DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

o.b.

öö, miten saa tämän ketjun pois omista seuratuista kun on kerran kommetoinut? Ei hirveästi kiinnosta autohold varsinkaan kun se ei varsinaisesti liity DSG vikoihin.

tet

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 09.04.21 - klo:23:31
öö, miten saa tämän ketjun pois omista seuratuista kun on kerran kommetoinut? Ei hirveästi kiinnosta autohold varsinkaan kun se ei varsinaisesti liity DSG vikoihin.

Ilmeisesti ei mitenkään, kuten ei muissakaan foorumisoftissa yleensä. Toki se seurantahan on nimeltään "näytä uudet vastaukset viesteihisi", joten näinhän sen lähtökohtaisesti kuuluukin olla. Tosin itsekin kaipaisin mahdollisuutta "unohtaa", että on joskus vastannut johonkin ketjuun.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tos®

Kävin juuri sopeuttamassa tehdaskunnostetun dq500 lootan taksiin, jossa alkuperäinen oli kestänyt 660tkm  8)
Alkuperäisessä oli kuulemma ollut vika, että pakki meni paukahtamalla päälle ja lopulta ei ollenkaan.
Vikojen nollauksen jälkeen oli taas jonkun aikaa toiminut.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

hizzunkizzun

Dq200, 35tkm kaksoiskytkin vaihtoon

tex-

VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Pentium

Lainaus käyttäjältä: hizzunkizzun - 17.06.21 - klo:19:40
Dq200, 35tkm kaksoiskytkin vaihtoon

Mitä oireita laatikossa oli?
Volkswagen Golf 1.5 TGI Highline DSG
Skoda Octavia 1.4 TSI G-TEC Style DSG

Ex. VAG
Golf 1.3 -88
A3 1.8 -98
Cordoba 1.6 -98
Golf 1.2 TSI -11

hizzunkizzun


-karppa-

#2887
Lainaus käyttäjältä: tex- - 30.06.21 - klo:06:46
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/dsg-vaihteisto-mita-vikoja-niissa-on-ja-onko-jotkin-versiot-parempia-kuin-toiset/
Moottorilehden artikkeli aiheesta

"Samalla kerroimme, että Vantaan Erikois-Auto Oy:n Veli-Matti ja Henry Sotkasiiran mukaan myös kyseiseen DQ200 -seitsenportaiseen kuivakytkinvaihteistoon kannattaisi vaihtaa öljyt, vaikkei kyseistä toimenpidettä löydykään Volkswagenin huolto-ohjelmasta."

"Yksi syy kuusiportaisten vaihteistojen vähempään vikaherkkyyteen voi olla juuri siinä, että niiden huolto-ohjelmaan kuuluu öljynvaihto."

"Käytännössä autonvalmistajien ei tarvitse olla kiinnostuneita siitä, miten pitkään niiden tuotteet kestävät. Riittää, että valmistajat selviytyvät mahdollisimman edullisilla toimenpiteillä pari vuotta autojen takuuajan yli, minkä jälkeen suurin osa asiakkaista on jo vaihtanut seuraavaan autoon. Tämän jälkeen virhevastuu onkin siirtynyt auton seuraavaksi myyneelle taholle."

Tätäkin on täällä viljelty totuutena täällä ettei noita öljyjä kannata vaihtaa ja TAAS totuus on että ikuinen ei ole ikuinen eikä tuotakaan löydy huolto-ohjelmasta. Sama homma esimerkiksi tuon haldex:n sihdin putsaaminen. Ei löydy huolto-ohjelmasta, vaan valveutuneen asiakkaan pitää itse osata vaatia sitä!

Ja opetus: Ã,,lä osta vaggilaista, kuin liikkeestä, että sinulla on edes jonkunlainen oikeusturva  ;D ;D ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Samalla tavalla kuivan dsg:n öljyt on vaihdettava tai olla vaihtamatta, kuin manuaalissa. Märkä on erilainen. Jos nyt vaikka kerran tai kaksi auton elinkaaren aikana vaihtaa öljyt kuivaan ja manuaaliin, niin voi olla että laakerit ja rattaat on pidempi-ikäisiä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 30.06.21 - klo:13:49
Samalla tavalla kuivan dsg:n öljyt on vaihdettava tai olla vaihtamatta, kuin manuaalissa. Märkä on erilainen. Jos nyt vaikka kerran tai kaksi auton elinkaaren aikana vaihtaa öljyt kuivaan ja manuaaliin, niin voi olla että laakerit ja rattaat on pidempi-ikäisiä.

Noh kyllä minultakin tivattiin kolmeen kertaan onko autoni automaatti, kun halusin 150tkm kohdalla vaihtaa manuaaliin laatikkoöljyt. Sen jälkeen vielä todettiin, että miksi vaihdan öljyt manuaalilaatikkoon. Minä kysyin, että enkö minä asiakkaana päätä mitä haluan tehtävän ja eikö teitä kiinnosta laskuttaa tehdystä työstä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Harvoin manuaalit on porsineet öljyn vaihdon puutteen takia, vaan suunnittelusta tai liian vähäisestä öljymäärästä ne on antautuneet. Toki jos haluaa tuoreet öljyt, niin silloin ne pitää vaihtaa. Saattaa vaihteisto olla mukavampi käyttääkin, kun öljyt on tuoreemmat.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 30.06.21 - klo:14:27
Harvoin manuaalit on porsineet öljyn vaihdon puutteen takia, vaan suunnittelusta tai liian vähäisestä öljymäärästä ne on antautuneet. Toki jos haluaa tuoreet öljyt, niin silloin ne pitää vaihtaa. Saattaa vaihteisto olla mukavampi käyttääkin, kun öljyt on tuoreemmat.

JA öljyhän on ikuista varsinkin Suomen olosuhteissa...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.06.21 - klo:14:36
JA öljyhän on ikuista varsinkin Suomen olosuhteissa...
Joo voi olla öljyt jo ehtoolla 10v vanhassa autossa, mutta eipä ne rikki ole menneet. Ainakin hyvin harvinaista, että vaihteisto olisi särkynyt liian vanhan öljyn takia. Vaihteistoöljyyn ei pääse samalla tavalla epäpuhtauksia, kuin moottoriöljyyn, jonka tehtävänä on pitää myös moottori puhtaana.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jokine

Onko vika vai ominaisuus että dsg6 pitää ääntä pienemmälle vaihtaessa? ::) Nyt tovin ollut 160tkm ajettu 07 passat ajossa ja mielestäni pitää erikoisen äänen melko usein, kun laatikko laittaa pienempää sisään pienillä nopeuksilla 4-1 vaihteilla. Isommalle vaihteelle vaihtaa nätisti. Onko kellään ollut samanmoista oiretta? dsg öljyt vaihdettu 27tkm sitten. Ã,,äntä on vaikea kuvailla mutta ikkuna auki ajettaessa kuulostaa jonkinsortin loksahdukselta. Ã,,äni kuuluu jotenkuten myös jos ikkunat kiinni.

tex-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 30.06.21 - klo:14:27
Harvoin manuaalit on porsineet öljyn vaihdon puutteen takia, vaan suunnittelusta tai liian vähäisestä öljymäärästä ne on antautuneet. Toki jos haluaa tuoreet öljyt, niin silloin ne pitää vaihtaa. Saattaa vaihteisto olla mukavampi käyttääkin, kun öljyt on tuoreemmat.
6N Polon ja sivumerkkien vaihdelaatikot poikivat aikanaan paskojen laakereiden vuoksi jo alle 100t kilometrissä. Senkään huolto ohjelmaan ei koskaan kuulunut vaihdelaatikon öljyjen vaihto. Sillä olisi venytetty laakereiden kestoikää.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

vwmies

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 30.06.21 - klo:15:03
Joo voi olla öljyt jo ehtoolla 10v vanhassa autossa, mutta eipä ne rikki ole menneet. Ainakin hyvin harvinaista, että vaihteisto olisi särkynyt liian vanhan öljyn takia. Vaihteistoöljyyn ei pääse samalla tavalla epäpuhtauksia, kuin moottoriöljyyn, jonka tehtävänä on pitää myös moottori puhtaana.

Ongelmana on ne metallipartikkelit = hiukkaset, jotka irtoavat synkronirenkaista ja kosketuspinnoista. Ne sitten kiertävät öljyn seassa heikentäen voiteluominaisuuksia. En silti jaksa uskoa, että ne lisäisivät vaikka laakerien kestoikää. (sorry, en ole pro näissä asioissa). Areenaa lukemalla valaistuu mm. ennen aikojaan porsineista disukoiden askien poskilaakereista. Mikä todellinen syy on, en lähde arvuuttelemaan.
Artisti maksaa useimmiten, ja edes joskus tehty askin öv on vielä melko halpaa ...

OT: aikoinaan (lue: "vanhoina hyvinä aikona") Volvon manuaaliaskin ölpän vaihtoväli oli hymyilyttävät 40tkm. Mutta eivät porsineet.....  ::)

OT 2. Vahasin kärryni - aina käsinpestyn - jussina 8v. aikana 1. kertaa - teinkö turhaa työtä ??   :o
Yritetään pärjätä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.06.21 - klo:14:03
Noh kyllä minultakin tivattiin kolmeen kertaan onko autoni automaatti, kun halusin 150tkm kohdalla vaihtaa manuaaliin laatikkoöljyt. Sen jälkeen vielä todettiin, että miksi vaihdan öljyt manuaalilaatikkoon. Minä kysyin, että enkö minä asiakkaana päätä mitä haluan tehtävän ja eikö teitä kiinnosta laskuttaa tehdystä työstä?

+++++

Tämä on huono vertaus, mutta tuttuni halusi aikonaan Turussa eräässä hienossa raflassa (H.B.) nauttia n. 100â,¬ litriltä maksavaa Whiskyä colan kanssa. Baarimikko oli paheksunut asiaa, mutta hän vain kysynyt: kuka maksaa ?
Yritetään pärjätä.

Hese57

Moottori lehdessä on hajotettu (siis katsottu mitä on syönyt) DSG-laatikko. Mielestäni hyvä artikkeli.  Lehti tuli tänään postin mukana.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

pela

Moottori lehden jutussa oli 7 lovinen DSG Golf jossa vikana oli pakin ajoittainen kytkeytymättömyys.
Itse yllätyin että vian takana oli paha laakerivika.
Ja kuten jutussakin todettiin 7 lovinen kuivakytkin laatikko on ongelmallisempi kuin 6 lovinen ja se näkyy tämänkin sivun äänestystuloksissa.
Mutta arvokasta on remppaaminen ja kytkinkinasetelmakin menee laatikon pudotuksen jälkeen vaihtoon...

a_jaba

Sitten kun täällä alkaa paniikki levitä enemmän niin muistakaa että 7 vaihteista DSG:tä on aika montaa eri mallia jotka poikkeavat toisistaan huomattavasti. Kyseinen artikkeli koskee kuivakytkin DQ200-0AM laatikkoa jota ei esimerkiksi löydy MQB autoista.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tet

Lainaus käyttäjältä: pela - 02.07.21 - klo:17:31
Moottori lehden jutussa oli 7 lovinen DSG Golf jossa vikana oli pakin ajoittainen kytkeytymättömyys.
Itse yllätyin että vian takana oli paha laakerivika.

Taisit lukea jutun huonosti. Tuon vian syyhän ei ollut laakerissa, vaikka siellä sökö laakeri olikin. Syy pakin kytkeytymättömyyteen oli asentoanturien magneetteihin kertynyt metallimuju.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

M_M

Mutta jos se metalli on peräisin siitä risasta laakerista, niin eikö se laakeri silloin ole vian juurisyy? Vai oliko siellä joku muukin paikka antautunut ja ryhtynyt valmistamaan metallimujua (en valitettavasti ole lukenut juttua)?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Pushead

#2902
Lainaus käyttäjältä: M_M - 03.07.21 - klo:09:48
Mutta jos se metalli on peräisin siitä risasta laakerista, niin eikö se laakeri silloin ole vian juurisyy?

Juuri näin

"Laakerien väljyys ei itsessään aiheuttanut vaihteistomme oireita. Syypää pakkivaihteen huonoon kytkeytymiseen oli magneettisessa vaihteensiirtäjän tunnistimessa, joka oli kerännyt itsensä täyteen laakereista irronnutta metallisilppua eikä pystynyt enää joka tilanteessa lukemaan vaihteen asentotietoa. Myös kaikki muut magneetit olivat keränneet rutkasti metallia puoleensa."
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

tet

^ No näinhän se tietenkin on. Tuo muotoilu "vian takana oli paha laakerivika" ehkä kuitenkin on hieman hämäävä, siitä saa äkkinäinen sen käsityksen, että yhden laakerin rikkoutuminen oli suora syy ongelmaan. Todellisuudessa kahden laakerin rikkoutuminen aiheutti vian epäsuorasti, ja lisäksi mujua tullee magneetteihin muualtakin - kuluuhan siellä muutkin osat koko ajan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Nicolas

Itselläni alla Skoda Octavia 1.5 TSI DSG vm. 2018 joka aiheuttaa tällä hetkellä hieman ihmetystä minulle. Kytkimet meni vaihtoon viime viikolla 41tkm kohdalla huolenpitosopimuksen piikkiin. Laatikko oireili niin että autosta kuului rutinaa/ rätinää kun autolla "ryömi" eteenpäin esim. Ruuhkassa tai parkkipaikalla ja kytkin luisti ajoittain kun vaihtoi 2->3 vaihteelle. Kytkinpakan vaihdon jälkeen rutina ja luistaminen hävisi tosin vain viikoksi. Nyt viikon jälkeen rutiseva ääni tuli takaisin ja laatikkokin oirelee nyt eri tavalla esim. Täristänyt pari kertaa koko autoa kun on vaihtanut 3->4 vaihteelle tai sitten vaihtanut 3->4 vaihteelle kunnon nykäisyllä. Onko muilla ollut vastaavaa oireilua kytkimien vaihdon jälkeen? Uusi aika varattu jo huoltoon.

Tallu

Vaihdettiinko kaksoismassavauhtipyörä samalla?
Seat Ateca 1,4 style 4drive dsg 6

Nicolas

Lainaus käyttäjältä: Tallu - 23.07.21 - klo:10:15
Vaihdettiinko kaksoismassavauhtipyörä samalla?

Ei vaihdettu.

Tallu

Ok, minulla oli vastaavia oireita vm.12 Golfissa ja silloin huolto sanoi, että kytkimen vaihdon kanssa on vaihdettava myös vauhtipyörä ja homma tuli kerralla kuntoon ! Että sitä voi olla odotettavissa, mutta hyvä tuo huolenpitosopimus, samoin se hoiti minunkin ajokin kulut!
Vika oli minulla jo takuuaika,  mutta kun se ei antanut vikakoodeja niin korjausta ei tehty!!
Seat Ateca 1,4 style 4drive dsg 6

Nicolas

Joo, yllätyin hieman siitä että tuota vauhtipyörää ei vaihdettu. Mutta toivottavasti saavat auton huollossa kuntoon sillä on melko rasittavaa kun ei auto pelaa niin kuin sen pitäisi.  :-\

sheptak

Huomenta,

Kaverilla viikko sitten ostettu DSG6 -07 Jetta. Nyt oli alkanut peruuttaessa ravistamaan ja pikatiellä kiihdyttessa vaihteenvaihto oli ollut nykivää.
Onko kytkinvika? Öljynvaihdoista tms. ei ole tietoa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy