DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

passo_s

1.6 Tdi -17 ja seitsenpykäläinen DSG kolisi peräkärryn kanssa ylämäkeen peruutettaessa pahasti. Kyseessä oli sellainen veksalilu autotalliin, auto ei tykännyt jos piti luiskalla ollessa pysähtyä ja lähteä samasta pisteestä uudestaan, kovalla rytkäyttyksellä lähti. Luuliin ekan kerran että laatikko levisi siihen pisteeseen. Painoa oli 500...700 kg peräkärryssä. Työsuhdeauto kun oli niin annoin mennä raakasti peruuttaen ja kolinoista ja autosta tulevasta kärystä piittaamatta. Hyvin se kyseistä rääkkiä kesti, noin kerran kolmessa kuukaudessa oli kyseistä peruuttelua, 120 tkm ajettuna meni vaihtoon. Nykyinen Passat GTE on hieno peruuteltava kuormatun peräkärryn kanssa ylämäkeen, ei mitääm ongelmaa ko autotalliin peruutuksessa.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 31.10.20 - klo:23:00
Kuten huolto epävirrallisesti kertoi, enemmistö yli 80K ajetuista DSG laatikoista on viallisia, mutta yleensä asiakas ei huomaa tai on tottunut niihin.


Mistähän tämmöinen "epävirallinen"-tieto on peräisin...?   :D


Lainaus käyttäjältä: TSI1.5EVO - 31.10.20 - klo:22:43
Osaako joku sanoa onko (piilevä)vika vai ominaisuus? Pystyykö vaihteistolle tekemään jotain ohjelmointeja vielä?

Suosittelen ehdottomasti tutustumaan esmes TVS:n laatikkosoftaan, vaihteiston toiminta paranee huomattavasti etenkin DSG7:sta puhuttaessa.
Pieni sijoitus selkeästi parempaan vaihteiston toimintaan.
A4 B9 TFSI Q s-line

lepardiselka

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.10.20 - klo:13:18
Olihan vaihdetut öljyt alkuperäiset?
Feb öljyt sinne tuli.

lepardiselka

Onkos kellään kokemusta tuosta VMK-Service Oy:stä mikä toimii Tuusulassa ja korjailee mm. dsg ja tiptronic laatikoita?

THS1974

Vuosimallin 2015 Tiguan ( 5N ) jolla kilometrejä takana 106 000, 7-pykäläinen DSG. Olen havainnut muutaman kerran ajoon lähtiessä, että laatikko vaihtaa vaihteen rusahtaen ikäänkuin kytkin ei pysyisi oikein hommassa perässä - tämä tapahtuu siis kylmänä ja "kerran". Laatikkoon vaihdettu öljyt 87tuhannen kohdilla. Mielipiteitä kyselen millainen katastrofi on odottamassa?

Tos®

Lainaus käyttäjältä: THS1974 - 03.11.20 - klo:10:10
Vuosimallin 2015 Tiguan ( 5N ) jolla kilometrejä takana 106 000, 7-pykäläinen DSG. Olen havainnut muutaman kerran ajoon lähtiessä, että laatikko vaihtaa vaihteen rusahtaen ikäänkuin kytkin ei pysyisi oikein hommassa perässä - tämä tapahtuu siis kylmänä ja "kerran". Laatikkoon vaihdettu öljyt 87tuhannen kohdilla. Mielipiteitä kyselen millainen katastrofi on odottamassa?
Etuveto?
Nelivetoisen DQ500 lootaan pitää vaihtaa 60tkm välein öljyt.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Seatisti84

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 01.11.20 - klo:12:33

Mistähän tämmöinen "epävirallinen"-tieto on peräisin...?   :D


Suosittelen ehdottomasti tutustumaan esmes TVS:n laatikkosoftaan, vaihteiston toiminta paranee huomattavasti etenkin DSG7:sta puhuttaessa.
Pieni sijoitus selkeästi parempaan vaihteiston toimintaan.

Mulla laitettiin tvs ohjelmointi omaan litraseen dsg yhdistelmään ja vaihteisto toimii kyllä paljon paremmin, eli voin suositella 😎👍
2019 Seat Leon ST 1.0 115 Ecomotive Style Business DSG
Ex: 2016 Seat Leon 1.4 tsi style 6-v manuaali
      2019 Seat Ibiza fr 1.0l tsi dsg

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Seatisti84 - 03.11.20 - klo:16:32
Mulla laitettiin tvs ohjelmointi omaan litraseen dsg yhdistelmään ja vaihteisto toimii kyllä paljon paremmin, eli voin suositella 😎👍

Plasebo tai miten se "toimii kyllä paljon paremmin" käytännössä ilmenee?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Seatisti84 - 03.11.20 - klo:16:32
Mulla laitettiin tvs ohjelmointi omaan litraseen dsg yhdistelmään ja vaihteisto toimii kyllä paljon paremmin, eli voin suositella 😎👍

Mitäs parempaa sait tuolla ohjelmoinnilla?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pekii

Itsellä ei ole Tvs softaa, mutta softattu kuitenkin. Softalla voi vaikuttaa mm. vaihtokohtiin (ei jurnutusta liian matalilla kierroksilla jne), kytkimen paineisiin (parempi pito), nopeammat vaihdot, kierrosrajoittimeen, manuaalimoden toimintaan, launch controlliin jne. Sanoisin että varsin rahan arvoinen ohjelmointi.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: pekii - 03.11.20 - klo:18:32
kytkimen paineisiin (parempi pito)

Tämän kanssa kannattaa olla tarkkana.

Jos sattuu olemaan sellainen versio mekatroniikasta josta on jälkikäteen tehtaan ohjelmistopäivityksellä laskettu painetta (ettei paineakun kiinnityspohja korkkaa) niin paineen nostolla saadaan aika suurella todennäköisyydellä mekatroniikka poksahtamaan.

Jos ei ole sitä ongelma version mekatroniikkaa ja nostetaan painetta niin voisi silloinkin veikata paineakun olevan kovilla  :-X




Hauskaa seurata kun täällä puolet kehuu softauksen hyötyjä joista ei kuulemma ikinä ole mitään haittaa ja puolet kiroo kun laatikot menee pillupäreiksi.. mitään yhteyttä asioilla ei tietenkään ikinä voi olla  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

pekii

Noh jos sille tielle lähtee että painetta nostellaan niin siellä monesti tehdään muutakin jo kun pelkkää softaa eli silloin sieltä voi porsia monta muutakin asiaa esim ahdin jne.

Se että auto on jo valmiiksi mekaanisesti rikki ja ilmenee selvemmin kun auton softaa ei ole mielestäni softan vika ::)

Mutta tuo jurinan poistuminen on kyllä jo monen euron arvoista :)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pekii - 03.11.20 - klo:19:26
Noh jos sille tielle lähtee että painetta nostellaan niin siellä monesti tehdään muutakin jo kun pelkkää softaa eli silloin sieltä voi porsia monta muutakin asiaa esim ahdin jne.

Se että auto on jo valmiiksi mekaanisesti rikki ja ilmenee selvemmin kun auton softaa ei ole mielestäni softan vika ::)

Mutta tuo jurinan poistuminen on kyllä jo monen euron arvoista :)

Kyllä mä ymmärrän miksi jotain 3.0TDI DSG:tä softataan, mutta ihan tarkoituksella kysyin mitä hyötyä on esimerkiksi 1.0TSI:n laatikon softaamisella ja miten se tuli paremmaksi.

Tahtoo vain olla, niin että kaikki softaajatkaan eivät tiedä mitä tekee tai tekevät sinne päin saati sitten netissä jotka hehkuttavat tuota lopputulosta kertomatta miten laatikon toiminta muuttui. Sama homma on lastuttamisella ja persedynolla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.11.20 - klo:19:47
Kyllä mä ymmärrän miksi jotain 3.0TDI DSG:tä softataan, mutta ihan tarkoituksella kysyin mitä hyötyä on esimerkiksi 1.0TSI:n laatikon softaamisella ja miten se tuli paremmaksi.

Tahtoo vain olla, niin että kaikki softaajatkaan eivät tiedä mitä tekee tai tekevät sinne päin saati sitten netissä jotka hehkuttavat tuota lopputulosta kertomatta miten laatikon toiminta muuttui. Sama homma on lastuttamisella ja persedynolla.
Syitä voi olla monia, ainakin 1.4TSI DSG:n kohdalla huomasin erään toimijan DSG-optimointiohjelman ns. "taksi-ohjelma", joka vaihtoi esim. 1->2 vaihtokierroksia korkeammaksi. Nimittäin vaihto 1->2 tapahtuu lähes heti liikkeellelähdön jälkeen, näin oli ainakin Passatissa. Sitten kun taksilla madellaan kaupungin ruuhkissa niin lienee voimansiirto ja kytkin kovilla jos sitä ryömimistä tehdään 2:n silmässä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Seatisti84

Lainaus käyttäjältä: jt - 03.11.20 - klo:23:02
Syitä voi olla monia, ainakin 1.4TSI DSG:n kohdalla huomasin erään toimijan DSG-optimointiohjelman ns. "taksi-ohjelma", joka vaihtoi esim. 1->2 vaihtokierroksia korkeammaksi. Nimittäin vaihto 1->2 tapahtuu lähes heti liikkeellelähdön jälkeen, näin oli ainakin Passatissa. Sitten kun taksilla madellaan kaupungin ruuhkissa niin lienee voimansiirto ja kytkin kovilla jos sitä ryömimistä tehdään 2:n silmässä.

Juuri näin. Mulla ainakin käyttää enemmän nykyään ykköstä ku lähtee liikkeelle eikä vaihda heti kakkoselle 🤔
2019 Seat Leon ST 1.0 115 Ecomotive Style Business DSG
Ex: 2016 Seat Leon 1.4 tsi style 6-v manuaali
      2019 Seat Ibiza fr 1.0l tsi dsg

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Seatisti84 - 04.11.20 - klo:14:29
Juuri näin. Mulla ainakin käyttää enemmän nykyään ykköstä ku lähtee liikkeelle eikä vaihda heti kakkoselle 🤔

Luultavasti et ole taksikuski, eli mitä hyötyä on jos liikkeelle lähdössä laatikko ei vaihda heti kakkoselle, eli kysyn vielä kerran, mitä se "vaihteisto toimii kyllä paljon paremmin" tarkoittaa?

vag4life

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 04.11.20 - klo:14:48
Luultavasti et ole taksikuski, eli mitä hyötyä on jos liikkeelle lähdössä laatikko ei vaihda heti kakkoselle, eli kysyn vielä kerran, mitä se "vaihteisto toimii kyllä paljon paremmin" tarkoittaa?

Sinunko mielestä siitä, että auto ei jurnuta väkisin 2-vaihteella ryömimisvauhdissa ei ole hyötyä kun taksikuskeille? Pelkästään se, että softan ansiosta DSG7 ärsyttävin ongelma liian isolla vaihteella ajaminen vähenee, parantaa ajomukavuutta jo huomattavasti.

Kokemuksesta voinen sanoa, että tuskin olen ainoa kenen mielestä tuo 2:lla väkisin jurnuttaminen on jo itsessään todella ärsyttävä "ominaisuus"
A4 B9 TFSI Q s-line

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 04.11.20 - klo:15:49

Kokemuksesta voinen sanoa, että tuskin olen ainoa kenen mielestä tuo 2:lla väkisin jurnuttaminen on jo itsessään todella ärsyttävä "ominaisuus"

Puhututko Seatisti84 -n puolesta tai onko Sinulla kokemusta 1,0 TSI DSG -n tehtaan ja muokattuun DSG -n softasta?

THS1974

#2778
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 03.11.20 - klo:16:08
Etuveto?
Nelivetoisen DQ500 lootaan pitää vaihtaa 60tkm välein öljyt.

Nelikko. Tuli kirjoitukseen typo - 67tuhannen kohdalla eli oletettavasti hieman myöhässä.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Seatisti84 - 03.11.20 - klo:16:32
Mulla laitettiin tvs ohjelmointi omaan litraseen dsg yhdistelmään ja vaihteisto toimii kyllä paljon paremmin, eli voin suositella 😎👍
Saakos tuon tehtaan DSG :n toimintaa liittyvän alkuperäisohjelmiston otettua talteen ennen kuin korvaava uusi ohjelma viedään sisään? Tämä siis sitä varten että jos haluat joskus palauttaa alkuperäisohjelmiston takaisin.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

pekii

Niinhän se oikeaoppisesti meneekin että alkuperäinen ladataan talteen ja sinne tehdään ne muutokset.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: pekii - 05.11.20 - klo:14:56
Niinhän se oikeaoppisesti meneekin että alkuperäinen ladataan talteen ja sinne tehdään ne muutokset.
Tosin eipä tuosta varmaan auton seuraavat omistajat juuri hyödy, voi käydä jopa päinvastoin. Jos vaihteistossa on ollut jo tehtaalta lähtien vikaa niin vaihteistorempan saakin auton sen hetkinen omistaja sitten maksaa ihan omasta pussista täysmääräisenä, jos selviää että tehtaan ohjelmistoa on käpälöity. Tämä nyt voi olla jo vanhan auton kanssa odotettavissa mutta suhteellisen tuoreella (alle 5 v. ja alta 100 tkm ajetulla) voisi jo hieman ottaa päähän. Myöskään käytetyn auton ostaja ei voi etukäteen tietää että onko tuota ohjelmistoa muutettu.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Tos®

Lainaus käyttäjältä: THS1974 - 05.11.20 - klo:10:46
Nelikko. Tuli kirjoitukseen typo - 67tuhannen kohdalla eli oletettavasti hieman myöhässä.
Lähtisin VCDS sopeuttamisella liikkeelle, jolla kytkimelle opetetaan uudet liikeradat ja vaihtopaikat.
Google dq500 adaptation

https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/13099/
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 05.11.20 - klo:11:58
Saakos tuon tehtaan DSG :n toimintaa liittyvän alkuperäisohjelmiston otettua talteen ennen kuin korvaava uusi ohjelma viedään sisään? Tämä siis sitä varten että jos haluat joskus palauttaa alkuperäisohjelmiston takaisin.
Ei sitä talteen tarvitse ottaa. Itseltäkin löytyy reilu 50 Gigaa VAG autojen ohjausyksiköiden ohjelmistoja. VCP:llä tai ODIS:lla ne menee sisään. Onhan siinä toki omat riskinsä kun noita ohjelmoi ::)

ram1

Ainahan näissä se riski, mutta niinkuin moottorin, tai laatikon softassa sillä ei mitään väliä, jos et ole se ensimmäinen omistaja, koska goodwill poistuu joka tapauksessa. Riski on jos ostat Vagin yleensäkään käytettynä. Jos saat siitä halvalla paremman, niin suotavaa ja toimivaa ainakin omalla kohdalla. Eikä ole jälleenmyynnin kanssakaan ollut ongelmia. Sanoisin päinvastoin.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 05.11.20 - klo:19:23
Ainahan näissä se riski, mutta niinkuin moottorin, tai laatikon softassa sillä ei mitään väliä, jos et ole se ensimmäinen omistaja, koska goodwill poistuu joka tapauksessa.

Kerrotko tästä lisää, kun julistat tässä faktana?

Mä en kyllä näe mitään tarvetta tuohon 1.0TSI:n päivittää laatikkosoftaa dsg:lle. Ilmeisesti en osaa ryömittää ja jurnuttaa kakkosella  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ram1

No en tietääkseni julistanut muuta faktaa kuin omat kokemukset. Sinä voit toki julistaa ne faktat.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 05.11.20 - klo:19:46
No en tietääkseni julistanut muuta faktaa kuin omat kokemukset. Sinä voit toki julistaa ne faktat.

Täällä on lukemattomia tapauksia, jotka todistaa, että olet väärässä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ram1

Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

jalkkis

Kyllä mulle löytyi guudvillia 3C Passatin kanssa vaikka ostin pirssin käytettynä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy