DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

t0mpppa

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 30.04.20 - klo:19:27
Maahantuoja ei ottanu kantaa ääneen. Öljyt vaihdetaan vielä uudestaan ja jos näyttää normaalille niin ei enempää toimenpiteitä ja tuon homman lasku mulle. Ompahan sitten ainakin asia tutkittu  ::)
tuliko auto kuntoon? itellä samanlainen 63tkm ajettuna niin tietää seurailla jos sieltä joku vika löytyi.

mikama83

Öljyt näytti normaalilta joten ei voida todentaa että olisi vika. Kyseessä siis ilmeisesti ominaisuus. Kaupat tehty jo uudesta farkkuleonista että 4kk tuo mulla vielä on ajossa  :)

Pete2

Mulla on vähän ajettu 2017 vuoden a3 kiikarissa. Onko järki ostos? Vai onko noissa uudemmissa laatikoissa vielä ongelmia?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Pete2 - 25.05.20 - klo:13:52
Mulla on vähän ajettu 2017 vuoden a3 kiikarissa. Onko järki ostos? Vai onko noissa uudemmissa laatikoissa vielä ongelmia?

Mikä moottori ja onko neliveto vai etuveto?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Pete2

etuvetoinen, 1,5  tfsi cod 110 s tronic.
Ajettu noin 40 000

Pete2

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 25.05.20 - klo:14:45
Mikä moottori ja onko neliveto vai etuveto?
etuvetoinen, 1,5  tfsi cod 110 s tronic.
Ajettu noin 40 000

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Pete2 - 25.05.20 - klo:15:02
etuvetoinen, 1,5  tfsi cod 110 s tronic.
Ajettu noin 40 000

Eli on siis 7v kuivakytkin laatikko DQ200. Itsellä Golf oli 2015 vuoden DQ200 laatikolla 97 - 163tkm ja en keksi sen perusteella pahaa sanottavaa, autossa oli vetokoukku ja minun toimesta vedettiin n. 5 kertaa pientä jarrutonta kärryä ja siinäkin toimi hienosti.

Näiden kokemusten perusteella uskalsin ottaa nykyisenkin auton DQ200 laatikolla, tosin tästä yksilöstä kokemusta vasta vähän yli 1tkm mutta mitään yllättävää ei ole vielä ilmaantunut.

Itse voisin kuvitella että kuivakytkin laatikolla olevaa autoa ei kannata hankkia raskaan kärryn tai asuntovaunun vetämiseen tai veneen nostoon.

Eli jos autossa ei ole koukkua ja sillä ei meinata kärryä vetää niin voin suositella oman kokemuksen perusteella.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Pete2

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 26.05.20 - klo:10:48
Eli on siis 7v kuivakytkin laatikko DQ200. Itsellä Golf oli 2015 vuoden DQ200 laatikolla 97 - 163tkm ja en keksi sen perusteella pahaa sanottavaa, autossa oli vetokoukku ja minun toimesta vedettiin n. 5 kertaa pientä jarrutonta kärryä ja siinäkin toimi hienosti.

Näiden kokemusten perusteella uskalsin ottaa nykyisenkin auton DQ200 laatikolla, tosin tästä yksilöstä kokemusta vasta vähän yli 1tkm mutta mitään yllättävää ei ole vielä ilmaantunut.

Itse voisin kuvitella että kuivakytkin laatikolla olevaa autoa ei kannata hankkia raskaan kärryn tai asuntovaunun vetämiseen tai veneen nostoon.

Eli jos autossa ei ole koukkua ja sillä ei meinata kärryä vetää niin voin suositella oman kokemuksen perusteella.

Iso kiitos vastauksesta.
Tässä jonkun verran lueskeltua ja liikkeistä kyseltyä vaikuttaisi siltä, että tuo laatikko olisi luotettava.
Vetohommiin tämä auto ei ole tulossa.

veetee1987

Tervehdys palstalaiset!

Potilas : 15.01.2020 ostettu vm. 2013 VOLKSWAGEN GOLF Variant Comfortline 1,4 TSI 90 kW ( 122 hv) Bluemotion Technology DSG-automaatti. Ostaessa kilometrejä mittarissa pyöreästi 95tkm , nyt 98 tkm~. Ostettu Suomen mittakaavassa ison ketjun liikkeestä , Suomesta.

Oireilu : 2-vaihteelta 3-vaihteelle vaihtaessa tuntuisi kuin kytkin "luistaisi" , jos kyseessä olisi manuaalivaihteinen auto. Myös pientä tärinää havaittavissa etupäässä kun kyseistä oireilua ilmenee. Kun kone on kylmä, auto ei oireile juuri ollenkaan mutta ongelmat alkavat kun ajaa sen 10-15minuuttia.

Diagnoosi : Vein auton tutkittavaksi tänään 2.6.2020 paikalliseen merkkihuoltoon ensin asiasta keskusteltuani auton minulle myyneen myyjän kanssa. Selvisi , että kytkin tosiaan reistailee / vetelee viimeisiään ja sen vaihto olisi suotavaa ellei jopa pakollista mahdollisimman pian.

Huomioita : Auto on ennen minua ollut vain yhdellä omistajalla, se käsittää täydellisen merkkiliikkeen huoltokirjan ja kaikki huollot tehty ajallaan. Autossa ei ole vetokoukkua. Samalla myös tänään huollossa minulle selvisi, että autoon on jo vaihdettu vaihdelaatikon mekatroniikka , tarkkaa kilometrimäärää milloin tämä toimenpide on tehty en muistanut kysyä.

Olen palstaa jonkunverran lukenut mutta ihan vastaaviin keisseihin en ole vielä törmännyt, varmasti jollain on kokemusta samankaltaisesta ongelmasta ja sen hoitamisesta , ja toki myös jokainen keissi on erilainen : Merkkihuollon hinta-arvio, jos tämä kyseinen kytkinpakan vaihto-operaatio tehtäisiin heillä olisi n. 850â,¬ osat + n. 1000â,¬ työ.

Kysyn siis kokeneemmilta : Kun ensiviikolla alamme myyjäliikkeen kanssa keskustelemaan kuka maksaa mitäkin, niin mitä pitäisitte kohtuullisena summana mitä tästä remontista tulisi loppuasiakkaalle, eli tässätapauksessa minulle , jäädä maksettavaksi?

Olen ymmärtänyt, että vaihdelaatikon nyt ainakin tulisi nähtävästi kestää sen 200tkm , jos kuluttaja-asiamieheen on uskominen. Mutta koskeeko myös tällainen ennenaikainen kytkimen hajoaminen samaa kaavaa? Olettaisin toki ,että myös kytkimen käyttöikä pitäisi olla enemmän kuin tässä yksilössä oleva n. 98 tkm.

Kommentoikaa , vittuilkaa , pätekää ,  otan kaiken tiedon kiitollisena vastaan!

Ystävällisin terveisin , Veetee




the_kapu

Liikkeestä ostaessa on 6 kuukauden virhevastuu, reklamoit siis myyjälle. Heidän tehtävä on selvitellä tapaus maahantuojan kanssa. Vaadit että korjaavat kuluitta tai purat kaupan.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/kaytetyn-auton-virhe/

jt

Vaikka kilometrejä on tullut vähän, niin aikaa on jo kulunut, ei kannata odotella sen reklamaation kanssa vaan tehdä se viipymättä. Ei välttämättä haittaa jos sen tekee myös kirjallisesti (esim. soiton lisäksi), nimittäin silloin voi tarvittaessa näyttää reklamointiajankohdan jälkikäteen. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 02.06.20 - klo:22:52
Liikkeestä ostaessa on 6 kuukauden virhevastuu, reklamoit siis myyjälle. Heidän tehtävä on selvitellä tapaus maahantuojan kanssa. Vaadit että korjaavat kuluitta tai purat kaupan.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/kaytetyn-auton-virhe/

Eipä ole velvollisuutta korjata kuluitta, jos 7 vuotta vanha ja 100tkm ajettu kytkin uusitaan. Toki tätä voi vaatia.

Ihmettelen myös tuota vouhkaamista, että pura kaupat. Jos myyjä ei halua purkaa kauppoja, niin mitäs teet? Nokkimisjärjestys menee aina näin A:Ensin korjataan B:Hyvitetään ja vasta viimeinen vaihtoehto on C:Kaupat puretaan!

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/hinnanalennus-ja-kaupan-purku/#b698f978

Sitten ne ilmaiset vinkit:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=31309.msg688221#msg688221

Lainaus käyttäjältä: jt - 02.06.20 - klo:23:00
Vaikka kilometrejä on tullut vähän, niin aikaa on jo kulunut, ei kannata odotella sen reklamaation kanssa vaan tehdä se viipymättä. Ei välttämättä haittaa jos sen tekee myös kirjallisesti (esim. soiton lisäksi), nimittäin silloin voi tarvittaessa näyttää reklamointiajankohdan jälkikäteen. 

Juurikin näin. Ehdottomasti tulee tehdä reklamaatio välittömästi ja nimenomaan sähköpostilla sekä vaatia vastaus sähköpostilla. Näin on jotain konkreettista milloin reklamaatio on tehty sekä jos jotain vastataan mistä on sovittu.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Sokota09

Reklamaatio kannattaa muutenkin tehdä aina kirjallisesti, puhelinkeskustelut ovat huteralla pohjalla, vaikka yritysnumeroihin soitettavat hyvin usein nauhoitetaankin. Mutta jos sieltä joku huoltopäällikkö soittelee omasta numerostaan, niin silloin mennään sana sanaa vastaan.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 03.06.20 - klo:09:52
Reklamaatio kannattaa muutenkin tehdä aina kirjallisesti, puhelinkeskustelut ovat huteralla pohjalla

Itsekin opin kantapään kautta, ettei sana merkitse sellaisenaan mitään... Siitä eteenpäin olen nauhoittanut kaikki puheluni.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

TSI_J

Lainaus käyttäjältä: M_M - 03.06.20 - klo:09:57
Itsekin opin kantapään kautta, ettei sana merkitse sellaisenaan mitään... Siitä eteenpäin olen nauhoittanut kaikki puheluni.
Saako nykyään nauhoittaa puhelunsa ilmoittamatta toiselle osapuolelle?

Jos pitää ilmoittaa niin se teksti voi olla aika siloiteltua.

Toki jossain murhatapauksessa käännetään kaikki kivet ja kuunnellaan salaakin nauhoitetut, mutta autokaupassa?
Eikös tämän takia yritysnumeroissakin ole se alkuspiikki mikä kertoo nauhoituksesta.

Ajelen tyylikkäällä herrasmiessportilla mk7 GTI. 👌
Tarvittaessa "ajamisen iloa" xdrivella ympäri vuoden ja ympäri Suomen.

M_M

Lainaus käyttäjältä: TSI_J - 03.06.20 - klo:10:28
Saako nykyään nauhoittaa puhelunsa ilmoittamatta toiselle osapuolelle?

Kaikki puhelut joissa on itse osallisena joko soittajana tai vastaajana, saa nauhoittaa eikä siitä tarvitse erikseen ilmoittaa. En tiedä mitä tarkoittaa tuo "nykyään", onko se tässä maassa sitten joskus ollut kiellettyä?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

TSI_J

Lainaus käyttäjältä: M_M - 03.06.20 - klo:10:32
Kaikki puhelut joissa on itse osallisena joko soittajana tai vastaajana, saa nauhoittaa eikä siitä tarvitse erikseen ilmoittaa. En tiedä mitä tarkoittaa tuo "nykyään", onko se tässä maassa sitten joskus ollut kiellettyä?
Muistelen vuosituhannen vaihdetta kun tästä puhuttiin, sen ajan kännyköissä kun aloitit tallennuksen kuului iso piippaus jne.

Mutta hyvä juttu että tiedät nyky käytännön.
Ajelen tyylikkäällä herrasmiessportilla mk7 GTI. 👌
Tarvittaessa "ajamisen iloa" xdrivella ympäri vuoden ja ympäri Suomen.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: M_M - 03.06.20 - klo:10:32
Kaikki puhelut joissa on itse osallisena joko soittajana tai vastaajana, saa nauhoittaa eikä siitä tarvitse erikseen ilmoittaa. En tiedä mitä tarkoittaa tuo "nykyään", onko se tässä maassa sitten joskus ollut kiellettyä?

Voisin arvata että tämä pätee vain kun osallistuu puheluun yksityishenkilönä. Eli jos työtehtäviin liittyen soittaa esim. asiakkaalle niin puhelua ei saa tallentaa ilman että siitä ilmoittaa etukäteen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

M_M

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 03.06.20 - klo:10:56
Voisin arvata että tämä pätee vain kun osallistuu puheluun yksityishenkilönä. Eli jos työtehtäviin liittyen soittaa esim. asiakkaalle niin puhelua ei saa tallentaa ilman että siitä ilmoittaa etukäteen.

Todennäköisesti näin. Omat kommenttini ja tekoni ovat vain auton ostaneen yksityishenkilön näkökulmasta.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

veetee1987

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.06.20 - klo:06:58
Eipä ole velvollisuutta korjata kuluitta, jos 7 vuotta vanha ja 100tkm ajettu kytkin uusitaan. Toki tätä voi vaatia.

Ihmettelen myös tuota vouhkaamista, että pura kaupat. Jos myyjä ei halua purkaa kauppoja, niin mitäs teet? Nokkimisjärjestys menee aina näin A:Ensin korjataan B:Hyvitetään ja vasta viimeinen vaihtoehto on C:Kaupat puretaan!

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/hinnanalennus-ja-kaupan-purku/#b698f978

Sitten ne ilmaiset vinkit:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=31309.msg688221#msg688221

Juurikin näin. Ehdottomasti tulee tehdä reklamaatio välittömästi ja nimenomaan sähköpostilla sekä vaatia vastaus sähköpostilla. Näin on jotain konkreettista milloin reklamaatio on tehty sekä jos jotain vastataan mistä on sovittu.


Ymmärränkö oikein, että minun tosiaan kannattaa jo nyt lähestyä liikettä sähköpostitse kirjallisella reklamaatiolla jossa toivoisin että korjauskulut jaettaisiin tietyllä suhteella ( Esim. 20/80%) , vai odotanko nyt ensin tuonne ensiviikon alkuun kunnes liikkeessä oleva henkilö , joka vastaa reklamoinneista palaa töihin ja keskustelen hänen kanssaan asiasta?

Autohan on tosiaan jo siis tutkittu ja vika todettu niin mietin että mikä tässä nyt on järkevin tapa toimia? Vian huomasin jo 22.5.2020 ja asiasta samantien myyjätaholle ilmoitin.

Anteeksi jo valmiiksi , kun kyselen ja väännän asiaa ehkä jopa vähän rautalangasta mutta olen varsin kokematon yleisesti reklamaatioissa , varsinkaan kun puhutaan autokaupoista / hieman isommista summista.

Terveisin , Veetee

the_kapu

Ei vaan vaadit että korvaavat 100% jos auto sinulle viallisena myytiin. Onko tämä nyt näin vaikeaa? Myyjä nyt sitten yrittää todennäköisesti keplotella vastuusta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: veetee1987 - 03.06.20 - klo:19:42

Ymmärränkö oikein, että minun tosiaan kannattaa jo nyt lähestyä liikettä sähköpostitse kirjallisella reklamaatiolla jossa toivoisin että korjauskulut jaettaisiin tietyllä suhteella ( Esim. 20/80%) , vai odotanko nyt ensin tuonne ensiviikon alkuun kunnes liikkeessä oleva henkilö , joka vastaa reklamoinneista palaa töihin ja keskustelen hänen kanssaan asiasta?

Autohan on tosiaan jo siis tutkittu ja vika todettu niin mietin että mikä tässä nyt on järkevin tapa toimia? Vian huomasin jo 22.5.2020 ja asiasta samantien myyjätaholle ilmoitin.

Anteeksi jo valmiiksi , kun kyselen ja väännän asiaa ehkä jopa vähän rautalangasta mutta olen varsin kokematon yleisesti reklamaatioissa , varsinkaan kun puhutaan autokaupoista / hieman isommista summista.

Terveisin , Veetee

Voithan vaatia maan ja taivaan väliltä mitä tahansa. KKV:n sivuilta voit lukea ennakkopäätöksiä.

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 03.06.20 - klo:20:09
Ei vaan vaadit että korvaavat 100% jos auto sinulle viallisena myytiin. Onko tämä nyt näin vaikeaa? Myyjä nyt sitten yrittää todennäköisesti keplotella vastuusta.

Miten auton myytiin viallisena 15.01.2020, jos vika on huomattu vasta 22.5.2020?

Oliko muuta?

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/virheen-hyvityskeinot/

Usein auto tulee uusien osien ansiosta korjauksella selkeästi parempaan kuntoon kuin iältään ja ajokilometreiltään vastaavat autot ja kuluttaja hyötyy korjauksista auton arvon noustessa. Tällöin kuluttajan voidaan edellyttää osallistuvan korjauskustannuksiin:

    Jos korjauksesta aiheutuvat kustannukset ovat myyjälle kohtuuttomat, myyjän ei tarvitse suostua korjaukseen ilman, että kuluttaja osallistuu korjauskustannuksiin.
    Jos myyjä ilmoittaa korjauksen aiheutuvien kulujen koituvan kohtuuttomiksi ilman kuluttajan osallistumista korjauskustannuksiin, kuluttaja voi kieltäytyä maksamasta autonsa saattamisesta parempaan kuntoon.

Jos myyjä tai kuluttaja ei suostu auton saattamiseen parempaan kuntoon, virhe voidaan tällöin oikaista virhettä vastaavalla hinnanalennuksella. Esimerkiksi arvioidut kulut, joilla auto saatettaisiin käytetyllä osalla sellaiseen kuntoon kuin se iältään ja ajomäärältään vastaavassa autossa voisi olla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: veetee1987 - 03.06.20 - klo:19:42
Autohan on tosiaan jo siis tutkittu ja vika todettu niin mietin että mikä tässä nyt on järkevin tapa toimia? Vian huomasin jo 22.5.2020 ja asiasta samantien myyjätaholle ilmoitin.

Anteeksi jo valmiiksi , kun kyselen ja väännän asiaa ehkä jopa vähän rautalangasta mutta olen varsin kokematon yleisesti reklamaatioissa , varsinkaan kun puhutaan autokaupoista / hieman isommista summista.
Onko tämä ensimmäinen ilmoitus tehty kirjallisesti? Jos ei olisi hyvä tehdä kirjallinen "nootti" turhaa viivyttelemättä. Voihan sitä vaatia reklamaatiossa korjausta (tarkentamatta % osuuksia), myyjäpuoli jos on yhteistyökykyinen tulee vastaan sitten jollain tarjouksella.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

veetee1987

#2513
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.06.20 - klo:21:42
Voithan vaatia maan ja taivaan väliltä mitä tahansa. KKV:n sivuilta voit lukea ennakkopäätöksiä.

Miten auton myytiin viallisena 15.01.2020, jos vika on huomattu vasta 22.5.2020?

Oliko muuta?

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/virheen-hyvityskeinot/

Usein auto tulee uusien osien ansiosta korjauksella selkeästi parempaan kuntoon kuin iältään ja ajokilometreiltään vastaavat autot ja kuluttaja hyötyy korjauksista auton arvon noustessa. Tällöin kuluttajan voidaan edellyttää osallistuvan korjauskustannuksiin:

    Jos korjauksesta aiheutuvat kustannukset ovat myyjälle kohtuuttomat, myyjän ei tarvitse suostua korjaukseen ilman, että kuluttaja osallistuu korjauskustannuksiin.
    Jos myyjä ilmoittaa korjauksen aiheutuvien kulujen koituvan kohtuuttomiksi ilman kuluttajan osallistumista korjauskustannuksiin, kuluttaja voi kieltäytyä maksamasta autonsa saattamisesta parempaan kuntoon.

Jos myyjä tai kuluttaja ei suostu auton saattamiseen parempaan kuntoon, virhe voidaan tällöin oikaista virhettä vastaavalla hinnanalennuksella. Esimerkiksi arvioidut kulut, joilla auto saatettaisiin käytetyllä osalla sellaiseen kuntoon kuin se iältään ja ajomäärältään vastaavassa autossa voisi olla.

Näin itsekkin ymmärtäisin , että ihan kuluitta tästä jupakasta en tule selviämään jos kytkin tullaan vaihtamaan uuteen, koska auton ostohetkestä on kuitenkin kulunut jo tovi ja autolla on muutama tuhat kilometriä keretty ajamaan. Huonoa tuuriahan tässä toki on paljon mukana , mutta laitoin äskettäin reklamoinnin vielä kirjallisena sähköpostilla eteenpäin niin nythän tässä vain pitää sitten odotella vastausta.

Itseä ehkä kaikkein eniten tässä keississä harmittaa se, että ennen ostopäätöstäni paljon näihin DSG:n ongelmiin ja vikoihin pureuduin, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla kepillä jäätä , näköjään tässä nyt valitettavasti toteutuu kuitenkin juurikin se pahin pelko ja vieläpä yllättävän nopeasti. Mutta tämmöistäpä tämä käytettyjen autojen kauppa on, auto on kyllä muuten todella hyvä ajaa ja muutenkin hyvä ominaisuuksiltaan , mutta eihän tämä hyvin kovasti luottoa kyseistä konsernia kohtaan nosta , koska oletushan nyt toki on että vaihdelaatikko / kytkin kestäisi pidemmän aikaa ilman että siihen tarvitsisi tämän hintaluokan korjauksia tehdä. Katsotaan tosiaan miten tässä keississä tulee lopulta käymään, tulen todennäköisesti tänne lopputuleman kertomaan koska ainakaan tähän mennessä kukaan ei ole vielä julkisesti tullut kommentoimaan miten samantyylisessä tapauksessa on lopullisessa tilanteessa tullut käymään. Toivotaan , että tästä voisi sitten olla edes jollekkin muulle apua tulevaisuudessa, jos ja kun samaan tilanteeseen joutuu.

Terkuin, Veetee

Ps. Kehitysidea , voisiko tuo varmistustekstin grafiikka olla kuitenkin hivenen selkeämpi? :)

jabajee

Lainaa

Ps. Kehitysidea , voisiko tuo varmistustekstin grafiikka olla kuitenkin hivenen selkeämpi? :)

Se oli yhtä selkeä vuonna 2014 :D

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=22423.0

t0mpppa

itsellä vaihdettiin 2018 vuonna 98tkm ajettuun -13vm 1.8tsi dsg leoniin ensin kytkin paketti. Siitä noin kuukauden kuluttua mekatroniikka porsi. Maahantuoja korvasi osat 100% ja töistä maksoin 70% mollemmissa korjauksissa.. Olin auton 3 omistaja eikä ollut täydellistä merkkilikkeen huoltokirjaa

Autoilija77

Terve.
Pitääkö huolestua kun autosta kuuluu seuraavaa.

Heti kylmänä ei kuulu, pitää ajella ensin jonkin aikaa. Kun painan kaasua (pitää olla ainakin 3 vaihde) niin kuuluu sellainen kahiseva/rahiseva/kohiseva ääni (voisi sekoittaa jopa ilmastoinnin kohinaan) joka mukailee täysin kaasupolkimen painamista. Vapaalla jos on paikallaan tai liikkeessä ääni ei tule.
Ajomoodi on äänen kuuluessa eco tai normaali. Sport moodilla en ole ääntä saanut aikaan!! Pitää olla radio ja ilmastointi pois että kuulee.

Mitään muuta häiriötä ei ole, vaihteet vaihtuu ja auto liikkuu ihan normaalisti. Joskus ihan satunnaisesti on ravistanut vaihtaessa mutta lähinnä jos on ollut kylmää ja kosteaa. Ja tosiaan en paikaltaan lähtiessä ykköseltä kolmoselle saa tuota ääntä tulemaan vaikka kuinka revitän.

Auto on Touran 1.4 tsi ja siis dsg. Ajettu 45tkm ja sen verran tuore hankinta että takuukin on päällä.

Mitään vikaahan ei ole muuta kuin tuo ääni, ahdistaa taas viedä marmorille kun vika on tuollainen ääni joka kyllä vituttaa. Edellinen ääni olikin sitten manuaalissa joka ei sitten selvinnyt vaikka askin purkivat ja purua löysivät (kannattaa etsiä edellinen kirjoitukseni).

-karppa-

Pääsit toisesta ongelmasta eroon, niin hankit toisen vielä pahemman murheenkryynin  ;D. Kyllä uskon pitää olla kova vaggilaisiin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Uiva_Nakki

Morjesta

Tuli hankittua tollanen Skoda Superb Combi 1.4TSI ACT DSG L&K (MY18), 48tkm ajettu.

Nyt parin viikon ajeluiden jälkeen oon pistäny merkille, että 1->2 ja 2->3 vaihtojen jälkeen auto nytkyttää pari kolme loivaa nykäystä. Itse vaihtotapahtuma menee sujuvasti ja liikkeelle lähdetään pehmeästi, mutta vaihdon jälkeen ilmenee tuollaista. Ja tämäkin rauhallisesti kiihdyttäessä, taloudellisesti kun pyrin usein ajamaan. Reippaasti kiihdyttäessä tuota ei huomaa.

Ei vaikuta normaalilta. Onko muilla samoja oireita?

Sokota09

Jos ostit liikkeestä, niin vie takaisin sinne ja kerro havainnoista. Ei kai tuota kannata pitempään ihmetellä. Onko takuuta vielä jäljellä?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy