DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

M_M

Kukin tyylillään, en minä jaksa sitä keppiä erikseen nykiä. Tallaa kaasun kickdown-pykälään (eli lattiaan) niin silloin mennään sen minkä auton voimavarat sallii. Ihan riippumatta siitä onko D vai S moodi. Jos ohitus on kiinni siitä viiveestä mikä tuossa menee pienemmälle pykälälle tiputtamiseen, niin sitten ollaan jo myöhässä joka tapauksessa.  ;D
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

vag4life

Lainaus käyttäjältä: M_M - 22.01.19 - klo:09:20
Kukin tyylillään, en minä jaksa sitä keppiä erikseen nykiä. Tallaa kaasun kickdown-pykälään (eli lattiaan) niin silloin mennään sen minkä auton voimavarat sallii. Ihan riippumatta siitä onko D vai S moodi. Jos ohitus on kiinni siitä viiveestä mikä tuossa menee pienemmälle pykälälle tiputtamiseen, niin sitten ollaan jo myöhässä joka tapauksessa.  ;D

Täällä mennään samalla tyylillä, kickdownilla vaihtaa pykälää pienemmälle ja puskee kyllä eteenpäin. Montakohan sekunnin sadasosaa säästää, kun vaikka kaksi pykälää mennään ylöspäin S-moodilla versus D.  :D
A4 B9 TFSI Q s-line

mfroberg

Eikös olekin kiva ymmärtää tahallaan väärin? Ei se ohittaminen koskaan ole kiinni jostakin sekunnista, ja D:llä senkin viiveen pystyy halutessaan eliminoimaan tallamaalla lapun lattiaan hieman ennen kuin aikoo lähteä ohitukseen. Mutta S:llä ohittaminen on aina helpompaa ja ainakin vaimoni käyttää sitä ahkerasti, myös motarin rampeilla.  Ja varsinkin kun Turunväylän tietyömaalla joku äijä (ne on aina miehiä) roikkuu persiissä kiinni tietyömaan 60km/h alueella, niin 100km/h alkaessa kun suoristaa nilkan niin S:llä mennään niin että häntäkärpänen jää ihmettelemään mitä tapahtui. Kuulemma.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

M_M

Niin, se pointti oli ainakin mulla se, että suoristamalla nilkan kickdowniin asti se meno on ihan samanlaista, riippumatta siitä kummassa moodissa loota on.

Vai saako siitä plasebon kautta kovastikin lisää kulkua kun vaihtaa ässälle?  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

hece

Suoristamalla nilkan D:llä saa myös nykäisyn aikaan, jota ei tapahdu jos S:llä/pienemmällä vaihteella vähän rauhallisemmalla liikkeellä painaa polkimen pohjaan. Mutta kukin tyylillään.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: M_M - 22.01.19 - klo:09:49
Niin, se pointti oli ainakin mulla se, että suoristamalla nilkan kickdowniin asti se meno on ihan samanlaista, riippumatta siitä kummassa moodissa loota on.

Vai saako siitä plasebon kautta kovastikin lisää kulkua kun vaihtaa ässälle?  :)
Ã,,lähän nyt, sulla on Audi-mallin kaasuvaste vakiona, näissä köyhemmissä autoissa tapahtumat on eri D/S -asennoissa... :)
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 22.01.19 - klo:15:19
Ã,,lähän nyt, sulla on Audi-mallin kaasuvaste vakiona, näissä köyhemmissä autoissa tapahtumat on eri D/S -asennoissa... :)

Audissa on toki S tronic eikä mitään kusista DSG:tä.  ::) :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Skeida-Bob

Mutta joka tapauksessa kuitenkin jos lodju on Sllä, tapahtuu ohitus pienemmältä vaihteelta ainakin niissä nopeuksissa mistä nyt voi isompaa tarvetta olla ohitukseen lähteä ylipäätään. Näin ainakin 6-veessä kun tulee äSsää käytettyä enemmänkin pakkasilla ja vauhtipyörävaivaisena, harvemmin yleisillä talvirajoituksilla vetää kutosta silmään, ainakaan siinä ohitettavan takalyhdyllä vaaniessa, jopa pukkaa nelosta.
jo läks pazka pihasta.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 22.01.19 - klo:15:19
tapahtumat on eri D/S -asennoissa... :)

Ei varmasti ole, kun tallaa sinne kickdowniin asti.  :)

Mutta edelleen, jokainen ajakoon tyylillään.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

minnis

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 22.01.19 - klo:08:57
Mielestäni DSG:llä on ihan turha vaihtaa manuaalisesti, ellei sitten halua fiilistellä tai ajaa rata-ajoa. Normaalissa liikennetilanteessa paina kaasun pohjaan ja ohi, tietysti auton moottorin voimavarat huomioiden. Jos haluaa parempaa vastetta niin nykäisy kahvasta ja laatikko S-moodiin, silloin kiihtyminen on maksimaalista. DSG vaihtaa vaihteita niin nopeasti, että manuaalimoodissa ainoastaan rajoittaa menoa. Itse manuaali- ja DSG-Cupran omistaneena voin sanoa, ettei manuaalilla ole mitään jakoa.

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 22.01.19 - klo:08:58
DSG:llä ohitetaan seuraavasti: Ennen ohittamaan lähtemistä käytetään keppiä taka-asennossa jolloin lyö lootaan sportmoodin(S) päälle. Eli tällöin sisällä on valmiiksi pienempi pykälä ja myös koneessa valmiiksi enemmän kierroksia joten kun lähtee ohittamaan, on kaasunvaste välitön ja kiihtyminen ihan eri luokkaa kuin jos D:llä olisi menty.

Edit: Miten voikaan osua kaksi samansisältöistä vastausta täysin samaan aikaan?


Joo siis ehdottomasti tulen automaatti päällä ajelemaan ja ohittelemaan. Lähinnä se alkuperäinen kysymykseni tosiaan koski sitä että jos joskus tekee mieli fiilistellä ja vaihdella itse manuaalitilassa niin että onko siitä mitään haittaa. Käsittääkseni nyt siitä ei sitten haittaa ole?

FoamCleaner

6 vaihteinen DSG. Itse tykkään enemmän vaihtaa manuaali puolelle ohituksissa, siitä jää silloin pois se mahdollinen automatiikan "oma ajattelu". Tehdään kuten kuski haluaa ja milloin haluaa. Riippuen hieman vauhdista mitä ajetaan, tiputan joko 2/3 pykälää pienemmälle.
~100 vauhdissa tiputtaa yhden pykälän (5) ja odottaa sopivaa ohituspaikkaan. Hetkeä ennen varsinaista ohitusta, ennakoiden hieman tiputan vielä vaihteen lisää (4) ja sitten lisää kaasua eikä pohjaan asti tarvitse painaa, että pääsee suhauttamaan ohi. Riippuen myös tilanteesta paljonko vauhtia "pitäisi" ottaa. ~60-80 vauhdissa taasen 3-vaihde on hyvä ja hieman lisää kaasua. Niin, että kierroksia olisi ~3500 +-500 tilanteesta riippumatta.


Kickdown on muutaman kerran tiputtanut turhankin pienelle vaihteelle, ainakin alkuperäisellä DSG-softalla niin en siitä pitänyt. Kierrokset hyppää melkein tappiin ja melkein heti sen jälkeen vaihdetaankin jo isommalle.. olisi voinut olla se yksi pykälä isompi heti alkuunsa ja siitä lähdetty.

50tkm menty, joista 10tkm päivitetyllä. Öljyt vaihdettiin juuri ja hienosti pelaa edelleen.

Mani

Heitetään tänne kyssäri, jos joku tietäjä tietäisi.
Eli vuoden -16 alltrack märkä6 DSG -aski. N. 2000rpm hujakoilla 2 vaihteella kuuluu todella kevyttä ulvontaa ( selkeästi yli tai alle niin ei kuulu mitään )ja lämmetessä katoaa lähes kokonaan. Nyt, kun oli noi pikaisesti -17 pakkasta niin kuului selkeästi ja katosi taas lähes olemattomiin, kun auto lämpeni.

Voiko näissä voimansiirto pitää jonkinlaista ääntä ennen lämpenemistä tai joku hihna?

p.s ei oo turbon vihellys.
VW golf Alltrack 1.8tsi 2016

Mani

https://youtu.be/6f2r3jSz3D4

Nauhurin tuosta pätkän. Vai onko joku unohtanut äänieristeet?
Auto ollu 4vko itselläni.
VW golf Alltrack 1.8tsi 2016

b1mpo

Voisko olla laakerivikainen? Kuuluuko ykkösellä?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Mani

1-3 kuuluu mitä kävin kuuntelemassa. Mitään ongelmia muuten ei ole. Tuokin on loppupeleissä todella hiljainen ja vähän isommalla kierroksilla äänipeittyy / häviää.
Voi olla mahdollsita, että ihan normaaleja ääniä, mutta ite hysterisoin niitä    :-X
Ja kuten totesin, etä mitä lämpöisempi auto sitä hiljaisempi.
VW golf Alltrack 1.8tsi 2016

Skeida-Bob

Reklamaatiota tekemään ja äänen lähde/vika aukottomasti selville, kirjeenvaihto tarkasti talteen äläkä jätä mitään suupuheen tai puhelimen varaan, tai sitten kauppa purkuun ennen kun on myöhäistä. Kuluttajariitaporukalla on yli vuoden jono, älä odota itseäsi siihen jonoon näitten vehkeitten kanssa.
jo läks pazka pihasta.

lapazu

Jaahas oma 2,0tdi dsg my2018 oli kolme päivää pajalla, kun etsivät vaihteistovikaa. Ohjausyksikkö herjasi, kun diagnostiikka luettiin.
No olivat tutkineet kaikkea ja soitelleet maahantuojallekin. Vika olikin kappas vaan OHJAUSYKSIKKÖ.
No uusi on tilattu ja uusi aika kahden viikon päähän. Hieman ihmettelin miksi olivat kaikkea muuta yrittäneet ensin tutkia, mutta mikäs siinä sijaisautolla oli ajellessa.
Nyt Skoda Kodiaq 2,0 Tdi 4x4 190hp Style vm19
Ex 2,0 Tdi 184hp Golf Alltrack vm 18
Ex 1,4 Tsi Dsg Octavia combi Style vm 15
Ex octavia II vm 13 Experience
Ex Octavia II vm 05 1,6 fsi Elegance

jrinnes

Meidän vuoden 2011 ja 245tkm ajettu nelikko-Passat teki eilen temput kun vaimo ajoi töistä kotiin. Auto oli ensin nykäissyt pari kertaa tasaisessa 80km/h vauhdissa 6-vaihteella ja vähän matkan kuluttua meno oli hyytynyt totaalisesti niin, että viimeisillä vauhdeilla auton sai linja-autopysäkille. Hyytymiseen oli kuulemma liittynyt kova, ulvova ääni ja paha haju.
Menin toisella autolla paikalle ja kokeilin lähteä liikkeelle. Autossa ei ollut havaittavissa mitään tavallisuudesta poikkeavaa, vaan kaikki toimi täysin normaalisti. Käytiin sitten vielä myöhemmin iltapäivällä ajamassa yhteensä varmaan kolmisenkymmentä kilometriä, jotta saisin vian toistettua. Paria satunnaista nykäisyä lukuunottamatta ei mitään, kunnes lopulta taajamanopeudessa tuo sama korvia vihlova kirskuna palasi ja auton meno hyytyi taas linja-autopysäkille.
Ã,,äni loppuu heti kun auto pysähtyy ja moottori käy aivan normaalilla äänellä, eli vika on varmuudella vasta voimansiirrossa. Tuohon kirskunaan liittyy voimakas palaneen vaihteistoöljyn haju, eli ilmiselvästi kytkin luistaa. Itselle tuli ensimmäisenä mieleen, että kumpikin kytkin ottaa kiinni yhtä aikaa jolloin toinen tai molemmat luistavat ja siitä tulee tuo palaneen öljyn haju.
Auto lähti aamulla hinurin kyydissä tutun korjaamon pihaan, jossa se saadaan työn alle luultavasti vasta ensi torstaina. Sovimme korjaamon omistajan kanssa, että käyn viikonloppuna lukemassa autosta vikakoodit aidolla VCDS:llä, jos jotakin olisi jäänyt muistiin.
Onko arvauksia mikä on porsinut? Selviääkö pelkällä kytkinpakalla, vai pitääkö jo henkisesti varautua siihen, että mekatroniikkaa tai koko laatikko on hajalla?
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

M_M

Ihan noin mutuna, jos vika on lootassa niin ainakaan pelkän kytkinpakan vaihto ei oikein millään voi tuota korjata. Kytkinpakka on vain mekaaninen osa ja jos diagnoosi molempien kytkimien samanaikaisesti tarttumisesta olisi oikea, niin vika on silloin jossakin ohjaavassa osassa. Lähinnä siis mekatroniikassa, joko sähköisessä ohjauksessa tai venttiilistössä joka päästää öljynpaineen kytkimelle.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jrinnes

No vähän jotain tällaista olen hiljalleen alkanut itsekin pelkäämään...  :-\
Onko tietoa, että puristaako öljynpaine kytkimet auki vai kiinni? Lähinnä ajattelin, että jos esim. laatikon öljypumppu olisi hajalla, niin voisiko puuttuva öljynpaine saada tuon aikaan? Vaikka kyllähän se mekatroniikkaa taitaa se todennäköisempi syyllinen olla. Toivottavasti laatikosta löytyisi jokin asiaa valaiseva vikakoodi, jotta ei tarvitsisi käyttää kovin paljoa aikaa (=rahaa) vian etsintään vaan voisi vetää tarvittavat johtopäätökset.
Terveisin nimim. kohta laatikkovikainen Volkswagen myynnissä(kö).
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

M_M

Kaikissa niissä lootissa ainakin joiden teknistä selostusta olen lukenut, öljynpaine puristaa kytkimet kiinni ja jousivoima avaa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

tarzi

Paine puristaa ne kiinni. Vika voi olla myös perässä.. Siis takana
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

jrinnes

^Tuo olisikin lähestulkoon lottovoitto. Toki hieman haastava diagnosoitava, jos vikakoodeja ei löydy. Tietysti öljyjä haistelemalla tuo voisi olla selvitettävissä. Palaneen öljyn katku oli nimittäin niin voimakas, että itse öljynkin on pakko haista samalle.
Meneeköhän tuo rakkine kuinka sekaisin, jos ottaa kardaanin irti ja ajelee ilman sitä?
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

tarzi

Ei kulje mihinkään ilman kardaania. Eihän ole vaihdettu haldex öljyjä hiljattain?
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

M_M

Ihan uteliaisuudesta, miksei kulje ilman kardaania?

Itse olisin veikannut että kulkee, joskin mahdollisesti runsaiden vikakoodien ja varoitusvalojen kanssa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 30.03.19 - klo:07:53
Ei kulje mihinkään ilman kardaania. Eihän ole vaihdettu haldex öljyjä hiljattain?

Kas kun satuitkin mainitsemaan tuon öljynvaihdon... ::)
240tkm huollossa (merkkiliikkeessä) vaihdettiin öljyt ja putsattiin pumpun imusihti ja reilun parin tuhannen kilometrin päästä tuosta vaihdoin öljyt vielä uudestaan samalla kun vaihdoin takaperän öljyt. Samassa yhteydessä vaihdoin myös Haldexin suodattimen ekaa kertaa(?) koko auton historiassa. Tai ainakin suodatin ja sen kansi oli sen näköinen, että niitä ei ollut vaihdettu koskaan aiemmin.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

tarzi

Tuli vaan mieleen ettei oo vahingossa tullut perän öljyt pihalle haldexi vaihdossa..
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

tarzi

Perä hirttää kyllä ilman kardaania myös jos on rikki


Lainaus käyttäjältä: M_M - 30.03.19 - klo:08:20
Ihan uteliaisuudesta, miksei kulje ilman kardaania?

Itse olisin veikannut että kulkee, joskin mahdollisesti runsaiden vikakoodien ja varoitusvalojen kanssa.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 30.03.19 - klo:09:43
Tuli vaan mieleen ettei oo vahingossa tullut perän öljyt pihalle haldexi vaihdossa..

Siitä ei kyllä pitäisi olla kyse. Vaihdoin tosiaan molemmat samalla kertaa ja myöskin täytin molemmat samalla kertaa. :)
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

tarzi

Okei, hyvä näin.. Jotenkin uskoisin vian olevan Muualla kuin itse laatikossa.. Mutta eiköhän tuo selviä
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy