DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

jt

Lainaus käyttäjältä: sheptak - 19.09.21 - klo:09:40
Huomenta,

Kaverilla viikko sitten ostettu DSG6 -07 Jetta. Nyt oli alkanut peruuttaessa ravistamaan ja pikatiellä kiihdyttessa vaihteenvaihto oli ollut nykivää.
Onko kytkinvika? Öljynvaihdoista tms. ei ole tietoa.
Kuulostaisi kytkimeltä. Onko paljon km?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

sheptak

Lainaus käyttäjältä: jt - 19.09.21 - klo:10:28
Kuulostaisi kytkimeltä. Onko paljon km?

Näin minäkin epäilin.
210tkm

Tontsaitte

Kysäistäänpä nyt tämän ketjun kautta seuraavaa...

Vaimolle ollaan kauppakassia katsomassa ja toiveissa pienempää koria, mutta tehoa pitäisi olla. Budjetti tietenkin rajoittaa "kivojen lelujen" ostoa, mutta yhden Skoda Fabia RS:n oli rouva bongannut liikkeestä.

Tässä tiedot:
SKODA FABIA 1.4 TSI 2011 180hv ja DSG laatikolla varustettuna. Rekisterinro ELZ-460 jos tämä kertoo jollekin enemmän.

Kannattaako auto suosiolla hylätä tuon DSG:n vuoksi vai minkä sortin laatikkoa tuon ikäsarjan Fabiassa on käytetty? Tietty itse moottoriakin saa kommentoida jos siinä on jotain huomioitavaa.

M_M

Siinä on laatikkona se DQ200, eli kuivakytkinlaatikko. Taitaa olla vielä vanhempaa 0AM -tyyppiä jossa on kyllä moninaisia vikamahdollisuuksia. Toisaalta liikkuu niitä toimivinakin maailmalla varmaan satoja tuhansia.

Moottori on sitä tyyppiä jossa jakopään ketjua ja muita palikoita joutuu aina välillä vaihtelemaan, toisilla se kestää 30tkm ja toisilla yli 100tkm. Öljyä tuo 180hp kaksoisahdettu versio myös tuntuu usein syövän.

Kiva auto toimiessaan mutta jos ihan sitä kaikkein huolettominta tekniikkaa haluaa, niin ei tuo ehkä paras valinta ole.  ???
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tontsaitte

Lainaus käyttäjältä: M_M - 20.09.21 - klo:08:24
Siinä on laatikkona se DQ200, eli kuivakytkinlaatikko. Taitaa olla vielä vanhempaa 0AM -tyyppiä jossa on kyllä moninaisia vikamahdollisuuksia. Toisaalta liikkuu niitä toimivinakin maailmalla varmaan satoja tuhansia.

Moottori on sitä tyyppiä jossa jakopään ketjua ja muita palikoita joutuu aina välillä vaihtelemaan, toisilla se kestää 30tkm ja toisilla yli 100tkm. Öljyä tuo 180hp kaksoisahdettu versio myös tuntuu usein syövän.

Kiva auto toimiessaan mutta jos ihan sitä kaikkein huolettominta tekniikkaa haluaa, niin ei tuo ehkä paras valinta ole.  ???

Pääsin myös googlen kautta tuohon öljyn syöntiin kiinni ja sitten kun lootakin on tuolta vikaisemmalta ajalta/vikaisempaa mallia niin ei taida tämä yksilö/vuosikerta päästä jatkoon.

KTN

En lähtenyt lukemaan tätä ketjua kovin pitkälle, enkä toisaalta pikaisella haulla löytänyt ihan vastaavaa tapausta…eli autona on Golf 1,0 dsg vm.-18, 50 tkm. Vaihteisto toimii mielestäni ajossa normaalisti (tosin minun makuuni vaihtaa liian aikaisin isompaa), enkä ole huomannut huonoja vaihtoja tms. Sen sijaan kun peruutan autoa kylmänä pihamme pituuden verran (noin 25 metriä) niin auto alkaa selvästi nykimään. Aavistuksen kaasua painamalla tilanne rauhoittuu. Auto on ollut meillä vasta vähän aikaa, toistaiseksi olen seurannut tilannetta. Onko jossain määrin ominaisuus? Tämä kylmänä peruuttaminen on ainoa tilanne, missä olen mitään erikoista huomannut.

Sixi

Puoli milj. km se kesti. Mekatroniikka antautui. Eli äänestyksessä raksi ruutuun yli 500 tkm kun ensimmäinen vika ilmeni. Auto siis Octavia II 1.6 TDI -13 ja kuiva-7. Laatikko niin hyvässä kunnossa, että kannatti laittaa uusi mekatroniikka kylkeen. Eikä hyvin palvellutta sotaratsua raaskinut vielä laittaa paaliin.

Nyt kilometrejä tulee vain murto-osa entiseen verrattuna, koska jäin kesällä eläkkeelle.
Yht.  yli 2.1 milj. km kuudella VAG-autolla

Jetta 1.6 D -83 (76900-270400), Audi 1.6 TD -86 (93200-746000), Cordoba 1.9 SDI -00 (0-529500), Ocu 1.9 TDI -08 (0-107500),  Ocu 1.6 TDI DSG  -10 (0-176500) ja nyt Ocu II 1.6 TDI DSG -13 (0--> )

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: Sixi - 17.12.21 - klo:18:51
Puoli milj. km se kesti. Mekatroniikka antautui. Eli äänestyksessä raksi ruutuun yli 500 tkm kun ensimmäinen vika ilmeni. Auto siis Octavia II 1.6 TDI -13 ja kuiva-7. Laatikko niin hyvässä kunnossa, että kannatti laittaa uusi mekatroniikka kylkeen. Eikä hyvin palvellutta sotaratsua raaskinut vielä laittaa paaliin.
Nyt kilometrejä tulee vain murto-osa entiseen verrattuna, koska jäin kesällä eläkkeelle.
Hyvin on kestänyt! On se hyvä että joku laittaa näitäkin tarinoita tänne.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

KTN

Jossain määrin käyttäjäkin vaikuttaa vaihteiston toimintaan. Ja kytkimien.

Zukka

Lainaus käyttäjältä: KTN - 18.12.21 - klo:18:50
Jossain määrin käyttäjäkin vaikuttaa vaihteiston toimintaan. Ja kytkimien.

Aika paljonkin.
Joku polkee kun vierasta sikaa kylmänä ja kuumana, toinen ajaa normaalisti ja välillä tekee ehkä reippaamman kiihdytyksen.

Myös onko vanha taksi (paljon vaihteenvaihtoja) vai matka-ajossa ollut vaikuttaa.

Sixi

Totta mitä tuossa edellä kirjoitettu.  Mielestäni ajotyylini on juoheva ja johdonmukainen. Vuodet ja ajetut kilometrit ovat tasanneet ylimääräiset poukkoilut. Omani ja DSG:n ajatukset kulkevat aika samaa rataa. Ei koskaan  esiintynyt mitään vaihteiden arpomista ja DSG valitsee vaihteita kuten itsekkin tekisin. Tosin oikein rauhallisessa kiihdytyksessä DSG tapojensa mukaan lätkii isompia vaihteita pesään turhan nopeasti.
Kylmällä autolla lähden liikkeelle hyvin varovasti. Käskytän vähän reippaammin vasta kun moottoriöljyn lämpötila yli 80 astetta. Ajosta tullessa aina jäähdytyskäyttö ennen sammutusta. Sehän nyt ei vaikuta laatikkoon, mutta turbo ja sylinterin kansi kiittävät.
Auton ajosuoritteella varmasti suurin mekitys kestävyyden kannalta. Omat ajoni olleet melko tarkasti 15% maantietä, 69% moottoritietä ja 16% kaupunkiajoa (Helsingin "ruuhkissa").
Yht.  yli 2.1 milj. km kuudella VAG-autolla

Jetta 1.6 D -83 (76900-270400), Audi 1.6 TD -86 (93200-746000), Cordoba 1.9 SDI -00 (0-529500), Ocu 1.9 TDI -08 (0-107500),  Ocu 1.6 TDI DSG  -10 (0-176500) ja nyt Ocu II 1.6 TDI DSG -13 (0--> )

Henzoman

Moi. Muutama kk sitten liikkeestä ostettu, kuntotarkastettu -16 tiguan ja dsg laatikko. Muutamia viikkoja nyt kuulunut laahaavaa (metallista?) ääntä aina kun ottaa jalan pois kaasulta melko hitaissa nopeuksissa n. 60km/h. Käytin k-caaralla tutkituttamassa ja olivat asentaneet jonkun päivityksen johonkin ohjaimeen laatikossa ja piti mennä sillä pois, vaan kun ei. Nyt menossa vuoden vaihteessa uudestaan yön yli olemaan ja tiputtaavat öljyt pois ja tutkivat. Autolla ajettu yht. ~ 180tkm joista itse olen vastuussa n. 7000km. Ongelmahan on paikannettu jo vaihteistoon ja marmorin toisella puolella ollut tyyppi sanoi ongelman olevan valmistajankin tiedossa, mutta itseäni askarruttaa lähinnä korjauksen hinta-arvio ja myyjän vastuu korjauksesta?  Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Bamsse22

Lainaus käyttäjältä: Henzoman - 22.12.21 - klo:15:28
Moi. Muutama kk sitten liikkeestä ostettu, kuntotarkastettu -16 tiguan ja dsg laatikko. Muutamia viikkoja nyt kuulunut laahaavaa (metallista?) ääntä aina kun ottaa jalan pois kaasulta melko hitaissa nopeuksissa n. 60km/h. Käytin k-caaralla tutkituttamassa ja olivat asentaneet jonkun päivityksen johonkin ohjaimeen laatikossa ja piti mennä sillä pois, vaan kun ei. Nyt menossa vuoden vaihteessa uudestaan yön yli olemaan ja tiputtaavat öljyt pois ja tutkivat. Autolla ajettu yht. ~ 180tkm joista itse olen vastuussa n. 7000km. Ongelmahan on paikannettu jo vaihteistoon ja marmorin toisella puolella ollut tyyppi sanoi ongelman olevan valmistajankin tiedossa, mutta itseäni askarruttaa lähinnä korjauksen hinta-arvio ja myyjän vastuu korjauksesta?  Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Hei!

Meillä Skoda Superb III 2016 ja sen DSG-vaihteistossa sama oire. Laahaava ääni alkaa, kun jalan nostaa kaasulta, meillä kuuluu parhaiten 30-40 km/h vauhdissa. Ostimme 121 tkm ajettuna viime talvena, nyt 149 tkm mittarissa. Eilen merkkihuollossa totesivat äänen tulevan vaihteistosta, nauhoittavat sen ja nyt odotetaan Skodan suunnalta ohjeita korjaukseen. Väläyttelivät jopa, että kustannustehokkain tapa korjata voisi olla vaihtaa vaihteisto, mutta tietäen sen hinnan, siinä ei minusta ole mitään kustannustehokasta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Bamsse22 - 24.12.21 - klo:10:08
Väläyttelivät jopa, että kustannustehokkain tapa korjata voisi olla vaihtaa vaihteisto, mutta tietäen sen hinnan, siinä ei minusta ole mitään kustannustehokasta.

Tottakai tuo on "helpoin" tapa, kun vaihdelaatikko tiputetaan pois ja uusi tilalle. Auto myös seisoo vähän aikaa korjaamolla, mutta ei varmana ole halvin tapa.

Näinhän merkkikorjaamot tekevät nykyään, että kokeillaan vain uutta osaa tilalle poistuisiko vika.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Bamsse22

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.12.21 - klo:10:24
Tottakai tuo on "helpoin" tapa, kun vaihdelaatikko tiputetaan pois ja uusi tilalle. Auto myös seisoo vähän aikaa korjaamolla, mutta ei varmana ole halvin tapa.

Näinhän merkkikorjaamot tekevät nykyään, että kokeillaan vain uutta osaa tilalle poistuisiko vika.

No juu, eivät ne taida merkkikorjaamollakaan purkaa mielellään DSG:tä osiin vikadiagnostiikkaa varten vaan vaihtavat koko roskan. Helpompi heille ja asiakas maksaa laskun. Vaihteistohan toimii ongelmitta, mutta ääni enteilee jonkun kuluvan osan olevan tiensä päässä. Harmittaa sinällään, jos joku mitätön markan osa johtaa koko vaihteiston vaihtamiseen.

Kun tämä ongelma on selvitetty, vaihdan johonkin muuhun merkkiin, VAG-konsernin menopeleihin en enää palaa ikinä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Bamsse22 - 25.12.21 - klo:19:05
Kun tämä ongelma on selvitetty, vaihdan johonkin muuhun merkkiin, VAG-konsernin menopeleihin en enää palaa ikinä.

Vaggilaiset on hyviä, kun toimivat ja samallalailla muissakin automerkeissä on vikoja. Nuo kannattaa selvittää ennen auton ostoa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

^Tarinahan ei kerro huoltohistoriasta mitään. Vajaalla huoltamisella tuo 150tkm on jo ihan kunnioitettava määrä ;)
”Väärällä käyttämisellä” ja pakollisilla huolloillakin ollaan niissä kilometreissä, jossa auto yleensä hukataan.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

tex-

Moottori-lehden käytettyjen testin Golfin vaihdelaatikosta löytyi ilmeisesti pari viallista laakeria. Voisiko kahinan aiheuttajaksi epäillä vastaavaa vikaa?
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kayttotesti-kaytetylla-dsg-vaihteisto-oli-kuin-olikin-hajalla/
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

o.b.

Kun se viallisista laakereista irronnut metalli on aikansa ehtinyt pyöriä eri laakereissa ennen kuin on tarttunut asentotunnistimien heikkoihin magneetteihin, on kaikki laakerit ennen pitkää viallisia.

Sen takia merkkiliike vaihtaa tilalle tehdaskunnostetun lootan, johon on vaihdettu kaikki laakerit ja antaa sille kahden vuoden takuun.

Joku saattaa antaa vuoden takuun lootalle, johon on vaihdettu vain "vialliset" laakerit.

VW:t

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 26.12.21 - klo:22:58
Kun se viallisista laakereista irronnut metalli on aikansa ehtinyt pyöriä eri laakereissa ennen kuin on tarttunut asentotunnistimien heikkoihin magneetteihin, on kaikki laakerit ennen pitkää viallisia.

Sen takia merkkiliike vaihtaa tilalle tehdaskunnostetun lootan, johon on vaihdettu kaikki laakerit ja antaa sille kahden vuoden takuun.

Joku saattaa antaa vuoden takuun lootalle, johon on vaihdettu vain "vialliset" laakerit.

Toivottavasti takuu sisältää myös työn.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: VW:t - 27.12.21 - klo:00:05
Toivottavasti takuu sisältää myös työn.
En ole minkään huollon vakioasiakas (korjaan ja huollan autoni itse), mutta voisin kuvitella, että merkkiliikkeen varaosatakuu kattaa myös vaihtotyön jos se on siellä tehty.

harakka

En ihan helposti löytänut juttua rullaustoiminnosta.

Osaako joku neuoa miten vcds.llä saa Tiguanista tuon rullaustoiminnon pois päältä niin että moottorijarrutus toimisi myös D-asunnossa.

Tuo on aika hassu toiminto varsinkin liukkaalla kelillä, ja en kyllä usko pa-säästöön kun moottorijarrutuksessa moottori sammuu ja rullatessa käy tyhjäkäyntiä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 27.12.21 - klo:00:37
En ole minkään huollon vakioasiakas (korjaan ja huollan autoni itse), mutta voisin kuvitella, että merkkiliikkeen varaosatakuu kattaa myös vaihtotyön jos se on siellä tehty.

Ainakin lähimenneisyydessä VW huolto on mainostanut että heidän tekemillä korjauksilla on sama 2v takuu kuin autolla on ollut uutena eli takuulla ei ole kilometrirajaa sekä takuu kattaa varaosat ja niihin liittyvät työt.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

MGee

Lainaus käyttäjältä: Henzoman - 22.12.21 - klo:15:28
Moi. Muutama kk sitten liikkeestä ostettu, kuntotarkastettu -16 tiguan ja dsg laatikko. Muutamia viikkoja nyt kuulunut laahaavaa (metallista?) ääntä aina kun ottaa jalan pois kaasulta melko hitaissa nopeuksissa n. 60km/h. Käytin k-caaralla tutkituttamassa ja olivat asentaneet jonkun päivityksen johonkin ohjaimeen laatikossa ja piti mennä sillä pois, vaan kun ei. Nyt menossa vuoden vaihteessa uudestaan yön yli olemaan ja tiputtaavat öljyt pois ja tutkivat. Autolla ajettu yht. ~ 180tkm joista itse olen vastuussa n. 7000km. Ongelmahan on paikannettu jo vaihteistoon ja marmorin toisella puolella ollut tyyppi sanoi ongelman olevan valmistajankin tiedossa, mutta itseäni askarruttaa lähinnä korjauksen hinta-arvio ja myyjän vastuu korjauksesta?  Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?
Jos neliveto kyseessä, niin täällä vastaavan laahaavan äänen lähteeksi paljastui jakolaatikon ulostuloakselin laakerit. Kardaanin lähtöakselin laakereissa pinnat rikki. Auto huoltokirjan mukaan huollettu vm. 16 BiTdi 4motion jossa laatikkona dq500 ja kilometrejä 80 tkm. Onkohan tiguanissa sama vaihdelaatikko jakolaatikkoineen?

Henzoman

Lainaus käyttäjältä: MGee - 27.12.21 - klo:21:51
Jos neliveto kyseessä, niin täällä vastaavan laahaavan äänen lähteeksi paljastui jakolaatikon ulostuloakselin laakerit. Kardaanin lähtöakselin laakereissa pinnat rikki. Auto huoltokirjan mukaan huollettu vm. 16 BiTdi 4motion jossa laatikkona dq500 ja kilometrejä 80 tkm. Onkohan tiguanissa sama vaihdelaatikko jakolaatikkoineen?

Kyseessä nimenomaan neliveto, mutta tuosta laatikon mallista en osaa sanoa. Olivat asentaneet, tai ohjelmoineet, juuri jonkun jakolaatikkopäivityksen, jolla äänen piti poistua, mutta tuloksetta. Lienee sama vika sitten kuin sinulla. Huollot on myös minulla tehty huoltokirjan mukaan.
Ensi viikon alussa todennäköisesti olen viisaampi asian suhteen, kun tutkivat paremmin.

o.b.

Myyjäliike on hyvin pitkälti vastuussa 6kk kaupan jälkeen kun kyseessä ei ole ns. kulutusosa. Autoa ei kannata viedä pajalle ilman, että asiasta reklamoi myyjäliikkeelle. Myyjällä lienee oikeus käyttää haluamaansa korjaamoa vian diagnosointiin ja mahdolliseen korjaukseen?

180tkm ajettuun autoon voi kyllä olettaa, että joutuu maksamaan osan rempasta itse, sillä auto on sitten paremmassa kunnossa kuin vastaava ehjä auto, johon uutta vaihteistoa ei ole vaihdettu. Jos asennetaan käytetty vaihteisto viallisen tilalle, niin tilanne on toinen.

amarok

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.12.21 - klo:13:50
Vaggilaiset on hyviä, kun toimivat ja samallalailla muissakin automerkeissä on vikoja. Nuo kannattaa selvittää ennen auton ostoa.

Vaggilaisissa ei ole vikoja, vain ominaisuuksia.
Kuinka sinä selvität ennen kuntotarkastetun auton ostoa, mitä vikoja siihen mahdollisesti tulee seuraavan vuoden aikana???

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: amarok - 28.12.21 - klo:07:40
Kuinka sinä selvität ennen kuntotarkastetun auton ostoa, mitä vikoja siihen mahdollisesti tulee seuraavan vuoden aikana???

Lukemalla vaikka tätä foorumia eikä vain suin päin osta autoa, kun fiilis iskee. Kummasti suurimmat sudenkuopat voi välttää!

Yksi syy myös miksi minulla ei ole ikinä ollut vaggilaista dsg:llä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ZimKork

En ole vielä löytänyt merkkiä jossa ei ole vikoja. Yksi syy merkkiuskollisuuksiini onkin ollut se että tyypillisimmät viat ovat tuttuja. Foorumeiden ongelma on aina se että siellä keskustellaan niistä vioista ja "ominaisuuksista". Minkä tahansa merkin foorumit on täynnä keskustelua siitä mitä vikaa autoon taas tuli. 90% autoilijoista ei notku missään foorumeilla eikä tiedä näistä "kauhuskenaarioista" mitään.

tet

Lainaus käyttäjältä: harakka - 27.12.21 - klo:18:01
Osaako joku neuoa miten vcds.llä saa Tiguanista tuon rullaustoiminnon pois päältä niin että moottorijarrutus toimisi myös D-asunnossa.
Tuo on aika hassu toiminto varsinkin liukkaalla kelillä, ja en kyllä usko pa-säästöön kun moottorijarrutuksessa moottori sammuu ja rullatessa käy tyhjäkäyntiä.

Jos liikennetilanne sallii rullauksen, niin kyllä sillä säästöä tulee, ei se ole mikään uskonasia. Mutta jos aina on ruuhkaa edessä ja joutuu kuitenkin jarruttelemaan, niin ei se silloin säästä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy