DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

a_jaba

Minulle myös tehty 100% goodwillin piikkiin suutin ja johtosarjaremontti 2.0 tdi pumppusuutin koneeseen, ei ollut kamppanjaa vielä silloin tehtaan puolesta. Olin ostanut auton suoraan ekalta omistajalta. Autolla oli ikää yli 6v ja 120tkm.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Antore

Audi A3 8V s-tronic (dsg) korjattiin merkkiliikkeessä, 100% goodwill. Olin toinen omistaja ja auton myi ei merkkiliike.

THS1974

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 05.11.20 - klo:16:27
Lähtisin VCDS sopeuttamisella liikkeelle, jolla kytkimelle opetetaan uudet liikeradat ja vaihtopaikat.
Google dq500 adaptation

https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/13099/

Kiitos vinkistä. Tiguan päätyi suositeltuun toimenpiteeseen - seuraan mielenkiinnolla saatiinko ongelma kuriin.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: THS1974 - 11.11.20 - klo:20:10
Kiitos vinkistä. Tiguan päätyi suositeltuun toimenpiteeseen - seuraan mielenkiinnolla saatiinko ongelma kuriin.
Siinä menee aika kauan kun se "kiss points" lukema kasvaa.
Seurasin sitä monta päivää ja muistaakseni se luku kasvoi yli sadan ja sitten annoin olla
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=43176.0
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Pena99

Löytyisikö keneltäkään foorumilla tarkempaa tietoa kun huoltotiskiltä ei osattu kommentoida. Omaan 2013 Seatiin vaihdettiin DSG7 DQ200:een uusi mekatroniikka rikki menneen tilalle. Näissä kun on selkeästi ollut ongelmia laadun kanssa niin mietin ovatkohan nämä nykyisin tehtaalta saatavat varaosat uutta versiota / parannettuja malleja, vai täysin vastaavia kuin auton alkuperäinen mekatroniikka? Onko siis odotettavissa että vaihdettu mekatroniikka on yhtä altis hajoamaan kuin alkuperäinen, vai onko näiden kestävyys parantunut?

dwntime

Eri HW numero oli ainakin meillä juurikin samanikäiseen Leoniin vaihdettu mekatroniikka. Samoin softa oli eri.

Mutta eipä noista kerrota onko parannettu vai ei.

Turan

Vika vai iän tuoma ominaisuus: Passat 3.2 DSG6:lla, esim moottorijarrutuksella liikennevaloihin ns kolauttaa vaihteen 3->2 ja jos ajat valoihin reippaasti ja jarrutat kunnolla loppuun, mitään kolahdusta ei kuulu. Ja kolahduksen kuulee vain jos stereot on kiinni. Ajettu 250tkm ja öljyt vaihdettu säännöllisesti, viimeksi 40tkm sitten. Muuten vaihtaa moitteettomasti.

hece

Lainaus käyttäjältä: Turan - 16.11.20 - klo:20:15
Vika vai iän tuoma ominaisuus: Passat 3.2 DSG6:lla, esim moottorijarrutuksella liikennevaloihin ns kolauttaa vaihteen 3->2 ja jos ajat valoihin reippaasti ja jarrutat kunnolla loppuun, mitään kolahdusta ei kuulu. Ja kolahduksen kuulee vain jos stereot on kiinni. Ajettu 250tkm ja öljyt vaihdettu säännöllisesti, viimeksi 40tkm sitten. Muuten vaihtaa moitteettomasti.
Omassa -11 Passat B7:ssa on ollut sama ominaisuus oman omistuksen (100->190tkm) aikana aina. 4mot 2.0TDI ja DSG6.

Turan

Lainaus käyttäjältä: hece - 17.11.20 - klo:11:12
Omassa -11 Passat B7:ssa on ollut sama ominaisuus oman omistuksen (100->190tkm) aikana aina. 4mot 2.0TDI ja DSG6.

Öljynvaihto ei ole muuttanut laatikon toimintaa suuntaan eikä toiseen?

hece

Lainaus käyttäjältä: Turan - 17.11.20 - klo:11:59
Öljynvaihto ei ole muuttanut laatikon toimintaa suuntaan eikä toiseen?
Ei ole muuttanut. Ei kolahdus mikään kovaääninen ole, pikemminkin pieni klonksaus. Ja nimenomaan 3->2 vaihdossa rauhallisessa hidastuksessa.

Turan

Lainaus käyttäjältä: hece - 17.11.20 - klo:13:41
Ei ole muuttanut. Ei kolahdus mikään kovaääninen ole, pikemminkin pieni klonksaus. Ja nimenomaan 3->2 vaihdossa rauhallisessa hidastuksessa.
Kuulostaa kyllä täysin samalta ”oireelta” kuin omakin. Aina ei kuulu minkäänlaista ääntä vaikka tulee rauhallisesti risteykseen. Jospa se vielä muutaman vuoden menisi...

Tos®

Dsg tukikumi oli kulunut omassa jo reilusti alle 100tkm ja kolahteli.
Siihen saa Audin vastaavan nestevaimennetun version.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=41903.msg691022#msg691022
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Paavo2017

Kaksi kertaa tullut nyt käynnistyksen yhteydessä teksti DSG vaihteistossa ongelma, voit ajaa normaalisti. Auto on toiminut muuten normaalisti mutta ratista on kadonnut sähköt ja vikavalo palaa. Varoitus on kadonnut kun olen resetoinut DSG:n painamalla kaasupoljinta 20s pohjassa ennen käynnistystä.

Kyseessä Passat vm 2017 140kw 4motion, ajettu 60 tkm eli ilmeisesti DQ250 laatikko.

Onko muilla kokemusta vastaavasta? Ostimme auton kesällä, joten vielä jäljellä autoliikkeen 6kk vikavastuutakin - mietyttää voiko tämän taustalla olla vakavampikin vika vaikka on korjaantunut toistaiseksi helposti...

tapanixxx

Vie marmorille tutkittavaksi kun vielä on myyjäliikkeen virhevastuuta jäljellä. Ota toki ensin yhteyttä myyjään ja kerro tilanne ja pyydä hyväksyntä.

Daatta

Noin uudessa pitäisi olla myyjäliikkeen lisäksi valmistajan/maahantuojan täydet virhevastuut, jos vaan huoltohistoria on kunnossa. Varmasti kääntyy ns. parhaiten päin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Paavo2017 - 18.11.20 - klo:21:10
Kaksi kertaa tullut nyt käynnistyksen yhteydessä teksti DSG vaihteistossa ongelma, voit ajaa normaalisti. Auto on toiminut muuten normaalisti mutta ratista on kadonnut sähköt ja vikavalo palaa. Varoitus on kadonnut kun olen resetoinut DSG:n painamalla kaasupoljinta 20s pohjassa ennen käynnistystä.

Kyseessä Passat vm 2017 140kw 4motion, ajettu 60 tkm eli ilmeisesti DQ250 laatikko.

Veikkaisin 4motionin tapauksessa että kyseessä on kuitenkin DQ381 laatikko. Ja tuo on sitten patarautaa. Käytetään mm. Audi RS3:ssa. Joten en usko ihan helpolla että itse laatikossa on vika.
Nuo ongelmat viittaisi sähköpuolen ongelmiin mutta parempaa tietoa saa kun luetuttaa vikakoodit VCDS:llä tai merkkihuollon omalla testerillä. Esim. Mätänetin OBD lukijalla tuolta ei saa oikein mitään irti.

ak72

Luin jostain että 2019 GTI Golffissa olisi R Golffin loota, pitääköhän paikkansa? Nimim. ensimmäistä dsg lootaista autoa ostamassa.
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

CarsAndCoffee

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 20.11.20 - klo:10:41
Luin jostain että 2019 GTI Golffissa olisi R Golffin loota, pitääköhän paikkansa? Nimim. ensimmäistä dsg lootaista autoa ostamassa.

Performance-versiossa on 7-vaihteinen DQ381. "Perusversiossa" on sitten 6-vaihteinen DQ250. Tai näin ainakin muistelisin.

Mariko1

Kysyn täältä kun en tiedä, olen ostamassa kaasu Golffia jossa on dsg vaihteisto. 2016 vuotinen ja 85 tkm mittarissa, merkkihuollettu,

Uhka vai mahdollisuus lootan puolesta? Mitä kannattaa koe.ajolla testailla?

Paavo2017

Lainaus käyttäjältä: Paavo2017 - 18.11.20 - klo:21:10
Kaksi kertaa tullut nyt käynnistyksen yhteydessä teksti DSG vaihteistossa ongelma, voit ajaa normaalisti. Auto on toiminut muuten normaalisti mutta ratista on kadonnut sähköt ja vikavalo palaa. Varoitus on kadonnut kun olen resetoinut DSG:n painamalla kaasupoljinta 20s pohjassa ennen käynnistystä.

Kyseessä Passat vm 2017 140kw 4motion, ajettu 60 tkm eli ilmeisesti DQ250 laatikko.

Onko muilla kokemusta vastaavasta? Ostimme auton kesällä, joten vielä jäljellä autoliikkeen 6kk vikavastuutakin - mietyttää voiko tämän taustalla olla vakavampikin vika vaikka on korjaantunut toistaiseksi helposti...

Vika oli ”ohjauspaneelin ohjainlaite”. Se vaihdettiin, kokonaiskustannus oli ,800 luokkaa, josta auton myyjä maksoi 2/3...

Avolava

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 15.10.20 - klo:14:10
Ilmeisesti öljy imeytyy laatikosta liittimeen johtimien suorakuoren kautta. Muistaakseni tuollaista ongelmaa oli muillakin valmistajilla, mutta onko DSG6:lla kuinka tyypillistä. Jos öljy ei syövytä kuparia (ei varmaan pitäisi) niin tuohan oli lähinnä kosmeettinen haitta. En ainakaan lähtisi mekatroniikkaa tuon perusteella uusimaan. johtosarjan ehkä.

Pari kuukautta vierähtänyt, ja nyt tarkistin uudestaan. Vuotaahan se edelleen, tai no, miksi se siitä muuttuisi. Ei nyt mitään lammikkoa ole auton alla, mutta suojamuovin päällä jonkin verran tippoja, ja johdot öljyssä. Ei tälle ole muuta hoitoa kuin mekatroniikan vaihto. Naarasliittemen (ja johtosarjan) toki voi vaihtaa, mutta taitaa tulla kuitenkin läpi koska mekatroniikassa olevan urosliittimen sisään kertyy sen verran öljyä.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Avolava - 29.12.20 - klo:14:46
Pari kuukautta vierähtänyt, ja nyt tarkistin uudestaan. Vuotaahan se edelleen, tai no, miksi se siitä muuttuisi. Ei nyt mitään lammikkoa ole auton alla, mutta suojamuovin päällä jonkin verran tippoja, ja johdot öljyssä. Ei tälle ole muuta hoitoa kuin mekatroniikan vaihto. Naarasliittemen (ja johtosarjan) toki voi vaihtaa, mutta taitaa tulla kuitenkin läpi koska mekatroniikassa olevan urosliittimen sisään kertyy sen verran öljyä.
Rättiä nippusiteellä vaan ympärille ja ajellet niin kauan kun Mekatroniikka tai muu auto kestää :P

KumiKeijo

Lainaus käyttäjältä: Mariko1 - 21.11.20 - klo:08:07
Kysyn täältä kun en tiedä, olen ostamassa kaasu Golffia jossa on dsg vaihteisto. 2016 vuotinen ja 85 tkm mittarissa, merkkihuollettu,

Uhka vai mahdollisuus lootan puolesta? Mitä kannattaa koe.ajolla testailla?

Ehdottomasti riskitön ratkaisu, kuten tältä keskustelufoorumilta voi päätellä. VW:t ja Skodat ovat luotettavimpia merkkejä juuri voimansiirron osalta. Koeajolla kannattaa silmäillä verhoilun sävyä sopiiko se oman takin väriin.

KpaL

7/2018 Octavia rs tdi. Mittarissa 97000 ja auto oli tänään pyöränlakerin vaihdossa. Laakeria ei tosin vaihdettu, koska juriseva ja uliseva ääni tuleekin dsg lootalta. Vitonen ja kutonen pitää satkun vauhdissa melkosen kovaa ääntä. Nelosella ylimääräiset äänet katoaa.

Huomenna mahdollisesti huoltamo saa kommenttia maahantuojalta. :)

Pitäis kahden viikon päästä mokoma työsuhdekottero lunastaa omaksi..  ;D
Ajossa:
-22 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -15 MB C220CDI farmari

Ex:
-18 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -97 Polo 6N 1.4i | -08 Octavia Combi 2.0TDI | -87 Opel Ascona 1.6 | -85 Mitsubishi Colt 1.2

VW:t

,,lä lunasta, jollei laita uutta laatikkoa ja samalla kytkintä ja vauhtipyörää. Jos laittavat ja kohtuuhinnalla saa lunastettua, niin mikä ettei.

KpaL

Lainaus käyttäjältä: VW:t - 07.01.21 - klo:22:44
,,lä lunasta, jollei laita uutta laatikkoa ja samalla kytkintä ja vauhtipyörää. Jos laittavat ja kohtuuhinnalla saa lunastettua, niin mikä ettei.

Joo se on vielä selvityksessä mitä sille tehdään. Erittäin kohtuuhintainenhan tuo muuten on, kun jää autoliikkeen katteet pois.
Ajossa:
-22 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -15 MB C220CDI farmari

Ex:
-18 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -97 Polo 6N 1.4i | -08 Octavia Combi 2.0TDI | -87 Opel Ascona 1.6 | -85 Mitsubishi Colt 1.2

Mariko1

Lainaus käyttäjältä: KumiKeijo - 03.01.21 - klo:14:36
Ehdottomasti riskitön ratkaisu, kuten tältä keskustelufoorumilta voi päätellä. VW:t ja Skodat ovat luotettavimpia merkkejä juuri voimansiirron osalta. Koeajolla kannattaa silmäillä verhoilun sävyä sopiiko se oman takin väriin.

8) Jees, vaihdatin tuohon kuivaan lootaan eilen vielä öljyt, suositteli samalla jotain lisäainetta ja se myös laitettiin kun ei ollut hinnan kiroissa. Laatikon toiminta on kyllä pikkasen omalaatuista, lähinnä kun lähtee liikkeelle niin funtsailee tovin mutta taitaa olla ominaisuus tässä DQ 200;ssa

jakat123

DSG 6 TSI RS ajeltu n.300t km eikä vikoja ollut. Huoltoa haastattelin niin mikä niitä DSG hajottaa. 3. perus syytä sanoivat.
1.Peruutuksen jälkeen auto liukuu vielä kun lähdetään eteenpäin.
2.Huollot tekemättä(mieluummin ennen 60tkm kuin myöhemmin jos kaupunkiajoa)
3.Start/stop lähdöt... liikaa kaasua lähdöissä (moottori ei ehdi käynnistyä kun jo painetaan kaasua reippaasti).
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

KpaL

Lainaus käyttäjältä: KpaL - 08.01.21 - klo:09:46
Joo se on vielä selvityksessä mitä sille tehdään. Erittäin kohtuuhintainenhan tuo muuten on, kun jää autoliikkeen katteet pois.

Jahas huomenna auto taas pajalle. Maahantuoja haluaa että laatikko avataan ja tutkitaan siitä öljyt ja mitä sieltä on hajonnut. Toivottavasti etenee nopeasti tuo projekti. Ensi viikolla pitää jo tietää tuleeko tuo ajoissa kuntoon lunastamista varten vai alanko etsimään mersua.  ::)
Ajossa:
-22 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -15 MB C220CDI farmari

Ex:
-18 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -97 Polo 6N 1.4i | -08 Octavia Combi 2.0TDI | -87 Opel Ascona 1.6 | -85 Mitsubishi Colt 1.2

KpaL

Lainaus käyttäjältä: KpaL - 12.01.21 - klo:16:46
Jahas huomenna auto taas pajalle. Maahantuoja haluaa että laatikko avataan ja tutkitaan siitä öljyt ja mitä sieltä on hajonnut. Toivottavasti etenee nopeasti tuo projekti. Ensi viikolla pitää jo tietää tuleeko tuo ajoissa kuntoon lunastamista varten vai alanko etsimään mersua.  ::)

Takuuna uus loota. Jonkinlaisen siivun joutuu maksaan vaihtotyöstä. Kustannuksena puhutaan satasista.
Ajossa:
-22 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -15 MB C220CDI farmari

Ex:
-18 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -97 Polo 6N 1.4i | -08 Octavia Combi 2.0TDI | -87 Opel Ascona 1.6 | -85 Mitsubishi Colt 1.2

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy