DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: M_M - 20.04.18 - klo:10:41
Veikkaisin, ettei tuolla hammaspyöriä voitelevan öljyn vaihdolla ole juurikaan merkitystä niihin tyypillisimpiin DSG-ongelmiin. Toki ei siitä varmasti haittaakaan ole.

Hydrauliikkaöljyn vaihdolla voisi ollakin ennalta ehkäisevät vaikutus joihinkin ongelmiin, mutta sen vaihto taas ei huollossa taida onnistua koska sen täyttämiseen (DQ200-lootassa siis) ei ole virallista ohjetta. Huohottimen kautta sinne ilmeisesti saa kyllä uudet öljyt, mutta yksikään merkkihuolto ei tietysti ala tekemään mitään mihin ei ole virallista valmistajan ohjeistusta.


Kyllä tuohon DQ200 / DSG7 on olemassa ohje kuinka öljyt vaihdetaan. Eihän sitä laatikon öljynvaihto ja softakampanjaa olisi muuten voinut toteuttaa joka oli 3v sitten.
Ommani entiseen 1.6tdi+dsg7 ocuun vaihdettiin kaksi kertaa laatikkoöljyt. Kampanjan puitteissa ja parin vuoden päästä uudestaan molemmat Skodan merkkihuollossa. Siellä kun oli hieman irtopölyä ja metallisilppua. Toisella kerralla jopa otettiin mekatroniikka irti ja putsattiin.

Näköjään alkaa tälläkin foorumilla liikkumaan väärää tietoa.

ConD

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 20.04.18 - klo:13:31

Kyllä tuohon DQ200 / DSG7 on olemassa ohje kuinka öljyt vaihdetaan. Eihän sitä laatikon öljynvaihto ja softakampanjaa olisi muuten voinut toteuttaa joka oli 3v sitten.
Ommani entiseen 1.6tdi+dsg7 ocuun vaihdettiin kaksi kertaa laatikkoöljyt. Kampanjan puitteissa ja parin vuoden päästä uudestaan molemmat Skodan merkkihuollossa. Siellä kun oli hieman irtopölyä ja metallisilppua. Toisella kerralla jopa otettiin mekatroniikka irti ja putsattiin.

Näköjään alkaa tälläkin foorumilla liikkumaan väärää tietoa.
Ihan kuten M_M sanoi, niin siellä DQ200 mekatroniikassa ON erikseen litra hydrauliikkaöljyä sen lisäksi, että hammaspyöriä on voitelemassa pari litraa vaihteistoöljyä. Näistä jälkimmäiselle on ne sinullekin tehdyt kamppisohjeet olemassa, mutta Mekatroniikalle ei tavata erikseen liemiä vaihdella.

Netistä mekaöljyjen vaihtoon/täyttöön ohjeita löytyy kyllä, mutta suattaapi olla että VAG ohjeet "filled for life"-tuotteille tahtoo olla että "ei tartte vaihtaa". Näinhän se oli alkuun DQ200 lootapuolen öljyillekin.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

M_M

#2012
Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 20.04.18 - klo:13:31
Näköjään alkaa tälläkin foorumilla liikkumaan väärää tietoa.

Näköjään, kannattaa sinunkin siis ensi kerralla sitten jättää se väärä tieto levittämättä?  ;D

Jos löydät mekatroniikan öljynvaihdolle viralliset ohjeet niin jaa ne toki tännekin. Se kampanjavaihto oli vaihteiston hammaspyörien öljylle kuten ConD tuossa jo kertoikin.

EDIT: Toki voitaisiin vielä viisastella siitä, että jotenkinhan se öljy sinne alunperin tehtaalla on saatu. Itse en virallista ohjetta ole etsinyt, mutta huhujen mukaan mekatroniikka täytetään tehtaalla ruuvaamalla huohottimen tilalle tulppa ja täyttämällä laatikko sitten tyhjennyspropun kautta. Operaation aikana loota on ylösalaisin, joten se vaatii joko auton kääntämisen katolleen tai sitten sen ettei laatikko ole kiinni autossa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Enhancer

Tietääkseni kampanjavaihto koski nimenomaa mekatroniikan kanssa tekemisissä olevaa öljyä, ja syy tähän oli se että väärä öljy alkoi vanhentuessaan johtaa sähköä, joka puolestaan hajotti mekatroniikan.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

ConD

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 20.04.18 - klo:16:56
Tietääkseni kampanjavaihto koski nimenomaa mekatroniikan kanssa tekemisissä olevaa öljyä, ja syy tähän oli se että väärä öljy alkoi vanhentuessaan johtaa sähköä, joka puolestaan hajotti mekatroniikan.
Se öljynvaihtokamppis koski nimenomaa vaihteistopuolen, eli hammasrattaiden kanssa tekemisissä olevaa öljyä. EI mekatroniikkapuolta.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Antsu60


M_M

Täytyy sanoa, että nyt on omituinen keskustelu käynnissä.

Vaihteiston hammaspyöriä voitelevan synteettisen öljyn lisäaine (rikki) reagoi tietyissä kuumissa ja kosteissa äärioloissa vaihteiston muoviosien kanssa ja lopputulos aiheutti metallien syöpymistä. Metalleista syöpyneet hiukkaset tekivät oikosulun mekatroniikan sähköosiin. Kampanjassa vaihdettiin tämä kyseinen öljy toisen tyyppiseen. Vaihteiston hydrauliöljyyn (mekatroniikan öljyyn) ei koskettu.

Onkohan tässä joku hahmottamisen vaikeus siinä, että mekatroniikan sähköosia on kosketuksissa vaihteistoöljyn kanssa, vai mistä tämä vänkäys kumpuaa?  :o
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ConD

Lainaus käyttäjältä: M_M - 20.04.18 - klo:19:10
Täytyy sanoa, että nyt on omituinen keskustelu käynnissä.

Onkohan tässä joku hahmottamisen vaikeus siinä, että mekatroniikan sähköosia on kosketuksissa vaihteistoöljyn kanssa, vai mistä tämä vänkäys kumpuaa?  :o
Väitän hatusta heittämällä että 99% DSG-vaihteisilla autoilla ajavista ei tunne vaihteistonsa toimintaperiaatetta tuolla laatikon sisällä tapahtuvien juttujen osalta. Vaikuttaa siltä että sinä tiedät ja minäkin ehkä jotain aiheesta tiedän.

Eli... onko tässä se legendaarinen väittely internetissä, missä toiset ei tajua hölkäsen pöläystä mistä puhuvat ja toiset sitten tajuaa. :D

LainaaIt is not possible to check the fill level of the hydraulic fluid section of the mechatronic unit. Before repairs, the breather of the mechatronic unit must be sealed so that no oil can escape.

If any oil escapes from the hydraulic fluid section of the mechatronic unit, it is not possible to replenish it or check the level! Renew mechatronic unit if any oil escaped!

Miten tuossa raadin mielestä kuvataan mahdollisuus tarkistaa hydrauliöljyn taso mekatroniikasta, tai uusia öljyt mekan sisälle?
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: M_M - 20.04.18 - klo:19:10
Täytyy sanoa, että nyt on omituinen keskustelu käynnissä.

Vaihteiston hammaspyöriä voitelevan synteettisen öljyn lisäaine (rikki) reagoi tietyissä kuumissa ja kosteissa äärioloissa vaihteiston muoviosien kanssa ja lopputulos aiheutti metallien syöpymistä. Metalleista syöpyneet hiukkaset tekivät oikosulun mekatroniikan sähköosiin. Kampanjassa vaihdettiin tämä kyseinen öljy toisen tyyppiseen. Vaihteiston hydrauliöljyyn (mekatroniikan öljyyn) ei koskettu.

Onkohan tässä joku hahmottamisen vaikeus siinä, että mekatroniikan sähköosia on kosketuksissa vaihteistoöljyn kanssa, vai mistä tämä vänkäys kumpuaa?  :o
Ei ainakaan itselläni tarvetta vängätä yhtään enempää, kiitos korjauksesta. Tähän asti olin kuvitellut askissa olevan vain yksi öljy, kuten märkäkytkinversiossa, joka sitten tässä laitoksessa vaihdettiin kampanjana uuteen.

Tässä topicissa puhuttiin kahdesta eri öljystä, ja tuo hiukan sekoitti mutta selostuksestasi hahmotin kuvion. Eli hammasrattaita voiteleva öljy pääsee myös tekemisiin mekatroniikan kanssa, mutta mekatroniikan sisällä on oma suljettu öljykiertonsa johon ei siis käytännössä kosketa ikinä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

t0mpppa

Minkäslaisia tehtaan vastaantuloja täällä on saatu? Vähän ennakoivasti kyselen jos tässä omasta autosta menee kytkimet vaihtoon. Autona siis seat leon 1.8tsi dsg7 (kuiva) -13vm ja ajettu 94tkm. Ei täydellistä merkkiliikkeen huolto historiaa, mutta kaikki huollot tehty ajallaan ja merkinnät löytyy huoltokirjasta ja kuitit tehdyistä huolloista.. Oireena autossa on ajoittain D2 vaihtuessa, että auto hieman tärisyttää kun veto jatkuu 2 vaihduttua ei muita oireita?

Kjimi

Lainaus käyttäjältä: t0mpppa - 23.04.18 - klo:17:05
Minkäslaisia tehtaan vastaantuloja täällä on saatu? Vähän ennakoivasti kyselen jos tässä omasta autosta menee kytkimet vaihtoon. Autona siis seat leon 1.8tsi dsg7 (kuiva) -13vm ja ajettu 94tkm. Ei täydellistä merkkiliikkeen huolto historiaa, mutta kaikki huollot tehty ajallaan ja merkinnät löytyy huoltokirjasta ja kuitit tehdyistä huolloista.. Oireena autossa on ajoittain D2 vaihtuessa, että auto hieman tärisyttää kun veto jatkuu 2 vaihduttua ei muita oireita?

Mulla vaihdettiin kytkinpakka kanssa jossain 65tkm kohdalla samanlaisesta autosta. Kytkin luisti kun vaihtoi kakkoselle.

Autossa oli tuolloin VV-auton vaihtoautotakuuta jäljellä. Maahantuoja lupautui maksamaan 100% osasta ja olisiko ollut 70% työstä ja jälleenmyyjä (VV-auto) loput. Prosentit saattoi olla myös jälleenmyyjä 30% osasta, maahantuoja 70% osasta ja 100% työstä. En enää muista tarkalleen.

Oleellisin tieto tässä kuitenkin on, että jos asiakas ei itse maksa mitään varaosasta (eli homma menee täysin Goodwillin piikkiin), ei hän saa osalle 2 vuoden varaosatakuuta (joka kattaa tarvittessa takuuaikana uuden osan ja sen vaihtotyön). Näin kertoi VV-auton huoltopuolen asiakaspalvelija. Kytkinpakalle ja työlle sai 2 vuoden varaosatakuun maksamalla itse 30% varaosan hinnasta (n.175e).

Itse päädyin maksamaan tuon 175e kytkinpakasta 2 vuoden takuulla sen sijaan että olisin saanut sen 0e hintaan ilman takuuta.
Skoda Octavia III LB Style Business 1.5 TSI DSG '20
Seat Leon FR 1.4 TSI '14

Ex: Seat Leon FR Business 1.4 TSI ACT DSG '17
      Seat Leon FR 1.8 TSI DSG '13
      VW Golf 1.6 FSI Sportline '05

d3nver

Lainaus käyttäjältä: t0mpppa - 23.04.18 - klo:17:05
Minkäslaisia tehtaan vastaantuloja täällä on saatu? Vähän ennakoivasti kyselen jos tässä omasta autosta menee kytkimet vaihtoon. Autona siis seat leon 1.8tsi dsg7 (kuiva) -13vm ja ajettu 94tkm. Ei täydellistä merkkiliikkeen huolto historiaa, mutta kaikki huollot tehty ajallaan ja merkinnät löytyy huoltokirjasta ja kuitit tehdyistä huolloista.. Oireena autossa on ajoittain D2 vaihtuessa, että auto hieman tärisyttää kun veto jatkuu 2 vaihduttua ei muita oireita?

Minulla oli sama oire -12 MK6 Golfissa, eli kytkin alkoi ravistamaan kakkoselle vaihdettaessa. Olin reklamoinut viasta jo takuuaikana mutta eivät löytäneet vikaa, vika löytyi vasta kun takuu oli umpeutunut, kilometrejä taisi olla jotain 50 - 65 tkm välissä. Ehdottivat että minulle jäisi kytkimen vaihdosta maksettavaa 300 euroa, sanoin ettei käy koska olen reklamoinut takuuajan sisällä. Kytkimen vaihto meni takuuseen enkä maksanut mitään.

Autossa oli täysi merkkiliikkeen huoltohistoria.

jarihc

Lainaus käyttäjältä: jarihc - 05.02.18 - klo:23:31
Mulla on ollut uudesta saakka 2013 Passat B7 1.6TDI dsg7...

90tkm kohdalla vaihdettiin kytkinpaketti kun kakkosella vaihtaessa täristi ja hitaasti ajaessa joskus aika rajustikin täristeli.

n. 95tkm:n kohdalla täristeli taas, mutta 2->3 vaihtaessa. Nyt meni huoltoon kun ajettu 101tkm - katsotaan mikä on tuomio huomenna sieltä.
Mutta tähän liittyy myös luistatusta. Eli 3:sella luistatus on selkeintä. Kierrokset nousee ja sitten taas pitää. Tämä tapahtuu n. 1 sekan sykleissä (1sekka luistoa ja 1 sekka pitoa) - ja kylmällä ilmalla ongelma on paremmin läsnä kuin lämpöisellä ? 5:llakin ongelman huomaa niinkuin seiskallakin lähinnä kierroslukumittarista - manuaali asennossa parhaiten.

Ennen tätä oli 2011 Passat 2.0 TDI DSG6 - tykkäsin siitä enempi... Se jätti muutaman kerran isommalle vaihtaessa vaihteen kytkeytymättä (esim 4->5 ja sitten vitonen olikin "vapaa" ja kierrokset vaan nousi -> kaasun hölläys ja kohta taas löyty vaihde) - muuten toimi hienosti. Jouduin luopumaan siitä kun se oli työnantajalta...

DSG7 jatkoa... Pari kertaa on volkkaria nyt koitettu parantaa - Löysivät siis vikaa mekatroniikkaboksista ja vaihtoivat sen takuuseen. Mutta vikapa ei hävinnyt. Nyt on vekotin käynnyt sitten uudestaan huollossa ja jonkinlainen pidempi sopeutus ohjelma on ollut käynnissä. Ei ongelma ole vieläkään kadonnut. Keskustelu jatkuu.... Maahantuoja on pyytänyt tarkistamaan renkaat (että ovatko saman kokoisia) ja ABS yksikön. Vikaan näissä ei ole. Mutta kytkin käyttäytyy edelleen hassusti - kylmänä jyrnyttelee hassusti, mutta lämmetessään vika ei aina esiinny. Itse pahoin pelkään, että kytkinrempassa on jotain mennyt nyt pieleen ja siitä ongelma - kulumamittauksen mukaan (?) ei kytkimessä kuitenkaan ole kulumaa... kilometrejä nyt 105t.

d3nver

Lainaus käyttäjältä: d3nver - 24.04.18 - klo:10:23
Kytkimen vaihto meni takuuseen enkä maksanut mitään.

Tähän piti vielä lisätä tuo varaosan takuu. Kysyin että onko työ ja varaosan takuussa eroa maksanko vai en, VV auto vastasi että ei ole. Joten en ymmärrä miksi jotkut maksavat tästä takuun alaisesta huollosta jotta saisivat "takuun" vaihdetulle osalle?

megaboy

Itsellä Octavia 1,6 tdi 2012, nyt ajettu 182000 km jossa oli ongelmia dsg:n kanssa. Ensimmäisen kerran sanoin takuuaikana Metro-autossa, tekivät uudelleen ohjelmoinnin. Helpotti vähäksi aikaa, mutta "vika palasi muutaman viikon päästä". Aina peruuttaessa lievään ylämäkeen, alkoi vaihteisto "nypyttää". Myöhemmin huoltojen yhteydessä mainitsin asiasta, kun ei tullut vikakoodeja ei voi korjata mitään. Joulukuussa -17 huollon yhteydessä kytkin purettiin ja kas kummaa, kytkinpakka oli toispuoleisesti kulunut. Uusi kytkin ja ohjelmointi, sopeutus ajo ei onnistunut. Sama vika palasi, helmikuussa -18 auto taas pajalle. Koko vaihteisto taas irti, nyt vikana väljä vauhtipyörä ja megatronikka. Molemmat vaihtoon omaan laskuun, onneksi maahantuoja tuli vastaan megatronikassa 30%.  Ei vielläkään toimi mielestäni, niin kuin pitäisi. Liikkeelle lähdettäessä kytkin tuntuu, kun manuaalilla nostaisi kytkintä liian nopeasti.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Kjimi - 24.04.18 - klo:07:49
Mulla vaihdettiin kytkinpakka kanssa jossain 65tkm kohdalla samanlaisesta autosta. Kytkin luisti kun vaihtoi kakkoselle.

Autossa oli tuolloin VV-auton vaihtoautotakuuta jäljellä. Maahantuoja lupautui maksamaan 100% osasta ja olisiko ollut 70% työstä ja jälleenmyyjä (VV-auto) loput. Prosentit saattoi olla myös jälleenmyyjä 30% osasta, maahantuoja 70% osasta ja 100% työstä. En enää muista tarkalleen.

Oleellisin tieto tässä kuitenkin on, että jos asiakas ei itse maksa mitään varaosasta (eli homma menee täysin Goodwillin piikkiin), ei hän saa osalle 2 vuoden varaosatakuuta (joka kattaa tarvittessa takuuaikana uuden osan ja sen vaihtotyön). Näin kertoi VV-auton huoltopuolen asiakaspalvelija. Kytkinpakalle ja työlle sai 2 vuoden varaosatakuun maksamalla itse 30% varaosan hinnasta (n.175e).

Itse päädyin maksamaan tuon 175e kytkinpakasta 2 vuoden takuulla sen sijaan että olisin saanut sen 0e hintaan ilman takuuta.

Omassa vaihdettiin jakopää 100% maahantujan/valmistajan piikkiin. Tähän ei tullut takuuta. Samalla vaihdettiin dsg kytkinpakat, jotka menivät 100% jälleenmyyjän (vw herttoniemi) piikkiin ja näihin tuli täysi 2v takuu. Kytkin korjattiin virhevastuun perusteella.

”Goodwill” on eri, kun vaihtoautotakuu. Nuo prosenttien veivaukset vaikuttavat enemmän virhevastuun piriin korjattua osaa, kuin  johonkin käytetyn auton takuuseen. Tai sitten huoltoneuvoja halusi antaa sinulle mahdollisuuden ostas tuo 2v takuu, mikä oli ihan fiksua. :)
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Telehell

Lainaus käyttäjältä: megaboy - 24.04.18 - klo:11:45
Itsellä Octavia 1,6 tdi 2012, nyt ajettu 182000 km jossa oli ongelmia dsg:n kanssa. Ensimmäisen kerran sanoin takuuaikana Metro-autossa, tekivät uudelleen ohjelmoinnin. Helpotti vähäksi aikaa, mutta "vika palasi muutaman viikon päästä". Aina peruuttaessa lievään ylämäkeen, alkoi vaihteisto "nypyttää". Myöhemmin huoltojen yhteydessä mainitsin asiasta, kun ei tullut vikakoodeja ei voi korjata mitään. Joulukuussa -17 huollon yhteydessä kytkin purettiin ja kas kummaa, kytkinpakka oli toispuoleisesti kulunut. Uusi kytkin ja ohjelmointi, sopeutus ajo ei onnistunut. Sama vika palasi, helmikuussa -18 auto taas pajalle. Koko vaihteisto taas irti, nyt vikana väljä vauhtipyörä ja megatronikka. Molemmat vaihtoon omaan laskuun, onneksi maahantuoja tuli vastaan megatronikassa 30%.  Ei vielläkään toimi mielestäni, niin kuin pitäisi. Liikkeelle lähdettäessä kytkin tuntuu, kun manuaalilla nostaisi kytkintä liian nopeasti.

Itselläni teki samalla tavalla 07 Passat DSG lootalla. Korjaantui vasta kun vaihtoi dsg;n kytkinpakan sekä dmf;n.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

Iero

Lainaus käyttäjältä: Kjimi - 24.04.18 - klo:07:49
Mulla vaihdettiin kytkinpakka kanssa jossain 65tkm kohdalla samanlaisesta autosta. Kytkin luisti kun vaihtoi kakkoselle.

Autossa oli tuolloin VV-auton vaihtoautotakuuta jäljellä. Maahantuoja lupautui maksamaan 100% osasta ja olisiko ollut 70% työstä ja jälleenmyyjä (VV-auto) loput. Prosentit saattoi olla myös jälleenmyyjä 30% osasta, maahantuoja 70% osasta ja 100% työstä. En enää muista tarkalleen.

Oleellisin tieto tässä kuitenkin on, että jos asiakas ei itse maksa mitään varaosasta (eli homma menee täysin Goodwillin piikkiin), ei hän saa osalle 2 vuoden varaosatakuuta (joka kattaa tarvittessa takuuaikana uuden osan ja sen vaihtotyön). Näin kertoi VV-auton huoltopuolen asiakaspalvelija. Kytkinpakalle ja työlle sai 2 vuoden varaosatakuun maksamalla itse 30% varaosan hinnasta (n.175e).

Itse päädyin maksamaan tuon 175e kytkinpakasta 2 vuoden takuulla sen sijaan että olisin saanut sen 0e hintaan ilman takuuta.
Ei kai nuo kahdessa vuodessa voi hajota! Pitäisi kestää vähintään 10 vuotta, jos laatu kunnossa. Turha maksaa lisä hintaa. Tuntuu, että VW maksattaa asiakkaalla heikosta laadusta johtuvat kustannukset.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Iero - 25.04.18 - klo:00:33
Ei kai nuo kahdessa vuodessa voi hajota! Pitäisi kestää vähintään 10 vuotta, jos laatu kunnossa. Turha maksaa lisä hintaa. Tuntuu, että VW maksattaa asiakkaalla heikosta laadusta johtuvat kustannukset.

Voiko siis päätellä että laatu ei ole kunnossa ku  ei laatikot kestä?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 25.04.18 - klo:09:13
Voiko siis päätellä että laatu ei ole kunnossa ku  ei laatikot kestä?
Paremminkin voisi olla. Maailma tarvitsee kuitenkin esikuvia, ja jonkun on otettava riski uuden tekniikan kanssa koska muuten ei voida saavuttaa mitään.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Iero - 25.04.18 - klo:00:33
Ei kai nuo kahdessa vuodessa voi hajota! Pitäisi kestää vähintään 10 vuotta, jos laatu kunnossa. Turha maksaa lisä hintaa. Tuntuu, että VW maksattaa asiakkaalla heikosta laadusta johtuvat kustannukset.
Eikös tuossa ole kyse kyse jatketun takuun ostamisesta.
Eihän minkään tuotteen takuu normaalisti jatku alkuperäistä kauempaa vaikka tuote takuuseen välillä vaihdettaisiin uuteen .
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Iero

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 25.04.18 - klo:11:25
Paremminkin voisi olla. Maailma tarvitsee kuitenkin esikuvia, ja jonkun on otettava riski uuden tekniikan kanssa koska muuten ei voida saavuttaa mitään.
Mielenkiintoinen näkökulma - kenen se jonkun pitäisi olla?
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

mikama83

Itse vien oman auton ensi viikolla tutkittavaksi kun hermo menee tuon laatikon kanssa. Oireena se että kylmänä noin ekat 20km 3.vaihde täristää kun yrittää kiihdyttää ja kierrokset ei nouse. Tekee 3 kertaa tuon siinä koko kierrosalueen aikana ja aina silloin myös kierroslukumittari jää paikalleen.

Syksyllä kyselin tuota niin sanottiin että se on vaan tuo moottori mikä tärisee että ei ongelmaa. Nyt sitten sanottiin että ei tuo normaalia ole ja jonkun on käytävä sillä koeajolla.

Autona Vw Golf -17 1.0tsi dsg ja mittarissa 16tkm.

t0mpppa

Lainaus käyttäjältä: t0mpppa - 23.04.18 - klo:17:05
Minkäslaisia tehtaan vastaantuloja täällä on saatu? Vähän ennakoivasti kyselen jos tässä omasta autosta menee kytkimet vaihtoon. Autona siis seat leon 1.8tsi dsg7 (kuiva) -13vm ja ajettu 94tkm. Ei täydellistä merkkiliikkeen huolto historiaa, mutta kaikki huollot tehty ajallaan ja merkinnät löytyy huoltokirjasta ja kuitit tehdyistä huolloista.. Oireena autossa on ajoittain D2 vaihtuessa, että auto hieman tärisyttää kun veto jatkuu 2 vaihduttua ei muita oireita?

Noniin tänään oli auto tarkastuksessa Jyväskylän autotarvikkeella ja kytkimet vaihtoon. Ei edes yrittäneet mitään päivityksiä tehtaan ohjeen mukaan. sen verran hyvin sai mekaanikko koeajolla vian esiin. Tehdas korvaa osat täysin ja töistä 30% itselle jää siis maksettavaa noin 500-600e

carbon

Muutama kysymys DSG:stä:

Joudun kohtsilleen irrottamaan laatikon vauhtipyörän vaihdon takia.
Kuinka vaikeaa on onnistuneesti vaihtaa kytkinpaketit märkään kutoseen?
Onko tämä asiallinen paketti ja hinta?
https://vaihteistokauppa.fi/product/601/kytkinsarja-02edsg
https://vaihteistokauppa.fi/product/862/terassarja-dsg-02e-vwaudi

Kuinka vaikeaa ja tärkeää on täyttää juuri oikea määrä öljyä, kun sitä niin helvetisti mystifioidaan siellä sun täällä keskusteluissa?

Miten varmistuisin siitä, että laatikon käytös johtuu levyistä eikä mekatroniikasta?

Marmorille ei ole asiaa, rahoitusteknisistä syistä  ;D

M_M

Lainaus käyttäjältä: carbon - 08.05.18 - klo:10:49
Kuinka vaikeaa on onnistuneesti vaihtaa kytkinpaketit märkään kutoseen?

Katsele vaikka tuo video ajatuksella läpi, kiinnitä erityistä huomiota tarvittaviin erikoistyökaluihin ja mieti sitten vielä kerran tarkkaan, alatko tekemään hommaa itse.

https://www.youtube.com/watch?v=_e14Rk64xQM
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

carbon

Kiitos vastauksesta, en oikein tiedä, onko tämä ketju edes oikea mun kyselyilleni.

Juu, olen nähnyt tuon videon aikaisemminkin ja se on tosi siisti ja asiallinen, niinkuin Volkkarin Virallisen Videon sopii odottaa olevankin.
En kuitenkaan ymmärrä, mihin noita erikoistyökaluja tarvitaan. Varmistelua ja helpotusta?

Asennuspenkki on tietysti hemmetin mukava, mutta tästä toisesta videosta päätellen homman voisi hoitaa vaikka vaihteisto sylissä. (Hyvä ettei pudonnut koko toosa.)
Kaveri asentaa upgrade-pakat, pienemmässä yksi levypari lisää. Ilmeisesti viritetty kone saattaa vaatia.
https://www.youtube.com/watch?v=OB4sKKOqqAQ

"Virallisen videon" lukitustapin tarkoitus on mysteeri, kun mitään ei tarvi kohdistaa erityisesti, kunhan levyjen napojen spoorit solahtaa paikalleen.
Helpottaa tietysti, kun ei nippu pyörähtele karkuun lukitusrenkaita irrotellessa.
Stefan asennuksessa tuo liukukartio on tosi näpsä, varmistaa, ettei tule tiivistehuuleen vauriota.
Kiinnitin huomiota siihen, että saksalaisessa videossa oli merkattu valkoisella maalilla ison levypakan kannessa olevan korkean sakaran kohta pakan kupin tiettyyn sakaraan nähden.
Jenkkivideossa kaveri vain kohdisti lukkorenkaan katkon tuohon korkeaan kannen sakaraan, muttei korkeata sakaraa kupin sakaraan.
Paha sanoa, mikä merkitys tuolla on, kun ei ole osat käsissä. Tasapainotus?
Päittäisvälyksen mittauksen merkitys on myös jotain, minkä joku asiaan vihkiytynyt varmasti osaisi kertoa, mutta itse en heti keksi.

Edelleen, kuinka tarkka se öljymäärä on ja pystyykö mekatroniikan kuntoa arvioimaan ennen tällaiseen ryhtymistä?

M_M

Lainaus käyttäjältä: carbon - 08.05.18 - klo:11:53
Asennuspenkki on tietysti hemmetin mukava, mutta tästä toisesta videosta päätellen homman voisi hoitaa vaikka vaihteisto sylissä. (Hyvä ettei pudonnut koko toosa.)

Volkkarin virallisen ohjeen mukaan tuossa videossa nähty asento on ainoa jossa asennuksen saa tehdä. Juurikin tuon päittäisvälyksen mittauksen ja oikean säädön takia. "Gearbox must be turned “vertical in assembly bracket”. Only this way is it possible later to adjust axial play of the clutch without error."

En osaa sanoa kuinka tarpeellista se oikeasti on, eikä varmaan kukaan muukaan. Volkkarin virallisten ohjeiden mukaan kun tekee niin menee ainakin oikein, kaikki soveltaminen niistä jää tietenkin suorittajan omalle vastuulle.

Ohje on 12 sivua pitkä ja sisältää erinäisiä varoituksia, mm osia joihin ei saa missään nimessä koskea, osia joiden keskinäinen asento ei saa muuttua jne.

"The assembly of the multi-clutch requires special care because all components have been balanced together during manufacture. If parts are turned relative to each other, imbalances result which reduce ease of shifting and service life."

En epäile etteikö auto toimisi vaikka kytkinpaketin vaihtaa kyläseppä polven päällä pyöritellen, mutta jos tarkoitus on poistaa laatikon käytöshäiriöitä niin eikö silloin olisi parasta tehdä kuten valmistaja on sen tarkoittanut tehtäväksi?  :)

Mekatroniikan kunnon arvioinnista en osaa sanoa. Öljyn määrässä ei pitäisi olla mitään kovin ihmeellistä, tarvitset öljyn täyttämiseen tuollaisen adapterin (http://www.mobilfaction.com/vas6262.html) joka ruuvataan tarkastusaukkoon, sekä VCDS:n jolla vahdit öljyn lämpötilaa täyttöoperaation aikana.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

carbon

Tämä kohta: "The assembly of the multi-clutch requires special care because all components have been balanced together during manufacture. If parts are turned relative to each other, imbalances result which reduce ease of shifting and service life."
pätee siis ilmeisesti, kun vaihdetaan koko kytkinpaketti, eikä vain levysarjoja kytkimen sisään.
Ilmeisesti nuo kytkinkorit on tasapainotettu yhdessä, koska ne eivät pyöri toisiinsa nähden?
Jos niiden keskinäinen asento lenynippuja vaihtaessa säilyy, säilynee tasapainokin?

Virranpoka

Mortonki kaikille!

Olen uusi foorumilla ja esitän mahdollisesti sellaisia kysymyksiä, johin on täällä jo vastauksia annettu, mutta kysyn kuitenkin kun en äkkiseltään vastausta oman auton oireisiin ole löytänyt.

Ostin Ruotsista pilkkahintaan 2011vm 199tkm ajetun 1,6TDI Caddyn, jossa on DSG vaihteisto. Myyjä ilmoitti olemassa olevasta viasta ja sanoi sen johtuvan kaksoismassapyörän hajoamisesta. Olen täältä lukenut Kaksoismassapyörään ja DSG:n liittyvistä oireista ja ennen kuin tilaan osia ja varaan sepältä aikaa kysyn kokeneempien mielipidettä:

Auto pitää kylmänä tyhjäkäynnilla epäsäännöllistä "rätinää". Lämpösenä rätinää ilmaantuu ainoastaan mottorijarrutuksessa. Moottorijarrutuksessa/kierrosten laskiessa rätinä on säännöllistä ja katkeaa ainoastaan vaihteen vaihtumisen ajaksi. Tämä rätinä on sellainen räikkämäinen ääni "vrrrrr". Eli vauhtipyörä ei kolise, ei tärise eikä aiheuta liikkeellelähdössä minkäänlaisia ongelmia. Muutenkin DSG vaihtaa todella hienosti eikä autossa ole mitään muuta oiretta eikä vikaa kuin tämä kuvaamani rätinä. Jotenkin tuntuu oudolta, että viallisesta kaksoismassavauhtipyörästä johtuva vika lievenisi vaihteiston lämmetessä.

Mitä kokeneemmat sanovat, onko myyjän diagnoosi viallisesta kaksoismassapyörästä oikea?

Itselläni heräsi ajatus, että olisiko vika sittenkin kaksoiskytikimessä?

Mielenkiintoisin piirre tässä asiassa on se, että edellinen omistaja väittää ko äänihaitan olleen vaivana jo kolme vuotta  :o

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy