Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Nupe

#1
Tuli sitten kärsittyä tänään elämän neljäs rengasrikko. Puhki meni työmatkalla yhden talven 9500 km ajettu Conti 7 kitka. Tre-Hki motaria mentiin ja matkalla poikkesin Linnatuulessa eli ei soratietä. Aamukaffella sitten myöhäisemmin tullut duunikaveri huomautti että taitaa olla vaarilla takarengas puhki, kun on ihan kasassa (kärryssä ei rengaspaineen valvontaa).

Minä parkkikselle toteamaan tilanteen ja hetiperään lausumaan kuuluvasti kaikki tuntemani kirosanat ja sukupuolielimien rahvaanomaiset nimitykset, joita on btw paljon.

Räntäsateessa vietettyjen vaiheiden jälkeen pyörä saatiin paikattua ja ilmat pysyi sisällä, mutta kudosvaurio on kyljessä -> 2 uutta 205/50-17 kumia tilaukseen. Renkaassa ei ruuvia/naulaa,mutta selkeä reikä ihan kulutuspinnan sivussa, lähes kyljessä. Ja niin kyljessä, että tuskinpa paikkauspullomömmöt olisi auttaneet, jos ne nyt sitten yleensäkään toimii (itsellä ei niistä kokemusta).

Conti 7 kitkoissa on aivan tautinen pito ja nastoihin ei ole paluuta. Tuli kuitenkin mieleen, että 1 Pirelli on puhjennut ja sen jälkeen kolmet Contit. Yhtään Misukkaa, Goodyearia, Hankookkia tai Nokialaistakaan ei ole alta puhjennut vaan ne on ajettu loppuun. Intternetin ihmemaasta osui sitten äsken silmään:

https://bbs.io-tech.fi/threads/kesaerenkaat-yleisketju.1180/page-8#post-2718127

Eli että Contit puhkeaisi erityisen herkästi ja nimenomaan reunoiltaan? Ja talvella kun tuota sepeliä tuntuu olevan asvaltillakin riittämiin.

Onko kokemusta renkaiden puhkeamisesta ja/tai rengasmerkistä, mikä on puhjennut herkästi alta?

Niin, ja tuli myös sitten hissukseen pimeässä kotio körötellessä mieleen, että oikeastaan vararengas+tunkki+ristikkoavain on ihan kiva olla aina mukana. Nykyisessähän moiset on ja lisäksi laudanpätkä tunkin jalan alle + 2x kiilat. Ja muistin sitten, että TGI:ssähän moisia ylellisyysvarusteita ei ole...
#2
Uudessa Skoda Scalassa - kuten kaiketi kohta kaikissa uusissa VAG tuotteissa - on jo paitsi e-SIM, myös ilmeisesti jonkinlainen jatkuva GPS-paikannus ja siis seuranta päällä? Tietääkö joku aiheesta enemmän faktaa eikä mutua?

Jos tuo pitää paikkansa eikä sitä saa varmasti disabloitua, niin sehän käsittääkseni mahdollistaa jatkossa hiljattain paljon puhutun viranomaisseurannankin; esmes verotuksen ajettujen matkojen ja teiden eri luokituksen mukaan, reaaliaikaisen nopeusseurannan jne.

Itse olen päättänyt, että siihen en lähde. Pitääkö tässä nyt sitten äkkiä hommata vielä nykyisen mallin Ocu III, Fabia tai Leon niin kauan kuin moisia saa, ennen kuin kaikissa uusissa VAG-vehkeissä on moinen kyttäyssysteemi jo tehtaalla sisäänrakennettuna?
#3
Scala (19-) / Scala vs Ocu III
23.08.19 - klo:23:07
Ihan näppärältä tuo Scala vaikuttaa kaikin puolin. Mutta:

Täytin juuri konfiguraattoriin 1,0 TSI 115hv 6v manuaalilla Scala Ambition vs Octavia Liftback Ambition Business Line ja molempiin peruutuskamera pesimellä.
Varustetaso Ocussa silti parempi (parkkitutkat myös edessä ja tehdaswebasto).

Ocu on vain 800â,¬ kalliimpi ja CO2 päästöt wltp-normilla Ocussa 121 g/km ja Scalassa 128 g/km. Scalan päästönormitus Ocuun verrattuna ei ole todellakaan järin häävi.

Ocuun saa myös edullisemman irrotettavan tehdaskoukun  (ei sähköhimmeliä) , vetopainot isommat jne.

Noilla hinnoilla vaaka kallistuu väkisin Ocuun. Fabian valinnoistakin on 110 hv TSI kone poistunut, ilmeisesti Scalan myynnin vauhdittamiseksi.
#4
Kaikissa 1.6 ja 2.0 TDI koneissa on ilmeisesti kaksoismassavauhtipyörä (DMF) vaihteistosta (DSG/manuaali) riipumatta, mutta entä (uusissa) TSI -koneissa? Erityisesti kiinnostaa 1.0 ja 1.5 TSI.
Ja onko tällöin vaihteistolla väliä, eli onko DSG:n kanssa aina DMF mutta manuaalimallissa voisi silti olla kiinteä vauhtis?
Eri merkeissä (VW, Skoda, Seat) tuskin on asiassa eroa, vaikka esim. manuaalivaihteisto olisikin Skodan omaa desgnia, koska vauhtis on kuitenkin moottorin osa eikä vaihteiston.
Kiitos ja anteex
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy