DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

765turbo

Tuo 250â,¬ on hinta, jos auto ajokuntoinen. Lienee kovempi kuluerä, jos menee trailerin kyydillä.

BERTTI

Lainaus käyttäjältä: 765turbo - 08.09.20 - klo:22:34
Tuo 250â,¬ on hinta, jos auto ajokuntoinen. Lienee kovempi kuluerä, jos menee trailerin kyydillä.
Ajattelinkin että kuulosti aika pieneltä summalta  :) Täytyypi kuitenkin selvittää tuokin vaihtoehto nyt vielä.

jt

Kysyisin kyllä tarjousta lähempääkin. Esim. autojerryllä voi lähettää tarjouspyyntöjä. Pikaisella googlauksella löytyy Suomesta useampikin paja jotka erikoistuneet automaattikorjauksiin. Tuossa yksi täysin satunnainen poiminta: https://www.vmk-service.fi/
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

o.b.

Lainaus käyttäjältä: jt - 08.09.20 - klo:23:03
https://www.vmk-service.fi/
Lieneekö kotisivujen tekijä Oulun seudulta kotoisin kun tarjoavat myös Hinnausta ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 08.09.20 - klo:23:03
Kysyisin kyllä tarjousta lähempääkin. Esim. autojerryllä voi lähettää tarjouspyyntöjä. Pikaisella googlauksella löytyy Suomesta useampikin paja jotka erikoistuneet automaattikorjauksiin. Tuossa yksi täysin satunnainen poiminta: https://www.vmk-service.fi/

Autojerryllä päädyt jonkun nyrkkipajaan tänä päivänä, jos et ole tietoinen. Perivät provikkaa yrittäjiltä ja tarjoavat kolme nopeinta tarjousta...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

m4x1mu5

Lainaus käyttäjältä: BERTTI - 08.09.20 - klo:17:04
Juu ihan ymmärrettäväähän tuo sinäänsä on. Itseä tuossa tosiaan eniten mietityttää se, että jos korjatun kanssa tulee asennusvaiheessa ongelmia - ja vaikka Recro noille korjatuille antaakin 12kk takuun, niin tämä ei varmasti kata lisäkustannuksia jotka työstä mahdollisesti aiheutuu.

No niin tai näin, niin vaikka näillä VAG-vehkeillä tykkäänkin ajaa niin en tiedä kyllä uskallanko autoa vaihdettaessa enää DSG:tä ottaa. Ja vaikka maahantuojalla ei asiasta mitään vastuuta olekaan, niin se että kädet pestään tilanteesta täysin ei kyllä ainakaan omaa luottamusta näitä laatikoita kohtaan nosta. Edes se pieni vastaantulo (joka ei tässä tapauksessa varmasti söisi edes varaosalaatikon katetta) olisi hyvin konkreettinen viesti siitä, että laadun pitäisi olla parempaa ja olemme pahoillamme että näin pääsi käymään.

Juuri näin varsinkin on syynä on kuivan 7v laatikon suunnitteluvirhe. Vai onko tämä suunniteltua hajoamista? Eli valmistajan haluama ominaisuus...
Passat B8 GTE -16
Passat 3C 2.0 TDI -10

axe


BERTTI

Voipi olla ettei nyt se optimaalisin ratkaisu, mutta laitetaan nyt uusi laatikko autoon kuitenkin niin saapahan auton vihdoin ajoon kun kuukauden päivät kohta pajalla seissyt. Ja kivahan se on tukea VAG:n varaosamyyntiä...  ::)

Paras tarjous vanhasta laatikosta on tällä hetkellä 100 euroa, jos jollain on kiinnostusta lunastaa tuo pois korjattavaksi niin laittakaapa viestiä  :)

o.b.

Ã,,lä myy vanhaa laatikkoa pois ennen kuin olet saanut uuden lootan paikoilleen. Saattaa nimittäin olla, että hinta nousee jos vanhaa ei laita takaisin vaihdossa ::)

Vaihto-osana laatikko taitaa merkkarilla maksaa noin 4800â,¬ ja ilman vaihto-osaa noin tonnin enemmän.

jt

Lainaus käyttäjältä: BERTTI - 08.09.20 - klo:17:04
No niin tai näin, niin vaikka näillä VAG-vehkeillä tykkäänkin ajaa niin en tiedä kyllä uskallanko autoa vaihdettaessa enää DSG:tä ottaa. Ja vaikka maahantuojalla ei asiasta mitään vastuuta olekaan, niin se että kädet pestään tilanteesta täysin ei kyllä ainakaan omaa luottamusta näitä laatikoita kohtaan nosta. Edes se pieni vastaantulo (joka ei tässä tapauksessa varmasti söisi edes varaosalaatikon katetta) olisi hyvin konkreettinen viesti siitä, että laadun pitäisi olla parempaa ja olemme pahoillamme että näin pääsi käymään.
Edellisessä autossani, minua edeltävällä omistajalla, (Passat Ecofuel -11) DSG-7 oli rempattu (yllätys yllätys mekatroniikan takia) n. 190tkm ajettuna. Analyysi oli että jotkin kumitiivisteet tms. olivat vaurioituneet mekatroniikassa. Vaihtoivat sitten koko laatikon 100% GoodWilliin, siis sisältäen sekä työn että osat. Auto oli kyllä täydellisellä merkkiliikkeen huoltokirjalla. (auton mukana tuli VW:n täydelliset dokumentit ja kuitit huolloista, olen itse nähnyt nuo)

Noihin alkupään DSG:hen on ollut myös huoltokampanja, oliko se öljyjen vaihto eri tyyppiseen tms.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: BERTTI - 09.09.20 - klo:22:37
Voipi olla ettei nyt se optimaalisin ratkaisu, mutta laitetaan nyt uusi laatikko autoon kuitenkin niin saapahan auton vihdoin ajoon kun kuukauden päivät kohta pajalla seissyt. Ja kivahan se on tukea VAG:n varaosamyyntiä...  ::)
Paljonko oli korjausarvio marmorilla? Entä kysyitkö vastaavasti remonttiarvioita suomalaisilta monimerkki automaattikorjaamoilta?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

BERTTI

Lainaus käyttäjältä: jt - 09.09.20 - klo:23:42
Edellisessä autossani, minua edeltävällä omistajalla, (Passat Ecofuel -11) DSG-7 oli rempattu (yllätys yllätys mekatroniikan takia) n. 190tkm ajettuna. Analyysi oli että jotkin kumitiivisteet tms. olivat vaurioituneet mekatroniikassa. Vaihtoivat sitten koko laatikon 100% GoodWilliin, siis sisältäen sekä työn että osat. Auto oli kyllä täydellisellä merkkiliikkeen huoltokirjalla. (auton mukana tuli VW:n täydelliset dokumentit ja kuitit huolloista, olen itse nähnyt nuo)

Noihin alkupään DSG:hen on ollut myös huoltokampanja, oliko se öljyjen vaihto eri tyyppiseen tms.
Olikohan liikkeen kautta mennyt remppa? Varmaankin menee tuota kautta aika paljon helpommin eteenpäin. Voihan tuota toivoa että maahantuoja tässä nyt jollain tavalla vielä vastaan tulisi, kai sitä kummellisempiakin asioita tapahtuu.

Lainaus käyttäjältä: jt - 09.09.20 - klo:23:44
Paljonko oli korjausarvio marmorilla? Entä kysyitkö vastaavasti remonttiarvioita suomalaisilta monimerkki automaattikorjaamoilta?
5200 eur oli kaikkinensa (vianetsintä, laatikko, työt). En ennättänyt enää sitten noilta suomalaisilta puljuilta tuota tiedustelemaan.

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 09.09.20 - klo:23:35
Ã,,lä myy vanhaa laatikkoa pois ennen kuin olet saanut uuden lootan paikoilleen. Saattaa nimittäin olla, että hinta nousee jos vanhaa ei laita takaisin vaihdossa ::)

Vaihto-osana laatikko taitaa merkkarilla maksaa noin 4800â,¬ ja ilman vaihto-osaa noin tonnin enemmän.
Jaaha, no täytyypä varmistaa tämä, kiitos vinkistä  :). Eipä tuosta kyllä mitään mainintaa ollut että en saisi romulootaani pitää, mutta en toisaalta ihmettelisi vaikka näin olisi.

jt

Lainaus käyttäjältä: BERTTI - 09.09.20 - klo:23:57
Olikohan liikkeen kautta mennyt remppa? Varmaankin menee tuota kautta aika paljon helpommin eteenpäin. Voihan tuota toivoa että maahantuoja tässä nyt jollain tavalla vielä vastaan tulisi, kai sitä kummellisempiakin asioita tapahtuu.
Sitä en tiedä, mutta epäilen että ei, sillä kuitissa oli ko. yksityisen henkilön nimi, niin näyttäs siltä että hän on itse vienyt huoltoon. Siitä on kuitenkin jo useampi vuosi, eli auto on ollut silloin suhteessa nuorempi, vaikka kilometrejä olikin tuo n.190tkm.

DSG-7:n liittyen, siis noihin ensimmäisiin malleihin, on kuitenkin ollut huoltokampaja (öljyt) ja tuokin Goodwill varmaan johonkin kampanjaan perustuu. Jos tietäisi ko. kampanjan koodin, niin silloin voisi olla suurempi mahdollisuus saada läpi jotain jos vielä ko. kamppis olisi aktiivisena. Huoltohan mielellään laskuttaa suoraan asiakkaalta, sillä tehtaan korvaus on ilmeisesti paljon köykäisempi kuin jos yksityinen maksaa laskun.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

o.b.

Lainaus käyttäjältä: jt - 09.09.20 - klo:23:42
Edellisessä autossani, minua edeltävällä omistajalla, (Passat Ecofuel -11) DSG-7 oli rempattu (yllätys yllätys mekatroniikan takia) n. 190tkm ajettuna. Analyysi oli että jotkin kumitiivisteet tms. olivat vaurioituneet mekatroniikassa.
Käsittääkseni vaihtoivat mineraaliöljyt synteettisten tilalle just sen takia, että synteettisissä vaihteistoöljyissä on rikkiä :o Öljyä ei pitäisi päästä elektroniikkaosaan, mutta se kannen tiiviste ei ilmeisesti ole täysin pitävä.

Yhden DSG7:an mekatroniikan purin uteliaisuutta ja siinä oli pari ruokalusikallista öljyä elektroniikkaosan kannen alla. Osa varmaan synteettistä ja osa mineraaliöljyä. Jos kiinnostaa lukea lisää kannattaa etsiä 34f6qa.pdf, jossa selvitetään asiaa kaakkois-Aasian huolloille.

What is the cause of the fault?

Aggressive sulphur-containing additives in the synthetic gear oil can react with the copper of the
circuit paths. The resulting copper sulphide can settle as conducting particles between the
circuit paths and lead to a short circuit. As a result, the fuse of the gearbox can blow.

BERTTI

#2624
Lainaus käyttäjältä: jt - 10.09.20 - klo:22:03
Sitä en tiedä, mutta epäilen että ei, sillä kuitissa oli ko. yksityisen henkilön nimi, niin näyttäs siltä että hän on itse vienyt huoltoon. Siitä on kuitenkin jo useampi vuosi, eli auto on ollut silloin suhteessa nuorempi, vaikka kilometrejä olikin tuo n.190tkm.

DSG-7:n liittyen, siis noihin ensimmäisiin malleihin, on kuitenkin ollut huoltokampaja (öljyt) ja tuokin Goodwill varmaan johonkin kampanjaan perustuu. Jos tietäisi ko. kampanjan koodin, niin silloin voisi olla suurempi mahdollisuus saada läpi jotain jos vielä ko. kamppis olisi aktiivisena. Huoltohan mielellään laskuttaa suoraan asiakkaalta, sillä tehtaan korvaus on ilmeisesti paljon köykäisempi kuin jos yksityinen maksaa laskun.
Liittyiköhän tuo öljynvaihtokampanja vain tuohon 0AM-malliin vai myös tähän uudempaan 0CW-malliin? Toki varmasti myös valmistaja herkästi vetoaa auton ikään, joskin äkkiseltään uskoisin itse vaihteiston kestävyyden osalta kilometrien olevan huomattavasti kriittisempi asia kuin muutama vuosi suuntaan tai toiseen. Kilometrimääräkin tuossa korvauksessa on niin suuri, että vaikea ymmärtää minkä takia näissä keisseissä olisi niin erilaiset linjaukset.

Ja ostan kyllä tuon, että huolto saa tuosta paremman katteen kun laskuttaa asiakasta. Ei ole ainakaan itselle jäänyt sellaista fiilistä, että kovin kärkkäästi asiaa veisivät eteenpäin maahantuojan / valmistajan suuntaan.

BERTTI

#2625
Pyysinpäs nyt vielä kertaalleen huoltoa käymään läpi, että mitenkä tuo laatikon vaihtotarve on diagnosoitu. Tarina nyt ainakin vähän muuttui kun viimeksi puhuttiin että koko mekatroniikka on "poksahtanut", mutta nyt taas sitten ei ollutkaan  ??? Eikä niitä osiakaan ehkä sieltä sitten niin paljoa ollut tippunut minkä kuvan siitä aluksi sai (toki voi hyvin olla ettei tuo vian vakavuuteen vaikuta kuitenkaan, mutta mainitsinpa nyt omat havaintoni).

Eli oireet jotakuinkin näin:

Luettu vikakoodit joista tuloksina seuraavat
G490 - Vaihdekytkimen matka-anturi 4
0002 - Vaihteistoelektroniikka
10673 P284100 Vaihdekytkin 4 Epäuskottava signaali (10001010 passiivinen/ajoittainen)

1. Toisin kun alun perin kerrottiin, mekatroniikassa ei ole havaittu ulkoisia viitteitä paineiden päästämisestä vaan vain ohjelmallisia vikakoodeja. Huolto on myös katsonut öljyjä ja todennut, että seassa ei ole metallia ja tästä syystä eivät usko, että vaihteisto itsessään on rikki.
2. Myöhemmin olivat huomanneet, että yksi vaihteensiirtäjä ei mene viimeiseen asentoon (ilmeisesti pakki ja seiskavaihde tämän takana). Myöskin pudonneet osat ovat nähtävästi olleet vaihteensiirtäjästä.

Näiden perusteella ovat sitten todenneet, että vaihteistoa ei kannata korjata. Itse en osaa arvioida mitä tuo nyt sitten käytännössä tarkoittaa, ehkä joku viisaampi osaa valistaa että onko tuo vaihdelaatikon vaihto nyt tässä sitten se oikea johtopäätös.

Vaihteisto on kuulunut öljynvaihtokampanjan piiriin ja vaihto on tehty vuonna 2014. Tästä on kuulemma kulunut niin pitkä aika, että korvauksia ei tule.

Ja asiahan oli juuri niin kuin o.b. tuossa totesi - valmistaja sen rikkinäisenkin laatikon sitten vie minulta.

-karppa-

Eli autoa ei ole huollettu merkkihuollossa ja takaisinkutsukamppanja jäänyt tekemättä kuusi vuotta sitten joten ymmärrän täysin miksi vastaantuloa ei tule.

Taas hyvä esimerkki, kun väärässä paikassa pari euroa säästetty eikä ole ainoa tapaus! Toinen lyhyen ajan sisällä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M_M

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.09.20 - klo:15:38
Eli autoa ei ole huollettu merkkihuollossa ja takaisinkutsukamppanja jäänyt tekemättä kuusi vuotta sitten joten ymmärrän täysin miksi vastaantuloa ei tule.

Täh? Eikö tuossa juuri sanottu, että vaihteisto on kuulunut öljynvaihtokampanjan piiriin ja öljyt on vaihdettu vuonna 2014?

Mitä nyt on jäänyt tekemättä?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

dey_ph

Bertti voisi hoitaa tuon asian ja tehdä jotain päätöksia ja palailla sitten tänne, mun mielestä tollainen diipadaapa lässyttäminen foorumilla on ihan turhaa, täältä on kiva lukea tarinoita ja kokemuksia, mutta ei silloin kun itketään kaks sivua kuinka on paska onni, yritetään saada myyjän piikkiin ja sitten tehtaan jne.  Yleisesti saa minkä tahansa dsgn rikki jos ajotyyli on sellainen et hälläväliä. Monet kun ei dsgn toimintaa ymmärrä niin käytetään sitten miten parhaiten itselle sopii. Käytännössä niin se pitäisikin mennä, autot on tehty ajettaviksi, mutta ei se niin mene.

Eiks ollu perus juttu Jos eka omistaja - saa vastaantuloa. Jos toka omistaja ja ostettu esim. k-kaaran vaihtoautoista saa todennäköisesti vastaantuloa. Jos jokin muu kuin edellämainittu - joutuu kaivelemaan lompakkoa vähän syvempää. Toki jos se olis porsinut vaikk 20tkm ostamisesta ja myyjänä yritys niin olisi saanut töissä vastaantuloa.

BERTTI

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.09.20 - klo:15:38
Eli autoa ei ole huollettu merkkihuollossa ja takaisinkutsukamppanja jäänyt tekemättä kuusi vuotta sitten joten ymmärrän täysin miksi vastaantuloa ei tule.

Taas hyvä esimerkki, kun väärässä paikassa pari euroa säästetty eikä ole ainoa tapaus! Toinen lyhyen ajan sisällä.
Kuten tuossa sanoin, niin öljyt on vaihdettu vuonna 2014 tuon kampanjan tiimoilta.

Autoa on ensimmäiset viisi vuotta huollettu merkkikorjaamossa, tämän jälkeen seuraavat huollot monimerkkikorjaamolla mutta kuitenkin valmistajan huolto-ohjelmaa noudattaen. Nyt en ihan ymmärrä, että missä kohtaa on pari euroa säästetty ja laatikko on tämän takia rikkoutunut?

Lainaus käyttäjältä: dey_ph - 11.09.20 - klo:15:56
Bertti voisi hoitaa tuon asian ja tehdä jotain päätöksia ja palailla sitten tänne, mun mielestä tollainen diipadaapa lässyttäminen foorumilla on ihan turhaa, täältä on kiva lukea tarinoita ja kokemuksia, mutta ei silloin kun itketään kaks sivua kuinka on paska onni, yritetään saada myyjän piikkiin ja sitten tehtaan jne.  Yleisesti saa minkä tahansa dsgn rikki jos ajotyyli on sellainen et hälläväliä. Monet kun ei dsgn toimintaa ymmärrä niin käytetään sitten miten parhaiten itselle sopii. Käytännössä niin se pitäisikin mennä, autot on tehty ajettaviksi, mutta ei se niin mene.

Eiks ollu perus juttu Jos eka omistaja - saa vastaantuloa. Jos toka omistaja ja ostettu esim. k-kaaran vaihtoautoista saa todennäköisesti vastaantuloa. Jos jokin muu kuin edellämainittu - joutuu kaivelemaan lompakkoa vähän syvempää. Toki jos se olis porsinut vaikk 20tkm ostamisesta ja myyjänä yritys niin olisi saanut töissä vastaantuloa.
Kuten tuossa jo aiemmin kirjoitin, uusi laatikko on jo autoon tulossa ja homma menee siltä osin eteenpäin. Täällä monet kyselivät tarkempia tietoja viasta joten ajattelin niistä nyt vielä tänne postailla - ja kysyinpä sitten samalla että osaako joku noista jotain tulkintaa tehdä? Mitä todennäköisimmin huollon suositus vaihdosta on ihan oikea, mutta oma osaaminen ei riitä arvioimaan että onko kyseessä oikea päätös vaan huollon suosituksen mukaan mennään.

Haluaisitko myös avata vähän enemmän kommenttia "yleisesti saa minkä tahansa dsgn rikki jos ajotyyli on sellainen et hälläväliä"? Mielestäni olen autolla ihan asiallisesti ajanut, mutta tulevaa ajatellen ihan mielellään otan myös vinkkejä vastaan jos jokin omassa ajotyylissäni on oikeasti tuon hajoamisen aiheuttanut.

Missään vaiheessa en myöskään ole tätä yrittänyt myyjän piikkiin saada, vaan maahantuojalta tai valmistajalta vastaantuloa  :) Ja tätäkin ihan goodwillin piikkiin, mitä nyt ei nähtävästi ole saatavilla.

dey_ph

#2630
Lainaus käyttäjältä: BERTTI - 11.09.20 - klo:16:21
Kuten tuossa sanoin, niin öljyt on vaihdettu vuonna 2014 tuon kampanjan tiimoilta.

Autoa on ensimmäiset viisi vuotta huollettu merkkikorjaamossa, tämän jälkeen seuraavat huollot monimerkkikorjaamolla mutta kuitenkin valmistajan huolto-ohjelmaa noudattaen. Nyt en ihan ymmärrä, että missä kohtaa on pari euroa säästetty ja laatikko on tämän takia rikkoutunut?
Kuten tuossa jo aiemmin kirjoitin, uusi laatikko on jo autoon tulossa ja homma menee siltä osin eteenpäin. Täällä monet kyselivät tarkempia tietoja viasta joten ajattelin niistä nyt vielä tänne postailla - ja kysyinpä sitten samalla että osaako joku noista jotain tulkintaa tehdä? Mitä todennäköisimmin huollon suositus vaihdosta on ihan oikea, mutta oma osaaminen ei riitä arvioimaan että onko kyseessä oikea päätös vaan huollon suosituksen mukaan mennään.

Haluaisitko myös avata vähän enemmän kommenttia "yleisesti saa minkä tahansa dsgn rikki jos ajotyyli on sellainen et hälläväliä"? Mielestäni olen autolla ihan asiallisesti ajanut, mutta tulevaa ajatellen ihan mielellään otan myös vinkkejä vastaan jos jokin omassa ajotyylissäni on oikeasti tuon hajoamisen aiheuttanut.

Missään vaiheessa en myöskään ole tätä yrittänyt myyjän piikkiin saada, vaan maahantuojalta tai valmistajalta vastaantuloa  :) Ja tätäkin ihan goodwillin piikkiin, mitä nyt ei nähtävästi ole saatavilla.

Juu enkä todellakaan usko sinun tuota ongelmaa aiheuttaneen. Kyseessä voi hyvin olla edellisen omistajan ajotyyli, hanaa vaan, jarrulla liukumista, taas hanaa jne. Jatkuvaa pumppausta jolloin se ei oikee tajua haluatko vaihdetta alemmas vai ylemmäs. Dsg tykkää kun sen kanssa puhutaan, kynttilöitä ei tarvii sytytellä, mutta helppo sisäistää et kaasua painaessa ei kannata alemmas vaihteita vaihtaa (3>2) ja taas jarruttaessa ei kannata 4->5... mutta helpointen tuon sisäistää kun katsoo yhden (minkä tahansa) videon youtubesta joka avaa dsgn toimintaa. 

Kuulostaa hankalalta, mutta itellä toimii ja ajo on sulavaa. Tosin tietty laatikko softattu kun alkaa olemaan vääntöä sen verran, että luistaa vakiopaineilla, mutta sama perussääntö tuohon pätee oli voimaa tai ei. Tai no sitten kun sitä ei ole, niin ehkä ei kannata tonnin kierroksilla lyödä poljinta pohjaan, mutta se nyt on ihan yleistietoa muutenkin.

Sinun laatikon tapauksessa yleisin syy on: Jarrulla juuhkissa ajo, eli annetaan auton tyhjäkäynnillä jarrua vasten yrittää työtää itseään eteenpäin ja liikeellelähtö, eli jarrulta siirrytään suoraan "kaasu pohjaan", oike tapa on antaa edes sekunnin sadasosan ehtiä laatikon kytkeä vaihde päälle.


Ja tuohon monimerkkikorjaamon juttuihin, voin vaan sanoa, et paskat ne käy läpi mitään tarkistuslistaa. Ainostaan oleelliset josta voi jäädä kiinni (akun testau ja jäähdytinnesteen pakkaspitävyys)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: BERTTI - 11.09.20 - klo:16:21
Kuten tuossa sanoin, niin öljyt on vaihdettu vuonna 2014 tuon kampanjan tiimoilta.

Lukaisin nopeasti puhelimella ja meni ohi tuo.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BERTTI

#2632
Lainaus käyttäjältä: dey_ph - 11.09.20 - klo:16:31
Juu enkä todellakaan usko sinun tuota ongelmaa aiheuttaneen. Kyseessä voi hyvin olla edellisen omistajan ajotyyli, hanaa vaan, jarrulla liukumista, taas hanaa jne. Jatkuvaa pumppausta jolloin se ei oikee tajua haluatko vaihdetta alemmas vai ylemmäs. Dsg tykkää kun sen kanssa puhutaan, kynttilöitä ei tarvii sytytellä, mutta helppo sisäistää et kaasua painaessa ei kannata alemmas vaihteita vaihtaa (3>2) ja taas jarruttaessa ei kannata 4->5... mutta helpointen tuon sisäistää kun katsoo yhden (minkä tahansa) videon youtubesta joka avaa dsgn toimintaa. 

Kuulostaa hankalalta, mutta itellä toimii ja ajo on sulavaa. Tosin tietty laatikko softattu kun alkaa olemaan vääntöä sen verran, että luistaa vakiopaineilla, mutta sama perussääntö tuohon pätee oli voimaa tai ei. Tai no sitten kun sitä ei ole, niin ehkä ei kannata tonnin kierroksilla lyödä poljinta pohjaan, mutta se nyt on ihan yleistietoa muutenkin.

Sinun laatikon tapauksessa yleisin syy on: Jarrulla juuhkissa ajo, eli annetaan auton tyhjäkäynnillä jarrua vasten yrittää työtää itseään eteenpäin ja liikeellelähtö, eli jarrulta siirrytään suoraan "kaasu pohjaan", oike tapa on antaa edes sekunnin sadasosan ehtiä laatikon kytkeä vaihde päälle.
Näinhän se on, että arvailuksi menee kuinka aiempi omistaja on tuota käyttänyt. Mutta ennen tätä ei ole ainakaan mitään ongelmia ollut ja todella sulavasti on vaihtanut, sillä tuo yhtäkkinen hajoaminen aika yllätyksenä tulikin.

Jos nyt DSG:n toimintaa oikein ymmärrän, niin eikö noissa kuvailemissasi tapauksissa (jarrulla ruuhkissa ajo & liikkeellelähtö) olisi nimenomaan kytkimet ja ykkösvaihde kovilla? Tässä tapauksessahan on rikkoutunut mekatroniikka ja ainakin yksi vaihteensiirtäjistä (joka vastaa pakista ja 7-vaihteesta). Liekö sitten toisen rikkoutuminen aiheuttanut toisen, kun molemmat ilmenivät samaan aikaan. Laatikkoa ei toki ole avattu, eli toki mahdollista että jotain muutakin on rikki.
Lainaa
Ja tuohon monimerkkikorjaamon juttuihin, voin vaan sanoa, et paskat ne käy läpi mitään tarkistuslistaa. Ainostaan oleelliset josta voi jäädä kiinni (akun testau ja jäähdytinnesteen pakkaspitävyys)
Ei lähdetä tästä väittelemään, ettei mene OT:n puolelle  :) Mutta aiheeseen liittyen, jos tosiaan näin olisi että tarkistuksia on laiminlyöty, niin ei kai siltikään huolto-ohjelmassa ole mitään sellaista joka selittäisi vaihteiston rikkoutumisen?

dey_ph

Lainaus käyttäjältä: BERTTI - 11.09.20 - klo:18:38
Näinhän se on, että arvailuksi menee kuinka aiempi omistaja on tuota käyttänyt. Mutta ennen tätä ei ole ainakaan mitään ongelmia ollut ja todella sulavasti on vaihtanut, sillä tuo yhtäkkinen hajoaminen aika yllätyksenä tulikin.

Jos nyt DSG:n toimintaa oikein ymmärrän, niin eikö noissa kuvailemissasi tapauksissa (jarrulla ruuhkissa ajo & liikkeellelähtö) olisi nimenomaan kytkimet ja ykkösvaihde kovilla? Tässä tapauksessahan on rikkoutunut mekatroniikka ja ainakin yksi vaihteensiirtäjistä (joka vastaa pakista ja 7-vaihteesta). Liekö sitten toisen rikkoutuminen aiheuttanut toisen, kun molemmat ilmenivät samaan aikaan. Laatikkoa ei toki ole avattu, eli toki mahdollista että jotain muutakin on rikki.Ei lähdetä tästä väittelemään, ettei mene OT:n puolelle  :) Mutta aiheeseen liittyen, jos tosiaan näin olisi että tarkistuksia on laiminlyöty, niin ei kai siltikään huolto-ohjelmassa ole mitään sellaista joka selittäisi vaihteiston rikkoutumisen?
[/quote

lämpö, se on se joka rikkoo. Noissa tapauksissa sitä kertyy ja se voi vaikuttaa ihan mihin vaan. Heikommat antautuu ensin

Foxit

Sen verran on pakko kommentoida, että minusta on jotenkin kummallista että automaattivaihteiston voi saada ajamalla ylipäänsä hajalle tehtaan huoltohjelmaa noudattaen. Olenko ainut joka tätä hämmästelee?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 11.09.20 - klo:20:58
Sen verran on pakko kommentoida, että minusta on jotenkin kummallista että automaattivaihteiston voi saada ajamalla ylipäänsä hajalle tehtaan huoltohjelmaa noudattaen. Olenko ainut joka tätä hämmästelee?

Onko vaihdelaatikon öljyjenvaihto osa huolto-ohjelmaa? Vai tullut vasta myöhemmin?

Ei yllätä, että joku on ollut ikuista ja myöhemmin se ei olekkaan...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M_M

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.09.20 - klo:21:29
Onko vaihdelaatikon öljyjenvaihto osa huolto-ohjelmaa? Vai tullut vasta myöhemmin?

Ei yllätä, että joku on ollut ikuista ja myöhemmin se ei olekkaan...

Ne öljyt vaihdettiin kampanjaluonteisesti toisen tyyppisiin. Öljynvaihto ei siis ole ollut osa huolto-ohjelmaa eikä se ole sellaiseksi tullut myöhemminkään.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: BERTTI - 11.09.20 - klo:18:38
... Tässä tapauksessahan on rikkoutunut mekatroniikka ja ainakin yksi vaihteensiirtäjistä (joka vastaa pakista ja 7-vaihteesta). Liekö sitten toisen rikkoutuminen aiheuttanut toisen, kun molemmat ilmenivät samaan aikaan. Laatikkoa ei toki ole avattu, eli toki mahdollista että jotain muutakin on rikki...
Tuosta tuli mieleeni, noinkohan eteen/taakse ajosuunnan vaihtamisessa auto ei olisi aina ollut _täysin_ pysähdyksissä. Olen antanut itselleni kertoa että, ajosuunnan vaihtaminen tulee tehdä ajan kanssa _r_a_u_h_a_l_i_s_e_s_t_i_ kuten myös P-asentoon vienti, auto ei saisi liikkua yhtään ja kierroksien on pitänyt tasaantua.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

ksuuk

DQ200 laatikko, 88K ajettu, vaihteita vaihdettaessa alkoi kuulumaan kova pamahtava ääni, sekä 1 > 2 alkoi vaihde väristämään kytkintä, auto meni tutkittavaksi. Kuin menin auto hakeman, sattui kulkuneuvoksi 2v vanha Skoda taksi, 125K ajettu ja sama DQ200, 1 > 2 vaihde myös väristi, puhuttelin kuskia ja hän kertoi, että myös edellinen laatikko 60K kohdalla rupesi väristämään, vinkumaan ja lopulta veto hävisi ja nyt on tunne, että pian on sama ongelma ja että sama onglema on myös toisilla Skoda taksilla.

Huolto kertoi, että ainakin molemmat kytkimet menee vaihtoon, loput selviää kun laatiko on pöydällä. Kun kerroin taksista, niin epävirallisesti sanottiin, että valitettavasti yleensä suurin osa noin 60-90K ajetuista DQ200 laatikoista on viallisia, mutta asiakkaat ei huomaa ajoissa (takun aikana) ja vasta silloin kuin koko laatikko on täysin rikki, mennään huoltoon. Ja vaikka laatikko on sama DQ200, niin sitä valmistetaan ja sen osia valmistetaan eri paikoissa ja ei ole väliä miten autolla on ajettu, DQ200 ei vaan kestää.

Ajetaan takuun loppuun ja silloin vaihtoon ja sellaiseen jolla on kunnon (ei CVT) vanhanmallinen automaattilaatikko.

Ukko

Niin mikä auto ksuukilla on?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy