DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
344 (28.7%)
Ei (DSG7)
326 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (18.9%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
72 (6%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.8%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1198

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Saaga71 - 26.11.17 - klo:21:20
Onko muilla ilmennyt DSG 7 vaihteisessa laatikossa vikaa vaihdekepissä/vaihteenvalitsimessa niin, ettei auto tunnista että vaihde P asennossa? Ei vapauta avainta virtalukosta. Korjaamolla sanottiin, että mikrokytkin mennyt, ei saa erillisenä. Täytyy vaihtaa koko keppi.http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.msg619386;topicseen#new

Ei olisi ensimmäinen kerta, kun ei kiinnosta vaihtaa, kuin koko kallis paketti. Varmaankin tämä korjaamo on nimenomaan merkkikorjaamo?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

passo_s

Passat B8,2017, 1.6 TDi+DSG, 10 tkm ajettu. Auto on pysäköity vaihdevalitsin P asennossa. Autoon kun tulee ja avaa ovet, saa aamutervehdykseksi : ”kytke vaihdevalitsin asentoon P ja vie auto huoltoon.” Hieman epälooginen ohje :) Ko viesti on pari sekuntia ruudulla ja poistuu, ei jää auton vikamuistiin, ainakaan sellaiseen joka näytetään isolta keskinäytöltä käyttäjälle.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 03.12.17 - klo:10:48
Passat B8,2017, 1.6 TDi+DSG, 10 tkm ajettu. Auto on pysäköity vaihdevalitsin P asennossa. Autoon kun tulee ja avaa ovet, saa aamutervehdykseksi : ”kytke vaihdevalitsin asentoon P ja vie auto huoltoon.” Hieman epälooginen ohje :) Ko viesti on pari sekuntia ruudulla ja poistuu, ei jää auton vikamuistiin, ainakaan sellaiseen joka näytetään isolta keskinäytöltä käyttäjälle.

Tarina kertoo, että uusissa DSG:ssä ei ole vikoja.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

passo_s

Kertomani asia on ilmeisesti ominaisuus :)

vag4life

Ei ole ominaisuus, jotain häikkää vaihteensiirtäjässä.. Viehän pajalle, etenkin kun takuu löytyy.
A4 B9 TFSI Q s-line

vaihtaja

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.12.17 - klo:10:50
Tarina kertoo, että uusissa DSG:ssä ei ole vikoja.

Mikäs luetaan uudeksi DSG:ksi?

Ja terve kaikille VAG ihmisille, täällä uusi henkilö huitelee vaarallisilla vesillä!

Auton vaihto Volvo V50 edessä kun toinen lapsi tulossa ja tilaa tarvitsee enemmän. Vahvasti harkinnassa 2.0 diesel koneella Octavia ja automaattivaihteistoa mieli haluaa, mutta DSG pelottaa kyllä. Budjetti osuu sille alueelle, että -14 octaviat DSG:llä on haitarissa, katselemani yksilöt n. 90-120tkm ajettuja. Riskin arvoinen veto vai kannattaako suosiolla unohtaa nämä VAG vehkeet, ainakin automaatilla varustetut?

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: vaihtaja - 27.12.17 - klo:23:43
Mikäs luetaan uudeksi DSG:ksi?

Ja terve kaikille VAG ihmisille, täällä uusi henkilö huitelee vaarallisilla vesillä!

Auton vaihto Volvo V50 edessä kun toinen lapsi tulossa ja tilaa tarvitsee enemmän. Vahvasti harkinnassa 2.0 diesel koneella Octavia ja automaattivaihteistoa mieli haluaa, mutta DSG pelottaa kyllä. Budjetti osuu sille alueelle, että -14 octaviat DSG:llä on haitarissa, katselemani yksilöt n. 90-120tkm ajettuja. Riskin arvoinen veto vai kannattaako suosiolla unohtaa nämä VAG vehkeet, ainakin automaatilla varustetut?

Unohdat vaan suosiolla, näin itseki tein kun automaatti piti saada. Parissa audin mallissa taitaa tosin olla perinteinen automaatti, uuteen S5:een tulee zf:n vaihteisto.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 28.12.17 - klo:06:58
Unohdat vaan suosiolla, näin itseki tein kun automaatti piti saada. Parissa audin mallissa taitaa tosin olla perinteinen automaatti, uuteen S5:een tulee zf:n vaihteisto.

Eli kokemuksen syvällä rintaäänellä. ;)

No leikki leikkinä, kysymyksen innoittamana katsoin vähän tilastoja ketjun alusta. Mielenkiintoista on, että vikoja on ilmaantunut enemmän alle 100 tkm ajetuissa vs. "ei vikaa", kuin yli 100 tkm jos vikojen määrä vs. "ei vikaa" laskee. Ilmeisesti viat tulee enimmäkseen aika uutena jos on tullakseen.

Omalla DSG6:lla olen ajanut nyt 98 tkm ilman mitään oireita, pelannut kuin Buickki.
Mutta käytetyn ostajalle voi olla viisasta ottaa vaihtoautotakuu kuten tuossa edellä (s.63) oli tapaus.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 28.12.17 - klo:07:35
Eli kokemuksen syvällä rintaäänellä. ;)

No leikki leikkinä, kysymyksen innoittamana katsoin vähän tilastoja ketjun alusta. Mielenkiintoista on, että vikoja on ilmaantunut enemmän alle 100 tkm ajetuissa vs. "ei vikaa", kuin yli 100 tkm jos vikojen määrä vs. "ei vikaa" laskee. Ilmeisesti viat tulee enimmäkseen aika uutena jos on tullakseen.

Omalla DSG6:lla olen ajanut nyt 98 tkm ilman mitään oireita, pelannut kuin Buickki.
Mutta käytetyn ostajalle voi olla viisasta ottaa vaihtoautotakuu kuten tuossa edellä (s.63) oli tapaus.

Tai noiden vikojen takia se ensimmäinen omistaja on laittanut auton vaihtoon, kun takuu loppunut ja tai joku muu korjannut tuon jälkeen. Tämän jälkeen toinen omistaja ajanut tyytyväisenä korjatulla vaihteistolla?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Iero

Lainaus käyttäjältä: vaihtaja - 27.12.17 - klo:23:43
Mikäs luetaan uudeksi DSG:ksi?

Ja terve kaikille VAG ihmisille, täällä uusi henkilö huitelee vaarallisilla vesillä!

Auton vaihto Volvo V50 edessä kun toinen lapsi tulossa ja tilaa tarvitsee enemmän. Vahvasti harkinnassa 2.0 diesel koneella Octavia ja automaattivaihteistoa mieli haluaa, mutta DSG pelottaa kyllä. Budjetti osuu sille alueelle, että -14 octaviat DSG:llä on haitarissa, katselemani yksilöt n. 90-120tkm ajettuja. Riskin arvoinen veto vai kannattaako suosiolla unohtaa nämä VAG vehkeet, ainakin automaatilla varustetut?


Pienensin riskiä luopumalla -14 Octaviasta vuosi sitten. Työaverini osti sen ja sanoi, että jos ei riski niin ei myöskään shampanjaa juo. Siinä autossa on 5 vuoden takuu. Nyt ajettu n. 70 tkm - ei vielä ole hajonnut. Muuten oli mielestäni hyvä auto, mutta reippaammassa lähdössä dsg tempaisi ja pyörät paukkui, sujuvaa peruuttamista en dsg:llä oikein oppinut.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

passo_s

#1931
Tämä aiemminkertomani dsg ominaisuus on täysin poistunut. Auto ei tervehdi enää dsg herjalla kun aamuisin autoon hyppää. Jos miettii että dsg on aika pitkään ollut markkinoilla Suomessa, niin ”laita vaihdevalitsin asentoon asentoon P ja hinaa korjaamolle” -aika raflaava :) P asennossa vaan hinurin kyytiin, kun kerta käskettiin :) Tekstit oli aina tosin sen sekunnin kaksi näytöllä, voi olla että kyseessä on kaksi herjaa ja ne kun ei muistiin jää niin sanatarkasti niitä ei voi tarkistaa. Ilmeisesti P asennon tunnistajassa jotain satunnaista häikkää.

kramer

Lainaus käyttäjältä: vaihtaja - 27.12.17 - klo:23:43
Mikäs luetaan uudeksi DSG:ksi?

Ja terve kaikille VAG ihmisille, täällä uusi henkilö huitelee vaarallisilla vesillä!

Auton vaihto Volvo V50 edessä kun toinen lapsi tulossa ja tilaa tarvitsee enemmän. Vahvasti harkinnassa 2.0 diesel koneella Octavia ja automaattivaihteistoa mieli haluaa, mutta DSG pelottaa kyllä. Budjetti osuu sille alueelle, että -14 octaviat DSG:llä on haitarissa, katselemani yksilöt n. 90-120tkm ajettuja. Riskin arvoinen veto vai kannattaako suosiolla unohtaa nämä VAG vehkeet, ainakin automaatilla varustetut?

Itellä toinen DSG7 menossa ilman ongelmia ja vaimolla kans DSG7 josta meni mekatroniikka 195tkm mittarissa, maahantuoja korvas hienosti koko homman. Viimeksi kun vaihdoin auton pienemmässä liikkeessä myyjä tokaisi hyvin, että DSG:n parjaus on ihan turhaa. Pitää suhteuttaa paljonko DSG lootalla varustettuja autoja on muihin verrattuna. Sanoi, että enemmän on ollu ongelmia toisen saksalaisen (O:lla alkavan) merkin manuaaleissa.
Itseä ny on aina jännittäny hiukan automaatit yleensäkin koska ovat kalliita korjata, mutta on ne vaan mukavia ja DSG on varsinki mukava ajettava.

tsi1490

[Sujuvaa peruuttamista en dsg:llä oikein oppinut]

Ilmeisesti vaihteistot ovat kehittyneet siitä, kun uudessa Octaviassa ei ole tarvinnut opetella peruuttamista. Ei tarvitse laittaa kuin pakki päälle ja ohjata. Auto hoitaa loput. Ylämäkeen peruutettaessa taitaa edelleen kuitenkin tarvita vähän kaasun painamista?

firstvw

Lainaus käyttäjältä: vaihtaja - 27.12.17 - klo:23:43
Mikäs luetaan uudeksi DSG:ksi?

Ja terve kaikille VAG ihmisille, täällä uusi henkilö huitelee vaarallisilla vesillä!

Auton vaihto Volvo V50 edessä kun toinen lapsi tulossa ja tilaa tarvitsee enemmän. Vahvasti harkinnassa 2.0 diesel koneella Octavia ja automaattivaihteistoa mieli haluaa, mutta DSG pelottaa kyllä. Budjetti osuu sille alueelle, että -14 octaviat DSG:llä on haitarissa, katselemani yksilöt n. 90-120tkm ajettuja. Riskin arvoinen veto vai kannattaako suosiolla unohtaa nämä VAG vehkeet, ainakin automaatilla varustetut?

Omalla DSG6 passatilla olen ajanut 100tkm-255tkm välin ja matka jatkuu edelleen. Kaksoismassa vaihdettiin syksyllä noin 250tkm ajettuna. Ei vikoja. Öljyt on vaihdettu 50-60tkm välein. Ei se täydellinen ole, mutta kokonaisuutena hyvä.

Minusta suurin riski on jossain muualla kuin DSG:ssä kuten päästöhuijjauskorjauksissa (jos tehty) yms.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: vaihtaja - 27.12.17 - klo:23:43
Vahvasti harkinnassa 2.0 diesel koneella Octavia ja automaattivaihteistoa mieli haluaa, mutta DSG pelottaa kyllä. Budjetti osuu sille alueelle, että -14 octaviat DSG:llä on haitarissa, katselemani yksilöt n. 90-120tkm ajettuja. Riskin arvoinen veto vai kannattaako suosiolla unohtaa nämä VAG vehkeet, ainakin automaatilla varustetut?

Aivan aluksi voisi sanoa, että luotettavan tiedon saaminen auton, tai jonkin sen kompotentin, kestävyydestä autofoorumilta on usein aika lailla tuhoon tuomittu yritys. Ellei kukaan keskustelijoista kykene viittamaan tutkimustietoon tai edes jossakin tiedotusvälineessä olleeseen juttuun, on informaation arvo kohtalaisen pieni. "Mulla on kestänyt 100 000 km ilman ongelmia". "Työkaverilta hajos 37 000 kilsan jälkeen". "Vaimo on ajanut kohta 150 000 km, ja hyvin pyyhkii". "Serkun vaimolta hajosi mekatroniikka 55 000 kilometrin jälkeen". Tämäntapaisista kommenteista voi kyselijä sitten tehdä omat johtopäätöksensä. Ei tarvitse kuin pähkäillä, kumpaan kategoriaan oma DSG tulee sijoittumaan; siihen joka hajoaa 55 000 km:n jälkeen vai siihen, jossa ei ole mitään ongelmia. Helppoa kuin heinänteko, kunhan vain on hyväkuntoinen kristallipallo käytössä.

Sanoisin myös, että käytetyn ajoneuvon ostaja ottaa aina riskin, oli autossa sitten DSG tai ei. Kuinka paljon DSG sitten riskiä lisää, sitä on vaikea sanoa. Eräs seikka kuitenkin näyttäisi viittovan siihen suuntaan, että DSG ei enää tänä päivänä ole sellainen murheenkryyni kuin ehkä joskus aikaisemmin. DSG:hen on kiistatta liittynyt ongelmia, jotka ovat ylittäneet uutiskynnyksen. Kun uutiskynnys ylittyy, nousee samalla todennäköisyys, että jotakin ongelmia todella saattaa olla olemassa. Toisaalta jos katsoo DSG:n ongelmiin liittyviä lehtijuttuja (ei siis nettikirjoittelua), niin ongelmista kertovat uutiset eivät ole kovinkaan uusia. Tyypillisesti ne sijoittuvat aikaan ennen III Octavian myynnin aloittamista. (Toki juttuja voi olla em. ajankohdan jälkeenkin, mutta ne liittyvät vanhempiin malleihin). Kun sitten tiedämme, että Ocu III:ta, A3 8V:tä ja Golf seiskaa on jo vuosia myyty DSG:llä ilman, että media missään päin maailmaa olisi kertonut vakavista DSG:hen liittyvistä ongelmista, ei ko. vaihteisto enää välttämättä ole mikään maailmanlopun riski.

Mutta mitään 100 prosentin varmuutta ei edellä sanottu tietenkään tuo. Naapurin Jarilta on aivan hyvin voinut DSG "porsia" vain 70 000 kilsan jälkeen. Ai niin. Tärkein meinasi unohtua. Vaimon veljellä on Ocu II FL 1.8 TSI DSG. Hänellä DSG on koko ajan pelittänyt hyvin. Ei ainuttakaan ongelmaa. Niin ja tosiaan. Minullakin on DSG (Audi A3 1.4 TSI 110 kW). Vuosimalli on 2015, eikä ongelmia.

Suberb 2012

Joku vuos sitten juttelin erään taksikuskin kanssa, jolla oli työkaluna Caddy dsg. Mittarissa oli pitkästi yli 300tkm. Ei kuulemma mitään ongelmia. Uskon kyllä, koska taksi-isäntä ei voi makuuttaa autojaan huollossa yhtään ylimääräistä.
Mulla on ollut 10v:n aikana 6:ssa vagittimessa dsg, ei yhtään ongelmaa. Kilsoja niissä on ollut takana myytäessä 100-150tkm.

Tämänhetkinen peli on dsg scout. 60tkm vailla mitään huolia.
Vuosi 2011 oli ymmärtääkseni jokin ”vedenjaka” tekniikan käyttövarmuuden osalta. Aiemissa juuri nuo mekkaboksit paukahti 50-80tkm:n kohdilla.
Yhellä kaverilla kävi Golfin kanssa näin, ja huollossa poika ihmetteli, et miten se oli kestänyt 90tkm:n asti...

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 28.12.17 - klo:13:31
Vuosi 2011 oli ymmärtääkseni jokin ”vedenjaka” tekniikan käyttövarmuuden osalta. Aiemissa juuri nuo mekkaboksit paukahti 50-80tkm:n kohdilla.

Tällainen käsitys minullakin on. Eli DSG:llä on kiistatta ollut omat ongelmansa, jotka eivät välttämättä ole olleet edes vähäisiä. Ongelmat on aikoinaan uutisoitu sekä mediassa että nettipalstoilla, ja tällä on ollut vaikutuksensa DSG:n maineeseen. Sittemmin tilanne on kuitenkin muuttunut. DSG:stä on tullut tavallinen komponentti autossa. Toisin sanoen, siihen voi tulla vika, kuten mihin tahansa vaihteistoon, mutta mikään korkean riskin asia se ei enää ole.

mfroberg

#1938
Vaimolla oli Golf Variant 1.4 TSI DSG7 vm.2012, mentiin 91tkm ilman mitään DSG-ongelmaa.
Nyt alla on Golf Variant 1.6 TDI DSG7 vm.2015, menty 95tkm ilman mitään DSG-ongelmaa.
Viikon päästä vaihtuu Golf Variant 1.5 TSI DSG7:aan vm.2018.

Tuo kuiva DSG7 on niin mukava loota ajossa ettei tulisi mieleenkään vältellä sitä siksi, että niissä on alkuvuosina ollut selkeitä vikoja. Etukäteen pelkääminen aiheuttaa sen, ettei oikeastaan mitään kalliimpaa esinettä voi ikinä ostaa. Toki kaikkeen voi tulla vikoja, jos näin kävisi niin myyjä saa hoitaa kuntoon ja näin on myös tapahtunut.


VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 28.12.17 - klo:14:06
Vaimolla oli Golf Variant 1.4 TSI DSG7 vm.2012, mentiin 91tkm ilman mitään DSG-ongelmaa.
Nyt alla on Golf Variant 1.6 TDI DSG7 vm.2015, menty 95tkm ilman mitään DSG-ongelmaa.
Viikon päästä vaihtuu Golf Variant 1.5 TSI DSG7:aan vm.2018.

Tuo kuiva DSG7 on niin mukava loota ajossa ettei tulisi mieleenkään vältellä sitä siksi, että niissä on alkuvuosina ollut selkeitä vikoja. Etukäteen pelkääminen aiheuttaa sen, ettei oikeastaan mitään kalliimpaa esinettä voi ikinä ostaa. Toki kaikkeen voi tulla vikoja, jos näin kävisi niin myyjä saa hoitaa kuntoon ja näin on myös tapahtunut.

Oletan että vaihdat auton 2-3 vuoden välein uuteen johon nämä kokemukset perustuu?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Teppis

2012 alkaen taisi tuo mekatroniikka uusiutua niin, että metallin käyttöä vähennettiin ja muovia yms oli enemmän. Metalli keräsi itseensä lämpöä liikaa. Lisäksi johtosarja vanhassa mekatroniikassa hankautui rikki. Mukava vaihteisto kun toimii ja viat hoituvat takuun puitteissa, mutta alkaa mieli muuttua kun pitää katsoa korjauskustannuksen maksaja peilistä.

Squierrel

Mikä sitten mahtaisi olla oikea asenne DSG7:aa kohtaan, jos iteltä on sellainen porsinut 2011 Ocussa 40tkm kohdalla? Kyllähän se korjattiin goodwillin piikkiin, mutta kyllä sille silti vaihtoautopäälliköt nyrpisti nenää ja itelle tuli sellainen asenne, että ei ikinä enää mitään Vagginetta, kele.

Nyt, kun autonvaihto alkaa olla taas ajankohtainen, niin kovasti on alkanut kiinnostamaan erinäiset Volkkarit, mutta kun on se DSG ihan kantapään kautta opittuna hylkimisrefleksinä, niin aika lailla kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön tässä ajautuu, kun auto olis isosti jees, mutta laatikko pelottaa.

Voishan sitä ottaa sen takuunpidennyksen viiteen vuoteen, niin ei ainakaan sen aikana tarttis vääntää korjauskuluista, mutta entäs se jälleenmyyntiarvo? Vieläkö vaihtohyvitysten laskijat vetävät ilmaa hampaidensa välistä kuullessaan kirjainyhdistelmän DSG?

RSOCUstin

302tkm ajettu 1.6tdi cr+dsg7 laatikko vaihdettu 280tkm kohdalla. 160tkm ajettuun laatikkoon ja 30tkm ajettuun mekatroniikkaan. Marraskuussa sain vaihdossa 5000e. EGR oli jumissa ja 150e ebay vaihto-osa takapenkillä. Mielestäni kannatti ja kai tuo ihan hyvä hyvitys oli. Auto meni 2vkossa liikkeestä eteenpäin. Vaihdoin allekirjoituksen vRS:ään :) joka ei ollut kallis 9000e :)

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Squierrel - 03.01.18 - klo:15:57
Vieläkö vaihtohyvitysten laskijat vetävät ilmaa hampaidensa välistä kuullessaan kirjainyhdistelmän DSG?

Tämän päivän lehdessä oli juttua uusien autojen vaihteistoista. Manuaalivaihteistolla varustettujen autojen osuus oli pudonnut 35 prosenttiin. Veikkaisin VW-merkeillä osuuden olevan vielä sitäkin pienempi. 7-vaihteisella DSG:llä oli ongelmia alkuvuosina, joten en yhtään ihmettele, että se arvelutti automyyjää siihen aikaan. En minäkään DSG:tä siihen aikaan vielä olisi huolinut.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.12.17 - klo:14:45
Oletan että vaihdat auton 2-3 vuoden välein uuteen johon nämä kokemukset perustuu?

En minä vaihda mutta vaimo on nyt vaihtanut 3 vuoden välein kun ollaan tähän uusien autojen kierteeseen "jouduttu". Huomenna haettava pirssi saattaakin sitten viettää perheessämme enemmänkin kuin nuo 3 vuotta, ei se jatkuva uuteen vaihtaminenkaan mikään itseisarvo ole ainakaan meidän perheessä. Ensimmäistä kertaa tulee tilanne eteen, että perheessä on 2 uutta autoa.

Nuo meidän DSG:t edustavat jo vissiin niitä hieman vähävikaisempia vuosikertoja, vanhemmissa tiedän olleen ikäviäkin murheita mekatroniikan jne. kanssa. Olen ymmärtänyt että jossakin kohtaa 100-200 tkm väillä voi tulla eteen kytkinlevyjen sopeuttaminen ja niiden vaihtokin kai 150-250 tkm haarukassa sillä kuluuhan ne käytössä. Tuota voi pitää huoltoasiana eikä se estä ko. tekniikan hankkimista, käyttöominaisuudet tässä hintaluokassa ovat erinomaiset.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

pekeke

Kannattaa tyrkätä pysähtyessä vaihde vapaalle niin ei kytkinlevyt jauha turhaa.

tet

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 04.01.18 - klo:11:54
Kannattaa tyrkätä pysähtyessä vaihde vapaalle niin ei kytkinlevyt jauha turhaa.

Omassa -09 Golfissa oli kytkimet aina täysin auki, jos on jarru pohjassa. Uudemmissa voi olla muuttunut, mutta tuskin paljoa. Lähtökohtaisesti kuiva kytkin ei kestä luistatusta, joten sitä ei myöskään tehdä, ainakaan tarpeettomasti kuten seistessä.

Märät sitten erikseen, mutta eipä niissä taida olla paljon kytkinpakkoja tarvinnut vaihdella?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tsi1490

Käsittääkseni ei luistata lainkaan, kun jarrua painetaan. Eihän siinä olisi mitään järkeä. Laitan itse kyllä valoihin tullessani yleensä vapaalle.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 04.01.18 - klo:11:54
Kannattaa tyrkätä pysähtyessä vaihde vapaalle niin ei kytkinlevyt jauha turhaa.

Ihan turhaa.. Golf 7 DSG7 (kuiva) aukasee kytkimet hidastaessa täysin siinä kohtaa kun vaihde olisi menossa 3 -> 2 ja pysyvät täysin auki aina kun auto on paikallaan jarrulla tai auto holdilla eli vapaalle laitto on turhaa. Sitä paitsi kun star/stop sammuttaa paikallaan moottorin niin entistä vähemmän kuluu yhtään mikään paikallaan ollessa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

vag4life

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 04.01.18 - klo:13:11
Ihan turhaa.. Golf 7 DSG7 (kuiva) aukasee kytkimet hidastaessa täysin siinä kohtaa kun vaihde olisi menossa 3 -> 2 ja pysyvät täysin auki aina kun auto on paikallaan jarrulla tai auto holdilla eli vapaalle laitto on turhaa. Sitä paitsi kun star/stop sammuttaa paikallaan moottorin niin entistä vähemmän kuluu yhtään mikään paikallaan ollessa.

Kyllä, juuri näin.. Vapaalle laittaminen on täysin turhaa.. Ei ne kytkinlevyt kulu ainakaan seiskassa jos jarrua painetaan ja ollaan pysähtymässä.. Vasta kun kaasua painetaan kytkinlevyt kiinnittyvät.
A4 B9 TFSI Q s-line

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy