DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

Foxit

Mitä ajatuksia tämä tapaus herättää arvon raadissa? Kolme vuotta vanha Seat Leon 1,4 TSI ACT DSG7, 35 tkm ajettu ja monitoimikytkin vaihtoon.
http://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/seat-leon---dsg-vaihteiston-kytkimen-vaihto
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

DSL

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 25.05.18 - klo:13:28
Mitä ajatuksia tämä tapaus herättää arvon raadissa? Kolme vuotta vanha Seat Leon 1,4 TSI ACT DSG7, 35 tkm ajettu ja monitoimikytkin vaihtoon.
http://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/seat-leon---dsg-vaihteiston-kytkimen-vaihto

Erittäin hyvä ja seikkaperäinen selostus.

Foxit

Sen linkin saa
Lainaus käyttäjältä: DSL - 25.05.18 - klo:13:49
Erittäin hyvä ja seikkaperäinen selostus.
Alla olevan linkin voit turvallisin mielin avata. Asiaa on siellä avattu aika hyvällä tarkkuudella. Minusta on hieman ikävää toisen juttua suoraan sellaisenaan tänne kopioida. Lyhyesti referoituna kytkin oli alkanut äännellä joka olisi huollon mukaan muuttuu vaihteiston toiminnalliseksi häiriöksi parin vuoden kuluessa myös auton nykimisenä. Rempan kokonaiskustannus nyt 1500 â,¬, onneksi ei sentään asiakkaan piikkiin.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

DSL

Joo avasinkin sen linkin ja sitä kommentoin. Yksi asia jäi mietityttämään, että voiko noita ylimääräisiä ääniä äänittää älypuhelimella, saako siitä selvää? Meinaan jos ääni ei toistukaan juuri huoltoliikkeessä, niin olisi jotain näyttöä.

sakal83

Mutta eihän näissä "uudemmissa" DSG vaihteistoissa pitänyt olla vikoja  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 25.05.18 - klo:14:14
Mutta eihän näissä "uudemmissa" DSG vaihteistoissa pitänyt olla vikoja  ;)

Niimpä. Tässä tapauksessa ei sentään asiakasta yritetty edes laittaa "maksumieheksi". Liekkö blogilla tekemistä asian kanssa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jag

Taloudellisuuskilpailu, 1150-1200 rpm seiskavaihteella ??
Golf VII Variant 1.5 TSI EVO  110 kW DSG-7 mv. 2018

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jag - 25.05.18 - klo:15:11
Taloudellisuuskilpailu, 1150-1200 rpm seiskavaihteella ??

Aika erikoista lähetä taloudellisuuskilpailuihin automaattivaihteistolla. Antaa paljon tasoitusta manuaalikuskeille.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 25.05.18 - klo:16:58
Aika erikoista lähetä taloudellisuuskilpailuihin automaattivaihteistolla. Antaa paljon tasoitusta manuaalikuskeille.
Kuivakytkin-DSG:n ja osaavan kuskin tapauksessa ei varmasti anna tasoitusta yhtään.

7 vaihdetta, joista 1-6 optimoitu ajamiseen alle 80km/h nopeuksissa, vaihtaa nopeammin kuin yksikään manuaalikuski ja tarvittaessa juuri silloin kuin kuljettaja haluaa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 25.05.18 - klo:16:58
Aika erikoista lähetä taloudellisuuskilpailuihin automaattivaihteistolla. Antaa paljon tasoitusta manuaalikuskeille.

Ei muuta kuin lyömään 1.0tsi manuaalilla jauhot suuhun noihin kisoihin? Saadaan nähdä onko nimimerkki pihistelijä nimimerkkinsä veroinen!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Antore

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 25.05.18 - klo:17:07
Kuivakytkin-DSG:n ja osaavan kuskin tapauksessa ei varmasti anna tasoitusta yhtään.

7 vaihdetta, joista 1-6 optimoitu ajamiseen alle 80km/h nopeuksissa, vaihtaa nopeammin kuin yksikään manuaalikuski ja tarvittaessa juuri silloin kuin kuljettaja haluaa.

Voi olla, että ei anna paljon tasoitusta niin kauan kuin toimii. Tosin tuo optimointi tarkoittaa noissa pienissä koneissa sen, että 80 km/h jälkeen ei sitten oikein tapahdu yhtään mitään. Ei voi kuin ihmetellä vw-konsernin sinnikkyyttä tyrkyttää kuluttajille selvästi epäonnistunutta automaattivaihteistoa. Ihmetellä pitää myös sitä miten noiden kuivien seiskojen ongelmat onnistutaan pitämään sen verran hyvin piilossa, että kauppa käy edelleen. Jos tuo tuplakytkinvaihteisto olisi jotenkin ylivertainen edes toimiessaan, olisi helpompi ymmärtää miksi sitä pultataan muuten loistaviin autoihin. Moderni momentinmuunninloota on ihan käytännössä todettu taloudellisemmaksi kuin esim. konsernin 6 pykäläinen märkälevy-dsg, puhumattakaan sen käyttömukavuudesta.

Jfer

Moikka!

Kiva että blogijuttuni Leonin monitoimikytkimen vaihtamiseta on herättänyt kiinnostusta. Koitan aina seikkaperäisesti selvittää, mitä autolle tehdään huolloissa ja tämä ei ollut poikkeus.

Lainaus käyttäjältä: DSL - 25.05.18 - klo:14:07
Yksi asia jäi mietityttämään, että voiko noita ylimääräisiä ääniä äänittää älypuhelimella, saako siitä selvää? Meinaan jos ääni ei toistukaan juuri huoltoliikkeessä, niin olisi jotain näyttöä.

Ã,,äni oli niin hiljainen, että en usko että sitä ei pystyisi nauhoittamaan millään puhelimella.

Ã,,äni kuului liikkeelle lähdöissä kahdessa peräkkäisten päivien taloudellisuusajokilpailuissa loppupäivästä, kun autolla oli ajettu yli kaksi tuntia. Sen jälkeen en kertaakaan kuullut ääntä, vaikka kävin ajamassakin oikein ääntä etsiäkseni. En siis ollut kovin toiveikas, että huollossakaan kuulisivat siitä mitään.

Tehtaalla oli tiedote joka vastasi kuvailemiani ääniä ja luulen, että sillä perusteella mekaanikot tiesivät, mitä kuunnella, kun käynnistivät auton kylmiltään yön jäljiltä. Ja iloiseksi yllätyksekseni he siis havaitsivat heti äänen ja kytkin pistettiin sillä perusteella vaihtoon.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.05.18 - klo:15:06
Tässä tapauksessa ei sentään asiakasta yritetty edes laittaa "maksumieheksi". Liekkö blogilla tekemistä asian kanssa.

Blogilla ei ollut tekemistä asian kanssa. Auto oli alle kolme vuotta vanha kun vika ilmeni, joten se meni automaattisesti virhevastuun tms. piikkiin.

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 25.05.18 - klo:16:58
Aika erikoista lähetä taloudellisuuskilpailuihin automaattivaihteistolla. Antaa paljon tasoitusta manuaalikuskeille.

Ajan taloudellisuusajoa automaatilla, koska meillä on ollut niin monta vuotta automaatti, etten edes osaisi ajaa yhtä taloudellisesti manuaalilla! :D Ja siis kyllähän nuo DSG:t on taloudellisia; sama kulutus kuin manuaalilla, kun katsoo samanlaisten autojen kulutustietoja manuaali vs. automaatti. Kaupungissa jopa pienempi! :) Sitten taas jos katsotaan vaikka Mazdaa, niin sen automaatti on todella nälkäinen vs. manuaali. Sellaisella kisaan olisikin turha lähteä.

DSG:n eco-ohjelman automaattinen coasting eli vapaarullausominaisuus on muuten aivan mahtava lisä pihistelyyn. Auto rullaa todella pitkiä matkoja tyhjäkäynnillä! Tarvittaessa pystyn aina itse määräämään auton isommalle vaihteelle, kuten 60 km/h seiskalla. Heti jos tie alkaa nousta, se puutuu, mutta tasaisella ja hieman viettävällä just hyvä.

Nythän tämä kolme vuotta vanha 1.4 TSI ACT Leon on auttamattomasti jäänyt uusien yksilitraisten jalkoihin. Ne menevät vielä paljon pienemmällä kulutuksella, etenkin kaupunkinopeuksissa.

Viime kaudella ecorun-kisoissa oli manuaalivaihteinen 1.0 TSI Ibiza, joka voitti molemmat kisat. Se tosin saa etua jo pienemmästä koostaan vs. Leon. Plus että sillä oli todella kokenut ja pätevä kuski. Ekassa kisassa jäin siitä silti koko kisan kulutuksessa 0,8 dl. Jälkimmäisessä kisassa hävisinkin sitten urakalla kun vauhdit olivat hiljaisempia ja keli karmea...

Tervetuloa muuten mukaan ecorun-kilpailuihin! Seuraava kisa ajetaan Jyväskylässä 12.8.2018.
Seat Leon 1.4 TSI DSG ACT FR vm. 2015 | Ex-autot: Polo 1.2 TSI DSG Highline vm. 2011, Polo 1.4 Firstline vm. 2004
Auto ja liikenneblogini: http://poloinen.autotie.fi | Facebook | Twitter | Instagram

RSOCUstin

Vähä vierestä mutta liittyy aiheeseen.

Juuri katsoin yhden dokumentin DSG vaihteiston historiasta, Motorvision kanavalta. Ekat kokeilut ollut heti WWII jälkeen mutta kookkaan olomuotonsa johdosta ei sopinut autoihin. Porcshe aloitti kehittelyn 60-luvulla ja 80-luvulla se tuli käyttöön LeMans autoihin, kyse siis PKD.
Sitten sitä muokattu VAG käyttöön R32 oli eka johon sen sai 2000-luvun alussa. Ja ei se tosiaan vieläkään tunnut kestävän. Liikaa liikkuvia osia ja hienomekaniikkaa tietokoneen ohjaamana. Kuussa on käyty mutta DSG ei toimi ;)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jfer - 25.05.18 - klo:23:08


Blogilla ei ollut tekemistä asian kanssa. Auto oli alle kolme vuotta vanha kun vika ilmeni, joten se meni automaattisesti virhevastuun tms. piikkiin.

Eipä ole yksi eikä kaksi kertaa, kun vag-konsernin auton omistajaa on koetettu laittaaa maksumieheksi vaikka olisi pitänyt mennä virhevastuun piikkiin. Hienoa kumminkin, että auto tuli kuntoon ja osasit kuvailla tarpeeksi selvästi vian, että se paikallistettiin ja korjattiin. Ei ole harvinaista, että asiakkaalle sanotaan ettei autosta vikaa löytynyt ja pari vuotta myöhemmin vian todella huomaa ja taas kokeillaan käydä asiakkaan lompakolla.

Eikä kannata vähetellä asioista mitä kirjoitat blogissasi ja kyllä olen lukaissut sitä silloin tällöin, kun tuo äänenvaimennuksen lopputulos kiinnosti.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Tallu

Näin kävi minullekin välillisesti, meni tosin huolenpitosopimuksesta reiluna kolmantena vuotena, olin kaksi kertaa takuuaikana valittanut kytkimen täristämisestä kun autolla on ajettu pidempää. Vedottiin vain siihen ettei ole vikakoodeja,  eikä lyhyellä koeajoalla  vika ilmennyt.
Seat Ateca 1,4 style 4drive dsg 6

JLa

Oman A4:n S tronicissa (7-vaihteinen, märkäkytkin) on kevään aikana alkanut esiintymään viivettä kakkoselle vaihtamisessa moottorin ja laatikon ollessa kylmiä. Moottorin kierrokset nousevat noin 3000 r/min:ssa, mutta mitään ei tapahdu eli kytkin ilmeisesti luistaa tai 2. vaihde ei kytkeydy. Samaa esiintyy satunnaisesti myös laatikon vaihtaessa 2 -> 3. Aikaisemmin vaihto ylöspäin kylmällä vaihteistolla on tapahtunut nopeammin. Lämpimällä voimalinjalla vaihdot sujuvat nopeammin. Onko tästä syytä huolestua ja tehdä jotain?  :o

On myös toinen erikoisuus, jota on esiintynyt jo jonkin aikaa: risteyksistä liikkeellelähdöissä, jos ei olla aivan pysähdyksissä, vaihteisto käyttää 2. vaihdetta ja luistattaa kytkintä. Onko tämä ominaisuus vai vika?

Autolla on nyt ikää 4 vuotta ja ajettu 38 tkm.

Tähän asti S tronic on toiminut kuin unelma.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: JLa - 26.05.18 - klo:20:54
On myös toinen erikoisuus, jota on esiintynyt jo jonkin aikaa: risteyksistä liikkeellelähdöissä, jos ei olla aivan pysähdyksissä, vaihteisto käyttää 2. vaihdetta ja luistattaa kytkintä. Onko tämä ominaisuus vai vika?

Autolla on nyt ikää 4 vuotta ja ajettu 38 tkm.

Tähän asti S tronic on toiminut kuin unelma.

Samalla lailla on toiminut omat dsg:t. Kuivia 7 olleet kaikki.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

JJambs

Minulla 2000km ajettu Octavia RS (TSI) DSG:llä. Muutama asia tuossa askissa häiritsee, joista ajettelin olla myyjäliikkeeseen yhteydessä. Olisikohan kellään samanlaisia kokemuksia tuosta 6-lovisesta DSG:stä? Eli kun hiljennän vauhtia niin, että auto vaihtaa itse neloselta kolmoselle, auto jarruttaa mielestäni turhankin aggressiivisesti moottorijarrulla. Välillä nuo hiljentämiset jarrun kanssa ovat niin epätasaisia, että minusta tuntuu, etten osaa enää jarruttaa tasaisesti. Tuo aggressiivinen jarrutus on läsnä kaikilla nelosta pienimmillä vaihteilla, kun hiljentää. Samaten tuo 4 -> 3 vaihto aiheuttaa välillä pienen epämukavan nytkähdyksen. Tietyissä vaihdoissa ikkuna auki ajaessa olen myös ollut kuulevinani jotain klonsauksia vaihteen kytkeytyessä. Ylöspäin vaihtaa joka tilanteessa käytännössä huomaamatta. Kaikki nämä 'ominaisuudet' ovat olleet läsnä jo luovutuksesta alkaen. Eli onko tuo DSG yksinkertaisesti tuollainen, vai onko siinä ehkä jotain sanomista? Omat edeltävät kokemukset automaateista ovat Volvon vanhempia momentinmuunninaskeja, joten osa kokemuksistani saattaa mennä myös tuon piikkiin. Tosin koeajoilla en muista huomanneeni em. asioita. ::)
Ajossa:
Seat Leon ST 1.5 TGI Style Business Class 2019

Entiset:
BMW 530e Charged Edition M Sport 2019
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG 2018
Seat Leon 1.0 TSI Style 2017
Volvo S60 2.4 170hv Momentum, 2006
Seat Leon 1.4 TSI 140 Style 2014
Volvo S60 2.5T Kinetic 2005
Mazda 6 HB, 2.0i 2006
VW Golf IV 1.6 2003

M_M

Lainaus käyttäjältä: JLa - 26.05.18 - klo:20:54
risteyksistä liikkeellelähdöissä, jos ei olla aivan pysähdyksissä, vaihteisto käyttää 2. vaihdetta ja luistattaa kytkintä. Onko tämä ominaisuus vai vika?

Ominaisuus.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 25.05.18 - klo:17:07
Kuivakytkin-DSG:n ja osaavan kuskin tapauksessa ei varmasti anna tasoitusta yhtään.
7 vaihdetta, joista 1-6 optimoitu ajamiseen alle 80km/h nopeuksissa, vaihtaa nopeammin kuin yksikään manuaalikuski ja tarvittaessa juuri silloin kuin kuljettaja haluaa.

Jos verrataan manuaalia ja DSG vaihteistoa 1.0 ja 1.4 Leonissa, on manuaalin 6. vaihde yhtä pitkä kuin DSG:n 7. vaihde. DSG ei siis saa mitään etua pidemmistä välityksistä. Siinä on vain vaihteita tiheämmin. Sitävastoin DSG:n kulutusta kasvattaa hieman korkeampi massa ja hieman huonompi vaihteiston hyötysuhde. Mekatroniikka vaatii oman tehonsa. Vaihteistossa voima välitetään usemman rattaan läpi kuin manuaalissa. Nuo seikat saavatkin DSG:n EU-maantiekulutuksen desin verran suuremmaksi. Yksi desi taloudellisuusajossa on tasoituksen antamista.

Kyse on vielä EU-lukemista. EU-sykliä ajettaessa automaatilla on täysi vapaus vaihteiden käyttöön. Ennen manuaalit olivat pakotettua käyttämään ennalta määrättyä sapluunaa vaihteissa. Noilta ajoita onkin peräisin monen käsitys, että DSG kuluttaa vähemmän. Se sai pienemmät lukemat, koska sai ajaa syklin läpi optimaalisilla vaihteilla. Manuaali oli pakotettu käyttämään epätaloudellisia vaihteita.

Manuaalien vaihto-opstimien myötä tilanne korjaantui. Jos manuaalissa on vaihto-opastin, saa EU-sykliä ajettaessa vaihtaan niiden mukaan. Niiden myötä manuaalien EU-lukemat laskivatkin viimeisen 10 vuoden aikana. Vaihto-opastimet eivät ole kuitenkaan viritetty äärimmäisen taloudellisuuteen. Ne kehottavat vaihtamaan vasta tietyn marginaalin jälkeen optimikohdasta. Mitä olen ajanut Leon 1.0 DSG:llä, vaihtaa se aikaisemmassa vaiheessa kuin manuaalin vaihto-opastin kehottaisi. Täten manuaali ei edelleenkään saa ajaa EU-sykliä yhtä taloudellisesti kuin DSG. Todellisessa ajossa ja varsinkin taloudellisuusajossa manuaalikuski saa käyttää vaihteita täysin vapaasti ja pääsee vähemmällä suhteessa EU-kulutukseen kuin DSG. EU-maanteikulutuksen 0,1 litran kulutusetu kasvaakin ainakin 0,2 litraksi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

FoamCleaner

Lainaus käyttäjältä: M_M - 26.05.18 - klo:23:13Ominaisuus.
Alkuperäisistä ominaisuuksista pääsee pitkälti eroon ohjelmistopäivityksellä. Nopeampi ja sulavampi vaihtaminen ylös- ja alaspäin, optimoidut vaihtopisteet aina. Ei nykymisen tuntua eikä juuri muitakaan omituisia ominaisuuksia mitä alkuperäisenä.
Normimoodilla antaa kiertää hieman enemmän vs. vakio, auto käytönnössä "odottaa" kierrosten noustessa, "mennäänkö? mennäänkö! Olen valmiina, paina vain kaasua!" tyylillä ja hieman nostessa / pitäessä samassa kohtaa vaihtaa vasta isommalle. Myöskään pienissä mäissä ei tyrkätä isompaa kesken kaiken vaan vetää nätisti ylös asti jaksavalla vaihteella.
Tämä ärsytti ehkä eniten alkuperäisessä. Oli loiva tai hieman jyrkempi nousu niin vaihtaa isommalle.. jyristäen. Tämä on kokonaan pois.

Vääntö- ja lämpöarvovaruituksia on muutettu, jotta voi kaahailla hieman enemmänkin, kriittiset arvot tietysti paikoillaan.
Myöskään ei vaihda isommalle automaattisesti, jos haluaa kurvailla manuaaliläpysköillä ja korkeilla kierroksilla ajaa. Poislukien 1 vaihde, jolloin vaihtaa isommalle ettei käy hassusti.
Pienemmälle voi vaihtaa aina, kunhan ei kierrokset punarajalle mene vaihdon seurauksena.

Ainoa alkuperäinen ns. huono ominaisuus jäi 6-vaihteisen DSG:n kanssa, kun 6 vaihteella on esim. 80 vauhtia ja tulee loiva mäki niin vaihtaa alaspäin mielestäni liian myöhään, juuri kuten alkuperäinenkin softa teki.
Pääsee hieman jyristämään ennen vaihtoa, tosin tulee jo omasta automatiikasta, että vedetään pykälä pienemmälle.
Hinta voinee laskea epäedulliseksi, jos vain hyvät ominaisuudet haluaa, kun päivityshinta on 4 numeroinen pitkälti. Kaikilla isoilla valmistajilla.

tet

Lainaus käyttäjältä: FoamCleaner - 27.05.18 - klo:13:15
Ainoa alkuperäinen ns. huono ominaisuus jäi 6-vaihteisen DSG:n kanssa, kun 6 vaihteella on esim. 80 vauhtia ja tulee loiva mäki niin vaihtaa alaspäin mielestäni liian myöhään, juuri kuten alkuperäinenkin softa teki.
Pääsee hieman jyristämään ennen vaihtoa, tosin tulee jo omasta automatiikasta, että vedetään pykälä pienemmälle.

Mikä moottori autossasi oikein on, jos se tarvitsee 80 km/h vauhdissa loivassa mäessä pienempää vaihdetta? ??? Tuo oma 1.4 TSI ACT vetää 80 km/h nopeudessa hienosti melko jyrkänkin mäen ylös kutosella jyristelemättä, moottorin kierrokset noin 1750 rpm.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

FoamCleaner

#2062
Lainaus käyttäjältä: tet - 28.05.18 - klo:20:14
Mikä moottori autossasi oikein on, jos se tarvitsee 80 km/h vauhdissa loivassa mäessä pienempää vaihdetta? ??? Tuo oma 1.4 TSI ACT vetää 80 km/h nopeudessa hienosti melko jyrkänkin mäen ylös kutosella jyristelemättä, moottorin kierrokset noin 1750 rpm.
Esimerkiksi vain ja jonkun mielestä se voi olla "normaali" mäkikin.
Vauhtia on varmaan todellisuudessa 74 ja kierroksia ~1250 tjs, (se määrä kierroksia, kun jyristää ennen vaihtoa 6->5) mikä on 2L liikaa, kun kerran pilkkua viilataan.Edelleen vain esimerkiksi.

Enhancer

Tuossa yksi ominaisuus mistä pääsi dieselin myötä eroon. Vääntöä kyllä on mutta ei voi väännättää kun jurisee ja tärisee matalilla kierroksilla.

Juuri havahduin kun reitille osui 12% nousu, vakionopeussäädin 54km/h ja 1.4tsi kuljetti itseni + Octavian vaivatta 5 vaihde silmässä 1300rpm mäen ylös. Ihan automaatilla, sitä hämmästelinkin ettei atk edes nähnyt tarpeelliseksi hakea pienempää.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jt

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 29.05.18 - klo:21:32
Tuossa yksi ominaisuus mistä pääsi dieselin myötä eroon. Vääntöä kyllä on mutta ei voi väännättää kun jurisee ja tärisee matalilla kierroksilla.

Tuo on kyllä osin totta. Autoa vaihtaessa kävin koejamassa useita 2.0TDI:tä (päästö"optimointi"kone). Yleensä jos kierrokset olivat kunnolla alle 1500 ei välttämättä tapahtunut heti mitään (turboviive) tai sitten tuloksena oli melkoista tärinää ja jurinaa. Testasin mm. yhtä Octaviaa ja siinä ei oikein voinut mennä vaihteen vaihtoehdotusten mukaan, sillä muuten kaasua painettaessa lopputulos oli melkoista jurinaa ja tärinää. Auton palauttaessa jäi ilmaan melkoinen katku, oiskohan ollut sitten poltto kesken josta johtui moinen, tiedä häntä?

Mutta kyllä 1.4TSI:kin (ainakin tämän oman) saa hetkellisesti hieman täryttämään, jos mennään alhaisilla nopeuksilla, DSG-7 automaatti heittää herkästi 7:n päälle. Sitten jos tuleekin kunnon ylämäki vastaan ja jos ei kiihdytä vaan hieman hellittää vauhtia, niin hetken ehtii mennä kierrokset hyvinkin alas (oisko siinä 1200 tai jopa alle), ennenkuin heittää pienemmälle ja taas mennään reippaasti eteenpäin. Tätä hetkellistä epätasaisuutta ei voi mitenkään verrata dieselin ajokokemuksiin, sen verran eri tasolla oltiin tärinän määrässä. Toki nyt verrataan sellaisia 2011-2013 vuosimallin vehkeitä, ei uusia.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Seppom

Meillä on Caddy maxi jossa DSG. Autolla on ajettu 236tkm. Kuukauden sisällä autosta alkoi kuulua jumputtavaa ääntä kun auton anto rullata ja satunnaista rahinaa kääntyessä. Volkswagenin huollossa ilmoitettiin että laakerit on rikki ja samoin DSG. Avasivat laatikon ja siellä on kuulemma metallisilppua. Tilattiin uusi laatikko ja kävin vaihtamassa viallisen takalaakerin. Laakerin vaihdon jälkeen ylimääräiset äänet hävisi. Tiukasti vasemmalle kääntyessä kuuluu nyt pientä jumputtavaa hiljaista ääntä. Laatikko vaihtaa ihan normaalisti. Satunnaisesti kun liikkeelle lähdössä laittaa pakin päälle niin vaihtaminen on hieman jäykkää. Kun lähtee liikkeelle niin ei mitään ongelmia.

1) Nyt mietin pitääkö laatikko tosiaan vaihtaa vaikka siitä ei enää kuulu ääniä?
2) Kääntyessä kuuluva vaimea klonksuminen voi varmaan johtua muustakin kuin laatikosta?
3) Ihmetystä herättää kun vakio korjaamo ja merkkihuolto ilmoittaa kummatkin syyksi viallisen laatikon vaikka äänet hävisi laakerirempalla.

Kai 236tkm ajetussa laatikossa jotain metallisilppua aina on, vai onko se mukana aina syy vaihtaa koko laatikko? Ei oikein tiedä ollaanko tässä kusettamassa tietämätöntä ja vaihtamassa laatikko vain varmuuden vuoksi. Hieman syö motivaatiota rempan maksamiselle se että tässä kunnossa en edes veisi autoa huoltoon ja nyt pitäs maksaa 6500e rempasta. Kertoivat että laatikko voi vaan yht’äkkiä kesken ajon lakata toimimasta ilman ennakkovaroitusta, onko näin?

hlankine

Hei kaikki.

Nyt huolestuneena pitää kysyä. Auto on A3 G-tron S-tronic 1.4tfsi, 2014. Ã,,sken valoihin pysähtyessä jotenkin jarruttelin huonosti ja start/stoppi sekosi ja yritti käynnistää moottoria sammalla kun se oli sammumassa. Kuului rouskaisu varmaan starttimoottorin ja vauhtipyörän välistä. Nyt oireena on se, ettei kytkin täysin vapauta paikallaan ollessa, ja liikkeellelähtö on nykivää. Liikkeessä ei huomaa mitään eroa.  Moottori käynnistyy ja sammuu ihan oikein. Oma osaaminen loppuu tähän. Mitä tehdä, apua!

Enhancer

Jos jatkuu, niin VCDS tai merkkipaja voi tehdä kytkinten sopeutuksen uudelleen.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

hlankine

Nyt takaisin ajaessa tuntui hieman helpottaneen pahin nykiminen...

Tuo uudelleensopeutus ei kuulosta kovin pahalta työltä? Minkälainen urakka se on VCDS:llä?

Kiitos nopeasta vastauksesta.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: hlankine - 31.05.18 - klo:21:46
Nyt takaisin ajaessa tuntui hieman helpottaneen pahin nykiminen...

Tuo uudelleensopeutus ei kuulosta kovin pahalta työltä? Minkälainen urakka se on VCDS:llä?

Kiitos nopeasta vastauksesta.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/7-Speed_Direct_Shift_Gearbox_(DSG/0AM)

Tuossapa tuo, ei paha verrattuna esim. multitronicin sopeutukseen :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy