DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 18.09.20 - klo:13:09
Noin se on, ei mene pakki vauhdista päälle. ,,lä nyt vain kerro bimbolle tästä, ei tiedä asiasta paljoakaan.
Kyllähän tuo pienessä vauhdissa onnistuu, jos sitä kielletään tekemään. Kokeile.  ;)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

M_M

Niin onnistuu. Tästä voimme päätellä, että vaihteisto ei siihen hajoa. Jos hajoaisi, ei vaihteisto antaisi noin tehdä. Paitsi että täällä on esitetty tuon lyhentävän vaihteiston käyttöikää, jopa suoranaisesti hajottaen laatikon.

Toistaiseksi ei ole näkynyt kenenkään selitystä siitä mekanismista millä tämä tapahtuu. Olisin edelleen kiinnostunut tähänkään perehtymään, kun oma vajavainen käsitykseni ei riitä hahmottamaan mikä sen laatikon tuolloin rikkoo.  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

b1mpo

Mulle riittää tieto siitä, että se ei tee hyvää lootalle. En jaksa enempää miettiä asiaa. Joskus tulee ajettua autoa, jossa dsg. Vältän silloin tuota liikkeessä suunnan vaihtamista.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 18.09.20 - klo:12:16
Mikä se Sun auto on, tai häpeätkö nykyistä autoa, kun sen merkin sian olet ilmoittanut - "Nyt: sähköbensalla kulkeva hoppa"? :)

Vaihdettu allekirjoitusta. Eipä tuossa mitään hävettävää ole, vaikka vanha vitsi ei autoksi myönnäkään. Tosin tällä hetkellä se on itselataava, eli latauskiellossa. :-X
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.09.20 - klo:14:33
Vaihdettu allekirjoitusta. Eipä tuossa mitään hävettävää ole, vaikka vanha vitsi ei autoksi myönnäkään. Tosin tällä hetkellä se on itselataava, eli latauskiellossa. :-X


Kun minulle tuttu Ford -n edustaja sanoi, että osta mikä auto tahansa, paitsi Ford, niin kerro miksi vaihdoit VAG > Ford?

tet

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 18.09.20 - klo:14:43

Kun minulle tuttu Ford -n edustaja sanoi, että osta mikä auto tahansa, paitsi Ford, niin kerro miksi vaihdoit VAG > Ford?

Vastasin Ford-merkkialueelle, vähän liian pitkä tarina tänne DSG-ketjuun.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

nimenion

Hei! Osui tämä nyt minuunkin, eli Octavian DSG-7 -vaihteustoisessa (2011) vilkuttaa jakoavainta. Varoitusvaloa ei pala ja auto toimii ihan hyvin.
Minne olette vieneet huoltoon pääkaupunkiseudulla?
Pidemmällekin voin ajaa, jos perusteltua.
Onko joku vaihteistoon (tai kytkimeen?) erikoistunut, jos se olisi parempi idea kuin maahantuoja? Kiitos 💐

pekeke

^Jakarinkuva tarkoittaa normaalin huoltovälin tulleen täyteen, määräaikaishuoltoon siis.

o.b.

Taitaa merkitä kuitenkin parin touhutonnin remonttia ::)

jt

Lainaus käyttäjältä: nimenion - 20.09.20 - klo:11:02
Hei! Osui tämä nyt minuunkin, eli Octavian DSG-7 -vaihteustoisessa (2011) vilkuttaa jakoavainta. Varoitusvaloa ei pala ja auto toimii ihan hyvin.
Onko joku vaihteistoon (tai kytkimeen?) erikoistunut, jos se olisi parempi idea kuin maahantuoja? Kiitos 💐
Ehkäpä tuon ikäisen käytetyn osalta kuulostaa paremmalta idealta viedä vaihteistoon erikoistuneelle pajalle jos viittaa vaihteistoon. Merkkihuollossa vaihdetaan monesti koko osa kun taas erikoispaja voi osata korjata paljon taloudellisemmin.
BTW, mitä ohjekirja sanoo ohjeeksi/syyksi jakarin vilkkuessa (muuta kuin vie pajalle?). Eihän kyseessä ole normaali määräaikaishuollon muistutin?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

nimenion

Ajotietokoneen ilmoitus seuraavasta huollosta on siin joskus 20 000 päässä.

Varoitusvalot eivät pala.

Siellä näytön oikeassa yläkulmassa vilkkuu vuorotellen P-R-N-D-S -näytön kanssa jakoavain.
Muttei vilku koko ajan, esim äsken ajoon lähtiessä ei vilkkunut, mutta n 10 minuuttia ajettua vilkkui. Ja taas ei jatkuvasti, välillä loppuu vähäksi aikaa.

nimenion

... ja ohjekirjasta ei löytynyt mitään selitystä tällaiselle vaihteenilmaisimen ja jakoavaimen vilkkumisvaihtelulle!!! 😳😱

M_M

Kyllä sieltä lootasta nyt joku vika ja vikakoodi löytyy, mars niitä lukemaan.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jt

Lainaus käyttäjältä: nimenion - 20.09.20 - klo:18:55
... ja ohjekirjasta ei löytynyt mitään selitystä tällaiselle vaihteenilmaisimen ja jakoavaimen vilkkumisvaihtelulle!!! 😳😱
Suosittelen toimimaan kohtuu rivakasti ja välttämään turhaa ajoa. Nimittäin jos vaikkapa puolikuntoinen mekatroniikka rikkoo sitten varsinaisen laatikon hammasrataspuolen, kustannus on jo pykälää isompi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

nimenion

Juu menen.
Lähinnä tässä oli, että Laakkonen vai joku suositeltava tuon erikoisalan liike, vai mikä?

Kokeilin jo chatata merkkihuoltojen kanssa. Kukaan huoltoneuvojista ei tunnistanut perusongelmaa PRNDS/jakoavainvilkku, toki pyysivät tulemaan huoltoon, yksi sanoi että ajele varovasti ja seuraa tilannetta...

jt

Lainaus käyttäjältä: nimenion - 22.09.20 - klo:07:17
Juu menen.
Lähinnä tässä oli, että Laakkonen vai joku suositeltava tuon erikoisalan liike, vai mikä?

Kokeilin jo chatata merkkihuoltojen kanssa. Kukaan huoltoneuvojista ei tunnistanut perusongelmaa PRNDS/jakoavainvilkku, toki pyysivät tulemaan huoltoon, yksi sanoi että ajele varovasti ja seuraa tilannetta...
Laakkonen on merkkihuolto joka vain vaihtaa osan, ei yritä korjata sitä. Eikä välttämättä kaikkein edullisin. Tarkoitan sellaista liikettä joka voi myös korjata laatikon jos se on tarpeen. Kokeile vaikkapa google searchejä sopivilla hakusanoilla, alkaa löytymään.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Juffe123

Octavia 2009vm, 2.0 diesel DSG6.
240t mittarissa.
Ei aiempia vaihdeongelmia.

Maanantaina alkoi ongelmat, jotka jatkuneet pitkin viikkoa. Risteyksiin pysähdyttäessä ja automaatin vaihtaessa 4-2/3-2/3/1, tulee uudelleenliikkeellelähdettäessä satunnaisesti nykäisy. Pahimmillaan 'häviää' vaihde näytöltä kokonaan ja palautuu x ajan päästä joko auton sammutuksen tai paikallaanolon jälkeen. Vaihde kuitenkin kytkeytynyt että pääsee ajamaan päälle jääneellä vaihteella eteenpäin, mutta vaihto ei tietenkään onnistu ylöspäin.

Nykäisy on melko voimakas.

Testimielessä ajeltu myös Tiptronicilla, vika ilmenee huomattavasti useammin automaatilla mutta välillä myös tiptronicilla.

Case 1) automaatilla kiihdytys 4/5lle, jarrutus kunnes vaihtanut 2een, uudelleen liikkellelähtö -> nykäsy
Case 2) tiptronicilla sama proseduuri, ei nykäisyä tai muita oireita
Case 3) tiptronicilla sama proseduuri, nykäisy ja vaihde 'häviää'. Päällejääneellä kakkosella vähän eteenpäin  auto seis, sammutus jonka jälkeen kaikki ok.

Vikakoodit luettu P1707 häiriö mekatroniikkayksikössä.

Perusliikkeellelähdössä ei ongelmaa ja ei tunnu kytkin luistavan sen kummemmin.

Luottaisko olevan vaan mekatroniikkaremppa vai tartteeko pelätä jotain kytkinremppaa samaan?  Vähän tarttee miettiä kuin kallista remppaa ois tiedos kun auton nykyarvo on ehjänä lähempänä viittä kuin kymppitonnia..

Juffe123

Ja lisättäköön että nyt tuli myös R:lle vaihtumisen jälkeen samaa nykäisyä..


Lainaus käyttäjältä: Juffe123 - 26.09.20 - klo:13:26
Octavia 2009vm, 2.0 diesel DSG6.
240t mittarissa.
Ei aiempia vaihdeongelmia.

Maanantaina alkoi ongelmat, jotka jatkuneet pitkin viikkoa. Risteyksiin pysähdyttäessä ja automaatin vaihtaessa 4-2/3-2/3/1, tulee uudelleenliikkeellelähdettäessä satunnaisesti nykäisy. Pahimmillaan 'häviää' vaihde näytöltä kokonaan ja palautuu x ajan päästä joko auton sammutuksen tai paikallaanolon jälkeen. Vaihde kuitenkin kytkeytynyt että pääsee ajamaan päälle jääneellä vaihteella eteenpäin, mutta vaihto ei tietenkään onnistu ylöspäin.

Nykäisy on melko voimakas.

Testimielessä ajeltu myös Tiptronicilla, vika ilmenee huomattavasti useammin automaatilla mutta välillä myös tiptronicilla.

Case 1) automaatilla kiihdytys 4/5lle, jarrutus kunnes vaihtanut 2een, uudelleen liikkellelähtö -> nykäsy
Case 2) tiptronicilla sama proseduuri, ei nykäisyä tai muita oireita
Case 3) tiptronicilla sama proseduuri, nykäisy ja vaihde 'häviää'. Päällejääneellä kakkosella vähän eteenpäin  auto seis, sammutus jonka jälkeen kaikki ok.

Vikakoodit luettu P1707 häiriö mekatroniikkayksikössä.

Perusliikkeellelähdössä ei ongelmaa ja ei tunnu kytkin luistavan sen kummemmin.

Luottaisko olevan vaan mekatroniikkaremppa vai tartteeko pelätä jotain kytkinremppaa samaan?  Vähän tarttee miettiä kuin kallista remppaa ois tiedos kun auton nykyarvo on ehjänä lähempänä viittä kuin kymppitonnia..

ksuuk

Laatikon remontti on muutenkin kallis homma ja sen ikäisessä autossa järjettömän kallis. Vaikka öljyt on vaihdettu ajoissa, se ei mekatroniikka kuitenkaan auttaa.

Mutta voithan kysyä Latviasta tarjousta - https://recro.eu/en/

tet

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 26.09.20 - klo:18:07
Laatikon remontti on muutenkin kallis homma ja sen ikäisessä autossa järjettömän kallis. Vaikka öljyt on vaihdettu ajoissa, se ei mekatroniikka kuitenkaan auttaa.

Voitko vähän tarkentaa, miksi öljyjen ajoissa tehty vaihto ei mekatroniikkaa auta? Jokin tyyppivika, johon öljyn kunto ei vaikuta?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: tet - 27.09.20 - klo:19:14
Voitko vähän tarkentaa, miksi öljyjen ajoissa tehty vaihto ei mekatroniikkaa auta? Jokin tyyppivika, johon öljyn kunto ei vaikuta?

Ajattelin sitä, että jos mekatroniikkan elektroniikka on rikki, niin sitä ei öljynvaihto auttaa.

BERTTI

#2691
Noniin saatiinpahan tähän meikäläisenkin aiemmin puituun DSG-saagaan ainakin jossain määrin onnellinen loppu  :)

Maahantuoja lopulta ehdotti, että jos vaihdan auton nyt samalla uudempaan (=uuteen) niin tulevat korjauksissa tässä tapauksessa vastaan. Minun osuudekseni jäi puolet remontin hinnasta ja tämä huomioitiin sitten autosta saamassani hyvityksessä. Aikamoinen vääntö oli, että oikeasti minkäänlaista hyvitystä kaupasta sain, mutta loppujen lopuksi mielestäni päädyttiin puolin ja toisin ihan reiluun ratkaisuun. Toki todellista hyvityksen suuruutta on toki mahdotonta tässä sanoa, mutta arvioisin että lähelle, joskin hieman alle tuon luvatun, päädyttiin lopullisen välirahan kanssa.

Lopputulemana liikkeestä siis esittelyauto alle ja Golf jäi sille tielle. Kalliiksihan tuo joka tapauksessa tuli (ja varmasti vielä kalliimmaksi kuin pelkkä korjaus olisi pitkässä juoksussa tullut) - mutta tarjoutuipa samalla mahdollisuus huolettomiin kilometreihin vähän edullisemmin kuin normaalisti uutta autoa hankkiessa. Nyt sitten taas DSG alla, mutta eipä samaa murhetta pitäisi onneksi uuden auton kanssa olla vaikka jotain sattuisi käymään. Ja sama on todettava kuin vanhankin kanssa, että toimiessaan on kyllä kiva laatikko ajaa.

nimenion

Lainaus käyttäjältä: jt - 22.09.20 - klo:23:48
Laakkonen on merkkihuolto joka vain vaihtaa osan, ei yritä korjata sitä. Eikä välttämättä kaikkein edullisin. Tarkoitan sellaista liikettä joka voi myös korjata laatikon jos se on tarpeen. Kokeile vaikkapa google searchejä sopivilla hakusanoilla, alkaa löytymään.

” Kokeilin jo chatata merkkihuoltojen kanssa. Kukaan huoltoneuvojista ei tunnistanut perusongelmaa PRNDS/jakoavainvilkku, toki pyysivät tulemaan huoltoon, yksi sanoi että ajele varovasti ja seuraa tilannetta...”

Jos teillä on vinkata joku pätevä huolto näihin mekatroniikka / vaihteistoasioihin liittyen, olen kiitollinen.

jhm

Onko tuosta luettu vikakoodit kunnon laitteella? Sen jälkeen voi pohtia mitä tekee ja missä. Kaikista kalleimmaksi saattaa tulla kun vain ajelee ja seuraa tilannetta. Ei siellä välttämättä isoa vikaa löydy.
VW Transporter T5  84kw 2014

z3iz3i

Potilas: Octavia III 1.4 dsg, vm2015. Noin 50tkm mittarissa. Merkkiliikkeessä tehty huollot ajallaan. 1 omistaja.

Oireet: Nykii rajusti etenkin korkeilla kierroksilla. Nykiminen tuntuu myös kaupunkiajossa.

Diagnoosi:

Nykimistä on havaittu jo noin vuoden, jolloin huollossa pyydettiin tarkistamaan kytkimen kunto. Huollon vastaus tällöin oli: "ei vikakoodeja, ei vikaa, jatka ajoa". Onneksi tämä selvityspyyntö löytyy huoltodokumenteista. Kytkimen luistamista tapahtui parittomilla vaihteilla. Manuaalipuolella esim 3 tai 5 vaihteella kaasupohjassa kiihdyttäessä kierrokset heittelevät 3000-4000 kohdalla. Normaaliajossa vaihteisto toimi normaalisti, joten en vienyt autoa tämän takia uudestaan huoltoon. Epäilin että tämä on dsg:n ominaisuus ja itse olen "liian tarkka" tämän suhteen.

Oireet pahenivat viime viikolla, jolloin syttyi moottorin vikavalo ja korkeilla kierroksilla vaihteisto meni "ihan sekaisin". Matka-ajo tasanopeudella onnistui kuitenkin normaalisti. Tällä hetkellä odottaa huollossa lopullista tuomiota ja korvauspäätöstä. Se kuitenkin on varmaa, että näin pienillä kilometreillä maahantuoja pitää tulla vastaan tuntuvasti.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: z3iz3i - 08.10.20 - klo:12:57

Nykimistä on havaittu jo noin vuoden, jolloin huollossa pyydettiin tarkistamaan kytkimen kunto.

Luultavasti molemmat kytkimet pitää vaihtaa. Oman auton kytkinremontin (Leon, DQ200, vm 2017) varaosien lista oli täysi A4, kun myös kaikki pultit, mutterit, kiinnikkeet ym (tehtaan vaatimus) vaihdettiin.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: z3iz3i - 08.10.20 - klo:12:57
Potilas: Octavia III 1.4 dsg, vm2015. Noin 50tkm mittarissa. Merkkiliikkeessä tehty huollot ajallaan. 1 omistaja.

Oireet: Nykii rajusti etenkin korkeilla kierroksilla. Nykiminen tuntuu myös kaupunkiajossa.

Diagnoosi:

Nykimistä on havaittu jo noin vuoden, jolloin huollossa pyydettiin tarkistamaan kytkimen kunto. Huollon vastaus tällöin oli: "ei vikakoodeja, ei vikaa, jatka ajoa". Onneksi tämä selvityspyyntö löytyy huoltodokumenteista. Kytkimen luistamista tapahtui parittomilla vaihteilla. Manuaalipuolella esim 3 tai 5 vaihteella kaasupohjassa kiihdyttäessä kierrokset heittelevät 3000-4000 kohdalla. Normaaliajossa vaihteisto toimi normaalisti, joten en vienyt autoa tämän takia uudestaan huoltoon. Epäilin että tämä on dsg:n ominaisuus ja itse olen "liian tarkka" tämän suhteen.

Oireet pahenivat viime viikolla, jolloin syttyi moottorin vikavalo ja korkeilla kierroksilla vaihteisto meni "ihan sekaisin". Matka-ajo tasanopeudella onnistui kuitenkin normaalisti. Tällä hetkellä odottaa huollossa lopullista tuomiota ja korvauspäätöstä. Se kuitenkin on varmaa, että näin pienillä kilometreillä maahantuoja pitää tulla vastaan tuntuvasti.

Lähtisin siitä että saat 100% vastaantulon kun noin vähän ajettu auto.

Variant

#2697
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 08.10.20 - klo:16:29
Lähtisin siitä että saat 100% vastaantulon kun noin vähän ajettu auto.

Olen samaa mieltä. Pelkkien kilometrien perusteella vastaantulo voisi olla 75% (50tkm/200tkm), mutta koska 1. omistaja (ensiostaja=myös maahantuojan vastuu) ja merkkiliikkeen huoltokirja on tässä eduksi (mahd. kampanjat tehty).
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

tet

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 08.10.20 - klo:16:29
Lähtisin siitä että saat 100% vastaantulon kun noin vähän ajettu auto.

No toki kannattaa vaatia mahdollisimman hyvää vastaantuloa, mutta 100% en usko ikäpäivänä. Sen täytyisi perustua goodwilliin, koska mikään laki ei sellaista vaadi. Mikään näkemäni/kuulemani ei puolla sitä, että Helkaman goodwill taipuisi 100% korvaukseen. No, lehmätkin joskus kyllä lentää, ainakin lentokoneen kyydissä, joten toivossa on hyvä elää.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Foxit

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.10.20 - klo:09:32
No toki kannattaa vaatia mahdollisimman hyvää vastaantuloa, mutta 100% en usko ikäpäivänä. Sen täytyisi perustua goodwilliin, koska mikään laki ei sellaista vaadi. Mikään näkemäni/kuulemani ei puolla sitä, että Helkaman goodwill taipuisi 100% korvaukseen. No, lehmätkin joskus kyllä lentää, ainakin lentokoneen kyydissä, joten toivossa on hyvä elää.
Hyvällä tuurilla myyvät vielä z3iz3i :lle uuden Skodan tuossa välissä ottaessaan vanhan vaihdossa ns. "huippuhyvityksellä" ja tienaavat siinä välissä vielä vähän lisää.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy