa. Siellä annetaan autoihin mm. sellaisia rengaskokoja, joita ei voi autoon oikeasti laittaa. Tuo 1650 kiloa on hatchback hybridin paino, ei farkun.

Ja sitten itse vertaat 1.8 TSI:tä hybridiin? Samantien olisit voinut verrata Cupran 2.0 konetta ja todennut miten paljon se kuluttaa. Minä vertasin edellisen sukupolven mallia, jossa oli tilavuudeltaan sama bensakone kuin uudessa hybridisissä 1.4 TSI. Vanha meni painon ja PAREMMAN ACT koneen takia pienemmällä MAANTIEajossa. On huonoa kehitystä, että autoon tulee 400 kiloa enemmän painoa, pääosin sähköistyksen takia, tavaratila pienenee ja sitten kulutus vielä maantiellä kasvaa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 29.03.21 - klo:10:58
Jos nyt eri autoon kokonaan rupeat vertaamaan niin vertaa samantien miniin, niin saat ihmetellä, kuinka läskiä tullut 800 kiloa lisää. Mutta älä jaksa jankata luvuista, kun viralliset ilmoitetut ei anna eroa, joka olisi lähelläkään ilmoittamaasi 300kg.

Lue edellinen kirjoitus. Vertasin edelliseen saman koriseen autoon (5F ST), johon verrattuna on tullut 400 kiloa lisää (uusi KL8). Eikö asioiden pitäisi parantua eikä huonontua kehityksen myötä? Dieseliinkin verrattuna hybridissä painoa on 140 kg enemmän (1741 vs 1600). Siinä muistin luvut ulkoa väärin, mutta korjasin ne viestiini. 140 kiloakin vastaa sitä, että kyydissä on koko ajan kaksi ylimääräistä heeboa ja on pois kantavuudesta, joka on muuten hybridissä huonompi kui eTSI mallissa.

Toki voit verrata itse miniin jos haluat. Senkin sähköversio painaa varmasti enemmän kuin 5F Leon.

Tai sitten voidaan kääntää tämä keskustelu niin, että on hyvä asia, että painoa on tullut lisää. Olisi saanut tulla enemmänkin. Menisi alamäissä lujempaa. Sellaisen kuvan saa hybridin puolustajien kommenteista.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

mipefin

#1308
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 29.03.21 - klo:23:54
Tuo 1650 kiloa on hatchback hybridin paino, ei farkun.
Seat.fi: Omamassa, ml. kuljettaja (kg): 1614
Traficom: Omamassa (kg) 1614
Seat.de: Leergewicht, kg 1614
Pitää varmaan joskus käydä ajamassa tuo punnitusasemalle niin voidaan lopettaa tämä vääntö :D

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 30.03.21 - klo:00:05
Tai sitten voidaan kääntää tämä keskustelu niin, että on hyvä asia, että painoa on tullut lisää. Olisi saanut tulla enemmänkin. Menisi alamäissä lujempaa. Sellaisen kuvan saa hybridin puolustajien kommenteista.

Itse en kyllä ymmärrä ollenkaan tätä jankkausta siitä että hybridi painaa enemmän. Ehkä se merkkaa niille jotka pääasiallisesti ajaa sen 400km aina kun lähtee johonkin kotoa ja lastaa autoa jatkuvasti maksimimassoille. Tuosta mun allekirjoituksesta voi katsoa mitä se lisäpaino tekee kulutukselle. Sillä saa akuston ja sähkömoottorin mitä Polossa ei ole, ja kulutus puolittui silti omassa käytössä.

Tää on siis ihan just sitä mitä itse haluaa painottaa autolle.
Jos oma lista menee näin:

  • Kulutus useiden satojen kilometrien matkalla ja maksimipainoille lastattuna
  • ...
niin ehkä tää ei ole se auto mitä pitää katsoa?

Omalla kohdalla ne kiinnostuksen kohteet menee about näin:

  • Enemmän tehoa vrt. samanhintainen 1.5eTSI, parempi kiihtyvyys
  • Välitön vaste kaasupolkimelle
  • Voi käydä lyhyitä lenkkejä pikkupakkasillakin ilman että tarvii polttomoottoria kylmäkäynnistellä
    ...
    666: kulutuslukemat. Mulle on ihan sama meneekö 4L/100km vai 8L/100km, sitten saattaa kiinnostaa kun menee 20L/100km tai bensa maksaa 3,/L.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Lionman

Koetahan Yaffa0 nyt päästä noista lillukanvarsista ja tunnista iso kuva tässä kehityksessä. Mikä on sinun kepeän kulkineen pitkän ajan keskikulutus? Onko alle 5 litraa sadalla? Omalla läskisellä Leonilla nyt 7200km jälkeen 3,7 litraa. Siihen voi tietysti laskea käytetyt sähköt päälle bensana ehkä 1l sadalle. Ja on ollut myös tuota maantieajoa ihan kunnolla, jonka tuo korkeahko kultuksenikin kertoo.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Anteeksi Yaffa jos pahoitin mielesi.

Molemmat nyt verrattiin edelliseen malliin. Sinä samaan iskutilavuuteen ja minä malliin jossa on tehot lähinnä pheviä.
Lopputulema mun kohdalla vaan on se, että isompi ja raskaampi auto kuluttaa vähemmän sekä bensaa että kokonaisuutena energiaa kuin edellinen, vanhempi, vastaava malli.
Lisääntynyt läski ei syö kaikkea etua, ja maantiellä ei kulu essonbaarin juttujen mukaisia määriä bensaa.
Saat jatkaa vertailua mihin malliin haluat, koitin esittää pointtini parhaani mukaan ja jätän asian tähän.

Traficomin tiedot on mun oman auton tiedoista, luotan siihen nyt kuitenkin tässäkin väännössä.

Parempi se tietty olisi kaikinpuolin että auto noilla ominaisuuksilla painaisi saman verran kuin vanha Taunus, sitä ei ole ketään väittänytkään.
Läskiä tulee lisää koon, rakenteellisen turvallisuuden, varusteiden ja tekniikan myötä, ikävää mutta totta.


Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 30.03.21 - klo:00:42
Mikä on sinun kepeän kulkineen pitkän ajan keskikulutus? Onko alle 5 litraa sadalla? Omalla läskisellä Leonilla nyt 7200km jälkeen 3,7 litraa. Siihen voi tietysti laskea käytetyt sähköt päälle bensana ehkä 1l sadalle. Ja on ollut myös tuota maantieajoa ihan kunnolla, jonka tuo korkeahko kultuksenikin kertoo.
Minun edellisen Leon 1.0 TSI farkun massa oli 1235 kg. Se liikkui kyllä kepeästi. Sen neljän vuoden keskikulutus oli 4,0 l/100 km. Maantiellä meni alle neljän, kesällä kolmen pintaan. Kyllä tämä uusi eHybrid vie akku tyhjänä hybriditilassa selvästi enemmän. Onneksi sähköajo paikkaa tilannetta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 30.03.21 - klo:00:05
Lue edellinen kirjoitus. Vertasin edelliseen saman koriseen autoon (5F ST), johon verrattuna on tullut 400 kiloa lisää (uusi KL8). Eikö asioiden pitäisi parantua eikä huonontua kehityksen myötä? Dieseliinkin verrattuna hybridissä painoa on 140 kg enemmän (1741 vs 1600). Siinä muistin luvut ulkoa väärin, mutta korjasin ne viestiini. 140 kiloakin vastaa sitä, että kyydissä on koko ajan kaksi ylimääräistä heeboa ja on pois kantavuudesta, joka on muuten hybridissä huonompi kui eTSI mallissa.

Toki voit verrata itse miniin jos haluat. Senkin sähköversio painaa varmasti enemmän kuin 5F Leon.

Tai sitten voidaan kääntää tämä keskustelu niin, että on hyvä asia, että painoa on tullut lisää. Olisi saanut tulla enemmänkin. Menisi alamäissä lujempaa. Sellaisen kuvan saa hybridin puolustajien kommenteista.
Ei sillä ole mitään väliä, että vertaat edelliseen malliin: se on kaikinpuolin eri auto kooltaankin kuin uusi Leon. Ihan voimalinjasta riippumatta on painoa tullut lisää. Sikäli siis ihan yhtä oikeutettua verrata siihen 60-luvun miniin, joka painoi alle 800kg. Siitä ei muuten ole sähköversiota. Nykymini on selvästi yli 1000kg sekin. Siinäkin on varmaan mielestäsi tapahtunut huononemista. Eli kuten joku jo tuolla aiemmin totesikin, lopeta se lillukanvarsien pyörittely.

fyq

Kevennys: Onhan se maailma muuttunut kun Leoni painaa saman, mitä silmissäni aikansa edustuspeli E-sarjan Mercedes w124 ;)

Jaran

Lainaus käyttäjältä: Jorie - 29.03.21 - klo:11:51
Onko täällä muuten noita ihan normi kevythybridi 1,5tsi omistajia, ei ladattavan, mitä mieltä olette tuosta olleet miten toimii vaihteiston ja moottorin yhteispeli, ensimmäistä automaattia ikinä hankkimassa...

Lainaus käyttäjältä: fyq - 29.03.21 - klo:15:36
Täällä on yksi, kokemusta nyt reilusta tuhannesta kilometristä. Vaihteisto toimii mielestäni erittäin hyvin ja sulavasti tämän paketin kanssa kaikissa tilanteissa. Autohan rullaa oletuksena helposti eco-modella jolloin moottorijarrutusta ei ole, itse tulee käytettyä vaihteiston sport -modea jos on tarve jarrutella esim. pitkässä alamäessä muun liikenteen takia. Niitä ratin takana olevia manuaaliläpyköitä sen sijaan en ole tarvinnut, mutta onhan ne hauska lisä. Ei ole pahaa sanottavaa kyllä vaihteistosta, ainut totuttelua vaativa asia oli kaasun herkkyys risteyksissä. En tiedä onko sähköavustukseen liittyvä vai mikä, mutta hyökki alkuun eri lailla mitä 1.4 tsi manuaali Oculla oli tottunut :D

Täällä kanssa kokemusta ~2000km edestä. Vaihteisto toimii (pääosin) todella hyvin.

* Hiukan vielä itseä kummastuttaa välillä logiikka jolla päätetään kaasun noston jälkeen meneekö moottorijarrutuksella, rullaako (moottori käynnissä tai sammuksissa) vai ladataanko akkuja (reilumpi moottorijarru). Vakioreiteillä ei aina tunnu olevan oikein johdonmukaisuutta toiminnassa.
* Samoiten joskus jos vaikka liikennevaloissa melkein pysäyttää auton ja valot vaihtuu vihreälle niin kaasun painallus saattaakin aikaan saada "hyökkäyksen" jos vaihteisto latookin sisään pienen vaihteen (D -asennolla ei näe valittua vaihdetta). Joskus valitsee isomman vaihteen ja silloin lähtee pehmeämmin.
* Ja vielä jos kiihdyttää täyskaasulla tai lähes täyskaasulla maantiennopeuteen, niin siinä kohtaa kun on haluttu nopeus saavutettu ja nostaa kaasun ylös, niin vaihteisto pitää vielä pienen vaihteen päällä useamman sekunnin jolloin moottori huutaa turhaan. Manuaaliläpysköillä on ylös päin sen verran viivettä, että niistä ei ole apuja. Niitä käyttämällä näyttö näyttää jo M7, mutta oikeasti on vielä 3 vaihde päällä ja kierrokset ylhäällä kunnes alkaa sitten ~sekunnin välein latoa isompaa.

Manuaaliläpyskät toimii hyvin D -asennolla alaspäin, kun vaikka mäkisellä maantiellä vetää vakkarin kanssa kärryä. Ennen mäkeä napsu pari pienemmälle niin menee mäki paremmin ylös ilman vakkarin aiheuttamaa nyykähdystä vauhdissa --> pientä silmään ja kiihdytys -tapahtumaa. Ja hetken päästä palaa itsestään D -asentoon jolloin yleensä päätyy pitämään mäen loppuun sen valitun vaihteen.

Mutta tosiaan, hyvin toimii ja jos on tapana "vain ajaa" autolla eikä seurailla tarkalla silmällä/korvalla mitä se milloinkin tekee ja miksi, niin tuskin on mitään moitittavaa. ::)  Esim vaimo ei ole kiinnittänyt vaihteiston toimintaan mitään huomiota.  :)
Sanoisin että parempi kun edellinen 1.0TSI DSG vaikka ei sekään huono ollut.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 30.03.21 - klo:09:55
Ei sillä ole mitään väliä, että vertaat edelliseen malliin: se on kaikinpuolin eri auto kooltaankin kuin uusi Leon. Ihan voimalinjasta riippumatta on painoa tullut lisää. Sikäli siis ihan yhtä oikeutettua verrata siihen 60-luvun miniin, joka painoi alle 800kg. Siitä ei muuten ole sähköversiota. Nykymini on selvästi yli 1000kg sekin. Siinäkin on varmaan mielestäsi tapahtunut huononemista. Eli kuten joku jo tuolla aiemmin totesikin, lopeta se lillukanvarsien pyörittely.

Enpä taida lopettaa..  ;D

Kyllä sitä vaan vertaa edellisen sukupolven Leoniin, koska siihenhän tuota tulevaa autoani on verrattava. Nykyinen facelift 5F on minulla 3,5 vuotta vanha. Se ei ole mikään 60-luvun auto, johon tässä viittaat ja siinä on mm. isompi tavaratila kuin tulevassa PHEV:ssä. Alustakin on MQB. Uusi Leon on kasvanut muutaman sentin pituutta, joka näkyy lähinnä takajalkatiloissa.

Muutama vuosi sitten automaailmassa oli suuntauksena, että painoa oli saatava pois. Tuli alumiinia, suurlujuusterästä ja hitsauksien sijasta käytettiin liimausta. Esimerkiksi Opelia kritisoitiin siitä, että sen autot painovat liikaa kilpailijoihin verrattuna. Astran elopaino oli parisataa kiloa enemmän kuin Golfin ja autolehdet jankkasivat kuinka tärkeää on keventää, tehdään konepelti alumiinistä jne. Sitten tuli sähkötekniikka mukaan ja tuo, hyvä kehitys on ikäänkuin unohtunut. Mielestäni suuntaus väärä. Miten paljon paremmin tämä uusi PHEV menisikään, jos se painaisi sen saman 1277 kg kuin nykyinen Leonini? 50 lisäheppaa per 400 kiloa ei tuo kovin iso suorituskykyloikkaa (0,5 s sataseen parannus) ja sama koskee vääntöön. Eli jos teet laskelmat kg/hv ja kg/nm niin huomaat että lukemat ovat:

8,51 ja 5,1 " 1.4 TSI
8,36 ja 4,8 " hybrid (laskettu 1680 kilolla, vaikka onkin 100 kiloa pielessä)

Pienemmät luvut ovat paremmat ja toki hybridi on niukasti parempi, jee. Tähän erittäin pieneen paremmuuteen tarvitaan kaksi moottoria ja monimutkaista tekniikkaa. Ehkä siinä oli mun pointtini, jos sait kiinni.

Ja olet muuten yhdessä asiassa ihan oikeassa. 60-luvun Mini oli oikea mini. Nyky-Mini ei ole enää mini.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 30.03.21 - klo:00:42
Koetahan Yaffa0 nyt päästä noista lillukanvarsista ja tunnista iso kuva tässä kehityksessä. Mikä on sinun kepeän kulkineen pitkän ajan keskikulutus? Onko alle 5 litraa sadalla? Omalla läskisellä Leonilla nyt 7200km jälkeen 3,7 litraa. Siihen voi tietysti laskea käytetyt sähköt päälle bensana ehkä 1l sadalle. Ja on ollut myös tuota maantieajoa ihan kunnolla, jonka tuo korkeahko kultuksenikin kertoo.

Pitkän ajan keskikulutus on 4,9-5 l. Mulla on ajo Seatilla aika lailla pidempää lenkkiä, kun lähiajot olen ajanut pääasiassa Fabialla. R2 kitkoilla menee talvella keskikulutus 4,5 - 4,7 litran luokkaan, mutta 18” kesärenkaat nostaa tuota. Bridgestonen S001:t ovat huonot.

Katotaan mihin mä sitten pääsen, kun joskus saan ton oman hybridini tuolta myyjältä. Ehkä mä ajelen tässä sitten sillä sähkötankilla enemmän näitä lähikulmiakin.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lionman

^^Peru tilaus. ,,kkiä. Ihan väärä auto sulle. Kuten viesteistäsi voi ymmärtää  Pidä se entinen. Pääomakylutkin jo varmaan kuitattu. Ja säilyy mielenrauhasi.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 31.03.21 - klo:00:34
^^Peru tilaus. ,,kkiä. Ihan väärä auto sulle. Kuten viesteistäsi voi ymmärtää  Pidä se entinen. Pääomakylutkin jo varmaan kuitattu. Ja säilyy mielenrauhasi.

No, tässä oli pakko vaihtaa, kun neljäs vuosi tulee tänä vuonna täyteen, jos meinaa mitään saada vaihdossa. Elämäntilanne on muuttunut ja tarvitsen peräkoukullisen auton. Eikä tuolla ollut oikein vaihtoehtoja jos halusi enemmän hevosvoimia kuin nyt. Tuossa 1.5 eTSI:ssä oli huonommat suoritusarvot kuin vanhassani. Cupra ampuu sitten yli hinnassa ja muussakin.

Lähinnä se on minulle sitten kulkuneuvo ilman elämyksiä, jota pitää vaan sietää. Mutta jos Seat ei pysty sitä kesäkuuhun mennessä toimittamaan, niin sitten varmaan perunkin.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: miz - 30.03.21 - klo:08:13
Anteeksi Yaffa jos pahoitin mielesi.

Molemmat nyt verrattiin edelliseen malliin. Sinä samaan iskutilavuuteen ja minä malliin jossa on tehot lähinnä pheviä.
Lopputulema mun kohdalla vaan on se, että isompi ja raskaampi auto kuluttaa vähemmän sekä bensaa että kokonaisuutena energiaa kuin edellinen, vanhempi, vastaava malli.
Lisääntynyt läski ei syö kaikkea etua, ja maantiellä ei kulu essonbaarin juttujen mukaisia määriä bensaa.
Saat jatkaa vertailua mihin malliin haluat, koitin esittää pointtini parhaani mukaan ja jätän asian tähän.

Traficomin tiedot on mun oman auton tiedoista, luotan siihen nyt kuitenkin tässäkin väännössä.

Parempi se tietty olisi kaikinpuolin että auto noilla ominaisuuksilla painaisi saman verran kuin vanha Taunus, sitä ei ole ketään väittänytkään.
Läskiä tulee lisää koon, rakenteellisen turvallisuuden, varusteiden ja tekniikan myötä, ikävää mutta totta.

Kiitoksia kohteliaisuudesta. Asiat riitelevät, eivät ihmiset. Lopetetaan tähän.

Jatkan auton ominaisuuksien ruotimista sitten, kun joskus saan sen, alustava tuotantoviikko on toukokuun lopussa, yli 7 kk. tilauksesta.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy