DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

Ganiateri

En ihan vastaavaa löytänyt täältä dsg viidakosta, mutta laatikko tehnyt pari kertaa seuraavasti: erittäin loivassa ylämäessä seinää vasten ryömittäessä ja etäisyyttä hieno säätäessä auto on jyrissyt ja lopulta töksähtänyt, siten että veto on loppunut ja jyrinä myös. Dsg kytkin? Tuntuu ymös että liikkeelle lähdössä kytkin on mukana yllättävän pitkään.
Skoda Octavia III RS

jatk

Lainaus käyttäjältä: jatk - 14.08.20 - klo:11:40
Onkohan vika vai ominaisuus? Auto on Audi A4 Avant B8, 7-vaihteinen DSG.

Auto pyrkii kovasti eteenpäin liikennevaloissa, kun autoa pitää jarrulla paikallaan vaihde päällä. Jotenkin tuntuu, että ylämäessä vetoa on päällä vielä enemmän.

Toinen asia, minkä huomasin tänä kesänä on se, että pari kertaa liikkeelle lähtiessä 1-vaihde putoaa pois tai ainakin veto lakkaa. Se tapahtuu heti kun jalan siirtää jarrulta. Silloinkin on ollut kova veto päällä ennen jarrun hölläämistä.
Laatikko on nyt huuhdeltu ja muutoksen parempaan huomaa. Vetohalut paikallaan ollessa väheni huomattavasti mutta edelleen hellepäivänä moottori kylmänä vaihde putosi hetkeksi pois päältä liikkeelle lähtiessä. En jaksa vaivata päätäni enempää asialla. Auto on jo 7 vuotta vanha ja hyvin palvellut yksilö. Ajetaan niin kauan, kun liikkuu ja sitten vaihdetaan uuteen :)

BERTTI

Tulipas päästyä itsekin kokemaan tämä DSG-laatikon omistajuuden ihanuus.

VM 2013 Golf 1.6 TDI, mittarissa 149tkm, ilmeisesti tuo kuiva DSG7 siis kyseessä (ja yksityiseltä erehdyin tämän ostamaan 99tkm ajettuna...)

Oireet: Parkkipaikalta liikkeelle lähdettäessä auto alkoi yhtäkkiä valittaa, että pakkia ei ole saatavilla. Samalla kun ajelin lähimpään parkkiruutuun takaisin niin huomasin, ettei vaihteisto suostu vaihtamaan ollenkaan ykköseltä ylöspäinkään.

Tästä sitten hinailtiin korjaamolle tarkastettavaksi, josta ensimmäinen tuomio että mekatroniikka rikki. Jonkun aikaa myöhemmin tuli sitten vielä uusi puhelu, että itse laatikosta on löytynyt myös isompi kasa irtonaisia osia joten koko vaihteisto vaihtoon ja korjausarvio reilut 5000 EUR.

Vaikka nyt tämän olin yksityiseltä hankkinut, niin silti maahantuojan ehkä odotetunkin tyly kanta "mitään vastaantuloa kustannuksiin ei ole käytettävissä" oli vähän yllättävä - mielestäni n. 150tkm ajetulla autolla nyt ei pitäisi vaihdelaatikon kokonaisuudessaan rikkoutua. Täytyy nyt yrittää sieltä suunnalta vielä hakea jotain sympatiaa josko suostuisivat edes jotain hyvitystä harkitsemaan, mutta kovin luottavaiset fiilikset ei kyllä tällä hetkellä ole...

M_M

Lainaus käyttäjältä: BERTTI - 07.09.20 - klo:11:00
mielestäni n. 150tkm ajetulla autolla nyt ei pitäisi vaihdelaatikon kokonaisuudessaan rikkoutua.

Eihän sen pitäisi, mutta ei maahantuojalla valitettavasti ole mitään velvoitetta osallistua korjauskustannuksiin.  :(
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

BERTTI

Lainaus käyttäjältä: M_M - 07.09.20 - klo:11:03
Eihän sen pitäisi, mutta ei maahantuojalla valitettavasti ole mitään velvoitetta osallistua korjauskustannuksiin.  :(
Juu ei mitään velvoitetta olekaan, oma moka tuo että tällaisen vehkeen on mennyt yksityiseltä ostamaan...

Se mitä olisin toivonut oli, että VW:llä olisi edes jonkinlainen politiikka seistä oman laatunsa takana tilanteessa, jossa valmistajan huonon laadun vuoksi osa rikkoutuu aivan ennenaikaisesti. Taisi olla toiveajattelua  :(

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: BERTTI - 07.09.20 - klo:11:00
Tulipas päästyä itsekin kokemaan tämä DSG-laatikon omistajuuden ihanuus.

VM 2013 Golf 1.6 TDI, mittarissa 149tkm, ilmeisesti tuo kuiva DSG7 siis kyseessä (ja yksityiseltä erehdyin tämän ostamaan 99tkm ajettuna...)

Oireet: Parkkipaikalta liikkeelle lähdettäessä auto alkoi yhtäkkiä valittaa, että pakkia ei ole saatavilla. Samalla kun ajelin lähimpään parkkiruutuun takaisin niin huomasin, ettei vaihteisto suostu vaihtamaan ollenkaan ykköseltä ylöspäinkään.

Tästä sitten hinailtiin korjaamolle tarkastettavaksi, josta ensimmäinen tuomio että mekatroniikka rikki. Jonkun aikaa myöhemmin tuli sitten vielä uusi puhelu, että itse laatikosta on löytynyt myös isompi kasa irtonaisia osia joten koko vaihteisto vaihtoon ja korjausarvio reilut 5000 EUR.

Vaikka nyt tämän olin yksityiseltä hankkinut, niin silti maahantuojan ehkä odotetunkin tyly kanta "mitään vastaantuloa kustannuksiin ei ole käytettävissä" oli vähän yllättävä - mielestäni n. 150tkm ajetulla autolla nyt ei pitäisi vaihdelaatikon kokonaisuudessaan rikkoutua. Täytyy nyt yrittää sieltä suunnalta vielä hakea jotain sympatiaa josko suostuisivat edes jotain hyvitystä harkitsemaan, mutta kovin luottavaiset fiilikset ei kyllä tällä hetkellä ole...

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko Golffi 6 vai 7 korimallia? Tässä kohtaahan vaihtui auton perusrakenne PQ35 -> MQB niin itse olen siinä uskossa, että samaan aikaan vaihtui myös kuivakytkimisen DQ200 laatikon versio 0AM -> 0CW.

Ei tietenkään missään tapauksessa sinua lämmitä tieto, että näistä kahdesta uudempi 0CW on ollut huomattavasti luotettavampi. Toki ei varmasti mikään idioottivarma sekään.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Erkka

BERTTI, onko auton merkkihuoltohistoria kunnossa?

Erkka
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

BERTTI

7 korimalli on kyseessä.

Autoa on ensimmäiset 5 vuotta huollettu merkkiliikkeissä, tämän jälkeen pari huoltoa tehty huolto-ohjelman mukaisesti pajalla joka paljon noita laittaa, mutta ei ole "virallinen merkkiliike". Valmistajan antamaa huolto-ohjelmaa on kuitenkin noudatettu säntillisesti koko auton elinkaaren ajan.

Tällä hetkellä auto on merkkiliikkeessä korjattavana, eivätkä oikein mitään tarkkaa syytä tuolle rikkoutumiselle osanneet sanoa. Totesivat vaan, että asiallisesti on huollettu ja sinänsä ei mitään pitäisi olla pielessä, että huono tuuri käynyt kun noin päässyt hajoamaan.

pekeke

^Niin jos huollot tehty, voisi kuluttaja-asiamiehen kautta saada osittaista kompensaatiota, kuluttajanäkökulmasta lootan pitäisi kai kestää n. 200 000km.

BERTTI

Ongelmaksi tuossa muodostuu se, että auto on ostettu yksityiseltä.

Lain mukaan maahantuojalla on vastuu vain auton ensimmäisen omistajan ajan - heti kun autolle tulee toinen omistaja niin vastuu katkeaa. Tämän jälkeen myyjäliike vastaa virhevastuusta. Jos olisi liikkeestä ostettu, niin varmaan jotain korvauksia voisi sitä kautta saada.

Yksityiseltä ostettaessa taas käsittääkseni virhevastuullinen taho on niinikään myyjä, mutta kuluttajansuojalain sijaan sovelletaan kauppalakia. Tällöin korvausten hakemiseksi pitäisi lähteä käräjille (enkä nyt usko että tästä myyjältä mitään saisi vaikka tälle tiellä päättäisi lähteä).

Eli korvaukset tältä osin pitäisi olla maahantuojan / valmistajan osalta goodwilliä, varsinaista lain asettamaa velvoitetta korvaukseen ei käsittääkseni ole.

axe

OT: Aika hyvin näyttää olevan DIY korjaussatsia DSG:lle ebayssa  jos lähtee itse kokeilemaan korjausta.
  https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_nkw=dsg+mechatronik&_sacat=9884&_ipg=200

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: BERTTI - 07.09.20 - klo:11:00
Tulipas päästyä itsekin kokemaan tämä DSG-laatikon omistajuuden ihanuus.

VM 2013 Golf 1.6 TDI, mittarissa 149tkm, ilmeisesti tuo kuiva DSG7 siis kyseessä (ja yksityiseltä erehdyin tämän ostamaan 99tkm ajettuna...)
Kärryllä on ajettu 50tkm kaupan jälkeen (yli vuosi??), joten voisi olla korvaukset liikkeeltäkin tiukassa (<1/2v lähdetään piilevän vian olettamuksesta) . Varmaan sait auton liikettä halvemmalla, näin ajateltuna olet jo jonkinverran saanut vastaantuloa vrt. liikkeestä ostettuun.

1.omistaja voi vaatia korvausta maahantuojalta, seuraavat myyjäliikkeltä. Yksityiseltä kärjäjien kautta (mutta silloin kannattaa olle valmis häviämään 10x summan).

Kuluttajavalituslautakunnalla näyttää olevan nyrkkisääntönä että, 200tkm on loppuunajattu. eli 150tkm ajettuun korvaus välittömistä kuluista olisi 25% luokkaa. Tuo on jo niin pieni korvaus että, pajoja kilpailuttamalla päässee edullisempaan tulokseen.



Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 07.09.20 - klo:16:15
Kärryllä on ajettu 50tkm kaupan jälkeen (yli vuosi??), joten voisi olla korvaukset liikkeeltäkin tiukassa (<1/2v lähdetään piilevän vian olettamuksesta) . Varmaan sait auton liikettä halvemmalla, näin ajateltuna olet jo jonkinverran saanut vastaantuloa vrt. liikkeestä ostettuun.

1.omistaja voi vaatia korvausta maahantuojalta, seuraavat myyjäliikkeltä. Yksityiseltä kärjäjien kautta (mutta silloin kannattaa olle valmis häviämään 10x summan).

Kuluttajavalituslautakunnalla näyttää olevan nyrkkisääntönä että, 200tkm on loppuunajattu. eli 150tkm ajettuun korvaus välittömistä kuluista olisi 25% luokkaa. Tuo on jo niin pieni korvaus että, pajoja kilpailuttamalla päässee edullisempaan tulokseen.

Niin meinaat ettei maahantuoja tule vastaan, vaikka neljä vuotta vanhassa autossa, joka ostettu yksityiseltä, jos huoltokirja on kunnossa ja auto huollettu ajallaan?

https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/

"7.6 Aikaisemman myyntiportaan virhevastuu

Ostajalla on oikeus kohdistaa virheeseen perustuva vaatimuksensa myyjän ohella myös valmistajaan, maahantuojaan tai muuhun aikaisemman myyntiportaan elinkeinonharjoittajaan.

Aiemman myyntiportaan virhevastuu noudattaa samoja periaatteita kuin myyjän vastuu, mutta ei ole kaikilta osin yhtä laaja. Valmistaja ja maahantuoja eivät vastaa virheestä, joka on syntynyt niistä riippumattomasta syystä vasta sen jälkeen, kun ne luovuttivat tavaran seuraavalle portaalle. Toinen rajoitus koskee tilannetta, jossa ostaja vaatii tavaran virheen perusteella hinnanalennusta tai kauppahinnan palautusta. Valmistajalla ja maahantuojalla ei ole velvollisuutta palauttaa ostajalle enempää kuin mitä niiden oma sopijapuoli seuraavassa myyntiportaassa voisi samalla perusteella vaatia.

Hinnanalennus lasketaan sen perusteella, mitä valmistaja tai maahantuoja sai luovuttaessaan tavaran eteenpäin, ei ostajan maksaman kauppahinnan perusteella.

Jos kuluttaja haluaa esittää vaatimuksen aikaisemmalle myyntiportaalle, hänen on myös ilmoitettava virheestä suoraan tälle elinkeinonharjoittajalle. Ostajan ei kuitenkaan tarvitse tehdä uutta virheilmoitusta, jos hän on reklamoinut myyjälle ja virheilmoitus kulkeutuu tämän kautta aikaisemmalle myyntiportaalle.

Ostajan pitää ilmoittaa virheestä aikaisemmassa myyntiportaassa olevalle elinkeinonharjoittajalle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se. Virheilmoituksen voi kuitenkin aina tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja havaitsi virheen. Samaa määräaikaa sovelletaan myös silloin, kun ostaja on tehnyt virheilmoituksen myyjälle ja aikaisempi myyntiporras saa myyjän kautta tiedon virheilmoituksesta."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BERTTI

#2593
Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 07.09.20 - klo:16:15
Kärryllä on ajettu 50tkm kaupan jälkeen (yli vuosi??), joten voisi olla korvaukset liikkeeltäkin tiukassa (<1/2v lähdetään piilevän vian olettamuksesta) . Varmaan sait auton liikettä halvemmalla, näin ajateltuna olet jo jonkinverran saanut vastaantuloa vrt. liikkeestä ostettuun.

1.omistaja voi vaatia korvausta maahantuojalta, seuraavat myyjäliikkeltä. Yksityiseltä kärjäjien kautta (mutta silloin kannattaa olle valmis häviämään 10x summan).

Kuluttajavalituslautakunnalla näyttää olevan nyrkkisääntönä että, 200tkm on loppuunajattu. eli 150tkm ajettuun korvaus välittömistä kuluista olisi 25% luokkaa. Tuo on jo niin pieni korvaus että, pajoja kilpailuttamalla päässee edullisempaan tulokseen.
Periaatteessahan mitään aikarajaa vian ilmenemiselle ei suoranaisesti ole olemassa (vaikkakin tuo <1/2v on laissa mainittu), vaan lähtökohtaisesti kyseisen osan elinikään kuitenkin suhteutetaan. Ja varmaan juurikin näin, että vaikka tuosta myyjältä voisi jonkun osan saada niin kuitenkaan noilla kilometreillä ei älyttömättömän isosta summasta puhuta vaikka vaihteiston ny ei ehkä tässä vaiheessa vielä pitäisikään täysin hajota. Loppujen lopuksi ei varmaan tosiaan hirveästi tappiolle jää kun huomioi ostohinnassa tehdyn säästön vs. nyt mahdollisesti saatavan korvauksen jos olisi liikkeestä ostanut.

Pajojen kilpailuttaminen tässä tilanteessa on kuitenkin vähän hankalaa kun kustannuksesta suurin osa koostuu uudesta vaihteistosta, työn osuus vajaa 10%. Ainoa vaihtoehto olisi melkeinpä lähettää loota Recrolle korjattavaksi. Vähän kuitenkin epäilyttää, että mikähän riski tuossa sitten on vs. uuden laittaminen (merkkiliike ei suostunut edes korjattua lootaa laittamaan kun meinasivat, että näissä on ollut ongelmia.. tiedä sitten haluavatko vain myydä uutta vai onko tässä jotain perää) - tarkoittaisi kuitenkin taas lisää hinauskuluja, erillistä maksua merkkiliikkeelle vianetsinnästä jne. Ã,,kkiseltään korjatunkin vaihteiston ero täysin uuteen jäisi n. 1000 euroon, joten en tiedä onko tuo riski sitten vaivan väärti (ja olettaisin, että täysin uusi vaihteisto on kuitenkin eliniältään pidempi?). Jos on Recron kunnostamista vaihteistoista kokemuksia niin niistä kuulisin kyllä mielelläni.

Mutta ei tässä kovin hyvä laatufiilis kyllä Volkkarista jää, vaikka muuten olenkin autosta tykännyt. Maahantuojakaan ei suostunut mitään kantaa ottamaan, että kauanko tuollaisen vaihteiston pitäisi kestää. Ehkä omat odotukset on sitten ollut epärealistiset, näin Suomen mittapuulla en itse tuota vielä mitenkään älyttömän vanhana ja erityisen paljon ajettuna autona kyllä pidä. No jos tuohon nyt uuden laatikon laittaa niin onpahan ainakin takuullinen loota sitten alla, toivottavasti ei muuta isompaa vikaa sitten teetä jos tuolla ajamista nyt hetken vielä uskaltaisi jatkaa.

BERTTI

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.09.20 - klo:17:28
Niin meinaat ettei maahantuoja tule vastaan, vaikka neljä vuotta vanhassa autossa, joka ostettu yksityiseltä, jos huoltokirja on kunnossa ja auto huollettu ajallaan?

https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/

"7.6 Aikaisemman myyntiportaan virhevastuu

Ostajalla on oikeus kohdistaa virheeseen perustuva vaatimuksensa myyjän ohella myös valmistajaan, maahantuojaan tai muuhun aikaisemman myyntiportaan elinkeinonharjoittajaan.

Aiemman myyntiportaan virhevastuu noudattaa samoja periaatteita kuin myyjän vastuu, mutta ei ole kaikilta osin yhtä laaja. Valmistaja ja maahantuoja eivät vastaa virheestä, joka on syntynyt niistä riippumattomasta syystä vasta sen jälkeen, kun ne luovuttivat tavaran seuraavalle portaalle. Toinen rajoitus koskee tilannetta, jossa ostaja vaatii tavaran virheen perusteella hinnanalennusta tai kauppahinnan palautusta. Valmistajalla ja maahantuojalla ei ole velvollisuutta palauttaa ostajalle enempää kuin mitä niiden oma sopijapuoli seuraavassa myyntiportaassa voisi samalla perusteella vaatia.

Hinnanalennus lasketaan sen perusteella, mitä valmistaja tai maahantuoja sai luovuttaessaan tavaran eteenpäin, ei ostajan maksaman kauppahinnan perusteella.

Jos kuluttaja haluaa esittää vaatimuksen aikaisemmalle myyntiportaalle, hänen on myös ilmoitettava virheestä suoraan tälle elinkeinonharjoittajalle. Ostajan ei kuitenkaan tarvitse tehdä uutta virheilmoitusta, jos hän on reklamoinut myyjälle ja virheilmoitus kulkeutuu tämän kautta aikaisemmalle myyntiportaalle.

Ostajan pitää ilmoittaa virheestä aikaisemmassa myyntiportaassa olevalle elinkeinonharjoittajalle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se. Virheilmoituksen voi kuitenkin aina tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja havaitsi virheen. Samaa määräaikaa sovelletaan myös silloin, kun ostaja on tehnyt virheilmoituksen myyjälle ja aikaisempi myyntiporras saa myyjän kautta tiedon virheilmoituksesta."
Itsekin ehdin tästä jo tuossa aiemmin innostua kun aloin perkaamaan, että mitkä oikeuteni tässä tilanteessa on  :) Jokusen tunnin kun näitä lueskeli, niin sai kuitenkin todeta että eipä taida mitään oikeuksia olla, vaan maahantuojan / valmistajan mahdollisen goodwillin armoilla tässä ollaan.

Jos asiaa oikein tulkitsen, niin tässä on kuitenkin porsaanreikänä tuossa linkin alussa oleva tekstinpätkä:
"Myyjä, maahantuoja ja valmistaja vastaavat tavaran virheestä kuluttajansuojalain 5 luvun säännösten perusteella. Säännöksiä sovelletaan kulutustavaran kauppaan silloin, kun myyjänä on elinkeinonharjoittaja ja ostajana kuluttaja."

Ja nythän tässä tuo vaatimus kaatuu siis siihen, että  auton myyjänä ei ole ollut elinkeinoharjoittaja, kun auto on myyty minulle.

https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/

Ylläolevasta linkistä luvusta 6 löytyy vielä tähän liittyen:

"Kuluttaja voi tietyissä tilanteissa esittää vaatimuksia myyjän sijasta tai ohella myös aikaisemmalle myyntiportaalle silloinkin, kun kyseessä on muun kuin takuun piiriin kuuluvan virheen korjaus. Autokaupassa aikaisempi myyntiporras tarkoittaa yleensä maahantuojaa. Tällainen oikeus on kuitenkin vain ensiostajalla eli henkilöllä, joka on ostanut auton uutena. Jos kuluttaja on esittänyt vaatimuksensa sekä myyjälle että maahantuojalle, ovat nämä yhdessä vastuussa virheen oikaisemisesta."

Lisäksi:

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/kaytetyn-auton-virhe/

"Jos käytetty auto on ostettu yksityiseltä henkilöltä, kahden yksityishenkilön väliseen kauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalakia vaan kauppalakia, jonka säännökset virheen määrittelyn osalta ovat kuluttajansuojalakia vastaavia. Auton ostaja ei voi turvautua kuluttajaneuvonnan apuun, eikä saattaa asiaa kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Ostajan kannattaa tehdä virheestä ensin valitus myyjälle. Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen."

Ihan täysin omaan oikeustajuun tämä toimintamalli ei mene. Eikä myöskään se, että elinkeinoharjoittaja joka auton myy, olisi vastuussa valmistajan laatuviasta. Liekö sitten niin, että valmistajat jossain määrin korvaavat autoliikkeille näistä koituneita kustannuksia vai jääkö tosiasiassa myyjän vastuulle. Mutta näiden käytäntöjen oikeudenmukaisuus olisi sitten ihan eri keskustelu.

-karppa-

Valmistaja on vastuussa tuotteesta koko sen elinkaaren. Oleellista on onko auto huollettu säntillisesti merkkihuollossa ja huoltoja ei ole vedetty pitkäksi. Silloin pienen goodwill:n laatikkoon voi saada, mutta monimerkkikorjaamossa korjaaminen ilman tuota goodwilliä voi tulla jo halvemmaksi.

Siinä on mun kolme senttiä tähän aiheeseen, kun kysyminen ei maksa mitään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BERTTI

#2596
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.09.20 - klo:21:33
Valmistaja on vastuussa tuotteesta koko sen elinkaaren. Oleellista on onko auto huollettu säntillisesti merkkihuollossa ja huoltoja ei ole vedetty pitkäksi. Silloin pienen goodwill:n laatikkoon voi saada, mutta monimerkkikorjaamossa korjaaminen ilman tuota goodwilliä voi tulla jo halvemmaksi.

Siinä on mun kolme senttiä tähän aiheeseen, kun kysyminen ei maksa mitään.
Onko kuitenkaan lain puitteissa olemassa mitään pykälää, johon tällaisessa tilanteessa voi vedota? Jos on niin tämän toki hyödynnän, mutta toistaiseksi en ole onnistunut mitään tämän suuntaista pykälää löytämään, vaan kaikki viittaa siihen että jos ei ole liikkeestä ostettu niin heikoilla ollaan.

Goodwilliä olen toki maahantuojan kautta pyytänyt, mutta sieltä ei ole irronnut muuta vastausta kuin että eivät osallistu korjaukseen millään tavalla. Merkkikorjaamo oli myös suoraan ollut valmistajaan yhteydessä ja tuomio oli sama.

jt

Lainaus käyttäjältä: BERTTI - 07.09.20 - klo:22:14
Onko kuitenkaan lain puitteissa olemassa mitään pykälää, johon tällaisessa tilanteessa voi vedota? Jos on niin tämän toki hyödynnän, mutta toistaiseksi en ole onnistunut mitään tämän suuntaista pykälää löytämään, vaan kaikki viittaa siihen että jos ei ole liikkeestä ostettu niin heikoilla ollaan.
Ei. (Käytännössä/ei kannata, oma mielipide)

Käyttäisin energian kohtuuhintaisen korjauspaikan valitsemiseen, joka ei välttämättä ole merkkiliike.

(Mekatroniikan korjaus ilmeisesti onnistuu pätevillä vaihdepajoilla näppärästi, mutta jos hammasrattaiden puolella "lootan" puolella on jotain rikki se taas voi olla hankalampaa fixata. Edullisintahan olisi fixata mekatroniikka ennenkuin tulee lisädamagea, mutta minkäs teet jos vaurioita on tullut jo).
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

o.b.

Ehkä kannattaa etsiä käytetty, vähän ajettu laatikko purkuautosta ja vaihtaa se tilalle. Vaihteistokoodi auttaisi etsinnässä.

En laittaisi uutta kallista osaa elinkaaren puolessa välissä olevaan autoon.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 08.09.20 - klo:00:17
Ehkä kannattaa etsiä käytetty, vähän ajettu laatikko purkuautosta ja vaihtaa se tilalle. Vaihteistokoodi auttaisi etsinnässä.

En laittaisi uutta kallista osaa elinkaaren puolessa välissä olevaan autoon.

Tämä on aina lottoamista. Latviasta kyselisin korjattua.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BERTTI

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.09.20 - klo:09:17
Tämä on aina lottoamista. Latviasta kyselisin korjattua.
Sieltä tosiaan tuli kyseltyä tarjousta. Korjattua laatikkoa ei löydy tilalle varastosta, mutta voivat tuon nykyisen laatikon korjata hintaan n. 2900 EUR (rahdit mukaanluettuna).

Tähän kun lisätään vaihtotyö, mahdollisesti auton hinaus toiselle korjaamolle mikäli korjaamo jossa auto nyt on ei suostu korjattua laatikkoa siihen laittamaan, vianetsintätyö merkkikorjaamolta niin hinta on äkkiä aika lähellä 4000 euroa. Sitä en osaa arvioida mikä riski tuollaisen korjatun vs. uuden laittamisen välillä on. Merkkikorjaamo tosiaan ei antanut kovin ruusuista kuvaa korjatuista ja sanoivatkin, että eivät sellaista siihen lähde asentamaan.

Iso rahahan tuo 1000 euroakin on, mutta tosiaan jos tuossa jonkinlainen riski on että korjatun laatikon kanssa tuleekin merkkikorjaamon ennustamia ongelmia, niin tuo säästö häviää aika äkkiä. Recrolta kun vielä tuosta riskistä tiedustelin niin heidän vastauksena oli, että ei varsinaisesti riskiä ole, mutta "korjaamolla on oltava riittävät valmiudet vaihteiston käyttöönottoon".

Foxit

Lainaus käyttäjältä: BERTTI - 07.09.20 - klo:11:00
Tulipas päästyä itsekin kokemaan tämä DSG-laatikon omistajuuden ihanuus.

VM 2013 Golf 1.6 TDI, mittarissa 149tkm, ilmeisesti tuo kuiva DSG7 siis kyseessä (ja yksityiseltä erehdyin tämän ostamaan 99tkm ajettuna...)

Oireet: Parkkipaikalta liikkeelle lähdettäessä auto alkoi yhtäkkiä valittaa, että pakkia ei ole saatavilla. Samalla kun ajelin lähimpään parkkiruutuun takaisin niin huomasin, ettei vaihteisto suostu vaihtamaan ollenkaan ykköseltä ylöspäinkään.

Tästä sitten hinailtiin korjaamolle tarkastettavaksi, josta ensimmäinen tuomio että mekatroniikka rikki. Jonkun aikaa myöhemmin tuli sitten vielä uusi puhelu, että itse laatikosta on löytynyt myös isompi kasa irtonaisia osia joten koko vaihteisto vaihtoon ja korjausarvio reilut 5000 EUR.

Vaikka nyt tämän olin yksityiseltä hankkinut, niin silti maahantuojan ehkä odotetunkin tyly kanta "mitään vastaantuloa kustannuksiin ei ole käytettävissä" oli vähän yllättävä - mielestäni n. 150tkm ajetulla autolla nyt ei pitäisi vaihdelaatikon kokonaisuudessaan rikkoutua. Täytyy nyt yrittää sieltä suunnalta vielä hakea jotain sympatiaa josko suostuisivat edes jotain hyvitystä harkitsemaan, mutta kovin luottavaiset fiilikset ei kyllä tällä hetkellä ole...
On kyllä todella valitettava kyllä tämä sinun autosi kohtalo, otan osaa. Muutamia kysymyksiä minulla heräsi tästä sattuneesta. Oireiliko vaihteisto jotenkin eriskummallisesti ennen täystuhoaan? Näitkö omin silmin sen että laatikosta olisi löytynyt isompi kasa irtonaisia osia, kuten sinulle kerrottiin? Saisitko jostain selvitettyä (merkkihuolto ja huoltohistoria, edelliset omistajat, jne.) että onko autosi vaihteistoon kajottu korjausmielessä joskus aiemmin?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

BERTTI

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 08.09.20 - klo:11:10
On kyllä todella valitettava kyllä tämä sinun autosi kohtalo, otan osaa. Muutamia kysymyksiä minulla heräsi tästä sattuneesta. Oireiliko vaihteisto jotenkin eriskummallisesti ennen täystuhoaan? Näitkö omin silmin sen että laatikosta olisi löytynyt isompi kasa irtonaisia osia, kuten sinulle kerrottiin? Saisitko jostain selvitettyä (merkkihuolto ja huoltohistoria, edelliset omistajat, jne.) että onko autosi vaihteistoon kajottu korjausmielessä joskus aiemmin?
Sehän tuossa kummallista onkin, että mielestäni laatikko ei oireillut millään tavalla. Ennen täystuhoa ajeltiin se n. 200km kotosalta ja vaihteisto pelasi ihan normaalisti, kunnes sitten huoltoasemalta lähdettäessä ei enää löytynytkään kuin ykkösvaihde. Tuotakin olen yrittänyt pohtia, että oliko tuossa jotain oireita mitä on tullut sivuutettua epähuomiossa, mutta en oo kyllä keksinyt mitään.

En ole omin silmin tuota nähnyt, auto on tällä hetkellä n. 200km päässä kotoa kun vakuutus kattoi hinauksen vain lähimmälle korjaamolle. Alunperin tosiaan tuomio oli, että vaihteisto näytti olevan kunnossa ja mekatroniikka selvästi rikki. Myöhemmin tuli sitten puhelu, että kun olivat vaihteistoa vielä lisää pyöritelleet niin sieltä oli tipahdellut osia ja totesivat että vaihtoon menee koko loota.

Itse olen auton toinen omistaja, eikä ainakaan auton myyjä maininnut että vaihteistoon olisi millään tavalla kajottu. Ostotilanteessa kyselin nimenomaan erityisesti vaihteiston toiminnasta ja onko siinä ollut mitään ongelmia, johon vastaus oli että hyvin on pelittänyt. Ja ei tuossa tosiaan koeajon eikä itse ajamani 50tkm aikana olekaan mitään ongelmia esiintynyt ennen tätä episodia. Kovin suurena en pidä todennäköisyyttä, että vaihteistoa olisi aiemmin hipelöity, mutta voihan tuotakin vielä selvitellä lisää korjaamolta jossa ensimmäinen omistaja on autoa huollattanut jos tästä voi hyötyä olla.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: BERTTI - 08.09.20 - klo:10:30
...
Tähän kun lisätään vaihtotyö, mahdollisesti auton hinaus toiselle korjaamolle mikäli korjaamo jossa auto nyt on ei suostu korjattua laatikkoa siihen laittamaan, vianetsintätyö merkkikorjaamolta niin hinta on äkkiä aika lähellä 4000 euroa. Sitä en osaa arvioida mikä riski tuollaisen korjatun vs. uuden laittamisen välillä on.
...
Isommat pajat eivät lähde kovin helposti asentamaan käytettyjä/kunnostettuja osia kahdesta syystä:
1) Jää osien katteet saamatta ja uudelle osalle voi antaa takuun (jonka takuumiehenä on valmistaja)
2) Jos korjattu osa porsii, niin kuka kantaa vastuun. Siinä tilanteessa asiakas ei monesti enää muista omaa riskin ottoaan ja vaatii hyvitystä.

Korjaamotakuiden vuoksi ei juurikaan korjata, vaan vaihdetaan niin suuria osakokonaisuuksia, ettei vahingossakaan laukea uudestaan ihan vierestä.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

BERTTI

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 08.09.20 - klo:12:50
Isommat pajat eivät lähde kovin helposti asentamaan käytettyjä/kunnostettuja osia kahdesta syystä:
1) Jää osien katteet saamatta ja uudelle osalle voi antaa takuun (jonka takuumiehenä on valmistaja)
2) Jos korjattu osa porsii, niin kuka kantaa vastuun. Siinä tilanteessa asiakas ei monesti enää muista omaa riskin ottoaan ja vaatii hyvitystä.

Korjaamotakuiden vuoksi ei juurikaan korjata, vaan vaihdetaan niin suuria osakokonaisuuksia, ettei vahingossakaan laukea uudestaan ihan vierestä.
Juu ihan ymmärrettäväähän tuo sinäänsä on. Itseä tuossa tosiaan eniten mietityttää se, että jos korjatun kanssa tulee asennusvaiheessa ongelmia - ja vaikka Recro noille korjatuille antaakin 12kk takuun, niin tämä ei varmasti kata lisäkustannuksia jotka työstä mahdollisesti aiheutuu.

No niin tai näin, niin vaikka näillä VAG-vehkeillä tykkäänkin ajaa niin en tiedä kyllä uskallanko autoa vaihdettaessa enää DSG:tä ottaa. Ja vaikka maahantuojalla ei asiasta mitään vastuuta olekaan, niin se että kädet pestään tilanteesta täysin ei kyllä ainakaan omaa luottamusta näitä laatikoita kohtaan nosta. Edes se pieni vastaantulo (joka ei tässä tapauksessa varmasti söisi edes varaosalaatikon katetta) olisi hyvin konkreettinen viesti siitä, että laadun pitäisi olla parempaa ja olemme pahoillamme että näin pääsi käymään.

Jultsu

Kovat on kyllä latvian pojillakin tuntitaksat nykyään, en itse tällaisessa tilanteessa lähtisi venyttämään penniä vaan työt+ osat samalta tiskiltä niin saa sen takuum työllekin jos jotain lahoaa tulevaisuudessa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.09.20 - klo:18:53
Kovat on kyllä latvian pojillakin tuntitaksat nykyään, en itse tällaisessa tilanteessa lähtisi venyttämään penniä vaan työt+ osat samalta tiskiltä niin saa sen takuum työllekin jos jotain lahoaa tulevaisuudessa.

Pointti oli kysyä sieltä korjattua laatikkoa onko se paljon edullisempi, kuin Suomessa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BERTTI

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.09.20 - klo:20:31
Pointti oli kysyä sieltä korjattua laatikkoa onko se paljon edullisempi, kuin Suomessa.
Korjattu laatikko maksaa sieltä kuulemma saman verran kuin korjaus, ja vaihdon jälkeen lähetät oman rikkinäisen laatikkosi heille jatkokäyttöön. Eli ei säästä korjaukseen verrattuna tuossa ja tuota kyseistä mallia ei tosiaan heillä ollut valmiina varastossa tällä hetkellä lähetettäväksi.

765turbo

Recro on kyllä asiallinen ja laadukas yritys.
Oma Bmw E60 tuli täydellisestä laatikkoremontista viikko sitten  Suomeen ja auto on laatikon osalta ajoltaan kuin uusi. Auton kuljetus Latviaan ja takaisin maksaa 250â,¬ ja siihen remonttikulut päälle. Auto reissussa n. 5-6pv. Ole yhteydessä Recron edustajaan ja pyydä tarjous. Herra on INGURTS BUKS ja numero 040 740 4242, hän toimii aktiivisesti btcf.fi saitilla. Tämä vastaus DSG- vikaketjuun lähinnä siksi, että tuo Recro kannattaa kilpailuttaa myös, oman remontin hinta jäi himpun alle 2.5kâ,¬
T. Marko
Ps. Bertti  jo taisitkin hinnat selvittää??

BERTTI

Lainaus käyttäjältä: 765turbo - 08.09.20 - klo:21:29
Recro on kyllä asiallinen ja laadukas yritys.
Oma Bmw E60 tuli täydellisestä laatikkoremontista viikko sitten  Suomeen ja auto on laatikon osalta ajoltaan kuin uusi. Auton kuljetus Latviaan ja takaisin maksaa 250â,¬ ja siihen remonttikulut päälle. Auto reissussa n. 5-6pv. Ole yhteydessä Recron edustajaan ja pyydä tarjous. Herra on INGURTS BUKS ja numero 040 740 4242, hän toimii aktiivisesti btcf.fi saitilla. Tämä vastaus DSG- vikaketjuun lähinnä siksi, että tuo Recro kannattaa kilpailuttaa myös, oman remontin hinta jäi himpun alle 2.5kâ,¬
T. Marko
Ps. Bertti  jo taisitkin hinnat selvittää??
Tuohon hintaan järjestyy tosiaan auton kuljetus Latviaan ja takaisin? Täytyykin kysyä vielä tuotakin vaihtoehtoa heiltä, äkkiseltään voisin kuvitella että myöskin työn osuus Latviassa on jonkin verran pienempi kuin Suomessa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy